خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

طبیعت روستای گردشگری شیوند

طبیعت روستای گردشگری شیوند

روستای گردشگری شیوند در نزدیکی دریاچه سد کارون سه قرار دارد. این روستا با برخورداری از آب و هوای معتدل و .جایی که صدای دلپذیر آب‌و‌هوای پاک و کوهستانی، روح و جسم شما را جانی دوباره می‌بخشد در چهار فصل موقعیت مناسبی را برای طبیعت گردان فراهم کرده است

طبیعت بکر و دلپذیر شیوند، باعث شده تا افراد بیشماری به این منطقه سفر کنند تا از آرامش و زیبایی های آن لذت ببرند. در این روستا می توانید از گردش در جنگل های سرسبز و آبشارهای زیبا لذت برده و از آب و هوای پاک و طبیعت زیبای آن بهره مند شوید.

.

عکس:ایکنا

تصویر نویسنده خوزتوریسم

برخی بلاگر‌های صنعت گردشگری دزفول را مسموم می‌کنند

برخی بلاگر‌های صنعت گردشگری دزفول را مسموم می‌کنند .

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با بیان اینکه صنعت گردشگری این شهرستان یک صنعت رو به رشد است، گفت: هیچ نظارتی بر فعالیت بلاگرها نمی‌شود و همه هجمه‌ها به سمت تورهای گردشگری است.

حمیدرضا خادم شنبه در نشستی که به منظور ساماندهی فعالیت تورهای گردشگری و بلاگرهای فضای مجازی در اداره میراث فرهنگی دزفول برگزار شد، بیان کرد: برای استفاده بهینه از نعمت‌های خدادادی باید برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد تا به بیراهه کشیده نشود.

او با تاکید بر اینکه درون مایه گردشگری بر اساس شادی است، افزود: انسان برای تفریح به مکانی می‌رود که آرامش روحی داشته باشد.

رئیس میراث فرهنگی دزفول با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری مذهبی و دفاع مقدس این شهرستان گفت: شان و منزلت گردشگری باید حفظ شود.

خادم تاکید کرد: گردشگری در برخی کشورها به خوبی رشد کرده به طوری که اقتصاد برخی از آنها مانند ترکیه بر پایه گردشگری است و صنعت توریسم حرف اول را می‌زند.

او با بیان اینکه منبع درآمدی کشورهایی مانند دبی، امارات و ترکیه بر پایه صنعت گردشگری است، خاطرنشان کرد: دزفول نیز این ظرفیت را دارد که باید به نحو احسن از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

رئیس میراث فرهنگی دزفول گفت: دره توبیرون و چال کندی از گذشته وجود داشته‌اند ولی در سال‌های اخیر با تبلیغات، شناخته شدند.

این مقام مسئول بر اهمیت فضای مجازی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری تاکید کرد و افزود: متاسفانه برخی افراد برای اینکه خودشان را مطرح کنند بر پیکره صنعت گردشگری ضربه می‌زنند که باید از فعالان این حوزه متمایز و جلوی کار آنها گرفته شود.

هیچ نظارتی روی فعالیت بلاگرها نیست

خادم بیان کرد: با شروع بارندگی، سفر گردشگران به مناطق شمالی دزفول بیشتر می‌شود و برخی بلاگرها برای جذب فالوور اقدام به پخش کلیپ‌های غیرمتعارف می‌کنند که زیبنده نیست و صنعت گردشگری دزفول را مسموم می‌کنند.

او اضافه کرد: هیچ نظارتی بر فعالیت بلاگرها نمی‌شود و همه هجمه‌ها به سمت تورهای گردشگری است در حالی که کلیپ‌های منتشر شده خارج از تور و در قالب سفرهای خانوادگی اتفاق می‌افتد.

خادم اظهارکرد: البته برخی بلاگرها به خوبی خانه‌های قدیمی و دیگر جاذبه‌های گردشگری دزفول را معرفی می‌کنند و بازوی توانمندی برای این صنعت به شمار می‌روند.
وی بر ضرورت همکاری همه فعالان این حوزه تاکید کرد و از افرادی که روی برندسازی گردشگری دزفول کار کردند قدردانی کرد.

https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1403/8/5/19999543_550.jpg

تصویر نویسنده خوزتوریسم

ظام‌نامه میراث صنعتی در گام آخر/ نقش وزارت نفت در تصویب نظام‌نامه میراث صنعتی

نظام‌نامه میراث صنعتی در گام آخر/ نقش وزارت نفت در تصویب نظام‌نامه میراث صنعتی

به گزارش مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، آیین‌نامه نظام‌ فنی و اجرایی اختصاصی بناها و بافت‌های تاریخی – فرهنگی آماده ارسال به هیئت دولت شد. وزارت نفت (مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت) به‌عنوان تنها وزارتخانه غیرتخصصی در هشت نشست‌ کمیته زیربنایی، صنعت و محیط زیست برای تأیید این نظام‌نامه حضور فعالی داشته است.

این نشست‌ها بنابر پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و به استناد ماده (۶) قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی (مصوب ۱۳۹۸) تشکیل شده است.

نظام‌ فنی و اجرایی اختصاصی بناها و بافت‌های تاریخی – فرهنگی شامل مجموعه اصول، برنامه‌ها، عوامل، فرآیندها و اسنادی است که حفظ و تداوم دانش، سنن، حکمت، فن، هنر‌ و تنوع بیانی، اصالت و یکپارچگی در بناها و بافت‌های تاریخی فرهنگی و صنعتی را از طریق عوامل حرفه‌مندان و استادکاران محلی صیانت و حفاظت کرده، انتقال بین نسلی مواریث فرهنگی ملی و جهانی را تضمین می‌کند و زمینه احیاء و بهره‌برداری از این آثار از سوی بخش‌های عمومی، خصوصی و دولتی را فراهم می‌کند.

