خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

«جشن مهرگان»  و ساز رباب ثبت جهانی شد

«جشن مهرگان» ثبت جهانی شد

جشن مهرگان به‌عنوان بیست‌وپنجمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس ایران، سه‌شنبه ۱۳ آذرماه در کمیته بین‌الدولی میراث‌فرهنگی یونسکو در پاراگوئه ثبت جهانی شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، جشن مهرگان به‌عنوان بیست‌وپنجمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس ایران، سه‌شنبه ۱۳ آذرماه در کمیته بین‌الدولی میراث‌فرهنگی یونسکو در پاراگوئه ثبت جهانی شد.

جشن مهرگان یکی از جشن‌های باستانی ایرانی است که به مناسبت مهر و دوستی برگزار می‌شود.

این جشن در فصل پاییز، به‌ویژه از اوایل مهرماه تا اوایل آبان‌ماه (اعتدال پاییزی) به صورت سالانه برگزار می‌شود. مهرگان نماد دوستی، محبت و اتحاد است و معمولاً با برگزاری مراسم خاصی همراه است.

در جشن مهرگان، مردم با یکدیگر دیدار می‌کنند، غذاهای ویژهای می‌پزند و به تبادل هدایا می‌پردازند. همچنین در برخی مناطق، مراسمی مانند موسیقی نیز در این جشن برگزار می‌شود. در ادبیات فارسی نیز اشاره‌های زیادی به مهرگان وجود دارد که نشان‌دهنده اهمیت این جشن در فرهنگ و تاریخ ایران است. ایرانیان مهرگان را به‌عنوان یک جشن فرهنگی گرامی می‌دارند و آن را با برگزاری مراسم خاصی جشن می‌گیرند.

آداب و رسومی که در طول این مراسم انجام می‌شود، بر اساس اعتقادات اجراکنندگان آن منطقه خاص است.

هم مسلمانان و هم زرتشتیان در آیین برپایی سفره جشن مشترکند. هر دو جوامع غذاهای مختلفی را مانند آجیل، شیرینی و نوشیدنی‌های خاص تهیه و سرو می‌کنند. موسیقی می‌نوازند و آواز می‌خوانند. هم مردان و هم زنان در انجام این مراسم نقش دارند.

شرایط آب و هوایی تعیین‌کننده خوراکی‌های سفره مهرگان از جمله انار، هندوانه، گلابی، لیموترش، انگور، خواربار، سیب، برنج و گندم است.

شرکت‌کنندگان شامل مرد و زن، پیر و جوان و همچنین کودکان هستند. علاوه بر این، جشن‌ها با مسابقات ورزشی محلی (کشتی) و نمایش همراه است. مکان برگزاری جشن‌ها متفاوت است

«مهارت ساختن و نواختن رباب» جهانی شد/ عنصری وحدت‌بخش که پیوندهای اجتماعی را استحکام می‌بخشد

«مهارت ساختن و نواختن رباب» به‌عنوان بیست‌وششمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس ایران، چهارشنبه ۱۴ آذرماه در کمیته بین‌الدولی میراث‌فرهنگی یونسکو در پاراگوئه ثبت جهانی شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، «مهارت ساختن و نواختن رباب» به‌عنوان بیست‌وششمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس ایران، چهارشنبه ۱۴ آذرماه در کمیته بین‌الدولی میراث‌فرهنگی یونسکو در پاراگوئه ثبت جهانی شد.

رباب، یک ساز بسیار زیبا در فرهنگ موسیقی ایرانی است که نقش مهمی در حفظ و ترویج هنر موسیقی در ایران دارد. این ساز، بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی جامعه ایران است که حامل سنت‌های مردم بوده و از طریق موسیقی، جشن‌ها و آیین‌ها، جوامع گوناگون را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

این ساز به‌عنوان عنصری وحدت‌بخش، همبستگی را تقویت کرده، پیوندهای اجتماعی را استحکام می‌بخشد و تبادل فرهنگی را ترویج می‌دهد.

بدنه رباب بیشتر از تنه‌های خشک شده درخت توت تشکیل شده است. روش‌های پایدار در ساخت این ساز نیز به رفاه جامعه و پویایی فرهنگی کمک می‌کند.

