خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

دهکده توریستی تفریحی زراس

دهکده توریستی تفریحی زراس

دهکده توریستی تفریحی زراس دهکده ای کوهپایه ای با مساحت دویست و شش هکتار یا دو میلیون و شصت هزار متر مربع در شمال شرق خوزستان و دوازده کیلومتری شهرستان دهدز در دل کوههای منگشت زاگرس واقع شده است.

این دهکده که به نگین زاگرس معروف است دارای چشم اندازی بسیار زیبا از دریاچه سد کارون سه، جنگل های بی نظیر بلوط و قله قارون با ارتفاع 3600 متری میباشد که تقریبا بیش از نیمی از سال پوشیده از برف است، از همین رو چشم انداز دهکده زراس را به یک پوستر بسیار خاص از طبیعت یا یک اثر نقاشی بسیار زیبا تبدیل کرده است و دهکده توریستی تفریحی زراس با هدف نشان دادن این زیبایی بی نظیر و ایجاد فضایی امن ، آرام و دلنشین و فراهم نمودن امکانات، تفریحی، خدماتی، اقامتی و ورزشی برای هم میهنان عزیزمان تاسیس شده است.

با توجه به واقع شدن دهکده توریستی تفریحی زراس در دل کوههای منگشت زاگرس این منطقه مملو از مناطق دیدنی چهار فصل میباشد از باغات میوه و جنگلهای بلوط گرفته تا کوههای سربه فلک کشیده، آبشارها، رودخانه ها و دریاچه زیبای سد کارون سه که از مهمترین و محبوب ترین مکانهای بسیار نزدیک به زراس میتوان به روستای شیوند که دارای باغات میوه، رودخانه و آبشار با ارتفاع پنجاه متری میباشد نام برد، شیوند در فاصله ده دقیقه ای با قایق از اسکله زراس و نیم ساعته با خودرو از دهکده زراس میباشد. از دیگر مکانهای دیدنی اطراف زراس که محبوبیت زیادی بین طبیعت دوستان کشور عزیزمان حتی توریستهای خارجی پیدا کرده میتوان به تنگ قاسمی اشاره کرد، تنگ قاسمی شکافی چند صد متری بین کوههای سر به فلک کشیده زاگرس میباشد که از یک طرف شکاف به آبشار و از طرف دیگر به دریاچه سد کارون سه منتهی میشود، فاصله تنگ قاسمی تا اسکله تفریحی زراس بیست دقیقه با قایق میباشد. اطراف زراس مناطق دیدنی و تفریحی فراوان دیگری نیز وجود دارد که از بین این همه میتوان به روستای سادات، دره خرسان، منطقه بلوط بلند، روستای حاجی کمال، روستا و آبشار فالح و دشت بلوط های راست قامت چال یدالله اشاره کرد.

عکس:احمد ریاحی دهکردی/ایرنا

تصویر نویسنده خوزتوریسم

آتش از دل خاک؛ تَشکوه رامهرمز

آتش از دل خاک؛ تَشکوه رامهرمز

تَشکوه رامهرمز، واقع در استان خوزستان با آتش خاموشی‌ناپذیر خود، قرن‌ها است که می‌سوزد.

تَشکوه رامهرمز که در منطقه زاگرس خوزستان قرار دارد، شب‌های زمستان گرمابخش محیط اطراف خود است.

هنگام غروب و در دل سیاهی شب، شعله‌های رقصان تَشکوه نگاه گردشگران را مجذوب خود می‌کنند.

این پدیده اسرارآمیز در سال ۱۳۹۰، در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسید. اسم‌گذاری‌ تَشکوه رامهرمز نیز ریشه در گویش منطقه دارد.

بومی‌های رامهرمز در گویش محلی به آتش، «تَش» می‌گویند.

به همین خاطر این اسم را روی این کوه گذاشتند.

به گفته کارشناسان زمین شناسی دلیل شعله ور شدن آتش کوه گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح است

گازهای هیدرکربوری از لایه‌های مختلف زمین عبور میکنند و از هر درز و شکافی در سطح زمین به بیرون شعله ور میشوند به طوری که در شب نور سوختن این گاز بیشتر دیده میشود. روشنی آتش این کوه در تاریکی شب جلوه زیبایی به منطقه می‌دهد به گونه ای که تا به حال توانسته گردشگران زیادی را در ساعات شب به سوی خود بکشاند.

نسیم منصوری

تصویر نویسنده خوزتوریسم

خوانش تازه گروه تاریخ دانشگاه تهران از قانون حمورابی و اسناد حقوقی شوش

خوانش تازه گروه تاریخ دانشگاه تهران از قانون حمورابی و اسناد حقوقی شوش

تهران- ایرنا- تاریخ‌پژوه دانشگاه تهران بر مبنای یک مطالعه تطبیقی، برداشت تازه‌ای از نوعی مناسبات حقوقی در تمدن ایلام باستان ارائه کرد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا ، پژوهش تازه حسین بادامچی عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و گیدو فایفر استاد حقوق روم دانشگاه گوته فرانکفورت، به نوعی قرارداد حقوقی رایج در ایلام باستان پرداخته و تفسیر تازه‌ای از این نوع قرارداد ارائه کرده است.

