خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

زیگورات چغارنبیل ...شکوه یک اثر باستانی

زیگورات چغارنبیل ...شکوه یک اثر باستانی

زیگورات دوراونتاش (آشوری: Dūr Untaš؛ ایلامی: Āl Untaš dNapiriša) که بیشتر با نام چُغازَنبیل شناخته می‌شود، نیایشگاهی باستانی است که حدود ۱۲۵۰ پیش از میلاد در تمدن ایلام ساخته شد. این زیگورات، بنای مرکزی محوطه باستانی به‌جای مانده از مجموعه‌ی ایلامی دوراونتاش است که نزدیک شوش در استان خوزستان قرار گرفته. چغازنبیل در سال ۱۹۷۹ میلادی به عنوان اولین اثر تاریخی از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت و معماری منحصر به فرد آن، در کنار زیگورات‌های کشف شده در میاندورود، برای باستان‌شناسان و علاقه‌مندان به تاریخ و میراث فرهنگی جهانی شناخته شده است.

محوطه تاریخی چغازنبیل شهری باستانی است که در قرن سیزده پیش از میلاد توسط پادشاه عیلامی ها بنا شد. این شهر از قسمت های مختلفی چون زیگورات، حصارها، دروازه ها، معابد، خانه های مسکونی، کاخ ها و سازه ی دفع آب تشکیل شده است و سه حصار بیرونی، میانی و درونی دارد. بخش مقدس شهر، زیگورات (کلمه ای اکدی که در بین النهرین و ایلام برای معابد چند طبقه ای استفاده می شده است)، نیایشگاهی باستانی است که بر روی تپه ای خاکی و در ساحل رودخانه ی دِز واقع شده است.

زیگورات چغازنبیل، نخستین ساختمان مذهبی ایران، در پنج طبقه و ارتفاع ۵۲ متر ساخته شده بود که اکنون تنها دو طبقه و نیم با ارتفاع ۲۵ متر از آن باقی مانده است. طبقه ی پنجم مرتفع ترین طبقه محسوب می شد و تنها کاهن ها و خانواده ی شاهی اجازه ی ورود به آن طبقه را داشتند، این طبقه جایگاه قراردادن خدای شهر شوش نیز به شمار می رفت.

این بنا با خشت و آجر ساخته شد و هدیه ی مردم شهر به دو تن از خدایان بزرگ عیلامی بود. بر روی دیوارهای معبد آجرهایی به خط میخی دیده می شود که همگی دارای متنی یکسان و بیانگر نام پادشاه و هدف او از ساخت این معبد است.

عکس: ایرنا /علی معرف

تصویر نویسنده خوزتوریسم

عبابافی بهبهان میراث ۵۰۰ ساله

عبابافی بهبهان میراث ۵۰۰ ساله

لباس هر انسان، چیزیست که به وسیله آن تن خود را می پوشاند. اما برای ایرانیان، لباس چیزی فراتر از یک پوشش معمولی برای بدن آن هاست. ایرانیان نه فقط به تناسب آب و هوایی که در آن زندگی می کنند، بلکه با توجه به موقعیت اجتماعی و اقتصادی افراد هم پوشش های بسیار متنوعی را برای مردان داشتند. یکی از این پوشش های سنتی عباست. لباسی بسیار ساده و سبک که معمولا آن را بر روی لباس های دیگر می پوشند. برای آشنایی با هنر ۵۰۰ ساله عبا بافی بهبهان با الی گشت همراه شوید.

هنر عبا بافی از گذشته هایی دور در جای جای کشورمان رونق داشته است. عبا، رو پوشی بسیار سبک و البته ساده است که معمولا بخشی از مردان ایرانی آن را بر روی لباس های دیگرشان می پوشیدند. طبق سنت های ایرانیان، عبا معمولا جامه و لباس اهالی علم و روحانیون بوده است. هرچند به دلیل راحتی این لباس و سبکی آن، تا همین دهه پیش بسیاری از مردان ایرانی در خانه هایشان آن را بر روی دوش های خود می انداختند. استفاده از پوشش عبا در کشور گستردگی بسیاری داشته و نمی توان آن را به مکانی خاص تعمیم داد. شهرهایی همچون بهبهان، بوشهر، نایین، مشهد و … شهرهایی بودن که عبا بافی در آن ها رونق چشم گیری داشته است. درون این شهرها، کارگاه عبا بافی بسیاری به فعالیت و تولید عبا مشغول بودند.

عبای بهبهان، یکی از با کیفیت ترین انواع عبا در ایران است که هنوز هم بسیاری از روحانیون کشور، عبای این شهر را برای پوشیدن انتخاب می کنند. عبای این شهر دو نوع دارد. یکی عبای تابستانی به نام “حله” و دیگری عبای کلفت و زمستانی به نام “چقه”. در تهیه عبای بهبهان از از نخ های دست ریس پشم گوسفندان و البته پشم شتر استفاده می شود. مردم بهبهان این نخ ها را در کارگاه های خانگی خود به وسیله موادی مثل حنا، پوست بلوط و یا پوست گردو رنگ آمیزی می کنند.

