خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

جشنواره رویدادهای دفاع‌مقدس، گردشگری، عشایر و روستا در اهواز برگزار شد

جشنواره رویدادهای دفاع‌مقدس، گردشگری، عشایر و روستا در اهواز برگزار شد

با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز و معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان، جشنواره رویدادهای دفاع‌مقدس، گردشگری، عشایر و روستا در محل اتاق بازرگانی اهواز برگزار شد.

ه‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خوزستان در این جشنواره که دوم آبان‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، با بیان این‌که برخی موانع باعث شده تا از ظرفیت گردشگری استان به درستی استفاده نشود گفت: کارشناسان اعتقاد دارند که با استفاده از ظرفیت گردشگری، بخش مهمی از بیکاری استان قابل حل است.

محمد راضی‌جلالی بیان کرد: بخشی از وظایف مدیران اقتصادی فراهم کردن زمینه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در استان است که در این زمینه، بخش گردشگری نیز باید به آن توجه شود.

او با اشاره به اهمیت گردشگری سلامت در استان گفت: مقدمات راه‌اندازی یک ‌مجموعه گردشگری درمانی در حال انجام است تا به صورت مناسب و به‌صورت منسجم از گردشگران حوزه سلامت استقبال شود.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خوزستان ادامه داد: باتوجه به هم‌مرز بودن خوزستان با کشور عراق باید از این ظرفیت برای حضور گردشگران درمانی در استان استفاده کرد.

او گردشگری سلامت را یکی از کسب و کارهای پردرآمد دنیا عنوان کرد و افزود: استان از توانمندی‌های پزشکی و درمانی مطلوبی برخوردار است که به منظور رونق گردشگری سلامت، بهره‌برداری مناسب از این ظرفیت‌ها ضروری است.

گزارش کامل در ادامه نوشته

ادامه نوشته
تصویر نویسنده خوزتوریسم

شیر دنگ بافی

شیر دنگ بافی

شیر دنگ بافی یکی از صنایع‌دستی تزیینی - کاربردی استان خوزستان است. این بافته های رنگارنگ که جنبه‌ خودمصرفی دارد ازنظر بافت همانند وریس است، تفاوت عمده‌ی آن با وریس در عرض کم و طول زیاد و همچنین تعبیه‌ی منگوله ها (آویز های پشمی الوان) به‌منظور زیبایی است.

دست زنان روستایی و عشایری، گنج این مردمان است. اینان زندگی را در تار و پود گلیم ها و شیردِنگها می بافند و به نمایش می گذارند، زندگی ای شاده، روحیه ای لطیف و عاطفه ای سرشار از نقش و نگارها و رنگهای شاد و سرزنده بافته هایشان پیداشت، نوارهای رنگارنگ و نقش دار شیردنگ نمایانگر مراسم شادی و سرور قوم بختیاری است. . “

زن هنرمند، این نوارها را با بسم ا… شروع به بافتن می کند و امیدوار است که رشته ی شادی های هیچ کس گسسته و پاره نشود

مواد اولیه عمده در تولید و بافت شیر دنگ از بهترین نوع پشم‌های بهاره است که زنان عشایر با ظرافت خاصی به‌وسیله‌ی ابزار ساده‌ای به نام پیلی به‌صورت رشته‌ی نازکی می‌ریسند و پس‌ازآن به روش رنگرزی گیاهی (سنتی) به رنگ های شاد و با طراوت رنگ‌آمیزی کرده و بعدازآن بر اساس طرح های ذهنی شروع به بافت می‌کنند. نوارهای رنگارنگ و نقش دار شیردنگ نمایانگر مراسم شادی و سرور قوم بختیاری است. این مردم در جشن ها و عروسی ها بر سر سیاه چادرها و در خانه ها این نوارهای تزیینی را آویزان می کنند و به این ترتیب پیغام شادی خود را به میهمانان و آشنایان می رسانند. همچنین به جای طناب در بیشتر موارد استفاده می کنند. شیردنگ در اندازه های متفاوت و رنگهای زیا و جذاب بافته می شود.

مردم در جشن ها و عروسی ها بر سر سیاه چادرها و در خانه ها این نوارهای تزیینی را آویزان می کنند و به این ترتیب پیغام شادی خود را به میهمانان و آشنایان می رسانند. همچنین به جای طناب در بیشتر موارد استفاده می کنند. شیردنگ در اندازه های متفاوت و رنگهای زیا و جذاب بافته می شود.

منبع:مهر/سید خلیل موسوی

هنر «شیر دنگ» بافیهنر «شیر دنگ» بافیهنر «شیر دنگ» بافیهنر «شیر دنگ» بافیهنر «شیر دنگ» بافیهنر «شیر دنگ» بافیهنر «شیر دنگ» بافیهنر «شیر دنگ» بافیهنر «شیر دنگ» بافیهنر «شیر دنگ» بافیهنر «شیر دنگ» بافیهنر «شیر دنگ» بافیهنر «شیر دنگ» بافیهنر «شیر دنگ» بافیهنر «شیر دنگ» بافی

تصویر نویسنده خوزتوریسم

تولد یک اثر ثبت جهانی نیم‌قرنی شد /نجات «هفت‌تپه» با چنگ و دندان

تولد یک اثر ثبت جهانی نیم‌قرنی شد

نجات «هفت‌تپه» با چنگ و دندان

دنیای‌اقتصاد- فاطمه علی‌اصغر : «وارد موزه شدم همه‌جا پر از خون بود. کف، دیوارها و حتی سقف. گیج شده بودم، نمی‌دانستم چکار باید بکنم؟ این واقعا موزه‌ای بود که می‌شناختم؟» اسماعیل یغمایی، باستان‌شناسی است که دو سال بعد از جنگ ایران و عراق راهی موزه هفت‌تپه خوزستان می‌شود و آنچه می‌بیند این است: فاجعه. جنگ جان آدمی سرش نمی‌شود، چه برسد به هویت تاریخی یک ملت. زمانی که موزه هفت‌تپه پایگاه نظامی شد، عراق به ایران حمله کرده بود و خوزستان کارزار خون بود و اسلحه.

