خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

جشن شهر جهانی کپوبافی برگزار می‌شود

جشن شهر جهانی کپوبافی برگزار می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان خبر داد:

آئین پاسداشت شهر جهانی کپوبافی در مجتمع فرهنگی‌سینمایی دزفول برگزار می‌شود

بنا بر اعلام مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، آئین پاسداشت "دزفول، شهرجهانی کپوبافی" در مجتمع فرهنگی‌سینمایی این شهر و باحضور مقامات وزارت میراث‌فرهنگی و مهمانان ویژه برگزار خواهد شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، روز گذشته محمدحسین ارسطوزاده مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان به همراه شکرالله قاسمی معاون صنایع‌دستی خود و همچنین سرپرست اداره میراث‌فرهنگی شهرستان دزفول از مجتمع فرهنگی‌سینمایی دزفول بازدید کردند که در انتهای این بازدید مقرر شد، این مجتمع محل برگزاری آئین جشن و پاسداشت شهرجهانی کپوبافی دزفول باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان طی این بازدید اظهار کرد: با نظر به این‌که در دهه آخر دی‌ماه، آئین پاسداشت ثبت دزفول به عنوان شهر جهانی کپوبافی برگزار خواهد شد، چندین مکان و سالن همایش در شهرستان دزفول را بازدید و ارزیابی کردیم که مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول باتوجه به شرایط و ویژگی‌های معماری زیبا و گنجایش آن برای حضور مهمانان مراسم و علاقمندان به صنایع‌دستی (کپوبافی) مورد تأیید واقع شد.

او با بیان این‌که گنجایش صندلی‌های محل برگزاری این مراسم در مجتمع فرهنگی سینمایی حدود ۴۱۰ عدد است افزود: طرح بنای مجتمع فرهنگی سینمایی، مفاهیم بنیادین دزفول در ایجاد فضا را منعکس می کند و از هندسه مالوف در ترکیب با مصالح بومی استفاده شده است.

ارسطوزاده اضافه کرد: این بنا از فناوری مدرن عصر نیز برگرفته شده است و در واقع ساختمانی با ویژگی‌های منطقه‌ای محسوب می‌شود که امکان درک جهانی دارد

تصویر نویسنده خوزتوریسم

مضیف خوزستان در راه جهانی شدن

مضیف خوزستان در مسیر جهانی شدن


در میان تعدد آثار فاخر میراث‌فرهنگی ناملموس کشورمان، فن‌آوری ساخت مضیف به پیشنهاد اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان به شایستگی در دی ماه ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی میراث‌فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد و اینک این فن‌آوری در مسیر جهانی شدن قرار گرفته است.

محمدحسین ارسطوزاده، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان در یادداشتی نوشت: آنچه جوامع، گروه‌ها و حتی برخی افراد به نام میراث‌فرهنگی ناملموس از آن نام می‌برند در واقع آداب و رسوم، مهارت‌ها و نیز وسایل، اشیا و مصنوعات دستی است که دانش آن سینه به سینه در طول تاریخ به‌عنوان بخشی از غنای فرهنگی منتقل شده است و عموم مردم برای حفظ و پاسداشت آن تلاش می‌کنند و به آن عرق می‌ورزند.

کشور ایران تاریخ و تمدن چند هزارساله دارد و به همین سبب میراث‌فرهنگی و آثار فاخری که ارزش ثبت در سطح ملی و جهانی را دارند بی‌شمار است؛ اما با رویکرد سازمان یونسکو در سال‌های اخیر، روند درخواست کشورها برای ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس محدود شده است و هرکشور صرفاً امکان ارائه یک پرونده مستقل برای هر دو سال را دارد.

براساس روالی که در سازمان یونسکو برای فرآیند ثبت‌جهانی در نظر گرفته شده است ثبت یک اثر به معنای مالکیت یک کشور نسبت به آن میراث نیست و حتی اگر همه مردم جهان نسبت به متولد شدن آن میراث در کشوری خاص مطلع باشند بازهم به دلیل محدودیت در ثبت آثار امکان ارائه درخواست و ثبت اثر جهانی به نام کشور دیگر به‌صورت مشترک ممکن است.

جمهوری اسلامی ایران با تعداد میراث‌فرهنگی ناملموس بسیار زیاد که قابلیت ثبت‌جهانی را دارند، باید پرونده‌های متعدد خود را انفرادی ارائه کند که در این صورت باید سال‌ها در صف انتظار باشند و از آنجا که غنای فرهنگی ایران فراتر از مرزهای تعین شده امروزه است و قاعدتاً در کشورهای منطقه نیز آداب و رسوم و میراث ناملموس مشترک وجود دارد راه حل دیگر برای ثبت‌جهانی، ارائه پرونده‌های مشترک با سایر کشورها است چراکه این روش فاقد محدودیت در تعداد درخواست است.