مثلا بازار هدف عبا بافان کشور، بیشتر شهرهای مذهبی کشورمان هستند. عبای بهبهان بیشتر به شهرهای مثل مشهد، قم، برخی شهرهای جنوبی و البته تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

بیشتر شهرت صنعت عبا بافی بهبهان به خاطر کیفیت مواد اولیه به کار رفته در ساخت آن و همچنین شیوه قدیمی و سنتی بافت آن است که بر خلاف دیگر شهرهای تولید کننده عبا در کشور، چندان به روز رسانی نشده است. نخ این عبا را به وسیله مواد و رنگ دانه های طبیعی و به شیوه کاملا سنتی رنگ آمیزی می کنند. عبای بهبهان در رنگ های مشکی، خرمایی، خاکستری و شیری به بازار عرضه می شوند.

در شهر تاریخی بهبهان، می توان بیش از ۱۰ کارگاه عبا بافی فعال و پر رونق را پیدا کرد. اکثر این کارگاه ها در بافت قدیمی این شهر و خانه های با صفا و حیاط دار آن بر پا شده اند. استاد کاران بسیاری عبا بافی بهبهان را رونق بخشیده اند. کارگاه های استادان “علی خوب”، “غلام عظیمی”، “تقی پریزاد”، ایرج مهدیان”، “اسدالله پریسوز”، “اسدالله یوسفی”، “ناصر مویدی”، “حسین مترصد”، “محمد دهداریان” و “جعفر مشغول الذکر” معروف ترین کارگاه های عبا بافی شهر بهبهان هستند.

استاد علی خوب درباره صنعت عبابافی اظهار داشت: این هنر از دیرباز در مناطق مختلف ایران مانند بوشهر، نائین و مشهد رواج داشته و حتی در کتب تاریخی آمده است، از زمان پیامبر بافت عبا در شهرهای عربستان مرسوم بوده و پس از آن، تولید عبا در بهبهان متمرکز شده و حدود 500 سال است که هنر عبابافی به عنوان یکی از صنایع دستی مهم در بهبهان محسوب می‌شود.

وی در تشریح تفاوت بافت عبا کنونی در مقایسه با دوران پیشین، افزود: شیوه بافت عبا در بسیاری از شهرها در مقایسه با گذشته متفاوت است و از دستگاه‌های مدرن یا پنبه‌های کارخانه‌ای در بافندگی استفاده می‌شود اما در بهبهان، بافندگان عبا همان شیوه قدیمی را که از اجدادشان به یادگار مانده است در بافت به‌کار می‌برند و دستگاه های عبابافی ساختاری قدیمی و سنتی دارند بیشتر این کارگاه ها در خیابان پیروز بهبهان و در مجاورت مسجد مکتب المهدی یا در کوچه شهید قنبریان واقه شده اند.

منبع: تسنیم .میراث‌آریا

تصویر نویسنده خوزتوریسم

نخستین رویداد بین‌المللی گردشگری پزشکی مناطق آزاد در اروند برگزار می‌شود

نخستین رویداد بین‌المللی گردشگری پزشکی مناطق آزاد در اروند برگزار می‌شود

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از برگزاری نخستین رویداد بین‌المللی گردشگری پزشکی با همکاری هلدینگ «هگتا» و سازمان منطقه آزاد اروند در اردیبهشت ماه سال جاری، خبر داد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد اروند ؛ مهدی مزینانی با تأکید بر اینکه «هگتا» به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ گردشگری ایران شناخته می‌شود؛ افزود: رویداد گردشگری پزشکی «هگتا» با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند، ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت ماه با حضور برخی وزرا و مقامات عالی رتبه کشوری و منطقه‌ای با انگیزه توسعه گردشگری در حوزه پزشکی، برگزار خواهد شد.
مزینانی این اقدام را گامی به سوی توسعه گردشگری در مناطق آزاد دانست و گفت: گردشگری پزشکی به منظور ارائه خدمات درمانی و بهداشتی در کشورها و مناطقی خارج از محل اقامت اصلی با کاهش هزینه‌ها انجام می‌شود که علاوه بر ارائه خدمات به جامعه هدف، برای کشورهای مناطق میزبان نیز مزایای فراوانی به همراه دارد.

وی در ادامه به اهداف اصلی این رویداد، اشاره کرد و افزود: شناسایی فرصت‌های اقتصادی بخش گردشگری، جذب گردشگران سلامت از کشورهای همسایه بویژه عراق، شناسایی، توسعه و معرفی ظرفیت‌های پزشکی موجود در اروند(شهرهای آبادان و خرمشهر) معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش گردشگری به طور عام و گردشگری پزشکی به طور خاص بخشی از مهم‌ترین اهداف رویداد بین‌المللی گردشگری پزشکی است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، اقامتی و خدماتی در سطح منطقه، توسعه اشتغال و بالا بردن اقتصاد محلی و منطقه‌ای، جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی در بخش گردشگری، تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها و پروژه‌های بخش سلامت و درمان در سطح منطقه را نیز از دیگر مقاصد رویداد مذکور عنوان کرد.

