خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

بازپس‌گیری موزه هنرهای معاصر اهواز پس از ۱۰ سال

بازپس‌گیری موزه هنرهای معاصر اهواز پس از ۱۰ سال

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از بازپس‌گیری موزه هنرهای معاصر اهواز از بهره‌بردار بخش خصوصی پس از ۱۰ سال خبر داد.

مجید منادی روز چهارشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به طی مراحل قانونی و اتمام قرارداد بخش خصوصی، حکم دادگاه برای خلع ید بهره‌بردار موزه هنرهای معاصر اهواز صادر می‌شود.

وی افزود: بهره‌بردار موزه ۱۸۰ میلیارد ریال مطالبه کرده بود که با حکم دستگاه قضا نقض شد و مراحل بازپس‌گیری موزه تقریبا انجام شده است و پس از صدور اجراییه، در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا موزه هنرهای معاصر اهواز در ۲ طبقه و با پنج گالری در سال ۱۳۸۸ افتتاح شد؛ گنجینه این موزه ۷۰ اثر دارد.

این موزه حدود ۱۰ سال پیش در قراردادی به بخش خصوصی واگذار شد که واگذاری آن واکنش و اعتراض برخی هنرمندان را در پی داشت.

در سال‌های اخیر آسیب زیادی به ساختمان موزه هنرهای معاصر اهواز، فضای داخلی موزه و گنجینه موزه که در برگیرنده آثار ارزشمندی است، وارد شده است؛ بخش‌هایی از ساختمان موزه دچار آتش‌سوزی شد و چندین بار مورد سرقت قرار گرفته است و از گنجینه فاخر آن خبری در دست نیست.

منبع: ایرنا

تصویر نویسنده خوزتوریسم

مزرعه گل شب‌بو در شهرستان حمیدیه

مزرعه گل شب‌بو در شهرستان حمیدیه

کشت گل در شهرستان حمیدیه بین ماه‌ شهریور تا آبان‌ انجام می‌شود و برداشت گل نیز از دی‌ماه تا فروردین سال بعد ادامه خواهد داشت. گل شب‌بو، گل همیشه بهار و گل زنبق در این شهرستان کشت و برداشت می‌شود.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

شوادان‌ها و دستکندهای شوشتر در شرایط بحرانی قرار دارند

شوادان‌ها و دستکندهای شوشتر در شرایط بحرانی قرار دارند

یک پژوهشگر مرمت میراث شهری گفت:‌شوادان‌ها و دستکندهای شوشتر که روزی مأمن امنی برای ساکنین خانه‌ها در ایام گرم سال بوده، اکنون در شرایطی بحرانی قرار دارند و امنیت جانی مردم ساکن در این بناها به مخاطره افتاده است.

علیرضا چهارمحالی در حاشیه چهارمین همایش بین‌المللی دستکند که در سالن آمفی‌تئاتر اتاق بازرگانی خرم‌آباد در حال برگزاری است، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بناهای تاریخی در طول حیات خود همواره در معرض آسیب‌های مختلفی قرار می‌گیرند که در این میان عوامل گوناگونی بستر شکل‌گیری این آسیب را فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: بسیاری از این آسیب‌ها، حاصل دست بشر بوده و به واسطه سوء مدیریت و مداخلات ناآگاهانه به وجود می‌آیند.

شوادان‌های شوشتر با بحران آبگرفتگی روبه‌رو هستند

این پژوهشگر و دانشجوی کارشناسی ارشد مرمت میراث شهری دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: در حدود سه دهه است که به دلایلی شوادان‌های شوشتر مملو از آب شده و این دستکندهای کهن را با بحران آبگرفتگی و در نهایت تخریب کامل روبه‌رو ساخته است.

چهارمحالی گفت: فرسودگی شبکۀ آب و فاضلاب شهری و عبور وسایل نقلیه سبک و سنگین در گذرهای بافت تاریخی شوشتر از مهمترین دلایل این بحران است.

این پژوهشگرمرمت میراث شهری بیان کرد: براساس پایش‌های صورت‌گرفته، پراکندگی آبگرفتگی در این دستکندها طی دو سال گذشته روند افزایشی داشته و در همۀ بافت تاریخی شوشتر مشهود بوده این پیشامد سبب شده تا شوادان‌ها و دستکندهای شوشتر که روزی مأمن امنی برای ساکنین خانه‌ها در ایام گرم سال بوده، اکنون در شرایطی بحرانی قرار گیرند و امنیت جانی مردم ساکن در این بناها به خطر افتد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه موضوع آبگرفتگی شوادان‌ها منحصر به یک محدوده جغرافیایی خاص و نسبتاً جدید است و به جز گزارش اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب باختری اهواز، تاکنون اقدامی پژوهشی در این باره صورت نگرفته است و نیازمند پژوهش‌های میدانی برای آسیب‌شناسی و سپس حل این موضوع است.

قدمت محوطۀ تاریخی آسیاب‌های شوشتر مربوط به دوره صفویه است

در ادامه بهرخ برومندی یکی دیگر از پژوهشگران به ایسنا گفت: بافت مسکونی همجوار محوطۀ تاریخی آسیاب‌های شوشتر بخش مهمی از بافت تاریخی این شهر است که قدمت آن را حداقل دورۀ صفویه دانسته‌اند.

