خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

«مفرش» جعبه‌ای از طرح و رنگ

چمدان عشایر که با هنر مفرش‌بافی ساخته می‌شد، این روزها حسابی غریب و ناشناخته است

«مفرش» جعبه‌ای از طرح و رنگ

گنجاندن تکنیک‌های مفرش‌بافی در واحدهای درسی دانشگاهی راهی برای حفظ نام مفرش‌بافی است

عشایر خوش ذوق و سلیقه در طول تاریخ برای تأمین مایحتاج خود ایده‌های هنری هم داشتند. مثلاً وقتی یک جعبهٔ مستطیل‌شکل که برای نگهداری یا جابه‌جایی وسایل استفاده می‌شود به عشایر می‌رسد، رنگ و شکل دیگری می‌گیرد و از یک جعبهٔ بی‌روح به یک اثر هنری تبدیل می‌شود و اسمش می‌شود «مفرش‌بافی» که حالا بیشتر به صنایع‌دستی فراموش‌شده شبیه است.

مفرش‌بافی در میان عشایر قشقایی رواج بیشتری دارد و اصل‌ونسب این هنر به ایل قشقایی می‌رسد. این دست‌بافته به‌شکل مکعب‌مستطیل و در‌دار، شبیه به صندوق و چمدان، بافته می‌شود و برای حمل لحاف و تشک یا لوازم زندگی به وقت کوچ عشایر استفاده می‌شود. حمل آن بر پشت چهارپایان نیز بسیار آسان است.

خاستگاه مفرش‌بافی

مفرش یک دست‌بافتهٔ کاربردی برای ایل عشایر قشقایی است. ایل قشقایى از ایلات بزرگ عشایر ایران محسوب مى‌شود که ییلاق آنها در فارس، اصفهان، کهگیلویه‌وبویراحمد و قشلاق آنها در فارس، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه ‌و بویراحمد است. این ایل به بافت انواع دست‌بافته‌های عشایری از جمله قالى، گبه، گلیم، جاجیم، خورجین، چنته، مفرش و… مشهور است. درحالى‌که بخش زیادی از این ایل در روستاها و شهرهای قلمرو کوچ یکجانشین شده‌اند، گروهى نیز هنوز به زندگى کوچ‌نشینى ادامه مى‌دهند. به‌گفتهٔ «اشکان رحمانی»، استادیار گروه هنر و معماری دانشگاه شیراز، امروزه بافندگى در هر دو گروه رایج است؛ اما یکجانشین‌شده‌ها بیشتر به بافت قالى، گلیم و گبه و آن‌هم برای واسطه‌ها روی آورده‌اند.

در ایل قشقایى از قدیم هر دختری قبل از ازدواج حداقل یک جفت مفرش به‌عنوان جهیزیه برای خود مى‌بافت. انواع اسباب خانه از قبیل رختخواب، روانداز، گلیم، جاجیم و حتى لباس‌های عروس نیز در مفرش گذاشته مى‌شد

کوچ‌نشین‌ها به‌دلیل نیاز زندگى علاوه‌بر زیراندازها به بافت انواع دست‌بافته‌های محفظه‌ای مانند مفرش، چنته، توبره و خورجین نیز بسیار اهمیت مى‌دهند. مفرش‌بافى در ایران توسط ایلات شاهسون، قشقایى، افشار، کردهای جلالى، قسمت هفت‌لنگ ایل بختیاری، لرهای لرستان، اقوام کوچ‌نشین و نیمه‌کوچ‌نشین ارمنى در کشور آذربایجان، ترک و کردزبان‌های منطقهٔ آناتولى شرقى در ترکیه و آذری‌زبان‌های شهر کارس که از آذربایجان در قرن نوزدهم به آنجا کوچانده شده‌اند، بافته مى‌شود.

مختصر و مفید دربارهٔ مفرش‌بافی

فرش کلمه‌ای است عربى به‌معنى زیرانداز. این دست‌بافته در ایل بختیاری به رختخواب‌پیچ معروف است. مفرش دست‌بافتهٔ محفظه‌دار و خاص اقوام کوچ‌‌نشین است و از نظر فرم و کاربرد مشابه صندوق‌هایى است که در روستاها و شهرها کاربرد دارد. مفرش هنگامى که از اسباب و اثاثه پر مى‌شود، حالت سه‌بعدی مى‌گیرد. طول ۸۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر و عرض و ارتفاع ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌متر دارد. چون این دست‌بافته‌ها را حیوانات جابه‌جا مى‌کنند، همیشه به‌صورت جفت است. مفرش‌بافی هم برای خودش تکنیک خاصی دارد. علاوه‌بر اینکه باید مقاوم باشد، نباید بر وزن مواد اولیهٔ به‌کاررفته در مفرش بیفزاید. به همین دلیل با تکنیک تخت‌بافت، بافته می‌شود. در ایل قشقایى این نوع دست‌بافته‌ها را معمولاً با تکنیک گلیم‌بافى با پود مکمل جایگزین که به زبان محلى به آن «چرخ» گفته مى‌شود، مى‌بافند. در تکنیک چرخ‌بافى طرح‌ها حداقل با دو رنگ پود متفاوت بافته مى‌شود. قرمز رنگ اصلى مفرش است و زرد، سفید، طیف‌هایی از قرمز و آبى بیشترین و رنگ‌های سبز و قهوه‌ای نسبت به دیگر رنگ‌ها کمترین کاربرد در مفرش‌بافی را دارد. از لحاظ ترکیب‌بندی نیز، همان‌طور که در دیگر دست‌بافته‌های عشایر دیده مى‌شود، تکرار رنگ در جهت افقی، عمودی و مورب است. پس از بافت مفرش، نوارهای چرمی بر لبه‌های کار دوخته می‌شود و دسته‌های چرمی روی آن نصب می‌کنند.

