خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

ماجرای حفره هویدا شده در شوشتر چیست؟

ماجرای حفره هویدا شده در شوشتر چیست؟

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوشتر درخصوص احتمال تاریخی بودن حفره رؤیت‌شده در محل ترمینال مسافربری شوشتر توضیحاتی ارائه کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا، داود نجارآسیابانی ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۳ در این‌باره اظهار کرد: به‌دنبال گزارش‌های رسیده مبنی بر رؤیت حفره‌ای در محل ترمینال مسافربری شوشتر حین عملیات ساختمان‌سازی، بی‌درنگ گروهی متشکل از کارشناسان باستان‌شناس، مرمت بنا و یگان حفاظت برای انجام امور کارشناسی لازم به محل اعزام شدند.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شوشتر ادامه داد: نظر به این‌که تشخیص دقیق‌تر موارد این‌چنینی، نیازمند شناسایی و بررسی‌های میدانی موردنیاز است؛ به همین دلیل از ادامه روند فعالیت ساختمانی در حال اجرا جلوگیری به عمل آمده و در راستای احصاء اطلاعات جامع‌تر، به صورت موازی نیز از توان تخصصی معاونت میراث‌فرهنگی استان خوزستان و کارشناسان استانی در این زمینه بهره گرفته شده است.

او تصریح کرد: حفره‌ یادشده بر اثر گودبرداری برای ساخت زیرزمین یک باب مغازه در ترمینال مسافربری این شهرستان به‌دست آمده است که مشاهدات اولیه حاکی از احتمال وجود کانال آب‌رسان در آن محدوده است.

نجارآسیابانی خاطرنشان کرد: با عنایت به این‌که محدوده مورد اشاره، توسط رسوب‌های رسی متراکم مدفون است، نمی‌توان از ابعاد و میزان گستردگی آن اطلاعات دقیقی را ارائه داد و قطعاً نتیجه‌گیری در این خصوص نیازمند مطالعات پژوهشی و باستان‌شناسی و ارائه نظرات نهایی کارشناسان تخصصی در این زمینه است.

ماجرای حفره هویدا شده در شوشتر چیست؟

تصویر نویسنده خوزتوریسم

جشنواره گل نرگس بهبهان، فرصتی برای معرفی بیشتر شهرستان

جشنواره گل نرگس بهبهان، فرصتی برای معرفی بیشتر شهرستان

برگزاری رویدادهای سنت محور و بومی مانند گل نرگس، راهبرد مطلوبی برای شناساندن ظرفیت‌های شناخته نشده شهرستان و استان خوزستان است.

مجتبی گهستونی، فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: برگزاری رویدادهای سنت محور و بومی راهبرد مطلوبی برای شناساندن ظرفیت‌های شناخته نشده شهرستان و استان است. رویدادها در هر حوزه‌ای در دنیا جایگاه ویژه‌ای دارند و تحول در حوزه‌های مختلف اقتصادی یکی از ثمرات برگزاری رویدادهاست. از مهمترین وی‍ژگی‌های این نوع رویداد‎ها آن است که هر ساله بر وسعت و تنوع آن‌ها افزوده می‌‎شود و مخاطبان بیشتری را به سمت خود جلب می‌کند. این امر سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاری‌های کلانی در منطقه انجام شود که در پی آن تحولی عظیم در زیر ساخت‌های این مناطق رخ خواهد داد.

مقاصد گردشگری به‌عنوان کانون اصلی جذب گردشگران، نقشی بنیادیندر توسعه صنعت گردشگری دارند.

با گذشت دوره‌های متعدد برگزاری جشنواره گل نرگش بهبهان، این رویداد دیگر یک طفل نو رس نبوده و در این دوره از جشنواره در شهری همچون بهبهان که پیش‌بینی می‌شود ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل بریده برداشت شود باید به یک رویداد خلاق محور تبدیل شود و محرک توسعه گردشگری باشد.

جشنواره گل نرگس بهبهان، فرصتی است تا این رویداد در سطح استانی و ملی خوزستان و بهبهان را بیشتر معرفی کند و زنجیره ارزش افزوده باحمایت از جامعه محلی و ترغیب آن‌ها به سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی نظیر صنایع تبدیلی و بسته‌بندی تکمیل شود.

حال که برگزاری جشنواره برداشت گل نرگس با اعتبارات اندک برگزار می‌شود باید بتواند که از برکت وجود این جشنواره‌ها، نرگس‌داران و افراد ذی‌نفع محلی و صنف فعال در گردشگری هم منتفع شوند.

متولیان گردشگری خوزستان و مسئولان استان و شهرستان باید آگاه باشند هنگامی می‌توان یک مقصد گردشگری را متمایز و موفق جلوه داد که بتوان تجربه‌های منحصربه‌فرد و جدیدی را به گردشگران ارائه داد.