به‌طور مثال آیین‌های نوروز اولین پرونده‌‌ای بود که جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۸ به یونسکو ارائه کرد که پس از تکمیل مستندات و انجام مراحل ارزیابی در نهایت با مشارکت ۱۲ کشور ایران، افغانستان، آذربایجان، هند، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان این میراث ناملموس در فهرست آثار یونسکو ثبت شد

در هجدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس، از ایران سه پرونده برای ثبت‌جهانی بررسی شد که شامل افطار و مراسم اجتماعی ـ فرهنگی آن (مشترک با آذربایجان، ترکیه و ازبکستان)، هنر تذهیب (مشترک با آذربایجان، تاجیکستان، ترکیه و ازبکستان) و جشن سده (مشترک با تاجیکستان) بود که هر سه میراث ناملموس کشورمان جهانی شدند و مجموع آثار میراث‌فرهنگی ایران در یونسکو به ۲۴ عنصر رسید و جایگاه ایران را در میان ۱۸۲ کشور عضو این کنوانسیون، با یک رتبه ارتقا از ششم در سال ۲۰۲۲ به پنجم جهان در ۲۰۲۳ رسانید.

در میان تعدد آثار فاخر میراث‌فرهنگی ناملموس کشورمان، فن‌آوری ساخت مضیف به پیشنهاد اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان به شایستگی در دی ماه ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی میراث‌فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.

پرونده جهانی شدن مُضیف در هجدهمین جلسه کمیته بین دولتی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس آذرماه امسال توسط کشور عراق در اجلاسیه مطرح و این میراث‌فرهنگی ثبت‌جهانی شد؛ باوجود این، از آنجا که اشتراک فرهنگی زیادی میان کشور ایران و عراق وجود دارد بلافاصله پس از ارائه این پرونده مقامات حاضر در این اجلاسیه تقاضای ثبت مشترک این موضوع را مطرح کردند و به زودی مستندات لازم برای ثبت مُضیف به‌عنوان میراث‌فرهنگی ناملموس مشترک میان ایران و عراق ارائه خواهد شد.

پاسداری از مواریث فرهنگی خطه زرخیز استان خوزستان وظیفه‌ای است که بی‌شک وظیفه همه ما به‌عنوان مردم است که در این راه مسئولان و متولیان میراث نیز از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.

امید است تا با همت همه میراث‌دوستان، فن‌آوری ساخت مضیف نیز در فهرست میراث‌جهانی ثبت شود و برگ زرین دیگری در حوزه میراث‌فرهنگی کشور و استان خوزستان رقم بخورد.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

ایزدی عنوان کرد:  مضیف خوزستان ثبت‌جهانی می‌شود

ایزدی عنوان کرد:

مضیف خوزستان ثبت‌جهانی می‌شود

مديركل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تلاش گسترده وزارت میراث‌فرهنگی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی‌ خوزستان برای ثبت‌جهانی مُضیف خوزستان خبر داد.

علیرضا ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: پرونده جهانی شدن مُضیف در هجدهمین جلسه کمیته بین دولتی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آذرماه ۱۴۰۲ در شهر کاسان جمهوری بوتسوانا توسط کشور عراق مطرح شد که بلافاصله با سفیر کشور عراق در این اجلاس گفتگو و موضوع ثبت‌جهانی مُضیف مردم شریف عرب خوزستان و اشتراکات فرهنگی دو کشور را در این جلسه مطرح و پیگیری کردم.

مديركل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی افزود: کشور عزیزمان ایران دارای میراث غنی ملموس و ناملموس متنوعی است و هریک از این مواریث، برگ زرینی برای همه ملت فرهنگ‌دوست ایران اسلامی به‌شمار می‌آید؛ از طرفی، فرهنگ ناب مردم شریف عرب خوزستان و اهمیت به مُضیف و نیز پذیرایی و ضیافت از دیرباز جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد و همین موضوع هم باعث شده که فن‌آوری ساخت مضیف به پیشنهاد اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان به شایستگی در دی ماه ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی میراث‌فرهنگی ناملموس کشور ثبت شود.

او تصریح کرد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره‌کل استان خوزستان تلاش‌های خود را برای ثبت‌جهانی مُضیف بصورت مشترک با کشور عراق در دستورکار خود قرار داده است و این مهم بزودی تدوین و محقق خواهد شد.

ایزدی اضافه کرد: طی روزهای گذشته، هماهنگی‌ها و پیگیری‌های لازم را با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان و معاونت میراث‌فرهنگی استان انجام داده‌ایم و پرونده مُضیف خوزستان به‌زودی ارائه خواهد شد و شاهد برگ زرین دیگری از میراث ناملموس استان زرخیز خوزستان و میهن عزیزمان خواهیم بود.

در هجدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس از ایران سه پرونده برای ثبت‌جهانی بررسی شد که شامل افطار و مراسم اجتماعی ـ فرهنگی آن (مشترک با آذربایجان، ترکیه و ازبکستان)، هنر تذهیب (مشترک با آذربایجان، تاجیکستان، ترکیه و ازبکستان) و جشن سده (مشترک با تاجیکستان) بود که هرسه میراث ناملموس کشورمان جهانی شدند.