کاربرد مفرش در زندگی عشایر

در ایل قشقایى از قدیم هر دختری قبل از ازدواج حداقل یک جفت مفرش به‌عنوان جهیزیه برای خود مى‌بافت یا خانواده‌اش به اشخاص بافنده در آشنایان، مفرش را سفارش مى‌دادند. انواع اسباب خانه از قبیل رختخواب، روانداز، گلیم، جاجیم و حتى لباس‌های عروس نیز در مفرش گذاشته مى‌شد. در اسباب و اثاثیهٔ داخل چادر مفرش جایگاه خاصى دارد. روبه‌روی ورودی چادر کنار دیواره، هم برای تکیه دادن و هم به‌منظور جلوگیری از ورود سرما به داخل چادر مفرش‌ها به‌صورت طولى در کنار هم قرار مى‌گیرد. معمولاً زیر اسباب و اثاثیه و روی آنها رختخواب‌ها، گلیم و جاجیم‌هایى که روزانه از آنها استفاده مى‌شود، چیده می‌شود، اما داخل مفرش از رختخواب‌ها، پتو و جاجیم‌هایى پر مى‌شود که برای مهمانان نگهداری می‌شود و استفادهٔ روزانه ندارد.

روزگار سپری‌شدهٔ مفرش

تغییر سبک زندگی اول از همه دامن صنایع‌دستی را گرفت. فرقی هم نمی‌کند که در چه زمینه‌ای باشد. همین که همه‌چیز صنعتی و ماشینی شد، یعنی صنایع‌دستی به گوشه‌ای خزید. کارایی مفرش هنگام کوچ عشایر بود. در زمان کوچ حیواناتی مثل قاطر، شتر و اسب مفرش‌ها را جابه‌جا مى‌کردند، اما امروزه ماشین‌ها کار جابه‌جایى را انجام مى‌دهند و سال‌های سال است که لزوم وجود مفرش هم احساس نمی‌شود. حتی در بعضى از خانواده‌های عشایری مفرش به‌شکل تکى بافته مى‌شود و نه زوج یا همانند سابق به ابعاد و اندازه دقت نمى‌شود. در بعضى از خانواده‌های عشایر یکجانشین، این دست‌بافته را دلالان با بافته‌های ماشینى مبادله مى‌کنند. عشایر یکجانشین مفرش را با الیاف شیمیایى می‌بافند نه الیاف طبیعی؛ زیرا الیاف شیمیایی درخشنده‌تر است و به‌دلیل بید نزدن و محافظت راحت‌تر ترجیح داده می‌شود.

اشکان رحمانی، استادیار گروه هنر و معماری دانشگاه شیراز، دربارهٔ به فراموشی سپرده شدن این هنر مواردی را مطرح می‌کند. از جمله اینکه نه‌تنها نسل جوان عشایر به تکنیک مفرش‌بافی آشنا نیستند، بلکه رغبتى هم به یادگیری آن از خود نشان نمی‌دهند؛ به‌خصوص جوانانی که تحصیلات آکادمیک دارند. بافنده‌های جوان فقط به بافت قالى، گلیم و گبه مى‌پردازند و فقط در ازای دریافت دستمزد برای تولیدکننده‌ها دست به بافندگی می‌برند و این در گروه‌هایى از عشایر که در حال گذر و تغییر سبک زندگى از کوچ‌نشینى به یکجانشینى هستند، بیشتر دیده مى‌شود.

همهٔ این عوامل سبب می‌شود نقوش و تکنیک‌های بافت مفرش به‌مرور زمان به بوتهٔ فراموشى سپرده شود. پیشنهاد رحمانی برای جلوگیری از فراموش شدن مفرش‌بافی این است که پژوهش و تحقیق میدانی دربارهٔ دست‌بافته‌های عشایری انجام شود و در مراکز آموزشى و دانشگاه‌ها نیز این تکنیک‌ها به‌عنوان واحد درسى آموزش داده شود.

منبع : پیام ما

«مفرش» جعبه‌ای از طرح و رنگ

تصویر نویسنده خوزتوریسم

راهنمایان موزه؛ راویان تاریخ

گفت‌‌وگو با «امین زاده‌ درویش»، راهنمای پردیس فرهنگی موزه‌ای «دفینه»

راهنمایان موزه؛ راویان تاریخ

یک قرن پیش که نخستین موزهٔ رسمی ایران در یکی از اتاق‌های بزرگ وزارت معارف در قسمت شمالی مدرسهٔ دارالفنون تأسیس شد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد موزه‌ها روزی بتوانند روایتگر داستان‌هایی از سراسر جهان باشند. این در‌حالی‌است که امروزه، بسیاری از موزه‌های ایران راوی میراث تاریخی و فرهنگی غرب تا شرق شده‌اند. «پردیس فرهنگی دفینه» در شمال تهران از جمله موزه‌های ایرانی است که آثار مهمی از هنر جهان، هنر اسلامی، گوهر و آرایه‌‌های تاریخی و پول ایران را در خود جای‌ داده است. مجموعه‌ای چهارطبقه که در آن، از تکهٔ عصای پادشاه هخامنشی تا کیف لویی ویتون ناصرالدین‌شاه، از اولین اسکناس جعلی ایران تا سنجاق‌های نذری هزارهٔ اول پیش‌ازمیلاد و حتی نقاشی‌های سالوادور دالی و پیکاسو را می‌توانید ببینید. البته جذابیت تماشای آثار هر موزه‌ای وقتی بیشتر خواهد شد که یکی از راهنمایان باذوق موزه در کنار شما باشد. امین زاده‌درویش، راهنمای بخش گوهر و آرایه‌های تاریخی در پردیس فرهنگی موزه‌ای دفینه از جمله راهنمایان موزه است که داستان‌های مربوط به هر بخش را باذوق و حوصله برای بازدیدکنندگان تعریف می‌کند. او که در رشتهٔ باستان‌شناسی تحصیل‌ کرده است و مطالعات زیادی در حوزهٔ تاریخ ایران و جهان دارد، معتقد است روایت اشیای موزه می‌تواند به جذب مخاطبان بیشتر کمک کند. خواندن تجربه‌ها و چالش‌های کار راهنمایان موزه از زبان او می‌تواند جالب باشد.

