خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

لزوم اجرای گشت‌های پرنده‌نگری توسط بخش خصوصی

لزوم اجرای گشت‌های پرنده‌نگری توسط بخش خصوصی/ زیرساخت‌های تالاب هویزه با هدف پرنده‌نگری فعال می‌شود


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با بیان این‌که از اجرای گشت‌های پرنده‌نگری توسط بخش خصوصی حمایت و پشتیبانی می‌کنیم گفت: تقویت زیرساخت‌های گردشگری تالاب هویزه در راستای پرنده‌نگری، جزو برنامه‌های فوری ما است که شروع آن امسال خواهد بود

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده در نشست هماهنگی برنامه‌های دبیرخانه ملی پرنده‌نگری که ۲۰ آبان‌ماه ۱۴۰۳ در اهواز و باحضور جمال عامری‌نسب معاون گردشگری خوزستان، آذردخت نوذری دبیرکارگروه طبیعت‌گردی استان، مدیران و کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان و راهنمایان و فعالان پرنده‌نگری برگزار شد، اظهار کرد: انتخاب خوزستان به عنوان دبیرخانه دائمی پرنده‌نگری در کشور حاصل زحمات و دقت‌نظر مدیران و کارشناسان حفاظت محیط زیست، راهنمایان و فعالان طبیعت‌گردی و پرنده‌نگری و کارشناسان معاونت گردشگری است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان خطاب به حاضران در نشست عنوان کرد: این که ما در استان خوزستان علما و فعالانی مثل شما داریم که از داشته‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خدادادی استان به صورت علمی دفاع و آن‌ها را ارائه می‌کنند واقعا مایه مباهات است.

او در ادامه با بیان این‌که قطعاً ما تا ندانیم و درک نکنیم که چه داریم، نمی‌توانیم از آن حفاظت کنیم افزود: زمانی که متوجه داشته‌های‌مان می‌شویم حتما برای حفاظت از آن برنامه‌‎ریزی میکنیم؛ بنابراین، آشناسازی، اگاه‌سازی و معرفی یکی از روش‌های حفاظت است.

ارسطوزاده تصریح کرد: اینکه جامعه به‌خصوص جامعه محلی متوجه طبیعت اطرف خود شود و درک کند که این طبیعت تا چه اندازه می‌تواند در اقتصاد و زیست‌بوم منطقه مثمرثمر باشد باعث می‌شود به دید سرمایه به آن بنگرد و از آن حفاظت کند.

او با اشاره به‌این‌که گردشگری موجب نشاط، تعامل و تبادل علمی و فرهنگی می‌شود گفت: جامعه محلی در کنار گردشگر رشد فرهنگی پیدا می‌کند و از طرفی گردشگر نیز بسیاری از داده‌ها و اطلاعات بومی را جوامع محلی دریافت می‌کند. موضوع حائز اهمیت برای گردشگر، کسب داده‌‎ها و اطلاعات منطقه از جامعه محلی و بومی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان بیان کرد: در پرنده‌نگری و گردشگری طبیعت، طبیعت اصل سرمایه محسوب می‌شود و قاعدتاً صنعت گردشگری به دنبال از بین بردن اصل سرمایه خود نیست و در راستای ارتقاء کیفی و حفاظت آن سرمایه گام برمیدارد و بهانه سفر و دلیل سفر گردشگر نیز خود همین موضوع است.

او افزود: در صنایع دیگر، به عنوان منبع و ظرفیت مصرفی به طبیعت پیرامون نگاه می‌شود که به همین دلیل شاهد دگرگونی طبیعت و تخریب آن هستیم.

ارسطوزاده اضافه کرد: سازگارترین نوع صنعت با طبیعت، گردشگری است و ما هرچه بتوانیم گردشگری را در محیط‌های طبیعی توسعه دهیم موجب حفاظت آن خواهیم شد.

او اظهار کرد: اصل حفاظت در میراث‌فرهنگی بدین‌گونه است که حفظ اثر در گروِ پاخور کردن آن است؛ به این معنا که از متروکه بودن آن را نجات دهیم.که البته این موضوع باید در چارچوب قاعده میراث و گردشگری و حفظ آرامش طبیعت صورت گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان از برنامه‌ریزی برای افزودن تالاب هویزه به مقاصد گردشگری استان خبر داد و گفت: ما هرسال سعی می‌کنیم یکی دو هدف گردشگری از جمله گردشگری دریائی را برای استان تعریف کنیم تا سبد گردشگری استان را افزایش دهیم.

او پیشنهاد کرد: در حوزه گردشگری پرنده‌نگری، مسیرهای گردشگری دریائی در جزایر تعریف و زیرساخت‌های گردشگری تالاب هویزه نیز فعال شود.

ارسطوزاده با تأکید بر تقویت زیرساخت‌های تالاب هویزه نیز افزود: این مورد جزو برنامه‌های فوری ما است که شروع آن امسال خواهد بود و دستگاه‌های زیربط باید در این زمینه همکاری کنند.

او گفت: کوه، کوهپایه، جلگه، ساحل و دریا، رودخانه، سد، خورهای استان و شن‌زارهای استان بسیار منحصربفرد هستند و ما همه را در خوزستان بصورت یکجا داریم که باید از آن‌ها بهره‌مند شویم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان تأکید کرد: بخش خصوصی، انجمن‌های مردم‌نهاد و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری باید دست در دست هم دهند و گشت‌های طبیعت‌گردی و پرنده‌نگری را برنامه‌ریزی و اجراء کنند و ما نیز آن‌ها را پشتیبانی و حمایت می‌کنیم.