در این بحران کسانی همچون نگهبانان اساطیری، حافظ هویت ایرانی شدند. آنها جانشان را کف دستشان گذاشتند و بدون هیچ‌ چشم‌داشتی به نجات تاریخ برخاستند تا تاریخ چندهزارساله‌مان پایدار بماند و یادمان نرود چه تمدنی پشتوانه سرزمین ایران و مردمانش است. جعفر مهرکیان، باستان‌شناسی بود که زیر توپ و تفنگ و خمپاره به محوطه‌های هفت‌تپه و شوش و چغازنبیل شتافت. او شیردال یا شیرعقاب، موجود اساطیری بی‌نظیر دنیای باستان با سر، منقار، بال و دم به شکل عقاب و پا، پنجه، چنگال، بدن، یال و گوش‌های شیر را به هر راهی که می‌شد، به مکانی امن برد. امسال موزه هفت تپه پنجاه‌ساله می‌شود. بال عقاب را میراث‌دوستان مرمت کرده‌اند.

درخشش تاریخ در مثلث جادویی

هفت‌تپه، حاصلخیزترین محوطه دشت خوزستان است؛ جایی، بین رودخانه‌های دز و کرخه در حدود ۱۷کیلومتری جنوب شرقی شوش و در قلب کشتزارهای نیشکر هفت‌تپه. روزی که گاوآهن ماشین‌آلات شخم‌زنی شرکت کشت و نیشکر هفت‌تپه به آثار باستانی خورد، پنجاه سال بود که کاوشگران فرانسوی داشتند در شوش حفاری می‌کردند. پرچم فرانسوی‌ها قرار بود که آنجا هم برافراشته شود. اما دکتر عزت‌الله نگهبان، پدر باستان‌شناسی ایران مانع شد و ایران خود کاوش را به سرپرستی دکتر نگهبان در سال۱۳۴۴ برعهده گرفت. چند سال بعد چهره هفت‌تپه متحول شده و پرچم ایران بر فرازش به اهتزاز درآمده بود. به کوشش نگهبان هفت‌تپه تبدیل به دانشگاهی برای کاوش میدانی دانشجویان باستان‌شناسی ایرانی شده و سیل بازدیدکنندگان داخلی و خارجی به آن روان بود.

نگهبان بر آن شد تا موزه‌ای را برای نخستین‌بار در محل سایت باستان‌شناسی برپا کند و موزه‌ای مدرن با معماری شاخص سر از خاک برآورد. هفت‌تپه‌ قطب گردشگری ایران در آن زمان شد. مثلث طلایی شوش، هفت‌تپه و چغازنبیل تمدنی سه هزارساله را به نمایش گذاشت از نخستین سکونت‌گاه‌های بشری. زندگی مردم با راه‌اندازی این موزه داشت رنگ‌ورویی دیگر می‌گرفت. مردم خوزستان چشم‌انداز روشنی را می‌دیدند. اسماعیل یغمایی، باستان‌شناس بنام ایران که آن زمان در هفت‌تپه کاوش می‌کرد، می‌گوید: «در آن زمان آن‌قدر گردشگر به این موزه می‌آمد که ما مجبور بودیم در ماه‌های اسفند و فروردین حفاری را تعطیل کنیم و راهنمای موزه شویم.» جهان مسحور این آثار بود تا این‌که در فهرست آثار جهانی جای گرفتند. این اما پایانی برای هفت‌تپه نبود. چندین سال بعد صدای خمپاره گوش اساطیر باستانی ایران را در گورهایشان لرزاند. ایران درگیر جنگی شد که هشت سال به درازا کشید.

نجات شیرعقاب

«تنها سی روز از جنگ ایران و عراق نگذشته بود که ما برای نجات آثار تاریخی به خوزستان رفتیم. تشکیلات ما پس از انقلاب به‌هم‌ریخته بود و فقط چندتایی از ما در یأس و ناامیدی در مرکز باستان‌شناسی ایران دور هم جمع می‌شدیم. اداره کاملا بلاتکلیف بود و هر روز یک مدیری بر سر کار می‌آمد و نظری درباره درخت‌های موزه می‌داد که مثلا درخت میوه باشد بهتر است یا به جای سبزه یونجه بکاریم. در این احوال بودیم که نخستین ترکش‌های جنگ تن خوزستان را لرزاند.» جعفر مهرکیان این را به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید، باستان‌شناس شناخته‌شده ایران که در آن زمان ناجی آثار تاریخی این سرزمین در خوزستان می‌شود.

او نقب به آن روزها می‌زند: «تک تیراندازان عراقی اولین جایی که در آبادان زدند، موزه‌اش بود. مانند بمباران قاهره از سوی اسرائیل. من با احمد امیری و یزدان کوشانفر تصمیم گرفتیم که برای نجات آثار تاریخی به جنوب برویم. جالب بود که در آن زمان‌ها بغداد موزه خود را تخلیه کرده و به جایی امن برده بود؛ اما در ایران کسی به فکر حفاظت از آثار تاریخی نبود. ما خودمان را جنوب رساندیم و بالاخره یک لندور پیدا کردیم و پول مختصری. عراقی‌ها جاده اندیمشک و شوش را گرفته بودند و هواپیماهایشان از بالای سر ما رد می‌شدند. ما از زمین‌های کشاورزی هر طور شده خودمان را به اهواز رساندیم. به هر کسی می‌گفتیم برای چه کاری آمدیم فکر می‌کردند جوک می‌گوییم. درنهایت یکی به ما گفت یک وانت قراضه در شوش مانده اگر می‌توانید بردارید برای خودتان.»

