خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

به شوشتر شهر جهانی بدون موزه خوش آمدید!

به شوشتر شهر جهانی بدون موزه خوش آمدید!

روز ۱۸ می که از سوی کمیته بین‌المللی موزه‌ها (ICOM) به عنوان روز جهانی موزه در نام‌گذاری شده، روزی برای نگاه دوباره به تاریخ و فرهنگ است. روز موزه با این هدف پای گرفته تا موزه‌ها، اهمیت و ارزش خود را در بین مردم حفظ کنند و مردم، با این نهاد دائمی فرهنگی بیش‌تر آشنا شوند.

بازدید از موزه‌ ها فرصتی مناسب برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ یک کشور و شهر، نگهداری و نمایش میراث‌ های فرهنگی، تاریخی و هنری، یادگیری و آموزش، پژوهش و تحقیقات علمی، تفریح و آرامش، و برقراری ارتباطات اجتماعی است.

موزه‌ها را می‌توان روایت‌گران بی‌صدای تاریخ و فرهنگ جوامع دانست. در واقع، هر یک از اشیا و آثار موجود در موزه، به هزار زبان بیننده‌ها را با روزهای پشت سر گذاشته و فرهنگ نهفته در بطن و تاروپود خود آشنا می‌کنند.

شاید اگر موزه‌ها به جمع‌آوری آثار به‌جامانده از گذشتگان و حفظ آن‌ها نمی‌پرداختند، امروز دانش و اطلاعات ما درباره گذشته بسیار ناچیز بود. البته نباید تصور کنید که موزه‌ها صرفاً محلی برای نمایش آثار باستانی و تاریخی هستند!

هر محلی که با هدف نمایش آثار ارزشمند هنری، علمی، جانوری و... آماده‌سازی شود، می‌تواند یک موزه باشد. حتی بسیاری از بناهای تاریخی، نگارخانه‌ها، کتابخانه‌ها و آرشیوهای تاریخی هم نوعی موزه به شمار می‌روند.

به طور کلی، موزه‌ها و هرآنچه در آن‌ها نمایش داده می‌شود، آیینه‌ای است که هنر، فرهنگ، باورها و آداب‌ورسوم مردم یک سرزمین را در گذشته، حال و آینده نشان می‌دهد و یک پل ارتباطی مؤثر برای پیوند آن‌ها است.

هر گردشگری و علاقه مند به تاریخ که وارد شهری می شود یکی از اولین مکانهایی که تمایل دارد ببینید موزه شهر است چون بازگو کننده تاریخ ، فرهنگ وآداب و رسوم آن شهر

کهن شهر باستانی شوشتر از جمله شهرهایی که است که در حوزه تاریخ و‌ تمدن، صنعت و هنر، مشاهیر و اسناد و متون پر ارزش کهن و بسیاری مسائل دیگر، و تاریخ پر فراز و نشیب آن در طول تاریخ همیشه سر آمد بوده استاست.
سیزده اثر منظومه آبی شوشتر ،سرای جهانی افضل شوشتر و صدها اثر ثبت ملی با کاربری‌های مختلف و گوناگون ظرفیت‌هایی است که کمتر نقطه‌ای در جهان می‌توان یافت.

در بین این همه اندوخته و ارث با ارزش به‌جا مانده از گذشتگان، اما هنوز مکانی برای عرضه آثار یا اشیا یا اسناد و متون تاریخی ندارد و این برای شوشتر که نام جهانی را یدک می کشد و دوست داران و میراث دوستان ناگوار است.سالهاست که دوستدارن و فعالان میراث فرهنگی و اجتماعی درخواست احداث موزه را در شوشتر به گوش مدیران و مسولین استانی و کشوری رساندند و مدیران و مسولین مختلف وعده راه اندازی موزه را درشوشتر دادند ولی متاسفانه هیچ کدام هنوز عملی نشده است. می‌رود
می‌شوند. این درحالی است که تعداد بسیاری از اسناد و مکاتبات تاریخی که مربوط به تجار شوشتر با تجار هندی می‌شود نیاز به مکان مناسب برای حفاظت و ساماندهی دارد

هر چند در شوشتر میراث دوستانی چون
مرحوم استاد نژاد فتحی و فرزند ایشان راد نژاد فتحی و روزبه سلمان در قالب مجموعه شخصی در اماکنی چون کافه تارمه واقع در سرای جهانی افضل شوشتر و پردیس سلمان و نیز موزه سنگ در سرای افضل توسط اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی و پایگاه جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر به عرض نمایش گذاشته ولی یه مکان شاخص و براساس استاندارهای جهانی برای موزه شوشتر لازم است.

شوشتر پتانسیل فراوانی برای احداث موزه های در انواع مختلف دارد که از آن جمله میتوان به موزه آب،موزه حیات وحش، موزه آداب و رسوم ،موزه کار،موزه معماری،موزه تاریخی و باستان،موزه موسیقی و… نام برد


امید است که با همت و تلاش دوستداران و فرهنگ دوستان و همکاری مسئولین امر احداث موزه شوشتر عملی شود تا علاقه مندان و میراث دوستان بیشتر با فرهنگ و هنر شهر جهانی شوشتر آشنا شوند.

نگارش:ابوالفضل مهدی پور

فعال گردشگری و فرهنگی استان خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

جشن «گُلوَنی» در شوش برگزار شد

جشن «گُلوَنی» در شوش برگزار شد

جشن مردمی روز «گُلوَنی» جمعه شب با حضور پرشور علاقه‌مندان به فرهنگ و پوشش‌های سنتی در روستای عمله سیف شوش برگزار شد.

