خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

در بزرگداشت «موزه و معلولیت» مطرح شد  تغییر نگاه موزه‌ها به افراد دارای معلولیت

در بزرگداشت «موزه و معلولیت» مطرح شد

تغییر نگاه موزه‌ها به افراد دارای معلولیت/ احترام و کرامت ارجح است به مناسب‌سازی فیزیکی/ کمیته آموزش راهنمایان گردشگری دسترس‌پذیر تشکیل می‌شود.

رئیس ایکوم با بیان اینکه طی سال‌های اخیر نگاه موزه‌ها به موضوع افراد دارای معلولیت تغییر پیدا کرده است، اهمیت کرامت و احترام را به این اقشار مورد تاکید قرار داد.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، همایش دسترس‌پذیری و آموزش گردشگری در موزه‌ها در نهمین سال گرامی‌داشت «روز موزه و معلولیت» با حضور مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم و جمعی از معلولان با همکاری انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارس ظهر امروز ۱۳ خردادماه ۱۴۰۳ در موزه فرش ایران برگزار شد.

مصطفی فاطمی بزرگداشت روز موزه و معلولیت را تلنگری برای توجه گردشگری و موزه‌ها به این موضوع مهم عنوان کرد و افزود: در دو سالی که فعالیت میز گردشگری دسترس‌پذیر آغاز به فعالیت کرده است، تلاشمان در حیطه سیاست‌گذاری‌ تصویب مصوبه و آیین‌نامه‌های قانونی از جمله آیین‌نامه‌ مربوط به ساخت و استانداردسازی اماکن گردشگری و دستورالعمل مرتبط با سرویس‌های بهداشتی بوده است.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی در کنار دسترس‌پذیری فیزیکی بر اهمیت تغییر نگاه پرسنل اماکن گردشگری تاکید کرد و افزود: طی این مدت آشنایی با این موضوع در دستور کار قرار گرفت و برای جلب توجه‌ها به موضوع معلولیت دوره‌های متعددی برای پرسنل، نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی برگزار شد.

او با اشاره به طرح چالش‌های مربوط به مناسب‌سازی بناهای تاریخی برای افراد دارای معلولیت از سوی شوراهای فنی ادامه داد: موضوع توجه به افراد دارای معلولیت در ادبیات مرمتی نیز باید ورود پیدا کند و برای نه بزرگی که در مرمت بناهای تاریخی امری ضروری است در موضوع دسترس‌پذیری راه حلی پیدا کنیم.

فاطمی تشکیل کمیته و ارائه دستورالعمل و راهکار عملی در این راستا مفید دانست.

همچنین محیط طباطبایی با بیان اینکه به دلیل اهمیت موضوع معلولان مناسب‌سازی و همراهی با عنوان شاخصی مستقل از مجموعه استانداردسازی موزه‌ها مطرح شد، به تغییر نگاه موزه‌ها به این قشر در سال‌های اخیر اشاره کرد.

رئیس ایکوم افزود: برخی موزه‌ها مانند ملی، گلستان و نیاوران برای نابینایان اقدامات مناسبی انجام داده‌اند همچنین توجه ویژه به ناشنوایان داشته‌اند

او به ضرورت رعایت شاخص‌های فنی و علمی در ارتباط با ساماندهی فضاهای فیزیکی موزه‌ها اشاره کرد و احترام به این افراد را بر مسائل فنی و فیزیکی ارجح برشمرد و ادامه داد: انجام استانداردسازی‌ها برای سالمندان جامعه نیز کاربرد دارد و این افراد هم به راحتی می‌توانند از موزه‌ها استفاده کنند. موزه‌های در حال ساخت نیز باید موضوع افراد دارای معلولیت را مدنظر قرار دهند.

محیط طباطبایی با اشاره به اینکه در موضوع بناهای تاریخی و خانه‌های تاریخی که تبدیل به موزه می‌شوند، وظیفه اصلی حفاظت است، افزود: توسعه فناوری و پیشرفت‌های علمی از جمله VR امکانات مناسبی را در اختیار ما قرار داده‌اند که با استفاده از آنها می‌توان به افراد دارای معلولیت هرآنچه که در موزه‌ها می‌گذرد را ارائه کرد.

او با بیان اینکه در این راستا تعادل مهم است، ادامه داد: هر بنایی دستورالعمل مناسب خود را دارد که براساس آن شاخص‌ها باید با نظر کارشناسی تهیه شود.

همچنین از سوی رئیس انجمن راهنمایان گردشگری دسترس‌پذیر اعلام شد که به زودی کمیته آموزش راهنمایان تشکیل خواهد شد.

در پایان مراسم از اصغر ابراهیم‌زاده، حضرت قلی‌زاده، علی کرمی، مهین زورقی، ناهید فرهادنیا، سوسن مرادی، آرزو خانی، اعظم مهدی‌زاده قدردانی شد.

تغییر نگاه موزه‌ها به افراد دارای معلولیت/ احترام و کرامت ارجح است به مناسب‌سازی فیزیکی/ کمیته آموزش راهنمایان گردشگری دسترس‌پذیر تشکیل می‌شود

تصویر نویسنده خوزتوریسم

بنیاد فرهنگی ایران‌زمین شوشتر، پیوندگاه شاهنامه و هنر

بنیاد فرهنگی ایران‌زمین شوشتر، پیوندگاه شاهنامه و هنر

به شوشتر که می‌روید شاید بیش از هر چیزی سازه‌های آبی آن، آسیاب‌ها، پل‌های ساسانی، خانه‌های قدیمی با در‌های هنرمندانه چوبی، زیست‌بوم سبز و زیبا، دشت‌های شقایق، بابونه و گل‌های داوودی در بهار و شاید هم درخت‌های تنومند کُنار و باران‌های دل‌پذیر آبان‌ماه شما را به تماشا فروببرد و افسون سازد . افزون بر این‌ها شعر، موسیقی کهن،گویش شیرین باستانی و شاهنامه هم هست . باری دیر زمانی است که به کوشش بزرگان و اقبال کم‌مانند همگان از خردسال تا کهن‌سال، شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌دانی در این شهر بسیار رواج دارد شوشتر به سردیس فردوسی بزرگ در ورودی شهر آراسته شده است و چندین مرکز شاهنامه‌خوانی در آن بر پا شده است .