وی بیان کرد: این محدوده از نظر توپوگرافی در بخش بلند صخرهای و در لبۀ این محوطۀ تاریخی قرار گرفته و شرایط زمین ساختی خاص و توپوگرافی این محدوده زمینه را برای ایجاد دستکندهایی به نام «شوادان «و «شبستان» در زیر بناهای مسکونی فعلی فراهم کرده است.

برومندی اضافه کرد: پژوهش بنده به گذشتۀ تاریخی محوطه، بررسی‌های میدانی و رولوه و ترسیم آنها در سالهای۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ و سپس تکمیل بررسی‌های میدانی در سال ۱۳۸۵ و پس از آن به تکمیل ترسیم‌ها از زوایای گوناگون در سال، ۱۴۰۱ به انواع، کاربری‌های متفاوت، تمایزات دو بخش شرقی و غربی محوطه و مخاطراتی که نه تنها دستکندهای ذکر شده را بلکه موجودیت بدنه‌های شرقی و غربی محوطه آسیاب‌ها را نیز تهدید می‌کند، پرداخته است و کوشش دارد راه‌حلهای محافظت از آنها را ارائه کند

منبع : ایسنا

تصویر نویسنده خوزتوریسم

آلودگی زیست محیطی رود کارون خطری برای سلامت مردم اهواز

آلودگی زیست محیطی رود کارون خطری برای سلامت مردم اهواز

کلانشهر اهواز نیز همچون برخی شهر‌های استان خوزستان از وجود آلودگی‌های زیست محیطی مانند آلودگی هوا و همینطور آلودگی آب رودخانه کارون رنج می‌برند و شهر اهواز همچنان مورد بی توجهی و بی مهری مسئولین استانی است. علیرغم اهمیت فوق العاده رود کارون بر کشاورزی، گردشگری و محیط زیست شهر، بی توجهی گسترده‌ای به سلامت و امکانات آن می‌شود. ورود فاضلاب بیمارستانی و کارخانه‌ای به رودخانه، تخلیه نخاله‌های ساختمانی، در کنار رودخانه، عدم رسیدگی به امکانات تفریحی و گردشگری و تخریب گسترده بخش ساحلی اهواز، و ساخت ساز غیر مجاز و، عدم لایروبی مداوم و عدم تخصیص بودجه مناسب و بی توجهی به رود کارون باعث شده است که یکی از مهمترین جذابیت‌های گردشگری اهواز که می‌تواند یکی از زیباترین بخش‌های اهواز جهت تفریح و سلامت روانی جامعه شود به مکانی آلوده، ویرانه و محل تخلیه فاضلاب تبدیل شود. بزرگ‌ترین رودخانه کشور و شریان حیاتی خوزستان که نیمی از آبدهی اش را هم از دست داده، و اکنون نهری متعفن است. رودخانه کارون، آلوده‌ترین رودخانه استان خوزستان از نظر ورود فاضلاب شهری است.

عکس: فاطمه رحیماویان /باشگاه خبرنگاران جوان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

درخواست تکمیل موزه منطقه‌ای اهواز از وزیر میراث فرهنگی

درخواست تکمیل موزه منطقه‌ای اهواز از وزیر میراث فرهنگی

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه با بیان اینکه ساخت موزه منطقه‌ای اهواز سال‌ها با روندی کُندی همراه بوده و اتمام این طرح هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد گفت: از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواسته شد برای تکمیل این طرح نیمه تمام، چاره اندیشی شود.

سید محسن موسوی‌زاده سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: طی دیدار اخیری که با وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی داشتم بر ضرورت تکمیل پروژه موزه منطقه‌ای اهواز و حمایت از موزه داران شخصی تاکید شد.

وی با بیان اینکه در اهواز موزه‌ای با شرایط مناسب و در شان مردم اهواز وجود ندارد ادامه داد: در این دیدار از وزیر درخواست شد تا بودجه‌ای لازم برای تکمیل موزه منطقه‌ای اهواز اختصاص یابد.

عملیات اجرایی ساخت موزه منطقه‌ای خوزستان واقع در اهواز از سال ۸۸ آغاز شده است و اکنون پس از گذشت ۱۵ سال علاقمندان به میراث فرهنگی و موزه، در انتظار مشخص شدن سرنوشت این بنا هستند.


عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمایت از موزه داران شخصی در راستای گسترش فرهنگ بومی و محلی مهم است افزود: موزه بومی، محلی و شخصی"حاج خلیل دهیمی" یکی از موزه های شهرستان حمیدیه است که برای نگهداری و ایجاد زیرساخت لازم برای بازدید عموم نیازمند توجه و حمایت است.

موسوی زاده به ظرفیت‌های حوزه گردشگری در خوزستان اشاره کرد و گفت: به دلیل موقعیت مستعد گردشگری اهواز توسعه زیر ساخت‌های پذیرش گردشگر همچون افزایش هتل در این منطقه ضروری است.