اگر تأکید می‌کنیم که نظایر این رویدادها تأثیرگذاری دقیقی در زمینهتعدیل اثرات فصلی بودن گردشگری دارند و باعث توزیع عادلانه‌تر منابع می‌شوند اما گردشگری رویداد محور، گونه‌ای نوین از گردشگری است که با سایر انواع گردشگری در پیوند است. بازار گردشگری رویداد محور را گردشگرانی تشکیل می‌دهند که برای دیدن رویدادها و یا تجربه شرکت در آن‌ها به سفر می‌‎ روند.

در نرگس‌زارهای بهبهان ۴ نوع گل نرگس شناسایی شده است که نرگس شهلا وسعت بیشتری دارد. از انواع دیگر گل نرگس به پرپر یا شصت پر، پنجه گربه‌ای و مسکین می‌توان اشاره کرد. گل‌دهی نرگس همه ساله در دی‌ماه آغاز و گاهی تا نیمه اول اسفند ادامه دارد. از گل نرگس در صنعت گل و گیاهان زینتی، عطرسازی، طب سنتی و عطاری، آرایشی و بهداشتی، دارویی و پزشکی استفاده می‌شود.

در متون باستانی از «نرگس» با عنوان نارسیسوس یا نارسیس نام برده شده است. در یکی از سروده‌های باستانی هومری قرن هفتم یا هشتم پیش از میلاد، درباره آفرینش همین نام سخن به میان آمده است.

از جمله قدیمی‌ترین نرگس‌زارهای ایران متعلق به شهرستان بهبهان در شرق خوزستان است که قدمت آن به دوران قبل از میلاد مسیح بازگشته و در حال حاضر برای حفظ بقای خود به توجه ویژه نیاز دارد. گل نرگس را می‌توان در دشت‌ها و کوهپایه‌های زاگرس در استان‌های ایلام، لرستان، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد مشاهده کرد که در خوزستان علاوه بر بهبهان که به صورت انبوه می‌روید، در برخی شهرهای خوزستان به صورت جزیی کشت می‌شود.

بر اساس گفته‌های تنی چند از باغداران بهبهانی تا سال ۱۳۵۰ در بهبهان بیش از ۷۰۰ هکتار مزرعه کشت گل نرگس وجود داشت که هم اکنون در بهترین حالت به ۷۰ هکتار می‌رسد. همچنین در دهه ۴۰ تعدادی هلندی با مراجعه به نرگس‌زارهای بهبهان مقداری از پیازهای نرگس را به منظور تکثیر به هلند منتقل کردند و اقدام به پرورش این گل کردند.

بر روی هر شاخه گل نرگس بهبهان دو تا ۱۰ شکوفه گل و گاهی تا بیش از ۲۰ شکوفه مشاهده شده است. هلندی‌ها به خاطر علاقه به گل نرگس نام یکی از خیابان‌های خود را بهبهان نامگذاری کرده‌اند.

طبق اظهار نظر پزشکان، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر با بو کردن این گل امکان درمان پیدا می‌کنند.

در صورت توجه به این چرخه اشتغال و سرمایه‌گذاری می‌توان به «گردشگری گل» نیز دست یافت. چند شغله بودن تولیدکنندگان گل نرگس، عدم بازاریابی مناسب، عدم خرید گل از سوی دولت، دریافت هزینه‌های فراوان از صاحبان مزارع، بی‌توجهی به جنبه‌های گردشگری، نبود یک مؤسسه حمایتی و پژوهشی درباره گل نرگس از جمله دلایل عدم معروفیت و ارزش واقعی این گل است.