این نظام‌نامه اختصاصی، تنظیم‌گری را مبتنی بر چارچو‌ب‌های ملی و بین‌المللی حفاظت و مرمت و هماهنگی‌ها را بین عامل و فرآیندهای مرمت و بازشناسی تعیین کرده و توسعه‌گری و تداوم بخشی را در احیاء، استقرار فعالیت و بهره‌برداری از بناها و بافت‌های تاریخی محقق می‌کنند.

نظام‌ فنی و اجرایی اختصاصی بناها و بافت‌های تاریخی – فرهنگی که در ۱۱ ماده نهایی شده است در ماده پنج با عنوان «عوامل و ذی‌نفعان» از وزارت نفت به‌عنوان عوامل در سطح راهبردی و تصمیم‌گیری نام می‌برد. بر اساس ماده هشت این نظام‌نامه هم سه ماه پس از تصویب و ابلاغ این پیش‌نویس، نظام‌نامه اختصاصی میراث صنعت‌نفت با همکاری وزارت میراث فرهنگی، تدوین و ابلاغ می شود.

در ماده هشت این نظام‌نامه عنوان شده است: «وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با نیازسنجی و نظرخواهی از دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و تشکل‌های صنفی در این حوزه و بررسی مقررات مرتبط، فهرست اولویت‌بندی شده اسناد تخصصی، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های فنی، مالی و قراردادی مورد نیاز را ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه همراه با مشخصات ضوابط یادشده مانند: عنوان، اولویت، ضرورت تهیه، هدف، رئوس کلی مطالب ضوابط، برنامه زمانی تهیه ضوابط و برآورد ریالی هزینه تهیه آنها را برای سازمان ارسال می‌کند تا پس از تأیید سازمان ملاک عمل قرارگیرد.»

این نظام‌ با تصویب در هیئت دولت و ابلاغ، بسیاری از چالش‌های بخش میراث صنعتی را حل می‌کند از جمله این چالش‌ها می‌توان به توقف یا ادامه فعالیت واحد صنعتی اشاره کرد. چرا که قوانین و چارچوب‌های موجود در این زمینه از سایت‌های در حال فعالیت حمایت نمی‌کند و موجب از کار افتادن آن صنایع خواهد شد، یعنی یک دوراهی که یک راه آن ثبت و حفظ میراث صنعتی و توقف صنعت و راه دیگر آن نگهداشت صنعت و چشم‌پوشی از حفظ و ثبت میراثی است.

صنعت نفت دارای بیش از ۷۰۰ بنا و بافت تاریخی در استان‌های همانند خوزستان، کرمانشاه، خراسان و ... است که تاکنون ۱۱۴ این آثار صنعتی از جمله ساختمان کنسولگری کرمان، فرودگاه مسجدسلیمان، پالایشگاه کرمانشاه، آموزشگاه حرفه‌ای آبادان، کارخانه برق تمبی و ... ثبت شده است، قدمت برخی از این ابنیه تاریخی بیش از ۱۰۰ سال است.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

بارندگی و فرسایش مخاطره‌های جدی چغازنبیل

به بهانه چهل‌وپنجمین سالگرد ثبت چغازنبیل در فهرست میراث جهانی یونسکو

بارندگی و فرسایش مخاطره‌های جدی چغازنبیل

فرسایش طبیعی و رطوبت و شوری خاک، حفاری‌های غیرمجاز، پروژه‌های عمرانی مانند توسعه کارخانه نیشکر و عملیات نفتی و نبود یگان حفاظت کافی تنها بخشی از معضلات چغازنبیل است

با شروع فصل بارش، نگرانی‌ها برای فرسایش خاک و ایجاد فرسایش‌های خندقی در قدیمی‌ترین نیایشگاه خشتی جهان که هنوز پابرجاست، شدت می‌گیرد. از سویی کمبود بودجه و نیروی انسانی متخصص برای پیشگیری از آسیب‌های این اتفاق در پایگاه جهانی چغازنبیل، ترس از بارندگی‌ها را بیشتر هم می‌کند.

۲۶ اکتبر (پنجم آبان) مصادف است با چهل‌وپنجمین سالگرد ثبت نخستین آثار ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو، ۴۵ سال پیش در چنین روزی، تخت‌جمشید، چغازنبیل و میدان نقش‌جهان نخستین آثار تاریخی ایران بودند که به همت زنده‌یاد «فیروز باقرزاده»، رئیس وقت کمیته ثبت جهانی، و همکارانش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند. اما در بین این سه اثر، این چغازنبیل است که بیش از بقیه، دچار بی‌مهری شده است و با مشکلات زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.
فرسایش طبیعی و رطوبت و شوری خاک، حفاری‌های غیرمجاز، پروژه‌های عمرانی و صنعتی همچون توسعه کارخانه نیشکر و عملیات نفتی، آلودگی هوا، نبود یگان حفاظت کافی و افزایش گردشگر و بازدیدهای کنترل‌‌نشده تنها بخشی از معضلاتی است که چغازنبیل ۳۵۰۰ساله در طول چهار دهه گذشته با آن روبه‌رو بوده است و حالا بیش از هرچیز بارندگی و فرسایش خندقی است که سلامت نیایشگاه عیلامی را تهدید می‌کند.

هفت کارگر برای ۶۰۰ هکتار
بناهای خشت‌وگلی برای حفاظت و جلوگیری از تخریب به حفاظت مستمر در همه فصول سال نیاز دارند و باید برای آب‌شستگی‌های به‌وجود‌آمده و کاهگل اقدامات حفاظتی صورت گیرد. اما در چغازنبیل وضع سخت است. تعداد کارگرها هر سال کمتر از سال گذشته می‌شود. «عاطفه رشنویی»، مدیر پایگاه چغازنبیل و هفت‌تپه در این باره به «پیام‌ما» می‌گوید: «سالهاست که نتوانسته‌ایم نیروی موقت یا دائم جذب کنیم و با بازنشستگی سالانه نیروها، هر سال تعدادی از آنها را از دست می‌دهیم. به همین دلیل، رابطه استاد-شاگردی بین کارگرهای جوان و استادکاران خبره برای مرمت و احیای مستمر ساختار خشتی چغازنبیل وجود ندارد».