آنها ابتدا دنبال یک جای امن می‌گردند و هیچ‌جایی را پیدا نمی‌کنند جز موزه هفت‌تپه: «خیلی عجیب بود ما خلبان هواپیماهایی را که از بالای سرمان رد می‌شدند، می‌دیدیم؛ اما به ما حمله نمی‌کردند به شوخی به هم می‌گفتیم که مادر صدام بچه هفت‌تپه است که اینجا را نمی‌زند. به هر حال این محوطه تاریخی عجیب امن بود و حتی چندین نفر دیگر هم به آنجا آمده بودند. ما در و پنجرهای موزه را بسته بودیم و شب‌ها فقط یک لامپ روشن می‌کردیم.» آنها بالاخره خود را به شوش رساندند و وانت قراضه را با لندرور به هفت‌تپه آوردند و پس از تعمیر وانت عملیات را آغاز کردند. مهرکیان می‌گوید: «شاید باورتان نشود اما درهای موزه شوش باز بود و هیچ‌کس کاری به اشیای آن نداشت.

آنجا فقط یک نگهبان وفادار بود که شوش را تا آخر جنگ ترک نکرد. ما آنجا رفتیم و با بدبختی از آن‌ همه آثار که طی سال‌های دراز کاوش فرانسوی‌ها به دست آمده بود، اشیایی را که از همه مهم‌تر بودند یا به‌نظرمان قابل حمل می‌آمدند برمی‌داشتیم و سوار لندرور و وانت می‌کردیم زیر ترکش و بمباران عراقی‌ها با خود به هفت‌تپه می‌آوردیم. بدنه‌ لندرور پر از ترکش شده بود. آنهایی را هم که نمی‌توانستیم جابه‌جا کنیم رویش را با هر چه به دستمان می‌آمد، می‌پوشاندیم. بالاخره آن را از هفت‌تپه با اجاره یک واگن قطار به تهران فرستادیم. شیردال را که یکی از آثار ارزشمند یافت‌شده در چغازنبیل بود، از سالن نمایشگاه موزه با هزار و یک بدبختی به یکی از انبارهای شوش بردیم و رویش را پوشاندیم. من یادم می‌آید، همان موقع بالای بنای شوش داشتم فیلم می‌گرفتم که نگهبان داد زد حمله کردند، همان موقع پایم سر خورد و افتادم پایین. پشت سرم خمپاره‌ای خورده بود.» از آن پس شعله‌های جنگ شعله‌ور و شعله‌ورتر شد. در این هشت سال چه بر سر آثار آمد؟

همه جا خون بود

دو سال از تمام‌شدن جنگ که می‌گذرد، اسماعیل یغمایی راهی موزه هفت‌تپه می‌شود، آنچه می‌بیند تکان‌دهنده است: «ساختمان موزه در هشت سال گذشته تبدیل به ستاد جنگ دست‌اندرکاران آن شده بود و در آنجا اقامت داشتند و نقشه‌های جنگ را می‌کشیدند. خود هفت‌تپه سنگر سربازان و بسیجی‌ها شده بود و از حالت موزه خارج. بعد از جنگ این موزه تعطیل شده بود و ما بعد از دو سال از سوی باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی که مسوول اداره شده بود، یک پول ناچیزی به دست آوردیم. مهدی رهبر، رئیس پروژه بود و به شوش رفت، من به هفت‌تپه و فرخ احمدی به چغازنبیل.» باستان‌شناسان به مثلث طلایی ایران باستان می‌رسند و آنچه می‌بینند، تکان‌دهنده است: «موزه هفت‌تپه دیگر موزه نبود. در و دیوار آن پر از خون بود. بوی فرمالین همه فضای موزه را گرفته بود. کارگرها آمدند با ماسک در و دیوارها را شستیم و وایتکس زدیم. یک هفته در موزه را باز گذاشتیم و دم در آن خوابیدیم که دزد نیاید. موزه دیگر موزه شدنی نبود.»

یغمایی در جست‌وجوی اشیا برمی‌آید: «اشیا را مثل آشغال ریخته بودند در اتاق و درش را بسته بودند. یک لیست هم آنجا بود. ۱۵۰کتاب باقی مانده بود، بقیه‌اش کجا بود؟ بعضی از کتاب‌ها خونی بود. فقط یک‌کم مرتب کردیم. برای مراقبت از ظروف شکسته هیچ‌چیز نداشتیم. در تالار بزرگ یک دستشویی بود، هر کاری می‌کردیم باز نمی‌شد. یک قفل‌ساز از شوش آوردیم در را باز کردیم و یک عالم پوتین بیرون ریخت. سه تا گونی پوتین و دمپایی که در پوتین‌ها گاهی انگشت پای قطع‌شده‌ای مانده بود. همه‌جا پر از باند و شیشه خرده بود. اینجا موزه پوتین‌های خونین شده بود. آشغال‌ها را نمی‌دانستیم چه کنیم.

بالاخره یک وانت اجاره کردیم و بردیم وسط بیابان رویش بنزین ریختیم و آتش زدیم و خاکسترش را چال کردیم.» هفت‌تپه محوطه‌ای باقی‌مانده از دوره عیلامی، این دوره پیش از هخامنشیان است و به حدود سه‌هزار سال پیش برمی‌گردد. در این محوطه یک نیایشگاه و آرامگاه دسته‌جمعی به‌دست آمده است که خود نشان از جنگی باستانی دارد. در این آرامگاه ۲۳اسکلت وجود داشت که ۱۴عدد آنها به‌طور منظم و درجوار یکدیگر قرار داشتند و ۹اسکلت دیگر به علت نبود محل کافی به‌طور نامنظم روی پاهای ردیف اول انباشته شده بودند. نمی‌دانیم راز این مردگان چیست؟ برخی از باستان‌شناسان همچون اسماعیل یغمایی می‌گویند که آنها دختران معبد بودند که قربانی شدند. به‌نظر می‌رسد که سرنوشت شهر هفت‌تپه را نیز، همانند شهر دوراونتاش (چغازنبیل) جنگ مشخص کرده است.

