خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

۲۱ آگوست روز جهانی مساجد گرامی باد

در بیست و یکم آگوست سال 1969 ، مسجد الاقصی به دست صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد. به همین مناسبت به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و تصویب اعضای سازمان کنفرانس اسلامی ، این روز به نام روز جهانی مسجد نامگذاری شد.

 

مسجدالاقصی در اسلام، دومین مسجد به شمار می‌آید و از نظر درجه اهمیت، پس از مسجدالحرام و مسجد‌النبی قرار می‌گیرد. از آن جا که مسجدالاقصی قبله اول مسلمانان بوده ، از جایگاهی والا برخوردار می‌باشد.

 هر سال که مصادف با 31 مرداد شمسی است، روز جهانی مساجد نامگذاری شده است. در سال 1348 در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است، توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد.

مسجدالاقصی در اسلام، دومین مسجد به شمار می‌آید و از آنجایی که قبله اول مسلمانان بوده، نزد آنان از جایگاهی والایی برخوردار است.آنچه به عنوان مسجدالاقصی در قرآن از آن یادشده، تمام این مجموعه  مسقف، قبة‌ الصخرة، قبة ‌‌السلسلة، مصلای مروانی و قبه‌ها (گنبدها)، محراب‌ها، راه‌ها، چاه‌ها، برکه‌ها، رواق‌ها و پل‌ها را همراه با دیگر بخش‌های باستانی و قدیمی در بر می‌گیرد.

بخش مسقف مسجدالاقصی در جنوب این مجموعه واقع شده است. بر اساس برخی اسناد تاریخی این مسجد توسط داوود نبی (ع) پایه گذاری شد و توسط حضرت سلیمان (ع) تکمیل شده است. مسجدالاقصی مسقف، بنایی مستطیلی است، با رواقی بزرگ در میانه آن که مستقیماً به گنبد می‌رسد. از شرق و غرب، سه رواق مسجدالاقصی را احاطه کرده است. طول آن از شمال به جنوب 80 متر و عرض آن از شرق به غرب 55 متر است.

 

به پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با تصویب وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی در اجلاس تهران ، هفته جهانی مسجد از سی‏ام مرداد ماه برابر با 21 آگوست همزمان با سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی اسرائیل ، نامگذاری شد. در این اجلاس از کشورهای عضو خواسته شد با هدف ارج نهادن به نقش مساجد و صیانت از آن ها به عنوان اماکن مقدس ، در احیاء و تجلیل از این روز تلاش کنند.

در این واقعه ، منبر باستانی که شهید نورالدین محمود زنگی دستور ساخت آن را برای نصب در مسجدالاقصی داده بود، سوخت. این منبر همان منبری است که سلطان ناصر صلاح‌الدین یوسف ‌بن ایوب پس از اینکه قدس را در سال 583 ﻫجری از دست صلیبیان‌‌‌‍ آزاد کرد به مسجدالأقصی آورد.

هم چنین در این روز، تبیین قداست و عظمت مسجد ، تکریم نیروهای فعال در مساجد ، توجه به آبادانی معنوی و فیزیکی مساجد ، تلاش برای بهبود محتوای فرهنگی مساجد و ایجاد هماهنگی بین متولیان دینی مکان های شریف نیز مورد توجه قرار می گیرد.

شایان ذکر است ،در فرهنگ اسلامی، احترام زیادی برای مسجد بیان شده و همگان را به تکریم وبزرگداشت این مکان و پاکیزه نگه داشتن آن توصیه کرده اند.