گزارش:مجتبی گهستونی/میراث آریا

تصویر نویسنده خوزتوریسم

نمایشگاه ارتباط صنایع دستی و میراث جهانی در شوشتر

نمایشگاه ارتباط صنایع دستی و میراث جهانی در شوشتر

گزارشی از نمایشگاه ارتباط صنایع دستی و میراث جهانی در مجموعه جهانی آسیابها و آبشارهای شوشتر
نمایشگاه سه روز ارتباط صنایع دستی و میراث جهانی در مجموعه جهانی آسیابها و آبشارهای شوشتر با استقبال گردشگران و علاقه مندان برگزار شد
بابک مغازه ای مدیر برگزار کننده این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان گفت :
این نمایشگاه با هدف آشنایی هر چه بیشتر عموم مردم ،علاقه مندان و گردشگران با میراث جهانی و ارتباط میراث جهانی با صنایع دستی به صورت گام به گام که در گام اول در برخی از کاروان سراهای ثبت جهانی ایران در گام دوم در مجموعه جهانی آسیابها و آبشارهای شوشتر با حمایت پایگاه جهانی میراث جهانی سازه های آبی شوشتر برگزار شد.
در این نمایشگاه ، صنایع دستی مانند انواع سنگ های قیمتی با طرح و شکل های مختلف،انواع کاشی های که به صورت تزیینی و دکوراتیو و هم به صورت ساختمانی میتواند مورد استفاده قرار گیرد عرضه و مورد استقبال گردشگران و علاقه مندان به صنایع دستی قرار گرفت
بابک مغازه ای ازمدرسین عرصه گردشگری که با همسر خود مینا علی السلام از هنرمندان حوزه صنایع دستی و حوزه گردشگری بالغ بر بیست و پنج سال است که در حوزه گردشگری فعالیت دارند و بالغ بر ۸۰۰ کارگاه آموزشی در حوزه های مختلف گردشگری و صنایع دستی و نیز برگزاری کارگاه های آموزشی راهنمایان، و ۱۵ پروژه ملی را مدیریت کنند.
همچنین چندین برند در حوزه های مختلف با تلاش های گروه ایشان جهت معرفی هر چه بیشتر صنایع دستی و گردشگری در سراسر کشور طراحی شده است که از جمله میتوان به

۱.بوم گوهر.... تولید و عرضه مستقیم گوهر سنگها و جواهرات اصیل و طبیعی

۲.چیدبوم.. تولید و عرضه کاشی ها و سفالیته های ویژه طراحی نما و دکوراسیون داخلی

۳.پادبوم.... معرفی ظرفیت ها و زیبایی های بیش از ۲۰۰ مورد میراث جهانی ارزشمند ایران از طریق پادکستهای صوتی .

۴.دست بوم.... معرفی صنایع دستی و محصولات روستایی

و شرکت همیاران توسعه پارس که در سال سال ۱۳۸۸ با شماره ثبت ۵۵۰۶ با هدف مشاوره، توان افزایی، برند سازی و ارزیابی سرمایه گذاری در گردشگری و صنایع دستی تاسیس گردید اشاره کرد

.در خلال نمایشگاه همچنین یک کارگاه آموزشی برند سازی و فروش صنایع دستی برای صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی در سرای افضل شوشتر به میزبانی کافه تارمه شوشتر برگزار شد و صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی با روش های برند سازی،فروش و بازار یابی صنایع دستی آشنا شدند.

علاقه مندان جهت ارتباط بیشتر به سایت زیر مراجعه کنند

https://parstourism.com/

تصویر نویسنده خوزتوریسم

انتصاب سرپرست جدید میراث‌فرهنگی شهرستان ایذه

انتصاب سرپرست جدید میراث‌فرهنگی شهرستان ایذه

در حکمی از سوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایذه منصوب شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، براساس این حکم که از سوی محمدحسین ارسطوزاده صادر شده است، زینب سهرابی به عنوان سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایذه منصوب و معرفی شد.

در این مراسم که ۱۱ دی‌ماه ۱۴۰۳ باحضور گودرز ترکی‌زاده فرماندار ایذه، محمدحسین ارسطوزاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدمحسن حسینی معاون میراث‌فرهنگی خوزستان، محسن محمودی‌کوهی معاون توسعه‌مدیریت و سرهنگ کاظم میرمقدم فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان برگزار شد، ضمن تقدیر از زحمات سه ساله کورش هاشمی‌فر در اداره میراث‌فرهنگی ایذه، زینب سهرابی به عنوان سرپرست جدید این اداره معارفه شد.

زینب سهرابی متولد ۱۳۶۳ در ایذه، دانش‌آموخته رشته باستان‌شناسی و دانشجوی کارشناسی‌ارشد برنامه‌ریزی توسعه‌جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائی تهران است.

سهرابی پیش از این به عنوان کارشناس میراث‌فرهنگی و کارشناس توسعه گردشگری داخلی در اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان مشغول فعالیت بوده است.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

فراخوان نخستین جشنواره «روایت هنری گردشگری مقاومت»

فراخوان نخستین جشنواره «روایت هنری گردشگری مقاومت»

دبیرخانه مردمی گردشگری مقاومت استان خوزستان از برگزاری نخستین جشنواره «روایت هنری گردشگری مقاومت» خبر داد.

دبیرخانه مردمی گردشگری مقاومت استان خوزستان فراخوان نخستین جشنواره «روایت هنری گردشگری مقاومت» را منتشر کرد.
این جشنواره با هدف ترویج ارزش‌های مقاومت از طریق هنر، آثار هنری را در قالب‌های عکس، موشن‌گرافی، روایت‌نویسی، پوستر، نقاشی و پادپخش می‌پذیرد.
این جشنواره در بهمن‌ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند در روز‌های چهارم و پنجم بهمن از بیمارستان‌های صحرایی شهید مخبری ارتش و امام حسین (ع) بهداری رزمی جنوب بازدید کنند.
به آثار برتر این رویداد تندیس جشنواره و جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.
علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۰۲۱۴۱۲۵۶۹۵۶ تماس بگیرند.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

اهواز مدرن شکل‌گیری ۱۰۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد

اهواز مدرن شکل‌گیری ۱۰۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد

یکصد سالگی تبدیل شهر بندری اهواز به عنوان مرکز خوزستان در یک قرن پیش به معنی اینکه اهواز پیشینه تاریخی ندارد نیست، باید در کنار نام تاریخی اهواز دیگر نام‌های باستانی این شهر مثل وکسین، هرمز اردشیر، تاریانا، اوژ را بارها تکرار کرد.