یغمایی با محوطه‌ای روبه‌رو است که نمی‌داند با آن چه کند: «محوطه خراب شده بود. تنها کاری که می‌توانستیم بکنیم این بود که روی آثار را بپوشانیم. باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی گفته بود از سیمان استفاده کنیم که دیگر پولی نداریم تا چندبار مرمت کنیم. یک قسمت را کار کردیم، دیدیم فایده ندارد و باز با خشت کار کردیم. کف قربانگاه کنده شده بود و سقف شرایط خوبی نداشت. به شیرازی گفتم که سقف را ایزوگام کنیم، گفت پول نداریم. رفتم به مهدی رهبر که در شوش کار می‌کرد، گفتم که چسب دارید به ما بدهید. او هم گفت که من هم ندارم.چندتن پوکه ریخته بود توی محوطه.» در همین زمان، دکتر نگهبان که بنیان‌ موزه را گذاشته بود و چشم‌انداز روشنی برای هفت‌تپه می‌دید، برای بازدید به موزه آمد: «ما هفت‌تپه بودیم که دکتر نگهبان آمد. تا در موزه را باز کرد رفت داخل بهتش زد.

گفت چه بویی می‌آید؟ گفتیم که اینجا را با وایتکس شستیم و بوی رنگ است. با نگهبان به اتاقی رفتیم که اشیا بود. گفت چرا همه‌چیز اینجا به هم ریخته است چرا اشیا را مرمت نکردید. گفتیم که چسب و استون برای مرمت آثار نداریم. نگهبان بهت‌زده به همه ما نگاه می‌کرد. او اصلا به محوطه نرفت. از دور نگاهی انداخت و با تاسف گفت این محوطه است؟ چرا کتیبه اینجا افتاده؟ قرار بود ۱۰روز بماند، اما دو روز ماند. همه برای بدرقه‌اش رفتیم اندیمشک خیلی ناراحت بود. اصلا نمی‌خواست دیگر هفت‌تپه را ببیند. پیش از رفتن، به من گفت اگر بار گران بودیم رفتیم، اگر نامهربان بودیم رفتیم. چشمانش سرخ بود همچون چشمان من. این آخرین‌بار بود که نگهبان را دیدم.»

شیرعقاب بال کشید

حالا در پنجاه‌سالگی موزه هفت‌تپه هستیم. محوطه‌ای که در همین روزها در یونسکو در فهرست آثار میراث‌ جهانی قرار گرفته است. موزه‌ای که پس از جنگ‌های بسیار سربرآورده اما امروز مورد بی‌مهری مسوولانی است که حتی با وجود دعوت‌های مکرر مدیران موزه هفت‌تپه نیم‌نگاهی هم به این مجموعه ندارند. مجموعه‌ای که نگهبانان تاریخ زیر بمب و خمپاره نجاتش دادند. عاطفه رشنویی، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «بر اثر برخورد توپ‌های جنگی عراقی به قلعه فرانسویان، شیردال دوباره آسیب دید و شکسته شد. در اواخر دهه هفتاد خورشیدی با آغاز پروژه حفاظت چغازنبیل، ساختمان موزه هفت‌تپه به‌عنوان محل نمایش آثار چغازنبیل انتخاب شد و تعدادی از اشیای کاوش شده از چغازنبیل که در قلعه فرانسویان نگهداری می‌شد، به موزه هفت‌تپه انتقال یافت.

سال‌ها بعد پیکره شکسته شیردال به آزمایشگاه موزه هفت تپه انتقال داده شد تا مرمت‌های اصولی روی آن انجام شده و در معرض نمایش عموم درآید.» شیردال یا شیرعقاب اساطیری را نگهبانان تاریخ از تخریب نجات دادند و اکنون موزه هفت‌تپه تمدنی را به نمایش درمی‌آورد که از میان خاکریزهای سهمگین زمان پرکشیده و فرهنگ و هنر مردمان خاورزمین را به رخ جهانیان می‌کشد. موزه‌‌ای در محوطه‌ای جادویی که این روزها حال و روز خوشی ندارد و حتی آجرهای چغازنبیل آن را در روز روشن می‌دزدند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

شماره روزنامه:۵۸۵۴

تاریخ چاپ:۱۴۰۲/۰۸/۱

تصویر نویسنده خوزتوریسم

برگزاری دوره‌های آموزشی گردشگری روستایی در شهرستان شوش

برگزاری دوره‌های آموزشی گردشگری روستایی در شهرستان شوش

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوش گفت: دوره آموزش گردشگری روستایی باحضور جمعی از دهیاران و فعالان حوزه گردشگری و بوم‌گردی در شهرستان شوش برگزار شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، علی بویری‌منجی اظهار کرد: این دوره آموزشی ۲۹ مهرماه ۱۴۰۲ در دهکده گردشگری آوان هفت‌تپه از توابع بخش مرکزی و روستای تاریخی صالح‌داوود از توابع بخش فتح‌المبین شهرستان شوش باحضور جمعی از دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی روستاها، فعالان گردشگری و مدیران بوم‌گردی‌های منطقه برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوش افزود: در این دوره آموزشی که با هدف توانمندسازی جوامع محلی روستاهای هدف گردشگری شهرستان برگزار شد، شرکت‌کنندگان با اصول گردشگری و فعالیت‌های کاربردی اقتصادی در این حوزه آشنایی پیدا کردند.