مزینانی، یادآور شد: امیدواریم همه مناطق آزاد کشور بتوانند به سهم خود در این رویداد شرکت نموده و در کنار سازمان منطقه آزاد اروند قرار گیرند تا بتوانیم شاهد برگزاری یک رویداد اثر گذار در حوزه گردشگری پزشکی بوده و در کنار آن بتوانیم در فاز دوم از پزشکان و کادر درمانی متخصص و مجرب برای تحقق اهداف مورد نظر بهره‌مند شویم.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

ساختمان برادران لینچ در ایذه، به‌جای مانده از دوران شکوه مالمیر+ تصاویر

ساختمان برادران لینچ در ایذه، به‌جای مانده از دوران شکوه مالمیر

نام ساختمان و کمپانی برادران لینج، اگر چه در تاریخ بختیاری نامی شناخته شده است، اما در پایتخت زمستانی بختیاری‌ها «مالمیر» به ندرت کسی با این نام، اندک آشنایی دارد. اگر هم کسی این نام را برای یکبار شنیده باشد، سخت است باور کند که برادران لینچ، ساختمانی با نام خود در مالمیر «ایذه کنونی» ساخته و به یادگار گذاشته باشند. بنایی مغموم و تک افتاده در مالمیر امروزی که روزگاری نه چندان دور محل آمد و رفت مهندسین، کارشناسان انگلیسی و خوانین بزرگ بختیاری بوده است.

در سال ۱۳۰۶ (هـ ق) ناصرالدین شاه قاجار برای پیشرفت کار بازرگانی، قسمت پایین رود کارون «از اهواز تا به دریا» یا شط العرب بوده را برای کشتیرانی بیگانگان آزاد ساخت و نخستین کسانی که از این کار شادمان شدند و کشتی‌های خود را در آنجا به کار انداختند، برادران لینچ و بازرگانان انگلیسی بودند.

اما قسمت بالای کارون را فقط خود ایرانیان می‌توانستند در آن کشتیرانی کنند. برادران لینج توانستند در سال (۱۳۰۷هـ ق) یک کنسول خانه در خرمشهر و سال بعد کنسول خانه‌ی دیگری در اصفهان تأسیس کنند. در سال (۱۳۰۷ هـ ق) با همکاری حاج علی قلی‌خان سردار اسعد نیز توانستند امتیاز راه کاروان رو از ناصری (اهواز) تا اصفهان را از دولت اخذ کنند.

با صدور فرمان آزادی کشتی رانی در رودخانه کارون از سوی دولت مرکزی در سال ۱۳۰۶ هجری قمری، شرکت کشتی رانی هرات و دجله فعالیت خود را آغاز کرد. یکی از شرکای شرکت فوق، هنری فینیس بلوس لینچ بود که از طریق شوشتر به قلمرو بختیاری و اصفهان سفر کرد، وی این سفر خود را در مجله انجمن پادشاهی جغرافیایی چاپ نمود.

پیش از حضور شرکت لینچ، عشایر منطقه و بخصوص ایلات بختیاری برای عبور و مرور از کارون خروشان، از پل موسوم به ترکه‌تن استفاده می‌کردند. پل‌ ترکه‌تن یا معلق از به هم پیوستن تعداد زیادی تیرک چوبی و الیاف‌ محکم ساخته و با اتصال به هر ستون در دو سوی پل و نصب جان پناه برای جلوگیری از سقوط، برای عبور مهیا می شد.

با توجه به اهمیت گذرگاه استراتژیک بین خوزستان و اصفهان «جاده بختیاری» و توجه خوانین بختیاری در تعمیر و بازسازی این مسیرها، سرانجام به صدور قراردادی میان دولت ایران و شرکت برادران لینچ در سال ۱۳۰۶ هجری قمری انجامید.

این قرارداد در راستای بهره‌برداری و نگهداری جاده و پل‌های متعلقه، در ۱۰ ماده در ۲۱ ماه مه ۱۸۹۸ میلادی به‌وسیله «پریس» کنسول انگلیس در اصفهان تنظیم و تحریر شد و نماینده شرکت لینچ و چارلز هاردینگ شارژ دافر سفیر انگلیس در تهران آن را امضاء و به مهر اسفندیارخان سردار اسعد، محمدحسین‌خان سپهدار و حاجی علی قلی‌خان ممهور شد.

بر اساس این قرارداد، همه‌ی کارهای بازسازی جاده و ایجاد کاروان‌سرا و تأسیسات مورد نیاز به برادران لینچ واگذار شد و خوانین بختیاری نیز موظف شدند علاوه بر تأمین کارگر، تأمین امنیت جاده را نیز بر عهده بگیرند و در پایان هرسال، شش درصد از درآمد حاصل را به کمپانی لینچ بپردازند.

به‌دنبال آن، کار بازسازی جاده و احداث تأسیسات مورد نیاز آغاز شد و در ۱۴ دسامبر ۱۸۹۹ کار نصب پل معلق روی رودخانه کارون به پایان رسید. و از این جاده بهره‌برداری شد.