 

روز جهانی مسجد، روز آشتی با مساجد است

تصویر نویسنده خوزتوریسم

مراسم نصب پرچم متبرک به عتبات عالیات در سال گذشته

مراسم نصب پرچم متبرک به عتبات عالیات در سال گذشته

این مراسم همانگونه که از نام آن مشخص است در شب اول محرم با شور و شوقی حسینی در شهر شوشتر برگزار می شود.
مسیر آغاز این مراسم از مسجد ابریشم کاران آغاز و مردم پرچم متبرک را با سینه زنی تا محل امام زاده عبدالله شوشتر بدرقه می کنند.
آیین نصب پرچم هر ساله در ابتدای ماه محرم، با حضور گسترده مردم و دسته جات سینه زنی و زنجیرزنی نیز در بقعه متبرکه امامزاده عبدالله نصب می‌شود.
برافراشتن پرچم عزای سرور و سالار شهیدان در شب اول محرم در شوشتر قدمتی طولانی دارد اما در طول ۱۴ سال گذشته این آیین باشکوه تر از گذشته ادامه یافته است.
 شهرستان شوشتر در زمینه آیین ها عزاداری دهه اول محرم  سابقه ای دیرینه دارد و آیین های عزاداری  در این شهرستان با شور و حال خاصی همراه است.

این آیین مذهبی، با شماره ۱۹۹۵ به ثبت ملی رسیده است


نکته:
تصاویر مربوط به مراسم نصب پرچم در سال گذشته می باشد .

امسال به دلیل شیوع  کرونا با حضور جمعی از  عزاداران حسینی و مسولین برگزار شد


عکس ها :  ایکنا خبرگزاری بین المللی قران   

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

سیاه پوش شدن حسینیه‌ها و مساجد در اهواز

سیاه پوش شدن حسینیه‌ها و مساجد در اهواز

شیوع ویروس کرونا آیین‌های عزاداری ماه محرم را تحت تاثیر قرار داده است، مردم اهواز همانند سایر مردم نقاط کشور با رعایت دستورات و پروتکل‌های بهداشتی همچون سال های گذشته مراسمات عزاداری سیدالشهدا (ع) و یارانش در صحرای کربلا را زنده نگه دارند و در استقبال از ماه محرم مساجد و حسینیه ها،هیات وکوچه ها را سیاهپوش کرده اند.

عکس: محمد آهنگر 

سیاه پوش کردن مساجد و اماکن در آستانه محرمسیاه پوش کردن مساجد و اماکن در آستانه محرمسیاه پوش کردن مساجد و اماکن در آستانه محرمسیاه پوش کردن مساجد و اماکن در آستانه محرمسیاه پوش کردن مساجد و اماکن در آستانه محرمسیاه پوش کردن مساجد و اماکن در آستانه محرمسیاه پوش کردن مساجد و اماکن در آستانه محرمسیاه پوش کردن مساجد و اماکن در آستانه محرمسیاه پوش کردن مساجد و اماکن در آستانه محرمسیاه پوش کردن مساجد و اماکن در آستانه محرمسیاه پوش کردن مساجد و اماکن در آستانه محرمسیاه پوش کردن مساجد و اماکن در آستانه محرمسیاه پوش کردن مساجد و اماکن در آستانه محرمسیاه پوش کردن مساجد و اماکن در آستانه محرمسیاه پوش کردن مساجد و اماکن در آستانه محرمسیاه پوش کردن مساجد و اماکن در آستانه محرمسیاه پوش کردن مساجد و اماکن در آستانه محرمسیاه پوش کردن مساجد و اماکن در آستانه محرم

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

یک روز با اهالی روستای ابوالبوه - خوزستان

یک روز با اهالی روستای ابوالبوه - خوزستان

خوزستان سرزمین رودها و تالابهاست،از کارون و کرخه و جراحی و زهره و ... تا تالاب بین‌المللی شادگان در جنوب،تالاب بزرگ هورالعظیم در غرب،تالاب بامدژ در اهواز و تالاب میانگران در ایذه...تالابهایی که زندگی را در پهنه بی دریغشان به اهالی خود بخشیده اند.روستاییانیکه با ماهیگیری از تالاب ها نان به سفره میبرند و گاومیش هایشان در گرمای طاقت فرسای جنوب،تن به خنکی آب تالابها میسپارند. یساکنانِ این حوالی،در کپرها زندگی میکنند و حیاتشان وابسته به حیات و زندگی تالاب هاست.

