خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

تصمیم برای مرمت مستمر چاه شماره یک مسجدسلیمان

تصمیم برای مرمت مستمر چاه شماره یک مسجدسلیمان

ایسنا/خوزستان سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی مسجدسلیمان از مرمت مستمر چاه شماره یک مسجدسلیمان خبر داد.

ایوب سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: چاه شماره یک مسجدسلیمان به عنوان یک اثر تاریخی به‌ صورت مداوم توسط متخصصان و کارشناسان خبره میراث‌فرهنگی نظارت، مطالعه و در صورت نیاز مرمت می‌شود.

او با بیان این‌که چاه نمره یک دارای ایستایی مطلوبی است، گفت: میراث فرهنگی برای حفاظت هرچه بهتر از این اثر ارزشمند تاریخی همواره مطالعه و برنامه‌ریزی لازم را انجام می‌دهد.

وی افزود: شرکت نفت نیز نقش خود را با نظارت و برنامه‌ریزی میراث فرهنگی ایفا می‌کند و به عنوان متولی همواره اعتبار مرمت و ساماندهی این اثر تاریخی را تامین می‌کند.

چاه شماره یک نام نخستین چاه نفت خاورمیانه است که در شهر مسجدسلیمان در استان خوزستان قرار دارد. این چاه در منطقه‌ای به‌نام دره خرسون (میدان نفتون) مستقر است که عملیات حفاری آن در سال ۱۲۸۶ ه‍.ش توسط کنسرسیوم دارسی آغاز شد و در تاریخ پنجم خرداد ۱۲۸۷ ه‍.ش به مخزن نفتی رسید.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

سراي افضل شوشتر بزرگترين مركز توليد صنايع دستي خوزستان

معرفی سرای افضل شوشتر

سراي افضل شوشتر بزرگترين مركز توليد صنايع دستي خوزستان

استان خوزستان ب‍‍ا ت‍وج‍ه‌ ب‍ه‌ پ‍ی‍ش‍ی‍ن‍ه‌ ت‍‍اری‍خ‍‍ی‌‌ ک‍ه‌ در گ‍ذش‍ت‍ه‌ ‌ه‍‍ا‌ی‌ دور م‍‍ه‍د ت‍م‍دن‌ و ف‍ر‌ه‍ن‍گ‌ ‌و هنر ب‍وده‌، ‌استانی مستعد در زمینه صنایع دستی و ب‍س‍ت‍ر م‍ن‍‍اس‍ب‍‍ی‌ ب‍ر‌ا‌ی‌ رش‍د و ش‍ک‍وف‍‍ای‍‍ی‌ ‌ه‍ن‍ر و ص‍ن‍‍ای‍‍ع‌ دستی ‌ در زم‍ی‍ن‍ه‌ه‍‍ا‌ی‌ م‍خ‍ت‍ل‍ف‌ محسوب می شود .
ت‍‍ع‍دد و ت‍ک‍ث‍ر ق‍وم‍‍ی‌ و ف‍ر‌ه‍ن‍گ‍‍ی‌ م‍ردم‌ خ‍وزس‍ت‍‍ان‌ م‍وج‍ب‌ ش‍ده‌ تا ص‍ن‍‍ای‍‍ع‌ دس‍ت‍‍ی‌ در خ‍وزس‍ت‍‍ان‌ ‌از ت‍ن‍و‌ع‌ چ‍ش‍م‍گ‍ی‍ر‌ی‌ ب‍رخ‍ورد‌ار ش‍ود.
شهر های مختلف خوزستان با توجه فرهنگ وهنر و اداب و رسوم دارای صنایع دستی مختلف وهر کدام دارای پیشنیه ای فرهنگی تاریخی از روزگاران کهن این استان می باشد
.

شهرستان شوشتر با توجه به قدمت و پيشينه كهن با صنايع دستي متنوع در استان خوزستان و ایران از شهرهای با سابقه در زمینه تولیدات صنایع دستی به شمار می آید.
در گذشته های نه چندان دور و حتی در زمان حال بسیاری از این تولیدات صنایع دستی به اکثر نقاط ایران و حتی جهان صادر و در بسیاری از سفرنامه و روایات تاریخی نام برده شده است
.
بسياري از مردم اين شهر در توليد صنايع دستي اشتغال داشته اند. اگر چه صنایع دستی شهری امروزه رونق گذشته را ندارند ولی هنوز صنعتگرانی هستند که به امر تولید ابزار و لوازم دست ساز اشتغال دارند
با توجه به همین امر و شکوفایی صنایع دستی در بین جوانان و علاقه مندان سرای افضل شهرستان شوشتر با حضور علا قه مندان و صنعت گران بزرگترین مرکز تولید صنایع دستی استان خوزستان به شمار میرود . که انواع صنایع دستی در رشته مختلف تولید و آموزش داده میشود.

سرای افضل یکی از سالم‌ترین کارونسراهای قدیمی شوشترست که مربوط به دوران قاجار می شود. این بنا توسط خاندان افضل که همگی پیشه‌ی تجارت داشته‌اند،بنا گردیده‌است

ساحت کل این بنا ۱۰۰۰ مترمربع است که شامل یک طبقه و شبستان می شود که همنشینی با محله دلدل در بافت کهن و پیکره‌ای از بازار و خیابان تاریخی سپه آن را از موقعیت منحصر به فردی برخوردار کرده است.

سرای افضل به منظور بارانداز بعضی محصولات تجاری در دوره قاجار راه‌اندازی شده و در دوره‌هایی نیز به عنوان محل ثبیت (سیلو) شوشتر به کار خود ادامه داده است.