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل: از وظایف مهمی که ما به‌عنوان پایگاه جهانی میراث فرهنگی چغازنبیل داریم، پایش مدام و همیشگی شهر دور اونتاش با وسعت ۶۰۰ هکتار است که با این تعداد نیرو و بودجه که در اختیار داریم، سخت است

او در ادامه به آغاز فعالیت کارگاه خشت‌زنی از ۱۵ شهریورماه امسال اشاره می‌کند و می‌گوید: «با همین نیروهای کم و فقط با عشق و فداکاری آنها، تاکنون بیش از شش هزار خشت در کارگاه خشت‌زنی ساخته شده است و پس از شناسایی حفره‌های روی قله بنا آنها را با خشت پر کرده‌ایم؛ گرچه قله نیازمند حفاظت کامل است. همچنین، مسیل‌ها و مسیرهای آب با آجر و کاهگل حفاظتی پر شده است و برای نخستین بارندگی آمادگی داریم.»

اما حفاظت کامل و پیشگیرانه از ۶۰۰ هکتار شهر عیلامی «دور اونتاش» تنها با پنج نفر نیروی کارگر و دو استادکار و اعتبار گاه و بی‌گاه پیمانی تقریباً غیرممکن به‌نظر می‌رسد. رشنویی نیز بر این موضوع تأکید می‌کند و می‌گوید: «از وظایف مهمی که ما به‌عنوان پایگاه جهانی میراث فرهنگی چغازنبیل داریم، پایش مدام و همیشگی شهر «دور اونتاش» با وسعت ۶۰۰ هکتار است که با این تعداد نیرو و بودجه که در اختیار داریم، سخت است»

فرسایش خندقی و لزوم تشکیل کارگروه ملی
حتی در عکس‌های هوایی یکصدسال پیش «رومن گیرشمن» نیز فرسایش خاک دیده می‌شود. طاقدیس سردارآباد که چغازنبیل هم در آن قرار دارد، به‌خاطر لایه‌لایه بودن وقتی با آب مواجه می‌شود، دچار آب‌شستگی می‌شود و این آب‌شستگی در چغازنبیل، خندق‌هایی به‌وجود می‌آورد که کم‌کم فرسایش آن را تشدید می‌کند و به فرسایش خندقی معروف است.
مدیر پایگاه چغازنبیل و هفت‌تپه در این باره می‌گوید: «پنج سال پیش استادان دانشگاه چمران برای حل این معضل به چغازنبیل آمدند که نقشه‌های زمین‌شناسی و ژئوفیزیک این محوطه به‌روز شد. اما برای یافتن راه‌حل دائمی، نیاز به هم‌افزایی و تغییر نگاه به چغازنبیل و تشکیل یک کارگروه ملی برای حفاظت از آن است که مدیران صنعت، اساتید دانشگاه، مدیران ارشد استانی و میراث در سطح کلان عضو آن باشند. عملیات برداشت و اکتشاف نفت و گاز ممکن است آسیب‌زا باشد که باید با کمک مرمتگران خبره مطرح و مطالعه شود تا اگر نمی‌توان از فرسایش خندقی جلوگیری کرد، لااقل روند آن کم شود.»
درباره همین موضوع، «حبیب مشکین‌فام فرد»، مخترع کاهگل مقاوم و ضدآب نیز با اشاره به ارتفاع اولیه آن که ۵۳ متر بوده و در حال حاضر فقط ۲۵ متر آن باقی مانده است، می‌گوید: «آسیب‌پذیری آثار با معماری خاکی در برابر شرایط محیطی به‌ویژه رطوبت، بسیار زیاد است و عدم تداوم در حفاظت و نگهداری، به تخریب بیشتر منجر می‌شود که با گذشت زمان و تحت‌تأثیر عوامل اقلیمی و مداخله‌ها؛ چغازنبیل را تحت‌تأثیر خود قرار داده‌اند. عوامل جوی همچون باد و باران و فعالیت‌های انسانی مانند حفاری‌های غیرمجاز، تخریب‌های ساختاری و فعالیت‌های کشاورزی و تخریب بخش‌های داخلی و خارجی و استفاده از مصالح نامناسب در مرمت‌های غیراصولی در تداوم فرسایش و تخریب اثر نقش دارد. اگر کالبد اثر در برابر شرایط محیطی از بین رود، چیزی به‌جز خاک باقی نخواهد ماند.»
او می‌گوید: «برای جلوگیری از تخریب بیشتر، ضروری است از روش‌ها و مواد بهتری در مرمت این بنا استفاده شود. همچنین، ایجاد پوشش‌ها و سیستم‌های حفاظتی مناسب و کنترل شرایط محیطی می‌تواند به افزایش عمر این سازه تاریخی کمک کند.» این مرمتگر نیر بر پیروی از رویکرد حفاظت پیشگیرانه و پایش مداوم اثر و آموزش و آگاهی‌رسانی به جامعه محلی و بازدیدکنندگان تأکید می‌کند.