روستای ابوالبوه در جنوب غربی خوزستان و در همسایگی تالاب هور العظیم است .که شغل آنها دامداری و کشاورزی و همچنین ماهیگیری است زندگی در روستای ابوالبوه فصلی است در فصل زمستان و بهار پانزده خانوار ودرتابستان به دلیل گرمی هوا و نبود امکانات و خشکسالی مجبور میشوند که به شهر برگردند و فقط چهار خانوار در تابستان آنجا زندگی میکنند .

 میلاد حمادی/تسنیم

روستای ابوالبوه در جنوب غربی خوزستان و در همسایگی تالاب هور العظیم است .که شغل آنها دامداری و کشاورزی و همچنین ماهیگیری است زندگی در روستای ابوالبوه فصلی است در فصل زمستان و بهار پانزده خانوار ودرتابستان به دلیل گرمی هوا و نبود امکانات و خشکسالی مجبور میشوند که به شهر برگردند و فقط چهار خانوار در تابستان آنجا زندگی میکنند .یک روز با اهالی روستای ابوالبوه - خوزستان روستای ابوالبوه در جنوب غربی خوزستان و در همسایگی تالاب هور العظیم است .که شغل آنها دامداری و کشاورزی و همچنین ماهیگیری است زندگی در روستای ابوالبوه فصلی است در فصل زمستان و بهار پانزده خانوار ودرتابستان به دلیل گرمی هوا و نبود امکانات و خشکسالی مجبور میشوند که به شهر برگردند و فقط چهار خانوار در تابستان آنجا زندگی میکنند .یک روز با اهالی روستای ابوالبوه - خوزستان روستای ابوالبوه در جنوب غربی خوزستان و در همسایگی تالاب هور العظیم است .که شغل آنها دامداری و کشاورزی و همچنین ماهیگیری است زندگی در روستای ابوالبوه فصلی است در فصل زمستان و بهار پانزده خانوار ودرتابستان به دلیل گرمی هوا و نبود امکانات و خشکسالی مجبور میشوند که به شهر برگردند و فقط چهار خانوار در تابستان آنجا زندگی میکنند .یک روز با اهالی روستای ابوالبوه - خوزستان روستای ابوالبوه در جنوب غربی خوزستان و در همسایگی تالاب هور العظیم است .که شغل آنها دامداری و کشاورزی و همچنین ماهیگیری است زندگی در روستای ابوالبوه فصلی است در فصل زمستان و بهار پانزده خانوار ودرتابستان به دلیل گرمی هوا و نبود امکانات و خشکسالی مجبور میشوند که به شهر برگردند و فقط چهار خانوار در تابستان آنجا زندگی میکنند .روستای ابوالبوه در جنوب غربی خوزستان و در همسایگی تالاب هور العظیم است .که شغل آنها دامداری و کشاورزی و همچنین ماهیگیری است زندگی در روستای ابوالبوه فصلی است در فصل زمستان و بهار پانزده خانوار ودرتابستان به دلیل گرمی هوا و نبود امکانات و خشکسالی مجبور میشوند که به شهر برگردند و فقط چهار خانوار در تابستان آنجا زندگی میکنند .یک روز با اهالی روستای ابوالبوه - خوزستان یک روز با اهالی روستای ابوالبوه - خوزستان یک روز با اهالی روستای ابوالبوه - خوزستان یک روز با اهالی روستای ابوالبوه - خوزستان روستاییانیکه با ماهیگیری از تالاب ها نان به سفره میبرند و گاومیش هایشان در گرمای طاقت فرسای جنوب،تن به خنکی آب تالابها میسپارند. روستاییانیکه با ماهیگیری از تالاب ها نان به سفره میبرند و گاومیش هایشان در گرمای طاقت فرسای جنوب،تن به خنکی آب تالابها میسپارند. یک روز با اهالی روستای ابوالبوه - خوزستان یک روز با اهالی روستای ابوالبوه - خوزستان روستاییانیکه با ماهیگیری از تالاب ها نان به سفره میبرند و گاومیش هایشان در گرمای طاقت فرسای جنوب،تن به خنکی آب تالابها میسپارند. روستای ابوالبوه در جنوب غربی خوزستان و در همسایگی تالاب هور العظیم است .که شغل آنها دامداری و کشاورزی و همچنین ماهیگیری است زندگی در روستای ابوالبوه فصلی است در فصل زمستان و بهار پانزده خانوار ودرتابستان به دلیل گرمی هوا و نبود امکانات و خشکسالی مجبور میشوند که به شهر برگردند و فقط چهار خانوار در تابستان آنجا زندگی میکنند .