سخن کوتاه می‌کنم و در کوششم تا یکی از این مراکز را به شما بشناسانم:

به شوشتر که می‌رسید در خیابان اصلی شهر کمی پیش از بانک ملی مرکزی و در کوچه‌ای سرپایینی که اهالی از آن به نام کوچه‌ی بانک ملی یاد می‌کنند خانه قدیمی با دربی آهنی رخ‌نمایی می‌کند، زنگ درب را می‌فشارم: چهره‌ای نژاده، خندان و گشاده‌رو با گویشی شیرین و مهربان در را می‌گشاید ایشان استاد مجید بهداری هستند از ایشان شاهنامه آموخته‌ام، بردباری و کوشش و اینکه با امکانات بسیار کم هم می‌توان کارهای فرهنگی بزرگ و ارزشمند را سامان داد .

کار بزرگ ایشان آموختن شاهنامه به خردسالان و نوجوانان است در این مرکز که انجمن فرهنگی ایران‌زمین نام دارد، یک سالن آمفی تئاتر و یک سالن کتابخانه با صدها کتاب فرهنگی و هنری به چشم می‌خورد و از آن مهم‌تر سادگی و بی‌آلایشی.

هر آدینه که ماه به پایان برسد در آن خانه نشست شاهنامه‌خوانی برپا می‌شود از هر سوی شهر بزرگان، فرهیختگان، شاهنامه‌دانان و شاهنامه‌خوانان و اساتید ادبی گرد می‌آیند و از شاهنامه و فرهنگ و آیین ایرانی می‌گویند .

فزون‌بر این همه استاد بهداری برگزارکننده نشست‌های شاهنامه در دیگر جاهای شهر و استان هم هست. گویی دل‌بستگی ایشان به شاهنامه و کوشش ایشان در راستای شکوفایی این هنر ارزنده، کرانه ندارد.

خواهم گفت که استاد و همسرشان بانو دشت بزرگی بیش از یکصد هنرجوی خردسال شاهنامه دارند و افسوس خواهم خورد که چرا دو فرزند خردسال من هم در شمار از این گروه خردسال نیستند، خردسالانی که فرداها که بیاید جوانان شاهنامه‌خوان و شاهنامه‌دان کهن شهر ما شوشتر هستند و شهر ما را به شکوه و پیشینه فرهنگی و اجتماعی گذشته خود که بخشی از تمدن پر افتخار شوش است رهنمون خواهند شد .

مجید بهداری، زاده‌ی ۱۳۵۳ خورشیدی، کار هنری را با بازیگری تیاتر در سال ۱۳۷۷ آغاز کرد. نخستین کار تیاتر را در سال ۱۳۷۸ آه، اسفندیار مغموم کارگردانی کرد و وارد وادی کارگردانی تیاتر شد و چون دل‌بستگی بسیاری به ادبیات و دل‌بستگی ویژه‌ای به شاهنامه داشت نخستین بزرگداشت شاهنامه را در سال۱۳۸۰ برگزار کرد. پس از آن انجمن ادبی آدینه را در سال ۱۳۸۴ بنیادگذاری کرد و شمار بسیاری از دوستداران به شعر وادب به جامعه معرفی شدند .

انجمن‌های فرهنگی در خوزستان؛ همکاری دربرگزاری جشنواره‌ها، بزرگداشت‌ها درسطح خوزستان و… بنیادگذاری، تشکیل خانه‌ی نقالی و شاهنامه‌خوانی خوزستان درشوشتر؛ مسوولیت کانون نقالی انجمن هنرهای نمایشی خوزستان و برگزاری کلاس‌های آموزش نقالی وشاهنامه را از سال ۱۳۸۸ از فعالیت‌های این موسسه‌ی فرهنگی است.

وی به شوند دل‌بستگی بسیار به شاهنامه بیش‌تر کارهای تیاتری که بر روی صحنه برده است برگرفته از داستان‌های شاهنامه بوده است. از آن جمله: آه اسفندیار مغموم، مرگ رویین تن، کبودان واسفندیار، نقل سیاوش، کاوه آهنگر، ضحاک ستمگر و …‌

انجمن فرهنگی ایران‌زمین همچنین سال‌هاست که آموزش اختصاصی نقالی به‌ویژه برای کودکان دارد و از سال ۱۳۸۸ آموزش هنرنقالی برای کودکان، نوجوانان و جوانان را آغاز کرد.

بهداری از سال۹۰ هم به‌گونه‌ی اختصاصی و هم به‌گونه‌‌ی همگانی (افتخاری) و برای نخستین‌بار در سطح کشور آموزش خردسال (ازسه سال) را باهمکاری بانو دشت‌گلی و دخترش یسنا بهداری در فعالیت‌های این انجمن گنجاند که خوشبختانه برآیند تاثیرگذاری در سطح کشور داشته است.

آموزش اختصاصی و عمومی نقالی، قصه‌گویی، خوانش شاهنامه بابهره‌گیری از هنر نمایش و با آرمان کشف استعدادها و توانایی اجرا روی صحنه و… روزهای فرد از سوی این انجمن در خانه‌ سبز هنرمندان برگزار می‌شود.