علاقه به موزه و تاریخ از کجا در شما شکل گرفت و اصلاً چطور شد که وارد این حرفه شدید؟
علاقه به موزه و تاریخ از کودکی در من شکل گرفت. درواقع، خواندن چند کتاب اسطوره‌ای و تاریخی در دورهٔ دبستان مانند شاهنامهٔ فردوسی، ایلیاد و ادیسهٔ هومر و همین‌طور دیدن یک سری فیلم‌های تاریخی باعث شد به داستان و تاریخ علاقه‌مند شوم. جذابیت این داستان‌ها و سعی بر روایت‌کردنشان برای دیگران موجب شد بیشتر به حوزهٔ تاریخ کشش پیدا کنم. اما در دورهٔ دبیرستان، من رشتهٔ تحصیلی دیگری انتخاب کردم و در دانشگاه ادامه دادم. تا اینکه از اواسط دههٔ ۸۰ احساس کردم باید به‌سمت علاقهٔ قبلی‌ام برگردم. به همین دلیل از سال ۸۷ تحصیل در رشتهٔ باستان‌شناسی را آغاز کردم و همزمان به‌خاطر علاقهٔ شخصی، راهنمای محوطه‌های تاریخی شدم. از جاهایی که در آن زمان کار کردم، می‌توان به محوطهٔ جهانی شوش، چغازنبیل، شوشتر و همچنین موزه‌های خوزستان اشاره کرد. این محوطه‌ها خیلی بصری نیستند. مثلاً در شوش شما با حجم زیادی از داستان‌ها مواجهید که مابه‌ازای بصری ندارند.

برای کار در موزه، شما باید علاقه‌مند به این حوزه باشید، مطالعهٔ مرتب و منسجم در این حوزه انجام دهید و اطلاعات خودتان را در حوزه‌های مختلف مانند باستان‌شناسی و موزه‌داری به‌روز نگه دارید

همین امر باعث شد من سبک روایتگری و روایت‌های مرتبط با اشیا را برای کار خودم انتخاب کنم. بعد از فارغ‌التحصیلی هم در یک برهه، در مجموعهٔ موزه‌های نفت مشغول به کار شدم و از آنجا که لحظه‌به‌لحظه تاریخ معاصر ما با داستان نفت گره‌ خورده، باز هم روایت‌ها بودند که برای بازدیدکننده‌ها جذابیت داشتند. پس از آن هم به موزهٔ دفینه آمدم و در این موزه هم به‌خاطر اینکه جنس و بافت اشیا بسیار متفاوت است، داستان‌ها و روایت‌های مربوط به اشیا اهمیت زیادی دارد. حالا برحسب اتفاق، من و بسیاری از دوستانم این سبک را انتخاب کردیم. اما امروزه در دنیای موزه در سراسر جهان، تأکید بر روایت و داستان‌ها است. ما در موزهٔ دفینه، مجموعاً نزدیک به سه هزار شیء داریم که حافظهٔ تصویری و شنیداری افراد نمی‌تواند تعداد زیادی از آنها را به‌خاطر بسپارد؛ بااین‌حال، همهٔ افراد، داستان‌ها را به‌خوبی به‌خاطر می‌سپارند. درواقع، این داستان‌ها هستند که ماندگارند.

گزارش کامل در ادامه نوشته

راهنمایان موزه؛ راویان تاریخ

ادامه نوشته
تصویر نویسنده خوزتوریسم

کارگاه بافندگی

کارگاه بافندگی

ثریا موسوی کارآفرینی از اهالی ایذه است که در چندین روستا از توابع شهرستان ایذه کارگاه آموزشی قالی بافی دارد. او بیش از ده سال است که زنان سرپرست خانوار و روستایی را پس از آموزش در رشته‌های قالی بافی، تابلو فرش، گلیم فرش، گبه، گیوه و چوقا مشغول به کار کرده و از فروش این صنایع دستی و محلی به سود می‌رساند.

عکس : سید خلیل موسوی/مهر

تولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوانتولید فرش دست باف با حضور بانوان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

کارگاه"میراث فرهنگی الفبای زندگی برای کودکان" در خانه سازمان های مردم نهاد خوزستان برگزار شد

کارگاه"میراث فرهنگی الفبای زندگی برای کودکان" در خانه سازمان های مردم نهاد خوزستان برگزار شد

کارگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان با شعار"میم مثل میراث فرهنگی، الف مثل الفبای زندگی و کاف مثل کودکان"با همکاری خانه سازمان های مردم نهاد استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، سید محسن حسینی امروز ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: به ابتکار وزارت میراث فرهنگی قرار بود طی هفته گرامیداشت میراث فرهنگی کارگاه هایی تحت عنوان"میراث فرهنگی الفبای زندگی" در سراسر کشور برگزار شود که شوربختانه زمان برگزاری این کارگاه ها مصادف شد با عزای عمومی شهدای خدمت شد، در نتیجه برگزاری این کارگاه ها به شانزدهم خرداد ماه جاری موکول که الحمدلله با استقبال گرم خانواده های اهوازی مواجه شدیم.