این جشن باشکوه که همزمان با ۲۶ اردیبهشت‌ به عنوان «روز روسری لُری» برگزار شد، دارای بخش‌های مختلفی از جمله اجرای زنده موسیقی بود.

گلونی « Golvani »روزی برای گرامیداشت هویت فرهنگی، پوشش بومی و تلاش برای زنده نگه‌ داشتن آئین ‌های دیرینه در میان نسل‌های جدید است.

«گُلونَی» نوعی روسری سنتی است که زنان قوم‌های لک، لر و کرد از دیرباز در آیین‌ها و مراسم شادی به کار می‌بردند و با گذشت زمان و از دوره قاجار به بعد، استفاده از گُلونَی برای مردم نیز رواج پیدا کرد و از واژه «گلبندی» با تبدیل حرف «ب» به «و» و حذف حرف «د» گرفته شده‌است و به نوعی پارچه ابریشمی رنگین اطلاق می‌شود. در گذشته نوعی پارچه ابریشمی هندی به اسم «گل بدن» که سطح روی آن متشکل از فقط دو رنگ (مثلا زعفرانی و سیاه) بوده، از هندوستان به ایران وارد می‌شده‌است. واژه گلبدن در فارسی به صورت گلبندی و در زبان لکی و لری به صورت گلونی درآمد. به مرور زمان در بین لرهای واژه گلونی نه فقط برای پارچه‌های زعفرانی، بلکه برای تمام سربندهای رنگی (غیر سیاه) به کار رفت.

آنان این پوشش را به دور «شو کلاو» یا همان کلاه لری می‌بستند و در مهمانی‌ها یا میدان نبرد از آن برای تزیین یا تثبیت کلاه استفاده می‌کردند.

در سنت پوششی زنان قوم لر و لک، گُلونَی نقش مهمی ایفا می‌کند؛ آنان ابتدا کتی از پارچه بر سر می‌بستند و سپس گُلونَی را به گونه‌ای می‌پیچیدند که موها کاملاً پوشیده و مرتب باقی بمانند.

گلونی علاوه بر زنان، در میان مردان نیز کاربرد دارد. مردان با بستن دستاری به دور سر یا به دور کلاه نمدی، جایگاه ممتاز خود را نمایش می‌دهند. در گذشته کاربرد دستارهای مردانه که بعضا از نوع گلونی بود، رواج بیشتری داشت و مردان جوانتر هم از آن استفاده می‌کردند. اما در حال حاضر تنها عده کمی از مردان کهنسال عشایر از دستاری ساده برای پوشش سر استفاده می‌کنند. استفاده به عنوان شال‌گردن برای نمایش زیبایی و تشخص، از دیگر کاربردهای گلونی برای مردان است. بستن گلونی به دور کمر و بر روی ستره نیز نوع دیگری از کاربرد آن در میان مردان لک است.

شیوه‌های سنتی بستن گلونی در میان زنان و مردان قوم لک به شماره ۱۶۵۷ در تاریخ ۱۳۹۷/۰۶/۱۸ به‌طور مشترک در بین استان‌های همدان، لرستان، ایلام و کرمانشاه به ثبت ناملموس ملی میراث فرهنگی ناملموس رسید.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

برگزاری سومین مجمع عمومی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان خوزستان

برگزاری سومین مجمع عمومی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان خوزستان

*تاکید بر همکاری بیشتر با هیات ها و کمیته های ورزشی استان*

سومین مجمع عمومی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان خوزستان با حضور‌جمعی از راهنمایان گردشگری استان خوزستان برگزار شد.

صورت جلسه سومین مجمع عمومی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان خوزستان:

جلسه راس ساعت ۱۷ با صحبت‌های دبیر انجمن آغاز و معارفه راهنمایان گردشگری حاضر در جلسه انجام شد.

در بخش دوم جلسه، گزارش فعالیت‌های ۳ ماهه انجمن در اسفند ۱۴۰۳ و فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ توسط بارزس انجمن ارائه گردید.

بخش سوم را ناصر محمودی، رئیس انجمن به عهده داشت و توضیحات خود را در خصوص برنامه‌های انجام شده و برنامه‌های آتی انجمن، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، فم تورها و پیگیری امور راهنمایان و شرایط شغلی ارائه کرد.

در ادامه، علی خرازی، دبیر انجمن ضمن ارائه توضیحات در خصوص گردشگری ورزشی و اهداف انجمن در خصوص فعال سازی و توسعه بیشتر گردشگری ورزشی و ارتباط با گروه‌های ورزشی به منظور ایجاد اوقات فراغت برای راهنمایان، میهمان جلسه، خانم جهانبازی، نائب رئیس بانوان کمیته ورزشی بک گمون استان را معرفی کرد.

خانم جهانبازی، در ابتدا به معرفی ورزش بک گمون، فعالیت‌های این کمیته و نحوه شرکت راهنمایان در فعالیت ورزشی این کمیته در دو بخش آقایان و بانوان پرداخت.

رئیس انجمن ضمن خوش آمدگویی، موضوع همکاری با کمیته ورزشی بک گمون یه منظور برگزاری تورنمنت‌ها را مطرح و آمادگی انجمن راهنمایان به منظور برنامه‌ریزی برای تورهای گردشگری ویژه شرکت کنندگان در تورنمنت‌های این کمیته، اقامت و آماده سازی فضای لازم برای مسابقات را عنوان کرد.

مهدیس مکوندی، بازرس انجمن پیشنهاد برگزاری یک جلسه آموزشی برای این رشته ورزشی و شرکت در مسابقات را مطرح نمود.