به گفته بادامچی، در حفاری‌های شهر شوش نزدیک به ۶۰۰ سند حقوقی به خط میخی و زبان اکدی به دست آمده است که به تمدن ایلام باستان در نیمه نخست هزاره دوم قبل از میلاد تعلق دارند. در این مجموعه، ۵۶ سند دربردارنده نوعی قرارداد به نام اسیپ تبل (esip-tabal) (در زبان اکدی معنای «بردار و بِبَر») است. این نوع قرارداد در خارج از شوش، در قانون حمورابی نیز مشاهد شده است.

این پژوهشگر حقوق باستان درباره نوع این قرارداد توضیح داد: در ابتدا محققان خط میخی اسیپ تبل را اجاره‌نامه زمین کشاورزی دانستند. سپس یک محقق برجسته آلمانی به نام پل کشاکر این قراردادها را اسناد رهن تفسیر کرد که در آن زمین کشاورزی وثیقه وام قرار گرفته است. ما ضمن ویرایش مجدد این متون، تفسیر تازه‌ای از اسیپ تبل ارائه داده‌ایم که بر مبنای آن، این قراردادها نوعی فروش محصول آینده یا بیع سلف شمرده می‌شوند.

بادامچی درباره مقاله‌ای که به تازگی منتشر شده است، افزود: در این مقاله ابتدا چهار نمونه از اسناد حقوقی شوش به طور کامل ویرایش و ترجمه و اجزای تشکیل‌دهنده قرارداد، تحلیل شده است. این اجزا عبارتند از موضوع قرارداد، هدف قرارداد، طرفین عقد، پرداخت ثمن به صورت نقره و تاریخ‌گذاری معامله، شروط مربوط به ضمانت اجرای قراردادی و نهایتاً سوگند و شهود. سپس به بندهای ۴۹ تا ۵۲ قانون حمورابی و دلایل ممنوعیت قرارداد اسیپ تبل توسط حمورابی پرداخته شده است.

وی ادامه داد: در بخش سوم مقاله، تحولات بیع سلف در نظام‌های حقوق روم و اسلامی بررسی و تاریخ بلندمدت (Longue durée) این نهاد حقوقی بازسازی شده است. پرسش این بخش مقاله این است که آیا می‌توان قرارداد اسیپ تبل را نوعی تقلب نسبت به قانون توصیف کرد. در پایان نیز این نوع قرارداد از دیدگاه اجتماعی-اقتصادی و حقوقی تحلیل شده است. این پژوهش ضمن نشان دادن اشکالات تفسیرهای رایج، قرارداد اسیپ تبل را نوعی بیع محصول آینده از زمین معین توصیف می‌کند.

استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران که برای پژوهش در اسناد ایلام باستان، عضویت افتخاری دانشگاه جانز هاپکینز را دریافت کرده، گفت: بررسی تاریخی و تطبیقی معامله بیع سلف، نشان می‌دهد سنت حقوقی شوش مبنی بر جواز این معامله در حقوق روم و نظام‌های مبتنی بر آن تا امروز دوام یافته است. از سوی دیگر، ممنوعیت فروش محصول آینده از مزرعه معین که در قانون حمورابی برای حمایت از کشاورز تهی‌دست آمده، در قالب حقوق اسلامی به دلیل غَرَری بودن معامله تا امروز بر جا مانده است.

وی گفت: این پژوهش اهمیت مطالعه مستقیم اسناد حقوقی ایلام باستان، همچنین نقش مطالعات تطبیقی در بازسازی تحولات نهادهای حقوقی تاریخ حقوق ایران باستان و سرانجام دین حقوق رومی به سنت‌های حقوقی ایران باستان را نشان می‌دهد. اسناد حقوقی ایلام از مهم‌ترین اسناد بازمانده از حیات اجتماعی این تمدن باستانی است که متأسفانه هنوز مطالعه کافی و شایسته‌ای روی آنها صورت نگرفته است.

طبق اعلام دانشگاه تهران، این مقاله در شماره ۵ و ۶ مجلد شصت و پنجم «نشریه تاریخ اقتصادی و اجتماعی مشرق» از سوی انتشارات بریل هلند منتشر شده و از طریق پیوند زیر دست‌یافتنی است:

Codex Hammurabi ۴۹–۵۲ and the esip-tabal Contracts from Susa

تصویر نویسنده خوزتوریسم

یک خانه تاریخی در دزفول رفع تصرف شد

یک خانه تاریخی در دزفول رفع تصرف شد

دزفول-ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دزفول گفت: یک خانه تاریخی دزفول که از ۱۲ سال پیش تصرف شده بود رفع تصرف و تحت اختیار اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفت.

حمیدرضا خادم روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: خانه تاریخی سوزنگر از بناهای زیبای آجری بافت قدیم دزفول در محله قلعه در یک کوچه بن بست اختصاصی واقع شده است.
وی ادامه داد: این خانه بازمانده از دوره قاجار با تزیینات بسیار زیبا و فاخر است که متاسفانه از حدود ۱۲ سال پیش توسط فردی معلوم الهویه تصرف شده بود.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول بیان کرد: با همت مسوولان و تلاش امور حقوقی میراث فرهنگی توانستیم این بنای فاخر را رفع تصرف و دوباره تحت تکلف میراث فرهنگی و دراختیار مردم قرار دهیم تا از این بنای زیبا دیدن کنند.
وی افزود: از این خانه تاریخی برای کارآفرینان و برنامه‌های فرهنگی مثمرثمر استفاده خواهد شد.