مجتبی گهستونی، فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: سال ۱۳۰۴ بود که به فرمان رضا شاه، اهواز باردیگر مرکز استان خوزستان شد.

اما از حالا برای سال ۱۴۰۴ که مصادف با یکصدسالگی شکل‌گیری اهواز مدرن است باید آستین بالا زد و اهواز را از چند منظر مورد بررسی قرار داد.

یکصد سالگی تبدیل شهر بندری اهواز به عنوان مرکز خوزستان در یک قرن پیش به معنی اینکه اهواز پیشینه تاریخی ندارد نیست، باید در کنار نام تاریخی اهواز دیگر نام‌های باستانی این شهر مثل وکسین، هرمز اردشیر، تاریانا، اوژ را بارها تکرار کرد.

اهواز از قدیمی‌ترین شهرهای خوزستان است که در کتیبه‌های باستانی هم از آن نام برده شده است. این منطقه در زمان سلاطین ایلامی، هخامنشی، ساسانی و تا سده‌های نخست دوره اسلامی شهری آباد و پر سکنه بوده است. ساسانیان در اهواز پل‌ها و سدهایی بر روی کارون بنا کردند، اما از قرن ششم به بعدبه علت خراب شدن سدها از جمله سد شادروان و نیز وقوع جنگ‌هاو اغتشاشات داخلی، اهواز ویران شد و در زمان ناصرالدین شاه قاجار به رونق دوباره‌ای دست یافت. علت رونق این منطقه حفر کانال سوئز در مصر و توجه اروپاییان به منظور بهره‌برداری سیاسی به جنوب ایران بود که تحولاتی را در بازرگانی این شهر بوجود آورد. ناصرالدین شاه از این فرصت برای گسترش کشتیرانی بر روی کارون استفاده کرده و بندرگاهی به نام«ناصریه» ایجاد کرد ولی سال‌های بعد این شهر نام قدیمی خوداهواز را باز یافت. از بین‌ رفتن‌ سد بزرگ ‌آن‌ در اواسط‌ قرن‌ نهم‌ هجری قمری سبب‌ خرابی‌ واقعی‌ این‌ شهر گردید و مرکزیت آن به شوشتر منتقل شد.

در ماه‌های اخیر به مدیران خوزستان و به خصوص به متولیان امر در اداره کل میراث‌فرهنگی گردشگری صنایع‌دستی خوزستان پیشنهاد دادم تا با تشکیل دبیرخانه و انجام برخی رویدادهای مردمی به استقبال «یکصدسالگی تشکیل اهواز مدرن» برویم تا ضمن معرفی هرچه بهتر اهواز حس تعلق به این شهر بیشتر شود.

اهواز بیش از ۴۰ اثر و محوطه ثبت ملی در فهرست میراث‌فرهنگی کشور دارد. بقایای شهر باستانی هرمز اردشیر که متعلق به دوره ساسانی است نخستین اثر اهواز محسوب می‌شود که در سال ۱۳۱۲ ثبت ملی شد.

آخرین اثری که در اهواز ثبت ملی شد، آثار یک گورستان و نیایشگاه صخره‌ای معروف به «آرامستان و نیایشگاه کوهساران» متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی است که به عنوان نگارنده این نوشتار افتخار داشتم که در سال ۹۰ آن را شناسایی و پس از یک دهه در سال ۱۴۰۰ با کوشش باستان‌شناسان ثبت ملی کنیم.

ضمنا مهم‌ترین منابع آبی اهواز که دلیل اصلی شکل‌گیری آنشد، رودخانه کارون است که از زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد. این رود که تنها رود قابل کشتی‌رانی ایران است با ۸۵۰ کیلومتر درازا طویل‌ترین رودخانه محسوب می‌شود. رودخانه‌یکارون، اهواز را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرده است.

یاقوت حموی و حمزه اصفهانی و مقدسی می‌گویند: «اهواز قدیم به وسیله نهر شاهجرد به دو محله‌ بزرگ تقسیم شده بود.محله‌ غربی که بین رودخانه و نهر شاهجرد واقع و جزیرهخوانده می‌شد و محله‌ شرقی که در پای کوه و بازار و مسجدجامع در آن بنا شده بودند و به اصطلاح شهر یا مدینه خوانده می‌شد.»