نائب رئیس بانوان کمیته ورزشی بک گمون ضمن استقبال از پیشنهادهای مطرح شده، راه‌های ارتباطی با کمیته بک گمون را ارائه کرد.

در ادامه برنامه و پس از پذیرایی، زهرا زیلابی، خزانه‌دار انجمن گزارش خود را در خصوص شرایط مالی، پرداخت حق عضویت‌ها و مسائل مالی کارگاه‌ها و تورهای آموزشی ارائه نمود.

در بخش بعدی جلسه، کاوه انصاری، عضو عالی هیات مدیره، به توضیحاتی در خصوص دستمزد و نرخنامه جدید برگزاری تور (با تاکید بر رعایت تعرفه‌ها)، دقت در چیدمان برنامه سفر، کسب اطلاعات لازم درباره تور و افزایش سطح مطالعه راهنمایان برای ارتقای کیفی تورها و ارائه گزارش‌های تور، پرداخت.

در بخش پایانی پرسش و پاسخ در خصوص مسائل مختلف گردشگری و مطالب جلسه امروز انجام شد.

گفتنی است، سومین مجمع عمومی راهنمایان راس ساعت ۱۹ پایان یافت.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

ثبت پنجم خرداد به عنوان روز مسجد سلیمان  در تقویم رسمی کشور

ثبت پنجم خرداد به عنوان روز مسجد سلیمان در تقویم رسمی کشور

با مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور روز ۵ خرداد رسما به عنوان روز مسجدسلیمان نامگذاری و در تقویم رسمی کشور درج خواهد شد

. به گزارش رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان در این نامه خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان آمده است:

پیرو نامه شماره ۱۴٠۳/۲۳٠۶۵۷ مورخ ۱۴٠۳/۱٠/۱۹ پیرامون پیشنهاد نامگذاری روز ۵ خرداد مصادف با سالروز آغاز صنعت و مدرنیته در خاورمیانه به عنوان روز مسجدسلیمان به آگاهی می رساند پیشنهاد مذکور در جلسه مورخ ۱۴٠۴/۲/۱۷ کارگروه نامگذاری روزها و مناسبت های خاص (کمیسیون تقویم) مطرح شد و پس از بحث و بررسی روز ۵ خرداد ماه با عنوان سالروز کشف اولین چاه نفت در خاورمیانه برای درج در تقویم رسمی کشور مورد تائید قرار گرفت.

شایان ذکر است پیشنهاد ۳٠ مهر به عنوان سالروز ایستادگی و سربلندی مردم مسجدسلیمان در برابر تجاوز رژیم بعث عراق پس از طرح و بررسی به دلیل تعدد حوادث دوران دفاع مقدس در این سطح که منجر به درخواست های مشابه خواهد شد مورد تائید قرار نگرفت.

دکتر فرشید خدادادیان مشاور حوزه نفت و میراث صنعتی دکتر رضا جباری نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور جهت دفاع از نامگذاری روز ۵ خرداد به عنوان روز مسجدسلیمان حضور داشت.

پ.ن: ساعت ۴ صبح روز پنجم خرداد سال ١٢٨٧ش، گروه اکتشاف کنسرسیوم دارسی، در پی ماه‌ها حفاری در مسجدسلیمان به ‎نفت رسید و نفت از چاه نفت شماره یک محله دره خرسان شهر مسجد سلیمان ایران فوران کرد؛

‏ویلیام ناکس دارسی از نخستین بنیان‌گذاران صنعت نفت در ایران و خاورمیانه بود، که در سال ۱۹۰۰ توافق‌نامه‌ای با هنری دراموند ولف و آنتوان کتابچی خان برای اکتشاف نفت در ایران امضا نمود. مذاکره آن‌ها با مظفرالدین شاه قاجار، در سال ۱۹۰۱ شروع شد و در ابتدا مبلغ ۲۰ هزار پوند برای اکتشاف، در یک میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع پیشنهاد شد، که در صورت کشف نفت، این امتیاز برای مدت ۶۰ سال از شاه قاجار گرفته شود. در مقابل، دولت ایران ۱۶٪ از سود سالانه این شرکت را به خود اختصاص می‌داد.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

خوزستان میزبان باشکوه‌ترین جشنواره میراث فرهنگی کشور

خوزستان میزبان باشکوه‌ترین جشنواره میراث فرهنگی کشور

نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی برگزار شد/ از خلیج‌فارس تا هویزه؛ صدای ایران در جشنواره‌ای با رویکرد جهانی

نخستین نشست شورای عالی سیاست‌گذاری چهارمین جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی، هنرمندان برجسته، دانشگاهیان و مدیران رسانه در محل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، در نشست شورای عالی سیاست‌گذاری چهارمین جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی که امروز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ در دفتر قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی برگزار شد، بر مردمی‌سازی، پیوست رسانه‌ای، نگاه بین‌المللی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های خوزستان به‌عنوان قلب تپنده تمدن ایران تأکید شد.

جشنواره باید به جوانان استان‌ها سپرده شود

رسول صدرعاملی، کارگردان نام‌آشنای سینما، در این نشست مهم‌ترین ویژگی ادوار گذشته جشنواره را حضور پررنگ مردم و هنرمندان استانی دانست و تأکید کرد: اهمیت واگذاری امور به جوانان مستعد استان‌ها باید محور عمل ما در این دوره باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که جشنواره چهارم به جایگاه شایسته و واقعی خود دست یابد.