به گزارش ایرنا، موزه منطقه‌ای خوزستان در زمینی به مساحت ۵۰ هزار متر مربع و با زیر بنای ۱۱ هزار متر در ۲ طبقه در محل پارک جزیره اهواز در حال ساخت است.

این موزه شامل سه هزار و ۵۰۰ مترمربع فضای گالری نمایش آثار تاریخی و سایر موضوعات مرتبط با حوزه تاریخی، اجتماعی، مذهبی و... است و یک هزار متر مربع فضای گالری جهت برگزاری انواع نمایشگاه‌های موقت در تمامی حوزه‌های فرهنگی و نیز برگزاری دوره‌ای نمایش آثار از سایر استان‌های کشور و موزه‌های سراسر جهان است.

موزه منطقه‌ای همچنین پنج مخزن امن جهت نگهداری اشیا، کارگاه مرمت و آزمایشگاه تخصصی را دارا است و از فضاهای خدماتی موزه می‌توان به کتابخانه، کافی‌شاپ، فضای بازی کودکان، سایت رایانه‌ای، سالن جلسات و فضاهای اداری مرتبط با موزه و نیز سالن آمفی تاتر به ظرفیت ۲۵۰ نفر اشاره کرد

منبع:ایرنا

تصویر نویسنده خوزتوریسم

لزوم اجرای گشت‌های پرنده‌نگری توسط بخش خصوصی

لزوم اجرای گشت‌های پرنده‌نگری توسط بخش خصوصی/ زیرساخت‌های تالاب هویزه با هدف پرنده‌نگری فعال می‌شود


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با بیان این‌که از اجرای گشت‌های پرنده‌نگری توسط بخش خصوصی حمایت و پشتیبانی می‌کنیم گفت: تقویت زیرساخت‌های گردشگری تالاب هویزه در راستای پرنده‌نگری، جزو برنامه‌های فوری ما است که شروع آن امسال خواهد بود

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده در نشست هماهنگی برنامه‌های دبیرخانه ملی پرنده‌نگری که ۲۰ آبان‌ماه ۱۴۰۳ در اهواز و باحضور جمال عامری‌نسب معاون گردشگری خوزستان، آذردخت نوذری دبیرکارگروه طبیعت‌گردی استان، مدیران و کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان و راهنمایان و فعالان پرنده‌نگری برگزار شد، اظهار کرد: انتخاب خوزستان به عنوان دبیرخانه دائمی پرنده‌نگری در کشور حاصل زحمات و دقت‌نظر مدیران و کارشناسان حفاظت محیط زیست، راهنمایان و فعالان طبیعت‌گردی و پرنده‌نگری و کارشناسان معاونت گردشگری است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان خطاب به حاضران در نشست عنوان کرد: این که ما در استان خوزستان علما و فعالانی مثل شما داریم که از داشته‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خدادادی استان به صورت علمی دفاع و آن‌ها را ارائه می‌کنند واقعا مایه مباهات است.

او در ادامه با بیان این‌که قطعاً ما تا ندانیم و درک نکنیم که چه داریم، نمی‌توانیم از آن حفاظت کنیم افزود: زمانی که متوجه داشته‌های‌مان می‌شویم حتما برای حفاظت از آن برنامه‌‎ریزی میکنیم؛ بنابراین، آشناسازی، اگاه‌سازی و معرفی یکی از روش‌های حفاظت است.

ارسطوزاده تصریح کرد: اینکه جامعه به‌خصوص جامعه محلی متوجه طبیعت اطرف خود شود و درک کند که این طبیعت تا چه اندازه می‌تواند در اقتصاد و زیست‌بوم منطقه مثمرثمر باشد باعث می‌شود به دید سرمایه به آن بنگرد و از آن حفاظت کند.

او با اشاره به‌این‌که گردشگری موجب نشاط، تعامل و تبادل علمی و فرهنگی می‌شود گفت: جامعه محلی در کنار گردشگر رشد فرهنگی پیدا می‌کند و از طرفی گردشگر نیز بسیاری از داده‌ها و اطلاعات بومی را جوامع محلی دریافت می‌کند. موضوع حائز اهمیت برای گردشگر، کسب داده‌‎ها و اطلاعات منطقه از جامعه محلی و بومی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان بیان کرد: در پرنده‌نگری و گردشگری طبیعت، طبیعت اصل سرمایه محسوب می‌شود و قاعدتاً صنعت گردشگری به دنبال از بین بردن اصل سرمایه خود نیست و در راستای ارتقاء کیفی و حفاظت آن سرمایه گام برمیدارد و بهانه سفر و دلیل سفر گردشگر نیز خود همین موضوع است.

او افزود: در صنایع دیگر، به عنوان منبع و ظرفیت مصرفی به طبیعت پیرامون نگاه می‌شود که به همین دلیل شاهد دگرگونی طبیعت و تخریب آن هستیم.

ارسطوزاده اضافه کرد: سازگارترین نوع صنعت با طبیعت، گردشگری است و ما هرچه بتوانیم گردشگری را در محیط‌های طبیعی توسعه دهیم موجب حفاظت آن خواهیم شد.