او گفت: این برنامه کارگاهی با همکاری میان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان و خانه سازمان های مردم نهاد استان طی روز ۱۶ خرداد ماه و به مدت سه ساعت اجرا شد، با توجه به اینکه معاونت میراث فرهنگی استان خوزستان بر آن است که در خلال تابستان نیز مبادرت به برگزاری کارگاه های آموزشی گوناگونی در رابطه با شرح وظایف سازمانی خود از جمله آموزش و ترویج میراث فرهنگی ملموس و ناملموس نماید، این کارگاه و کارگاه های قبلی مقدمه ای است برای کارگاه های تابستانه معاونت میراث فرهنگی خوزستان که قرار است با همکاری خانه سمن های استان برگزار شود.

معاون میراث فرهنگی استان خوزستان در تشریح کارگاه برگزار شده، افزود: در این کارگاه که با ابتکار و برنامه ریزی "منصور بزرگمهر" کارشناس فعال معاونت میراث خوزستان و "زاهد مهمدی" از مسوولان خانه سمن های استان برگزار شد، از سفالگر جوان اهل رامهرمز"زهرا شولی" به عنوان استاد کارگاه، گرافیست فعال حوزه میراث فرهنگی"زهرا زیلابی" به عنوان کارگاه گردان، مجری جوان برنامه های صدا و سیمای خوزستان"عاطفه تاجمیری" به عنوان مجری استفاده شد که گواهی بر عزم میراث خوزستان، خانه سمن ها و این عزیزان برای شکوفایی کودکان عزیز استان در حوزه میراث فرهنگی است.

حسینی در رابطه با اهمیت آموزش به کودکان توضیح داد: کودکان آینده سازان کشور و استان ما هستند و وظیفه ما به عنوان یک سازمان دولتی این است که در حوزه های مرتبط با میراث فرهنگی به آموزش کودکان بپردازیم تا موجبات شکوفایی ذهنی و شخصیتی آنها در حوزه میراث فرهنگی فراهم شود، زیرا آفرینش نسل های با فرهنگ و حامی میراث فرهنگی مستلزم ارایه آموزش های مربوطه در سنین پایین به کودکان است.

او ادامه داد: ما در این کارگاه تلاش کردیم تا از طریق حروف الفبا که متشکل از نمادهای بسیار ساده و قابل درک برای کودکان است، در زندگی روزمره کودکان اهوازی پنجره ای رو به سوی میراث فرهنگی بگشاییم تا نظر آنها را به جذابیت ها، فرصت ها و لذت های نهفته در بطن میراث فرهنگی منعطف کنیم. ما سعی کردیم از طریق آب و خاک یا همان گل سفالگری که به نحوی الفبای زندگی و آفرینندگی در زندگی انسان است به کودکان بیاموزیم که میراث فرهنگی نتیجه خلاقیت و آفرینندگی پیشینیان ماست. لذا ما باید این خلاقیت را نسل به نسل انتقال دهیم تا روح خلاق تاریخی در نسل های مختلف جامعه دمیده شود.

معاون میراث فرهنگی استان خوزستان در ارتباط با شعار این کارگاه بیان کرد: انتخاب شعار"میراث فرهنگی الفبای زندگی"به ابتکار وزارت میراث فرهنگی بوده ولی ما در میراث خوزستان به ابتکار"بزرگمهر" محتوای شعار مذکور را در قالب شعار"میم مثل میراث فرهنگی، الف مثل الفبای زندگی و کاف مثل کودکان"گنجاندیم تا در تداوم شعار اولیه جذابیت و خاطره انگیزی بیشتری در کودکان ایجاد کنیم،؛ با این امید که کودکان این واقعیت را درک کنند که میراث فرهنگی شامل سلسله ای از جذابیت ها و فرصت های ملموس و ناملموس است که می توانند اساس زندگی، تعامل با دیگران و تفکر قرار گیرند.

حسینی در پایان اضافه کرد: کارگاه های تابستانه معاونت میراث فرهنگی خوزستان در پایان هر هفته در خانه سمن های استان برگزار خواهد شد. این کارگاه ها شامل معرفی و آموزش میراث ملموس و ناملموس خوزستان به کودکان و نوجوانان است، در واقع، هنرمندان خوزستانی طی تابستان به صورت یک هفته در میان به آموزش میراث ملموس و ناملموس خوزستان خواهند پرداخت. برای نمونه می توان به کارگاه نمایش عروسک های محلی(۲۳ خرداد) و کارگاه ادبیات شفاهی عشایر خوزستان(۶ خرداد) که گونه ای میراث ناملموس در آنها نهفته است و همچنین، به کارگاه آشنایی با مرمت اشیاء برای کودکان(۳۰ خرداد) و کارگاه شبیه سازی کاوش باستان شناسی برای کودکان(۱۳ خرداد) که در ارتباط مستقیم با میراث ملموس هستند، اشاره نمود.

کارگاهکارگاهکارگاهکارگاهمیراث فرهنگی الفبای زندگی برای کودکان در خانه سازمان های مردم نهاد خوزستان برگزار شدکارگاهکارگاه

انتهای پیام/

تصویر نویسنده خوزتوریسم

بزرگداشت «موزه و معلولیت»

در بزرگداشت «موزه و معلولیت» مطرح شد

تغییر نگاه موزه‌ها به افراد دارای معلیت/ احترام و کرامت ارجح است به مناسب‌سازی فیزیکی

/ کمیته آموزش راهنمایان گردشگری دسترس‌پذیر تشکیل می‌شود

رئیس ایکوم با بیان اینکه طی سال‌های اخیر نگاه موزه‌ها به موضوع افراد دارای معلولیت تغییر پیدا کرده است، اهمیت کرامت و احترام را به این اقشار مورد تاکید قرار داد.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، همایش دسترس‌پذیری و آموزش گردشگری در موزه‌ها در نهمین سال گرامی‌داشت «روز موزه و معلولیت» با حضور مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم و جمعی از معلولان با همکاری انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارس ظهر امروز ۱۳ خردادماه ۱۴۰۳ در موزه فرش ایران برگزار شد.