معمار این بنا حاج جعفر معمار، از معماران بزرگ و نامی همان دوره بوده که چندین سازه را در شوشتر همچون خانه مستوفی، بعضی از املاک افضل، و بخش هایی از قلعه تاریخی سلاسل را بنا کرده است

کاروانسرا تا دوره پهلوی دوم به کار خود که توزیع غله بوده، ادامه می‌دهد اما به مرور زمان نقش تجاری خود را با توسعه راه ها، گسترش و پیشرفت حمل و نقل و رونق گرفتن شهر اهواز به عنوان مرکز استان، از دست داد.

سرای افضل هم اکنون محل دائمی نمایشگاه صنایع دستی است و در غرفه‌های آن کارگاه‌های ویژه‌ی این هنرهای دستی برپاست..

سرا تا دوره پهلوی دوم به کار خود که توزیع غله بوده، ادامه می‌دهد اما به مرور زمان نقش تجاری خود را با توسعه راه ها، گسترش و پیشرفت حمل و نقل و رونق گرفتن شهر اهواز به عنوان مرکز استان، از دست داد. سرانجام در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱، با شماره ثبت ۷۹۴۰ این بنا به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

هم اکنون در کاروانسرای افضل حدود چهل غرفه صنایع دستی با محوریت هنرهایی نظیر سفال گری، کپو بافی، لنگ بافی، شال بافی، تابلو فرش، سجاده بافی، احرامی بافی، گلیم بافی، میناکاری، صنایع چوب، دوخت لباسهای محلی، چرم دوزی، دوخت انواع کیف های گلیمی، زیور آلات سنتی(طلاونقره)، قلم زنی مس، صنایع مس، چاقو سازی، قاب سازی، معرق چوب، گره چینی، مشبک کاری، ویترای و تذهیب مشغول فعالیت هستند و هم زمان با توسعه اشتغال محلی و در اختیار قرار دادن غرفه های عرضه محصولات به صنعتگران شهر، فرآیند مرمت و احیای این مجموعه توسط بخش خصوصی نیز ادامه دارد

این سرا در نشست عصر یکشنبه، ۲۶ شهریور(۱۷ سپتامبر ۲۰۲۳)، چهل‌وپنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO)، به همراه پرونده کاروانسراهای ایران (مجموع ۵۴ کاروانسرای تاریخی) بررسی و با تصویب اعضای کمیته به عنوان بیست و هفتمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد

آدرس: شوشتر، خیابان طالقانی، کوچه سنگ‌فرش.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

چالش ها و فرصت های پیش روی میراث فرهنگی ایران

چالش ها و فرصت های پیش روی میراث فرهنگی ایران؛

ترجیح « حقوق مالکانه مردم» به حفظ ارزش‌های میراث‌فرهنگی در گذشته! عباس مقدم - باستان شناس: امیدوارم مسئولان جدید وزارتخانه واقعا برای سربلندی ایران بکوشند

دکتر عباس مقدم باستان‌شناس معتقد است: اگر مسئولیت‌پذیر بودیم و هیچ‌گاه پژوهش‌های باستان‌شناسی در شوش را تعطیل نمی‌کردیم، امروز چیزی به نام «خرابه» در شوش معنی نداشت.

به گزارش گروه فرهنگ و میراث جماران؛ در سلسله بحث های پیرامون چالش ها و فرصت های پیش روی میراث فرهنگی ایران در دوره جدید مدیرتی، دکتر عباس مقدم یکی از باستان شناسان و پژوهشگران باستان شناسی ایران در گفت و گو با خبرنگار جماران، با اعتقاد بر اینکه وجود آثار متنوع ایران، اعم از ملموس و ناملموس، مسئولیتی سنگین بر دوش همه قرار می دهد، اظهار کرد: بنابراین اگر مسئولیت‌پذیر باشیم و در راستای حفاظت، پژوهش و معرفی مواریث فرهنگی بکوشیم، آنگاه است که فرصت‌ها را غنیمت شمرده و تهدید‌ها را پس زده‌ایم. اما در حال حاضر، وضع ما مطلوب نیست و به نظر می‌رسد که مسئولیت‌پذیری ما رنگ‌باخته است.

او افزود: جریان غالب در مواجهه با مواریث فرهنگی ایران به نحوی شبیه به آن است که مثلاً «تنها» به قله دماوند، آن‌هم از دور بنگریم و سعی کنیم تا به همه بقبولانیم که دماوند خیلی مهم و ارزشمند است. تصور کنید اگر دماوند به حال خود رها شود، معدن‌کاوان، کانی‌های ارزشمندش را برای بهره اقتصادی بکاوند و تهی‌اش کنند؛ پهنه فراخ و به‌غایت زیبای دامنه‌هایش به هر دلیلی مخدوش شود؛ آنگاه است که بنیان چنین قله شکوهمندی سست شده و رفته‌رفته حتی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های طبیعی و اساطیری سرزمین ایران از ذهن ما محو خواهد شد. دیگر حتی از دور هم دیدنش بهره‌ای ندارد.


اگر مسئولیت پذیر بودیم، پژوهش های باستان شناسی در شوش تعطیل نمی شد!