او تصریح کرد: آشنایی شرکت‌کنندگان با روش‌های کسب درآمد و چرخه اقتصادی گردشگری روستایی با تکیه بر حفظ ارزش‌ها و سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی مناطق روستایی و تأکید بر لزوم حفاظت از میراث‌فرهنگی و محیط‌زیست هر منطقه باتوجه به توانمندی‌های هر منطقه روستایی، از جمله اهداف برگزاری این دوره‌های آموزشی بود .

بویری‌منجی خاطرنشان کرد: این دوره‌های آموزشی در سطوح مختلف با هدف آموزش کاربردی در حوزه گردشگری با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته به صورت مداوم و در مناطق مختلف مستعد گردشگری در سطح شهرستان در آینده برگزار خواهد شد.

او گفت: باتوجه به توانمندی‌های قابل‌توجه شهرستان در زمینه‌های مختلف گردشگری، همچون گردشگری فرهنگی و تاریخی، طبیعی، صنعتی و کشاورزی، مطالعات و بررسی‌هایی درخصوص شناسایی این مناطق به‌عمل آمده است که با انجام اقداماتی که در دست پیگیری است، شاهد افزایش قابل‌توجه مناطق و روستاهای هدف گردشگری در سطح شهرستان شوش خواهیماو گفت: باتوجه به توانمندی‌های قابل‌توجه شهرستان در زمینه‌های مختلف گردشگری، همچون گردشگری فرهنگی و تاریخی، طبیعی، صنعتی و کشاورزی، مطالعات و بررسی‌هایی درخصوص شناسایی این مناطق به‌عمل آمده است که با انجام اقداماتی که در دست پیگیری است، شاهد افزایش قابل‌توجه مناطق و روستاهای هدف گردشگری در سطح شهرستان شوش خواهیم بود .

تصویر نویسنده خوزتوریسم

دانشگاه علوم‌پزشکی شرایط واگذاری عمارت «کوشک نورآباد» به میراث‌فرهنگی را فراهم کند

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر ایذه خواستار شد

دانشگاه علوم‌پزشکی شرایط واگذاری عمارت «کوشک نورآباد» به میراث‌فرهنگی را فراهم کند

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر ایذه خواستار فرآهم آوردن شرایط واگذاری بنای تاریخی کوشک نورآباد به میراث‌فرهنگی از سوی دانشگاه علوم‌پزشکی شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مهدی فرجی اول آبان‌ماه ۱۴۰۲ اظهار کرد: کوشک نورآباد با وجود مرمت بدون استفاده مانده زیرا مالکیت آن با دانشگاه علوم‌پزشکی است و برای احیا و بهره‌برداری لازم است ابتدا به وزارت میراث‌فرهنگی واگذار شود.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر ایذه افزود: به دلیل این‌که مالکیت این بنای تاریخی با دانشگاه علوم‌پزشکی ایذه است، میراث‌فرهنگی اجازه فعالیت در آن ندارد.

او تأکید کرد: برای جلوگیری از تخریب این بنای تاریخی دانشگاه علوم‌پزشکی باید همکاری و این بنای تاریخی را به وزارت میراث‌فرهنگی واگذار کند.

فرجی عنوان کرد: اگر شرایط واگذاری این عمارت به میراث‌فرهنگی فراهم شود و دانشگاه علوم‌پزشکی همکاری لازم ‌را در این‌ باره انجام‌ دهد موضوع احیا و تغییر کاربری این بنای تاریخی را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد.

او ابراز امیدواری کرد: کوشک نورآباد با کاربری مناسب به مکانی آبرومند تبدیل شود.

بنای قاجاری کوشک نورآباد ایذه در نزدیکی تپه الحک منطقه نورآباد ایذه واقع شده است. این بنا با نمای سنگ‌چین و زیبا و محصور در بین درختان خودنمایی می‌کند. منطقه نورآباد به دلیل آب‌های زلال و طبیعت زیبایش مکان استقرار خوانین بختیاری بوده است.

این بنای تاریخی ۱۱ بهمن ۱۳۷۸ با شماره ۲۵۷۰ ثبت‌ ملی شد.

دانشگاه علوم‌پزشکی شرایط واگذاری عمارت «کوشک نورآباد» به میراث‌فرهنگی را فراهم کند

تصویر نویسنده خوزتوریسم

پیشکسوت موسیقی جنوب ایران درگذشت

پیشکسوت موسیقی جنوب ایران درگذشت

احمد علی شرفی پیشکسوت موسیقی جنوب ایران و نوازنده نی انبان و نی جفتی در ۸۰ سالگی درگذشت.

احمد علی شرفی پیشکسوت موسیقی جنوب ایران و مهمترین نوازنده سازهایی همچون نی انبان و نی جفتی به دلیل عارضه قلبی در ۸۰ سالگی درگذشت.

زنده‌یاد شرفی متولد بوشهر، از جمله چهره‌های سرشناس و پرآوازه موسیقی جنوب ایران بود که در بسیاری از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی حضور داشت و بارها مورد تقدیر قرار گرفت.

این هنرمند فقید یکی از اسطوره‌های موسیقی بوشهر و در نوازندگی سازهای نی انبان و نی جفتی یکی از مهمترین راویان موسیقی مقامی بوشهر بود.

همچنین از شرفی به عنوان یکی از مهمترین راویان قدیمی موسیقی بوشهر یاد می‌کنند و بسیاری از پژوهشگران نامدار موسیقی کشورمان از جمله محمدتقی مسعودیه و محمدرضا درویشی از آثار این هنرمند به عنوان منابع پژوهشی بهره بردند.

طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است پیکر این چهره برجسته موسیقی نواحی روز سه‌شنبه- دوم آبان ماه در بوشهر تشییع و به خاک سپرده شود.

محسن شریفیان خواننده، آهنگساز، نویسنده، پژوهشگر و نوازنده نی انبان و نی جفتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با انتشار فیلمی از دمام زنی خود با گروه قبیله کولی‌های بندر و همراهی استاد شرفی در مراسم عزاداری از درگذشت استاد شرفی خبر داد و نوشت: «استاد احمد علی شرفی امروز دار فانی را وداع گفت و من به شخصه در ساز نی انبان و نی جفتی هر چند غیر مستقیم ولی بسیار آموختم! تسلیت به این طایفه دوست داشتنی.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

مالکنون عشایر کوچرو؛ تداوم تاریخی‌ترین سبک زندگی

مالکنون عشایر کوچرو؛ تداوم تاریخی‌ترین سبک زندگی

در حالی که زندگی شهرنشینی امروزی با تجمل گرایی همراه شده است ولی”ساده زیستی” همچنان در زندگی عشایر حرف اول را می زند و این سادگی با جاذبه های فراوانی همراه است.

نحوه معیشت و زیست، الگوی سكونت و باورداشت ها، سنت ها و آداب و رسوم ، طبیعت منحصر به فرد منطقه و سرانجام ویژگی راه های ایلی از جمله جاذبه های دیدنی شیوه زندگی عشایر بختیاری است . كوچ نشینی كهن ترین شیوه زیست بشر است كه پابرجا بودن آن تا عصر حاضر از بزرگ ترین جاذبه های این شیوه معیشت است و همین شیوه خاص زندگی سبب شده ایلات و عشایر «دیدنی ترین جاذبه عصر تكنولوژی» لقب بگیرند . عشایر به شیوه ای جذاب و باورنكردنی طی قرن ها وسال های طولانی اقدام به حفظ سنن و آداب و رسوم گذشته خود نموده اند و این اصالت به جاذبه ای برای صنعت گردشگری تبدیل شده است.

همنشینی با عشایر و مسكن عشایر و نوع زندگی آن ها، زبان و موسیقی، غذاهای محلی، صنایع دستی، رقص و لباس های محلی به همراه آیین های به جای آوردن جشن های عروسی و محلی از مهم ترین جاذبه های ایلات و عشایر است. بارزترین مشخصه ایلات و عشایر شیوه زیست آنان است كه بر خلاف یك جا نشینان روستایی و شهری, در كوچ و نقل و انتقال دایمی سیاه چادرها و رمه های خود هستند.

عشایر كوچ رو كه یكی از جاذبه های مهم گردشگری فرهنگی به شمار می آیند در همه نقاط ایران, در حوزه های غرب و جنوب غرب, شرق و جنوب شرق, شمال غرب, شمال شرق و مركزی ایران ایلات و عشایر پراكنده شده اند .

مال‌کَنون، کوچ پاییزه عشایر از دشت‌های چهارمحال و بختیاری به سمت استان خوزستان است که عشایر سردسیر را به سمت گرمسیر ترک می‌کنند و یکی از زیباترین انواع گردشگری عشایری (کوچ) به‌شمار می‌رود کش هر ساله در مهرماه انجام می‌شود.

منبع تصاویر:خبرگزاری میراث آریا

مال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاریمال‌کَنون عشایر بختیاری

تصویر نویسنده خوزتوریسم

فراخوان نخستین کنگره ملی ادبی شکرستان (شعر و داستان کوتاه) منتشر شد

مکتب ادبی جنوب، شیرین می‌شود؛

فراخوان نخستین کنگره ملی ادبی شکرستان (شعر و داستان کوتاه) منتشر شد

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری نخستین کنگره ملّی شعر و داستان کوتاه به زبان فارسی، عربی و انگلیسی، تصویرگر این حکایت‌های شیرین در قالب شعر و داستان کوتاه شده است.

مگو شكر حكايت مختصر كن چو گفتي سوي خوزستان‌ گذر كن

خوزستان با اقلیمی متنوّع و فرهنگی ناب، همواره جاذبه‌ای برای خلق آثار ادبی بوده است؛ از نفت و صنعتی شدن تا شط‌ها و دریا، شکرستان، نخلستان‌ها و گرمای آمیخته با شرجی. از سده‌ها پیش، نیشکرِ خوزستان، یکی از ده‌ها جاذبه‌ اقلیمی و عاملی برای تحوّلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بوده و در کتاب حدودالعالم به ناحیتی توصیف شده که «از وی شکر خیزد».

با چنین تأثیری عمیق و اسمی برآمده از نیشکر، خوزِ شکرین، با مناطق متنوّع و کشتزارهای شیرینش، زبانزد شده و نیشکرش، نمودی آشکار در شعر کهن دارد؛ شاعران نامی همچون نظامی و سعدی در توصیفاتی بدیع و دلکش، بدان اشارت داشته‌اند:

چو ما را قند و شکر در میان است به خوزستان چه باید در زدن دست

خوزستان با کشتزارهای سر به فلک کشیده و محصولات متنوّع، با تأثیری عمیق در جوامع پیرامونی، حکایت‌های شیرین در دل خود نهفته دارد؛ حکایت‌هایی که می‌تواند در قالب شعر و داستان کوتاه به تصویر کشیده شود.

به همین منظور، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری نخستین کنگره ملّی شعر و داستان کوتاه به زبان فارسی، عربی و انگلیسی، تصویرگر این حکایت‌های شیرین در قالب شعر و داستان کوتاه شده است.