به‌گفته‌ی مدیر انجمن فرهنگی ایران‌زمین، با کوشش هنرجویان و خانواده‌ها افتخار‌آفرینی در اجراها چشمگیر است و تاکنون بیش از ۱۵۰ هنرجو در دوره‌های گوناگون اختصاصی، عمومی، کوتاه‌مدت و بلندمدت آموزش شرکت داشته‌اند و نزدیک ‌به ۱۰۰ هنرجو درسطح شهرستان، استان و کشور با حضور در جشنواره‌های گوناگون استانی و ملی اجرا داشته‌اند.

انجمن ایران‌زمین شوشتر ازسال ۱۳۸۳در جایی به‌نام خانه سبزهنرمندان، با همکاری و همراهی اداره ارشاد این شهر برنامه‌های گوناگون فرهنگی، هنری و نمایشی برگزار می‌کند. بخشی از این مکان به نام حمام جلودار، به ثبت میراث فرهنگی رسیده است و سال‌هاست با همکاری هنرمندان بازسازی و تجهیز شده است. انجمن ایران‌زمین برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری از این فضا بهره می‌گیرد.

منبع: امرداد

تصویر نویسنده خوزتوریسم

دزفول در مشهد صاحب خیابان شد

دزفول در مشهد صاحب خیابان شد

سفیر فرهنگی و گردشگری دزفول در استان خراسان‌ رضوی گفت: نامگذاری یکی از خیابان های مشهد به نام دزفول در صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد به تصویب رسید.

سیدمحمد قاضی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: نامگذاری خیابانی به نام دزفول پایتخت مقاومت ایران در مشهد پایتخت مذهبی ایران اسلامی طی یک سال گذشته به طور جدی دنبال شد و سرانجام با تصویب شورای نامگذاری شورای اسلامی شهر مشهد این مهم به سرانجام رسید.

وی با اشاره به طولانی و پیچیده بودن فرآیند نامگذاری معابر و خیابان‌ها در کلان شهرها افزود: با تصویب نامگذاری یکی از خیابان‌های مشهد به نام دزفول در شورای نامگذاری مشهد، این نامگذاری روز گذشته دزر صحن علنی شورای شهر مشهد تصویب نهایی شد.

سفیر فرهنگی و گردشگری دزفول در استان خراسان‌رضوی گفت: این خیابان در نزدیکی میدان امام‌خمینی (ره) و همچنین در مسیر فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد به مرکز شهر واقع شده است.

به گزارش ایرنا، ۱۴ ماه پیش نخستین سفیر فرهنگی و گردشگری دزفول در استان خراسان رضوی با حکم شورای اسلامی شهر دزفول منصوب شد که این انتصاب زمینه گسترش ارتباط فرهنگی میان دزفول و مشهد را بیش از پیش فراهم کرده است.

به گواه آمار، دزفول تنها شهر اشغال نشده‌ای است که مورد شدیدترین حملات موشکی و بمباران هوایی و زمینی قرار گرفت اما هرگز تسلیم نشد.

رژیم بعث عراق در مدت هشت سال جنگ، ۱۷۶ موشک غول پیکر «فراگ هفت و اسکاد» به شهر دزفول شلیک کرد.

هواپیماهای دشمن ۴۸۹ بمب و راکت بر سر مردم بی‌دفاع شهر فرو ریختند و آتش بارهای عراق با شلیک پنج هزار و ۸۲۱ گلوله توپ نقاط مختلف شهر را هدف قرار دادند اما با این همه خسارت، مردم دزفول با تقدیم ۲ هزار و ۶۰۰ شهید، چهار هزار جانباز، ۴۵۲ آزاده سرافراز و ۱۴۷ مفقود و جاویدالاثر حماسه مقاومت و پایداری را در تاریخ درخشان انقلاب اسلامی ایران جاودان ساخت.

به پاس این پایداری در هفتمین سال جنگ تحمیلی، به پیشنهاد دولت وقت، دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت کشور معرفی و در چهارم خرداد ۱۳۶۶ لوح زرینی به مردم دزفول اعطا شد.

همچنین چهارم خرداد به نام روز مقاومت و پایداری مردم دزفول در تقویم جمهوری اسلامی نامگذاری شد.

سفیر فرهنگی و گردشگری دزفول در استان خراسان‌ رضوی گفت: نامگذاری یکی از خیابان های مشهد به نام دزفول در صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد به تصویب رسید.

سیدمحمد قاضی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: نامگذاری خیابانی به نام دزفول پایتخت مقاومت ایران در مشهد پایتخت مذهبی ایران اسلامی طی یک سال گذشته به طور جدی دنبال شد و سرانجام با تصویب شورای نامگذاری شورای اسلامی شهر مشهد این مهم به سرانجام رسید.

وی با اشاره به طولانی و پیچیده بودن فرآیند نامگذاری معابر و خیابان‌ها در کلان شهرها افزود: با تصویب نامگذاری یکی از خیابان‌های مشهد به نام دزفول در شورای نامگذاری مشهد، این نامگذاری روز گذشته دزر صحن علنی شورای شهر مشهد تصویب نهایی شد.

سفیر فرهنگی و گردشگری دزفول در استان خراسان‌رضوی گفت: این خیابان در نزدیکی میدان امام‌خمینی (ره) و همچنین در مسیر فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد به مرکز شهر واقع شده است.

به گزارش ایرنا، ۱۴ ماه پیش نخستین سفیر فرهنگی و گردشگری دزفول در استان خراسان رضوی با حکم شورای اسلامی شهر دزفول منصوب شد که این انتصاب زمینه گسترش ارتباط فرهنگی میان دزفول و مشهد را بیش از پیش فراهم کرده است.

به گواه آمار، دزفول تنها شهر اشغال نشده‌ای است که مورد شدیدترین حملات موشکی و بمباران هوایی و زمینی قرار گرفت اما هرگز تسلیم نشد.

رژیم بعث عراق در مدت هشت سال جنگ، ۱۷۶ موشک غول پیکر «فراگ هفت و اسکاد» به شهر دزفول شلیک کرد.