بنابر نوشته گارثویت «قرارداد بختیاری ـ لینچ، نقطه عطفی در روابط بریتانیا و عشایر جنوب‌غربی ایران بود»، در حقیقت قرارداد لینچ سبب شد تا خوانین بختیاری به‌طور رسمی با انگلیسی‌ها رابطه برقرار کنند. در این دوره، راه باستانی دزپارت با نام‌های «لینچ» و «بختیاری» شناخته می‌شود.

یکی از مشهورترین بناهایی که توسط شرکت لینچ ساخته شده است ، بنایی است با همین نام و قرار گرفته بر کرانه جاده کنونی ایذه-اهواز، آن هم در یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های ورودی به سرزمین بختیاری یعنی ایستگاه هلایجان «هلاگون». برای تماشای آثار به جای مانده و مغموم این بنای تاریخی کافی است از سمت جاده ایذه به اهواز، نرسیده به ایست بازرسی هلاگون به پایین دست جاده «سمت راست» حرکت کنیم و تقریبا ۵۰ متر مانده به پاسگاه و ایست بازرسی، به تماشای ساختمانی برویم که روزگاری نه چندان دور محل آمد و شدهای افراد نام‌آور و مهندسین به نامی در تاریخ جنوب ایران بود.

این بنا که امروزه بخش‌هایی از آن فرو ریخته و متروک شده است و به شدت نیازمند مرمت و معرفی است، با توجه به وجود ساختمان‌ها و بناهای اربابی دیگری در این منطقه «از هلایجان تا نوترکی و راسفند»، می‌تواند نقش بسزایی در رونق گردشگری شهرستان ایذه داشته باشد.

بنا بر پلان تقریبی مستطیل و با استفاده از مصالح بوم آورد مانند سنگ لاشه آهکی و ملات گچ نیم کوب محلی ساخته شده است. بخش پشتی آن که رو به سمت دره و کوه شمالی قرار دارد نیز دارای چند اتاق و بخش جنوبی آن که رو به جاده کنونی است دارای پلان دایره بوده که به یقین از بخش‌های دیگر دارای ارتفاع بیشتر و به مانند تک برجکی که از سمت پایین دست توسط راه پله‌ای به آن دسترسی می یابیم، بوده. احتمالا این جایگاهی برای حضور نگهبانان و مراقبان بوده است.

بنایی که تا سال‌ها بعد به عنوان ساختمان ژاندارمری از آن یاد می‌شد و مراقبت از جاده قدیمی دسترسی اهواز-ایذه را به نحو احسن انجام می‌داد و سپس با ساخت جاده جدید و توسعه راه‌ها به عنوان تک‌بنایی در میان اراضی کشاورزی رو به خرابی نهاد.

ساخت این بنا با توجه به ویژگی نسبتا تدافعی آن توسط شرکت لینچ در راستای استراحت و حفاظت از این جاده با مستندات تاریخی می‌تواند سازگار باشد

ساختمان برادران لینچ در ایذه، به‌جای مانده از دوران شکوه مالمیر+ تصاویر

تصویر نویسنده خوزتوریسم

ایذه در آستانه ثبت به عنوان شهر ملی گلیم

ایذه در آستانه ثبت به عنوان شهر ملی گلیم

ایذه، شهری در خوزستان، به دلیل قدمت و کیفیت بی‌نظیر گلیم‌های دست‌بافت خود در مسیر تبدیل شدن به شهر ملی گلیم قرار گرفته و کارشناسان معتقدند این شهر پتانسیل ثبت جهانی را نیز دارد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: گلیم، دست‌بافته‌ای سنتی با نقوشی که از طبیعت، کشاورزی و زندگی عشایری الهام گرفته، قرن‌هاست که در فرهنگ و زندگی مردم ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. این هنر در شهر ایذه، واقع در استان خوزستان به اوج شکوفایی خود رسیده و اکنون این شهر در آستانه کسب عنوان «شهر ملی گلیم» قرار دارد، گامی که می‌تواند آن را به صحنه جهانی صنایع‌دستی معرفی کند.

گره‌های عشق در گلیم‌های ایذه

در روستایی کوچک، زیر سایه بلوط‌های کهنسال ایذه، بی‌بی تاج‌ماه، پیرزنی با دستانی پرچین و چروک هر روز کنار گلیمش می‌نشیند. انگشتانش که گویی قصه قرن‌ها را در خود دارند، نخ‌های پشمی را با مهارتی دیرین به هم گره می‌زنند. این نخ‌ها، رنگ‌شده با نیل، زردچوبه و پوست انار نه‌فقط گلیم که تکه‌ای از روح این سرزمین را می‌بافند.

تاج‌ماه از کودکی کنار مادرش بی‌بی گل‌جهان، گلیم‌بافی را آموخت. مادرش با هر گره، لالایی زمزمه می‌کرد و می‌گفت هر نقش، دعایی است برای زندگی. این هنر، نسل به نسل از مادران به دختران رسید، مثل رودی که از کوه‌های زاگرس جاری است. تاج‌ماه، حالا با موهای سفید و کمری خمیده هنوز همان عشق را در هر گره می‌ریزد. گلیم‌هایش با نقوش لوزی‌شکل که از آب، باد و زندگی عشایری قصه می‌گویند، انگار زنده‌اند.