این کجا و آن کجا
چغازنبیل همزمان با اهرام ثلاثه مصر در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۳۱۳ به ثبت رسید؛ اما چغازنبیل کجا و اهرام ثلاثه مصر کجا! در این سال‌ها تنها ۱۰ درصد شهر عیلامی دور اونتاش از زیر خاک بیرون آمده که آن‌هم بر اثر عوامل جوی اگر با همین روند پیش برود، تا چند سال دیگر نابود می‌شود. از طرفی این بنای جهانی حتی در بین ایرانیان نیز ناشناخته است، چه رسد به جهانیان. طبق آمار بازدیدکنندگان که از سوی معاونت گردشگری آمار محرمانه تلقی می‌شود و هیچ‌گاه اعلام نمی‌شود، چغازنبیل کمترین بازدیدکننده را بین ۲۸ اثر جهانی ایران دارد. حتی آمار بازدیدکنندگان سازه‌های آبی شوشتر که تنها ۴۵ کیلومتر با آن فاصله دارد، چندین برابر چغازنبیل است. نبود جاده مواصلاتی مناسب، نبود امکانات استراحتی و تفریحی اطراف آن، ناشناخته ماندن این نیایشگاه بعد از گذشت ۴۵ سال از ثبت جهانی و تغییر ذائقه مردم به بازدید از تفرجگاه‌ها جای اماکن تاریخی از دلایل تعداد کم گردشگران چغازنبیل است.
عاطفه رشنویی دراین‌باره می‌گوید: «بیش از پنج سال است که روی مدیریت مقصد، توسعه گردشگری و معرفی چغازنبیل به‌طور شخصی مطالعه می‌کنم و برنامه‌های زیادی دارم، اما باید وزارت میراث‌فرهنگی و بقیه ارگا‌نها همراهی کنند. برای مثال برنامه‌هایی برای بازدید در شب و طلوع و غروب آفتاب در تابستان که دما به ۶۰ درجه می‌رسد و بازدید را طاقت‌فرسا می‌کند، وجود دارد.»
همینطور باید برای بازدید از چغازنبیل جذابیت‌های فرهنگی و طبیعی حاشیه‌ای مثل سایت پرنده‌نگری و یا جذابیت‌های مردم‌شناسی ایجاد شود. در این سال‌ها چغازنبیل مثل موجود رو به احتضاری بوده که فقط نگهداری شده و هیچ‌وقت زنده نشده است. نصب ۶۰ دوربین حفاظتی، اصلاح نور شب، تعویض سیستم آبرسانی و سرویس بهداشتی و مطالعات پلان مدیریتی و مدیریت بحران نیز از این دست کارها بوده است و امید است در کنار این کارها برای احیا و معرفی آن نیز کوشش شود.

قصه نخستین آثار ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی
هنگامی که زنده‌یاد «فیروز باقرزاده» که دکترای باستان‌شناسی و تاریخ هنر اسلامی از دانشگاه سوربن فرانسه داشت، در ژوئن ۱۹۷۷ میلادی به‌عنوان اولین رئیس کمیته جهانی میراث فرهنگی و طبیعی (یونسکو) انتخاب شد، به فکر افتاد تا شاخص‌ترین آثار ایرانی را در این فهرست ثبت کند. او که رئیس اداره باستان‌شناسی ایران نیز بود، تصمیم خود را با زنده‌یاد «شهریار عدل» در میان گذاشت و هر دو که به زبان فرانسه مسلط بودند، پرونده سه اثر شاخص ایرانی یعنی تخت‌جمشید، چغازنبیل و میدان نقش‌جهان اصفهان را آماده و در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که در سال ۱۳۵۷ در قاهره مصر برگزار شد، مطرح کردند. به‌این‌ترتیب، چهارم آبان ۱۳۵۷ سه اثر ایرانی برای نخستین‌بار در فهرست یونسکو جهانی شد. با وقوع انقلاب و پس از آن، آغاز هشت سال جنگ تحمیلی، ثبت جهانی نیز به تعویق افتاد تا ۱۵ خرداد ۱۳۸۲ که چهارمین اثر ایران یعنی آتشکده آذرگُشسب در تخت‌سلیمان در فهرست آثار جهانی ایران جای گرفت. باقرزاده تا آخرین سال‌های عمر به فکر ایران و چغازنبیل بود. در دیداری که یک سال قبل از مرگ او در سال ۱۳۹۸ با دکتر باقرزاده در پاریس داشتم، نخستین پرسشی که پرسید این بود: «وضعیت چغازنبیل چطور است؟»

منبع:روزنانه پیام ما

تصویر نویسنده خوزتوریسم

سراغ شیرهای سنگی خوزستان را علاوه بر کشورهای عربی در خانه ثروتمندان ایران هم می‌توان گرفت!

جعفر مهرکیان در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

سراغ شیرهای سنگی خوزستان را علاوه بر کشورهای عربی در خانه ثروتمندان ایران هم می‌توان گرفت/ کاش گذاشته بودم شیرهای سنگی غرق شوند!

انتشار گزارش قاچاق شیرهای سنگی گورهای بختیاری در گورستان های ایذه خوزستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس با هدف تزیین ساختمان ها و ویلاهای شیوخ عرب در خبرگزاری ایلنا، با واکنش جعفر مهرکیان، باستان شناس و متخصص الیمایی، مواجه شد.

جعفر مهرکیان، باستان‌شناس و متخصص الیمایی که مسئولیت مستندنگاری شیرهای سنگی منطقه ایذه و خوزستان را برعهده داشت و پژوهش‌های زیادی در این حوزه کرده است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با تایید سرقت و قاچاق شیرهای سنگی بختیاری اعلام کرد: شیرهای سنگی بختیاری گورستان‌های ایذه نه تنها به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌شود که در خانه‌های اشرافی شهر تهران نیز برای تزیین منازل استفاده می‌شود.

آغاز تجارت شیرهای سنگی گورستان‌های بختیاری از دهه ۸۰

مهرکیان گفت: سابقه تجارت شیرهای سنگی خوزستان به اوایل دهه ۸۰ بازمی‌گردد و به شدت افزایش یافته است.

او با ابراز تاسف از اینکه نگهبانی برای حفاظت از شیرهای سنگی خوزستان وجود ندارد، افزود: هر شیر سنگی بیانگر رویدادهای تاریخی منطقه بختیاری است. مثلا سه شیر سنگی در دریاچه سد کارون ۳ نجات‌بخشی کردیم که همه آن‌ها پسوند «کاهد» دارند. کاهدان افراد خاصی در میان بختیاری‌ها بودند و بسیار متاسفم زمانی که برای اولین بار در ایران برنامه نجات بخشی سدها را آغاز کردیم که البته بنده به شدت با عنوان نجات بخشی مخالف هستم، برای نخستین بار و درست زمانی که یکسال بیشتر به آبگیری این سد نمانده بود، شیرهای سنگی این منطقه را با قایق منتقل کردیم.