این باستان‌شناس ادامه داد: مواریث فرهنگی ما نیز چنین است. اگر تنها درصدد باشیم که مثلاً بگوییم محوطه شوش بسیار مهم است؛ چون یکی از نخستین شهرهای تاریخ بشری است، ولی آن را به حال خود رها کنیم و کاوش‌های باستان‌شناختی در آن تعطیلِ مطلق باشد، آنچه هم که پیش از نیم‌قرن گذشته در آن کاوش شده تبدیل به «خرابه» می‌شود. طبعاً، «خرابه‌ها» همواره جای مناسبی برای انسان نیستند. رفته‌رفته، همین خرابه چسبیده به شهر گسترش‌یافتهٔ شوش، بسیاری را با هر نیتی وامی‌دارد که در صدد برآیند و آن خرابه را تبدیل به هتل، پارک، ترمینال اتوبوسرانی و.... کنند. اگر مسئولیت‌پذیر بودیم و هیچ‌گاه پژوهش‌های باستان‌شناسی در شوش را تعطیل نمی‌کردیم، امروز چیزی به نام «خرابه» در شوش معنی نداشت.

نرخ بازدیدکنندگان از خرابه های شوش می توانست هزاران نفر در سال باشد


مقدم به جماران گفت: اگر نرخ بازدیدکنندگان امروز از «خرابه»های شوش مثلاً هزار نفر در سال باشد، در آن صورت بیش از هزاران نفر می‌بود. اگر طی پنج دهه اخیر، محوطه شوش متخصصانی کارآزموده به جامعه تحویل نداده است، چنانچه کاوش‌های باستان‌شناسی در آن نمی‌مردند، امروزه ما صاحب ده‌ها متخصص ورزیده بودیم. اگر امروزه عده قلیلی به هر بهانه‌ای از «خرابه‌های» شوش نان می‌خورند، چنانچه کاوش‌های باستان‌شناسی در آن با نابخردی به محاق نمی‌رفت، امروزه صدها جویای کار با دلی پر امید در آن مشغول به کار بودند. این داستان را می‌توان برای صدها اثر دیگر در جای‌جای ایران روایت کرد. سوای اما و اگر‌های فراوانی که می‌توان در این روایت ذکر کرد، یک مسئله اساسی وجود دارد آن‌هم این است که همه این ناکامی‌ها، برآمده از عدم مسئولیت‌پذیری ماست.

مشکلات ما همواره پابرجاست

امیدوارم مسئولان جدید وزارت میراث فرهنگی واقعا برای سربلندی ایران بکوشند

سرپرست پروژه باستان شناسی در چِگاسُفلی با نقد تشتت در سیاست‌گذاری‌های کلان حوزه میراث‌فرهنگی، مدعی شد: با تجمیع چند سازمان جدا از هم سازمان و بعد وزارت‌خانه‌ای را تشکیل داده‌اند به این نیت که اجزای مختلف بتوانند با همکار کنند و به فرهنگ، زندگی و اقتصاد مملکت رونق دهند. اما به نظرم شبیه به ماشینی شده که قوای محرکه‌اش با بدنه‌اش ناهمخوان است و محورهای جلو و عقبش میل دارند هریک به راه خود بروند. بنابراین معتقدم در نتیجه ماشینی در دست ماست که اگر هم در خوش‌بینانه‌ترین حالت سواری دهد با ناکامی، دردسر فراوان و در نهایت سرافکندگی همراه است. در این روایت سعی کردم چیزی که به نظرم اصل داستان ماست را بیان کنم. می‌توان ساعت‌ها در این زمینه صحبت کرد و نوشت. تا کنون هم بسیار گفته شده ولی شنیده نشد، یا اگر هم شنیده شد، رفتاری معکوس در پیش گرفته شد. درنتیجه مشکلات ما همواره پابرجاست. امیدوارم افرادی که مسئولیت چنین وزارت‌خانه‌ای را در دست می‌گیرند، کسانی باشند که واقعاً برای سربلندی ایران بکوشند.

به گزارش جماران، چِگاسُفلی بزرگ‌ترین محوطهٔ شناخته‌شدهٔ پیش از تاریخ، متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد است که در فاصله کمی از شمال خلیج‌فارس و در کنار رودخانه زهره قرار دارد. گورستان و قبرهای بزرگ با بخش‌هایی مانند سکوی اهدای نذری و نشانه‌های یادبود، کارکرد مذهبی چگاسفلی را در بین محوطه‌های باستانی هم‌زمان خود پررنگ کرده است. باستان‌شناسان نخستین گورستان آجری جهان، در شش هزار سال پیش را در چگاسفلی بهبهان کشف کردند جایی که در سال‌های ۹۴ ،۹۵، ۹۷ و ۹۸ چهارفصل کاوش‌هایی به مدیریت عباس مقدم سرپرست پروژه پیش از تاریخی دشت زهره (فصل نخست، گورستان تل چگا سفلی) انجام شده است.

هرچند باستان‌شناسان در چگاسفلی سنگ‌نگاره‌هایی با نقش دو بز روبه‌روی هم یافته‌اند که قدمتشان سه هزار سال بیشتر از نقش دو غزال عربی گورهای العین ثبت جهانی امارات است و هر چند سنگ‌نگاره‌های کشف شده در چگاسفلی ۳۸۰۰ سال از یافته‌های مشابه در هزور فلسطین اشغالی که به دوره برنز یعنی ۱۲۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسند، قدیمی‌ترند و هرچند محوطه چگاسفلی در فهرست انتظار ثبت جهانی قرار دارد؛ اما هرگز هیچ مسئولی حاضر نشد ۱۵ خانوار این روستا را جابه‌جا کند تا عرصه این محوطه آزاد شود و همچنان این محوطه باستانی با مشکلاتی چون عبور لوله گاز و فاضلاب دست‌وپنجه نرم می‌کند.