او اظهار کرد: اصل حفاظت در میراث‌فرهنگی بدین‌گونه است که حفظ اثر در گروِ پاخور کردن آن است؛ به این معنا که از متروکه بودن آن را نجات دهیم.که البته این موضوع باید در چارچوب قاعده میراث و گردشگری و حفظ آرامش طبیعت صورت گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان از برنامه‌ریزی برای افزودن تالاب هویزه به مقاصد گردشگری استان خبر داد و گفت: ما هرسال سعی می‌کنیم یکی دو هدف گردشگری از جمله گردشگری دریائی را برای استان تعریف کنیم تا سبد گردشگری استان را افزایش دهیم.

او پیشنهاد کرد: در حوزه گردشگری پرنده‌نگری، مسیرهای گردشگری دریائی در جزایر تعریف و زیرساخت‌های گردشگری تالاب هویزه نیز فعال شود.

ارسطوزاده با تأکید بر تقویت زیرساخت‌های تالاب هویزه نیز افزود: این مورد جزو برنامه‌های فوری ما است که شروع آن امسال خواهد بود و دستگاه‌های زیربط باید در این زمینه همکاری کنند.

او گفت: کوه، کوهپایه، جلگه، ساحل و دریا، رودخانه، سد، خورهای استان و شن‌زارهای استان بسیار منحصربفرد هستند و ما همه را در خوزستان بصورت یکجا داریم که باید از آن‌ها بهره‌مند شویم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان تأکید کرد: بخش خصوصی، انجمن‌های مردم‌نهاد و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری باید دست در دست هم دهند و گشت‌های طبیعت‌گردی و پرنده‌نگری را برنامه‌ریزی و اجراء کنند و ما نیز آن‌ها را پشتیبانی و حمایت می‌کنیم.

او اظهار امیدواری کرد: باوجود ظرفیت‌های طبیعی غنی در استان خوزستان، بتوانیم گردشگری طبیعت را در استان گسترش دهیم.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

خوزستان میزبان چهارمین جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌ فرهنگی شد

خوزستان میزبان چهارمین جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌ فرهنگی شد

خوزستان چهارمین جشنواره چندرسانه ای میراث‌فرهنگی به میزبانی خوزستان برگزار خواهد شد.

علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور امروز در مراسم اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی که با حضور مهمانان داخلی و خارجی در شهر شیراز برگزار شد، عنوان کرد: باید به اطلاع برسانم که با موافقت استاندار خوزستان و آمادگی مدیرکل میراث‌فرهنگی این استان، چهارمین دوره جشنواره به میزبانی این استان برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: درباره ضرورت، اهمیت، دستاوردهای جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی هر قدر بگوییم باز هم کم است. امروزه «شادی و نشاط» یک نیاز مبرم و یک راهبرد اساسی کشور است. این جشنواره است که قادر است، جشن، سرور، بهجت را در میان مردم جاری و ساری کند.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

لمس میراث در تاریکی

بررسی شرایط دسترس‌پذیری موزه‌ها برای افراد با شرایط خاص، فاصله معنادار موزه‌های ایران با استانداردهای دنیا را نشان می‌دهد

لمس میراث در تاریکی

با ایجاد یک رمپ یا نصب یک تابلوی خط بریل درباره کلیات یک موزه، دسترس‌پذیری محقق نمی‌شود

حدود 20 دقیقه زمان می‌برد تا در اتاقی کاملا تاریک کاوش کنی، اشیای موجود در آن را بدون آنکه ببینی لمس کنی و برای چند دقیقه خودت را جای افرادی بگذاری که توانایی دیدن ندارند، همه این‌ها در موزه‌ علم و فناوری در کشور برمه سابق و میانمار امروزی اتفاق می‌افتد.

تلاش برای استفاده همه اقشار به ویژه توان یاب‌ها از امکانات گردشگری به خصوص موزه‌ها چند سالی می‌شود که با عنوان گردشگری دسترس‌پذیر مطرح شده است. بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان با نوعی از معلولیت به زندگی خود ادامه می‌دهند و سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده است این رقم تا سال ۲۰۵۰ دو برابر خواهد شد. تقریبا از هر ۵ معلول، ۴ نفر در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. دسترس‌پذیری، رکن اساسی سیاست‌های گردشگری پایدار و مسئولانه است و این ویژگی از ضروریات حقوق بشر و فرصتی برای کسب و کارها به شمار می‌رود. از این طریق نه تنها افراد توان‌یاب یا افراد با نیازهای ویژه، بلکه همگان می‌توانند از فواید گردشگری دسترس‌پذیر بهره‌مند ‌شوند. به همین جهت اغلب موزه‌های جهان تلاش می‌کنند امکانات بیشتری از نصب تابلوهایی به خط بریل گرفته تا ارائه راهنمای گویا و مولاژهای آثار موزه‌ای را در اختیار گردشگرانی قرار دهند که از معلولیت برخوردار هستند.