خانه تاریخی سوزنگر یکی از خانه های قدیمی شهر دزفول در استان خوزستان است که در قسمت جنوبی غربی ایران قرار دارد.

این خانه در سال ۱۳۳۸ هجری قمری توسط شخصی به نام سوزنگر در ۲ طبقه مجزا بنا شده و معماری آن براساس سبک درونگر طراحی شده و دارای زیرزمین، شوادان و یک حیاط مرکزی است.
خانه تاریخی سوزنگر در ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ به شماره ۲۶۰۶ در لیست فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مکان های گردشگری دزفول

تصویر نویسنده خوزتوریسم

تجمیع نهایی آمار گردشگران نوروزی در خوزستان/ شوشتر پربازدیدترین شهر در نوروز ۱۴۰۲

تجمیع نهایی آمار گردشگران نوروزی در خوزستان/ شوشتر پربازدیدترین شهر در نوروز ۱۴۰۲

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: دربازه زمانی ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲، ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۸۳۷ بازدید از جاذبه‌های گردشگری خوزستان انجام شد.۰

به‌‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده ۲۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ با اشاره به بیشترین بازدیدهای صورت‌گرفته از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و توریستی بیان کرد: متوسط بازدید از هر جاذبه در استان خوزستان حدود ۶۶ هزار و ۲۷ نفر در ایام نوروز بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با اشاره به این‌که دربازه زمانی ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲، ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۸۳۷ بازدید از جاذبه‌های گردشگری خوزستان صورت گرفت افزود: از این تعداد، ۵میلیون و ۲۸۸هزار و ۲۷۶ بازدید مربوط به جاذبه‌های تاریخی، ۶میلیون و ۳۱۰هزار و ۹۹۸ بازدید مربوط به جاذبه‌های طبیعی، ۲میلیون و ۱۶۶هزار و ۶۴۱ بازدید مربوط به جاذبه‌های دست‌ساز، یک‌میلیون و ۷۳۳هزار و ۹۵ بازدید مربوط به جاذبه‌های مذهبی، ۳میلیون و ۱۵۲هزار و ۵۲ بازدید مربوط به جاذبه‌های تفریحی، ۴۷۳هزار و ۵۶۱ بازدید مربوط به جاذبه‌های فرهنگی، ۴هزار و ۳۱۵ بازدید مربوط به گردشگری سلامت و ۱۵۵هزار و ۵۴۷ بازدید نیز مربوط به موزه‌های استان بودند؛ ضمن این‌که طی این مدت آمار ۵۶۶هزار و ۳۵۲ نفربازدید نیز برای نمایشگاه‌های دائمی و غیردائمی مربوط به صنایع‌دستی به ثبت رسید.

او ادامه داد: اولین شهر پربازدید، شوشتر با ثبت پنج میلیون و ۴۹۷هزار و ۹۷۸ نفر بازدید و دومین شهر نیز دزفول باسه‌میلیون و ۶۱۶هزار و ۹۷۸ نفربازدید بوده‌اند؛ اندیکا با بازدید یک‌ میلیون ۸۲۷ هزار و ۹۹۸ نفری، ایذه با یک میلیون و ۶۹۳هزار و ۱۵۰ بازدید و شوش با یک‌ میلیون و ۴۴۳هزار و ۴۴۲ نفربازدید هم در رده‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند.

ارسطوزاده اضافه کرد: همچنین بندرماهشهر، مسجدسلیمان، لالی، کارون، اندیمشک، بهبهان، اهواز، شادگان، باغملک، امیدیه، باوی، هندیجان، گتوند، رامهرمز و دزپارت نیز در جایگاه‌های بعدی بیشترین تعداد بازدید قرار گرفتند.

او میزان اقامت گردشگران در اقامتگاه‌های رسمی، غیررسمی و اضطراری سطح استان در ایام نوروز را پنج‌میلیون و ۸۶۵هزار و ۶۸۰ نفرشب‌اقامت عنوان و با اشاره به اشغال صددرصدی ظرفیت هتل‌ها و دیگر تأسیسات اقامتی در طی این ایام بیان کرد: حدود ۶۶درصد از گردشگران در اقامتگاه‌های غیررسمی، حدود ۳۱درصد در اقامت‌گاه‌های رسمی و حدود چهار درصد نیز در اقامت‌گاه‌های اضطراری اقامت کردند.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز خوزستان ادامه داد: ترددهای ورودی و خروجی و داخلی ثبت‌شده در جاده‌های استان، ۱۹میلیون و ۶۷هزار و ۳۳۵ مورد بود که این رقم نسبت به سال گذشته ۲۲درصد افزایش داشته است.

او در ادامه به ۵۹۰ مورد بازدید نظارتی انجام‌شده در سطح استان طی ایام تعطیلات نوروز اشاره کرد و گفت: از این تعداد، ۱۲۵ مورد بازدید از مراکز اقامتی، ۳۲۱ مورد از دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و ۶۰ بازدید از رستوران‌ها، مراکز پذیرایی و بین راهی انجام شده است؛ ضمن این‌که در این مدت درمجموع هفت فقره تشویق به مراکز اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز پذیرایی اعطا شده است. همچنین ۷۴ واحد از این تأسیسات نیز در این مدت تذکر دریافت کردند.