نویسنده کتاب «کاوش‌های باستان‌شناسی در گورستان تل چگاسفلی» با اشاره به این اتفاقات تلخ بهجمارانگفت: در سه سال اخیر برای مسئله چگاسفلی تلاش‌های متنوعی صورت دادم تا مسئله را به گوش وزیر محترم برسانم. نهایتاً، فرصتی پیش آمد تا رودررو با ایشان صحبت کوتاهی داشته باشم. چندی پس از آن، در کمال ناباوری دیدم که آقای ضرغامی در جلسه‌ای برای بسیاری از مدیران و کارشناسان استانی به آنها توصیه می‌کرد که «... باید از کارشناسانی که با نظراتشان باعث ایجاد زحمت برایتان می‌شوند دوری کنید...». این در حالی است که من جزء برای سربلندی ایران و بهره‌گیری از ثروت بی‌بدیلی چون چگاسفلا، خواسته دیگری از ایشان نداشتم.


ترجیح تلقی ناصحیح «حقوق مالکانه» بر ارزش‌های بی‌بدیل چگاسفلی


عباس مقدم همچنین افزود: ایشان در جایی هم با صراحت تلقی ناصحیح «حقوق مالکانه» را بر ارزش‌های بی‌بدیل چگاسفلی ترجیح داد و بر ناتوانی یا شاید بهتر است گفته شود «بی‌میلی» مجموعه تحت مدیریتش در جابه‌جایی یک دهکده پانزده خانواری با کمتر از ۶۰ سال قدمت از عرصه چگاسفلی صحه گذاشت، همه این موارد به‌خودی‌خود گواهی است بر ادعای من که برای سربلندی ایران باید مسئولیت‌پذیر بود و زحمت بسیار کشید و صرفاً با حلواحلوا گفتن، کام خلق را نمی‌توان شیرین کرد!

تصویر نویسنده خوزتوریسم

ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی خوزستان برای هیات اقتصادی کشور عمان تشریح شد.

ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی خوزستان برای هیات اقتصادی کشور عمان تشریح شد.

رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی اهواز گفت: ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان در حوزه مختلف تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز هادی شرفی در نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اهواز با حضور هیات اقتصادی کشور عمان و همچنین مدیران انجمن ها و مسولان اداره کل میراث فرهنگی خوزستان برگزار شد اظهارکرد: عمان از جمله کشورهایی است که از لحاظ فرهنگی با استان خوزستان مشترکات متعددی دارد.

وی با تاکید بر اینکه معرفی هرچه بهتر استان خوزستان می تواند در حوزه تجارت و جذب گردشگر بخصوص در بخش گردشگری سلامت تاثیرگذار باشد گفت: صادرات صنایع دستی به مقصد کشور عمان، زمینه مطلوبی برای ورود به بازارهای منطقه ای دیگری را فراهم می کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز خاطرنشان کرد: کمیسیون گردشگری این اتاق در تلاش است تا از طریق برنامه های کاری مصوب و تعیین شده، بتواند نسبت به معرفی هرچه بیشتر توانایی ها و ظرفیت های استان در سطح بین المللی اقدام کند.

شرفی همکاری های بین بخشی دستگاه های مربوطه بخصوص در حوزه دیپلماسی برای تحقق این چشم انداز ضروری خواند.

در این نشست اعضای هیات اقتصادی عمان، از اتاق اهواز برای معرفی هرچه بهتر ظرفیت های خوزستان قدردانی کرد و بر توسعه روابط ۲ جانبه تاکید کردند.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

ساخت‌وسازهای غیرقانونی، تهدیدی جدی برای محوطه تاریخی دستوا

ساخت‌وسازهای غیرقانونی، تهدیدی جدی برای محوطه تاریخی دستوا

منطقه دستوا در شهرستان شوشتر استان خوزستان، یکی از گنجینه‌های باستانی ایران به شمار می‌رود که آثار و بقایای تاریخی آن به دوره الیمایی و اشکانیان بازمی‌گردد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، این منطقه که در نزدیکی شوشتر واقع شده، با تمدنی غنی و گذشته‌ای پر رمز و راز، توجه بسیاری از باستان‌شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی را به خود جلب کرده است. با این حال، در سال‌های اخیر، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و حفاری‌های غیرقانونی در این منطقه، تهدیدی جدی برای حفظ و نگهداری این آثار باستانی ایجاد کرده است. گزارش زیر به بررسی آخرین وضعیت محوطه تاریخی دستوا و تلاش‌های انجام شده برای حفاظت از این منطقه می‌پردازد.

علی محمد چهارمحالی، کارشناس میراث فرهنگی و آثار تاریخی، در این رابطه می‌گوید: «بقایای به جا مانده در دستوا مربوط به دوره الیمایی و حدفاصل دوره سلوکیه و دوره اشکانی هستند. منطقه دستوا از محدوده پشت امام‌زاده عبدالله و تا حوالی حوالی روستای مهدی‌آباد بوده و شهر بزرگی به شمار می‌رفته است.وی می‌افزاید: محدوده‌ای که الان با عنوان دستوا می‌شناسیم، در واقع محل تدفین و قبور مربوط به درگذشتگان این قوم بوده است.»چهارمحالی همچنین اشاره می‌کند: «دکتر رهبر اولین کاوش را در آنجا داشته و شاید به جرات بتوان گفت سایت منحصر به فردی از دوره الیمایی است که در خود تاریخ نهفته دارد و شوربختانه به علت ساخت‌وسازهایی که صورت می‌گیرد، این منطقه در حال نابودی است. این شهر در حوالی قرن دوم پابرجا بوده و در این تمدن سکه‌های بسیاری به دست آمده که روی آن‌ها، در حاشیه با خط کوفی کلمه دستوا نوشته شده و بسیار زیبا و خوب کار شده‌اند.»او همچنین بر لزوم حفاظت از این محوطه تأکید می‌کند: «کارهای حفاظتی در این منطقه بسیار نیاز بوده و ضروری است. علیرغم شکایت‌های زیادی که از سوی مجموعه میراث فرهنگی انجام شده، متأسفانه نتیجه‌ای برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این نقطه حاصل نشده و افراد سودجو با ساخت ویلا و حفاری غیرقانونی و کارهای مشابه، در حال وارد کردن ضربه سنگین بر پیکره این اثر مهم هستند.»