هواپیماهای دشمن ۴۸۹ بمب و راکت بر سر مردم بی‌دفاع شهر فرو ریختند و آتش بارهای عراق با شلیک پنج هزار و ۸۲۱ گلوله توپ نقاط مختلف شهر را هدف قرار دادند اما با این همه خسارت، مردم دزفول با تقدیم ۲ هزار و ۶۰۰ شهید، چهار هزار جانباز، ۴۵۲ آزاده سرافراز و ۱۴۷ مفقود و جاویدالاثر حماسه مقاومت و پایداری را در تاریخ درخشان انقلاب اسلامی ایران جاودان ساخت.

به پاس این پایداری در هفتمین سال جنگ تحمیلی، به پیشنهاد دولت وقت، دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت کشور معرفی و در چهارم خرداد ۱۳۶۶ لوح زرینی به مردم دزفول اعطا شد.

همچنین چهارم خرداد به نام روز مقاومت و پایداری مردم دزفول در تقویم جمهوری اسلامی نامگذاری شد.

دزفول، شهری باستانی با چشم اندازی جهانی در حوزه گردشگری

تصویر نویسنده خوزتوریسم

دوره‌های آموزشی گردشگری سلامت ابلاغ شد

دوره‌های آموزشی گردشگری سلامت ابلاغ شد

مدیرکل مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی از ابلاغ دوره‌های آموزشی فعالان گردشگری سلامت با هدف توانمندسازی و به‌روزرسانی نحوه فعالیت در این حوزه خبر داد.

ابوطالب قاسمی وسمه‌جانی درباره این دوره‌های آموزشی توضیح داد: دوره‌های آموزش و توانمندسازی فعالان گردشگری سلامت کشور که بر اساس سرفصل‌های به‌روز و مورد نیاز این صنعت تدوین و به استان‌ها ابلاغ شد، به عنوان یکی از سیاست‌های در اولویت وزارتخانه در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی گردشگری ادامه داد: به دنبال این اقدام دو هدف پیگیری شده است؛ ساماندهی فعالان غیررسمی و غیرمجاز از طریق تقویت حلقه رسمی فعالان این بخش و نیز تقویت زنجیره و سیستم رسمی فعالان به منظور عرضه بسته‌های خدمتی رقابتمند و حرفه‌ای‌تر به گردشگران سلامت به منظور پشتیبانی از اعتبار و برند سیستم درمان، پزشکی و سلامت کشور از جمله اهداف تعیین شده به شمار می‌آیند.

قاسمی اظهار کرد: در چارچوب سیاست تعاملی و ارتباط مؤثر با دستگاه‌های فعال این بخش، این دوره‌های آموزشی با رویکرد مشارکتی و با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر ذی‌نفعان این حوزه تهیه و تدوین شده است.

او افزود: بر اساس دستورالعمل موجود مقرر شد سرفصل‌های تخصصی در حوزه فرایندهای درمان در همکاری نزدیک بین موسسات آموزشی دارای مجوز با دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های قطب انجام شود.

به گفته مدیرکل مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی گردشگری، این دوره‌ها شامل شش سرفصل اصلی و ۳۲ درس بر اساس نیازمندی‌های فعالان این صنعت تدوین و ابلاغ شده است که در تهیه آن به الگوهای موفق بین‌المللی توجه شده است.

او یادآور شد: از اقدامات نوآورانه‌ای که در چارچوب ابلاغ این دستورالعمل به آن پرداخته شده است، توجه به نیازهای آموزشی همه ذی‌نفعان این حوزه شامل مدیران دفاتر حرفه‌ای گردشگری سلامت، مدیران آب‌های گرم درمانی، اسپاهای حلال، دهکده‌های سلامت، راهنمایان فعال در این بخش، هتل بیمارستان‌ها و مدیران IPD بیمارستان‌ها بوده است.

قاسمی گفت: امیدواریم از طریق آموزش و توانمندسازی فعالان این حوزه بتوان در مسیر ساماندهی و رشد کشور به عنوان یک مقصد رقابتمند گردشگری سلامت گام‌های اساسی برداشت تا از برکات آن به اقتصاد و گسترش دیپلماسی سلامت کشور کمک و به عنوان اقدامی پیشگیرانه مانع از مهاجرت کادر درمانی عزیز و زحمتکش کشور شود.

گردشگری سلامت چیست + مقاصد جهانی توریسم سلامت - رسانه قطبنما

تصویر نویسنده خوزتوریسم

بازدید ۶ میلیون گردشگر خارجی از ایران در یک سال/ صعود ۶ پله‌ای ایران در رده‌بندی گردشگری

بازدید ۶ میلیون گردشگر خارجی از ایران در یک سال/ صعود ۶ پله‌ای ایران در رده‌بندی گردشگری

سازمان ملل از ورود حدود ۶ میلیون گردشگران خارجی به ایران در سال ۲۰۲۳ و صعود ۶ پله‌ای ایران در رده‌بندی جهانی از این نظر خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، گردشگری سازمان ملل متحد در جدیدترین گزارش خود از رشد قابل توجه ورود گردشگران خارجی به ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داده است.

بر اساس آمار این نهاد بین‌المللی ورود گردشگران خارجی به ایران در سال ۲۰۲۳ با رشد ۴۳ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده است.

در این سال ۵.۹ میلیون گردشگر خارجی از ایران دیدن کرده‌اند. در سال پیش از آن جمعیت گردشگران خارجی ورودی به ایران ۴.۱ میلیون نفر اعلام شده بود.

رشد ۴۳ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران طی سال میلادی گذشته در حالی است که طی سال قبل از آن نیز صنعت گردشگری ایران پس از شیوع کرونا احیا شده و ورود گردشگران خارجی به ایران بیش از ۴ برابر شده بود.