روستای ابوالبوه در جنوب غربی خوزستان و در همسایگی تالاب هور العظیم است .که شغل آنها دامداری و کشاورزی و همچنین ماهیگیری است زندگی در روستای ابوالبوه فصلی است در فصل زمستان و بهار پانزده خانوار ودرتابستان به دلیل گرمی هوا و نبود امکانات و خشکسالی مجبور میشوند که به شهر برگردند و فقط چهار خانوار در تابستان آنجا زندگی میکنند .یک روز با اهالی روستای ابوالبوه - خوزستان روستای ابوالبوه در جنوب غربی خوزستان و در همسایگی تالاب هور العظیم است .که شغل آنها دامداری و کشاورزی و همچنین ماهیگیری است زندگی در روستای ابوالبوه فصلی است در فصل زمستان و بهار پانزده خانوار ودرتابستان به دلیل گرمی هوا و نبود امکانات و خشکسالی مجبور میشوند که به شهر برگردند و فقط چهار خانوار در تابستان آنجا زندگی میکنند .روستاییانیکه با ماهیگیری از تالاب ها نان به سفره میبرند و گاومیش هایشان در گرمای طاقت فرسای جنوب،تن به خنکی آب تالابها میسپارند. روستای ابوالبوه در جنوب غربی خوزستان و در همسایگی تالاب هور العظیم است .که شغل آنها دامداری و کشاورزی و همچنین ماهیگیری است زندگی در روستای ابوالبوه فصلی است در فصل زمستان و بهار پانزده خانوار ودرتابستان به دلیل گرمی هوا و نبود امکانات و خشکسالی مجبور میشوند که به شهر برگردند و فقط چهار خانوار در تابستان آنجا زندگی میکنند .روستای ابوالبوه در جنوب غربی خوزستان و در همسایگی تالاب هور العظیم است .که شغل آنها دامداری و کشاورزی و همچنین ماهیگیری است زندگی در روستای ابوالبوه فصلی است در فصل زمستان و بهار پانزده خانوار ودرتابستان به دلیل گرمی هوا و نبود امکانات و خشکسالی مجبور میشوند که به شهر برگردند و فقط چهار خانوار در تابستان آنجا زندگی میکنند .یک روز با مردمان روستای ابوالبوهروستاییانیکه با ماهیگیری از تالاب ها نان به سفره میبرند و گاومیش هایشان در گرمای طاقت فرسای جنوب،تن به خنکی آب تالابها میسپارند. روستای ابوالبوه در جنوب غربی خوزستان و در همسایگی تالاب هور العظیم است .که شغل آنها دامداری و کشاورزی و همچنین ماهیگیری است زندگی در روستای ابوالبوه فصلی است در فصل زمستان و بهار پانزده خانوار ودرتابستان به دلیل گرمی هوا و نبود امکانات و خشکسالی مجبور میشوند که به شهر برگردند و فقط چهار خانوار در تابستان آنجا زندگی میکنند .یک روز با اهالی روستای ابوالبوه - خوزستان روستای ابوالبوه در جنوب غربی خوزستان و در همسایگی تالاب هور العظیم است .که شغل آنها دامداری و کشاورزی و همچنین ماهیگیری است زندگی در روستای ابوالبوه فصلی است در فصل زمستان و بهار پانزده خانوار ودرتابستان به دلیل گرمی هوا و نبود امکانات و خشکسالی مجبور میشوند که به شهر برگردند و فقط چهار خانوار در تابستان آنجا زندگی میکنند .یک روز با اهالی روستای ابوالبوه - خوزستان روستاییانیکه با ماهیگیری از تالاب ها نان به سفره میبرند و گاومیش هایشان در گرمای طاقت فرسای جنوب،تن به خنکی آب تالابها میسپارند. یک روز با اهالی روستای ابوالبوه - خوزستانروستای ابوالبوه در جنوب غربی خوزستان و در همسایگی تالاب هور العظیم است .که شغل آنها دامداری و کشاورزی و همچنین ماهیگیری است زندگی در روستای ابوالبوه فصلی است در فصل زمستان و بهار پانزده خانوار ودرتابستان به دلیل گرمی هوا و نبود امکانات و خشکسالی مجبور میشوند که به شهر برگردند و فقط چهار خانوار در تابستان آنجا زندگی میکنند .