خوزستان موزه‌ای زنده از تمدن ایران است

یونس شکرخواه، استاد ارتباطات، با اشاره به تاریخ ریشه‌دار خوزستان، گفت: خوزستان قلب تپنده ایران است و اکنون که جشنواره به شکل بین‌المللی برگزار می‌شود، باید این استان را چون موزه‌ای بزرگ با صدها هنر به جهان معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: باید کاری کنیم که هیچ‌کس در سطح بین‌الملل فکر اهانت به چنین سرزمینی را نداشته باشد.

خلیج فارس، مادر میهن است

سیدمحمدرضا موالی‌زاده، استاندار خوزستان، با بیان اینکه خوزستان شیرازه ایران است، گفت: جشنواره باید پیوند میان زیست‌بوم نوآوری و زیست‌بوم میراث‌فرهنگی باشد.

وی پیشنهاد داد: جشنواره به همه شهرهای استان تسری یابد و چهره‌های فرهنگی خوزستان به شورا افزوده شوند.

جشنواره، خاطره‌ای خطیر از ذهن ایران برای خوزستان

مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی خوزستان، جشنواره را بستری برای مردمی‌سازی تولید محتوا دانست و گفت: «قصه‌های خوزستان باید کشف و روایت شود.

وی افزود: امید داریم جشنواره گامی رو به آینده باشد، نه صرفاً توصیفی از گذشته و نگاه به ظرفیت زنان استان نیز مورد توجه قرار گیرد.

اختصاص بخش ویژه خلیج فارس

قادر آشنا، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی، با اشاره به چالش‌های بین‌المللی، خواستار اختصاص بخشی ویژه به موضوع خلیج فارس و جزایر سه‌گانه شد و گفت: جشنواره باید پیام روشن ایران را به جهان مخابره کند؛ جشنواره‌ای که مردم در آن حضور دارند، ماندگار خواهد بود.

دبیرخانه دائمی برای جشنواره ضروری است

محمدمهدی حیدری، رئیس اسبق سازمان سینمایی، بر اهمیت پاسخ‌گویی به مردم در حوزه میراث‌فرهنگی تأکید کرد و افزود: جشنواره می‌تواند بستری برای ارزیابی عملکردها باشد. نگاه به میراث باید ملی و کلان باشد.

وی خواستار تأسیس دبیرخانه دائمی و تأمین بودجه مستقل از سوی بنیاد فارابی شد.

دانشگاه‌ها، پشتوانه علمی جشنواره باشند

مسعود صفایی‌مقدم، رئیس سابق دانشگاه شهید چمران اهواز، با تأکید بر لزوم پیوست آموزشی برای جشنواره، گفت: جشنواره می‌تواند نقش مهمی در هم‌افزایی اقوام خوزستان ایفا کند و دانشگاه‌ها باید در این مسیر فعالانه مشارکت داشته باشند.

خوزستان می‌تواند برند ملی جشنواره باشد

مهدی فرجی، دبیر چهارمین دوره جشنواره، با اشاره به نقش برجسته هنرمندان خوزستانی گفت: برگزاری این جشنواره در خوزستان، فرصتی برای تبدیل آن به یک برند مهم ملی است. خوزستان را نباید با مشکلات شناخت، بلکه باید از تمدن، هشت سال دفاع مقدس و ظرفیت هنری آن سخن گفت.

بخش بین‌المللی، گامی رو به جلو

علیرضا تابش، دبیر دوره‌های دوم و سوم جشنواره، با اشاره به آغاز مرحله جدیدی از جشنواره گفت: امسال برای نخستین‌بار میزبان دوره بعدی در اختتامیه دوره قبل تعیین شد. افزوده‌شدن بخش بین‌الملل و بازنمایی نماد آینه‌میراث، از دیگر نقاط قوت دوره جدید است.

رسانه‌ها را به میدان بیاورید

علی متقیان، مدیرعامل مؤسسه ایران، بر ضرورت استفاده گسترده از رسانه‌ها تأکید کرد و گفت: جشنواره‌ای با عنوان چندرسانه‌ای، بدون مشارکت فعال رسانه‌های مکتوب و برخط ناقص خواهد بود. باید رسانه‌ها را گرد هم آوریم و ظرفیت آن‌ها را به خدمت بگیریم.

خوزستان، مهد تمدن و تکیه‌گاه ایران

احمدرضا درویش، کارگردان برجسته سینمای ایران، با بیان اینکه خوزستان مهد تمدن و تکیه‌گاه ایران است، گفت: هرگاه سخن از خوزستان می‌شود، بی‌قرار می‌شوم. این بی‌قراری باید با برگزاری جشنواره‌ای در شأن خوزستان، به آرامش درونی بدل شود.

هنرمندان خوزستان سربلندمان خواهند کرد

محمد جوروند، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان خوزستان، با اشاره به تجربه میزبانی موفق فرهنگی در استان، گفت: جلسات متعددی با هنرمندان خوزستانی برگزار شده است و با حمایت استاندار، جشنواره‌ای درخور برگزار خواهد شد.

هر شهر خوزستان، تمدنی کهن دارد

اردشیر صالح‌پور، نویسنده و پژوهشگر تئاتر، خوزستان را رنگین‌کمانی از اقوام دانست و گفت: جشنواره باید به بازنمایی شکوه تمدن خوزستان بپردازد. فرهنگ، خاستگاهی مردمی دارد و باید مردم را درگیر روایت‌های هنری کرد.