این عنصر به‌عنوان پایه‌ای از موسیقی آبا و اجدادی برای جوامع و مردم محلی به‌شمار می‌رود و در بین نوازندگان محلی و مقامی ایران از احترام بالایی برخوردار است. همچنین، این عنصر در موسیقی سنتی ایران و ارکست ملی به طور گسترده اجرا می‌شود.

رباب و آداب و رسوم آن در شرق ایران، به ویژه در جوامع افغانی، بلوچ، زابلی (سیستانی)، خراسانی، نقش‌بندی، چشتی، قادری و سهروردیه، مولفه فرهنگی مهمی است.

این پرونده با مشارکت کشورهای افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان تهیه و تدوین شده است

تصویر نویسنده خوزتوریسم

لذت ماهی کبابی با چاشنی حشو در خوزستان

لذت ماهی کبابی با چاشنی حشو در خوزستان

در روزهای جمعه، مردم عرب خوزستان علاقه زیادی به خوردن غذاهای دریایی دارند، به ویژه ماهی کبابی (سِمَچ شَوُي) که با "حشو"، سبزی مخصوص ماهی با ادویه‌های خاص جنوب، طعم‌دار می‌شود. به همین دلیل، بازارهای ماهی در این روزها در شهرهای جنوبی استان بسیار پررونق است و کباب کردن ماهی در اشکال مختلف تبدیل به یک سنت محبوب و داغ می‌شود.

عکس:فرید حمودی

15_xwt.jpg12_ftpv.jpg9_gv18.jpg14_jy7s.jpghttps://s8.uupload.ir/files/13_51lh.jpg7_0y1q.jpg6_orhs.jpg5_t464.jpg3_8klj.jpg1_fgnj.jpg2_6c1b.jpg

تصویر نویسنده خوزتوریسم

کشتی‌های مدرن خرمشهر، فرصتی ویژه برای آژانس‌های گردشگری

رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان خرمشهر تأکید کرد:

کشتی‌های مدرن خرمشهر، فرصتی ویژه برای آژانس‌های گردشگری

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خرمشهر از ظرفیت‌های ویژه این شهرستان برای توسعه گردشگری آبی خبر داد.

به گزارش میراث آریا، سجاد پاک‌گهر بیان کرد: خرمشهر با موقعیت استراتژیک خود در کنار رودخانه‌های اروند، کارون و بهمنشیر، به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری آبی در جنوب کشور تبدیل شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خرمشهر با اشاره به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این منطقه افزود: خرمشهر با برخورداری از سواحل زیبای رودخانه‌ها و تاریخ پرافتخار، فرصتی استثنایی برای توسعه گردشگری آبی فراهم کرده و به مقصدی ایده‌آل برای آژانس‌های گردشگری تبدیل شده است.

او رودخانه اروند را یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های این منطقه دانست و گفت: این رودخانه که مرز طبیعی ایران و عراق محسوب می‌شود، نه‌تنها مناظر چشم‌نوازی از طبیعت بکر ارائه می‌دهد، بلکه روایت‌گر حماسه‌های ماندگار دوران دفاع مقدس است.

به گفته پاک‌گهر، عبور اروند از مناطق تاریخی و یادمان‌های دفاع مقدس، فرصتی منحصربه‌فرد برای گردشگران فراهم می‌کند تا ضمن لذت بردن از مناظر طبیعی، با تاریخ غنی این منطقه نیز آشنا شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خرمشهر گفت: رودخانه کارون، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رودخانه ایران، چشم‌اندازهای طبیعی بی‌نظیری را به گردشگران ارائه می‌دهد. این رودخانه با جریان آبی پررونق خود، به یکی از بهترین مقاصد برای فعالیت‌های آبی و تفریحی تبدیل شده است.

او در ادامه افزود: سواحل زیبای کارون با طبیعت دل‌انگیز و آرامش‌بخش خود، فضای مناسبی برای گردشگران فراهم کرده است و فرصتی استثنائی برای انجام تورهای آبی را به ارمغان می‌آورد.

پاک گهر گفت: رودخانه بهمنشیر که از کارون جدا می‌شود، با منظرهای آرام و دور از هیاهو، تجربه‌ای متفاوت از گردشگری آبی برای علاقه‌مندان فراهم می‌آورد. این مسیر آبی نه‌تنها زیبایی‌های طبیعی فراوانی دارد بلکه به گردشگران این امکان را می‌دهد که در دل طبیعت بکر و ساکت منطقه، به آرامش دست یابند.