ارسطوزاده افزود: در بازه زمانی یاد شده همچنین سه فقره اخطار کتبی به مراکز اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز پذیرایی داده شد.

او خاطرنشان کرد: طی این مدت تعداد چهار فقره شکایت از مراکز اقامتی و دو فقره نیز از جاذبه‌های گردشگری در سطح استان واصل شد و این در حالی بود که شکایتی از مراکز پذیرایی و بین‌راهی تا پایان نوروز واصل نشد.

او با بیان این‌که طی ایام نوروز، همکاران ما و بازرسان مخفی به طور مستمر از کمپ‌ها، ظرفیت اقامتگاه‌ها و امکانات مسافران بازدید می‌کردند و در خصوص آسیب‌های احتمالی که ممکن بود برای مسافران اتفاق بیفتد به صورت روزانه رصد و پیگیری می‌کردند، افزود: جریان مسافرت به استان خوزستان در نوروز ۱۴۰۲، نشان داد که کیفیت خدمات‌رسانی در سطح استان خوب بود و همه هدف ما نیز این بود که رضایت مردمی را جلب کنیم.

تجمیع نهایی آمار گردشگران نوروزی در خوزستان / شوشتر پربازدیدترین شهر در  نوروز 1402 | اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

احرام بافی در شوشتر

احرام بافی در شوشتر

هنر احرام بافی شوشتر ریشه در تاریخ و گذشته این شهر داشته و دارد و از ارج و جایگاه ویژه ای برخوردار است.

، مردم شوشتر به این هنر که از نیاکان خود به ارث برده اند بسیار ارج نهاده و در تلاش برای نگاهبانی از همین میراث بود که با تلاش‌های صنعتگران برجسته این شهر و همت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان، هنر "احرام بافی" شوشتر به ثبت ملی رسید و شهر شوشتر با هنر احرام بافی ملی شد.

"احرام بافی"، یکی از گرایش‌های پارچه‌بافی سنتی ایران و هنر صنعت بومی شهرستان شوشتر است.

احرامی شوشتری، منسوجی تهیه شده با الیاف پشم و دارای طرح‌های ساده هندسی است که با استفاده از دستگاه پارچه‌بافی دو - وَردی «دو - اُوزاری» بافته می‌شود

ظرافت احرام بافی برای کاهش قیمت از بین رفته/ یکسال از ثبت شوشتر به عنوان  شهر ملی احرام‌بافی گذشت اما کاری انجام نشد

تصویر نویسنده خوزتوریسم

آیین سنتی «گرگیعان» در اهواز وکارون

آیین سنتی «گرگیعان» در اهوازئ و کارون

هر سال همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) مراسم قدیمی و کهن «گرگیعان» برگزار می‌شود. «گرگیعان» یا «قرقیعان» نام یک آئین سنتی رایج بین مردم عرب استان خوزستان، در نیمه ماه رمضان توسط کودکان اجرا می‌شود. کودکان با پوشیدن لباس‌های نو و محلی یعنی دشداشه برای پسران و عبا برای دختران، به خانه‌های مختلف می‌روند و عیدی و شیرینی می‌گیرند.

«گرگیعان» جشنی کودکانه است که هر ساله در بین عرب‌های خوزستان در شب ۱۵ ماه رمضان و به یاد امام حسن (ع) اولین نوه پیامبر اسلام با شکوهی خاص برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، «من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترت و اهل بیت خودم». این سخن پیامبر اسلام است. این حدیث شریف هر ساله در نیمه ماه رمضان با حضور پرشور مردم به خصوص کودکان در شب ۱۵ ماه رمضان در جشنی خیابانی و کودکانه که گرگیعان نام گرفته است، مصداق پیدا می‌کند.

آئین گرگیعان همه ساله به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) در بسیاری از نقاط خوزستان به صورت مردمی برگزار می‌شود که در سال‌های اخیر در شهرهای مختلف خوزستان در مکانی خاص به صورت نمادین نیز برگزار می‌شود و مورد حمایت بسیاری از دوستاران اهل بیت قرار می‌گیرد.

«گرگیعان» نام جشنی کودکانه است که همزمان با شب میلاد امام حسن (ع) در اهواز و بسیاری از شهرهای خوزستان برپا می‌شود. در روز گرگیعان رسم است کودکان و نوجوانان بعد از اذان مغرب به کوچه‌ها بروند و هر کدام دو سنگ در دست گرفته و بر هم می‌کوبند و شعرهای مربوط به این آئین را تکرار می‌کنند.

همزمان با شعر گفتن، درِ خانه‌ها را می‌زنند و اهالی خانه شیرینی و شکلات‌های محلی در کیسه‌های کودکان می‌گذارند. اجرای مراسم گرگیعان همچون نام آن با سرودخوانی‌های مختلفی در بین مردم همراه‌است؛ برای نمونه کودکان با شعار «قرقیعان و قرقیعان بین اقصیر و رمضان» «قرقیعان و قرقیعان بین شعبان و رمضان» و همچنین شعارهای «انطونه حق‌الله یرضی علیکم‌الله» «حق خداوند را بدهید خداوند از شما راضی باشد» و «عطونا الله یعدیکم بیت مکه یودیکم» «به ما عیدی بدهید که خدا عیدی سفر مکه به شما بدهد» به کوچه‌ها روانه می‌شوند.