او اظهار امیدواری کرد: باوجود ظرفیت‌های طبیعی غنی در استان خوزستان، بتوانیم گردشگری طبیعت را در استان گسترش دهیم.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

خوزستان میزبان چهارمین جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌ فرهنگی شد

خوزستان میزبان چهارمین جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌ فرهنگی شد

خوزستان چهارمین جشنواره چندرسانه ای میراث‌فرهنگی به میزبانی خوزستان برگزار خواهد شد.

علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور امروز در مراسم اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی که با حضور مهمانان داخلی و خارجی در شهر شیراز برگزار شد، عنوان کرد: باید به اطلاع برسانم که با موافقت استاندار خوزستان و آمادگی مدیرکل میراث‌فرهنگی این استان، چهارمین دوره جشنواره به میزبانی این استان برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: درباره ضرورت، اهمیت، دستاوردهای جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی هر قدر بگوییم باز هم کم است. امروزه «شادی و نشاط» یک نیاز مبرم و یک راهبرد اساسی کشور است. این جشنواره است که قادر است، جشن، سرور، بهجت را در میان مردم جاری و ساری کند.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

لمس میراث در تاریکی

بررسی شرایط دسترس‌پذیری موزه‌ها برای افراد با شرایط خاص، فاصله معنادار موزه‌های ایران با استانداردهای دنیا را نشان می‌دهد

لمس میراث در تاریکی

با ایجاد یک رمپ یا نصب یک تابلوی خط بریل درباره کلیات یک موزه، دسترس‌پذیری محقق نمی‌شود

حدود 20 دقیقه زمان می‌برد تا در اتاقی کاملا تاریک کاوش کنی، اشیای موجود در آن را بدون آنکه ببینی لمس کنی و برای چند دقیقه خودت را جای افرادی بگذاری که توانایی دیدن ندارند، همه این‌ها در موزه‌ علم و فناوری در کشور برمه سابق و میانمار امروزی اتفاق می‌افتد.

تلاش برای استفاده همه اقشار به ویژه توان یاب‌ها از امکانات گردشگری به خصوص موزه‌ها چند سالی می‌شود که با عنوان گردشگری دسترس‌پذیر مطرح شده است. بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان با نوعی از معلولیت به زندگی خود ادامه می‌دهند و سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده است این رقم تا سال ۲۰۵۰ دو برابر خواهد شد. تقریبا از هر ۵ معلول، ۴ نفر در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. دسترس‌پذیری، رکن اساسی سیاست‌های گردشگری پایدار و مسئولانه است و این ویژگی از ضروریات حقوق بشر و فرصتی برای کسب و کارها به شمار می‌رود. از این طریق نه تنها افراد توان‌یاب یا افراد با نیازهای ویژه، بلکه همگان می‌توانند از فواید گردشگری دسترس‌پذیر بهره‌مند ‌شوند. به همین جهت اغلب موزه‌های جهان تلاش می‌کنند امکانات بیشتری از نصب تابلوهایی به خط بریل گرفته تا ارائه راهنمای گویا و مولاژهای آثار موزه‌ای را در اختیار گردشگرانی قرار دهند که از معلولیت برخوردار هستند.

رقابت بین کشورهای اروپایی و آسیایی در این زمینه بالا گرفته است و حتی کشورهای جهان سوم نیز سعی می‌کنند در این زمینه پیشتاز باشند با این وجود ارائه خدمات گردشگری دسترس پذیر در کشور ما به کندی پیش می‌رود. بسیاری از کارشناسان و راهنمایان فعال تورهای گردشگری به این موضوع اذعان دارند و معتقدند ایران در ارائه خدمات گردشگری دسترس پذیر فقیر و بسیار ضعیف است و برخی از هتل‌ها با ایجاد یک رمپ یا در اختیار گذاشتن یک ویلچر برای معلولان این عنوان را به خدمات خود اضافه می‌کنند. از بین معدود موزه‌های ایران که برای دسترس پذیر بودن تلاش می‌کنند، می‌توان به موزه صلح و موزه ملی ایران اشاره کرد.

فقر امکانات گردشگری دسترس‌پذیر در ایران

عدم دسترسی معلولان به نویگیشن، فضاهای شهری مناسب سازی شده از جمله نبود مسیر تردد و چراغ‌های راهنمای ویژه تا عدم تجهیز هتل‌ها و موزه‌ها به رمپ، مولاژ یا ماکت‌های آموزشی، همچنین عدم آموزش کافی به راهنمایان تورهای گردشگری مواردی هستند که «علی خرازی» راهنمای تور درباره مشکلات موجود در گردشگری دسترس پذیر در کشورمان به آن اشاره می‌کند.

او که به واسطه همکاری‌اش با یکی از مراکز نابینایان تصمیم می‌گیرد تورهای گردشگری ویژه نابینایان را از سال ۱۳۹۴ اجرا کند، درباره تجربه‌هایش می‌گوید: «زمانی که از من خواسته شد تا تورهای گردشگری ویژه نابینایان را برگزار کنم، سعی کردم در این زمینه مطالعاتی داشته باشم بنابراین طرح آن را در قالب یک کار تیمی به انجمن تورهای گردشگری اعلام کردیم و با کمک برخی از راهنمایان گردشگری نخستین تور ویژه نابینایان در سال 1395 در موزه هفت تپه و سایت چغازنبیل در خوزستان اجرا شد. بعد از آن چندین تور دیگر برگزار شد و سال گذشته مسیر گردشگری دسترس‌پذیر با امکانات ویژه معلولان و تهیه ماکت‌ها و مولاژهای آثار موزه‌ای تعریف شد.»