رئیس اداره میراث فرهنگی خرمشهر همچنین اعلام کرد: برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های گردشگری آبی، دو کشتی مدرن و استاندارد با نام‌های «برلیان» و «ساحل اروند» آماده خدمت‌رسانی به گردشگران هستند. این کشتی‌ها با ظرفیت 535 صندلی و رعایت تمامی استانداردهای ایمنی، توانایی برگزاری تورهای تفریحی، آموزشی و تاریخی جذاب را دارند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خرمشهر گفت: کشتی‌های مدرن و استاندارد برلیان و ساحل اروند به آژانس‌های گردشگری این امکان را می‌دهند که تورهای آبی منحصر به فردی برگزار کنند که نه تنها تجربه‌ای لذت‌بخش برای گردشگران ایجاد می‌کند، بلکه آنها را با تاریخ غنی و زیبایی‌های طبیعی این منطقه آشنا می‌سازد.

پاک‌گهر افزود: آژانس‌های گردشگری می‌توانند از این فرصت ویژه بهره‌برداری کنند و تورهای خود را به خرمشهر و سواحل زیبای آن هدایت کنند. با استفاده از کشتی‌های مدرن و امکانات رفاهی مناسب، آژانس‌ها قادر خواهند بود تجربه‌ای منحصر به فرد برای گردشگران خود فراهم کنند.

او تأکید کرد: این همکاری نه تنها به آژانس‌ها این امکان را می‌دهد که با ارائه خدمات باکیفیت و متفاوت، گردشگران بیشتری را جذب کنند، بلکه به سودآوری بیشتری نیز دست خواهند یافت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خرمشهر در پایان گفت: خرمشهر با تمامی ظرفیت‌های گردشگری خود، آماده است تا با تورهای آبی جذاب و خاطره‌انگیز، میزبان آژانس‌های گردشگری و گردشگران باشد.

منبع: میراث آریا

تصویر نویسنده خوزتوریسم

بیمارستان شهید بهشتی و میدان راه‌آهن اندیمشک

بیمارستان شهید بهشتی و میدان راه‌آهن اندیمشک

میدان راه‌آهن اندیمشک یکی از نقاطی است که در چهارم آذرماه سال ۶۵ در طولانی‌ترین بمباران هوایی بعد از جنگ جهانی دوم در زمان جنگ ایران و عراق بمباران شد. بیمارستان شهید بهشتی این شهرستان به دلیل نزدیکی به میدان راه‌آهن محلی برای مراجعه مجروحان این حمله ناجوانمردانه هوایی بود که آثاری از زخم‌خوردگی را بر چهره خود ثبت کرده است.

اندیمشک در ۴ آذر ۱۳۶۵ طولانی‌ترین بمباران هوایی تاریخ دفاع مقدس را تجربه کرد؛ ۵۴ جنگنده دشمن در ۱۶۵ دقیقه آتش و خون بر این شهر باریدند، اما مردم اندیمشک با ایستادگی مثال‌زدنی، حماسه‌ای ماندگار در دل تاریخ ساختند.

اندیمشک، شهری با موقعیت استراتژیک، در چهارم آذر ۱۳۶۵ طولانی‌ترین بمباران تاریخ جنگ‌های معاصر را تجربه کرد. این حمله هوایی گسترده که به مدت یک ساعت و ۴۵ دقیقه ادامه داشت، بخشی از نقشه دشمن برای فلج کردن مسیرهای پشتیبانی جنگ و ایجاد ترس در میان مردم بود. آن روز اندیمشک به آسمانی از آتش و زمینی از خون تبدیل شد، اما ایستادگی مردم این شهر، آن را به نمادی از مقاومت تبدیل کرد

اندیمشک به دلیل قرار داشتن در مسیر راه‌آهن شمال-جنوب، تأمین‌کننده سوخت و تجهیزات جنگی، و هم‌جواری با پایگاه‌های نظامی کلیدی همچون دوکوهه و پایگاه چهارم شکاری دزفول، برای دشمن یک هدف ایده‌آل بود. این شهر نقش محوری در انتقال نیروها و تجهیزات به مناطق عملیاتی داشت و تخریب آن می‌توانست خطوط پشتیبانی جبهه‌های جنگ را مختل کند.این بمباران با مشارکت ۵۴ فروند جنگنده عراقی و حملات متوالی به مناطق مختلف شهر و پادگان‌های اطراف انجام شد. جنگنده‌ها به صورت رفت‌وبرگشت، اندیمشک را بمباران کردند؛ گویی آسمان به اتوبانی برای عبور هواپیماهای دشمن تبدیل شده بود. چنین حمله‌ای، هم از لحاظ مدت‌زمان و هم تعداد هواپیماهای درگیر، در تاریخ جنگ‌های منطقه بی‌سابقه بود.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