این باستان‌شناس گفت: واقعا از این اقدام پشیمان هستم و‌ ای کاش اجازه می‌دادم شیرهای سنگی آن منطقه زیر آب سد بروند تا لااقل نسل‌های آینده چند عدد از شیرهای سنگی بختیاری را زیر آب داشته باشند.

متخصص دوره الیمایی که مدتی نیز مدیر پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه بوده است، با اشاره به قاچاق شیرهای سنگی در گورستان‌های ایذه و انتقال آن‌ها به شهرهای ایران و خارج از کشور افزود: بنده خودم در خانه یکی از ثروتمندان شهر شیراز یک شیرسنگی دیدم. درحالی که خاستگاه شیرهای سنگی در مناطق بختیاری است و فقط محدود به ایذه نمی‌شود. مرکز ساخت شیرهای سنگی بختیاری نیز سال‌ها در منطقه‌ای به نام «هفشگان» بود که استادکاران ماهر ساخت این نماد همگی در این منطقه بودند.

سابقه نمادسازی از شیر و ساخت شیرهای سنگی در ایران

این باستان‌شناس درخصوص ارزش‌های شیرهای سنگی بختیاری گفت: شیرهای سنگی، گور سنگ‌هایی استثنایی بودند که فقط مخصوص بزرگان، دلیرمردان و نام‌آوران بود و در منطقه بختیاری هر فردی شیر سنگی ندارد.

او افزود: قدیمی‌ترین شیرسنگی که می‌شناسم نه صرفا در ایذه که در سرزمین بختیاری است.

مهرکیان ادامه داد: برخلاف بختیاری‌ها نماد دلیر مردان در آذربایجان و شمال غرب کشور قوچ است و شیرهای سنگی فقط نماد بختیاری‌ها است.

این باستان‌شناس؛ شیر سنگی موجود در همدان را کهن‌ترین شیر سنگی موجود در ایران اعلام کرد و گفت: این نماد منسوب به دوره سلوکیان است و می‌دانیم که در تخت‌جمشید نیز شیر یکی از عناصری است که به شکل‌های مختلف دیده می‌شود. گاهی به سمت گاو حمله کرده که نماد تجدید سال است. یا در سرستون‌های تخت جمشید به کار برده شده و در تصویری دیگر شاه هخامنشی با شیر در حال جدال است.

مهرکیان ادامه داد: شیر یک از حیواناتی است که در ایران زندگی می‌کرده و از نمادها و نشانه‌های دلاوری است. «اسدخان شیر کش» یکی از خوانین بزرگ بختیاری بود که این عنوان را داشت. در جام‌های دوره ساسانی نیز مشاهده می‌کنید که شاه سوار بر اسب در حال شکار شیر است که نشان دهنده قدرت او است. اما قدیمی‌ترین به شیر به شکل تندیس همان شیر منسوب به دوره سلوکی در شهر همدان است.

این باستان‌شناس گفت: پس از شیر سنگی همدان یک شیر سنگی قدیمی دیگر در ایران وجود داشت که در دزک چهارمحال و بختیاری نصب شده بود و پس از شناسایی به موزه «چالشتر» منتقل شد.

شیرهای سنگی گورستان ملی شهسوار نشانه‌گذاری شده‌اند

مهرکیان با اشاره به اوج ساخت شیرهای سنگی از دوره صفویه به خصوص در اصفهان به وجود دو شیر سنگی در پل خواجو این شهر اشاره کرد و گفت: در مناطق بختیاری ایران هر کجا که گورستان وجود دارد چند شیر سنگی هم مشاهده می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها گورستان یا آرامستان «شهسوار» است که با پیگیری‌های خود بنده و با عنوان «گورستان شیرهای سنگی» در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. حتی بر برخی از شیرهای سنگی این گورستان نشانه‌گذاری انجام شد و تک تک این شیرها توسط دکتر نوروزی که آن زمان دانشجو بود مستندنگاری شدند و برای آن‌ها فیش تهیه شد. بنابراین گورستان شیرهای سنگی شهسوار ثبت ملی شده‌اند و می‌توانیم تک تک شیرهای سنگی که سرقت یا قاچاق شده است را ردگیری کرد.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

سرو قهوه با چشمان بسته | این کافه را یک زن و شوهر نابینا اداره می کنند

سرو قهوه با چشمان بسته | این کافه را یک زن و شوهر نابینا اداره می کنند

زوج روشندل که یکی اهل قائمشر و دیگری اهل اهواز است حالا «کافه کارون» را در شهرستان قائمشهر راه‌اندازی کرده‌اند. دو شطرنج‌باز حرفه‌ای که در مسابقات شطرنج نابینایان مقام‌هایی را هم کسب کرده‌اند و حتی شطرنج زمینه آشنایی آنها شده، اکنون با یک فرزند خود زندگی را می‌گذرانند و کافه را هم اداره می‌کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، «عبدالرضا خسرجی»، متولد اهواز است. به گفته خودش، روزگار سختی را طی کرده تا توانسته است کسب و کاری راه‌اندازی کند. خسرجی به همشهری می‌گوید: «پیش از ازدواج در اهواز فلافل‌فروشی داشتم ولی یکی از شرایط ازدواج این بود که در قائمشهر ساکن شوم. خانواده همسرم گفتند که دخترمان طاقت دوری از خانواده را ندارد و من هم قبول کردم.»‌