خرازی به فقیر بودن امکانات گردشگری دسترس پذیر در ایران اذعان و به چند موارد در این زمینه اشاره می‌کند: «اجرای تور گردشگری برای معلولان نیازمند مشخص بودن یک مسیر تردد ویژه است که در خوزستان مسیرهایی ویژه نابینایان شهری در نظر گرفته شده است اما در بسیاری مواقع همین مسیر با ساخت و ساز یک ساختمان مسدود شده است. خیابان‌های شهر نیز فاقد چراغ‌های راهنمایی مخصوص عبور نابینایان و معلولان است. باید ابتدا زیرساخت‌های گردشگری شهری برای معلولان شکل بگیرد تا موزه‌ها و اماکن دیگر هم نسبت به این موضوع تجهیز شوند. به جز معدودی از موزه‌ های کشور، فضاهای موزه‌ای دیگر چیزی برای عرضه به نابینایان ندارند. موزه ملی دو میز از مولاژهای آثار در حال نمایش را برای نابینایان در دسترس قرار داده که در نوع خود ارزشمند است اما کافی نیست. از طرفی با ایجاد یک رمپ در هتل یا نصب صرفا یک تابلوی خط بریل درباره کلیات یک موزه، آن مکان دسترس پذیر نمی‌شود. موزه‌ دسترس پذیر نیازمند نویگیشن، مولاژ و ماکت‌های آموزشی، راهنمای آموزش دیده و بسیاری از مسائل دیگر است به همین جهت ما موزه تمام دسترس‌پذیری در کشورمان نداریم.»

با وجود آنکه موزه‌های کشورمان در این زمینه پیشرفت چندانی نداشتند، اما کشورهای در حال توسعه سعی کرده‌اند از تجربه‌ کشورهای اروپایی به خوبی استفاده کنند و حتی در برخی زمینه‌ها فراتر هم رفته‌اند. کشور عمان در موزه ملی خود در شهر مسقط سعی کرده تمام امکانات ویژه گردشگری دسترس‌پذیر را برای کلیه گردشگران فراهم کند به همین دلیل در بخش‌های مختلف موزه توضیحات لازم به خط بریل پایین هر ویترین مربوط به آثار نصب شده است. همچنین امکان لمس برخی از آثار موزه‌ای از جمله ساخت مولاژِ سنگی مشابه شی‌ای با قدمت 5 هزار سال و ماکت‌هایی از قلعه‌های تاریخی شهرهای مختلف وجود دارند و از بازدید کنندگان می‌خواهند که این اشیا را لمس کنند. پخش آواها و نواهای موسیقی فولکلور اقوام در مناطق مختلف این کشور از طریق گوشی‌های مخصوص همزمان با نمایش ویترینی از ابزارهای بدوی به کار برده شده در سبک زیسته مردم بومی به بازدیدکنندگان حس خوشایندی می‌دهد. حتی بخشی از موزه به عودسوزهایی اختصاص داده شده است که در شهرهای مختلف کاربرد داشته‌اند و برای آنکه بازدید کننده بتواند این بو را هم استشمام کند، دکمه‌ای وجود دارد که با فشردن آن بوی عود در فضا پخش می‌شود.

کشور همسایه نزدیک ایران که این روزها گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است نیز تلاش می‌کند گردشگری دسترس پذیر را اجرایی کند. موزه تاریخی ارمنستان یک قدم از طراحی ماکت و مولاژ فراتر رفته است و نمونه‌ای از نخستین کفش چرمی دنیا که در موزه نگهداری می‌کند، شبیه سازی کرده و در دسترس بازدید کنندگان قرار داده تا بتوانند با آن قدم بردارند و حس و حال انسان‌هایی که با پوشیدن همین کفش کارهای روزانه خود را انجام می‌دادند تجربه کنند. همچنین سیر تحولات تاریخ این کشور به شکل صوتی برای مخاطبان موزه از جمله نابینایان پخش می‌شود.

به گفته خرازی تنها موزه‌ای که در ایران مدتی برای نابینایان تجهیز شد، موزه کارآموزان صنعت نفت آبادان بود و مدت کوتاهی مسیر گردشگری برای آن تعریف شد که بعد از مدتی طرح خوابید. به طور کلی محیط‌های صنعتی و موزه‌های جنگ بهترین مکان‌هایی هستند که نابینایان می‌توانند تجربه خوبی داشته باشند و با لمس اشیاء درک درستی از فضای آن موزه به دست بیاورند.

او می‌گوید: «ما در خوزستان سعی کردیم روی موزه هفت تپه کار کنیم و در حال حاضر اوضاع آن کمی برای نابینایان بهتر شده و ماکت‌های استانداردی از چغازنبیل و مولاژهایی از سفال‌های دوره عیلامی برای موزه تهیه شده است با این حال هزینه تهیه مولاژ و ساخت ماکت بالا است. از طرفی ما برای برگزاری تورهای معلولان و نابینایان نیازمند اتوبوس‌های ویژه هستیم که متاسفانه بخش گردشگری ما فاقد چنین اتوبوس‌هایی است به همین دلیل برگزاری تورهای ویژه معلولان کار واقعا دشواری است و هر راهنمایی وارد کار در این حوزه نمی‌شود. در استان خوزستان 32 راهنما برای برگزاری تورهای ویژه نابینایان و معلولان آموزش دیده‌اند. حتی مراکزی که به این قشر خدمات می‌دهند هم در این زمینه آموزش دادیم، از جمله یکی از هنرمندان احرام بافی نیز در کلاس‌های آموزشی مربوطه شرکت کرد تا گردشگران نابینا را با چگونگی شکل‌گیری یکی از صنایع دستی کشورمان آشنا کند اما راهنمایان دیگر وارد این حوزه نشدند و برگزاری این تورها را ادامه ندادند چرا که در این زمینه با چالش‌های بسیاری روبرو هستیم و اجرای آن کار دشواری است.»