رقابت بین کشورهای اروپایی و آسیایی در این زمینه بالا گرفته است و حتی کشورهای جهان سوم نیز سعی می‌کنند در این زمینه پیشتاز باشند با این وجود ارائه خدمات گردشگری دسترس پذیر در کشور ما به کندی پیش می‌رود. بسیاری از کارشناسان و راهنمایان فعال تورهای گردشگری به این موضوع اذعان دارند و معتقدند ایران در ارائه خدمات گردشگری دسترس پذیر فقیر و بسیار ضعیف است و برخی از هتل‌ها با ایجاد یک رمپ یا در اختیار گذاشتن یک ویلچر برای معلولان این عنوان را به خدمات خود اضافه می‌کنند. از بین معدود موزه‌های ایران که برای دسترس پذیر بودن تلاش می‌کنند، می‌توان به موزه صلح و موزه ملی ایران اشاره کرد.

فقر امکانات گردشگری دسترس‌پذیر در ایران

عدم دسترسی معلولان به نویگیشن، فضاهای شهری مناسب سازی شده از جمله نبود مسیر تردد و چراغ‌های راهنمای ویژه تا عدم تجهیز هتل‌ها و موزه‌ها به رمپ، مولاژ یا ماکت‌های آموزشی، همچنین عدم آموزش کافی به راهنمایان تورهای گردشگری مواردی هستند که «علی خرازی» راهنمای تور درباره مشکلات موجود در گردشگری دسترس پذیر در کشورمان به آن اشاره می‌کند.

او که به واسطه همکاری‌اش با یکی از مراکز نابینایان تصمیم می‌گیرد تورهای گردشگری ویژه نابینایان را از سال ۱۳۹۴ اجرا کند، درباره تجربه‌هایش می‌گوید: «زمانی که از من خواسته شد تا تورهای گردشگری ویژه نابینایان را برگزار کنم، سعی کردم در این زمینه مطالعاتی داشته باشم بنابراین طرح آن را در قالب یک کار تیمی به انجمن تورهای گردشگری اعلام کردیم و با کمک برخی از راهنمایان گردشگری نخستین تور ویژه نابینایان در سال 1395 در موزه هفت تپه و سایت چغازنبیل در خوزستان اجرا شد. بعد از آن چندین تور دیگر برگزار شد و سال گذشته مسیر گردشگری دسترس‌پذیر با امکانات ویژه معلولان و تهیه ماکت‌ها و مولاژهای آثار موزه‌ای تعریف شد.»

خرازی به فقیر بودن امکانات گردشگری دسترس پذیر در ایران اذعان و به چند موارد در این زمینه اشاره می‌کند: «اجرای تور گردشگری برای معلولان نیازمند مشخص بودن یک مسیر تردد ویژه است که در خوزستان مسیرهایی ویژه نابینایان شهری در نظر گرفته شده است اما در بسیاری مواقع همین مسیر با ساخت و ساز یک ساختمان مسدود شده است. خیابان‌های شهر نیز فاقد چراغ‌های راهنمایی مخصوص عبور نابینایان و معلولان است. باید ابتدا زیرساخت‌های گردشگری شهری برای معلولان شکل بگیرد تا موزه‌ها و اماکن دیگر هم نسبت به این موضوع تجهیز شوند. به جز معدودی از موزه‌ های کشور، فضاهای موزه‌ای دیگر چیزی برای عرضه به نابینایان ندارند. موزه ملی دو میز از مولاژهای آثار در حال نمایش را برای نابینایان در دسترس قرار داده که در نوع خود ارزشمند است اما کافی نیست. از طرفی با ایجاد یک رمپ در هتل یا نصب صرفا یک تابلوی خط بریل درباره کلیات یک موزه، آن مکان دسترس پذیر نمی‌شود. موزه‌ دسترس پذیر نیازمند نویگیشن، مولاژ و ماکت‌های آموزشی، راهنمای آموزش دیده و بسیاری از مسائل دیگر است به همین جهت ما موزه تمام دسترس‌پذیری در کشورمان نداریم.»

با وجود آنکه موزه‌های کشورمان در این زمینه پیشرفت چندانی نداشتند، اما کشورهای در حال توسعه سعی کرده‌اند از تجربه‌ کشورهای اروپایی به خوبی استفاده کنند و حتی در برخی زمینه‌ها فراتر هم رفته‌اند. کشور عمان در موزه ملی خود در شهر مسقط سعی کرده تمام امکانات ویژه گردشگری دسترس‌پذیر را برای کلیه گردشگران فراهم کند به همین دلیل در بخش‌های مختلف موزه توضیحات لازم به خط بریل پایین هر ویترین مربوط به آثار نصب شده است. همچنین امکان لمس برخی از آثار موزه‌ای از جمله ساخت مولاژِ سنگی مشابه شی‌ای با قدمت 5 هزار سال و ماکت‌هایی از قلعه‌های تاریخی شهرهای مختلف وجود دارند و از بازدید کنندگان می‌خواهند که این اشیا را لمس کنند. پخش آواها و نواهای موسیقی فولکلور اقوام در مناطق مختلف این کشور از طریق گوشی‌های مخصوص همزمان با نمایش ویترینی از ابزارهای بدوی به کار برده شده در سبک زیسته مردم بومی به بازدیدکنندگان حس خوشایندی می‌دهد. حتی بخشی از موزه به عودسوزهایی اختصاص داده شده است که در شهرهای مختلف کاربرد داشته‌اند و برای آنکه بازدید کننده بتواند این بو را هم استشمام کند، دکمه‌ای وجود دارد که با فشردن آن بوی عود در فضا پخش می‌شود.