«سمیه حسینی»، همسر خسرجی در این باره به همشهری می‌گوید: «وقتی ازدواج کردیم، همسرم در اهواز کسب و کار خودش را داشت. خانواده‌ام با مهاجرت من به اهواز مخالف بودند و به همین دلیل، همسرم به قائمشهر آمد. در اینجا کارهای زیادی انجام داد و با فردی هم شریک شد ولی در نهایت به نتیجه نرسید به طوری که به راه‌اندازی کافه رسیدیم و فکر کردیم که با هم کار کنیم. همسرم به کار قهوه خیلی علاقه دارد و تخصص هم دارد.»‌

از فلافلی تا میوه‌فروشی

«در قائمشهر مدتی مغازه میوه‌فروشی داشتم و بعد از آن برای مدتی شارژ خط موبایل می‌فروختم. البته در دهه ۱۳۸۰ دکه شارژفروشی داشتم و بعد همه چیز اینترنتی شد و من هم جمع مجبور شدم دکه‌ام را جمع کنم. راستش دست به هر کاری که می‌زدم، چون غریبه بودم و کسی را نمی‌شناختم، موفق نمی‌شدم.» این صحبت‌های «عبدالرضا خسرجی» است که توضیح بیشتری می‌دهد: «مدتی هم به جنوب سفر می‌کردم و یکسری اقلام خریداری می‌کردم و در قائمشهر می‌فروختم تا امورات زندگی را بگذرانم. تنهایی به اهواز می‌رفتم و یک شب نزد خانواده می‌ماندم و روز بعد به بندر می‌رفتم. سال ۱۳۹۳ سرمایه‌ام ۳ میلیون تومان بود و مدت‌ها این کار را انجام دادم تا اینکه فکر کردم به حوزه قهوه ورود کنم. چون قهوه یک ماده غذایی محسوب می‌شود و به اصطلاح مصرفی است.»

۱۴ سال است من را نبرده

مسابقات شطرنج زمینه‌ساز آشنایی زوج روشندل شد. «عبدالرضا خسرجی» می‌گوید:‌ ‌ «من بچه اهواز هستم و برای شرکت در مسابقات شطرنج به مازندران آمدم و در این رقابت‌ها با همسرم آشنا شدم و همین جا ماندم. سال ۱۳۸۹ بود. آشنایی ما بر روی صفحه شطرنج اتفاق افتاد. شطرنج بازی می‌کردم و قهرمان خوزستان شده بودم. به همین دلیل، برای شرکت در مسابقات کشوری به مازندران اعزام شده بودم.»

او ادامه می‌دهد: «همسرم هم در مازندران مقام نخست شطرنج را به دست آورده بود. در هنگام مسابقات کشور، زنان در یک خوابگاه می‌ماندند و مردان در یک خوابگاه دیگر. یک خانم که از اهواز همراه تیم ما به مازندران آمده بود، متوجه شد بنده قصد ازدواج دارم و همسرم آینده‌ام را به من معرفی کرد. ملاقات ما هم اینگونه بود که یک دست شطرنج بازی کردیم و همانجا صحبت‌های خودمان را هم انجام دادیم.»

او تاکید می‌کند: «من آن بازی را باختم، چون اصلا به فکر بازی نبودم و فقط قصد ازدواج داشتم. همسرم هم تعجب کرده بود و پیش خودش گفته بود که این آقا چطور قهرمان استان شده است؟ او که بازی بلد نیست. یعنی من به فکر خواستگاری بودم و همسرم به فکر بازی بود. بعد از آن باخت و صحبت‌هایی که بین خودمان و خانواده‌هایمان انجام شد، بالاخره با هم ازدواج کردیم. البته این را هم بگویم که بعد از ازدواج، یعنی ۱۴ سال است که همسرم نتوانسته در بازی شطرنج من را شکست دهد.»

«سمیه حسینی» می‌خندد و می‌گوید: «همسرم درست می‌گوید. البته من اهل مسابقه نیستم و شطرنج زندگی را باختم تا زندگی خوبی در کنار هم داشته باشیم.»‌

چرا کارون؟

از آنجایی که «عبدالرضا خسرجی» اهل جنوب کشور است، آشنایی کاملی با قهوه دارد. خودش می‌گوید: «در جنوب هم قهوه زیاد مصرف می‌کنند و من هم بچه جنوب هستم و قهوه را به خوبی می‌شناسم و به همین دلیل، یک مقدار پول داشتیم و یک وام هم گرفتیم تا کافه‌ای راه‌اندازی کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «یک مغازه در نزدیکی خانه اجاره کردیم و الان ۶ ماهی است کافه کارون را به همراه همسرم اداره می‌کنیم. چون مغازه در خیابان فرعی قرار دارد، از ۸ صبح مغازه را باز می‌کنیم و تا ۸ شب باز هستیم. سرمایه کافی نداشتم تا مغازه‌ای در خیابان‌های شلوغ اجاره کنم.»

خسرجی تاکید می‌کند: «کافه را خودمان می‌گردانیم و اگر همسرم باشد، صفر تا صد کار را ایشان انجام می‌دهد و اگر خودم باشم، همه کارها را خودم انجام می‌دهم. اقلام شرکتی در کافه کارون نداریم و میکس قهوه را خودمان انجام می‌دهیم.»

جالب اینکه «سمیه حسینی» در کافه کارون علاوه بر کمک به همسرش به بچه‌ها آموزش شطرنج می‌دهد. خودش می‌گوید: «زمانی که کافه خلوت است، همسرم به بچه‌ها آموزش شطرنج می‌دهد و یک کلاس برای بچه‌های ۱۰ تا ۱۲ ساله دارد.» او ادامه می‌دهد: «از آنجایی که کافه هنوز پا نگرفته به پیشنهاد خود همسایه‌ها یک دوره آموزش شطرنج را برای بچه ها تدارک دیدیم تا در همین کافه شطرنج تدریس کنم. حالا یک کلاس مختصر است که سبب شده بچه‌ها با خانواده‌هایشان بیشتر به کافه بیایند تا هم بچه‌ها شطرنج یاد بگیرند و هم اینکه کافه سوت و کور نباشد. ۲، ۳ ماهی است که شطرنج تدریس می‌کنم.»‌

حسینی یادآور می‌شود: «هنوز از کافه درآمد خاصی نداریم ولی امیدوار هستیم که در آینده وضعیت بهتری پیدا کنیم. واقعیت این است که از مسئولان انتظار داریم که از ما حمایت کنند چون بچه‌های نابینا نیاز به حمایت مسئولان دارند.»