در سال ۲۰۲۱ تنها ۸۸۰ هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کرده بودند که این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۴.۱ میلیون نفر افزایش یافته بود.

بر اساس این گزارش با افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران رتبه ایران در جهان از این نظر نیز بهبود یافته است. ایران در سال ۲۰۲۲ در رتبه ۴۰ جهان از نظر جمعیت گردشگران خارجی ورودی به کشور قرار داشت؛ اما در سال ۲۰۲۳ با صعود ۶ پله‌ای در جایگاه ۳۴ قرار گرفته است.

بر این اساس تنها ۳۳ کشور جهان در این سال گردشگر خارجی بیشتری نسبت به ایران جذب کرده‌اند. فرانسه با جذب ۱۰۰ میلیون گردشگر خارجی در رتبه نخست جهان قرار گرفته و اسپانیا با ۸۵ میلیون نفر و آمریکا با ۶۶ میلیون نفر به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

کشورهای ایتالیا، ترکیه، مکزیک، انگلیس، آلمان، یونان و اتریش رتبه‌های چهارم تا دهم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

موزه پزشکی ‌دکتر عبدالجلیل کلانتر هرمزی ثبت ملی شد

موزه پزشکی ‌دکتر عبدالجلیل کلانتر هرمزی در رامهرمز ثبت ملی شد

یک دوستدار میراث ‌فرهنگی از ثبت موزه پزشکی دکتر عبدالجلیل کلانترهرمزی شهرستان رامهرمز در فهرست میراث ملی خبر داد.

منصور معتمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: موزه پزشکی دکتر عبدالجلیل کلانترهرمزی با شماره ۱۴۰۲۲۵۰۰/۲۲۷۹۲ ثبت ملی شد.

او بیان کرد: این موزه با هدف نگهداری و نمایش اشیای کاری و شخصی پزشکان دوره قاجار و دوره پهلوی اول راه‌اندازی شد.

وی افزود: این موزه پزشکی دارای ویژگی‌های متمایزی است که آن را دارای اهمیت خاص فرهنگی کرده است.

معتمدی گفت: بازدید از موزه پزشکی دکتر عبدالجلیل کلانترهرمزی برای عموم مردم به صورت رایگان است.

موزه پزشکی دکتر کلانترهرمزی موزه‌ای کاملا تخصصی و پزشکی است که در شهرستان رامهرمز واقع در کوی جوی آسیاب خیابان میرنوروزی قرار دارد.

این دوستدار میراث فرهنگی گفت: در این موزه علاوه بر وسایل پزشکی برخی از پزشکان متوفی شهرستان شامل ابزار پزشکی جراحی، وسایل دندانپزشکی، ابزار ارتوپدی همچنین وسایل سنجش سختی آب، وسایل نگهداری داورهای حساس به گرما، تلمبه‌های سم‌پاشی و ضدعفونی قدیمی، یخچال نفتی، لباس‌های پزشکی اتاق عمل، تعدادی پایان‌نامه پزشکی، آسیاب‌های دستی مخصوص آسیاب کردن داروهای گیاهی، وسایل آزمایشگاهی، ترازوهای وزن و کودک، قالب‌های دندان برنجی، نمونه‌ای از انواع گیاهان داروهای گیاهی، وسایل شکسته‌بندی سنتی و ماسک‌های شیمیایی، وسایل شخصی برخی پزشکان متوفی و... نگهداری می‌شود.

دکتر عبدالجلیل کلانترهرمزی متولد ۱۳۳۷ از شهری به نام رامهرمز است. او حرفه پزشکی را از پدر خود و حمایت‌های او به ارث برده است. پدر وی کارمند شهرداری بود و در کنار آن به کشاورزی نیز می‌پرداخت، اما متاسفانه عبدالجلیل در نوجوانی و سن ۱۳ سالگی از داشتن پدر محروم شد. او اینک فوق‌تخصص جراحی پلاستیک ایران دارد. وی سال‌ها پیش در دوران دفاع مقدس‌ نامش را میان حماسه‌سازان هشت سال دفاع مقدس ماندگار کرد و امروز باز در میدانی دیگر و در عرصه‌ای دیگر به جهاد می‌پردازد و از این راه به کسب اهداف متعالی‌اش نایل می‌شود.

دکتر کلانترهرمزی در سال ۱۳۵۵ بعد از اخذ دیپلم در شهر اهواز در دانشگاه پزشکی جندی‌شاپور در رشته پزشکی تحصیل کرد و در نهایت به عنوان دانشجوی برتر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و در ادامه تحصیلات خود در زمینه تخصص جراحی عمومی به عنوان پزشک فعال در جبهه‌های جنگ حضور پیدا کرد و بعد از اتمام جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۷ در زمینه جراحی پلاستیک ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۷۱ با اخذ بورسیه برای ادامه تحصیلات خود به خارج کشور رفت.

دکتر کلانترهرمزی همچنین دارای است که از جمله آنها است:

کتاب پیوند پوست کتاب، کتابچه کاریکولوم آموزشی گروه جراحی پلاستیک، کتابچه راهنما و مقررات آموزشی مرکز پزشکی، کتاب بوتاکس و کاربرد آن در جراحی زیبایی صورت، راهنما و مقررات آموزشی مرکز فوق تخصصی جراحی پلاستیک، راهنمای جراحی زیبایی بینی، راهنمای جراحی جمجمه، راهنمای جراحی فک و صورت.

منبع: ایسنا

https://media.chtn.ir/d/2024/03/22/4/669759.jpg?ts=1711118395000https://media.chtn.ir/d/2024/03/22/4/669761.jpg?ts=1711118398000

تصویر نویسنده خوزتوریسم

mis از کجا آمد؟

m.i.s از کجا آمد؟

يادداشتي در مورد نامگذاري مسجد سليمان

علامت اختصاري MIS نشانه مشهوري است كه براي ناميدن شهر مسجد سليمان ـ قديمي‎ترين اقليم نفتي ايران- مورد استفاده قرار مي گرفته و تا به امروز هم كما بيش استفاده مي شود.