کشور همسایه نزدیک ایران که این روزها گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است نیز تلاش می‌کند گردشگری دسترس پذیر را اجرایی کند. موزه تاریخی ارمنستان یک قدم از طراحی ماکت و مولاژ فراتر رفته است و نمونه‌ای از نخستین کفش چرمی دنیا که در موزه نگهداری می‌کند، شبیه سازی کرده و در دسترس بازدید کنندگان قرار داده تا بتوانند با آن قدم بردارند و حس و حال انسان‌هایی که با پوشیدن همین کفش کارهای روزانه خود را انجام می‌دادند تجربه کنند. همچنین سیر تحولات تاریخ این کشور به شکل صوتی برای مخاطبان موزه از جمله نابینایان پخش می‌شود.

به گفته خرازی تنها موزه‌ای که در ایران مدتی برای نابینایان تجهیز شد، موزه کارآموزان صنعت نفت آبادان بود و مدت کوتاهی مسیر گردشگری برای آن تعریف شد که بعد از مدتی طرح خوابید. به طور کلی محیط‌های صنعتی و موزه‌های جنگ بهترین مکان‌هایی هستند که نابینایان می‌توانند تجربه خوبی داشته باشند و با لمس اشیاء درک درستی از فضای آن موزه به دست بیاورند.

او می‌گوید: «ما در خوزستان سعی کردیم روی موزه هفت تپه کار کنیم و در حال حاضر اوضاع آن کمی برای نابینایان بهتر شده و ماکت‌های استانداردی از چغازنبیل و مولاژهایی از سفال‌های دوره عیلامی برای موزه تهیه شده است با این حال هزینه تهیه مولاژ و ساخت ماکت بالا است. از طرفی ما برای برگزاری تورهای معلولان و نابینایان نیازمند اتوبوس‌های ویژه هستیم که متاسفانه بخش گردشگری ما فاقد چنین اتوبوس‌هایی است به همین دلیل برگزاری تورهای ویژه معلولان کار واقعا دشواری است و هر راهنمایی وارد کار در این حوزه نمی‌شود. در استان خوزستان 32 راهنما برای برگزاری تورهای ویژه نابینایان و معلولان آموزش دیده‌اند. حتی مراکزی که به این قشر خدمات می‌دهند هم در این زمینه آموزش دادیم، از جمله یکی از هنرمندان احرام بافی نیز در کلاس‌های آموزشی مربوطه شرکت کرد تا گردشگران نابینا را با چگونگی شکل‌گیری یکی از صنایع دستی کشورمان آشنا کند اما راهنمایان دیگر وارد این حوزه نشدند و برگزاری این تورها را ادامه ندادند چرا که در این زمینه با چالش‌های بسیاری روبرو هستیم و اجرای آن کار دشواری است.»

لمس موزه برای نابینایان

نابینایان در گردشگری دسترس‌پذیر جزء مشتریان وفادار هستند و ضعف بزرگ آژانس‌های ما عدم سرمایه‌گذاری روی این افراد است در حالی که آنان بعد از شرکت در یکی از تورها تبدیل به مشتری ثابت می‌شوند

به گفته این راهنمای تور، نابینایان در گردشگری دسترس پذیر جزء مشتریان وفادار هستند و ضعف بزرگ آژانس‌های ما عدم سرمایه‌گذاری روی این افراد است در حالی که آنان بعد از شرکت در یکی از تورها تبدیل به مشتری ثابت می‌شوند. آنقدر استقبال از تورهای نابینایان پرشور بوده که در بسیاری مواقع با کمبود جا مواجه شدند. تور اولی که خرازی اجرا کرده با حضور ۱۸ نفر، تور دوم با حضور 15 نفر و تور سوم و چهارم به ترتیب با حضور ۲۲ و ۲۳ نفر برگزار شده است اما امکان پذیرش بیش از این تعداد افراد وجود نداشته زیرا خارج از ظرفیت استاندارد بوده است.

خرازی معتقد است: «اجرای تورهای ویژه نابینایان نیازمند حضور حدود 10 راهنما است که این امر مستلزم هزینه بالایی است و همه توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند. پس چه ارگانی باید از چنین برنامه‌هایی حمایت کند؟ بهزیستی از برگزاری چنین برنامه‌هایی حمایت نمی‌کند. میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم حمایتش به شکل معنوی است. مسئولیت برگزاری چنین تورهایی نیز بسیار سنگین است و فشار زیادی به راهنمایان وارد می‌کند. برای مثال در یکی از تورها دو گردشگر نابینا در حین بازدید از کاروانسرای شوشتر درخواست کردند که با لباس محلی عکس یادگاری بگیرند و راهنمای تور که خیلی هم خانم صبوری بود کمک کرد تا گردشگران این لباس‌ها را بپوشند و عکس بگیرند که این کار انرژی زیادی از او گرفت.»