ابن منشاد می‌نویسد: «اهواز شهر بزرگی است، مردمش زرتشتی و مسلمان و انبار کالاها و فرآورده‌های خوزستان شکر، بافته‌های پشمی، جامه‌های دیبا، پارچه‌های کنفی و دیگر محصولات را از همه‌ شهرهای ایران به اهواز می‌آورند و از این شهر و به وسیله‌ کشتی از راه خلیج‌فارس به هندوستان، چین و از راه بصره عراق و اصفهان به سایر کشورهای جهان حمل می‌کنند. بازرگانان و سوداگران و بیگانگان در این شهر سود بسیار می‌برند. نام اهواز با کالاهای شکر و پارچه، در همه‌ جهان مشهور و به بزرگی موصوف بود و به همین جهت عرب‌ها اینشهر را «سوق‌الاهواز» نامیده‌اند.»

کشتیرانی در خوزستان از طریق رود کارون صورت می‌گرفته و به ناچار دو بخش بوده ‌است. در شاخه کارون شمالی از شوشتر تا اهواز و در شاخه‌ جنوبی از اهواز تا خلیج‌فارس کشتیرانی می‌شده ‌است. این امر به این دلیل بوده ‌است که در مسیر کارون در محل کنونی اهواز صخره‌ای بزرگ قرار داشته که عبور کشتی از آن را ناممکن می‌کرده است. همچنین ویرانه‌های سد اهواز نیز مانع دیگری برای کشتیرانی بوده است. بنابراین کشتی‌هایی که از شوشتر می‌آمدند در محل اهواز بارها را به کِشتی در سمت دیگر صخره منتقل می‌کرده‌اند. این کار باعث به وجود آمدن انبارها و کاروانسراهای بسیاری در اهواز شد و یکی از دلایل رونق تجارت در اهواز هم همین امر بوده ‌است. در شوشتر اسنادی به دست آمده که حاکی از تجارت دریایی با دورترین بندرهای دنیاست و این امر جز با وجود بندری درکنار صخره پیش ‌گفته برای تخلیه و بارگیری مجدد میسر نمی‌شده ‌است.

اهواز نوین پس از اعطای اجازه ناصرالدین شاه به خارج‌ها برای کشتیرانی در قسمت جنوبی کارون رونق دوباره یافت زیرا وجود رشته ‌سنگی در محل کنونی پل هفتم مانع از ادامه مسیر کشتی‌ها به قسمت‌های بالا دست کارون می‌شد و کشتی‌ها ناچار بودند بار خود را در جنوب اهواز تخلیه کنند و سپس به کشتی‌هایی که در شمال صخره بودند منتقل کنند. کم‌کم ساختمان‌ها و تأسیساتی در این قسمت به وجود آمد و رونق آن هر روز بیشتر شد. ابتدا قسمت شرقی شهر شکل گرفت و«محله اهواز قدیم» و «خیابان ۲۴متری» تقریباً اولین قسمت‌های اهواز جدید بودند.

به متولیان امر در شهرستان اهواز به این دلیل پیشنهاد دادم تا دبیرخانه یکصدسالگی شکل‌گیری اهواز مدرن تشکیل شود چون نیازمند بارخوانی دوباره شهر اهواز هستیم. چون تقویت حس تعلق به شهر اهواز با تاکید بر تکیه‌گاه‌های فرهنگی ضرورت دارد. لازم داریم که بر اساس نظریه‌های فرهنگی برای شناخت شهر و مدیریت گام برداریم. اما شناخت و بررسی شهر مستلزم درک ابعاد و ویژگی‌های شهرنشینی در دوره معاصر است.

ما با تشکیل دبیرخانه یکصدسالگی اهواز مدرن، تصمیم داریم تا گفتمان مطالعات شهری، به ویژه اهواز پژوهی را به بلوغ روش شناختی و معرفت شناختی برسانیم. ما باید بتوانیم بهتر از هر زمان دیگری درباره شهر اهواز و مردم آن سخن بگوییم. «گفتمان اهواز پژوهی» به مثابه نوعی گفتمان شهری است که تمام کارکردها، ویژگی‌ها و ابعاد یک شهر مدرن را می‌تواند دارا باشد و به خرده گفتمان‌هایی که در درون گفتمان شهری اهواز وجود دارد، بپردازد.

با تشکیل دبیرخانه یکصدسالگی اهواز مدرن، موضوعاتی همچون تحول سیمای شهر، شهر خلاق و رنسانس شهری و سیاستفرهنگی می‌تواند مورد نقادی قرار بگیرد. اما توجه به چشم‌انداز فرهنگی به مثابه گفتمان شهری، زمینه‌های تاریخی رشد شهر، تحول گفتمان‌های شهری، مدرنیته و انقلاب شهرنشینی، می‌تواند به ظهور گفتمان فرهنگی شهر کمک کند. شهر مدرن مامن هیجان، آزادی و تحول است، به بیان دیگر شهر مدرن محرک بروز خواست‌های فردی است که در نهایت می‌تواند به جنبش‌های فرهنگی مبدل شود.