جشنواره میراث‌فرهنگی، تلفیق شش جشنواره است

رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی، جشنواره را تلفیقی از شش رویداد دانست و گفت: این جشنواره تنها یک رقابت نیست، بلکه بستر تولید آثار باکیفیت درباره خوزستان و میراث‌فرهنگی ایران است. آینده‌ای روشن برای آن متصور هستیم

تصویر نویسنده خوزتوریسم

اولین و قدیمی ترین مسجد شهر دزفول در مسیر ثبت جهانی

اولین و قدیمی ترین مسجد شهر دزفول در مسیر ثبت جهانی*

🔰دکتر عباس پاپی زاده نماینده دزفول و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پس از برگزاری نخستین جلسه ثبت جهانی مسجد جامع دزفول اظهار داشت؛با پیگیری های انجام گرفته و همکاری خوب محمد جوروند مدیر کل میراث فرهنگی استان خوزستان به زودی شاهد ثبت جهانی قدیمی ترین مسجد شهرستان دزفول یعنی مسجد جامع دزفول خواهیم بود .

وی افزود:پرونده ثبت جهانی مسجد جامع دزفول بعنوان یک اثر کم نظیر تاریخی از شهریور ماه لغایت مهرماه سالجاری توسط سازمان جهانی یونسکو مورد بررسی و ان شالله با تایید و تصویب نهایی، این مسجد تاریخی ثبت جهانی خواهد شد.

وی گفت؛مسجد جامع اولین و قدیمی‌ترین مسجدی که در دزفول ساخته شده‌است این مسجد به سبک معماری دوره ساسانی و برخی بخش های آن بین قرن‌های سوم و چهارم هجری ساخته شده است

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسجد جامع دزفول بعد از پل ساسانی مهم ترین بنای تاریخی شهر دزفول است که در سال ۱۳۱۶ ثبت ملی شده است.افزود؛ دزفول بعنوان یک شهر مذهبی و تاریخی همیشه در کشور شهره خاص و عام بوده و وجود مساجد تاریخی متعدد در این دیار از جمله مسجد جامع که جزو نخستین مساجد دوره اولیه اسلامی در ایران است خود بیانگر پیشرو بودن دیار درالمومنین دزفول در پذیرش اسلام و تشیع است.

نماینده دزفول بیان کرد: این بنای فاخر به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد
به عنوان یکی از آثار تاریخی مذهبی مهم و شناخته شده در جنوب غرب كشور این ظرفیت را دارد مانند مسجد امام اصفهان،مسجد وکیل شیراز و یا مسجد جامع یزد پذیرای گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور باشد.


عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان عنوان کرد: علاوه بر پیگیری برای ثبت جهانی مسجد جامع مطمئنا تلاش برای شناساندن ،معرفی و ثبت جهانی برخی دیگر از آثار مادی و معنوی دزفول مانند پل ساسانی،دریاچه تمی،آبشار شوی،آرامگاه‌ یعقوب لیث صفاری و آسیاب های آبی ادامه خواهد داشت .

عکس:ایرنا

تصویر نویسنده خوزتوریسم

رونمایی از سند قرارداد تاریخی شرکت دارسی با سادات  قیری در بیست و نهمین نمایشگاه نفت تهران

رونمایی از سند قرارداد تاریخی شرکت دارسی با سادات در بیست و نهمین نمایشگاه نفت تهران

در جریان بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، از یکی از مهم‌ترین اسناد تاریخی صنعت نفت ایران رونمایی شد؛ قراردادی که در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی (۱۹۰۶ میلادی) میان شرکت دارسی و سادات قیری منعقد شده است.

هادی حیدری، کارشناس اسناد شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، درباره اهمیت این سند گفت: این قرارداد از نخستین توافق‌های رسمی مرتبط با بهره‌برداری نفت در مسجدسلیمان محسوب می‌شود و تا سال ۱۳۶۳ ادامه داشت. براساس مفاد آن، شرکت دارسی متعهد شد در ازای بهره‌برداری از اراضی متعلق به سادات، سالانه مبلغی را به‌صورت مستمری به آنان پرداخت کند.

این سند نشان‌دهنده شکل‌گیری پایه‌های اقتصادی صنعت نفت در ایران است. وی افزود: این اسناد که قدمتی نزدیک به ۱۲۰ سال دارند، بخشی از مجموعه‌ای هستند که در نمایشگاه امسال به نمایش درآمدند و روایت‌گر آغاز دوران صنعتی نفت در کشورند.

به گفته حیدری، بسیاری از این اسناد روی کاغذهای دست‌ساز شرکت واتمن انگلستان نوشته شده‌اند؛ کاغذهایی با نقش‌آب (واترمارک) اختصاصی که اصالت آن‌ها را تأیید می‌کند.

این نوع کاغذها از قرن هجدهم میلادی برای مکاتبات رسمی و قراردادهای مهم استفاده می‌شدند و در مورد شرکت دارسی نیز به‌صورت اختصاصی سفارش داده شده بودند. وی در پایان اشاره کرد: استفاده از کاغذهای واتمن برای نگارش این اسناد، نه‌تنها اعتبار آن‌ها را افزایش داده، بلکه نشان‌دهنده اهمیت مکاتبات شرکت دارسی در آغاز فعالیت‌های نفتی در ایران است.