«نابینا دوست دارد حضور در محیطی را تجربه کند که تا کنون درکی از آن نداشته است و یکی از آن محیط‌ها موزه است. اوایل که به نابینایان می‌گفتیم برنامه بازدید از موزه داریم، پاسخ می‌دادند موزه به چه درد ما می‌خورد؟ ما که نمی‌توانم اشیای آن را لمس کنیم. اما بعد از بازدید از موزه و لمس ماکت چغازنبیل می‌گفتند کسی ما را تا به حال موزه نیاورده است. بازدید از موزه‌ها برای نابینایان بسیار لذت بخش بود و هنوز هم پیگیر برنامه بعدی هستند؟ نابینایان بیشتر از موزه‌ها از محوطه‌های ورزشی لذت می‌برند. مثلا برای اولین بار که آنان را به سالن بسکتبال بردیم، سبد بسکتبال را پایین آوردیم تا آن را لمس کنند. حتی یکی از نابینایان درخواست کرد که بلندش کنیم تا سبد بسکتبال را از ارتفاع واقعی آن لمس کند و زمانی که درخواستش محقق شد از خوشحالی قهقهه می‌زد.» خرازی به این موارد به عنوان تجربه نابینایان از شرکت در تورهای گردشگری اشاره می‌کند.

به گفته او موزه تمام دسترس ناپذیر در کشور ما وجود ندارد. با این حال نشانه‌هایی از این عنوان در برخی از اماکن گردشگری دیده می‌شود. استفاده از هوش مصنوعی در صنعت گردشگری کار را برای معلولان آسان‌تر می‌کند اما استفاده از این قابلیت در کشور ما به کندی پیش می‌رود. در برخی از موزه‌های کشور آلمان با استفاده از هوش مصنوعی به پرسش‌های گردشگران پاسخ داده می‌شود که این امر کار را برای نابینایان و کودکان ساده می‌کند. در کشور ما نیز اخیرا یک ایستگاه هوشمند گردشگری در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد راه‌اندازی شده است و چندین ربات در این زمینه به کار گرفته شده‌اند. حتی گردشگران این امکان را دارند که پرسش‌های خود درباره گردشگری شهری را از رباتی به نام «موسیتو» بپرسند و منتظر پاسخ‌شان باشند. با وجود آنکه استفاده از هوش مصنوعی در صنعت گردشگری کاربردهای فراوانی دارد اما نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و بهره‌وری از آن است.

یکی دیگر از ظرفیت‌هایی که در کشور ما به وفور یافت می‌شود، استفاده از ظرفیت صنایع دستی در ایجاد زیرساخت‌های گردشگری دسترس‌پذیر است چرا که ساخت مولاژهای کوچک و ماکت بناهای تاریخی به راحتی توسط هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی انجام شدنی است اما نیازمند صرف زمان و هزینه است که باید دید صرف چنین هزینه‌هایی برای موزه‌های ما تا چه اندازه اولویت دارد.

لمس میراث در تاریکی

تصویر نویسنده خوزتوریسم

آغاز چهارمین جشنواره ملی نیشکر در دیار طلای سبز

آغاز چهارمین جشنواره ملی نیشکر در دیار طلای سبز

همزمان با سی و چهارمین سالگرد تأسیس شرکت توسعه‌نیشکر و صنایع جانبی، فعالیت‌های چهارمین جشنواره ملی برداشت نیشکر «شکرستان ۱۴۰۳»، روز گذشته ۱۵ آبان ماه، در کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی آغاز شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، این جشنواره باحضور محمدرضا موالی‌زاده استاندار خوزستان، عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه‌نیشکر و صنایع جانبی، محمد راضی‌جلالی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، مشاوران استاندار، حجت‌الإسلام ‌والمسلمین جلیل علی‌نژاد رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خوزستان، سعید کعبی فرماندار کارون و نیز جمعی از مدیران شرکت توسعه‌نیشکر، رؤسای میراث‌فرهنگی شهرستان‌های استان، دانش‌آموزان مدارس بخش اسماعیلیه و اهواز، کارکنان نیشکر و خانواده‌ها و اصحاب رسانه آغاز به کار کرد.

در حاشیه این مراسم، عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، آخرین دستاوردهای نیشکر و صنایع جانبی آن را تشریح کرد.

این جشنواره در قالب نمایشگاه، غرفه‌ها و کارگاه‌ها به مدت سه روز از ۱۵ تا ۱۷ آبان‌ماه جاری دایر است.

قرار است در پایان این جشنوار آثار برگزیده دو بخش جشنواره‌های «شهد رسانه»، «قاب سبز»، «بوم سبز» و دومین دوره جشنواره «ادبی شکرستان» معرفی و از برگزیدگان در بخش‌های مختلف تقدیر شود.