هجدهمین جلسه کمیته بین دولتی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس آذرماه ۱۴۰۲ در شهر کاسان جمهوری بوتسوانا برگزار شد.

https://media.qudsonline.ir/d/2023/09/02/4/1243701.jpg?ts=1693675846000

تصویر نویسنده خوزتوریسم

سازه‌ای که در ایران ثبت ملی بود در عراق به ثبت جهانی رسید

سازه‌ای که در ایران ثبت ملی بود در عراق به ثبت جهانی رسید

«مضیف» سازه‌ای از نیِ تالاب که دی ماه ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته بود اخیرا به عنوان یکی از میراث‌های جهانی به نام کشور عراق به ثبت جهانی رسید.

قاسم آل کثیر فعال میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در هجدهمین جلسه کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس که در شهر کاسان جمهوری بوتسوانا برگزار شد، سازه «مضیف» به عنوان سازه‌ای از نی که مربوط به سبکِ زندگی تالاب نشینان جنوب ایران و عراق است به نامِ عراق در فهرست آثار جهانی قرار گرفت.

آل کثیر توضیح داد: دی ماه ۱۳۹۰ در چهارمین همایش سراسری شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار ملی ایران که در جزیره قشم برگزار شد، ۳۲ اثر از آثار تاریخی، معنوی و طبیعی استان خوزستان از جمله فناوری ساخت مضیف به ثبت ملی رسیده بود.

وی با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی خوزستان پرونده ثبت جهانی مضیف را در کمیسیون میراث معنوی یونسکو خالی گذاشتند، افزود: برای فعالان میراث فرهنگی خصوصاً خوزستانی‌ها بسیار نگران کننده است که در زمانی مضیف به نام کشور عراق به ثبت جهانی برسد که وزیر میراث فرهنگی، اصالتاً خوزستانی باشد و انتظار می‌رفت وزیر میراث فرهنگی اشراف و آشنایی کاملی با میراث استان و کشورش داشته باشد.

آل کثیر توضیح داد: وزیر میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی خوزستان تا این لحظه هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نداشتند و انتظار می‌رود مراتبِ اعتراض خود و پیگیری برای ثبتِ مضیف به عنوان میراث مشترک مردم جنوب ایران و عراق اقدامات لازم را اتخاذ کنند.

این دوستدار میراث فرهنگی افزود: مضیف یک سازه منحصر به‌فرد از جنس نی و حصیر که همان مهمانخانه معروف عشایر جنوب کشورمان است. سازه‌ای ساخته شده از نی‌های بلند مردابی. مضیف با قدمتی هفت هزار ساله، سازه‌ای به ظاهر ساده است که ساختی پیچیده دارد.

آل کثیر گفت: نام این سازه که این در سال‌های اخیر باعثِ تأثیر در رونق گردشگری خوزستان شده از کلمه ضیافت گرفته شده و به‌طور مشخص به مهمانی و پذیرایی اشاره دارد.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

میراث جهانی چغازنبیل؛ ناگفته های زیگورات»

میراث جهانی چغازنبیل؛ ناگفته های زیگورات»

به گزارش ایسنا، پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با همکاری مجله گیلگمش و خانه اندیشمندان علوم انسانی در نشستی که جمعی از فعالان گردشگری و میراث فرهنگی حضور داشتند، به معرفی «میراث جهانی چغازنبیل؛ ناگفته های زیگورات» پرداختند و از ظرفیت‌های پنهان آن و همچنین کم‌توجهی‌ها و کم‌لطفی‌ها به تاریخ نخستین اثر تاریخی ایران که در یونسکو ثبت جهانی شد، سخن گفتند. همچنین این نشست بهانه‌ای بود برای معرفی کتاب «بارقه کائنات: نگاهی بر میراث جهانی چغازنبیل» تالیف کامیار عبدی، باستان‌شناس

نخستین میراث جهانی ایران؛ کم‌بازدیدترین جاذبه ایران

عاطفه رشنویی ـ مدیرپایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه در خوزستان ـ سخنانش را در این‌طور آغاز کرد: گله دارم که دوستانی از میراث فرهنگی در این جلسه حضور ندارند و ناگفته‌های جغازنبیل را نمی‌شنوند، چغازنبیل آنقدر راز دارد که اگر بخواهیم به آن بپردازیم شاید صد سالی طول بکشد. امیدوارم چشمان من مدیران را در این سالن ندیده باشد و آنها آمده باشند.

او ادامه داد: علاوه‌بر اینکه چغازنبیل به عنوان شهر جهانی قابل توجه است، به واسطه مصادیق تاریخی و طبیعی نیز قابل توجه است. این اثر فخر معماری و هنر آجر ایران است و اما به عنوان اولین میراث جهانی ایران، آنچنان که باید به جایگاه آن پرداخته نمی‌شود. متاسفانه چغازنبیل کم‌بازدیدکننده‌ترین میراث جهانی ایران است. با وجود تمام ویژگی‌های که دارد، اما هنوز نتونستیم از چغازنبیل برای همسایه دیوار به دیوار تا جامعه ذی‌نفعان کسب اقتصادی به‌وجود آوریم و تنها کسانی که درباره تاریخ ایران مطالعاتی دارند آن را دنبال می‌کنند. همین کمبودها باعث شد امروز با برگزاری نشست ناگفته‌های چغازنبیل برای آن کار شایسته انجام دهیم.