مدیر پایگاه جهانی چغازنبیل:  محققان فقط ۱۰ درصد چغازنبیل را شناسایی کرده‌اند/

مدیر پایگاه جهانی چغازنبیل:

محققان فقط ۱۰ درصد چغازنبیل را شناسایی کرده‌اند/ اعتبار ۳۰۰ میلیونی برای ۶۰۰ هکتار شهرِ تاریخیِ گِلی! / با دستِ خالی زیگورات دوراونتاش را حفظ کرده‌ایم

مدیر پایگاه جهانی چغازنبیل از نصب ۶۰ دوربین برای مانیتورینگ و پایش حفاظت‌گرانه در چغازنبیل خبر داد. او اعلام کرد: با اینکه چغازنبیل جزو نخستین سایت‌های جهانی ایران محسوب می‌شود اما شناخت و مطالعات محققان و باستان‌شناسان از این نیایشگاه باستانی که حدود ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد در دوره تمدن ایلام ساخته شده تنها ۱۰ درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زیگورات دوراونتاش که بیشتر با نام چغازنبیل شناخته می‌شود، نیایشگاهی باستانی است که حدود ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد در دوره تمدن ایلام ساخته شد. این زیگورات بنای مرکزی محوطه باستانی به‌جای مانده از مجموعه ایلامی دوراونتاش (شهر اونتاش) است که نزدیک شوش در استان خوزستان قرار گرفته است. با این حال این اثر با معماری منحصربه‌فرد درحالی همزمان با میدان نقش‌جهان و تخت‌جمشید در فهرست یونسکو قرار گرفت که گفته می‌شود اعتبارات و بودجه‌های حمایتی از این مجموعه در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد.

«عاطفه رشنویی» مدیر پایگاه چغازنبیل و موزه هفت‌تپه در رابطه با اقدامات پایگاه چغازنبیل به ایلنا گفت: با توجه به اینکه در آستانه چهل و پنجمین ثبت جهانی شهر دوراونتاش و زیگورات چغازنبیل هستیم، شهری که بر پایه نبوغ و استعداد بشر و با استفاده از تمام مواهب طبیعی، ریاضی، هندسی، زوایای تابش، طلوع و غروب آفتاب و همچنین جهات چهارگانه در هزاره‌های پیش از میلاد هستیم.

او گفت: این شهر متعلق به ۱۲۵۰ پیش از میلاد است که در آن سیستم تصفیه و هدایت آب، سلسله مراتب شهری، محرمیت در معماری و استفاده از نظام و رعایت تناسبات به چشم می‌خورد. با توجه به اهمیت این شهر ما از ۱۰۰ درصد شهر دوراونتاش که محصور در حصاری مدور است تنها توانسته‌ایم در حدود ۱۰درصد آن را بشناسیم و مطالعه کنیم. درواقع می‌توان گفت تنها ۱۰ درصد از این مجموعه عظیم از زیرخاک بیرون آمده و ۹۰ درصد این شهر همچنان زیر خاک مدفون است.

آنطور که مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل به ایلنا گفت: امیدوارم روزی فرا برسد که گروه‌های باستان‌شناسی و فرارشته‌ای از قبیل متخصصان معماری، مرمت و زمین‌شناسی دوباره در چغازنبیل کنار هم قرار بگیرند و برای بازشناسی این شهر یک همت عظیم شروع شود.

او همچنین در رابطه با اقدامات حفاظتی از چغازنبیل تاکید کرد: حفاظت از سازه‌های گلین یک کار مستمر است و براساس مبانی نظری، نگهداری و صیانت از مجموعه در صدر فعالیت‌های پایگاه چغازنبیل حاکم است با این وجود ما نمی‌توانیم این مجموعه را به زعم مردم و عوام بازسازی کامل کنیم و آن‌ها با معابر و حصارهای یک زیگورات سالم مواجه شوند.