لمس موزه برای نابینایان

نابینایان در گردشگری دسترس‌پذیر جزء مشتریان وفادار هستند و ضعف بزرگ آژانس‌های ما عدم سرمایه‌گذاری روی این افراد است در حالی که آنان بعد از شرکت در یکی از تورها تبدیل به مشتری ثابت می‌شوند

به گفته این راهنمای تور، نابینایان در گردشگری دسترس پذیر جزء مشتریان وفادار هستند و ضعف بزرگ آژانس‌های ما عدم سرمایه‌گذاری روی این افراد است در حالی که آنان بعد از شرکت در یکی از تورها تبدیل به مشتری ثابت می‌شوند. آنقدر استقبال از تورهای نابینایان پرشور بوده که در بسیاری مواقع با کمبود جا مواجه شدند. تور اولی که خرازی اجرا کرده با حضور ۱۸ نفر، تور دوم با حضور 15 نفر و تور سوم و چهارم به ترتیب با حضور ۲۲ و ۲۳ نفر برگزار شده است اما امکان پذیرش بیش از این تعداد افراد وجود نداشته زیرا خارج از ظرفیت استاندارد بوده است.

خرازی معتقد است: «اجرای تورهای ویژه نابینایان نیازمند حضور حدود 10 راهنما است که این امر مستلزم هزینه بالایی است و همه توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند. پس چه ارگانی باید از چنین برنامه‌هایی حمایت کند؟ بهزیستی از برگزاری چنین برنامه‌هایی حمایت نمی‌کند. میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم حمایتش به شکل معنوی است. مسئولیت برگزاری چنین تورهایی نیز بسیار سنگین است و فشار زیادی به راهنمایان وارد می‌کند. برای مثال در یکی از تورها دو گردشگر نابینا در حین بازدید از کاروانسرای شوشتر درخواست کردند که با لباس محلی عکس یادگاری بگیرند و راهنمای تور که خیلی هم خانم صبوری بود کمک کرد تا گردشگران این لباس‌ها را بپوشند و عکس بگیرند که این کار انرژی زیادی از او گرفت.»

«نابینا دوست دارد حضور در محیطی را تجربه کند که تا کنون درکی از آن نداشته است و یکی از آن محیط‌ها موزه است. اوایل که به نابینایان می‌گفتیم برنامه بازدید از موزه داریم، پاسخ می‌دادند موزه به چه درد ما می‌خورد؟ ما که نمی‌توانم اشیای آن را لمس کنیم. اما بعد از بازدید از موزه و لمس ماکت چغازنبیل می‌گفتند کسی ما را تا به حال موزه نیاورده است. بازدید از موزه‌ها برای نابینایان بسیار لذت بخش بود و هنوز هم پیگیر برنامه بعدی هستند؟ نابینایان بیشتر از موزه‌ها از محوطه‌های ورزشی لذت می‌برند. مثلا برای اولین بار که آنان را به سالن بسکتبال بردیم، سبد بسکتبال را پایین آوردیم تا آن را لمس کنند. حتی یکی از نابینایان درخواست کرد که بلندش کنیم تا سبد بسکتبال را از ارتفاع واقعی آن لمس کند و زمانی که درخواستش محقق شد از خوشحالی قهقهه می‌زد.» خرازی به این موارد به عنوان تجربه نابینایان از شرکت در تورهای گردشگری اشاره می‌کند.

به گفته او موزه تمام دسترس ناپذیر در کشور ما وجود ندارد. با این حال نشانه‌هایی از این عنوان در برخی از اماکن گردشگری دیده می‌شود. استفاده از هوش مصنوعی در صنعت گردشگری کار را برای معلولان آسان‌تر می‌کند اما استفاده از این قابلیت در کشور ما به کندی پیش می‌رود. در برخی از موزه‌های کشور آلمان با استفاده از هوش مصنوعی به پرسش‌های گردشگران پاسخ داده می‌شود که این امر کار را برای نابینایان و کودکان ساده می‌کند. در کشور ما نیز اخیرا یک ایستگاه هوشمند گردشگری در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد راه‌اندازی شده است و چندین ربات در این زمینه به کار گرفته شده‌اند. حتی گردشگران این امکان را دارند که پرسش‌های خود درباره گردشگری شهری را از رباتی به نام «موسیتو» بپرسند و منتظر پاسخ‌شان باشند. با وجود آنکه استفاده از هوش مصنوعی در صنعت گردشگری کاربردهای فراوانی دارد اما نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و بهره‌وری از آن است.

یکی دیگر از ظرفیت‌هایی که در کشور ما به وفور یافت می‌شود، استفاده از ظرفیت صنایع دستی در ایجاد زیرساخت‌های گردشگری دسترس‌پذیر است چرا که ساخت مولاژهای کوچک و ماکت بناهای تاریخی به راحتی توسط هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی انجام شدنی است اما نیازمند صرف زمان و هزینه است که باید دید صرف چنین هزینه‌هایی برای موزه‌های ما تا چه اندازه اولویت دارد.