رشنویی بیان این‌که چغازنبیل آنقدر ظرفیت دارد و ناشناخته مانده است که می‌تواند در زندگی همه مردم ایران تحول ایجاد کند، با تاکید بر ضرورت حفاظت مردم محور در این محوطه باستانی، اظهار کرد: خوزستان در نوروز معمولا پرمسافر است، در عین حال که پرباران است، حال در آن روزها چغازنبیل تعطیل است ولی مردم انتظار دارند آن همه راه که تا چغازنبیل می‌آیند حتما آن را ببینند و وقتی می‌بینند محوطه تعطیل است عصبانی می‌شوند و واکنش نشان می‌دهند، درحالی‌که این تصمیم برای حفاظت پایدار آن اثر گرفته شده است. ما احتیاج داریم مشارکت همه‌ذی مدخلان را در حفاظت اثر داشته باشیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل همچنین به کمبود زیرساخت‌ها در این محوطه جهانی اشاره کرد و گفت: بیشتر بازدیدکنندگان با کمبود زیرساخت مواجهند. حلقه مفقوده در گردشگری به‌ویژه در خوزستان و مهم‌تر از آن در این محوطه میر اث جهانی آن است که به اندیشه مدیریت مقصد نرسیده‌ایم. همه این مسائل دست به دست هم داده‌اند تا ما نتوانیم گردشگری پایدار ایجاد کنیم.

او افزود: در چغازنبیل۶۴۰ هکتار عرصه خشت و گِل داریم که از اولیه‌ترین ملزومات نگهداری در مضیقه است. سالهاست جزو میراث جهانی است، ولی اعتبار آن جزو چالش ‌هاست.

مدیرپایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه، درحالی این محوطه‌های باستانی را جزو کم‌بازدیدکننده‌ترین آثار تاریخی ایران معرفی کرد و از کم‌توجهی‌ها به آن سخن گفت، که آرش نورآقایی، پژوهشگر گردشگری، ‌در تایید بی‌مهری‌ها به معرفی میراث فرهنگی ایران، الگوی موفقیت تیم فوتبال بارسلونا در اسپانیا را برای محبوب‌تر شدن تفسیر کرد.

رشنویی در پایان این سخنان اما یک خبر خوش داد و گفت: به دنبال ایجاد زیرساخت بازدید در شب چغازنبیل هستیم. اگر همه‌چیز خوب پیش برود تا قبل از نوروز شاهد بازدید غروب تا طلوع در چغازنبیل خواهیم بود.

گنجینه‌ای ناگفته از چغازنبیل

مجتبی گهستونی ـ فعال میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان ـ درباره ‌گنجینه‌های طبیعی در منظر میراث جهانی چغازنبیل سخن گفت و اظهار کرد: میراث‌ فرهنگی تنها در محدوده شهرستان شوش نبود که موجب شد نخستین کاوش‌های باستان‌شناسی در این منطقه انجام شود، بلکه میراث طبیعی این کهن‌شهر و به‌ویژه ظرفیت‌های نهفته در آن موجب شد تا نخستین اداره محیط زیست خوزستان هم در شوش شکل بگیرد.

او افزود: به همین دلیل منطقه حفاظت شده کرخه از سال ۱۳۴۹ در مجموعه مناطق چهار گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ایران قرار گرفت. ذخایر ارزشمند جنگل ملی کرخه، در زمره مهمترین میراث طبیعی پیرامون مثلت جهانی قرار می‌گیرند. برخی از گونه‌های گیاهی این منطقه گز پده سریم، جاز، بید، لگجی، استبرق، مرغ، شبدر و جامعه غالب پوشش جنگلی را گیاه گز تشکیل می‌دهد و برخی از گونه‌های جانوری این منطقه گوزن زرد ایرانی، رودک عسل خوار، گرگ، گربه جنگلی، گراز، گربه وحشی، اردک مرمری، حواصیل زرد، لیکو خوزی، لیکو معمولی، میوه خور و... هستند. از گونه‌های خزنده منطقه حفاظت‌شده کرخه نیز می‌توان به لاک پشت برکه‌ای، لاک پشت فراتی، مار آبی، گرزه مار، مار جعفری و... اشاره کرد.

گهستونی گفت: منبع آبی منطقه رودخانه کرخه است که از وسط جنگل جریان دارد. البته نهرها و زهاب‌های اطراف نیز جزو منابع آبی منطقه به شمار می‌روند. وابستگی گاومیش به آب رودخانه و استفاده از جنگل برای گاومیش و گاو، مردم بومی را وابسته به این منطقه کرده است، به طوری که بخش عمده‌ای از درآمد اهالی از طریق بهره‌برداری از این منطقه به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دست می‌آید. نکته مهم اینکه تا دهه ۳۰ شمسی دسته‌های ۳ تا ۵ تایی شیر ایرانی در این منطقه زندگی می‌کردند.