پ.ن:
ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ " ﺳﺎﺩﺍﺕ ﻗﯿﺮﯼ " ﭼﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺑﻮﺩﻧﺪ؟

ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ " ﺳﺎﺩﺍﺕ ﻗﯿﺮﯼ " ﺍﺯ ﻃﻮﺍﯾﻒ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺷﻮﺷﺘﺮ ﻣﯽ ﺯﯾﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻧﺴﺐ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻮﺳﯽ ﮐﺎﻇﻢ ‏( ﻉ ‏) ﻣﯽ ﺭﺳﺎﻧﺪﻧﺪ . ﺷﻐﻞ ﺍﺻﻠﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ­ﮔﺬﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻋﺒﻮﺭ ﺍﺯ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﺟﻨﻮﺏ، ﺩﺭ ﺩﺭﻩ " ﺧِﺮﺳﺎﻥ " ﻣﺤﻠﯽ ﮐﻪ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﻣﺴﺠﺪ ﺳﻠﯿﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﭼﺸﻤﻪ ﻩ ­ﺍﯼ ﺟﻮﺷﺎﻧﯽ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺎﯾﻌﯽ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﺍﺯ ﺁﺏ ﻭ ﻣﺎﺩﻩﺍﯼ ﺳﯿﺎﻫﺮﻧﮓ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻣﯽ ﺗﺮﺍﻭﯾﺪ .
ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺘﺪﺭﯾﺞ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﮐﺴﺐ ﭘﺎﺭﻩ ﺍﯼ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﻪ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺍﯾﻦ ﻣﺎﺩﻩ ﭘﯽ ﻣﯽ ﺑﺮﻧﺪ ﻭ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﻗﯿﺮﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺳﺎﺳﺎﻧﯿﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﻗﯿﺮﺍﻧﺪﻭﺩ ﮐﺮﺩﻥ، ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﻭ ... ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﺪ . ﺍﺯ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ ﺑﻬﺮﻩ ﺑﺮﺩﺍﺭﯼ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺁﻏﺎﺯ ﮐﻨﻨﺪ .
ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﺑﺰﺍﺭﯼ ﺳﺎﺩﻩ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺨﺮﺍﺝ ﻧﻔﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺩﯾﮕﯽ ﺑﻪ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﭼﻬﺎﺭ ﻭ ﻗﻄﺮ ﺩﻭ ﻣﺘﺮ، ﻧﻔﺖ ﺭﺍ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ ﻣﺘﻮﺍﻟﯽ ﮔﺮﻡ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺣﺪﯼ ﮐﻪ ﻣﻮﺍﺩ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﺁﻥ ﺗﺒﺨﯿﺮ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻗﯿﺮ ﻣﺬﺍﺏ ﺑﺎﻗﯽ ﺑﻤﺎﻧﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﺗﺨﻠﯿﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺍﺩ ﺩﺭ ﺁﺏ، ﻗﯿﺮ ﻻﯾﻪ ﻻﯾﻪ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻓﺮﻭﺵ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ .
ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﯽ ﺳﺎﺩﺍﺕ ﺑﺮ ﻣﯽﺁﯾﺪ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﺳﺎﻝ ﻫﺎﯼ 6­ ـ 1285 ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﺩﻣﻮﺭﮔﺎﻥ ‏( ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺷﻨﺎﺱ ﻓﺮﺍﻧﺴﻮﯼ ‏) ﺍﺯ ﻗﻀﯿﻪ ﻗﯿﺮ ﺩﺭّﻩ ﺧﺮﺳﺎﻥ ﻣﻄﻠﻊ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺩﻭﻟﺖ ﻭﻗﺖ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻣﻮﻓﻖ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﺳﺎﺩﺍﺕ ﻗﯿﺮﯼ ﺭﺍ ﺭﺍﺿﯽ ﺑﻪ ﺍﻧﻌﻘﺎﺩ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩ ﺑﺎ ﮐﻤﭙﺎﻧﯽ ﺩﺍﺭﺳﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ . ﺍﺳﻨﺎﺩ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺣﺎﮐﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺟﻤﻌﯽ ﺍﺯ ﺳﺎﺩﺍﺕ ﺷﻮﺷﺘﺮﯼ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﻩ ﺷﺎﻥ ﺍﺣﺘﺸﺎﻡ ﺍﻟﺴﻠﻄﻨﻪ ﺷﮑﺎﯾﺘﯽ ﺑﻪ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﻣﻠﯽ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺧﻮﺍﻧﯿﻦ ﺑﺨﺘﯿﺎﺭﯼ ﺍﻣﻼﮎ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺑﻪ ﮐﻤﭙﺎﻧﯽ ﻧﻔﺖ ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ ﺍﺟﺎﺭﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧد
ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺳﺎﺩﺍﺕ ﻋﻠﯽ ﺭﻏﻢ ﻣﯿﻞ ﺑﺎﻃﻨﯽ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩ ﻣﻮﺍﻓﻘﺖ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﻭ ﻣﻘﺮﺭ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﺩﺭّﻩ ﺧﺮﺳﺎﻥ ﭼﺎﻩ ﻧﻔﺖ ﺣﻔﺮ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﻭ ﮐﻤﭙﺎﻧﯽ ﺩﺍﺭﺳﯽ ﺳﺎﻻﻧﻪ هزار ﻣﻦ ﻧﻔﺖ ﻭ نهصد ﻗﺮﺍﻥ ﺍﺣﻤﺪﺷﺎﻫﯽ ‏( ﻧﻘﺮﻩ ‏) ﺑﻪ ﺳﺎﺩﺍﺕ ﻗﯿﺮﯼ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻧﺪ . ﺍﻣﺎ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻗﯿﺮﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻣﯽ ﺯﻧﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺭﺍ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﺍﺟﺪﺍﺩﯼ ﺧﻮﺩ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺭ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ ﻣﺪﺍﺧﻠﻪ ﺩﻭﻟﺖ ﻣﻘﺮﺭ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﭼﺎﻩ ﻧﻔﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﻫﺎ ﺍﺟﺎﺭﻩ ﺑﺪﻫﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺮ ﻣﻮﺟﺐ ﺍﻧﻌﻘﺎﺩ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩ ﻗﯿﺮﯼ – ﺩﺍﺭﺳﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ .
ﺍﯾﻦ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻫﺸﺖ ﺷﺮﻁ ﻫﺴﺖ ﺩﺭ ﺍﮐﺘﺒﺮ ۱۹۰۷ ﺑﻪ ﺍﻣﻀﺎﺀ ﻃﺮﻓﯿﻦ ﻣﯽ ﺭﺳﺪ ﻭ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺍﯾﻦ ﺳﻨﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﺟﺎﺭﻩ ﺩﻫﻨﺪﮔﺎﻥ ﺳﯿﺪ ﻟﻄﻒ ﺍﻟﻪ ﻭﻟﺪ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﺳﯿﺪ ﮐﺮﯾﻢ ﻗﯿﺮﯼ ﻭ ﺁﻗﺎ ﺳﯿﺪ ﺁﻗﺎﯾﯽ ﻭﻟﺪ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﺳﯿﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﻗﯿﺮﯼ ﻭﮐﺎﻟﺘﺎ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺳﺎﺩﺍﺕ ﻗﯿﺮﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﻮﺟﺮ ﻭﯾﻠﯿﺎﻡ ﺩﺍﺭﺳﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻭﮐﯿﻞ ﻭﯼ ﺟﯽ . ﭘﯽ . ﺭﯾﻨﻠﺪﺳﻦ ﮐﻪ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩ ﺭﺍ ﺍﻣﻀﺎﺀ ﮐﺮﺩه اند