لمس میراث در تاریکی

تصویر نویسنده خوزتوریسم

آغاز چهارمین جشنواره ملی نیشکر در دیار طلای سبز

آغاز چهارمین جشنواره ملی نیشکر در دیار طلای سبز

همزمان با سی و چهارمین سالگرد تأسیس شرکت توسعه‌نیشکر و صنایع جانبی، فعالیت‌های چهارمین جشنواره ملی برداشت نیشکر «شکرستان ۱۴۰۳»، روز گذشته ۱۵ آبان ماه، در کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی آغاز شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، این جشنواره باحضور محمدرضا موالی‌زاده استاندار خوزستان، عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه‌نیشکر و صنایع جانبی، محمد راضی‌جلالی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، مشاوران استاندار، حجت‌الإسلام ‌والمسلمین جلیل علی‌نژاد رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خوزستان، سعید کعبی فرماندار کارون و نیز جمعی از مدیران شرکت توسعه‌نیشکر، رؤسای میراث‌فرهنگی شهرستان‌های استان، دانش‌آموزان مدارس بخش اسماعیلیه و اهواز، کارکنان نیشکر و خانواده‌ها و اصحاب رسانه آغاز به کار کرد.

در حاشیه این مراسم، عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، آخرین دستاوردهای نیشکر و صنایع جانبی آن را تشریح کرد.

این جشنواره در قالب نمایشگاه، غرفه‌ها و کارگاه‌ها به مدت سه روز از ۱۵ تا ۱۷ آبان‌ماه جاری دایر است.

قرار است در پایان این جشنوار آثار برگزیده دو بخش جشنواره‌های «شهد رسانه»، «قاب سبز»، «بوم سبز» و دومین دوره جشنواره «ادبی شکرستان» معرفی و از برگزیدگان در بخش‌های مختلف تقدیر شود.

علاوه بر این، برنامه‌های متنوعی از جمله سوارکاری، دوچرخه‌سواری، کارگاه کتاب‌خوانی، نقاشی و خوشنویسی در حاشیه این نمایشگاه در حال برگزای است.

اسب‌سواری، غرفه‌های متنوع صنایع‌دستی و حضور گروه‌های هنری از جمله خوشنویسان و فعالیت زنده در نمایشگاه بخشی از فعالیت‌های جشنواره چهارم است.

برپایی غرفه‌های شهرستان‌های پیرامون نیشکر برای معرفی صنایع‌دستی و توانمندی‌های روستاهای اطراف طرح‌های نیشکر از دیگر بخش‌های نمایشگاه این جشنواره است.

بازدید برای علاقه‌مندان به جشنواره شکرستان آزاد است و افراد می‌توانند تا پایان جشنوار از ساعت ۹ تا ۱۱ و ۱۴ تا ۱۷ با مراجعه به کشت و صنعت دعبل خزاعی واقع در ۲۵ کیلومتری جنوب شرق جاده اهواز به آبادان، از غرفه‌های جشنواره شکرستان بازدید کنند.

چهارمین جشنواره ملی برداشت نیشکر (شکرستان ۱۴۰۳) از ۱۵ تا ۱۷ آبان‌ماه سال جاری در کشت و صنعت دعبل خزاعی با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان و شرکت خمیرمایه و الکل رازی در حال برگزاری است.

آغاز چهارمین جشنواره ملی نیشکر در دیار طلای سبزآغاز چهارمین جشنواره ملی نیشکر در دیار طلای سبزآغاز چهارمین جشنواره ملی نیشکر در دیار طلای سبزآغاز چهارمین جشنواره ملی نیشکر در دیار طلای سبزآغاز چهارمین جشنواره ملی نیشکر در دیار طلای سبزآغاز چهارمین جشنواره ملی نیشکر در دیار طلای سبزآغاز چهارمین جشنواره ملی نیشکر در دیار طلای سبزآغاز چهارمین جشنواره ملی نیشکر در دیار طلای سبزآغاز چهارمین جشنواره ملی نیشکر در دیار طلای سبز

تصویر نویسنده خوزتوریسم

فعالیت رسمی استان خوزستان، به عنوان "دبیرخانه‌ پرنده‌نگری کشور" اعلام شد

فعالیت رسمی استان خوزستان، به عنوان "دبیرخانه‌ پرنده‌نگری کشور" اعلام شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، در نشست مشترک گردشگری داخلی و کمیته‌ کارگروه ملی طبیعت‌گردی که در محل سالن جلسات معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی در تهران برگزار شد، استان خوزستان به‌صورت رسمی به عنوان دبیرخانه پرنده‌نگری کشور معرفی شد.

این نشست باحضور سیدمصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، جمال عامری‌نسب معاون گردشگری مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان، محمد جهانشاهی دبیر کمیته ملی طبیعت‌گردی و گردشگری سبز، آذردخت نوذری دبیر کارگروه طبیعت‌گردی خوزستان و همچنین جمعی از اعضای کمیته ملی طبیعت‌گردی برگزار شد.

طی این نشست، استان خوزستان که پیشتر هم‌زمان با برگزاری "اولین همایش گردشگری سبز ایران" و "نشست کارگروه ملی طبیعت‌گردی ایران" در اول آذرماه ۱۴۰۲ در محل مرکز بازدیدکنندگان تالاب بین‌المللی شادگان به عنوان دبیرخانه‌ی دائمی پرنده‌نگری کشور پیشنهاد شده بود، با ارائه‌ی

گزارش عملکرد و برنامه‌های آتی و در راستای تمرکززدایی، به عنوان دبیرخانه پرنده‌نگری کشور معرفی شد و فعالیت رسمی آن اعلام شد.