مصطفی فاطمی بزرگداشت روز موزه و معلولیت را تلنگری برای توجه گردشگری و موزه‌ها به این موضوع مهم عنوان کرد و افزود: در دو سالی که فعالیت میز گردشگری دسترس‌پذیر آغاز به فعالیت کرده است، تلاشمان در حیطه سیاست‌گذاری‌ تصویب مصوبه و آیین‌نامه‌های قانونی از جمله آیین‌نامه‌ مربوط به ساخت و استانداردسازی اماکن گردشگری و دستورالعمل مرتبط با سرویس‌های بهداشتی بوده است.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی در کنار دسترس‌پذیری فیزیکی بر اهمیت تغییر نگاه پرسنل اماکن گردشگری تاکید کرد و افزود: طی این مدت آشنایی با این موضوع در دستور کار قرار گرفت و برای جلب توجه‌ها به موضوع معلولیت دوره‌های متعددی برای پرسنل، نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی برگزار شد.

او با اشاره به طرح چالش‌های مربوط به مناسب‌سازی بناهای تاریخی برای افراد دارای معلولیت از سوی شوراهای فنی ادامه داد: موضوع توجه به افراد دارای معلولیت در ادبیات مرمتی نیز باید ورود پیدا کند و برای نه بزرگی که در مرمت بناهای تاریخی امری ضروری است در موضوع دسترس‌پذیری راه حلی پیدا کنیم.

فاطمی تشکیل کمیته و ارائه دستورالعمل و راهکار عملی در این راستا مفید دانست.

همچنین محیط طباطبایی با بیان اینکه به دلیل اهمیت موضوع معلولان مناسب‌سازی و همراهی با عنوان شاخصی مستقل از مجموعه استانداردسازی موزه‌ها مطرح شد، به تغییر نگاه موزه‌ها به این قشر در سال‌های اخیر اشاره کرد.

رئیس ایکوم افزود: برخی موزه‌ها مانند ملی، گلستان و نیاوران برای نابینایان اقدامات مناسبی انجام داده‌اند همچنین توجه ویژه به ناشنوایان داشته‌اند.

او به ضرورت رعایت شاخص‌های فنی و علمی در ارتباط با ساماندهی فضاهای فیزیکی موزه‌ها اشاره کرد و احترام به این افراد را بر مسائل فنی و فیزیکی ارجح برشمرد و ادامه داد: انجام استانداردسازی‌ها برای سالمندان جامعه نیز کاربرد دارد و این افراد هم به راحتی می‌توانند از موزه‌ها استفاده کنند. موزه‌های در حال ساخت نیز باید موضوع افراد دارای معلولیت را مدنظر قرار دهند.

محیط طباطبایی با اشاره به اینکه در موضوع بناهای تاریخی و خانه‌های تاریخی که تبدیل به موزه می‌شوند، وظیفه اصلی حفاظت است، افزود: توسعه فناوری و پیشرفت‌های علمی از جمله VR امکانات مناسبی را در اختیار ما قرار داده‌اند که با استفاده از آنها می‌توان به افراد دارای معلولیت هرآنچه که در موزه‌ها می‌گذرد را ارائه کرد.

او با بیان اینکه در این راستا تعادل مهم است، ادامه داد: هر بنایی دستورالعمل مناسب خود را دارد که براساس آن شاخص‌ها باید با نظر کارشناسی تهیه شود.

همچنین از سوی رئیس انجمن راهنمایان گردشگری دسترس‌پذیر اعلام شد که به زودی کمیته آموزش راهنمایان تشکیل خواهد شد.

در پایان مراسم از علی خرازی (خوزستان)، اصغر ابراهیم‌زاده، حضرت قلی‌زاده، علی کرمی، مهین زورقی، ناهید فرهادنیا، سوسن مرادی، آرزو خانی، اعظم مهدی‌زاده قدردانی شد.

علی خرازی متولد سال ۱۳۵۹ و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی‌ارشد در رشته کارآفرینی گردشگری از دانشگاه پیام‌نور ساری است. این فعال گردشگری که دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خوزستان نیز محسوب می‌شود، فعالیت خود را به‌عنوان راهنمای بین‌المللی گردشگری با اجرای گشت‌های ورودی، از سال ۱۳۹۳ آغاز کرد.

او از سال ۱۳۹۵ ایده‌پردازی، طراحی و اجرای پاراتورهای نابینایان را در استان خوزستان آغاز کرده و در قالب کار گروهی با همراهی راهنمایان مختلف انجمن صنفی گردشگری و بخش‌های مختلف گردشگری خوزستان، تاکنون چهار پاراتور نابینایان را در سطح استان اجرا کرده است

تغییر نگاه موزه‌ها به افراد دارای معلولیت/ احترام و کرامت ارجح است به مناسب‌سازی فیزیکی/ کمیته آموزش راهنمایان گردشگری دسترس‌پذیر تشکیل می‌شود

تصویر نویسنده خوزتوریسم

شهر تاریخی ایذه

شهر تاریخی ایذه

شهر ایذه از روزگار باستان تا امروز به نام‌های آیاپیر، مال امیر، انشان و مال‌میر خوانده شده است به عقیده برخی از محققان این شهر در هزاره سوم پیش از میلاد "آنزان" گفته می شده است. ایذه از شهرهای بختیاری‌نشین استان خوزستان است که پیشنه تاریخی آن بنابر پژوهش‌های انجام شده و وجود آثار و سنگ نوشته‌های باستانی مربوط به دوران عیلامیان است ایذه به شهر نگارکنده‌های سنگی و صخره‌ای ایران نامیده شده است.