کوتاه سخن اینکه، با تشکیل دبیرخانه یکصد سالگی اهواز مدرن، می‌کوشیم به تمام ابعاد و روزنه‌های پهنه فرهنگی شهر مدرن با محوریت شهر اهواز بپردازیم.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

رییس هیات سوارکاری: تقویت صنعت گردشگری با اسب در دستور کار قرار دارد

رییس هیات سوارکاری: تقویت صنعت گردشگری با اسب در دستور کار قرار دارد

رییس هیات سوارکاری خوزستان گفت: با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی موجود در استان، تقویت صنعت گردشگری با اسب در دستور کار است.

حسین برون روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: با توجه به شرایط استراتژیک خوزستان در کشور و وجود اسب‌های اصیل عرب، بهره‌گیری از صنعت اسب برای معرفی استان به گردشگران بسیار مناسب بوده و باعث رونق فرهنگی و اقتصادی می شود.

وی با اشاره به سابقه و ظرفیت سوارکاری خوزستان در کشور افزود: تقویت کمیته گردشگری با اسب، کاری ضروری بوده و باید با برنامه‌ریزی و همکاری سایر بخش‌ها بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

رییس هیات سوارکاری خوزستان به اهمیت ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای توسعه سوارکاری با همکاری بخش‌ خصوصی و حمایت مسئولان اشاره کرد و گفت: امکانات و زیرساخت سوارکاری استان جوابگوی علاقه‌مندان نیست لذا برای توسعه، تقویت و گسترش این رشته نیاز به حمایت بیشتری داریم.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ مرکز پرورش اسب با ۲۵ هزار راس اسب اصیل عرب در استان وجود دارد و هر سال چندین مسابقه اسب‌دوانی زمستانه کشوری، جشنواره زیبایی و استقامت در خوزستان برگزار می‌شود.

توسعه و فعالیت در رشته پرش با اسب مدنظر است

برون در ادامه به توسعه رشته پرش با اسب در استان تاکید کرد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است رشته مهیج پرش با اسب را در استان توسعه دهیم تا علاقه‌مندان به این رشته بتوانند فعالیت بیشتری در این رشته داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر اکثر هیات‌های شهرستانی فعال هستند و در طول سال مسابقات مختلفی در رشته های کمانگیری روی اسب، پرتاب نیزه، استقامت، پرش با اسب برگزار می‌کنیم.

برگزاری مسابقات پرش با اسب در شوشتر

رییس هیات سوارکاری خوزستان تشویق به نگهداری و پرورش اسب و ایجاد اشتغال پایدار را از جمله اهداف هیات استان دانست و گفت: روز ۲۱ دی ماه یک دوره مسابقات استانی پرش با اسب و روز ۲۶ همین ماه مسابقات کشوری زیبایی اسب به میزبانی شهرستان شوشتر برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش در استان خوزستان با پنج میلیون نفر جمعیت و ۵۰ هیات ورزشی، بیش از ۲۵۰ هزار خوزستانی به صورت سازمان یافته در رشته های مختلف ورزشی فعالیت می‌کنند

منبع : ایرنا

عکس : خبرنگاران جوان

https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1396/9/18/7196627_528.jpg

تصویر نویسنده خوزتوریسم

اعضای هیئت‌مدیره جدید انجمن راهنمایان گردشگری خوزستان انتخاب شدند

اعضای هیئت‌مدیره جدید انجمن راهنمایان گردشگری خوزستان انتخاب شدند

معاون گردشگری خوزستان گفت: هیئت‌مدیره جدید انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خوزستان برای دوره‌ای سه ساله شروع به فعالیت کرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، جمال عامری‌نسب ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۳ با بیان این‌که راهنمایان گردشگری به‌عنوان سفیران فرهنگی نقش مهمی در رسیدن به اهداف توسعه گردشگری استان دارند، گفت: انجمن صنفی راهنمایان گردشگری جزو ظرفیت‌های بزرگ حوزه بخش خصوصی است که همواره طی فعالیت‌های خود در راستای معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان نقش بسزایی داشته‌اند.

معاون گردشگری خوزستان با اشاره به این‌که براساس آمار ثبت‌شده در سامانه سادرا، بیش از ۱۶۰ راهنمای گردشگری کارت‌دار در استان خوزستان وجود دارند، افزود: راهنمایان گردشگری خوزستان افرادی پویا، فعال، صاحب‌نظر و ارائه‌دهنده تصویری جامع و کامل از فرهنگ، تاریخ و تمدن این منطقه هستند.