در نخستين سال هاي كشف نفت، نام مسجدسليمان، در مكاتبات و نامه ‎نگاري‎ هاي اداري، به صورت مخفف و به اين شكل استفاده مي‎شد. كما اينكه در مكاتبات شركت نفت، حتي واژ‎گاني كوتاه‎تر از اين هم معمولاً مخفف‎سازي مي‎شد كه از جمله آنها مي‎توان به عبارت استفاده از حروف اختصاري AZ براي ناميدن شهر اهواز اشاره كرد.
اما عبارت Masjed Suliman چگونه بهMIS تبديل شده و حرف I در بين دو حرف M (حرف اول مسجد) و S (حرف اول سليمان) به چه منظور به كار رفته است؟
واقعيت اين است كه حرف I در اينجا نقش آوانگاري و حرف وصل كننده را دارد. به عبارتي متصل كننده دو بخش اسم مسجدسليمان است و نه چيز ديگر.

اگر چه شباهت اين عبارت با حروف اختصاري عبارت ديگري به نام "سيستم اطلاعات مديريت"(Management Information System) اين شبهه را به وجود آورده بود كه منظور از عبارت اختصاري MIS، اشاره به اين اصطلاح مديريتي بوده است. در واقع از آنجا كه فعاليت هاي صنعت نفت در آن سال ها در مسجد سليمان متمركز بود، براي ناميدن آن از اين عبارت تخصصي و كاربردي در علم مديريت استفاده شد. حال آن كه چنين تصوري صحيح نيست.

اين تصور تا بدانجا پيش رفت كه در برخي كتاب هاي منتشر شده در مورد نفت و مسجدسليمان نيز بازتاب يافت و پر واضح است كه اين اشتباه، صرفا از تشابه اين دو ناشي شده و در صورت تحقيق بيشتر، قابل پيشگيري بود !
جهت مستند بودن و ارائه مدرك براي عدم هم معنا بودن دو واژه MIS به معناي سيستم اطلاعات مديريت و ديگري مخفف نام مسجدسليمان، به سه سند معتبر و دقيق زير اشاره مي شود :
سند اول: پلاك نصب شده بر شير دهانه چاه F7 كه مدت ها در محل ورودي ساختمان مركزي شركت نفت انگليس (بريتانيك‎ هاوس) در لندن به نمايش عموم گذاشته شده و تصوير آن در صفحه 93 كتاب "رئيس نفت" تأليف علي يعقوبي‎نژاد به چاپ رسيده است. با دقت در اين پلاك در سطح اول آن مشاهده مي‎كنيم كه نام Masjad – I – Sulaiman حك شده است.
به عبارتي اين سند تاييد مي كند كه حرف I حرف اتصال بين دو واژه «مسجد» و «سليمان» است و مخفف‎سازيMIS نيز از اين عبارت گرفته شده است.
سند دوم: نقشه مربوط به خاورميانه در سال 1901 ميلادي است كه در كتاب تاريخ جهاني نفت (جلد اول) نوشته دانيل يرگين ترجمه غلامحسين صالح‎يار (صفحه 267) چاپ گرديده است. در اين نقشه كه به زبان انگليسي نشانه‎گذاري شده است نيز مشاهده مي‎كنيم كه مسجدسليمان با عنوان Masjad – I – Sulaiman قيد گرديده و در اين سند از واژه سيستم اطلاعات مديريت و مشابه آن خبري نيست.
سند سوم: سند سوم قابل ارائه، برگه ‎هاي حقوقي مربوط به ژوئن 1950 ميلادي است كه شركت نفت ايران و انگليس براي كاركنان صادر مي‎نموده و نمونه مذكور را در كتاب "مسجدسليمان نيم قرن چپاول" (صفحه 214) مي‎توانيم ببينيم. در بالاي اين برگ حقوقي نيز عنوان Masjad – I – Sulaiman ذكر گرديده و مشخص مي‎نمايد كه كاربرد حرف I چه بوده است.
البته ذكر اين نكته بي مناسبت نيست كه استعمال حرف I در بين اسامي دو بخشي مختص نام مسجدسليمان نبوده و حتي در جاهاي ديگر نيز به كار رفته است. كما اينكه در همان نقشه پيش گفته از كتاب تاريخ جهاني نفت نيز مي‎بينيم كه واژه «ميدان نفتون» به شكل Maidan – I – Nafton آمده است.
با استناد به اين اسناد و مدارك مطمئناً جاي شك و شبهه‎ اي در خصوص معناي واژه‎ مورد بحث باقي نمي‎ماند كه MIS مخفف نام مسجدسليمان است و هر كاربرد ديگري براي آن در خصوص مسجدسليمان نمي‎تواند صحيح باشد.

منابع

علي يعقوبي نژاد، رئيس نفت/ انتشارات يادواره كتاب/ صفحه ۹۳
دانيل يرگين: تاريخ جهاني نفت/جلد يك /ترجمه غلامحسين صالحيار/ انتشارات اطلاعات/ صفحه ۲۶۷
فرشيد خداداديان/ مسجد سليمان، نيم قرن چپاول/ انتشارات آرويج/ ص ۲۱۴

تصویر نویسنده خوزتوریسم

باغ موزه دفاع مقدس دزفول

باغ موزه دفاع مقدس دزفول

به گواه آمار، دزفول تنها شهر اشغال نشده‌ای است که مورد شدیدترین حملات موشکی و بمباران هوایی و زمینی قرار گرفت اما هرگز تسلیم نشد؛ رژیم بعث عراق در مدت هشت سال جنگ، ۱۷۶ موشک غول پیکر «فراگ هفت و اسکاد» به شهر دزفول شلیک کرد.