فراخوان این رویداد را می‌توانید در زیر بخوانید. دوستداران شرکت در نخستین کنگره شعر و داستان کوتاه شکرستان می‌توانند جهت هرگونه سؤال و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 6-33130345-061 تماس بگیرند.

جشنواره ادبیات

تصویر نویسنده خوزتوریسم

در شب‌موزه هفت‌تپه در پارک ساعی تهران چه گذشت؟

در شب‌موزه هفت‌تپه در پارک ساعی تهران چه گذشت؟

هفتصد و دومین شب از شب‌های بخارا به گرامیداشت موزه هفت‌تپه اختصاص داشت. این نشست شب بیست و هفتم مهرماه ۱۴۰۲ با سخنرانی مهرنوش دباغ، جلال‌الدین رفیع‌فر، ناصر نوروززاده‌چگینی، عاطفه رشنوئی، حکمت‌الله مُلاصالحی، اسماعیل یغمایی و جعفر مهرکیان در سالن هنری نقش واقع در پارک ساعی تهران برگزار شد.

امسال پنجاهمین سالگرد تأسیس موزه هفت‌تپه است؛ موزه‌ای که از زمان کاوش اولیه تا به امروز با وقایع روز تاریخ معاصر ایران گره خورده است. داستان کاوش در محوطه تاریخی هفت‌تپه در خوزستان با طرح‌های توسعه نیشکر آغاز می‌شود که منجر به کشف اتفاقی یک طاق هلالی از یک آرامگاه سلطنتی عیلامی شد.

شروع کاوش‌های علمی توسط هیئت ایرانی به سرپرستی شادروان دکتر عزت‌الله نگهبان، رویارویی با باستان‌شناسان فرانسوی، آموزش نسل ماندگار باستان‌شناسی کشور، ورود باستان‌شناسی ایران به استانداردهای بین‌المللی، اعتماد همه دستگاه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور به دانش، اراده و توان ایرانیان در شکل‌گیری طرح‌های بزرگ، کشیده شدن زبانه‌های جنگ به موزه و حفظ آثار تاریخی سه‌هزار ساله، فقط بخشی از دلایلی است که موزه هفت‌تپه را در اذهان اهالی باستان‌شناسی، میراث‌فرهنگی و علاقه‌مندان به فرهنگ ایران‌زمین، ویژه و منحصر به‌فرد ساخته است.

کاوش‌‌ها در محوطه و موزه هفت‌تپه، لبریز از الگوهایی است که امروز نیز می‌تواند به کمک فرهنگ‌سازان و مسئولان فرهنگی آمده و مسیر توسعه فرهنگی را هموار سازد.

در نشست شب‌موزه هفت‌تپه، مروری بر درس‌های ماندگار این موزه شد و تجربه‌های دست‌اندرکاران و حافظان این موزه را شنیدیم. شب‌موزه هفت‌تپه شب بیست و هفتم مهرماه ۱۴۰۲ در سالن هنری نقش واقع در خیابان ولی‌عصر، ابتدای پارک ساعی برگزار شد.


در این نشست مهرنوش دباغ، مدیر موزه هفت‌تپه، درمورد اهمیت محوطه هفت‌تپه در شناخت دوره عیلام سخن گفت.

او بیان کرد: تابلت‌های (گل‌نوشته) هفت‌تپه حجم وسیعی از اطلاعات را درمورد شهر کپنک (Kapnak) ارائه می‌کنند که نیاز است هرچه زودتر خوانش شوند.

دباغ گفت: این تابلت‌ها نشان‌دهنده حضور مؤثر زنان در دستگاه اداری عیلامی هستند.

جلال‌الدین رفیع‌فر از دانشجویان دکتر نگهبان در هفت‌تپه نیز از محوطه هفت‌تپه به‌عنوان نخستین دانشگاه باستان‌شناسی نام برد که برای حفظ و تقویت آن هزینه‌های مالی و جاری زیادی شد.

او گفت: این دانشگاه توانست نسلی از باستان‌شناسان را آموزش دهد.

در ادامه از آن‌جا که اسماعیل یغمایی (باستان‌شناس) به دلیل کسالت نتوانسته بود در برنامه شرکت کند، فاطمه علی‌اصغر ویدیویی از وی تهیه کرده بود که در این ویدئو آقای یغمایی داستان تأسیس موزه هفت‌تپه و وضعیت این موزه در زمان جنگ را تشریح کرد.

جعفر مهرکیان (باستان‌شناس) از دیگر سخنرانان این برنامه نیز به دلیل انجام عمل جراحی نتوانست در برنامه شرکت کند و صدای خود را برای برنامه ارسال کرد. او درمورد موزه‌ها در میانه جنگ صحبت کرد و روایت تلاش‌های خود در راستای نگهداری و حفاظت از آثار موزه هفت‌تپه در زمان جنگ را بیان کرد.

در ادامه دکتر ناصر نوروززاده‌چگینی اولین رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث‌فرهنگی نیز طی سخنرانی خود بر اهمیت موزه هفت‌تپه تأکید کرد و افزود: دلیل اهمیت هفت‌تپه یکی به خاطر بنیان‌گذار آن دکتر عزت‌الله نگهبان است و دیگری آثار ارزشمندی است که از دوره عیلام در خود جای داده است.
عاطفه رشنوئی، مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه نیز در این نشست، از نقش موزه هفت‌تپه در آموزش از زمان دکتر نگهبان تا به امروز صحبت کرد و در ادامه داستان "شیردال"، اثر معروف موزه هفت‌تپه را روایت کرد.

در پایان دکتر حکمت‌الله ملاصالحی استادتمام دانشگاه تهران نیز با ارسال یک فایل صوتی درباب موزه‌های مدرن سخن گفت و تأکید کرد: امروزه موزه‌ها، دستاویز ما برای کنکاش در ریشه‌های هویتی ما هستند.