عکس: افسانه جعفری/ایرنا

تصویر نویسنده خوزتوریسم

حیات وحش منطقه «چمیم»

حیات وحش منطقه «چمیم»

«چمیم» یکی از روستاهای حمیدیه استان خوزستان است که در آن جا می توان شن های کویر، آب های رودخانه و درختان جنگل را در کنار هم مشاهده کرد.حیات وحش متفاوت این منطقه بسیار دیدنی و خاص و یکی از زیستگاه های گونه ارزشمند افعی شاخدار است. این جانور باشکوه که در معرض انقراض قرار گرفته بیشتر در شنزارهای خوزستان دیده می‌شود.

عکس:عرفان سامان فر / ایرنا

171193520_خرگوش-وحشی_r0nb.jpg171193519_چک-چک-در-پ.شش-سر-سبز-چمیم_mgs0.jpg171193516_شتر-مادر-و-کره-تازه-بدنیا-امده_8e24.jpg171193511_افعی-شاخدار_vdtq.jpg171193510_افعی-شاخدار-عربی_4xnu.jpg171193509_افعی-شاخدار-عربی-در-شنزارهای-چمیم_j1ro.jpghttps://s8.uupload.ir/files/171193528_%D8%B2%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%AD%D9%88%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D8%A8%D8%B2-%DA%A9%D9%88%DA%86%DA%A9_7q5w.jpghttps://s8.uupload.ir/files/171193526_%D8%AD%D8%B1%DA%AF%D9%88%D8%B4-%D8%B5%D8%AD%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88%D8%AD%D8%B4%DB%8C_1h6w.jpghttps://s8.uupload.ir/files/171193525_%D8%AA%DB%8C%D9%87%D9%88-%D9%86%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87_9nj.jpg171193524_چک-چک-سینه-سرخ_5h3v.jpghttps://s8.uupload.ir/files/171193523_%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AC_yji1.jpghttps://s8.uupload.ir/files/171193522_%D9%BE%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87-%DA%AF%D8%A7%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DA%A9-%D8%A8%D8%B1-%D9%BE%D8%B4%D8%AA-%DA%AF%D8%A7%D9%88%D9%85%DB%8C%D8%B4_tbmq.jpghttps://s8.uupload.ir/files/171193534_%D8%B3%D9%86-%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1_2nxl.jpg171193506_افعی-شاخدار-در-شنزارهای-چمیم_vlrp.jpghttps://s8.uupload.ir/files/171193530_%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%88%D9%85%DA%A9-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D9%88%D8%B4%D8%B4-%D8%B3%D8%B1-%D8%B3%D8%A8%D8%B2-%DA%86%D9%85%DB%8C%D9%85_cxmy.jpghttps://s8.uupload.ir/files/171193521_%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D8%AE%D9%87_f2aq.jpg171193531_زنبورحوار-سبز_jrpp.jpghttps://s8.uupload.ir/files/171193529_%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%88%D9%85%DA%A9_k9n3.jpghttps://s8.uupload.ir/files/171193550_%DA%A9%D9%88%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87_t4sp.jpghttps://s8.uupload.ir/files/171193543_%DA%A9%D9%88%DA%A9%D9%88-%D8%AE%D8%A7%D9%84%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D9%85%DB%8C%D8%A7%D8%A8_p1jr.jpghttps://s8.uupload.ir/files/171193554_%D9%84%DB%8C%DA%A9%D9%88_19j.jpghttps://s8.uupload.ir/files/171193555_%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%AD%D9%88%D8%B1%DA%A9-%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%82_xota.jpg171193556_ماهیخورک-ابلق_n8f6.jpg171193505_افعی-شاخدار-در-حال-استتار-در-شنها_bt5j.jpg

تصویر نویسنده خوزتوریسم

برنامه‌های هفته صنایع دستی اعلام شد

برنامه‌های هفته صنایع دستی اعلام شد

برنامه های هفته صنایع دستی از ۱۸ تا ۲۶ خردادماه در سراسر کشور اجرا می شود.

به گزارش میراث آریا، در آستانه هفته صنایع دستی، برنامه‌های این هفته اعلام و هر روز ۱۸ تا ۲۶ خردادماه با یک شعار رویدادهای صنایع دستی اجرا می‌شود.

بر این اساس، هفته صنایع دستی با شعار «تجدید میثاق با رئیس جمهور شهید» در شهر جهانی مشهد آغاز می‌شود. همچنین دومین روز از هفته صنایع دستی، همایش روز جهان صنایع دستی در استان تهران برگزار خواهد شد و شعار این روز «صنایع دستی، مردمی‌ترین مشارکت در جهش تولید» است.

سومین روز از این هفته، رویداد نشست شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی و بزرگداشت شصتمین سال تأسیس شورای جهانی صنایع دستی با شعار «صنایع دستی راوی فرهنگ در پهنه جهانی» برگزار می‌شود.

رونمایی و افتتاح پروژه‌ها یکی از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در این هفته است که ۲۱ خرداد ماه در آباده شیراز با شعار «صنایع دستی، خانواده، مولد، ‌راهبر توسعه» برگزار می‌شود.

ششمین روز هفته صنایع دستی در ورامین برگزار می‌شود، در این روز به صنایع دستی عشایری توجه می‌شود و قرار است نشستی با حضور اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها برگزار شود و شعار در نظر گرفته شده برای این روز «صنایع دستی، سبک زندگی ایرانی با تنوع فرهنگی» است.