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

احیای کاشت چای ترش در روستای علوه شهرستان کارون

احیای کاشت چای ترش در روستای علوه شهرستان کارون

چای ترش از فواید بسیار فوق العاده ای برای سلامتی برخوردار است و همچنین مصرف چای ترش برای جلوگیری از فشارخون، کاهش کلسترول و کاهش قند خون و حفظ سلامتی کبد مفید است. در سال ۱۳۷۷ زمانی که ابوهاشم در سن ۶۵ سالگی دار فانی را وداع گفت، تولید چای در این روستا نیز بعد از چند دهه متوقف شد. چند سالی از مرگ ابوهاشم گذشت که ابوعلی قصد کرد مجددا کشت چای ترش را در این روستا احیا کند اما تلاش های او برای یافتن بذر این چای بی نتیجه ماند، او به ذهنش خطور کرد که از همسر ابوهاشم که از بستگانش هست کمک بگیرد و از ایشان خواست تا اجازه دهد صندوق های وسایل مرحوم ابوهاشم را نگاه کند. با زیر و رو کردن وسایل داخل صندوق های چوبی مرحوم ابوهاشم، چشم ابوعلی به پلاستیک کوچک گره خورده ای افتاد که سه دانه بذر از این چای داخل آن بود و آنها را در زمینی کنار رودخانه کارون بدون اینکه کسی اطلاع داشته باشد کشت کرد.

امروز حتی در حیاط منازل اهالی روستای علوه هم چای ترش کشت می شود. در فصل پاییز گردشگران و علاقمندان گردشگری خوراکی به روستای علوه می روند و از طبیعت زیبا و میهمان نوازی مردم این روستا لذت می برند.

این روستا   مسیر جاده اهواز به آبادان و در حوالی شهرستان کارون خودنمایی می‎کند. این روستا که تا همین دو سال پیش نام آن را هم کمتر کسی در خوزستان شنیده بود، اینک با دارا بودن قدیمی‎ترین مضیف گلی شهرستان با قدمت بیش از 100 سال، صنایع دستی ساخت حصیر و مهمتر از آن مزرعه‎ای وسیع که در آن چای ترش قرمز کشت می‎شود به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل شده است که البته در این میان همت اهالی روستا و بهره‎برداری از این فرصت‎های پیش ‎آمده، نقش بسزایی را در توسعه گردشگری این روستا ایفا کرده است.علوه روستای آرامی است. مهمان‌هایی که به اینجا می‌آیند دوست دارند در نخلستان‌ها گردش کنند. با تواضع و خوشرویی کشاورزان، سکوت نخلستان میزبان گردشگران است. شما احساس غریبی نمی‌کنید. راه‌باریکه‌ها از میان طاق‌های نخل‌ها می‌گذرند و اطراف‌ سرسبز به رودخانه کارون می‌رسند.بین نخل‌های یکی از نخلستان‌های علوه، نخلی هست که نخل مقاومت نام گذاری شده است که  جای یک گلوله دوران جنگ در تنه این درخت سوراخ است، ولی نخل هنوز زنده و سرپاست.