همچنین شعرهای «ماجینه یا ما جینه حل الکیس و انطینا» یعنی «آمدیم و آمدیم – در کیسه را باز کن و به ما عیدی و شیرینی بده» سروده می‌شود. اگر اهالی خانه در پشت بام باشند کودکان خطاب به آنها می‌گویند: «یا اهل سطوح تنطونه لو نروح» یعنی «ای افرادی که بالای پشت بام ایستاده‌اید، به ما عیدی میی دهید یا برویم؟

کودکان در این روز با کیسه‌هایی که به گردن آویزان می‌کنند به در خانه‌ها می‌روند و با سنگ‌هایی که در دست دارند و ضرب‌آهنگ سنگ‌ها نیز شعرخوانی می‌کنند. همسایه‌ها با شنیدنِ شعر و سنگ‌زدن‌های کودکان به در خانه‌ها می‌روند و با شیرینی، بادام و دیگر تنقلات از کودکان پذیرایی می‌کنند.

اما مشهور ترین شعر «گرگیعان و گرگیعان، الله یعطیکم رضعان» به معنای گرگیعان و گرگیعان خداوند به شما بچه عطا کند، است.

درباره وجه تسمیه این آئین گفته شده است که کلمهه «قرقیعان» از «قرع الباب» به معنای در زدن گرفته شده‌است. به این دلیل که کودکان در خانه‌ها را برای گرفتن شیرینی و عیدی می‌کوبند. نظر دیگری که درباره معنی «گرگیعان» آمده‌است این است که می‌گویند قرقیعان از کلمه «قرّه العین» گرفته شده است.

مراسم گرگیعان مصادف است با تولد امام حسن (ع) و خوشحالی حضرت محمد (ص) برای تولد اولین نوه اش، گفته شده که مردم برای عرض تبریک به امام علی (ع) و همسرش حضرت فاطمه زهرا «قره عین! قره عین!» گویان به در منزلشان می‌رفتند و کم‌کم به صورت آئینی هرساله در میان مسلمانان رواج پیدا کرد.

این آئین در کشورمان در خوزستان، بوشهر و حتی در کیش برگزار می‌شود. همچنین کشورهای همسایه شیعه نشین نیز این آئین را هرساله به صورت با شکوهی برگزار می‌کنند.

آئین گرگیعان سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی به عنوان میراث معنوی مردم عرب ایران به ثبت رسید؛ این آئین در بوشهر و هرمزگان با عنوان گرنگشو یا گره‌گشو، گرنگشو، قرقاعو و… شناخته می‌شود.

این جشنِ کودکانه را می‌توان بزرگ‌ترین جشن کودکانه کشور دانست و امیدوار است در آینده به یکی از ظرفیت‌های جذاب گردشگری کشور به ویژه برای علاقمندان به مردم شناسی تبدیل شود

عکس :سید خلیل موسوی/مهر

محمد آهنگر/فارس

گرگيعان آييني سنتي است كه هر ساله در شب پانزدهم ماه مبارك رمضان در مناطق عرب نشين خوزستان توسط كودكان اجرا مي شود.کودکان در حال آماده شدن برای آیین سنتی گرگیعان هستند  کودکان در خانه‌ها می‌روند تا عیدی این روزشان را بگیرند.کودکان برای جمع‌آوری عیدی به سوی کوچه روانه شده و با به صدا درآوردن در خانه‌ها اشعار «ماجینه یا ماجینه حل الکیس و انطینا» (آمدیم  و آمدیم – در کیسه را باز کن و به ما عیدی و شیرینی بده) را می‌خوانند.فانوس  یکی از نشانه‌های ماه مبارک رمضان در استان خوزستان است که کودکان در این مراسم به دست می گیرند کودکان در خانه‌ها اشعار «ماجینه یا ماجینه حل الکیس و انطینا» (آمدیم  و آمدیم – در کیسه را باز کن و به ما عیدی و شیرینی بده) را می‌خوانندجشن گرگیعان پیوندی میان فرهنگ‌های مختلف در خوزستان است و همبستگی آن‌ها را به نمایش می‌گذاردکودکان سنگ‌های کوچکی به دست می‌گیرند و در حالی که به سمت خانه‌ی همسایه‌ها راه می‌افتند، سنگ‌ها را به هم کوبیده و با ریتمی که بوجود می‌آید اشعاری را همنوایی می‌کنند.آیین گرگیعان در شهرستان کارون کودکان دو سنگی که در دست می‌گیرند، سازشان می‌شود و با کوباندن آن‌ها به هم، شعرهای مخصوص این روز را می‌خوانند. در این جشن کودکان نقش اصلی را ایفا می‌کنندآیین گرگیعان در شهرستان کارون صاحب خانه ها نیز كه به سنت هرساله این آیین واقف هستند معمولا از قبل تنقلات مختلفی از آجیل وشیرینی تدارك می بینند  و از کودکان پذیرایی می کنند کودکان دو سنگی که در دست می‌گیرند، سازشان می‌شود و با کوباندن آن‌ها به هم، شعرهای مخصوص این روز را می‌خوانند.«گرگیعان» نام جشنی کودکانه است که همزمان با شب میلاد امام حسن (ع) در اهواز و بسیاری از شهرهای خوزستان برپا می‌شود. کودکان در خانه‌ها می‌روند تا عیدی این روزشان را بگیرند.در اين مراسم، اهالي خانه ها به بچه ها كه هر يك سبدي را در دست دارد ، بادام ، شيريني و عيدي مي دهند.همسایه‌ها با شنیدنِ شعر و سنگ‌زدن‌های کودکان به در خانه‌ها می‌روند و با شیرینی، بادام و دیگر تنقلات از کودکان پذیرایی می‌کنندآیین سنتی «گرگیعان» در شبیشه اهوازآیین سنتی «گرگیعان» در شبیشه اهوازآیین سنتی «گرگیعان» در شبیشه اهوازآیین سنتی «گرگیعان» در شبیشه اهوازآیین سنتی «گرگیعان» در شبیشه اهوازآیین سنتی «گرگیعان» در شبیشه اهوازآیین سنتی «گرگیعان» در شبیشه اهوازآیین سنتی «گرگیعان» در شبیشه اهوازدر اين مراسم، اهالي خانه ها به بچه ها كه هر يك سبدي را در دست دارد ، بادام ، شيريني و عيدي مي دهند.آیین سنتی «گرگیعان» در شبیشه اهوازبچه‌های كوچك عرب خوزستان پس از افطار، لباس‌های محلی خود را پوشید و با شور و شعف به كوچه- پس‌كوچه‌های شهرها و روستاهای عرب‌نشین می‌روند آیین سنتی «گرگیعان» در شبیشه اهوازآیین سنتی «گرگیعان» در شبیشه اهواز