کمک طاها در کافه

طاها تنها فرزند این زوج روشندل است. پدرش می‌گوید: «حاصل زندگی ما یک پسر به نام طاها است که ۱۳ سال دارد. طاها در کافه خیلی به من و مادرش کمک می‌کند. یکسری آموزش‌ها را به طاها داده‌ایم تا بتواند در کافه به ما کمک کند.» مادرش نیز درباره طاها می‌گوید:‌ «راستش خودم خیلی اهل مسابقه نیستم و ورزش را ادامه ندادم. به خصوص که معلم هستم و بیشتر سعی می‌کنم روی شغل معلمی تمرکز کنم. حتی طاها که به کلاس‌های ورزشی می‌رود، خیلی دوست ندارم حرفه‌ای به این مسائل نگاه کند و ورزش را برای سلامتی ترجیح می‌دهم تا حضور در مسابقات. چون احساس می‌کنم مسابقات سبب استرس می شود.»

مشکل مادرزادی

زوج روشندل بنا به مشکلات مادرزادی نابینا شده‌اند. رضا خسرجی البته تا ۳۰ سالگی تا حدودی بینا بوده است. او می‌گوید: «مشکل چشم‌هایم مادرزادی است و وقتی به دنیا آمدم، کمی دید داشتم، مثلا در حد نمره نیم یا یک عینک می‌زدم. ولی به مرور زمان دید چشم‌هایم کم شد و در سن ۳۰ سالگی به طور کامل نابینا شدم. شب یلدا ۵۰ ساله می‌شوم.» خسرجی ادامه می‌دهد: «پس نابینایی کامل در تیم فوتسال نابینایان شرکت کردم و حتی در تیم فوتسال نابینایان مازندران هم حضور داشتم. در فوتسال نابینایان دو مقام اولی و یک مقام دومی را دارم. زمانی هم که بینا بودم، در تیم فوتبال مدارس دو بار مقام اولی را به دست آوردیم.»

کاپ اخلاق

سمیه حسینی که ۲۰ سالی است برای مقطع ابتدایی و راهنمایی در مدرسه ناصر مهدوی معلمی می‌کند، چندان به ورزش حرفه‌ای علاقه‌ای ندارد. او می‌گوید: «من شطرنج را در خانه یاد گرفتم. یعنی به عنوان یک بازی خانگی با برادر و خواهرم بازی می‌کردیم ولی صفحه شطرنج برای نابینایان نداشتیم و همین صفحه‌های معمولی بود. به همین دلیل، من مهره‌های شطرنج را حدودی حرکت می‌دادم. همین سبب شد که کم کم یاد گرفتم و وقتی در اداره‌ای مشغول به کار شدم، همکاران از من خواستند که در مسابقات شطرنج شرکت کنم. البته من هم ابتدا خیلی تمایل نداشتم ولی ظاهرا قسمت این بود که به سمت مسابقات شطرنج بروم و با همسرم آشنا شوم.» حسینی عنوان می‌کند: «یک بار مقام اولی در سطح استان مازنداران به دست آوردم. در مسابقات کشوری هم که با همسرم آشنا شدم، کاپ اخلاق کسب کردم.»

منبع: همشهری

گفت و گو

تصویر نویسنده خوزتوریسم

زندگی در کنار گاومیش‌ها

زندگی در کنار گاومیش‌ها

گاومیش بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم روستایی عرب خوزستان است.

این حیوانات که به دلیل نیازشان به آب‌تنی روزانه چندین بار به رودخانه‌ها برده می‌شوند، معمولاً در نزدیکی منابع آب مانند رودخانه‌ها و تالاب‌ها پرورش می‌یابند. در منطقه دشت آزادگان، گاومیش‌ها به صورت خانوادگی در یکی از شاخه‌های کارون شنا می‌کنند. چوپان‌های گله بر حسب دمای هوا، روزانه دو تا سه مرتبه گاومیش‌ها را به رودخانه می‌برند تا از گرمای زیاد و بیماری‌های پوستی احتمالی این حیوان جلوگیری کنند.

در این منطقه، مردم اغلب از طایفه مزرعه هستند و گاومیش‌داری شغل اصلی بسیاری از آنها است. از شیر گاومیش‌ها برای تولید محصولات لبنی مختلفی مانند ماست، پنیر و دوغ استفاده می‌شود که هم برای مصرف خانوادگی و هم برای فروش به بازارهای محلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش معیشتی به مردم منطقه امکان می‌دهد که از منابع طبیعی برای بقای خود و خانواده‌هایشان بهره‌برداری کنند.

گاومیش‌داری در این منطقه، همراه با تمرکز بر حفظ طبیعت و منابع آبی، نشان‌دهنده تعامل نزدیک و همزیستی مردم با محیط زیست خود است. شغل گاومیش‌داری نه تنها به عنوان یک منبع درآمد بلکه به عنوان بخشی از فرهنگ و هویت استان خوزستان به شمار می رود.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

تاسیس پایگاه میراث جهانی ناملموس / سرپرستان ۲ پایگاه جهانی منصوب شدند

وزارت میراث فرهنگی اعلام کرد:

تاسیس پایگاه میراث جهانی ناملموس / سرپرستان ۲ پایگاه جهانی منصوب شدند

تهران- ایرنا- وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تاسیس «پایگاه میراث جهانی ناملموس» و انتصاب سرپرست این پایگاه‌ و همچنین سرپرست میراث جهانی «کاروانسرای ایرانی» خبر داد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در آستانه روز جهانی میراث فرهنگی ناملموس (۱۷ اکتبر - ۲۶ مهرماه)، پایگاه میراث جهانی ناملموس تاسیس و سیما حدادی به عنوان سرپرست این پایگاه جهانی منصوب شده است.