عکس: مهدی پدرام خو

300

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

مستندنگاری محوطه تاریخی گندی‌شاپور

مستندنگاری محوطه تاریخی گندی‌شاپور

nonhighslide

مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی‌شاپور و ایوان کرخه از مستندنگاری (نقشه‌برداری) این محوطه باستانی و تاریخی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، یعقوب زلقی امروز سه‌شنبه ۲۱ مردادماه ۹۹ اظهار کرد: «در راستای اهمیت مستنندگاری آثار و بناهای تاریخی، کاهش آسیب‌ها و... عملیات نقشه‌برداری محوطه گندی‌شاپور به وسیله دوربین توتال استیشن درحال انجام است.»
 
او با اشاره به اهم اهداف این طرح عنوان کرد: «تعیین نقاط چی پی اس (بنچ مارک) در سرتاسر محدوده به منظور تعیین عرصه وحریم و ایجاد نقاط بنچ مارک ثابت با نصب دال بتونی به منظور آشنایی کشاورزان و جلوگیری از ورود آسیب‌های احتمالی ناشی از فعالیت‌های کشاورزی و ... به درون محدوده عرصه وحریم از جمله اقداماتی است که در این طرح در دستور کار قرار گرفته است.»
 
مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی‌شاپور و ایوان کرخه در ادامه افزود: «ایجاد نقاط بنچ مارک ثابت با نصب دال بتونی در نقاط مختلف محدوده عرصه (حداقل به تعداد ۱۰ عدد) در راستای تعمیم به کل محدوده و فراهم ساختن زیرساخت لازم در پروژه‌های بعدی این محوطه، ثبت و ضبط بناها و آثار شاخص محوطه که درمعرض آسیب احتمالی هستند و نیز تهیه نقشه در مقیاس‌های مختلف از همه داده‌های مستندشده متناسب با شرح خدمات مدنظر، از دیگر اهدافی است که این طرح دنبال می‌کند.»
 
او با بیان این ‌که کار مستندنگاری محوطه باستانی گندی‌شاپور اولین بار در سال ۱۳۹۵ انجام شد و طی آن تپه‌ها و بخش‌های مختلف محوطه باستانی مشخص شدند و اطلاعات آنها ثبت و ضبط شد اضافه کرد: «یکی از مهمترین اولویت‌های محوطه‌های باستانی تهیه نقشه است که در تکمیل مطالعات پایه و دیگر برنامه‌های میدانی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و اقدامی ماندگار برای فعالیت‌های باستان‌شناسی در این منطقه در آینده است.»
 
  او خاطرنشان کرد: «این مهم باهمکاری بخشداری شهر چغامیش  درحال انجام است.»
 
گفتنی است، شهر باستانی گندی‌شاپور (جندی‌شاپور) با ۸۰۰ هکتار وسعت در ۱۲ کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام‌آباد واقع است. دانشگاه جندی‌شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده، نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که به دستور شاپور اول ساسانی در حدود ۱۸۰۰ سال قبل در این شهر تأسیس و رشته‌های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می‌شد. این دانشگاه در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته‌هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می‌شد. آثار برجا مانده این شهر در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

برداشت محصول چای قرمز(حمرا)

برداشت محصول چای قرمز(حمرا)

برداشت محصول چای قرمز(حمرا) از روستا علوه شهرستان کارون آغاز شد. روستای علوه در ده کیلومتری شهرستان کارون یکی از قطب های برداشت چای ترش است. آبیاری کم و سودآوری محصول، از مزایای کشت چای ترش در راستای تغییر الگوی کشت و توسعه گیاهان کم آب‌بر است. چای ترش نسبت به سایر گیاهان دارویی معطر ، مقاومت بیشتری به شوری آب و خاک دارد و مناسب‌ترین گیاه برای توسعه گیاهان کم آب‌بر در مناطق خشک است. کاهش فشار خون و کنترل کلسترول خون، رفع اختلالات کبدی و صفرا و کمک به پایین آوردن استرس از جمله فواید این گیاه دارویی است.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