رشنویی با اشاره بر اینکه هدف پایگاه چغازنبیل این است که سالانه از این آثار حفاظت و نگهداری کند و به سمت حفاظت پیشگیرانه برود چراکه برای حفاظت از سازه‌های گلین پروتکل و شیوه‌نامه پایگاه اینگونه است که حتما پایش و مانیتورینگ مستمر صورت بگیرد و عوامل آسیب‌رسان را شناسایی شود، مهمترین عوامل آسیب‌رسان در این مجموعه را نزول عوامل جوی دانست.

به گفته او، نزول عوامل جوی، ماندن و حرکت در سایت یکی از موضوعاتی است که ما نمی‌توانیم کنترلی بر آن داشته باشیم. باران رحمت است اما می‌توانیم قبل از آنکه رحمت خدا بر سر این آثار سرازیر شود اقدامات و حفاظت پیشگیرانه انجام دهیم.

او تاکید کرد: در همین راستا، کارگاه‌های خشت‌زنی را اوایل فروردین و اواخر اردیبهشت و همینطور اواخر شهریور درست بر اساس اقلیم منطقه راه‌اندازی‌می‌کنیم و پس از آنکه خشت‌ها را آماده کردیم، تمام تیم پایش در چغازنبیل فعال می‌شود تا به شناسایی حفره‌ها بپردازند. در واقع حفره‌هایی که وجود دارد و رد آب شستگی و نقاطی که ممکن است خطری به همراه داشته باشد را رصد و روی نقشه مشخص می‌کنیم.

رشنویی ادامه داد: از ابتدای شهریورماه با فعالیت کارگاه اقدامات حفاظتگرانه و مرمت موضعی روی نقاطی که ممکن است در اثر آب‌شستگی آسیب ببینند شروع می‌شود و تا پایان فصل بارندگی تداوم دارد.

اعتبارات ۳۰۰ میلیونی برای ۶۰۰ هکتار شهر تاریخی گلی

عاطفه رشنویی معتقد است: با اینکه اقدامات بسیار قابل‌توجهی در چغازنبیل انجام می‌گیرد اما چقدر خوب بود که ما می‌توانستیم از یکسری اعتبارات ملی و استانی برای فعالیت‌های خود استفاده کنیم.

به گفته رشنویی، ۶۰۰ هکتار شهر تاریخی گلی نه تنها احتیاج به نگهداری مستمر دارد که نیازمند توجه ویژه از سوی برنامه‌ریزان استانی و ملی است. لازم است، مدیران و مسئولان نگاه خود را به نحوه نگهداری چغازنبیل تغییر بدهند و با مساعدت‌های ویژه این بستر را فراهم کنند تا ما بتوانیم در این شهر به سمت استانداردهای نگهداری میراث جهانی پیش برویم.

رشنویی تاکید کرد: با اینکه محوطه‌های چغازنبیل، تخت‌جمشید و میدان نقش‌جهان با هم در سال ۱۳۵۸ در فهرست میراث یونسکو قرار گرفتند اما به لحاظ اعتبار در سطح یکسانی قرار ندارند.

او گفت: از آنجا که مجموعه نقش جهان یک فضای شهری است و از حمایت قوی شهرداری اصفهان بهره می‌گیرد طبیعتا اوضاع آن خیلی بهتر از ما و تخت‌جمشید است. تخت جمشید نیز به دلیل آنکه به اعتبارات آن بیشتر از چغازنبیل است به طوری که سال گذشته تخت‌جمشید حدود ۱۰ میلیارد ریال اعتبار از وزارت میراث‌فرهنگی گرفت و چغازنبیل حدود یک سوم این اعتبار را دریافت کرد این درحالی است که چغازنبیل، سایت و موزه هفت تپه را هم در کنار خود دارد و از ۶۰۰ هکتار خشت و گل برخوردار است و روش‌های نگهداری خشت و گل با روشهای نگهداری سنگ نیز بسیار متفاوت است بنابراین ما احتیاج داریم که به چغازنبیل بیشتر مورد توجه قرار گیرد و به موزه هفت تپه مستقل نگاه شود.

او گفت: نصب ۶۰ دوربین برای مانیتورینگ و پایش حفاظت‌گرانه، حفاظت فیزیکی و ارتقای سیستم کنترل از راه دور و تحت وب از جمله اقداماتی بود که در سایت انجام گرفته است. درحال حاضر تمام گوشه‌ها و زوایای خاموش چغازنبیل از نور و دوربین مناسب برخوردار شده‌اند و از اتاق مانیتورینگ از طریق وب قابل رصد هستند که امیدواریم با اقدامات صورت گرفته شاهد آسیب‌های فیزیکی کمتری باشیم.