هر گلیم تاج‌ماه، خاطراتی را در خود پنهان دارد، گلیمی که برای عروسی‌اش با نقش آب و آئینه بافت یا گهواره‌ای که شب‌ها زیر نور ماه برای نوه‌اش آماده کرد. این نقش‌ها فقط رنگ و خط نیستند؛ قصه خاکی‌اند که او را پرورانده، قصه زنانی که با صبر و عشق، زندگی را گره به گره ساخته‌اند.

تاج‌ماه شاید سال‌های زیادی پیش رو نداشته باشد اما دلش آرام است. دخترش، نوه‌اش و کودکان روستا این دار را زنده نگه می‌دارند. هر گره او، دعایی است برای جاودانگی این هنر، برای اینکه گلیم‌های ایذه، مثل قصه خودش، تا ابد در جهان بدرخشند.

شکرالله قاسمی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان در گفتگویی رسانه‌ای اعلام کرد: فرآیند ارزیابی اولیه برای ثبت ایذه به عنوان شهر ملی گلیم با حضور بهزاد احمدی‌فارسانی، مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، انجام شده است.

وی اظهار کرد: بازدید از کارگاه‌های گلیم‌بافی، المان‌های شهری مزین به نقوش گلیم و درخواست‌های مکرر اهالی ایذه، نشان‌دهنده عزم جدی برای تحقق این هدف است. در صورت کسب شاخص‌های لازم، پرونده ایذه به شورای ملی ثبت آثار وزارتخانه ارجاع خواهد شد.

هنری با ریشه‌های عمیق

گلیم‌های ایذه به دلیل استفاده از پشم مرغوب، رنگرزی گیاهی و بافت چاکدار و محکم، در میان دست‌بافته‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارند. نقوش لوزی‌شکل این گلیم‌ها که نمادهایی از آب، هوا و زندگی عشایری را به تصویر می‌کشند، نه‌تنها کاربردی بلکه از نظر زیبایی‌شناسی نیز مسحورکننده‌اند. این ویژگی‌ها گلیم ایذه را به محصولی محبوب در بازارهای داخلی و بین‌المللی تبدیل کرده است.

بر اساس آمار رسمی، ایذه هم‌اکنون دارای بیش از ۲۹ کارگاه فعال گلیم‌بافی و دو آموزشگاه رسمی است. در سال ۱۴۰۳، حدود ۵۰۰ بافنده مدرک رسمی گلیم‌بافی دریافت کرده‌اند و هفت هنرمند این شهر موفق به کسب نشان ملی گلیم شده‌اند. علاوه بر این، یک بانوی کارآفرین ایذه‌ای به دلیل فعالیت‌های برجسته در این حوزه به عنوان کارآفرین برتر معرفی شده است.

قاسمی با اشاره به رشد چشمگیر کارگاه‌های گلیم‌بافی در سال‌های اخیر، افزود: توسعه این کارگاه‌ها و آموزش گسترده بافندگان، ایذه را به یکی از مراکز اصلی تولید گلیم در ایران تبدیل کرده است. ما همه امکانات شهرستان را برای تحقق این هدف به کار بسته‌ایم تا از این فرصت برای ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمدهای شهری بهره ببریم.

چشم‌انداز جهانی

کارشناسان معتقدند که ایذه نه‌تنها شایستگی عنوان شهر ملی گلیم را دارد، بلکه می‌تواند به عنوان شهر جهانی گلیم نیز مطرح شود. عباس رحیمی، پژوهشگر صنایع‌دستی، در گفت‌وگویی اظهار کرد: ایذه پتانسیل‌های بیشتری نسبت به دزفول که پیش‌تر به عنوان شهر جهانی کپوبافی ثبت شد، دارد. وجود ۱۲ آموزشگاه و ۱۲ تعاونی گلیم‌بافی در ایذه در مقایسه با تعداد محدود آموزشگاه‌ها و تعاونی‌ها در دزفول، نشان‌دهنده ظرفیت عظیم این شهر است.

رحیمی با تأکید بر کیفیت و کاربرد گسترده گلیم‌های ایذه، افزود: با ساماندهی زیرساخت‌های موجود و حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی برای بازدید از کارگاه‌ها، بازارچه‌ها و تعاونی‌های گلیم‌بافی، ایذه می‌تواند فرآیند ثبت جهانی را با موفقیت آغاز کند.

ثبت ایذه به عنوان شهر ملی یا جهانی گلیم می‌تواند تأثیرات عمیقی بر اقتصاد و فرهنگ منطقه داشته باشد. گلیم‌بافی نه‌تنها منبع درآمد برای صدها خانواده در ایذه است، بلکه به حفظ و ترویج هویت فرهنگی این منطقه کمک می‌کند. کارگاه‌های گلیم‌بافی به‌ویژه برای زنان، فرصت‌های شغلی پایداری فراهم کرده و به توانمندسازی اقتصادی جوامع محلی منجر شده است.