آیین غسل تعمید کودکان مندایی در کنار رودخانه کارون

آیین غسل تعمید کودکان مندایی در کنار رودخانه کارون

اولین غسل تعمید برای هفت کودک مندایی توسط علمای این دیانت پنجشنبه در رودخانه کارون اهواز انجام شد. در آیین مندایی وقتی نوزاد به دنیا می‌آید بعد از گذشته یکماه از تولد باید غسل تعمید داده شود امروز این کودکانکه به دلیل شرایط کرونا تا پیش از این موفق به انجام این غسل نشده بودند، تعمید داده شدند

تصویر نویسنده خوزتوریسم

روز بین المللی مردم بومی

روز بین المللی مردم بومی

هجدهم مرداد مصادف با نهم مارس به نام روز بین المللی مردم بومی نام گذاری شده است که از سوی مردم کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می شود.

۹ آگوست برابر است با روز جهانی مردمان بومی. مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر سال ١۹۹۴ میلادی، با تعیین نهم آگوست به عنوان روز بین‌المللی مردمان بومی جهان، به قرن‌ها بی‌تفاوتی بین‌المللی نسبت به مردمان بومی در سراسر جهان پایان داد.

روز جهانی بومیان، به منظور بزرگداشت یاد هزاران نفر از زنان و مردان بومی وفادار به آداب و رسوم و سنت‌های خود از سوی مردم کشورهای مختلف گرامی داشته می شود

مردم بومی عمدتا به بخشی از جوامع بشری گفته می‎شود که هنوز بر پایه دانش و سبک زندگی سنتی، گذران عمر می‎کنند. معمولا در جوامع بومی آهنگ توسعه کندتر از جوامع دیگر است. علت این کندی آن است که عموما جوامع بومی بر پایه یافته‎ها و دانش سنتی خود و همچنین برقراری تعادل بین داشته‎ها و نیازهای جامعه شان راه توسعه را پیش می‎گیرند. می‎توان گفت که جوامع بومی به پایداری توسعه بیش از سایر جوامع توجه می‎کنند. توجه جوامع بومی به منابع طبیعی به عنوان مهمترین اهرم توسعه، باعث شده تا مجامع علمی جهان امروزه توجه بیشتری به دانش بومی نشان دهند.روز جهانی بومیان، به منظور بزرگداشت یاد هزاران نفر از زنان و مردان بومی وفادار به آداب و رسوم و سنت‌های خود از سوی مردم کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود. این روز بهانه‌ای است برای ارتقا و حفاظت از حقوق جمعیت بومی جهان. همچنین این روز رهگذر مناسبی است برای به یادآوردن زحمات و اقداماتی که این افراد برای بهتر نمودن جهان انجام می‌دهند

مواد ۲۱ تا ۲۴ اعلامیه سازمان ملل در خصوص مردم بومی

  • ماد ۲۱ حق مردمان بومی به توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی بدون هرگونه تبعیض را مقرر نموده و دولت‌ها را ملزم به اتخاذ تدابیر مؤثر و مناسب در جهت تضمین این امر کرده است.
  • ماده ۲۲ مقرر کرده که در اجرای این اعلامیه باید به حقوق و نیازهای ویژه سالخوردگان، زنان، جوانان، کودکان و معلولان بومی توجه ویژه‌ای شود و دولت‌ها باید تدابیری جهت تضمین حمایت از زنان و کودکان در برابر خشونت و تبعیض اتخاذ کنند.
  • ماده ۲۳ حق تعیین اولویت‌ها و برنامه‌ها برای اعمال حق توسعه و مشارکت فعالانه آنها در برنامه‌های مربوطه از طریق نهادهای مردمان بومی را متذکر شده است.
  • ماده ۲۴ حق بهره‌مندی مردم بومی از پزشک سنتی و دسترسی بدون تبعیض به تمامی خدمات اجتماعی و بهداشتی را بیان کرده و دولت‌ها را در دستیابی تدریجی به تحقق کامل حق بهره‌مندی از بالاترین معیارهای بهداشتی ملزم به انجام اقداماتی دانسته است.