او گفت: همان‌طور که در بسته سفر، برنامه اقامت و پذیرایی طبیعی به‌نظر می‌رسد، استفاده از تجربیات و اطلاعات راهنمایان گردشگری نیز برای تکمیل سفر الزامی است.

عامری‌نسب عنوان کرد: بر همین اساس، انتخابات هیئت‌مدیره جدید انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خوزستان برگزار شد که پس از برگزاری این انتخابات در خانه سمن‌های اهواز، ناصر محمودی به‌عنوان رئیس انجمن، آرزو دفتری به‌عنوان نایب‌رئیس، زهرا زیلابی به عنوان خزانه‌دار، علی خرازی به‌عنوان دبیر انجمن و عضو اصلی، کاوه انصاری به‌عنوان عضو اصلی و مهدیس مکوندی نیز به عنوان بازرس انجمن انتخاب شدند.

او یادآور شد: همچنین شاهین شاه‌رکنی و سرور کوتی به عنوان اعضای علی‌البدل و زهرا مزاری نیز به‌عنوان بازرس علی‌البدل طی این انتخابات معرفی شدند.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

هشتم دی‌ماه سالروز گرامی‌داشت احیاگر زبان پارسی

هشتم دی‌ماه سالروز گرامی‌داشت احیاگر زبان پارسی

هشتم دی‌ماه بنای آرامگاه یعقوب لیث صفاری (رادمان پور ماهیک) که در جندی شاپور شهرستان دزفول مدفون است، در فهرست آثار ملی میراث‌فرهنگی ایران ثبت شد.

مجتبی گهستونی، فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: هشتم دی‌ماه بنای آرامگاه یعقوب لیث صفاری (رادمان پور ماهیک) که در جندی شاپور شهرستان دزفول مدفون است در فهرست آثار ملی میراث‌فرهنگی ایران ثبت شد.

علاوه بر نقش موثر یعقوب لیث در احیا و گسترش زبان فارسی، ویژگی‌های معماری بنا که از دوره سلجوقی تا به امروز الحاق‌هایی داشته موجب ثبت ملی شدن بنا شده است. از ویژگی‌های منحصر به فرد آرامگاه، گنبدهای دندانه‌دار مخروطی شکل است که نمونه آن را فقط در خوزستان و در برخی از بقعه‌ها از جمله در دانیال نبی واقع در شوش می‌بینیم.

یعقوب لیث دومین شخص پس از فردوسی برای زنده نگه‌داشتن زبان فارسی است. به گفته بزرگان فرهنگ و ادب ایران زمین، بی‌گمان چنین است. هرکس با پیشینه ایران نو پس از اسلام آشنا باشد این شیرزاد ایرانی را گرامی می‌دارد. رویگر زاده‌ای که از رویگری به فرمان‌وری رسید. اما ارزش یعقوب لیث، فرمان‌وری او نبود. بسیاراند کسانی که به پایگاه‌های بلند رسیدند و فرمان‌وری کردند. اما آنچه همه ایرانیان را در برابر بزرگمردی آزاده مانند یعقوب به کرنش وا می‌دارد، آنان را بر می‌انگیزد که او را بستایند، کاریست بزرگ که یعقوب انجام داد.

او هنگامی که در نبردی بر دشمنان ایران چیره‌گی جسته بود سروده سخنوری را شنود. آن سخنور در زبان تازی یعقوب را ستوده بود. یعقوب به خشم آمد. گفت آنچه را من اندر نیابم چرا باید گفت. از آن پس سخنوران پارسی گفتن گرفتند. زبان دربار یعقوب، زبان پارسی شد. این هنر بزرگ یعقوب است. از سویی دیگر او بدان سان دلبسته و باورمند به ایران بود که در برابر ستمگران ایستاد.

اما چرا وجود آرامگاه یعقوب لیث به عنوان یک ظرفیت مهم فرهنگی و اجتماعی و تاریخی مهم است؟ چون خوزستان سرزمین و گهواره تاریخ و تمدن است. رنگین کمان اقوام است. حضور یعقوب لیث در مثلث میراث‌های جهانی چغازنبیل، شوشتر و شوش این قابلیت را دارد که بتواند جذب کننده باشد و به نشانه‌ای موثر برای جذب تورهای گردشگری تبدیل شود.

استقرار آرامگاه یعقوب لیث در محدوده شهر باستانی جندی شاپور که از نخستین شهرهای دانشگاهی پزشکی عهد باستان است این قابلیت را دارد که به واسطه وجود پایگاه ملی جندی شاپور به محلی برای تولید فکر و اندیشه و انجام پژوهش‌های فرهنگی تبدیل شود.