این فعال گردشگری، میراث طبیعی پیرامون چغازنبیل را «رخش خوزستان» توصیف کرد و افزود: مساحت منطقه حدود ۱۷۵۳۳ هکتار است. از این مقدار، مساحت پارک ملی ۴۱۰۰ هکتار است و جنگل‌های آن تنها باقی‌مانده جنگل‌های نیمه گرمسیری در کشور ایران هستند. درختان «پده» و «گز» و درختچه‌های «سریم»، «جاز»، «تمشک»، «استبرق»، «کهورک» و «لگجی»، «یونجه» و «گرامینه» بخشی از تنوع گیاهی منطقه محسوب می‌شوند. جنگل دز زیستگاه اصلی جانوران زیادی در جلگه خوزستان است که مهمترین آنها گوزن «زرد ایرانی» است که از گونه‌های نادر ایران و جهان به به‌شمار می‌رود.

گزارش کامل در ادامه نوشته

ادامه نوشته
تصویر نویسنده خوزتوریسم

ساماندهی و مرمت کاخ اردشیر در شوش

ساماندهی و مرمت کاخ اردشیر در شوش

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش گفت: فصل جدیدی از برنامه ساماندهی،حفاظت و مرمت محوطه میراث‌جهانی شوش در محدوده کاخ اردشیر هخامنشی در دست اقدام است.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، علی بویری‌منجی با اعلام این خبر افزود: پاکسازی محوطه از پوشش گیاهی، شیب‌بندی به منظور کنترل و دفع آب‌های سطحی، اجرای پوشش حفاظتی اندود کاه‌گل در سطوح افقی و عمودی دیواره‌ها و بقایای معماری موجود، از عمده‌اقداماتی است که به تازگی توسط پایگاه میراث‌جهانی شوش انجام شده است.

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش با اشاره به برنامه‌های آتی طرح مرمت کاخ اردشیر تصریح کرد: با توجه به مجاورت این اثر با رودخانه شاوور و فاصله از هسته اصلی محوطه میراث‌جهانی، اصلاح و ساماندهی مسیرهای دسترسی شهری و پیاده‌روسازی و نیز تأمین روشنایی و مبلمان شهری پیرامون کاخ در برنامه قرار گرفته که طی برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و هماهنگی با مدیریت شهری در دست پیگیری است.

او با بیان این‌که کاخ اردشیر در سال ۱۳۴۷ خورشیدی در سمت غربی رودخانه شاوور کشف شد که به سبب همجواری با این رودخانه به همین نام نیز مشهور است اضافه کرد: کاخ اردشیر دوم هخامنشی در شمار مهمترین آثار معماری ایران باستان در دوره هخامنشیان به شمار می‌آید.

بویری‌منجی عنوان کرد: این کاخ دارای تالاری با ۶۴ ستون در ردیف‌های هشت‌تایی و پایه‌ستون‌هایی از سنگ با دیواره‌هایی منقوش و رنگ‌آمیزی‌شده بود.

او افزود: بر چند پایه ستون کاخ، کتیبه‌های نگاشته‌شده به سه خط بابلی، ایلامی و پارسی باستان بدست آمده که در آن با نام اردشیر پسر داریوش روبرو هستیم .

کاخ اردشیر دوم هخامنشی بخشی از محوطه باستانی شوش است که در فهرست میراث‌جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

زیبایی گوزن زرد ایرانی

زیبایی گوزن زرد ایرانی

در گذشته گمان می‌رفت گوزن زرد ایرانی به کلی منقرض شده است، اما در سال ۱۳۳۴ معلوم شد تعدادی از آن‌ها در جنگل‌های اطراف رودخانه دز و کرخه باقی مانده‌اند.

این گونه منحصر به فرد با جثه‌ای کشیده و بلند و شاخ‌های زیبا در سال‌های اخیر توانسته است خود را با سازگاری ظریفی از خطر انقراض نجات دهد.گوزن زرد ایرانی که گاهی نیز به سبب پراکنش آن در منطقه، «بین‌النهرین» نیز نامیده می‌شود، نادرترین گونه گوزن و از نظر جثه دومین آن بعد از گوزن قرمز در ایران و منطقه مدیترانه است.

پارک­های ملی دز و کرخه هر دو در نزدیکی شهر باستانی شوش، در استان خوزستان و در جنوب غربی ایران جای دارند. از ارزش­های ویژه این دو پارک، برنامه باززایی و زادآوری گوزن زرد ایرانی است که به صورت جدی دنبال می‌شود.

پارک ملی دز در ۲۰ کیلومتری شرق جاده اهواز به شوش جای دارد. بخش محافظت شده دز ۱۷ هزار ۸هکتار و پارک ملی نیز ۵ هزار ۳۰۱ هکتار مساحت دارد. پارک ملی دز که در راستای ۱۵۰ کیلومتر از رودخانه دز گسترش یافته است یکی از آخرین بازمانده‌های جنگل­های گرمسیری ایران شناخته می­شود.