چالش‌هایی وجود دارد

با وجود پتانسیل‌های فراوان، موانعی نیز بر سر راه ثبت جهانی ایذه وجود دارد. رحیمی به کمبود برخی زیرساخت‌ها، مانند بازارچه‌های دائمی و استاندارد برای عرضه محصولات، اشاره کرد و گفت: رفع این موانع و جلب توجه ارزیابان بین‌المللی نیازمند همکاری همه‌جانبه مقامات محلی و ملی است.

مسئولان محلی در تلاش هستند تا با ایجاد المان‌های شهری با الهام از نقوش گلیم و توسعه آموزشگاه‌ها، جذابیت ایذه را برای گردشگران و ارزیابان افزایش دهند. قاسمی تأکید کرد: ما در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد فضاهای نمایشگاهی و بازارچه‌های دائمی هستیم تا گلیم ایذه به بهترین شکل به جهان معرفی شود.

فرآیند ثبت ایذه به عنوان شهر ملی گلیم در مراحل پایانی ارزیابی قرار دارد و انتظار می‌رود نتیجه آن در ماه‌های آینده اعلام شود. در صورت موفقیت، این شهر به فهرست شهرهای ملی صنایع‌دستی ایران اضافه خواهد شد و راه برای ثبت جهانی هموار می‌شود. حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی در ایذه، که به گفته رحیمی می‌تواند به زودی محقق شود، گام بعدی برای تحقق این هدف خواهد بود.

کارشناسان معتقدند که موفقیت ایذه در این مسیر نه‌تنها به رونق اقتصادی منطقه کمک می‌کند، بلکه الگویی برای دیگر شهرهای ایران خواهد بود که به دنبال حفظ و ترویج هنرهای سنتی خود هستند. گلیم ایذه، با نقوشی که داستان زندگی و طبیعت را روایت می‌کنند، آماده است تا جایگاهی شایسته در صحنه جهانی به دست آورد.

https://media.mehrnews.com/d/2023/10/22/3/4710554.jpg?ts=1698001399758

تصویر نویسنده خوزتوریسم

بازدید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز جمعه رایگان است

بازدید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز جمعه رایگان است

بازدید از موزه‌ها، محوطه‌ها و بناهای تاریخی زیرنظر وزارت میراث فرهنگی، روز جمعه ۲۹ فروردین رایگان است.

به گزارش میراث آریا، همزمان با روز جمعه ۲۹ فرودین‌ماه «روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی»، بازدید از تمام بناها، محوطه‌ها، پایگاه‌ها و موزه‌های وابسته به وزارت میراث فرهنگی در سراسر کشور رایگان است.

در این روز، برنامه «نادیده‌های تاریخی» با موضوع بازدید از آثار تاریخی که در شرایط عمومی امکان بازدید ندارند، برگزار می‌شود.

شعار امسال روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی «بحران‌ها و منازعات از دریچه منشور ونیز» است. بنابراین ایکوموس به کشورها توصیه کرده که در این باره برنامه‌های خود را ارائه دهد.

در راستای شعار امسال روز جهانی که توسط شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس) «میراث در معرض خطر (تهدید) از بلایا و درگیری‌ها آمادگی و یادگیری» اعلام شده است، در ایران هم معاونت میراث‌فرهنگی موضوع «تاب‌آوری آثار تاریخی در برابر بحران‌ها» را به عنوان رویکرد اصلی برنامه‌های بزرگداشت این روز انتخاب کرده است.

بازدید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز جمعه رایگان است

تصویر نویسنده خوزتوریسم

اصفهان میزبان نشست ۲۰۲۵ سازمان جهانی گردشگری شد

اصفهان میزبان نشست ۲۰۲۵ سازمان جهانی گردشگری شد

اصفهان با رأی مثبت بیش از ۳۰ کشور عضو سازمان جهانی گردشگری (UN Tourism)، به میزبانی سی‌وهشتمین نشست کمیسیون منطقه‌ای شرق آسیا و اقیانوسیه این سازمان در سال ۲۰۲۵ انتخاب شد.

در سی‌ و هفتمین نشست دوروزه کمیسیون منطقه‌ای شرق آسیا و اقیانوسیه و شصتمین نشست کمیسیون منطقه‌ای جنوب آسیا سازمان جهانی گردشگری (CAP/CSA) در جاکارتا، پایتخت اندونزی، میزبانی دوره بعدی این اجلاس را برای شهر تاریخی اصفهان کسب کند.

هیأت اعزامی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به سرپرستی انوشیروان محسنی‌بندپی، معاون گردشگری کشور و با حضور مسلم شجاعی، مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی و سید محمدحسین حجازی، مشاور وزیر و عضو وابسته سازمان جهانی گردشگری، در نشست رسمی این کمیسیون با حضور دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، زوراب پولولیکاشویلی، شرکت کردند.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این نشست با اعلام رسمی نامزدی ایران برای میزبانی سی‌وهشتمین دوره این رویداد، بر پیشینه تاریخی، ظرفیت‌های بی‌نظیر و موقعیت ممتاز گردشگری شهر اصفهان تأکید کرد. همچنین ویدئویی از جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری این شهر نمایش داده شد.