دبیر کارگروه طبیعت‌گردی خوزستان در این نشست اظهار کرد: استان خوزستان در جنوب‌غربی ایران به دلیل گستردگی نسبی و ویژگی‌ها و مختصات اقلیمی و جغرافیایی و زیستگاه‌های متنوع از ساحل دریاهای آزاد در خلیج‌فارس تا ارتفاع ۳۷۵۴ متری کوه کینو در زاگرس بختیاری دارای تنوع بالای گونه‌های پرنده است؛ تا جایی که حدود ۴۰۰ گونه پرنده در استان خوزستان (حدود ۷۷ درصد گونه‌های کشور) را در این منطقه می‌شود مشاهده کرد.

آذردخت نوذری افزود: همچنین خوزستان، شاهراه مهاجرت پرندگان سه قاره‌ اروپا، افریقا و آسیا است و به عنوان محل زمستان‌گذرانی و تابستان‌گذرانی و ایستگاه عبور پرندگان مهاجر، نقش ویژه‌ای در جهان دارد و در مجلات تخصصی پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری به عنوان بهشت پرنده‌نگری و تنوع زیستی خاورمیانه معرفی شده است.
او ابرازامیدواری کرد، با آغاز رسمی فعالیت دبیرخانه، شاهد توسعه‌ ماندگار گردشگری حیات وحش و پرنده‌نگری در کشور باشیم.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

راهیابی یک فیلم داستانی از خوزستان به جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی

راهیابی یک فیلم داستانی از خوزستان به جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی

فیلم داستانی «اوسونا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی راد نژادفتحی از خوزستان به سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی راه یافت.

راد نژادفتحی کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده این فیلم داستانی در این‌خصوص اظهار کرد: سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی با شعار «ایران ما، میراث ما؛ میراث ما، ایران ما» ۱۵ تا ۱۸ آبان‌ماه، به دبیری علیرضا تابش از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و به میزبانی استانداری فارس در شیراز برگزار می‌شود.

او ادامه داد: فیلم اوسونا بیان کننده و به نوعی احیاء‌کننده یکسری باورها و اعتقادات شوشتر قدیم است و هدف از ساخت آن، آشنایی نسل جوان با فرهنگ‌ها، ضرب‌المثل‌ها، موسیقی‌های گذشته، لباس‌های احیاء‌شده از دوران قاجار و رسم و رسومات گذشته شهر و ساکنان این منطقه است.

این هنرمند بابیان این‌که در این فیلم از ۲۸۰۰ ضرب‌المثل استفاده شده است افزود: ساخت این فیلم حدود دو سال طول کشید و بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه داشته است؛ ضمن این‌که ۱۵۰ بازیگر نیز در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

او با اشاره به‌اینکه مدت زمان این فیلم داستانی ۹۰ دقیقه است اضافه کرد: تصویربرداری این فیلم در بافت قدیم و خانه‌های تاریخی شوشتر انجام شده است.

نژادفتحی درخصوص عوامل این فیلم داستانی عنوان کرد: در این فیلم بازیگرانی از جمله اشرف الهامیان، مریم بهلول، مریم ذوالفقاری، طه سخائی، امیرعلی صیادی، امیررضا صالحی ایفای نقش کرده‌اند؛ همچنین مرجان اسمی‌پور و علی‌رضا چهارمحالی به‌عنوان منشیان صحنه، محمد آل‌ابریشمکار به عنوان تدوین‌گر، سجاد جمشید به عنوان تصویربردار و نجمه زاهدی‌نیا به‌عنوان روابط‌عمومی در این پروژه همکاری داشتند.

او یادآور شد: فیلم داستانی اوسونا با حمایت اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی شوشتر و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان تهیه شده است.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

پرونده ثبت ملی "گویش دزفولی " در حال تدوین است

پرونده ثبت ملی "گویش دزفولی " در حال تدوین است

دزفول-ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: پرونده ثبت ملی "گویش دزفولی" در حال تدوین است و بزودی در فهرست آثار ناملموس کشور قرار خواهد گرفت.

حمیدرضا خادم روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ۳۰ اثر ناملموس دزفول در فهرست آثار ملی کشورمان قرار دارند؛ اکنون نیز پرونده ثبت ملی گویش اصیل دزفولی در حال تدوین است که بزودی به این آثار اضافه خواهد شد.

وی افزود: دزفول از نظر تاریخی و فرهنگی بسیار غنی است که تلاش می‌شود این آثار فاخر و منحصربفرد به عنوان آثار ملی و جهانی معرفی و حفظ شوند.

جمع‌آوری اطلاعات برای تکمیل پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی - فرهنگی رودخانه دز

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی و تاریخی رودخانه دز که پل ساسانی، آسیاب‌های تاریخی و بافت قدیم را نیز شامل می‌شود در دست تهیه است.

وی افزود: هیچگونه مستنداتی در سال‌های قبل برای این پرونده تهیه نشده بود که اکنون در حال جمع آوری و ثبت اطلاعات و مستندات برای ارایه به سازمان یونسکو هستیم.

ساخت و سازهای غیرمجاز روند پرونده ثبت جهانی منظر دز را با مشکل مواجه کرده است

خادم بیان کرد: کرانه رودخانه دز یک پهنه طبیعی است که باید بکر بماند ولی برخی ساخت و سازها و مداخلات انسانی که برای رفاه حال شهروندان انجام شده موجب کندی روند پرونده جهانی آن شده است.

وی بر ضرورت بکربودن و حفظ اصالت آثار تاریخی تاکید و تصریح کرد: در تلاش هستیم هویت اصیل و غنی دزفول آنگونه که بوده حفظ و نشان داده شود زیرا این شهرستان یا سابقه بسیار غنی تاریخی باید معرفی شود.