به پاس این پایداری در هفتمین سال جنگ تحمیلی به پیشنهاد دولت وقت، دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت کشور معرفی و در چهارم خرداد ۱۳۶۶ لوح زرینی به مردم دزفول اعطا شد؛ همچنین چهارم خرداد به نام روز مقاومت و پایداری مردم دزفول در تقویم جمهوری اسلامی نامگذاری شد.

باغ موزه دفاع مقدس دزفول در مساحت ۱۶ هزار و ۴۲۰ متر ساخته شده و دارای موزه مسقف است که ۱۵۰ هزار سند مکتوب، ۲۳۰ هزار قطعه عکس، ۵۰ هزار دقیقه صوت و ۱۹ هزار حلقه فیلم از دوران دفاع مقدس در آن نگهداری می‌شود.

این باغ موزه همچنین دارای بخش‌هایی همچون کتابخانه تخصصی جنگ، واحد اسناد، گروه روایتگری دزفول و یادمان هشت شهید گمنام و برخی تجهیزات نظامیِ به غنیمت گرفته شده از دشمن بعثی از جمله انواع تانک، نفربر، توپ و ضدهوایی در این باغ موزه نگهداری می‌شود.

چهارم خرداد در تقویم کشورمان به نام روز دزفول و روز مقاومت و پایداری نامیده شده است

عکس:امین نظری/ایسنا است

تصویر نویسنده خوزتوریسم

شهید بهروز مرادی؛ خالق تابلوی وسعت خرمشهر به اندازه ایران

شهید بهروز مرادی؛ خالق تابلوی وسعت خرمشهر به اندازه ایران

نام شهیدِ هنرمند بهروز مرادی در کنار شهیدان جهان آرا، بهنام محمدی و همه بچه های دلیر خرمشهر به یادمان می آورد که روزی روزگاری قرار بود خرمشهر برای ایرانی ها نباشد.

سربازان بعثی وقتی داخل خرمشهر شدند بر در و دیوار آن نوشته بودند «جئنا لنبقی» یعنی: آمدیم که بمانیم. بعید هم نبود بمانند؛ اما غیرت ایرانی آن را بر نمی‌تابید. خرمشهر مردان مردی داشت که پس از بیست ماه شهرشان، ملیت و هویت خود را از چنگال بعثی ها آزاد کرد. یکی از همین جوانان غیور و شجاع شهید بهروز مرادی بود. او با دستی قلم و با دستی آرپیجی را به سمت دشمن هدف گرفت.

همه فن حریف بود. در جبهه اسمش را شکارچی تانک گذاشتند و خطاط تابلوی معروف «به خرمشهر خوش آمدید جمعیت ۳۶ میلیون نفر» و «این شهر به خون شهدا مطهر است با وضو وارد شوید» است. صنایع دستی خوانده؛ اما عکاس، نقاش و خطاط بود. شهید هنرمند بهروز مرادی دانشجوی رشته صنایع دستی دانشگاه هنر در سال ۱۳۳۵ در خرمشهر به دنیا آمد.

جمله معروفی که عراقی ‌ها روی دیوارهای خرمشهر نوشته بودند، «جئنا لنبقی»؛ یعنی آمده ‌ایم که بمانیم. شاید خیلی ‌ها تفسیرهای گوناگونی از این جمله داشته باشند؛ شاید خیلی ‌ها هم تا امروز که این کلمه ‌ها را می ‌خوانند، ندانند عراقی ‌ها چنین جمله جسورانه ‌ای را روی دیوارهای خرمشهر نوشته بودند. اما هر چه هست، این جمله یک سند تاریخی است و پاسخی که به این جمله داده شد بسیار تاریخی ‌تر و با اراده ‌تر از آنی بود که نوشته شده بود.

وقتی نیروهای ایرانی وارد خرشهر می ‌شوند، یک فرمانده جوان خرمشهری به نام بهروز مرادی، با دیدن این دیوار نوشته فوراً دستور می ‌دهد برای حفظ این جمله یک پست نگهبانی بگذارند. او نگران بود که مبادا در آن گیرودار و هیجان ناشی از آزادی خرمشهر کسانی بیایند و بدون این که به ارزش سندی و تاریخی این جمله آگاهی داشته باشند، شعارهای دیگری روی آن بنویسند و این سند را از بین ببرند.

شهيد بهروز مرادی در آن شرایط حساس و دشوار، ارزش این دیوار نوشته را می ‌دانست و دوست داشت در آینده با سند و مدرک درباره جنگ حرف بزند و دیگران را با ارائه این اسناد از آن چه در میدان جنگ گذشته است، آگاه کند.

بهروز از روزهای ابتدایی حمله به مرزهای کشور فعالانه در جبهه ها حضور داشت. سوم خرداد و فتح خرمشهر آینه گویا و شاهد عینی از تاریخ دفاع مقدس و همچنین جهاد مظلومانه و شجاعت بی‌حد و حصر رزمندگان اسلام است. شهید مرادی جزو معدود نفراتی بود که تا آخرین لحظه در خرمشهر و در کنار جهان آرا جنگید و نامش در کنار شهیدانی چون محمد جهان آرا، احمد شوش، بهنام محمدی، امیر رفیعی، محمدرضا دشتی رسول نورانی، اکبر رنجبر، رضا دشتی، محمود ربیعی و همه بچه های خرمشهر به یادمان می آورد که روزی روزگاری قرار بود خرمشهر برای ایرانی ها نباشد.

او در مصاحبه اش می گوید: «یا جنازه ما را از اینجا می برند یا اینکه ما خرمشهر را نجات می دهیم این را از روی احساس نمی گویم بلکه چون ما مصمم هستیم این را می گویم. ما سربازانی هستیم که با اسلحه نمی جنگیم همانطور که با کوکتل مولوتوف در خرمشهر جنگیدیم.»