او همچنین فصل پاییز و زمستان را جزو فصول مناسب برای بازدید چغازنبیل عنوان کرد و گفت: از این پس هوای خوزستان برای گردشگران بسیار مطبوع و دلپذیر است لذا از گردشگران دعوت می‌کنیم به چغازنبیل بیایند و این اثر جهانی را ببینند چراکه زیگورات چغازنبیل یکی از آثاری است که نبوغ بشر در آن نهفته است همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند به سایت و صفحه اینستاگرام چغازنبیل مراجعه کنند و اطلاعات تکمیلی را از آنجا بگیرند. این درحالی است که از اپلیکیشن صوتی چغازنبیل هم می‌توانند استفاده کنند این اپلیکیشن دارای راهنما و از سایت بازار قابل دانلود است.

او همچنین از بازدیدکنندگان تقاضا کرد که حتما پروتکل‌های منشور بازدید را رعایت کنند و ریسمان‌هایی که پیرامون فضاهای تاریخی کشیده شده و به عنوان فضاهای بازدارنده در محوطه به کار گرفته شده عبور نکنند تا ما بتوانیم حفاظت بهتری از مجموعه داشته باشیم.

منبع: ایلنا

https://www.shidrokh-travel.ir/fa/user/pic/406743877488.jpg

تصویر نویسنده خوزتوریسم

بازپس‌گیری موزه هنرهای معاصر اهواز پس از ۱۰ سال

بازپس‌گیری موزه هنرهای معاصر اهواز پس از ۱۰ سال

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از بازپس‌گیری موزه هنرهای معاصر اهواز از بهره‌بردار بخش خصوصی پس از ۱۰ سال خبر داد.

مجید منادی روز چهارشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به طی مراحل قانونی و اتمام قرارداد بخش خصوصی، حکم دادگاه برای خلع ید بهره‌بردار موزه هنرهای معاصر اهواز صادر می‌شود.

وی افزود: بهره‌بردار موزه ۱۸۰ میلیارد ریال مطالبه کرده بود که با حکم دستگاه قضا نقض شد و مراحل بازپس‌گیری موزه تقریبا انجام شده است و پس از صدور اجراییه، در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا موزه هنرهای معاصر اهواز در ۲ طبقه و با پنج گالری در سال ۱۳۸۸ افتتاح شد؛ گنجینه این موزه ۷۰ اثر دارد.

این موزه حدود ۱۰ سال پیش در قراردادی به بخش خصوصی واگذار شد که واگذاری آن واکنش و اعتراض برخی هنرمندان را در پی داشت.

در سال‌های اخیر آسیب زیادی به ساختمان موزه هنرهای معاصر اهواز، فضای داخلی موزه و گنجینه موزه که در برگیرنده آثار ارزشمندی است، وارد شده است؛ بخش‌هایی از ساختمان موزه دچار آتش‌سوزی شد و چندین بار مورد سرقت قرار گرفته است و از گنجینه فاخر آن خبری در دست نیست.

منبع: ایرنا

تصویر نویسنده خوزتوریسم

مزرعه گل شب‌بو در شهرستان حمیدیه

مزرعه گل شب‌بو در شهرستان حمیدیه

کشت گل در شهرستان حمیدیه بین ماه‌ شهریور تا آبان‌ انجام می‌شود و برداشت گل نیز از دی‌ماه تا فروردین سال بعد ادامه خواهد داشت. گل شب‌بو، گل همیشه بهار و گل زنبق در این شهرستان کشت و برداشت می‌شود.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

شوادان‌ها و دستکندهای شوشتر در شرایط بحرانی قرار دارند

شوادان‌ها و دستکندهای شوشتر در شرایط بحرانی قرار دارند

یک پژوهشگر مرمت میراث شهری گفت:‌شوادان‌ها و دستکندهای شوشتر که روزی مأمن امنی برای ساکنین خانه‌ها در ایام گرم سال بوده، اکنون در شرایطی بحرانی قرار دارند و امنیت جانی مردم ساکن در این بناها به مخاطره افتاده است.