مضیف و مراسم کهن قهوه‌خوریحصير بافی يا همان خزاره بافی در زبان محلي دست بافته ای از بوميان شهرستان كارون است كه در روستای علوه قدمتی چندين ساله دارد.حصير بافی هنر زنان روستای علوهمنداییان، یکتاپرستانی کمتر شناخته شده و پیروان یکی از قدیمی‌ترین ادیان جهان  | Euronewsزندگی در تالاب شادگان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

عبدالله قوچانی قربانی کرونا شد

عبدالله قوچانی قربانی کرونا شد


رییس ایکوموس ایران از به خاکسپاری عبدالله قوچانی _ متخصص کتیبه‌های فارسی و عربی و پژوهشگر تاریخ دوران اسلامی _ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا خبر داد.

مهدی حجت در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که مرحوم قوچانی صبح جمعه _ ۱۷ مرداد _ به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان ارتش درگذشت، پیکر وی فردا شنبه ۱۸ مرداد بدون برگزاری هیچ مراسمی در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا (س) دفن می‌شود.
استاد عبدالله قوچانی متخصص کتیبه‌های فارسی و عربی در آثار منقول و غیرمنقول موزه‌ها و کشفیات باستان‌شناختی در جهان بود.

قوچانی، کارشناس خواندن کتیبه‌های اسلامی (از ابتدای دوره اسلامی تا عصر حاضر) و همچنین کارشناس سکه‌های دوره اسلامی بود و از سال۱۳۵۶ در مرکز باستان‌شناسی ایران شروع به‌کار کرده و بعد در موزه ملی ایران، کارشناس بررسی متون عربی شد. با آن‌که پدر و مادر او اهل ایران بوده‌اند، اما ساکن عراق هستند و در نتیجه او از بدو تولد تا ۲۴سالگی و پایان دوره دانشگاه در بغداد زندگی کرد.

اولین کاری که قوچانی انجام داد، مربوط به کتیبه‌های نیشابور بود و نتیجه آن در سال۱۳۶۴ به ‌صورت ۲ کتاب به زبان‌های فارسی و انگلیسی منتشر شد. این کار باعث شد که تمامی موزه‌های دنیا که دارای بخش هنر ایرانی ـ اسلامی بودند با کار او آشنا شوند. این کتاب، حدود ۱۴۰ ظرف نیشابور را دربردارد که تعدادی زیادی از آنها خوانده نشده بود. نیمی از این ظروف در موزه‌های ایران، آبگینه و رضا عباسی قرار دارد و بقیه آن در موزه‌های معروف دنیا از جمله متروپولیتن هستند.

از عبدالله قوچانی،۱۳ عنوان کتاب در زمینه کتیبه و سکه‌شناسی موجود است که اکثر آنها منتظر تجدید چاپ هستند.
وی پژوهشگر تاریخ دوران اسلامی، کارشناس آثار هنر اسلامی و سکه شناس و عضو پیوسته موسسه فرهنگی ایکوموس ایران بود.
از تالیفات این متخصص می‌توان به ترجمه "شعارهای سکه‌های دوره اسلامی، پیام‌های ارشادی و دعوتی و تبلیغی بر سکه‌های دوره اسلامی"، مقدمه‌ای بر هنر کاشیگری ایران"، "اشعار فارسی کاشی‌های تخت‌سلیمان"، "گنجینه‌های سکه‌های نیشابور مکشوفه در شهر ری" و " گنبد سلطانیه به استناد کتیبه‌ها" اشاره کرد.
از جمله آثار به نگارش در آمده ایشان کتاب ارزشمند (( کتیبه های مسجد جامع و امام زاده عبدالله شوشتر )) است.
آخرین کتاب عبدالله قوچانی با عنوان احادیث کاشی‌های زرین‌فام حرم امام رضا (ع) در سال ۱۳۹۶ به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس در مشهد منتشر شد.

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