تصویر نویسنده خوزتوریسم

«گرگیعان» جشنی کودکانه به یاد اولین نوه پیامبر اسلام

مهر گزارش می‌دهد؛

«گرگیعان» جشنی کودکانه به یاد اولین نوه پیامبر اسلام

«گرگیعان» جشنی کودکانه است که هر ساله در بین عرب‌های خوزستان در شب ۱۵ ماه رمضان و به یاد امام حسن (ع) اولین نوه پیامبر اسلام با شکوهی خاص برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، «من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترت و اهل بیت خودم». این سخن پیامبر اسلام است. این حدیث شریف هر ساله در نیمه ماه رمضان با حضور پرشور مردم به خصوص کودکان در شب ۱۵ ماه رمضان در جشنی خیابانی و کودکانه که گرگیعان نام گرفته است، مصداق پیدا می‌کند.

آئین گرگیعان همه ساله به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) در بسیاری از نقاط خوزستان به صورت مردمی برگزار می‌شود که در سال‌های اخیر در شهرهای مختلف خوزستان در مکانی خاص به صورت نمادین نیز برگزار می‌شود و مورد حمایت بسیاری از دوستاران اهل بیت قرار می‌گیرد.

«گرگیعان» نام جشنی کودکانه است که همزمان با شب میلاد امام حسن (ع) در اهواز و بسیاری از شهرهای خوزستان برپا می‌شود. در روز گرگیعان رسم است کودکان و نوجوانان بعد از اذان مغرب به کوچه‌ها بروند و هر کدام دو سنگ در دست گرفته و بر هم می‌کوبند و شعرهای مربوط به این آئین را تکرار می‌کنند.

همزمان با شعر گفتن، درِ خانه‌ها را می‌زنند و اهالی خانه شیرینی و شکلات‌های محلی در کیسه‌های کودکان می‌گذارند. اجرای مراسم گرگیعان همچون نام آن با سرودخوانی‌های مختلفی در بین مردم همراه‌است؛ برای نمونه کودکان با شعار «قرقیعان و قرقیعان بین اقصیر و رمضان» «قرقیعان و قرقیعان بین شعبان و رمضان» و همچنین شعارهای «انطونه حق‌الله یرضی علیکم‌الله» «حق خداوند را بدهید خداوند از شما راضی باشد» و «عطونا الله یعدیکم بیت مکه یودیکم» «به ما عیدی بدهید که خدا عیدی سفر مکه به شما بدهد» به کوچه‌ها روانه می‌شوند.

همچنین شعرهای «ماجینه یا ما جینه حل الکیس و انطینا» یعنی «آمدیم و آمدیم – در کیسه را باز کن و به ما عیدی و شیرینی بده» سروده می‌شود. اگر اهالی خانه در پشت بام باشند کودکان خطاب به آنها می‌گویند: «یا اهل سطوح تنطونه لو نروح» یعنی «ای افرادی که بالای پشت بام ایستاده‌اید، به ما عیدی میی دهید یا برویم؟

کودکان در این روز با کیسه‌هایی که به گردن آویزان می‌کنند به در خانه‌ها می‌روند و با سنگ‌هایی که در دست دارند و ضرب‌آهنگ سنگ‌ها نیز شعرخوانی می‌کنند. همسایه‌ها با شنیدنِ شعر و سنگ‌زدن‌های کودکان به در خانه‌ها می‌روند و با شیرینی، بادام و دیگر تنقلات از کودکان پذیرایی می‌کنند.