پرونده منظر فرهنگی کرانه رودخانه دز در محدوده شهری دزفول در سال ۱۴۰۰ در نشست وزارت میراث فرهنگی بررسی و با تصویب اعضای کمیته ثبت‌ملی آثار به عنوان منظر تاریخی - فرهنگی میراث‌ فرهنگی در فهرست میراث‌ ملی کشور قرار گرفت.
این اثر با شماره ۳۳ هزار و ۴۲۵ در فهرست آثار ثبت ملی ثبت شد.

دزفول با قدمتی ۹ هزار ساله یکی از نخستین سکونتگاه‌ها و محل‌های شهرنشینی در جهان است و معماری خاص دزفول که آن را با نام شهر آجر معرفی می‌کند از افتخارات این سرزمین است.

۱۰۰ اثر تاریخی شامل خانه، مسجد، حمام، گذر و بقعه در ۲۴۰ هکتار بافت قدیم دزفول وجود دارد؛ این شهر دارای ۲۸ محله قدیمی و در هم تنیده است که معماری بی‌نظیرش، آن را به شهر آجر معروف کرده است.

هم نشینی رود دز با بافت تاریخی و بقاع تاریخی مجموعه بی‌نظیر گردشگری را خلق کرده است.

شهر دزفول با مساحت چهار هزار و ۷۳۰ هکتار دارای ۲۴۰ هکتار بافت تاریخی است.

https://www.softinja.com/images/contents/news/document/khuzestan/Sasani.jpg

تصویر نویسنده خوزتوریسم

برداشت شلتوک برنج از مزارع خوزستان

برداشت شلتوک برنج از مزارع خوزستان

برداشت محصول شلتوک برنج از مزارع روستای بهر شهرستان کارون در استان خوزستان آغاز شده است.

تماشای یک پرنده خاص به طور طبیعی و دیدن رفتار خاص آن، برای علاقمندان حیات وحش و طبیعت هیجان زیادی دارد.

در فصل برداشت شلتوک برنج گاوچرانک‌ها که از خانواده پرندگان حواصیل هستند، در مزارع برنج به زیادی دیده می‌شوند و در هنگام برداشت ملخ‌هایی را که در مرزعه هستند شکار می‌کنند که این اتفاق صحنه‌هایی زیبا از طبیعت را به ارمغان می‌آورد.

گاوچِرانَک، نوعی حواصیل ساکن آسیا، آفریقا و اروپا است که توانسته به راحتی در دیگر سامان‌های جهان نیز ساکن شود. گاوچرانک از راستهٔ پلیکان‌سانان و خانواده حواصیلان است. از سال ۲۰۰۸ حواصیلان از راسته لکلکیان جدا شده و جز پلیکانان یا سقا مرغان محسوب می‌شوند

تصویر نویسنده خوزتوریسم

شهرداری یزد با کسب بالاترین رأی به عنوان عضو هیات رئیسه این مجمع شهرهای تاریخی ایران انتخاب شد.

شهرداری یزد با کسب بالاترین رأی به عنوان عضو هیات رئیسه این مجمع شهرهای تاریخی ایران انتخاب شد.


شهردار یزد با اشاره به برگزاری مجمع شهرهای تاریخی ایران در اصفهان گفت: شهرداری یزد با کسب بالاترین رأی به عنوان عضو هیات رئیسه این مجمع انتخاب شد.

ابوالقاسم محی الدینی با بیان این که از حدود ۱۴۶۰ شهر کشور، ۱۶۸ شهر به عنوان شهرهای تاریخی ثبت شده اند، گفت: شهرهای کوچک یک تا ۲ هزار نفری تا شهرهای بزرگ و کلانشهرهایی نظیر تهران، اصفهان، شیراز و یزد جزو ۱۶۸ شهر ثبت شده تاریخی کشور هستند که دارای آثار و پهنه های تاریخی ثبت شده اند و از این تعداد، ۳۵ شهر، شهرهایی هستند که عضو مجمع شهرهای تاریخی ایران هستند و به تناسب در سال های آینده هم اعضای جدیدی به این تعداد اضافه خواهند شد.

وی با اظهار این که اولین دبیرخانه شهرهای تاریخی ایران بر اساس مصوبه وزارث کشور و با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شرکت بازآفرینی شهری ایران، شهر تاریخی اصفهان بود، تصریح کرد: اولین جلسه مجمع به میزبانی شهر تاریخی اصفهان تشکیل شد و در این جلسه اساسنامه مجمع به تصویب رسید و هیات رئیسه آن هم انتخاب شد.

شهردار یزد با تشریح این که اعضای هیات رئیسه مجمع شامل شهر تاریخی اصفهان به عنوان میزبان و چهار عضو دیگر است که با رأی گیری انتخاب می شوند، گفت: در این نشست شهرداری یزد در بین ۳۵ عضو مجمع، با کسب بیشترین آرا به عنوان عضو هیات رئیسه مجمع انتخاب شد.

محی الدینی افزود: عضویت در هیات رئیسه مجمع یکساله است و شهر یزد سال آینده به عنوان میزبان مجمع شهرهای تاریخی ایران انتخاب شد.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

پرونده ثبت جهانی ایذه به کجا رسید؟


پرونده ثبت جهانی ایذه به کجا رسید؟

پرونده ثبت جهانی ایذه از سال ۲۰۰۷ در فهرست موقت یونسکو قرار گرفت و از همان زمان تاکنون موضوع ثبت جهانی این منطقه تاریخی به یکی از دغدغه‌های جدی فعالان و دوستداران میراث فرهنگی تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، شهرستان ایذه را به عنوان یک موزه رو باز می‌شناسند منطقه ای که علاوه بر برخورداری از طبیعت بکر و منحصر به فرد از سازه‌های تاریخی ارزشمندی نیز برخوردار است که همین موضوع موجب شده تا در فهرست یونسکو برای ثبت جهانی قرار گیرد.