درخور ذکر است، علی دهباشی، مسئول مجله و شب‌های بخارا به دلیل کسالت در نشست حضور نداشت و مدیریت برنامه را احمد محیط‌طباطبایی رئیس ایکوم ایران بر عهده داشت که باتوجه به تسلط و شناخت کافی از موزه هفت‌تپه و موضوعات مختلف مربوط به آن، نکات مهمی در مورد این موزه را بیان کرد.

*گزارش از جواد خراسانی/ اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی

تصویر نویسنده خوزتوریسم

تعرض شورای شهر شوش به حریم میراث جهانی با گودبرداری و ارتفاع سازی غیرقانونی

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تعرض شورای شهر شوش به حریم میراث جهانی با گودبرداری و ارتفاع سازی غیرقانونی

یک فعال میراث فرهنگی گفت: اقدام غیرفرهنگی شورای شهر شوش این پیام را به سازندگان بناهای بیش از سه طبقه در حریم منظری شوش می‌دهد که از این پس بدون پایبندی به ضوابط تعیین شده میراث جهانی آنگونه که میل‌شان می‌کشد عمل کنند و کسی جلودار آنها نیست، چرا که قانونگذار خود قانونشکنی می‌کند.

مجتبی گهستونی درباره ساخت ساختمان شورای شهر شوش در حریم درجه یک کاخ آپادانا و در یکصدمتری محوطه باستانی به ایلنا، گفت: شورای شهر شوش به عنوان نهادی که خود باید پایبند ضوابط و قوانین شهری و ساخت و سازهای در چارچوب قانون باشد، با ترک فعل در حال احداث ساختمان تازه‌ای است که علاوه بر رعایت نکردن کد ارتفاعی برای آن، اقدام به حفاری عمیق غیرقانونی در محل ساختمان نیز کرده است.

گهستونی افزود: اقدام غیرفرهنگی شورای شهر شوش، عملا این پیام را به سازندگان بناهای بیش از سه طبقه در حریم منظری شوش می‌دهد که از این پس بدون پایبندی به ضوابط تعیین شده میراث جهانی آنگونه که میل‌شان می‌کشد عمل کنند و کسی جلودار آنها نیست، چراکه قانونگذار خود قانون‌شکنی می‌کند.

این فعال میراث فرهنگی ضمن تاکید بر عدم پایبندی شورای شهر شوش به ضوابط تعیین شده توسط میراث جهانی که می‌تواند شوش را متحمل عواقب تنبیهی ازسوی ناظران یونسکو کند، گفت: عدول‌کنندگان از ضوابط میراث جهانی با این اقدام چراغ سبز به افکار عمومی برای اقدامات غیرقانونی می‌دهند مانند توصیه‌های در گوشی برخی مسئولان شهری و برخی از نمایندگان و جریان‌های پرنفوذ که منافع شخصی‌شان مهم‌تر از قانون است.

وی تصریح کرد: ساختمان شورای شهر شوش که در حریم درجه یک کاخ آپادانا و در یکصدمتری محوطه باستانی واقع شده، باید طبق قانون با ارتفاع هفت و نیم متر ساخته شود، اما نه تنها این موضوع رعایت نشده بلکه با گودبرداری غیرقانونی، قرار است با تحمیل یک نگاه فراقانونی، تا 12 متر این ساختمان قد بکشد.

گهستونی در ادامه گفت: با یک تردد کوتاه در سطح شهر شوش متوجه می‌شویم که ضوابط تعیین شده برای رعایت عرصه و حریم میراث جهانی شوش نه تنها تاکنون رعایت نشده‌اند، بلکه با آنچه که به اجرا درمی‌آید، همخوانی ندارند. در شهر شوش و در عرصه و حریم درجه یک تا دو میراث جهانی، ساختمان‌های متعددی مشاهده می‌شوند که خارج از ضوابط و در نتیجه استفاده از رانتها و چشم پوشی نهادهای مسئول ساخته شده‌اند. کوچک بودن شهر شوش و ساختار قومیتی موجود در این شهرستان موجب شده در موارد بسیاری منافع فامیلی و قومیتی بر رعایت برخی ضوابط قانونی چیرگی کند.

گهستونی افزود: بی‌شک از وزرات میراث‌فرهنگی، اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان و پایگاه جهانی شوش انتظار می‌رود که ضوابط قانونی را مورد توجه قرار دهند و اجازه ندهند که در ایجاد ساختمان جدید شورای شهر شوش، مانند مجتمع پزشکی روانفر، آپارتمان بین ابراهیم آباد و زیباشهر یا عمارت اتابکی در ایذه و ... به حریم و عرصه میراث فرهنگی کشور تجاوز شود و صدای کسی در نیاید.

وی گفت: ظاهرا شهر باستانی شوش، با وجود جذب گردشگران داخلی و خارجی، برای مدیران آنقدر بی‌اهمیت است که حاضر نیستند سفری به آن کرده و وضعیت نخستین اثر ثبت جهانی ایران را از نزدیک مشاده کنند.

علی بویری (رئیس داره میراث فرهنگی شوش) گفت: بزودی پاسخی در این خصوص منتشر خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شوش نیز در این باره گفت: مجوزهای این ساختمان پس از دریافت استعلام‌ها صادر شده است.

مهدی اسلامی پناه در پاسخ به این پرسش ایلنا که آیا ضوابط میراث جهانی را در ساخت این بنا در نظر گرفته‌اید، گفت: ما طبق ضوابط خودمان داریم کار می‌کنیم.

املاک ما نظر پایگاه میراث فرهنگی شوش نیست؛ ملاک ما قانون خودمان است.

منبع:ایلنا

photo_2023-10-18_21-32-42

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