بی‌هیچ تردیدی روح یعقوب لیث که شهریاری از دیدار سیستان است، خشنود از خفتن در سرزمین خوزستان است. این سرزمین محل آب‌های جاری است و آفتاب هم در این سرزمین تابناک است. کوهستان‌های ستیغی دارد. مردمانی که در سرزمین‌های کوهستانی و کوهپایه‌ها زندگی می‌کنند به ناچار از زمینه زندگانی خویش از آنچه در پیرامون خود همواره می‌بینند اثر می‌پذیرند. خوزستان سرزمین کوه‌های گران‌سنگ است. از همین روست که خوزیان مردمانی‌اند پرتلاش، سخت‌کوش و نستوه‌اند. خوزستانی‌ها به آسانی در برابر دشواری‌ها، بازدارنده‌ها و تنگناها از پای در نمی‌افتند.

یعقوب لیث، این رویگرزاده سیستانی در زمرده مردمان با پشتکار و شجاع بود که بر ایرانی بودن خود مفتخر بود. خصلت پهلوانی داشت و از اجتماع گریزان نبود.

از سویی دیگر آب، همه می‌دانیم که آب مایه زندگی است. اگر آب نباشد زندگی نخواهد بود. آب وارونه و پادینه کوه است. کوه نماد سختی و پای برجایی است. آب نماد نرمی و روانی است. خوزیان شکر خوی‌اند. خویی نرم و مهربان دارند. این را می‌توان از نگاهی بسیار فراخ با آب پیوند داد. مردمانی استوار و پایدار که در برابر سختی‌ها و دشواری‌ها وا نمی‌دهند و از پای در نمی‌آیند. این دوگانگی شگفتی‌آور ارزشمند می‌تواند به کوه بازگردد و آب. یعقوب لیث در دیاری از شرق ایران زاده شده که خود در پیوند با کوه و آب بود و سرانجام در سرزمینی از غرب ایران، یعنی خوزستان چشم از جهان فرو بست که خود سرزمین آب‌های شور، شیرین و روان است و کوه‌های آن سر به فلک کشیده‌اند.

یعقوب لیث از آزاد مردان ایرانی و از عیاران بود. مایه شگفتی هم نیست زیرا که یعقوب در سرزمین پهلوانان زاده شده بود. به پاس دلیری‌ها و ایران دوستی بی‎کران یعقوب، ما او را گرامی می‌داریم. او را یکی از برومندترین فرزندان این سرزمین سپند می‌شناسیم.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

چهارمین جشنواره ملی حکیم حماسه ویزه گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

چهارمین جشنواره ملی حکیم حماسه ویزه گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

چهارمین جشنواره ملی حکیم حماسه ویزه گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر نامدار ایران زمین و اثر گرانسگ ایشان شاهنامه به میزبانی شوشتر برگزار خواهد شد .‌
اهداف جشنواره :
۱-توجه به فرهنگ غنی و هویت ملی ایران زمین
۲-نکوداشت زبان و ادبیات فارسی
۳-گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و اثرگرانسنگ شاهنامه
۴-تجلیل ازپدیدآورندگان آثارفاخرهنری،ادبی باموضوع شاهنامه
بخش ها:
شاهنامه خوانی(آواز)، نقالی، شعر، مقاله
شرایط:
۱-فیلم ارسالی شرکت کنندگان در بخش های شاهنامه خوانی و نقالی باکیفیت بالا و درفضای مناسب تولید و ضبط گردد .
۲-زمان فیلم های ارسالی در بخش های نقالی و شاهنامه خوانی حداکثر۳دقیقه باشد .
۳-رده های سنی جشنواره۶تا۱۲ ،۱۳تا۱۸ و ۱۸ به بالا خواهد بود .
۴-مقاله های پژوهشی با موضوع شاهنامه ی فردوسی ضمن رعایت اصول مقاله نویسی حداکثر در ۲۰ صفحه تنظیم و در صورت انتخاب خلاصه ی آن در یک صفحه ارایه گردد .
۵-قالب شعرآزاد و موضوع آثار فردوسی،شاهنامه ، وطن و حماسه می باشد . در این بخش حداکثر سه اثر ارسال گردد .
۶) درهر بخش سه برگزیده توسط هییت داوران انتخاب و از آنان توسط دبیرخانه جهت شرکت در جشنواره دعوت خواهد شد .
۷) حضور برای برگزیدگان در جشنواره الزامی ست.در صورت عدم حضور منتخب دبیرخانه فرد دیگری را با هماهنگی داوران جایگزین خواهد کرد .
۸) شرکت کنندگان به همراه آثار ، مشخصات کامل فردی خود را ارسال نمایند
۹) شرکت کنندگان آثار خود را در شبکه های مجازی به شماره های ۰۹۱۶۶۱۰۸۳۰۹ یا ۰۹۳۵۳۹۸۱۸۸۶ ارسال نمایند.
۱۰) مهلت ارسال اثر پایان دی ماه ۱۴۰۳ می باشد .

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