دستوا، گنجینه‌ای بی‌همتا در آستانه نابودییکی از اعضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی، در مصاحبه‌ای با تأکید بر اهمیت حفظ آثار تاریخی دستوا گفت: «دستوا نه تنها یک گنجینه ملی بلکه یک هویت تاریخی برای مردم خوزستان است. از زمانی که ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این منطقه آغاز شد، نگرانی‌های ما درباره تخریب این میراث بی‌نظیر دوچندان شده است. اگرچه مجموعه میراث فرهنگی در تلاش برای جلوگیری از این اقدامات است، اما تاکنون نتیجه موثری حاصل نشده است و به‌نظر می‌رسد همکاری بیشتر نهادهای نظارتی ضروری باشد.»وی ادامه داد: «ما به عنوان دوستداران میراث فرهنگی، درخواست داریم که مسئولین هرچه سریع‌تر وارد عمل شوند و از نابودی این اثر جلوگیری کنند. دستوا فقط یک منطقه تاریخی نیست، بلکه نمادی از تمدن و تاریخ ایران است که حفظ آن بر عهده همگان است.»تلاش‌ها برای حفظ میراث دستوا ادامه داردامین مهدوی‌کیا، مدیر پایگاه محوطه میراث ملی شهر تاریخی دستوا شوشتر، درباره وضعیت مرمت و ساماندهی آثار موجود در این محوطه اظهار کرد: «ساماندهی، مرمت و ثبت اشیاء فرهنگی و گچ‌بری‌های مقابر یافت‌شده از کاوش‌های ادوار گذشته در محوطه میراث ملی شهر تاریخی دستوا در دستور کار این پایگاه قرار گرفته است. بخشی از مرمت‌های یادشده توسط کارشناسان مرمت اشیاء، شامل گچ‌بری‌های بجامانده از طاق‌هایی با تزئینات گچی و بخش دیگر شامل ظروف مختلف سفالی که قدمتی قاجاری در محوطه شهر تاریخی دستوا دارند، شامل می‌شود.»

وی افزود: «اشیاء و گچ‌بری‌های یادشده طی مراحلی و با رعایت پروتکل‌های لازم و دقت بالا با نظارت تیم باستان‌شناسی جهت عملیات مرمت به محل کارگاه مرمت این پایگاه در حال انجام است و پس از آن مراحل ساماندهی و ثبت آنها توسط کارشناسان فنی، در سامانه مربوطه صورت می‌پذیرد.»مهدوی‌کیا ادامه داد: «علاوه بر این موارد، اصلاح سایه‌بان‌های موقت روی مقابر و پاکسازی محوطه حدود ۳ هکتار به صورت دوره‌ای با نیروها و عوامل اجرایی پایگاه سازه‌های آبی انجام می‌شود. پایگاه دستوا هیچ نیروی انسانی ندارد، حتی هیچ اعتبار مصوبی هم نداشته ولی از اواخر سال ۱۴۰۲ تا کنون اعتباراتی با همکاری اداره کل متبوع جهت اقدامات بالا در نظر گرفته شده و در حال انجام هستند.»او همچنین خاطرنشان کرد: «قرار است تا آخر امسال پس از تعیین عرصه و حریم مصوب محوطه دستوا، با تکمیل ساخت نشانه‌های سیمانی حدود محوطه را مشخص و زیرساخت‌های لازم (تابلو راهنمای مسیر، تابلوی معرفی، نصب نیمکت و سطل زباله و ...) برای حضور گردشگران فراهم گردد و با رایزنی‌هایی که با پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی شده، قرار است به یک سایت‌موزه تبدیل شود.»آینده‌ای روشن برای دستوا؟با آغاز پروژه تعیین عرصه و حریم محوطه دستوا، امید است که علاوه بر جلوگیری از تخریب بیشتر این میراث باستانی، کاوش‌ها به شناخت دقیق‌تر از تاریخ و فرهنگ این منطقه کمک کنند. برنامه‌هایی برای معرفی دستوا به عنوان یکی از آثار تاریخی مهم ایران در دست اجرا است که می‌تواند به رونق گردشگری و ثبت این محوطه به عنوان یک جاذبه مهم گردشگری کمک کند.این در حالی است که با گذشت زمان و ادامه روند ساخت و سازهای غیرقانونی، نگرانی‌ها درباره نابودی کامل این اثر تاریخی همچنان ادامه دارد.

گزارش:محمد حسین موذنی/فارس

تصویر نویسنده خوزتوریسم

جای خالی «شیوه نقاشی بدریسم» در میراث فرهنگی ناملموس

جای خالی «شیوه نقاشی بدریسم» در میراث فرهنگی ناملموس

وقتی جامعه هنری فرانسه زنده‌یاد هاشم بدری و هنرش را ارج نهاده و «شیوه نقاشی بدریسم» را به نام او به ثبت رسمی رسانده‌اند انتظار می‌رود دست‌اندرکاران میراث فرهنگی خوزستان این شیوه را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور جاودانه کنند.