اعضای کمیسیون متشکل از نمایندگان بیش از ۳۰ کشور در پایان با اکثریت آرا، با میزبانی ایران موافقت کردند و به این ترتیب اصفهان به‌ عنوان مقصد برگزاری نشست سال ۲۰۲۵ این نهاد بین‌المللی انتخاب شد.

محسنی‌بندپی این موفقیت را نقطه‌عطفی در سیاست‌های دیپلماسی گردشگری کشور دانست و تصریح کرد: تقویت جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی از مسیر میزبانی رویدادهای گردشگری، رویکردی جدی در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و در گام‌های بعد با قدرت ادامه خواهد یافت.

منبع:میراث آریا

تصویر نویسنده خوزتوریسم

مجموعه جهانی آسیابها و آبشارهای شوشترمیزبان گردشگران نوروزی 1404

مجموعه جهانی آسیابها و آبشارهای شوشترمیزبان گردشگران نوروزی 1404

سازه‌های آبی شوشتر در دوران ساسانیان برای بهره‌گیری از نیروی آب به‌عنوان محرک آسیاب‌های صنعتی ساخته شدند. در این مجموعه بزرگ، سازه های آبی شوشترآسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب، همچنین سیکا (محلی برای استراحت و تفریح) بسیار جالب‌توجه هستند. سازه‌های آبی شوشتر از سوی سازمان یونسکو به‌عنوان شاهکاری از نبوغ و خلاقیت بشری شناخته شده‌اند.

عکس:خلیل موسوی/مهر

تصویر نویسنده خوزتوریسم

۱۲ اردیبهشت؛ بزرگداشت علامه محمدتقی شوشتری

۱۲ اردیبهشت؛ بزرگداشت علامه محمدتقی شوشتری

آیین بزرگداشت علامه شیخ محمدتقی شوشتری(ره) ۱۲ اردیبهشت‌ماه سال جاری در آرامگاه این عالم ربانی برگزار می‌شود.

علی بهرامی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوشتر در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان از برگزاری کنگره ملی بزرگداشت علامه محمدتقی شوشتری(ره)در تاریخ ۱۲ اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: علامه محمدتقی شوشتری(ره) از علمای برجسته استان خوزستان و کشور بود که قرار است آیین گرامیداشت این شخصیت علمی بزرگ جهان تشیع، همزمان با سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری در جوار آرامگاه این عالم ربانی برگزار شود.

وی اظهار کرد: این کنگره ملی با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، فرمانداری شوشتر، دفتر امام جمعه شوشتر، نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شوشتر و دیگر نهادهای شهرستان برگزار خواهد شد.

بهرامی افزود: برگزاری این کنگره ملی با حضور شخصیت‌ها و علمای برجسته کشور، ائمه جمعه و فرمانداران سراسر استان و علاقه‌مندان به شخصیت علامه شیخ و اقوام مختلف استان همراه خواهد بود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوشتر درباره برنامه‌های این آیین بزرگداشت گفت: رونمایی از تمبر یادبود علامه محمدتقی شوشتری، برگزاری نمایشگاه کتاب آثار علامه شوشتری به همت آستان قدس رضوی و بنیاد علامه در شوشتر، نمایشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی، انتشار چند ویژه‌نامه توسط مسئولان شهرستان و دوستداران علامه شیخ شوشتری، شعرخوانی، تقدیر از هنرمندان و عوامل کنگره از جمله این برنامه‌ها هستند.

وی با بیان اینکه این کنگره ملی به‌صورت مستقیم از شبکه استانی و برخی شبکه‌های سراسری پخش خواهد شد، ادامه داد: اولین آیین بزرگداشت علامه شوشتری، در زمان حیات ایشان و در اوایل دهه هفتاد برگزار شد و این کنگره پس از ۳۰ سال با هدف احیای نام و یاد مفاخر دینی استان و بزرگداشت مجاهدت‌های علمی آن‌ها برگزار می‌شود.

بهرامی بیان کرد: جلسه شورای سیاست‌گذاری آیین بزرگداشت علامه محمدتقی شوشتری(ره) بهمن سال ۱۴۰۳ با حضور جمعی از مدیران ارشد فرهنگی، دینی و هنری استان خوزستان و نماینده مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور در تهران برگزار شد.

یادآور می‌شود، علامه محمدتقی شوشتری فقیه، محدث و رجالی معروف شیعه بود که در سال ۱۲۸۱ شمسی در شوشتر متولد شد و در سال ۱۳۷۴ درگذشت. وی با تألیفات ارزشمند و تحقیقات گسترده خود، از جمله کتاب‌هایی چون قاموس الرجال، قضاء امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع)، بهج‌الصباغه فی شرح نهج‌البلاغه، رساله فی تواریخ النبی و الآل و... گنجینه‌ای عظیم از دانش‌ها و علوم رجالی و دینی را برای جهان اسلام به ارمغان آورد که تاکنون نیز منشأ اثر بسیار است.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

ایلام، قدیمی‌ترین تمدن شناخته‌شده در فلات ایران

ایلام، قدیمی‌ترین تمدن شناخته‌شده در فلات ایران

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام گفت: تمدن ایلام (عیلام) قدیمی‌ترین تمدن شناخته‌شده در فلات ایران، بیش از ۲۵۰۰ سال در تاریخ جهان باستان دوام داشته و به عنوان «سرزمین خدایان» و «سرزمین مرتفع» شناخته می‌شد.