اما مشهور ترین شعر «گرگیعان و گرگیعان، الله یعطیکم رضعان» به معنای گرگیعان و گرگیعان خداوند به شما بچه عطا کند، است.

درباره وجه تسمیه این آئین گفته شده است که کلمهه «قرقیعان» از «قرع الباب» به معنای در زدن گرفته شده‌است. به این دلیل که کودکان در خانه‌ها را برای گرفتن شیرینی و عیدی می‌کوبند. نظر دیگری که درباره معنی «گرگیعان» آمده‌است این است که می‌گویند قرقیعان از کلمه «قرّه العین» گرفته شده است.

مراسم گرگیعان مصادف است با تولد امام حسن (ع) و خوشحالی حضرت محمد (ص) برای تولد اولین نوه اش، گفته شده که مردم برای عرض تبریک به امام علی (ع) و همسرش حضرت فاطمه زهرا «قره عین! قره عین!» گویان به در منزلشان می‌رفتند و کم‌کم به صورت آئینی هرساله در میان مسلمانان رواج پیدا کرد.

این آئین در کشورمان در خوزستان، بوشهر و حتی در کیش برگزار می‌شود. همچنین کشورهای همسایه شیعه نشین نیز این آئین را هرساله به صورت با شکوهی برگزار می‌کنند.

آئین گرگیعان سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی به عنوان میراث معنوی مردم عرب ایران به ثبت رسید؛ این آئین در بوشهر و هرمزگان با عنوان گرنگشو یا گره‌گشو، گرنگشو، قرقاعو و… شناخته می‌شود.

این جشنِ کودکانه را می‌توان بزرگ‌ترین جشن کودکانه کشور دانست و امیدوار است در آینده به یکی از ظرفیت‌های جذاب گردشگری کشور به ویژه برای علاقمندان به مردم شناسی تبدیل شود.

«گرگیعان» جشنی کودکان به یاد اولین نوه پیامبر اسلام«گرگیعان» جشنی کودکان به یاد اولین نوه پیامبر اسلام«گرگیعان» جشنی کودکان به یاد اولین نوه پیامبر اسلام«گرگیعان» جشنی کودکان به یاد اولین نوه پیامبر اسلام«گرگیعان» جشنی کودکان به یاد اولین نوه پیامبر اسلام«گرگیعان» جشنی کودکانه به یاد اولین نوه پیامبر اسلام«گرگیعان» جشنی کودکان به یاد اولین نوه پیامبر اسلام

تصویر نویسنده خوزتوریسم

حضور گردشگران نوروزی در عمارت تاریخی خلیفه (خانه مقدم) شوشتر

حضور گردشگران نوروزی در عمارت تاریخی خلیفه (خانه مقدم) شوشتر

شوشتر شهری تاریخی با سازه های آبی بسیار است که قدمتی دیرینه در تاریخ کشور ایران دارد. شما با قدم زدن در جای جای این شهر سرسبز و کهن می‌توانید عمارت‌هایی با بافتی قدیمی مانند خانه تاریخی مقدم شوشتر را ببینید که معماری‌های بی‌نظیر و زیبایی را از روزگاران گذشته در درون خود جای داده است.

این بنای زیبا و ارزشمند که قدمت آن به دوره قاجاریه می‌رسد، متعلق به خاندان مقدم شناخته می‌شود و اکنون پس ازگذشت سال‌ها به همت دو برادر به نام‌های صادق خلیفه و دکتر مدرسیان مرمت شده و درب‌های آن به روی عموم گشوده شده است و میزبان ماجراجویان زیادی از سراسر دنیاست. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در روزگار قاجاریه این خاندان، برای داد و ستد و تجارت به استان خوزستان و شهرستان شوشتر مهاجرت کردند و در آنجا ماندگار شدند. اگر به هنر معماری سرزمین شوشتر علاقه دارید، بازدید از خانه تاریخی مقدم شوشتر را فراموش نکنید، چرا که این ساختمان قدیمی از لحاظ معماری تمامی عناصر و ویژگی‌های یک خانه شوشتری را دارد و معمار بنا با دانش و هنر خود خانه‌ای زیبا را ساخته است. از دیگر ویژگی‌های مجموعه تاریخی خانه مقدم شوشتر، می‌توان به ستون‌های سنگی یا گرگری و ستون‌های آجری اشاره کرد که در بیشتر خانه‌های این شهر زیبا دیده می‌شود. همچنین می‌توانید به نظاره پنجره‌های ارسی رنگی بنشینید که بر جذابیت این خانه قدیمی می‌افزاید و شما را شگفت‌زده می‌کنند. در ادامه گشتی که در خانه تاریخی مقدم شوشتر زدید، می‌توانید از شوادون (زیرزمین) که در طبقه‌ی هم‌کف و طبقه اول بنا قرار گرفته است و به نگارخانه تبدیل شده است، دیدن کنید. در زمان‌های بسیار دور از این زیرزمین که ده متر عمق دارد، به عنوان محلی برای استراحت اهالی خانه در فصل گرما استفاده می‌کردند و امروزه قابل مشاهده است. زیرزمین دارای سی سرا و تهویه هوا است که از دیگر ویژگی‌های این خانه به شمار می‌آید. هم اکنون این خانه اسطوره‌ای به عنوان نگارخانه‌ای دائمی، در طبقه هم‌کف و طبقه اول و همچنین سفره خانه ای سنتی و کافی شاپ مشغول به کار است و به عموم مردم سرویس‌دهی می‌کند. در حال حاضر خانه تاریخی مقدم در شوشتر در مرکز محله عبدالله بانو و در نزدیکی بقعه عبدالله بانو واقع شده و بسیار خوش مسیر است.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

انجام بیش از ۱۸ میلیون بازدید از جاذبه‌های گردشگری خوزستان

انجام بیش از ۱۸ میلیون بازدید از جاذبه‌های گردشگری خوزستان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: همزمان با ایام نوروز ۱۸ میلیون و ۲۰۶هزار و ۲۰۹ بازدید از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان انجام شد.