پارک ملی دز با داشتن تالاب­های بزرگ و کوچک مانند میانرود، خوزینه باقر کوچک و بزرگ و یعقوب پناهگاه پرندگان مهاجری مانند لک‌لک، بوتیمار، غاز و چَنگَر است که سالانه به ویژه در آغاز فصل سرما در آذر ماه به سوی آن پر می­کشند. هرچه تزار بارش­های پاییزی بیشتر و آبگیری تالاب­های این پارک بهتر باشد، پرندگان مهاجر فراوان­تری در زمستان به این پناهگاه می­آیند. همین پشتوانه پذیرش پرندگان، این سرزمین را به یکی از مناطق ویژه پرنده­نگری در ایران تبدیل کرده است.

از میان گونه­های جانوری پارک ملی دز می­توان گوزن زرد ایرانی، گرگ، روباه، رودک عسل­خوار، گربه جنگلی و خارپشت، و از میان درختچه­ها و بوت ه­ها نیز می­توان پَده، تمشک و استَبرَق را نام برد. همچنین در این پارک ملی برای گریز گوزن­های زرد ایرانی از شورش رودخانه دز و سیلاب­ها نیز تپه­های جان پناه ساخته شده است.

پارک ملی کرخه در 5 کیلومتری غرب جاده اهواز به شوش، در راستای جنوبی رودخانه کرخه، در هر دو سوی این رودخانه گسترده است. این پارک روی هم رفته سه بخش دارد، پارک ملی کرخه جنوبی و پارک ملی کرخه شمالی به گستره ۷ هزار و ۴۷۶د هکتار و سرزمین حفاظت شده کرخه به گستره ۸ هزار و ۳۵۲ هکتار. بخش حفاظت شده کرخه از سال ۱۳۵۴ خورشیدی رسمیت یافت و قسمت‌های مهم آن در سال ۱۳۸۹ «پارک ملی کرخه» نام گرفتند.

در پارک ملی کرخه جنگل قلعه نصیر، سرچشمه رودخانه شاوور و تپه ماهورها در شمال و دشت در جنوب جای دارند. پوشش جانوری کرخه گونه­هایی مانند گرگ، شغال، روباه، گورکن، گربه جنگلی، سیاه گوش، کفتار، گراز، پرندگانی مانند عقاب، سنقر، دراج، بلبل خرما، حواصیل، اردک و گونه­ های گیاهی مانند سریم، جاز، بید، لگجی، استبرق و شبدر دارد. بخش زیادی از جنگل­ها از درخت گز شکل گرفته است. از میان ماهیان پارک کرخه نیز می­توان شیربت، بنی، عنزه، برزم، کپور، گتان و حمری را نام برد

عکس:ایرنا

متن:ویزیت ایران/ایرنا

تصویر نویسنده خوزتوریسم

مدیرکل فرهنگی‌اجتماعی استانداری خوزستان:  خوزستان پایتخت گردشگری زمستانی ایران است

مدیرکل فرهنگی‌اجتماعی استانداری خوزستان:

خوزستان پایتخت گردشگری زمستانی ایران است

مدیرکل فرهنگی‌اجتماعی استانداری خوزستان گفت: باتوجه به دمای هوای استان خوزستان در پائیز و زمستان، در واقع سفر به خوزستان برای مردم دیگر نقاط کشور به‌ویژه خطه شمال در این برهه زمانی، سفر از زمستان به بهار محسوب می‌شود و باید از این قابلیت بزرگ در راستای جذب گردشگر زمستانی بهره کافی را برد.

محبوبه ایزدی‌پناه در گفت‌وگو با خبرنگار روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: باتوجه به ظرفیت‌های فرهنگی، طبیعی، جغرافیایی و اقلیمی خوزستان، استانی که هم برف دارد، هم دشت و نخل، بلوط، رودخانه، دریاچه، دریا، کوه، صحرا و ... را در یک مجموعه منسجم در خود جای داده است و به واقع همه ظرفیت‌های موجود در کشور را دارا است، باید قدر این داشته‌ها را دانست و به شکل درست از این داشته‌ها بهره کافی را برد.

مدیرکل فرهنگی‌اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به قابلیت‌های آب و هوایی و بکر خوزستان در اواخر پائیز و زمستان، از این استان با عنوان پایتخت گردشگری زمستانی ایران یاد کرد و افزود: باتوجه به دمای هوای استان خوزستان در پائیز و زمستان، در واقع سفر به خوزستان برای مردم دیگر نقاط کشور به‌ویژه خطه شمال در این برهه زمانی، سفر از زمستان به بهار محسوب می‌شود و باید از این قابلیت بزرگ در راستای جذب گردشگر زمستانی بهره کافی را برد. برای رسیدن به این هدف، باید با ارتقای ظرفیت در پذیرش گردشگر اعم از بوم‌گردی، هتل، میهمان‌پذیرها، زیرساخت‌های تفریحی و شرایط حمل و نقل، پیشرفت‌های لازم را ایجاد کرد.