علیرضا چهارمحالی در حاشیه چهارمین همایش بین‌المللی دستکند که در سالن آمفی‌تئاتر اتاق بازرگانی خرم‌آباد در حال برگزاری است، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بناهای تاریخی در طول حیات خود همواره در معرض آسیب‌های مختلفی قرار می‌گیرند که در این میان عوامل گوناگونی بستر شکل‌گیری این آسیب را فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: بسیاری از این آسیب‌ها، حاصل دست بشر بوده و به واسطه سوء مدیریت و مداخلات ناآگاهانه به وجود می‌آیند.

شوادان‌های شوشتر با بحران آبگرفتگی روبه‌رو هستند

این پژوهشگر و دانشجوی کارشناسی ارشد مرمت میراث شهری دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: در حدود سه دهه است که به دلایلی شوادان‌های شوشتر مملو از آب شده و این دستکندهای کهن را با بحران آبگرفتگی و در نهایت تخریب کامل روبه‌رو ساخته است.

چهارمحالی گفت: فرسودگی شبکۀ آب و فاضلاب شهری و عبور وسایل نقلیه سبک و سنگین در گذرهای بافت تاریخی شوشتر از مهمترین دلایل این بحران است.

این پژوهشگرمرمت میراث شهری بیان کرد: براساس پایش‌های صورت‌گرفته، پراکندگی آبگرفتگی در این دستکندها طی دو سال گذشته روند افزایشی داشته و در همۀ بافت تاریخی شوشتر مشهود بوده این پیشامد سبب شده تا شوادان‌ها و دستکندهای شوشتر که روزی مأمن امنی برای ساکنین خانه‌ها در ایام گرم سال بوده، اکنون در شرایطی بحرانی قرار گیرند و امنیت جانی مردم ساکن در این بناها به خطر افتد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه موضوع آبگرفتگی شوادان‌ها منحصر به یک محدوده جغرافیایی خاص و نسبتاً جدید است و به جز گزارش اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب باختری اهواز، تاکنون اقدامی پژوهشی در این باره صورت نگرفته است و نیازمند پژوهش‌های میدانی برای آسیب‌شناسی و سپس حل این موضوع است.

قدمت محوطۀ تاریخی آسیاب‌های شوشتر مربوط به دوره صفویه است

در ادامه بهرخ برومندی یکی دیگر از پژوهشگران به ایسنا گفت: بافت مسکونی همجوار محوطۀ تاریخی آسیاب‌های شوشتر بخش مهمی از بافت تاریخی این شهر است که قدمت آن را حداقل دورۀ صفویه دانسته‌اند.

وی بیان کرد: این محدوده از نظر توپوگرافی در بخش بلند صخرهای و در لبۀ این محوطۀ تاریخی قرار گرفته و شرایط زمین ساختی خاص و توپوگرافی این محدوده زمینه را برای ایجاد دستکندهایی به نام «شوادان «و «شبستان» در زیر بناهای مسکونی فعلی فراهم کرده است.

برومندی اضافه کرد: پژوهش بنده به گذشتۀ تاریخی محوطه، بررسی‌های میدانی و رولوه و ترسیم آنها در سالهای۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ و سپس تکمیل بررسی‌های میدانی در سال ۱۳۸۵ و پس از آن به تکمیل ترسیم‌ها از زوایای گوناگون در سال، ۱۴۰۱ به انواع، کاربری‌های متفاوت، تمایزات دو بخش شرقی و غربی محوطه و مخاطراتی که نه تنها دستکندهای ذکر شده را بلکه موجودیت بدنه‌های شرقی و غربی محوطه آسیاب‌ها را نیز تهدید می‌کند، پرداخته است و کوشش دارد راه‌حلهای محافظت از آنها را ارائه کند