ملاقات با هنرمندان و صنعتگران جزء برنامه‌هایی است که در روزهای ۲۳ و ۲۳ خردادماه در قالب دو رویداد در استان‌های اصفهان و تهران با شعارهای «صنایع دستی خلاق به دست جوانان آینده ساز» و «صنایع دستی حافظ سنت، حامل ارزش‌ها» برگزار می‌شود.

ملاقات با اساتید پیشکسوت، دانشگاهیان و هنرهای سنتی و همچنین افتتاحیه نمایشگاه گلیم‌های ایرانی به میزبانی استان تهران با شعارهای «صنایع دستی همسو با محیط زیست» و «صنایع دستی همسو با محیط زیست همگام با اقتصاد پایدار» از دیگر برنامه‌های هفته صنایع دستی است.

برنامه‌های هفته صنایع دستی اعلام شد

تصویر نویسنده خوزتوریسم

منطقه تفریحی و گردشگری علی کله دزفول

منطقه تفریحی و گردشگری علی کله دزفول

علی کله، یک منطقه تفریحی و گردشگری در امتداد رودخانه دز در دزفول است و سد تنظیمی دزفول هم در این منطقه روی رودخانه ساخته شده است. این منطقه در همه سال پذیرای گردشگران از همه جای خوزستان است اما در فصل گرم، بیشتر محلی برای تفریح و شنای جوانان و خانواده‌ها است تا از گرمای هوا تنی به آب خنک دز بزنند.

بسیاری از کودکان دزفول هم شنا را در حاشیه همین منطقه یاد می‌گیرند هر چند مسئولان امدادی همواره نسبت به خطر غرق‌شدگی با توجه به سرعت زیاد آب و عمق رودخانه هشدار می‌دهند.