بنا به این گزارش مصطفی پورعلی مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در احکامی جداگانه، سیما حدادی را به سرپرستی پایگاه میراث جهانی ناملموس و عبدالمهدی همت‌پور را به سرپرستی میراث جهانی کاروانسرای ایرانی منصوب شدند.

در این احکام جداگانه آمده است: امید است با توجه به حساسیت این جایگاه و ظرفیت‌های موجود، با برنامه‌ریزی منسجم ضمن هماهنگی با اداره‌کل پایگاه‌ها و تعامل با مدیران ستادی و استانی، نسبت به انجام امور محوله اقدام کنید.

میراث فرهنگی ناملموس به رسوم، نمایش‌ها، اصطلاحات، دانش، مهارت‌ها و نیز وسائل، اشیا، مصنوعات دستی و فضاهای فرهنگی مرتبط با آن‌ها اطلاق می‌شود که اجتماعات، گروه‌ها و در برخی از موارد افراد آنها را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی خود می‌شناسند. این میراث فرهنگی ناملموس که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود، همواره توسط اجتماعات و گروه‌ها در پاسخ به محیط، طبیعت و تاریخ‌ آنها مجدداً خلق می‌شوند و حس هویت و استمرار را برای ایشان به ارمغان می‌آورد.

ایران با ثبت ۲۴ اثر میراث فرهنگی ناملموس در فهرست جهانی یونسکو در رتبه پنجم جهان قرار دارد. همچنین با ثبت ۲۷ اثر میراث ملموس جهانی در میان ۱۰ کشور اول جهان قرار دارد که یکی از این آثار «کاروانسرای ایرانی» است که شهریورماه سال ۱۴۰۲ به‌عنوان بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو ثبت جهانی شد.

سرای افضل یا یکی از نقاط دیدنی شهرستان شوشتر است تنها کاروانسرای استان خوزستان است که در پرونده کاروانسراهای ایران به ثبت جهانی رسید وقدمت آن به دوره قاجار می‌رسد.

در حال حاضر این کاروانسرا محل دائمی نمایشگاه صنایع دستی است و در غرفه‌های مختلف آن کارگاه‌های صنایع دستی برپا می‌شود.

https://aftabnews.ir/files/fa/news/1402/1/12/1085651_262.jpg

تصویر نویسنده خوزتوریسم

برپایی آیین آغاز بکار مرمت و بهسازی سازه های آبی تاریخی شوشتر در موزه قلعه سلاسل

برپایی آیین آغاز بکار مرمت و بهسازی سازه های آبی تاریخی شوشتر در موزه قلعه سلاسل

آیین آغاز بکار مرمت و بهسازی سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر در موزه قلعه‌سلاسل باحضور جمعی از مسئولان و دوست‌داران میراث‌فرهنگی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مدیر پایگاه میراث‌جهانی شوشتر در این باره اظهار کرد: طی این رویداد که امروز ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ با‌حضور حجت‌الإسلام والمسلمین سادات‌ابراهیمی نماینده مردم شهرستان‌های شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی، محمدحسین ارسطوزاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان، سیدمحسن سیدموسوی فرماندار شهرستان شوشتر و جمعی از مسئولان، سرمایه‌گذاران و دوست‌داران میراث‌فرهنگی برگزار شد، موضوعاتی همچون اقدامات اخیر حفاظتی و مرمتی پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر عنوان شد.

امین مهدوی‌کیا افزود: این رویداد با هدف تبیین فعالیت‌های حفاظتی و مرمتی پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی شوشتر و آغاز چندین عملیات حفاظتی و مرمتی دیگر همچون ساختمان قورخانه قلعه‌سلاسل، عملیات حفاظتی و مرمتی سنگ‌فرش بندمیزان و مرمت پل‌بند تاریخی شادروان برگزار شد.

او گفت: در ادامه، پس از بازدید‌های صورت‌گرفته از ظرفیت‌های کم‌نظیر آثار جهانی، طرح‌هایی در راستای ایجاد خدمات رفاهی و گردشگری توسط پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر با همکاری بخش خصوصی مطرح شد که این موضوع پس از تصویب در شورای راهبردی این پایگاه و طی روندهای قانونی به اطلاع عموم همشهریان خواهد رسید.

سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر مجموعه‌ای به‌هم پیوسته از ۱۳ اثر تاریخی شامل پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌های دست‌کند و تونل‌های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، برای بهره‌گیری بیشتر از آب ساخته شده‌اند. این ۱۳ اثر تاریخی که به فاصله کمی از یکدیگر در محدوده شهر شوشتر واقع شده‌اند، با احراز معیارهای یک، دو و پنج با عنوان سیستم آبی تاریخی شوشتر به صورت یک‌جا در پنجم تیرماه ۱۳۸۸ به‌عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسیده‌اند

تصویر نویسنده خوزتوریسم

انارچینی در روستای گردشگری شیوند

انارچینی در روستای گردشگری شیوند

فصل پاییز زمان برداشت انار در روستای شیوند واقع در شهرستان دزپارت استان خوزستان است. شهرستان دزپارت در شمال شرق استان خوزستان علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، دارای طبیعت بکری است و آب و هوای مطبوعی دارد. میوه انار یکی از محصولات اصلی این روستا محسوب می‌شود و هر ساله در اواخر مهر ماه و اوایل آبان مراسم انار چینی برگزار می‌کنند

این روستا دارای بیش از ۲ هزار هکتار باغات شامل انار، مرکبات، انجیر و سایر محصولات است و از این جهت قطب تولید محصولات کشاورزی به شمار می‌رود که در این بین باغات انار با بیش از ۷۰۰ هکتار بیشترین سطح را به خود اختصاص داده است.

عکس : ایکنا

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