منبع : ایسنا

تصویر نویسنده خوزتوریسم

آلودگی زیست محیطی رود کارون خطری برای سلامت مردم اهواز

آلودگی زیست محیطی رود کارون خطری برای سلامت مردم اهواز

کلانشهر اهواز نیز همچون برخی شهر‌های استان خوزستان از وجود آلودگی‌های زیست محیطی مانند آلودگی هوا و همینطور آلودگی آب رودخانه کارون رنج می‌برند و شهر اهواز همچنان مورد بی توجهی و بی مهری مسئولین استانی است. علیرغم اهمیت فوق العاده رود کارون بر کشاورزی، گردشگری و محیط زیست شهر، بی توجهی گسترده‌ای به سلامت و امکانات آن می‌شود. ورود فاضلاب بیمارستانی و کارخانه‌ای به رودخانه، تخلیه نخاله‌های ساختمانی، در کنار رودخانه، عدم رسیدگی به امکانات تفریحی و گردشگری و تخریب گسترده بخش ساحلی اهواز، و ساخت ساز غیر مجاز و، عدم لایروبی مداوم و عدم تخصیص بودجه مناسب و بی توجهی به رود کارون باعث شده است که یکی از مهمترین جذابیت‌های گردشگری اهواز که می‌تواند یکی از زیباترین بخش‌های اهواز جهت تفریح و سلامت روانی جامعه شود به مکانی آلوده، ویرانه و محل تخلیه فاضلاب تبدیل شود. بزرگ‌ترین رودخانه کشور و شریان حیاتی خوزستان که نیمی از آبدهی اش را هم از دست داده، و اکنون نهری متعفن است. رودخانه کارون، آلوده‌ترین رودخانه استان خوزستان از نظر ورود فاضلاب شهری است.

عکس: فاطمه رحیماویان /باشگاه خبرنگاران جوان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

درخواست تکمیل موزه منطقه‌ای اهواز از وزیر میراث فرهنگی

درخواست تکمیل موزه منطقه‌ای اهواز از وزیر میراث فرهنگی

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه با بیان اینکه ساخت موزه منطقه‌ای اهواز سال‌ها با روندی کُندی همراه بوده و اتمام این طرح هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد گفت: از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواسته شد برای تکمیل این طرح نیمه تمام، چاره اندیشی شود.

سید محسن موسوی‌زاده سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: طی دیدار اخیری که با وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی داشتم بر ضرورت تکمیل پروژه موزه منطقه‌ای اهواز و حمایت از موزه داران شخصی تاکید شد.

وی با بیان اینکه در اهواز موزه‌ای با شرایط مناسب و در شان مردم اهواز وجود ندارد ادامه داد: در این دیدار از وزیر درخواست شد تا بودجه‌ای لازم برای تکمیل موزه منطقه‌ای اهواز اختصاص یابد.

عملیات اجرایی ساخت موزه منطقه‌ای خوزستان واقع در اهواز از سال ۸۸ آغاز شده است و اکنون پس از گذشت ۱۵ سال علاقمندان به میراث فرهنگی و موزه، در انتظار مشخص شدن سرنوشت این بنا هستند.


عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمایت از موزه داران شخصی در راستای گسترش فرهنگ بومی و محلی مهم است افزود: موزه بومی، محلی و شخصی"حاج خلیل دهیمی" یکی از موزه های شهرستان حمیدیه است که برای نگهداری و ایجاد زیرساخت لازم برای بازدید عموم نیازمند توجه و حمایت است.

موسوی زاده به ظرفیت‌های حوزه گردشگری در خوزستان اشاره کرد و گفت: به دلیل موقعیت مستعد گردشگری اهواز توسعه زیر ساخت‌های پذیرش گردشگر همچون افزایش هتل در این منطقه ضروری است.

به گزارش ایرنا، موزه منطقه‌ای خوزستان در زمینی به مساحت ۵۰ هزار متر مربع و با زیر بنای ۱۱ هزار متر در ۲ طبقه در محل پارک جزیره اهواز در حال ساخت است.

این موزه شامل سه هزار و ۵۰۰ مترمربع فضای گالری نمایش آثار تاریخی و سایر موضوعات مرتبط با حوزه تاریخی، اجتماعی، مذهبی و... است و یک هزار متر مربع فضای گالری جهت برگزاری انواع نمایشگاه‌های موقت در تمامی حوزه‌های فرهنگی و نیز برگزاری دوره‌ای نمایش آثار از سایر استان‌های کشور و موزه‌های سراسر جهان است.

موزه منطقه‌ای همچنین پنج مخزن امن جهت نگهداری اشیا، کارگاه مرمت و آزمایشگاه تخصصی را دارا است و از فضاهای خدماتی موزه می‌توان به کتابخانه، کافی‌شاپ، فضای بازی کودکان، سایت رایانه‌ای، سالن جلسات و فضاهای اداری مرتبط با موزه و نیز سالن آمفی تاتر به ظرفیت ۲۵۰ نفر اشاره کرد

منبع:ایرنا

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