تصویر نویسنده خوزتوریسم

مسجد جامع شوشتر در یک قدمی ثبت جهانی قرار دارد

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی:

مسجد جامع شوشتر در یک قدمی ثبت جهانی قرار دارد

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسجد جامع شوشتر در یک قدمی ثبت جهانی قرار دارد گفت: مقدمات فنی ثبت این اثر توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تایید شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد سادات‌ابراهیمی اظهار کرد: با پیگیری‌های مستمر از طریق وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همچنین تلاش‌های مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، پرونده مسجد جامع شوشتر مورد تایید مسئولان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و کارشناسان قرار گرفته و در روند ثبت جهانی قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به پیگیری‌های صورت‌گرفته پرونده این اثر مهم تاریخی از شهریور لغایت مهرماه توسط سازمان جهانی یونسکو ابتدا بررسی و سپس مورد تایید و تصویب قرار خواهد گرفت.

سادات‌ابراهیمی ادامه داد: ثبت این اثر نقطه عطفی در آثار میراث فرهنگی و گردشگری شوشتر خواهد بود. ما از ماه‌ها قبل در حال آماده‌سازی شرایط لازم برای ثبت این اثر مهم هستیم و در صورت تایید شاهد تامین اعتبارات ویژه برای این اثر تاریخی از طرف یونسکو خواهیم بود.

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مسجد جامع شوشتر با ویژگی‌های منحصربفرد معماری خود از جمله گنبد زیبا، مناره‌های تاریخی و تزیینات گچ‌بری بی‌نظیر، تمام معیارهای لازم برای ثبت در فهرست میراث جهانی را داراست. قدمت این اثر مربوط به قرن سوم و چهارم هجری قمری است.

وی بیان کرد: ثبت جهانی این اثر می‌تواند سالانه به تعداد گردشگران خارجی و داخلی استان بیفزاید و موجب رونق اقتصادی منطقه شود. پیش‌بینی می‌کنیم با این ثبت، شوشتر به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری فرهنگی کشور تبدیل شود.

سادات ابراهیمی خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌های اجرایی باید همکاری‌های لازم را انجام دهند و از مردم شوشتر نیز می‌خواهیم که همچون همیشه در حفظ این میراث گرانبها ما را یاری کنند.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

معبد اینشوشیناک زیگورات چغازنبیل مرمت شد

معبد اینشوشیناک زیگورات چغازنبیل مرمت شد

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل، از اجرای فصل اول عملیات حفاظت و مرمت معبد اینشوشیناک در طبقه اول زیگورات چغازنبیل خبر داد.

به‌گزارش روابط‎عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، عاطفه رشنویی، با اعلام این خبر توضیح داد: فصل اول عملیات حفاظت تخصصی معبد اینشوشیناک، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های زیگورات چغازنبیل، با تکیه بر اصول اصالت و سلامت بنا و بر پایه استانداردهای بین‌المللی نگهداری از میراث‌جهانی خشتی، با موفقیت به پایان رسید.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با معرفی روش‌‌های استاندارد مرمتی، افزود: فرایند حفاظت در این بخش از مجموعه، با تمرکز بر روش‌های مداخله حداقلی، استفاده از مصالح هم‌ساز و همگن، و پایش مستمر آسیب‌ها انجام گرفت تا ساختار تاریخی معبد، ضمن تثبیت وضعیت کنونی، از آسیب‌های آتی نیز مصون بماند.

او در بیان اهداف طرح اظهار کرد: این طرح با هدف حفظ اصالت مصالح، ساختار، خوانایی کالبدی معبد، افزایش عمر بنا و دور کردن آسیب‌های احتمالی از آن و با رعایت اصول حفاظت مبتنی بر مبانی نظری حاکم بر صیانت از این مجموعه و شیوه‌نامه‌های بین‌المللی نظیر منشور ونیز و راهنمای حفاظت از میراث خشتی ایکروم، توسط کارشناسان و استادکاران مجرب این میراث‌جهانی طراحی و اجرا شد.