دکتر حبیب‌الله محمودیان در این خصوص به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: این تمدن که از سواحل شمالی خلیج فارس تا مناطق کوهستانی زاگرس گسترش یافت، در طول دوران باستان، نقش مهمی در توسعه فرهنگ، هنر و حکومت‌داری ایفا کرد.

وجه تسمیه

وی خاطرنشان کرد: تمدن ایلام در منابع مختلف با نام‌های متفاوتی ذکر شده است. در متون فارسی باستان، این سرزمین به نام «هَلتَمتی» به معنای سرزمین خدا شناخته می‌شد، در حالی که اقوام دیگر مانند اکدیان آن را «اِلامتو» و سومریان با واژه «NIM» (به معنای بالا و مرتفع) نامیده‌اند، در منابع عربی و عبری، این تمدن به نام «عیلام» ثبت شده است که برخی محققان آن را نامی غیرعلمی می‌دانند و معتقدند این نام توسط دشمنان ایلامیان انتخاب شده است.

محدوده جغرافیایی

این باستان‌شناس تشریح کرد: سرزمین ایلام شامل بخش‌های وسیعی از جنوب غربی فلات ایران بوده که امروزه بخشی از استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر و ایلام را تشکیل می‌دهد، شهرهای مهم این تمدن شامل شوش (پایتخت اصلی)، ماداکتو، لیان، ملیان، چغازنبیل، و دیگر مراکز جمعیتی در مناطق کوهستانی و دشت‌های اطراف رودخانه‌های کرخه و دز قرار داشتند، برخی منابع معتقدند که این تمدن حتی تا مناطق شرقی بین‌النهرین نیز گسترش یافته بود.

ایالت‌ها و مراکز حکومتی

محمودیان توضیح داد: تمدن ایلام به چندین ایالت تقسیم می‌شد که هر یک مراکز حکومتی و فرهنگی خاص خود را داشتند، مهم‌ترین ایالت‌ها شامل «آوان»، «سیماش»، «اپارت»، و «ایکهالکی» بودند، شوش به‌عنوان پایتخت اصلی ایلام شناخته می‌شد اما شهرهای دیگری مانند ماداکتو و هیدالو نیز در دوره‌های مختلف به عنوان مراکز حکومتی عمل می‌کردند همچنین شهرهایی مانند چغازنبیل و ملیان به عنوان مراکز صنعتی و فرهنگی اهمیت زیادی داشتند.

مستندات تاریخی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام گفت: تاریخ ایلام به چهار دوره اصلی تقسیم می‌شود که شامل دوره نیا - ایلامی (حدود ۳۲۰۰ تا ۲۷۰۰ قبل از میلاد): ظهور اولین نشانه‌های خط نیا-ایلامی در شوش، دوره ایلام باستان (حدود ۲۷۰۰ تا ۱۶۰۰ قبل از میلاد): اوج قدرت ایلامیان و تعامل با تمدن‌های سومر و بابل، دوره ایلام میانه (حدود ۱۵۰۰ تا ۱۱۰۰ قبل از میلاد): نفوذ ایلامیان در مناطق کوهستانی و کاهش قدرت آنان به دلیل تهاجم بابلی‌ها، دوره ایلام نو (حدود ۱۱۰۰ تا ۵۳۹ قبل از میلاد): آخرین دوره استقلال ایلامیان قبل از الحاق به امپراتوری هخامنشی است.

شواهد باستان‌شناسی

وی با اشاره به اینکه آثار ایلامیان در مناطق مختلفی از جمله شوش، چغازنبیل، ملیان، چغامیش، دهلران، سیروان، نقش‌رستم، اشکفت سلمان، کول‌فره و... کشف شده است ادامه داد: این آثار شامل کتیبه‌ها، نقوش برجسته، و سازه‌های معماری هستند که نشان‌دهنده پیشرفت‌های هنری و فرهنگی این تمدن هستند، برای مثال، کاوش‌ها وبررسی‌های باستان‌شناسی در تپه موسیان وسایر تپه‌های دهلران،چگا آهوان، چم‌نمشت و حوزه رودخانه سیمره در استان ایلام، شواهدی از وجود مراکز حکومتی و مذهبی در این مناطق را آشکار کرده‌اند.

محمودیان افزود: تمدن ایلام نه تنها به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان شناخته می‌شود بلکه به دلیل نقش مهم آن در توسعه فرهنگ و هنر، همواره مورد توجه محققان و باستان‌شناسان بوده است، تحقیقات علمی در مناطق مختلف ایران، به‌ویژه در استان‌های خوزستان و ایلام، همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود شواهد جدیدی از این تمدن باستانی کشف شود.

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