اشکفت سلمان، نقوش برجسته کول فرح، آثار باستانی خونگ اژدر، گوردخمه‌های مربوط به ایران باستان، کوشک نورآباد، ارگ اتابکان، روستای شمی، نقش برجسته‌های زیبا و سنگ‌نگاره‌های متعدد از جمله آثاری هستند که در این منطقه پراکنده شده‌اند و هریک از این آثار گویای آداب و رسوم، آیین‌ها، هنر و نبوغ انسان‌های ساکن در این سرزمین هستند.

اکنون پس از گذشت بیش از ۱۵ سال از پرونده ثبت جهانی ایذه، بسیاری از فعالان و دوستداران میراث و همچنین علاقمندان به تاریخ و فرهنگ می‌خواهند بدانند که این پرونده پس از سال‌ها به کجا رسید.


برخی فعالان میراث فرهنگی تعلل اداره کل میراث فرهنگی استان را از جمله عوامل مهم به نتیجه نرسیدن این پروند پس از سال‌ها عنوان می‌کنند.

فرامرز خوشاب، دوستدار میراث فرهنگی در شهرستان ایذه درباره پیگیری‌های فعالان میراث فرهنگی برای ثبت جهانی ایذه به خبرنگار ایرنا می‌گوید: حدود چهار سال پیش با مدیرکل وقت دفتر ثبت آثار تاریخی در وزارت میراث فرهنگی در این بار گفت‌وگو کردیم که در نتیجه آن گروهی از یونسکو از منطقه بازدید کردند و فهرستی از کاستی‌های پرونده آماده شد که پس از آن شهرداری و شورای شهر ایذه همکاری لازم را در زمینه‌های مختلف همچون ساماندهی محوطه‌ها با نظارت میراث فرهنگی داشتند.

پرونده ثبت جهانی اولویت اداره کل میراث فرهنگی استان نیست

وی ادامه داد: طی ۲ سال گذشته به رغم پیگیری‌هایی که از اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شده است به نظر می‌رسد پرونده ثبت جهانی ایذه کنار گذاشته شده است و اولویت این اداره کل نیست.

خوشاب افزود: در حال حاضر پرونده ثبت جهانی ایذه آماده است اما هر چه برای پیگیری آن فریاد می‌زنیم گوش شنوایی وجود ندارد.

این دوستدار میراث فرهنگی در شهرستان ایذه از پیگیری این موضوع از نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی نیز اشاره کرد و افزود: نماینده فعلی قول مساعد همکاری دادند اما اینکه چقدر نسبت به عملی نمودن این وعده اقدام کنند هنوز برای ما شفاف نیست با این حال همچنان نسبت به این مساله امیدوار هستیم

انتظار فعالان میراث فرهنگی از استاندار جدید خوزستان

این دوستدار میراث فرهنگی در شهرستان ایذه ادامه داد: در زمان استاندار سابق چندین بار موضوع این پرونده از استانداری خوزستان پیگیری شد اما استانداری تمایلی نسبت به این موضوع نشان نداد اما اکنون از استاندار جدید خوزستان انتظار داریم مساله ثبت جهانی ایذه را به عنوان یک اولویت ملی و مطالبه بین‌المللی مد نظر داشته باشند.

وی به اهمیت پرونده ثبت جهانی ایذه اشاره و خاطرنشان کرد: مسیر توسعه شهرستان ایذه از راه گردشگری می‌گذرد و باید به این مهم به عنوان موضوعی برای برون رفت این شهرستان از محرومیت‌ها توجه جدی شود.

خوشاب افزود: شهرستان ایذه کارخانه‌ای ندارد و ما نیز تمایلی به صنعتی شدن این شهرستان نداریم چراکه از یک سو توسعه صنعتی آلودگی‌های محیطی را به دنبال دارد و از سوی دیگر شهرستان ایذه با وجود ظرفیت‌های متنوع می‌توند از طریق صنعت گردشگری توسعه یابد.

مطالعات پرونده ایذه تا یکسال آینده نهایی می‌شود

سید محسن حسینی، معاون میراث فرهنگی خوزستان در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر پرونده شهرستان ایذه با نام "سرزمین سنگ‌نگاره‌ها" برای ثبت جهانی انتخاب شده است.

وی شهرستان ایذه را یکی از مهم‌ترین ‌مناطق کشور از نظر آثار باستانی و وجود سنگ‌نگاره‌ها عنوان کرد و افزود: سال‌هاست که مطالعات روی پرونده ثبت جهانی ایذه در حال انجام‌است و امیدواریم سال آینده مطالعات اولیه به طور کامل انجام و پرونده تکمیل شود تا به مرحله نهایی یعنی ثبت جهانی برسد.

براساس این گزارش ایذه از روزگار باستان تا امروز به نام‌های ایذج، اوجا، ایگه، اریگ، ایج، مالمیر یا مال امیر خوانده شده ‌است. بعضی معتقدند نام قدیمی "اینز" و "ایزج" و "ایذه" تبدیل یافته ‌است. به علاوه، به دلیل وجود زیج‌های بسیار در این ناحیه این شهر به نام اریگ یا ایج خوانده می‌شده ‌است. از آثار به دست آمده ایذه از جمله نگاره‌ها و نقش برجسته‌های عیلامی (اولین حجاری‌های ایران باستان قبل از هخامنشیان) می‌توان نتیجه گرفت که آنجا مرکز مهمی در زمان عیلامی‌ها بوده‌ است. این آثار به ۲ دسته آثار عیلام قدیم و نو تقسیم می‌شود.

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