رشنویی در ادامه تصریح کرد: معبد اینشوشیناک در طبقه اول زیگورات، یکی از شاخص‌ترین سازه‌های خشتی جهان، علاوه بر این‌که نمادی از دانش معماری ایلامیان در هزاره دوم پیش از میلاد است، به‌عنوان بخشی از نخستین اثر جهانی ثبت‌شده ایران، نیازمند حفاظت مستمر، علمی و درجا است.

او همچنین در تشریح روش‌ کار، عنوان کرد: حفاظت در محل (In Situ Conservation)، رویکردی است که هم از انتقال یا تخریب لایه‌های تاریخی جلوگیری می‌کند، و هم به فهم بهتر سیر تحول بنا در بستر طبیعی و فرهنگی‌اش می‌انجامد.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه، حفاظت از معبد اینشوشیناک را گامی در پاسداری از میراث‌جهانی خشتی دانست و افزود: این پایگاه با اجرای این عملیات، یک گام دیگر در زمینه صیانت پایدار از ارزش‌های جهانی این مجموعه کم‌نظیر برداشت و آن را در مسیر حفاظت بلندمدت قرار داد.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی «مسجد ایرانی»/ بیش از یک هزار مسجد بررسی شدند

در جلسه‌ای با حضور علی دارابی مطرح شد

آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی «مسجد ایرانی»/ بیش از یک هزار مسجد بررسی شدند

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: از ابتدای تشکیل پرونده «مسجد ایرانی»، بیش از یک هزار مسجد در سراسر کشور بررسی شدند و طی مراحل مختلف، غربالگری انجام شد، این مساجد از قرن دوم هجری تا دوره قاجار را شامل می‌شود.

به گزارش میراث آریا، نشست هم‌اندیشی و هماهنگی با مدیران کل و معاونان میراث‌فرهنگی در ۱۴ استان‌ کشور پیرامون پرونده ثبت جهانی «مسجد ایرانی»، روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه در سالن نوروز وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در این نشست بر بازدید حضوری دست‌اندرکاران نگارش پرونده از مساجد پیشنهادی استان‌ها تاکید کرد و گفت: از ابتدای تشکیل پرونده، بیش از هزار مسجد در سراسر کشور بررسی شدند و طی مراحل مختلف، غربالگری صورت گرفت. این مساجد از قرن دوم هجری تا دوره قاجار را شامل می‌شوند و در دو دسته با اولویت اول و دوم تقسیم‌بندی شده‌اند.

او افزود: با این وجود، همچنان امکان معرفی مساجد برای این پرونده وجود دارد و باید مطمئن شویم که اگر پیشنهادی از استان‌ها نیامد، یعنی مسجدی که ویژگی‌های ثبت جهانی با مختصات مدنظر را داشته باشد، در آن استان وجود نداشته است.

رعایت زمان‌بندی ارسال مدارک، اطلاع دقیق مدیرکل استان از روند پیشرفت پرونده، ظرفیت‌سازی و مدیریت مطالبات استانی از جمله نکاتی بود که دارابی به آن‌ها اشاره کرد.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور تصریح کرد: ثبت این مساجد یک افتخار تاریخی برای ایران و همه ایرانیان است. ما همه تلاشمان را برای تحقق این مهم انجام می‌دهیم و ان‌شاءالله که این پرونده آبرومند به سرانجام مطلوب برسد.

علیرضا ایزدی، مدیرکل آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی هم دراین نشست اظهار کرد: مقدمات پرونده ثبت جهانی «مسجد ایرانی» از دو سال پیش آغاز شده است و اکنون وارد مرحله فشرده‌تری شده‌ایم. پس از جلسات متعدد شورای عالی، فعلاً به فهرستی از ۳۲ مسجد در ۱۴ استان‌ رسیده‌ایم.

به گفته او، رفع مستحدثات و موانع در عرصه و حریم مساجد همراه با انجام مرمت‌های مورد نیاز برای پرونده ثبت جهانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ضروری است.

ایزدی خاطرنشان کرد: سال جاری تنها سالی است که کشورها می‌توانند طی یک مرحله پرونده‌های پیشنهادی خود را به مرکز میراث جهانی ارسال کنند؛ از سال آتی دومرحله‌ای‌شدن پرونده‌های نامزدی برای همه کشورها الزامی است.

رسول وطن‌دوست مسئول پرونده ثبت جهانی مسجد ایرانی در توضیحاتی گفت: تاکنون از مساجد ۱۳ استان بازدیدهایی داشته‌ایم.

به گفته او؛ مساجد منتخب شامل تأثیرگذارترین، شاخص‌ترین، و معروف‌ترین مساجد بوده و گویای توسعه و تحول معماری مسجد ایرانی از قرون اولیه اسلامی تا دوران اخیر هستند. همچنین نشانگر یکتای توسعه و تحول معماری و فناوری مورد استفاده در ساختمان‌سازی مسجد در ایران بوده و نشان‌دهنده اهمیت و تأثیرگذاری فرهنگ ایرانی در ترویج هنر اسلامی در جهان و نیز تأثیرپذیری هنر و فرهنگ ایران توسط مفاهیم و خرد اسلامی‌اند.

لازم به ذکر است که مسجد جامع شوشتر و دزفول در بین مساجد واجد شرایط در پرونده ثبت جهانی مساجد ایران قرار دارند

آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی «مسجد ایرانی»/ بیش از یک هزار مسجد بررسی شدند

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