میراث فرهنگی ناملموس یا میراث معنوی هر کشور ارزشمندترین گنجینه‌های فرهنگی مردم آن کشور است که ریشه در تمدن و تاریخ آن کشور دارد. این میراث گستره وسیعی از هنرهای بومی، آیین‌های سنتی، جشن‌ها و مراسم ملی، مهارت‌های دستی و فرهنگ شفاهی مردم یک کشور را شامل می‌شوند.

به گزارش ایسنا، اهدای هشت هزار شاخه گل نرگس شهرستان بهبهان به حرم مطهر رضوی، فن‌آوری سنتی ساخت مَشک پوستی عشایر لر خوزستان، دانش بومی کشت و پرورش درخت نخل، آیین استقبال از ورود کاروان امام رضا (ع) به ایران در خرمشهر، مهارت گلیم‌بافی هفتکل، گلیم قشقایی، مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن نی جفتی شوشتری از جمله آثار فرهنگی ناملموس (معنوی) خوزستان است که در فهرست ملی ثبت شده‌اند.

شاید بی‌مناسبت نباشد که به فهرست بالا «شیوه نقاشی بدریسم» (که به اشتباه آن را سبک می‌نامند در حالی که سبک شامل حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر می‌شود و زنده‌یاد بدری خود به این امر معترف بود و در گپ‌وگفت‌های متعدد با نویسنده این مطلب از آن با عنوان تکنیک یا شیوه «بدریسم» در نقاشی نام می‌برد) به یادگار مانده از استاد هاشم بدری را اضافه کنیم چراکه این شیوه نقاشی خاص خود او بود و در حقیقت امضای کار بدری پس از سال‌ها کوشش و تلاش در عرصه هنر چشم‌نواز و الهام‌برانگیز نقاشی به‌شمار می‌آمد.

زنده‌یاد بدری شهرتی فرااستانی و حتی فراملی داشت. نگاهی به کارنامه هنری او شاهدی بر این ادعا است:

عضو انجمن آزاد نقاشان فرانسه، رتبه اول مسابقات نقاشی فرانسه (۱۹۹۸)، رتبه اول مسابقات نقاشی فرانسه (۲۰۰۴)، رتبه اول مسابقات نقاشی فرانسه (۲۰۰۴)، هنرمند برتر صنایع دستی ایران از نظر مردم اهواز (۱۳۸۴)، مبتکر تکنیک استفاده از کاردک در نقاشی به‌نام «بدریسم» در کشور فرانسه (۱۹۸۵)، مبتکر آموزش نقاشی به نابینایان (۱۹۹۸) و برپایی ۵۰ نمایشگاه نقاشی در داخل و خارج از کشور از جمله افتخارات بدری است.

محمدهاشم بدری متولد ۱۳۲۵ بود. بدری نقاش جانباز و مبتکر تکنیک نقاشی «بدریسم» است که در فرانسه به ثبت رسید. کوچه محل زندگی بدری در اهواز در بهمن سال ۱۳۹۶ به نام او ثبت شد. او با تکنیک نوین خود توانست به بیش از ۵۰۰ نابینا نقاشی بیاموزد. آثار او و شاگردانش در بیش از ۵۰ نمایشگاه داخلی و خارجی به نمایش درآمده‌اند.

بدری دوران نوجوانی و جوانی خود را به همراه خانواده در شهرستان ماهشهر سپری کرد. وی پس از اتمام تحصیلات و اخذ مدرک دیپلم وارد هوانیروز و پس از گذشت شش ماه به نیروی زمینی ارتش منتقل شد. در سال ۱۳۴۵ از منطقه اصفهان به لشکر ۹۲ زرهی خوزستان منتقل شد و چون شناگر بود و کارت نجات غریق داشت مربی باشگاه افسران شد. بدری همچنین موفق شد دوره فرماندهی تانک «چیفتن» را با موفقیت پشت سر بگذارد و در آغاز جنگ به عنوان فرمانده تانک‌های چیفتن در مناطق مرزی حضور داشت.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

پیشنهاد یک گزینه متخصص برای تصدی میراث استان خوزستان

پیشنهاد یک گزینه متخصص برای تصدی میراث استان خوزستان

فرشید خدادادیان، از سوی فعالان میراث و تعدادی از نمایندگان استان برای تصدی مدیریت میراث فرهنگی استان خوزستان به وزیر میراث پیشنهاد گردید.

به گزارش آسماری خبر,جمعی از فعالان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی عضو ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان و تعدادی از اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با ارسال متن مشترکی به دکتر رضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرشید خدادادیان از چهره های شاخص استان خوزستان و فعالان حوزه میراث صنعتی و گردشگری وزارت نفت را بعنوان گزینه پیشنهادی خود برای مدیریت میراث استان خوزستان معرفی کردند.


آنها با اشاره به سوابق آکادمیک و اجرایی خدادادیان در حوزه تاریخ و میراث خوزستان و اشاره به تألیفات و کارهای علمی او در زمینه معرفی و تبیین ظرفیت های میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان، خطاب به وزیر گردشگری خواستار استفاده از نیروی متخصص بومی برای بهبود وضعیت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زرخیز خوزستان شدند.


ارتباط خوب با بدنه صنعت نفت، بعنوان مهمترین ارگان اقتصادی استان و همچنین توانمندی و تجارب قبلی خدادادیان از جمله موارد مدنظر پیشنهاد دهندگان بوده است.