علاوه بر این، برنامه‌های متنوعی از جمله سوارکاری، دوچرخه‌سواری، کارگاه کتاب‌خوانی، نقاشی و خوشنویسی در حاشیه این نمایشگاه در حال برگزای است.

اسب‌سواری، غرفه‌های متنوع صنایع‌دستی و حضور گروه‌های هنری از جمله خوشنویسان و فعالیت زنده در نمایشگاه بخشی از فعالیت‌های جشنواره چهارم است.

برپایی غرفه‌های شهرستان‌های پیرامون نیشکر برای معرفی صنایع‌دستی و توانمندی‌های روستاهای اطراف طرح‌های نیشکر از دیگر بخش‌های نمایشگاه این جشنواره است.

بازدید برای علاقه‌مندان به جشنواره شکرستان آزاد است و افراد می‌توانند تا پایان جشنوار از ساعت ۹ تا ۱۱ و ۱۴ تا ۱۷ با مراجعه به کشت و صنعت دعبل خزاعی واقع در ۲۵ کیلومتری جنوب شرق جاده اهواز به آبادان، از غرفه‌های جشنواره شکرستان بازدید کنند.

چهارمین جشنواره ملی برداشت نیشکر (شکرستان ۱۴۰۳) از ۱۵ تا ۱۷ آبان‌ماه سال جاری در کشت و صنعت دعبل خزاعی با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان و شرکت خمیرمایه و الکل رازی در حال برگزاری است.

آغاز چهارمین جشنواره ملی نیشکر در دیار طلای سبزآغاز چهارمین جشنواره ملی نیشکر در دیار طلای سبزآغاز چهارمین جشنواره ملی نیشکر در دیار طلای سبزآغاز چهارمین جشنواره ملی نیشکر در دیار طلای سبزآغاز چهارمین جشنواره ملی نیشکر در دیار طلای سبزآغاز چهارمین جشنواره ملی نیشکر در دیار طلای سبزآغاز چهارمین جشنواره ملی نیشکر در دیار طلای سبزآغاز چهارمین جشنواره ملی نیشکر در دیار طلای سبزآغاز چهارمین جشنواره ملی نیشکر در دیار طلای سبز

تصویر نویسنده خوزتوریسم

فعالیت رسمی استان خوزستان، به عنوان "دبیرخانه‌ پرنده‌نگری کشور" اعلام شد

فعالیت رسمی استان خوزستان، به عنوان "دبیرخانه‌ پرنده‌نگری کشور" اعلام شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، در نشست مشترک گردشگری داخلی و کمیته‌ کارگروه ملی طبیعت‌گردی که در محل سالن جلسات معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی در تهران برگزار شد، استان خوزستان به‌صورت رسمی به عنوان دبیرخانه پرنده‌نگری کشور معرفی شد.

این نشست باحضور سیدمصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، جمال عامری‌نسب معاون گردشگری مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان، محمد جهانشاهی دبیر کمیته ملی طبیعت‌گردی و گردشگری سبز، آذردخت نوذری دبیر کارگروه طبیعت‌گردی خوزستان و همچنین جمعی از اعضای کمیته ملی طبیعت‌گردی برگزار شد.

طی این نشست، استان خوزستان که پیشتر هم‌زمان با برگزاری "اولین همایش گردشگری سبز ایران" و "نشست کارگروه ملی طبیعت‌گردی ایران" در اول آذرماه ۱۴۰۲ در محل مرکز بازدیدکنندگان تالاب بین‌المللی شادگان به عنوان دبیرخانه‌ی دائمی پرنده‌نگری کشور پیشنهاد شده بود، با ارائه‌ی

گزارش عملکرد و برنامه‌های آتی و در راستای تمرکززدایی، به عنوان دبیرخانه پرنده‌نگری کشور معرفی شد و فعالیت رسمی آن اعلام شد.

دبیر کارگروه طبیعت‌گردی خوزستان در این نشست اظهار کرد: استان خوزستان در جنوب‌غربی ایران به دلیل گستردگی نسبی و ویژگی‌ها و مختصات اقلیمی و جغرافیایی و زیستگاه‌های متنوع از ساحل دریاهای آزاد در خلیج‌فارس تا ارتفاع ۳۷۵۴ متری کوه کینو در زاگرس بختیاری دارای تنوع بالای گونه‌های پرنده است؛ تا جایی که حدود ۴۰۰ گونه پرنده در استان خوزستان (حدود ۷۷ درصد گونه‌های کشور) را در این منطقه می‌شود مشاهده کرد.

آذردخت نوذری افزود: همچنین خوزستان، شاهراه مهاجرت پرندگان سه قاره‌ اروپا، افریقا و آسیا است و به عنوان محل زمستان‌گذرانی و تابستان‌گذرانی و ایستگاه عبور پرندگان مهاجر، نقش ویژه‌ای در جهان دارد و در مجلات تخصصی پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری به عنوان بهشت پرنده‌نگری و تنوع زیستی خاورمیانه معرفی شده است.
او ابرازامیدواری کرد، با آغاز رسمی فعالیت دبیرخانه، شاهد توسعه‌ ماندگار گردشگری حیات وحش و پرنده‌نگری در کشور باشیم.

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