جمال عامری نسب روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آمار بازدید به تفکیک از جاذبه های تاریخی (به استثنای راهیان نور و منطقه آزاد اروند) پنج میلیون و ۵۱ هزارو۲۳۵نفر، طبیعی پنج میلیون و۳۹۳ هزار و ۵۵۳ نفر، تفریحی ۲میلیون و ۹۷۴هزار و ۳۱۰ نفر، صنایع دستی ۵۲۸ هزار و ۵۰۲ نفر، سلامت چهار هزار و ۳۰۰ نفر، فرهنگی ۴۶۶هزار و ۳۷ نفر، مذهبی یک میلیون و۶۱۸ هزار و۹۷۷ نفر، دستساز ۲ میلیون و ۱۷ هزار و ۴۸ نفر و موزه‌ها ۱۵۲ هزار ۲۴۷ نفر بوده است.

وی مجموع اقامت گردشگران در اقامتگاه های رسمی، غیر رسمی و اضطراری را پنج میلیون و ۵۹۱ هزار و ۶۳۷ نفر عنوان کرد و افزود: در این ایام یک میلیون و ۷۷۵ هزار و ۴۱۵ نفر اقامت کننده در اقامتگاه های رسمی شامل هتل، اقامتگاه های سنتی و بومی مجتمع های گردشگری، مهمان پذیرها و... از خدمات این مراکز بهره مند شدند.

عامری نسب با اشاره به آمار سال قبل اقامت کنندگان در این بازه زمانی افزود: مجموع اقامت کنندگان در سال قبل یک میلیون و ۹۴۰هزار و ۶۶۹ نفر بوده که امسال با بیش از پنج میلیون نفر رشد ۱۸۸درصدی داشته است.

وی مجموع بازدیدهای نظارتی کارشناسان از تاسیسات گردشگری شامل هتل ها، آژانس ها، اقامتگاه‌های سنتی و غیره در سال گذشته ویژه نوروز را ۳۶۴ مورد اعلام کرد و افزود: امسال ۵۸۴ مورد بازدید انجام شده که نسبت به سال گذشته رشد۶۰ درصدی داشته است. همچنین مجموع اخطار و تاکید تعلیق و نواقص تاسیسات گردشگری در سال گذشته ۷۰ مورد گزارش شد که این رقم نیز امسال ۷۷ مورد ثبت شده است که از این نظر رشد ۱۰ درصدی را نشان می دهد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی خوزستان ادامه داد: مجموع شکایات واصله در ایام نوروز توسط گردشگران اقامت داشته در تاسیسات گردشگری از ۱۰۲ مورد سال گذشته به ۶ مورد در سال جاری رسیده است که این شرایط نشان از نظم و خدمات بهتر در این اماکن است.

رشد ۱۷۴ درصدی بازدید از جاذبه های گردشگری خوزستان

وی با بیان اینکه مجموع بازدید از جاذبه های گردشگری سال گذشته ۶ میلیون و ۹۸۱ هزار و ۵۷۱ نفر بوده است افزود: آمار ۱۸ میلیون و ۲۰۶هزار و ۲۰۹ بازدید گردشگری استان نسبت به نوروز گذشته رشد 174 درصدی را نشان می دهد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره به رویکرد استان بر توسعه حوزه گردشگری آبی افزود: دو کمیته تخصصی گردشگری سدها، رودخانه ها و تالاب ها و همچنین کمیته گردشگری دریایی به ستاد خدمات سفر خوزستان افزوده شد که در حوزه کمیته گردشگری سدها ،رودخانه ها و تالاب ها یک میلیون و ۱۲۰هزارو ۲۶۶ گردشگر در بازه زمانی ۲۵ اسفند تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ بازدید کردند.

وی افزود: در حوزه کمیته گردشگری دریایی یکصد هزار و ۹۳۸ نفر بازدید کننده نیز از نوار ساحلی هندیجان، ماهشهر، شادگان، خرمشهر و آبادان دیدن کردند که این آمار به نسبت سال های قبل بی سابقه بوده است.

عامری نسب ادامه داد: در حال حاضر آمار بیشترین گردشگران به طور غیر رسمی، در پنج شهرستان به ترتیب شوشتر،دزفول، اندیکا، ایذه و ماهشهر گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، همزمان با ایام نوروز امسال، در تمام شهرستان ها نوروزگاه برپا بوده است. با همکاری مشترک اداره کل امور عشایر و اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان ۶۰ کمپ و چادر عشایری در نوروزگاه ها و مبادی ورودی خوزستان برپا شد.

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