فرشید خدادادیان متولد سال۱۳۵۰ در مسجدسلیمان، کارمند رسمی وزارت نفت با بیش از ۳۴ سال سابقه و از صاحب‌نظران حوزه میراث صنعتی و تاریخ نفت و خوزستان است که تا کنون ۹ کتاب و بیش از یکصد مقاله علمی پژوهشی از او منتشر گردیده است‌.


خدادادیان در دوره دولت دکتر خاتمی، دبیر شورای فرهنگی شرکت ملی نفت و رئیس امور گردشگری وزارت نفت بود و در دولت دکتر روحانی نیز ضمن داشتن مسئولیت ریاست مرکز اسناد و گنجینه های تاریخی موزه های وزارت نفت، مجری طرح موزه های نفت مسجدسلیمان نیز بود و به گواه همگان این پروژه را پس از دو دهه رخوت به جریان اجرایی و تکمیل سوق داد و تا سال ۱۴۰۰ که عهده دار این مسئولیت بود، موزه های نفت مسجدسلیمان روندی رو به تکمیل را آغاز نمود.روندی که از سال ۱۴۰۰ تا کنون و طی سه سال باز هم دچار رکود و تعطیلی پیگیری شد.

کتاب های؛ "خوزستان، تمدن و نفت" و "پارسوماش، پایتخت گمشده" از جمله آثار خدادادیان در زمینه خوزستان شناسی هستند

منبع: آسماری خبر

تصویر نویسنده خوزتوریسم

 انتصاب رئیس کمیته گردشگری ورزشی اهواز در هیئت انجمن‌های ورزشی خوزستان

انتصاب رئیس کمیته گردشگری ورزشی اهواز در هیئت انجمن‌های ورزشی خوزستان

مجتبی گهستونی به عنوان رئیس کمیته گردشگری ورزشی اهواز در هیات انجمن‌های ورزشی خوزستان منصوب شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، اهداءِ این حکم انتصاب عصر روز سه‌شنبه بیستم شهریور ۱۴۰۳ باحضور محمدحسین ارسطوزاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، جمال عامری نسب معاون گردشگری خوزستان، سیروس داودی نماینده تشکل‌های مردم‌نهاد در استانداری خوزستان، بهنوش بساک‌کاظمی رئیس کمیته گردشگری ورزشی خوزستان و تنی چند از فعالان گردشگری در محل اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان انجام شد.

در حکم بهنوش بساک‌کاظمی، رئیس کمیته گردشگری ورزشی خوزستان، مجتبی گهستونی که سال‌ها است به عنوان یک روزنامه‌نگار تخصصی و فعال در حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی شناخته می‌شود و از سال ۱۴۰۱ به عنوان عضو هیئت مؤسس و از اعضای کمیته گردشگری ورزشی خوزستان فعالیت می‌کند، به عنوان رئیس کمیته گردشگری ورزشی اهواز در هیئت انجمن‌های ورزشی خوزستان منصوب شد.

در بخشی از این حکم خطاب به مجتبی گهستونی آمده است که: «نظر به تعهد، تجارب و تخصص جنابعالی و به پیشنهاد رئیس هیئت انجمن‌های ورزشی اهواز، به موجب این حکم به عنوان رئیس کمیته گردشگری ورزشی اهواز منصوب می‌شوید.»

تلاش‌های وزارت ورزش و جوانان برای کمک به توسعه فعالیت‌های ورزشی در کشور، منجر به راه‌اندازی و فعالیت رشته‌های ورزشی موجود در قالب فدراسیون‌های ورزشی شده است.

فدراسیون و هیئت انجمن‌های ورزشی، به منظور ساماندهی، توسعه و حمایت رشته‌های جدید ورزشی که می‌توانند مورد استقبال بخشی از جامعه قرار بگیرند و همینطور با حمایت و هدایت رشته‌ها و انجمن‌های ورزشی موجود تشکیل شده‌اند.

هیئت انجمن‌های ورزشی متناسب با اهداف، نیازها، استعدادها، اقدام به تنظیم مأموریت‌ها و راهبردها، تهیه روش‌های کاری متناسب با مأموریتها، نحوه ارتباط انجمن‌های ورزشی، سازماندهی رشته‌های جدید، دسته‌بندی دقیق و تخصصی رشته‌های ورزشی، تنظیم روابط دقیق و صحیح بین رشته‌ها، تهیه ضوابط مختلف رشته‌های ورزشی در امور توسعه، ارتقاء، تشکیل تیم‌ها، برگزاری مسابقات و لیگ‌ها، نحوه ارتباط با مبادی داخلی و بین‌المللی، تنظیم نقش و نحوه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در موارد مختلف و از جمله اعزام تیم‌ها و تدوین برنامه چهار ساله هیأت با مشارکت انجمن‌های تحت پوشش اقدام به فعالیت می‌کند.

از جمله رشته‌های ورزشی زیر پوشش هیئت انجمن‌های ورزشی خوزستان می‌توان به دارت، طناب‌کشی، فوتبال روی میز، پارکور، جت‌اسکی و جت‌بوت، اسکی روی آب، پدل برد، ورزش‌های هوایی، کریکت، جهت‌یابی، سپک‌تاکرا، ماهیگیری، بک‌گامون، بیس‌بال و سافت‌بال، تک‌بال، راگبی و... اشاره کرد.