او ادامه داد: افزون بر این، باید برنامه‌های متناسب با این موارد در حوزه شرکت‌های غیردولتی تقویت شوند. انجمن‌های گردشگری، شرکت‌های سیاحتی موجود و هر ظرفیتی که وجود دارد باید به نوعی در راستای ایفای هرچه بهتر این نقش در زمستان سازماندهی شوند تا کارکرد مؤثری از خود نشان دهند.

ایزدی‌پناه افزود: در کنار این موارد، تعریف خطوط هوایی و زمینی ویژه، اتوبوس‌های مخصوص برای انجام رویدادهای مرتبط و فصلی هم باید در دستورکار قرار بگیرد. همچنین مجموعه‌کارهایی که باید به لحاظ زیرساختیِ فرهنگی و اجتماعی برای پذیرش از میهمانان فصلی برای اجرای هرچه بهتر رویدادهای زمستانی درنظر گرفته شود را نیز باید ایجاد کرد.

او ضمن تأکید بر جایگاه ویژه کشاورزی خوزستان و استفاده بهینه از این فرصت در راستای رشد حوزه گردشگری کشاورزی نیز گفت: خوزستان علاوه بر این‌که یک استان صنعتی و فنی شناخته می‌شود، به واسطه ماهیت آبرفتی و جلگه‌ای آن، یک استان کشاورزی با ظرفیت‌های ویژه نیز شناخته می‌شود؛ به ویژه این‌که در برخی از نقاط این استان باکیفیت‌ترین زمین‌ها را در اختیار داریم.

مدیرکل فرهنگی‌اجتماعی استانداری خوزستان در ادامه افزود: اگر یک برنامه‌ریزی ویژه و یک هماهنگی بین‌بخشی میان میراث‌فرهنگی و جهاد کشاورزی برای راه‌اندازی یک دبیرخانه دائمی مشترک گردشگری کشاورزی در خوزستان شکل بگیرد، ممکن است به اجرای رویدادهای فرهنگی مانند هفته‌ها، روزها و دوشبانه‌های فرهنگی، جشنواره‌های تخصصی، برنامه‌های شکرانه برداشت محصول مانند زعفران، چای ترش، برنج، گل نرگس، بلوط و... منجر شود.

او تأکید کرد: هماهنگی بیش از حد بین این دو دستگاه تخصصی، علاوه بر این‌که به برکت اقتصادی منجر خواهد شد، برکت اجتماعی و در نتیجه شادی و امید را در جامعه هدف دو چندان خواهد کرد. تا زمانی که جهاد کشاورزی به شکل مجزا جشنواره شکرانه برداشت چای و برنج و زعفران برگزار می‌کند و میراث در مقابل جشنواره‌های گردشگری را شناسایی، ثبت، ساماندهی و اجرایی می‌کند، باید نگران مغفول ماندن برخی از قابلیت‌های پیدا و پنهان در این دو حوزه بود.

ایزدی‌پناه یادآور شد: اتحاد ظرفیت‌ها بدون تردید خروجی موثرتری به‌دنبال خواهد داشت. نگاه ما باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر این‌که یک فرایندی را به لحاظ مأموریت دستگاهی به انجام می‌رسانیم، خیر و برکت این اتفاق سازمانی در حوزه اقتصادی و اجتماعی را به منصه ظهور بگذاریم.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

تصاویری زیبا و بکر از منطقه مزرعه شهرستان کرخه خوزستان

تصاویری زیبا و بکر از منطقه مزرعه شهرستان کرخه خوزستان

تپه هایی بکر و سرسبز برای تفریح و گردش در منطقه مزرعه شهرستان کرخه که میزبان گردشگران طبیعت است

امامزاده علی بن جویره معروف به(علی ابورده) که گفته میشود از موذنان امام علی (ع) است که در منطقه مزرعه دفن شده است که نشان از قدمت تاریخی این منطقه دارد ،این امامزاده احترام خاصی بین مردم منطقه دارد و در اولین روز سال نو مردم هر ساله در این مکان جمع میشوند و لحظات خوشی را سپری میکنند و از سرسبزی و زیبایی این مکان لذت میبرند

همچنین تپه تاریخی معروف به جاجیس که متعلق به دوره عیلامیان است و در زمستان و بهار شاهد حضور گردشگران زیادی در این تپه تاریخی می باشد

این امکان طبیعی و تاریخی متاسفانه از سوی سازمان های مربوطه حمایت خاصی نمی شوند و به درستی حفاظت نمی شوند و بارها شاهد تجاوز کسانی بودند که درخت های سدر این طبیعت بکر را از بین برده اند