دست خط شهید بهروز مرادی بر پیکر زخمی خرمشهر پس از آزادی شهر از چنگال دشمن متجاوز در این عکس مشهود است. وی علاوه بر فعالیت به عنوانی نیروی رزمی و تبلیغاتی به عکاسی نیز می‌پرداخت؛ به نحوی که حدود دو هزار قطعه عکس یادگار تلاش او در تصویر مظلومیت خرمشهر و رزمندگان آن است.

او پس از آزادسازی خرمشهر کار شناسایی و تجسس پیکر مطهر شهدا را بر عهده گرفت. البته در خانواده خود سومین شهید است و پدر و برادرش نیز شهید شده اند و برادر دیگر نیز از جانبازان هشت سال دفاع مقدس است.

«سفر به چزابه» ساخته مرحوم ملاقلی پور، قسمت ششم روایت فتح و قسمت سوم مجموعه حقیقت ساخته جهاد سازندگی بر محور شخصیت شهید بهروز مرادی است. کتابهای «بهروز»، «به خرمشهر خوش آمدید» نوشته محسن مطلق و «خرمشهر پایتخت جنگ» به کوشش یاحسینی، با موضوع این شهید چاپ و به بازار عرضه شده است.

شهید سیدمرتضی آوینی در وصفش نوشته است: «جنگ اگر چه ادامه حیات معمول را برید، اما از منظری دیگر، دروازه‌ای به بهشت خاصان اولیای خویش بر ما گشود. تو گویی نبض دلیری و مرگ آگاهی است که در سنج و دمام می‌تپد. روی تابلوی ورودی شهر نوشته است: در کوچه‌های این شهر به خون شهدا آغشته است با وضو وارد شوید.

رزم‌آوران از این منظر آسمانی به جنگ می‌نگریستند، در هر وجب از این خاک شهیدی به معراج رفته است، با وضو وارد شوید. این تابلو را بر دروازه خرمشهر، شهید بهروز مرادی نگاشته است، مردی از سلاله جوانمردان. این تصویر به سال ۱۳۵۹ باز می‌گردد، چهارماه پس از آغاز جنگ تحمیلی، او تا سال ۱۳۶۷ که به شهادت رسید، پای از جبهه‌ها بیرون نگذاشت.

خانه شهید بهروز مرادی در خیابان نقدی، کنار مسجد اصفهانی‌ها قرار دارد. در این خانه سه شهید زیسته‌اند، بهروز مرادی، پدر و برادرش».

وی در بسیاری از عملیاتها شرکت فعّال داشت و رشادت ایشان شهره خاص و عام بود؛ تا سرانجام در چهارم خرداد ۶۷، چهل روز قبل از پایان جنگ تحمیلی در منطقه شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل شد.

وصیت نامه شهید

«بسم الله الرحمن الرحیم؛ به نام الله در هم کوبنده ظلم و ستمگری، وصیت خود را چنین اغاز می‌کنم: پدر مهربانم و مادر عزیزم! اگر خداوند بزرگ جهان شهادت نصیبم کرد و مرا به طرف خود به مهمانی دعوت کرد، هیچگونه برای من گریه نکنید.

همچنین از برادران و خواهران و سایر خویشان و دوستان {می خواهم}، گریه خود را برای فرزند عزیز حسین (علی اکبر) بکنند که بعد از او کسی از مردان هاشمی برای نگهداری مادر و خواهر و عمه اش و زینب باقی نمانده بود.

مادر عزیزم! حلالم کن. پدر عزیز و برادران و خواهرانم! خویشان و دوستانم! همگی حقوق خود را حلال بکنید. برادران رزمنده ام! به خصوص روح الله رجبی اگر شهید شدم، مرا به ده خود هر چه زودتر ببرید.

پروردگارا! تو را به جان پنج تن ال عبا مرا هم هر چه زودتر دوست و معشوق خود بدان و به طرف خود به مهمانی ابدی دعوت بکن. پروردگارا! من گنهکارم تو را به جان ابا عبدالله الحسین شهید کربلا مرا هم از سربازان امام زمان (عج) بدان. پرودگارا! تو را به جان علی ابن ابوطالب و محمد ابن عبدالله مرا هم یکی از این شهدای معشوق خود.

بدان. پروردگارا! من با تمام علاقه و محبت به طرف تو رو اوردم و تو هم با بزرگی خود مرا پشیمان مکن. (والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین امنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر) سوره مبارکه عصر والسلام.»

منبع:حیات

تصویر نویسنده خوزتوریسم

موزه جنگ خرمشهر

​​​موزه جنگ خرمشهر

مرکز فرهنگی دفاع‌ مقدس (موزه جنگ) خرمشهر، ساختمان سابق شرکت نفت خرمشهر می‌باشد که در خیابان امام‌خمینی (ره) (لب‌شط سابق) و در کنار پل شهید جهان‌آرا (پل فلزی) قرار دارد.

این ساختمان در اواخر مهر ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمد که پس از آزادسازی خرمشهر به محلی برای برپایی موزه جنگ تبدیل شد.

ساختمان این موزه در سال ۱۳۰۹ ساخته شد و تا پایان جنگ به عنوان بخش اداری شرکت نفت به کار می‌رفته است.

در دوران هشت سال جنگ تحمیلی این ساختمان به عنوان محل دیدبانی نیروهای عراقی مورد استفاده قرار گرفت. با بازسازی گوشه‌ای از ساختمان اداری شرکت نفت، در سال ۷۵ این مکان به عنوان مرکز فرهنگی دفاع مقدس افتتاح شد.

این موزه دارای چهار سالن مقاومت، اشغال، آزادسازی و بازسازی خرمشهر و همچنین آثار به جامانده از سرداران شهید حماسه مقاومت خرمشهر و نیز ادوات نظامی آن دوران است.

عکس :امین نظری/ایسنا

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