کمیته گردشگری ورزشی عزمی راسخ دارد که با حمایت همه‌جانبه هیئت انجمن‌های ورزشی خوزستان به دلیل برگزاری رخدادهای بی‌شمار ورزشی در خوزستان که نیاز به هماهنگی لجستیکی دارد و همچنین وجود ظرفیت‌های بالای گردشگری ورزشی نظیر طبیعت بکر و جنگل‌های زیبا، دریا و رودخانه، مناطق کوهستانی با تدوین استراتژی و تعیین بازارهای هدف، متولی و مجری فعالیتی گسترده در راستای بسط و گسترش صنعت گردشگری ورزشی در خوزستان باشد.

برقراری تعامل میان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‎دستی و گردشگری خوزستان و اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان، تشکیل جلسات کاری منظم براساس خط مشی‌ها و سیاست‌های راهبردی و آئین‌نامه‌های موجود گردشگری ورزشی، هماهنگی در خصوص برنامه‌ریزی و طراحی گشت‌های ارزان‌قیمت ترکیبی و بصورت گروهی و همگانی، تشویق شرکت‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری به منظور برگزاری گشت‌های چندمنظوره، تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاران علاقمند به توسعه گردشگری ورزشی و فعالیت‌های نوین و جذاب، تعریف و برگزاری گشت‌های تخصصی گردشگری ورزشی برای مخاطبان ویژه همچون مهدهای کودک، دانش‌آموزان، دانشجویان و... به‌ویژه کارمندان، برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری ورزشی، تهیه تقویم رویدادهای محلی و ملی ورزشی در سطح استان و شهرستان‌ها، تدبیر ساز و کارهای مناسب برای تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری ورزشی، تسهیل در اجرای دوره‌های آموزشی مرتبط با گردشگری ورزشی نظیر مدیریت گردشگری و راهنمایان گشت‌های ورزشی از جمله شرح وظایف کمیته گردشگری ورزشی خوزستان محسوب می شود

تصویر نویسنده خوزتوریسم

حفاظت و مرمت پل بند تاریخی شادروان در راستای توسعه گردشگری شوشتر آغاز شد

حفاظت و مرمت پل بند تاریخی شادروان در راستای توسعه گردشگری شوشتر آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر؛ عملیات حفاظت و مرمت پل‌بند تاریخی شادروان پس از قریب به یک دهه وقفه، با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد ریال توسط پایگاه میراث جهانی شوشتر آغاز شد.

مهدوی‌کیا مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر با تصریح این خبر افزود:
نظر به بازدید کارشناسان این پایگاه، آسیب‌شناسی و ارائه طرح مرمت و همچنین پس از جلسات توجیهی، فنی و رایزنی‌های اخیر در جهت جذب اعتبار لازم‌، عملیات اجرایی این اثر ارزشمند در حال انجام است.

🔻وی عنوان کرد:
بخش‌هایی از این پل‌بند درطی سالیان اخیر بدلایل مختلف دچار آسیب‌های فرسایشی شدید شده است و به همین دلیل در این مرحله، پروژه علاج‌بخشی و مرمت بخش‌های آسیب دیده دهانه‌های میانی این اثر تاریخی که شامل ۲ دهانه اصلی و ۳ دهانه فرعی(چشمه) می‌باشند به طول تقریبی ۱۰۰ متر (درمجموع وجه شرقی و غربی) با ارتفاع حدود ۸ متر در دستور کار قرار گرفته است.

گفتنی است: پل‌بند تاریخی شادروان در شمال غربی شهرستان شوشتر بر روی شاخه اصلی رودخانه شطیط ساخته شده است. این پل بند بعنوان یکی از مهم ترین دروازه‌های ورودی به شهر شوشتر بوده که پیشینه ساخت آن به دوره شاپور ساسانی می‌رسد و طول تقریبی این پل ۵۴۳ متر که مشتمل بر ۴۴ دهانه اصلی و ۴۳ دهانه فرعی بوده است‌.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

جای موزه دفاع مقدس در اهواز خالی است

جای موزه دفاع مقدس در اهواز خالی است

اهواز - شهردار اهواز با بیان اینکه ساخت موزه دفاع مقدس در شهرهای دیگر سرعت بیشتری داشته است، تصریح کرد: جای این موزه در اهواز خالی است.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا امینی سه شنبه شب در چهل و هفتمین نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان که در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، اظهار کرد: هفته دفاع مقدس آنقدر اهمیت دارد که باید از همه ظرفیت‌های استانی در این خصوص استفاده کرد. فضاسازی شهری اولین اولویت شهرداری است چرا که شهر باید بوی ایام دفاع مقدس را به خود بگیرد و برای این کار برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

شهردار اهواز با بیان اینکه موزه دفاع مقدس در شهرهای دیگر سرعت بیشتری داشته است، تصریح کرد: جای این موزه در اهواز خالی است که بخش‌هایی کمک توسط شهرداری به صورت زمین صورت گرفته و ۲۵ میلیارد تومان نقدی هم در نظر گرفته شده است که اگر مصوب بشود پرداخت خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: رونمایی از یادمان شهید آیت الله رئیسی را در هفته دفاع مقدس خواهیم داشت.

امینی افزود: همچنین چندین طرح از جمله پارک گوهر و ادامه پل ولایت نیز در هفته مذکور بهره برداری خواهند شد.

شهردار اهواز با بیان اینکه تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های شهرداری در هفته دفاع مقدس بهره ببریم، گفت: دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی در شهر کم نیستند که اگر در مناسبت‌های مختلف نسبت به نصب پرچم‌ها اقدام کنند در فضاسازی شهری تأثیر خواهد داشت لذا خواهش داریم نسبت به این مساله تاکید شود.

جای موزه دفاع مقدس در اهواز خالی است

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