تصاویر و گزارش:حامد(میلاد) منصوری/خبر آنلاین

تصاویری زیبا و بکر از منطقه مزرعه شهرستان کرخه خوزستانتصاویری زیبا و بکر از منطقه مزرعه شهرستان کرخه خوزستانتصاویری زیبا و بکر از منطقه مزرعه شهرستان کرخه خوزستانتصاویری زیبا و بکر از منطقه مزرعه شهرستان کرخه خوزستانتصاویری زیبا و بکر از منطقه مزرعه شهرستان کرخه خوزستانتصاویری زیبا و بکر از منطقه مزرعه شهرستان کرخه خوزستانتصاویری زیبا و بکر از منطقه مزرعه شهرستان کرخه خوزستانتصاویری زیبا و بکر از منطقه مزرعه شهرستان کرخه خوزستانتصاویری زیبا و بکر از منطقه مزرعه شهرستان کرخه خوزستانتصاویری زیبا و بکر از منطقه مزرعه شهرستان کرخه خوزستانتصاویری زیبا و بکر از منطقه مزرعه شهرستان کرخه خوزستانتصاویری زیبا و بکر از منطقه مزرعه شهرستان کرخه خوزستانتصاویری زیبا و بکر از منطقه مزرعه شهرستان کرخه خوزستان


تصویر نویسنده خوزتوریسم

سرای تاریخی دادرس اهواز مرمت شد/ آمادگی میراث‌فرهنگی برای بهره‌برداری از بنا

سرای تاریخی دادرس اهواز مرمت شد/ آمادگی میراث‌فرهنگی برای بهره‌برداری از بنا

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان از اتمام عملیات مرمت بنای تاریخی دادرس اهواز خبر داد و گفت: چنانچه مالک خصوصی این بنای تاریخی، قصد اجرای هرگونه طرح فرهنگی در راستای توسعه گردشگری را داشته باشد، از آن استقبال می‌کنیم و آمادگی هرگونه همکاری هستیم.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدمحسن حسینی اظهار کرد: منزل دادرس یکی از بناهای تاریخی ارزشمند شهرستان اهواز است که دیواره‌های آن به دلیل فرسودگی، دچار تخریب‌ها و ترک‌های بزرگ شده بودند.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان افزود: از همین‌رو، اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان به‌منظور مرمت اضطراری، استحکام‌بخشی و جلوگیری از هرگونه تخریب در راستای حفظ این اثر ارزشمند، با تأمین مبلغی درحدود یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی، به عقد قرارداد با پیمانکار ذی صلاح اقدام کرد.

او تصریح کرد: استحکام و مقاوم‌سازی منزل دادرس شامل مرمت طاق کنار راه‌پله بام، برداشت ایوان طبقه اول و تعویض چوب‌ها و اجرای دوباره آن، برداشت مرحله به مرحله سقف بام و اجرای دوباره آن، ایزوگام سقف، برداشت سقف فرسوده در اتاق ورودی به طبقه اول و اجرای سقف قمشی پوش، سامان‌دهی به طاق‌ها و بازشوها توسط میکروپایل‌ها (میله‌های گالوانیزه ضدرنگ)، مرمت و جازنی آجرهای فرسوده، بندکشی دیواره‌های ضلع شرقی و شمالی و دوخت و دوز ترک سرتاسری در دیواره شمالی بود که با پایان یافتن عملیات، اقدامات مرمتی انجام شده در این بنای تاریخی به مالک آن ابلاغ و تأکید شد که در راستای حفظ و نگهداری اثر توجه بیشتری شود.

حسینی با تأکید بر این‌که سرای تاریخی دادرس، در بخش های دیگر نیز به مرمت نیاز دارد، افزود: درصدد تأمین‌اعتبار برای استحکام‌بخشی و سامان‌دهی محوطه این بنای تاریخی نیز هستیم.

او خاطرنشان کرد: چنانچه مالک این بنای تاریخی، قصد اجرای هرگونه طرح فرهنگی در راستای حفظ و نگهداری بنا و نیز توسعه گردشگری را داشته باشد، ما نیز آمادگی هرگونه همکاری را در این خصوص داریم.

سرای دادرس بنایی بازمانده از دورهٔ قاجاری است که در سال ۱۳۸۲ به شمارهٔ ۹۷۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا در مرکز شهر اهواز،در خیابان عبدالحمید (خیابان نظامی یا شهید نظری‌پور) ساخته شد. در خیابان عبدالحمید و مرکز شهر اهواز خانه‌های متعددی از دوره‌های قاجار و پهلوی به جا مانده است.

این بنا ساختمانی دو طبقه است که در طبقهٔ همکف آن پنج اتاق و در طبقهٔ دوم سه اتاق وجود دارد. سرداب موجود در بنا نیز مساحت حدود ۴×۵ متر مربع دارد. خانهٔ دادرس ابتدا محل سرا بود، بعد میدان تره‌بار شد و سپس به بازار خواربارفروشان مبدل شد. افزون بر سرداب، این بنا دارای آثاری از حجاری، آجرچینی، ستون و درب و پنجرهٔ چوبی و از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن سنگ‌چینی‌های بسیار زیبای آن است.

گزارش تصویری قبل ازمرمت :

https://www.khouztourism.ir/post/3162

سرای تاریخی دادرس اهواز مرمت شد/ آمادگی میراث‌فرهنگی برای بهره‌برداری از بنا

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