عکس :امین نظری /ایسنا

تصویر نویسنده خوزتوریسم

نوای "فیدوس" برای جنتلمن نفتی

نوای "فیدوس" برای جنتلمن نفتی


نگاهی به زندگی و زمانه ی مهندس حسن کتیبه، به بهانه اکران خصوصی فیلم فیدوس

"فیدوس"؛ بوق بزرگی بود که با فشار جریان هوای فشرده، بخار آب یا گاز کار می کرد و در ابتدای شکل گیری صنعت نفت و در غیاب دستگاه"ساعت"، بصورت عمومی و در میان همه ی ساکنان شرکت - شهرهای نفتی و از سویی؛ سخت بودن آموزش مفهوم "زمانبندی کار" برای نیروی کار صنعتی جدید توسط کمپانی نفت، یک اُپراتور آموزش دیده این وظیفه را برعهده می گرفت و با در اختیار داشتن یک دستگاه ساعت دیواری دقیق در اتاق مخصوص به کار خود و در زمان مشخص، با بازکردن شیر(valve) لوله ی مسیر جریان هوای فشرده، بخار آب یا گاز (بستگی به محل نصب فیدوس)، صدای رسایی را در محیط طنین انداز می کرد.
نامگذاری اش را هندی می دانند و ریشه اش را به نی های قطور و بلندی که با دمیدن هوا در آن صدای بم و پُر طنینی تولید می شد.برای انگلیسی ها؛ الارم(Alarm) بود و در دیگر شرکت - شهر نفتی ایران، مسجد سلیمان، بختیاری ها دستگاه های مشابه "فیدوس" را؛ "شیت" همان "سوت" در گویش محاوره ای خود می نامیدند که کاربردی مشابه داشت.
سارا عابدی، کارگردان و فیلم ساز، نام "فیدوس" را برای فیلم مستند معرفی یکی از پیشکسوتان شاخص نفتی، مهندس"حسن کتیبه" انتخاب نموده است.پُرتره ای که در سال های آخر حیات این چهره ی نفتی ساخته شد و گرچه در روز اکران و رونمایی از فیلم در خردادماه۱۴۰۳ در تهران، خود مهندس حسن کتیبه رَخت از جهان خاکی بر بسته بود، اما در نبود او و همچنین نبود مستندنگاری های تصویری خوب در تاریخ شفاهی نفت، این فیلم، به نوعی طنین فیدوس طلایی "تاریخ نفت" و مرتبط ترین و منطقی ترین خروجی برای یک پروژه تاریخ شفاهی است که به همت یک بانوی فیلم ساز و همکارانش ساخته شده است.
صنعت نفت در ایران، بواسطه بیش از یک قرن فعالیت و تولید، واجد سرمایه ی انسانی قابل توجه و مهّمی است که بررسی زندگی و زمانه ی بسیاری از آنها از جهات مختلف، بسیار آموزنده و مفید است.از جمله تلاش یکساله ای که کارگردان در شناخت و توصیف شخصیت زنده یاد مهندس حسن کتیبه، پیشکسوت باصفای نفتی انجام داده است.در این فیلم در دو بخش؛ زندگی شخصی سوژه در تهران و همسفر شدن با او تا "آبادان" و تجدید خاطراتش در این شرکت - شهر نفتی مهم ایران، صحنه های دیدنی و جالب و جذابی به بیننده ارائه می شود.
حسن کتیبه، چنانچه خود در فیلم توضیح می دهد، سال۱۳۰۶ در شیراز بدنیا آمد و از چهارده سالگی از طریق یکی از جوانان همشهری اش با موضوع اشتغال در نفت و نام "آبادان" و کمپانی نفت آشنا شد.با توجه به شرایط خانوادگی و اینکه در آن مقطع در شیراز امکان ادامه ی تحصیل برایش نبود، خانه را به مقصد بندر بوشهر ترک و پس از چند روز انتظار در اسکله بوشهر تا رسیدن یک ناو انگلیسی، از طریق دریایی خود را به "آبادان" رساند.
سال۱۳۲۰ بود و در سال های پایانی جنگ جهانی دوم، مناطق مختلف ایران و از جمله آبادان در اشغال نیروهای انگلیسی.او را به همراه دیگر هم سن و سال هایش به شبانه روزی آبادان برده و برای گذراندن دوره‌ های آموزشی پایه در آموزشگاه فنی آبادانTechnical School و کارگاه کارآموزان فنی Artisan School چند سالی را سپری کرد و سپس بعنوان کارگر فنی وارد پالایشگاه شد.
در چنین فضایی و در همین شرکت - شهر و کار در پالایشگاه عظیم نفت است که شخصیت فنی و حتی شخصیت اجتماعی کتیبه به مرور شکل می گیرد و گدشت زمان و تجربه های زیسته او در آبادان را در شخصیت پُخته و با پرنسیپ او در فیلم می توان دید.
نفت همواره با نظم همراه بود!رعایت انضباط انگلیسی و وقت ‌شناسی برای مربیان انگلیسی آنها بسیار اهمیت داشت.مرحوم کتیبه، اشاره می کند که یک روز بدلیل تاخیر در صرف ناهار مورد مآخذه رئیس کارگاه که یک انگلیسی سختگیر به اسم "مستر کانن" بود قرار می گیرند و همان مآخذه باعث می شود دیگر وقت ‌شناسی و نظم نفتی را وظیفه خود بداند!
اعزام کارکنان به دوره های آموزشی حتی خارج از کشور در دستور کار کمپانی نفت نیز بود.در مرور خاطرات آقایی کتیبه متوجه می شویم که ایشان در سال 1328 در كنكور شركت نفت براي اعزام به دوره اي در خارج از كشور شركت و جزء هجده نفری بوده که از ميان هشتاد نفر برگزیده و برای دوره ی آموزشی دوساله عازم انگلستان می شوند.
سفر آقای کتیبه به آبادان، "فلاش بک" و بازگشت شخصیت اصلی فیلم به روزها و سال هایی است که در این شرکت - شهر نفتی مهم ایران و در نخستین پالایشگاه نفت خاورمیانه سپری کرده بود.حضورش در "تکنیکال اِسکول" که حالا به موزه ی کارآموزان آبادان تبدیل شده است و گشت زدن در محوطه و کلاس ها و کارگاه ها، از جمله بخش های دیدنی فیلم است.
امین زاده درویش، طراح و مدیر وقت موزه کارآموزان آبادان که در جریان سفر آقای مهندس کتیبه میزبان او در موزه کارآموزان بوده و در فیلم نیز دیالوگ هایی بین آنها رد و بدل می شود، در مورد خاطره اش از نخستین دیدار با آقای کتیبه می گوید؛ بعضی وقت ها خاطره ای در ذهن انسان حک می شود که قابل مقایسه با خاطرات دیگرش نیست.در حوزه ی تاریخ نفت و تجربه ی ملاقات و مصاحبه با پیشکسوت های صنعت نفت هم، تجربه ی ملاقات با مرحوم حسن کتیبه خاطره ای است منحصر بفرد و فراموش نشدنی.در برخورد اول به یاد جنتلمن های فیلم های هالیودی افتادم.یک پدربزرگ اتو کشیده ی خوشتیپ و به محض اولین برخورد کلامی، بسیار خوش مشرب و خوش اخلاق دیدمش.در تمام دو روزی که خدمت مهندس کتیبه در آبادان بودم، شیفته ی دانش و مهمتر از آن، منش ایشان شدم.دریایی از نگفته های صنعت نفت که تنیده به لحظه لحظه ی تاریخ معاصر ایران است.خاطرم هست در آن مقطع زمانی، سریال "در چشم باد" آقای مسعود جعفری جوزانی از تلویزیون پخش می شد و من به شوخی به آقای کتیبه گفتم؛ کاراکتر "بیژن ایرانی"(با بازی پارسا پیروزفر) در سریال، ادای شما را در می آورد.حسن کتیبه یکی از شریف ترین ایرانیان و نفتی هایی بود که من در زندگی خود دیدم و خوشحالم که با زحمت خانم عابدی و همکارانشان، این شخصیت در حافظه ی تاریخی ایرانیان ثبت و ماندگار شده است.
مهندس حسن کتیبه، انسان شریف و یک "شرکت نفتی" واقعی بود که احساس مسئولیت و قائل بودن به نظم و انضباط را در کنار مهر ورزی و شادی گستری، توامان داشت و فیلم مستند "فیدوس" در معرفی او و روش و منش انسانی اش، موفق بوده است.
پایان بندی فیلم، نقطه عطف و ویژه ی فیلم است که شیرینی اش را می گذاریم برای وقتی فیلم اکران عمومی شد و دیدید.فیلمی که به گفته ی تهیه کننده و کارگردان آن، خانم سارا عابدی، با صرف زمان زیاد در مرحله پژوهش و تحقیق و مشکلات زیاد و البته با هزینه شخصی ساخته شده و بدون شک در آرشیو مستندهای تاریخ شفاهی "صنعت" در ایران، جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص خواهد داد.
مهندس حسن کتیبه، در بهار دو سال پیش و در سن نود و پنج سالگی درگذشت و در جلسه رونمایی از مستند پرتره ی خود حضور فیزیکی نداشت، اما تبسم و طنین صدا و خوشرویی و رقص سرخوشانه ی او بر زندگی، سالن را به تسخیر خود درآورده بود.روحش شاد و یادش گرامی باد.

نگارش :

فرشید خدادادیان
پژوهشگر تاریخ نفت و میراث صنعتی

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