خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

درمیان رنگها

درمیان رنگها

خانواده نعامی از اهالی بخش نورآبادواقع در شهرستان اهواز میباشند.ازدواج فامیلی والدین سبب معلولیت جسمی و ذهنی هر۳ فرزند آنهاشده است.این شرایط خاص جدای ازمشکلات کوچک وبزرگ روزمره،به سختی اوضاع واحوال زندگیشان می افزاید.اما،مادر خانواده سعی داردبا تغییرحال و هوای خانه وایجاد فضایی متفاوت،روحیه ای تازه ایجاد کند.او طرحهای ذهنی خود را هرچند هم ساده روی کاغذ می آورد و غیر ازمسئله ی آموزش نقاشی به دخترانش،با فروش هنرخود بدنبال کاهش مشکلات معیشتی علی الخصوص هزینه های گزاف درمان فرزندانش میباشد.

 زینب گرجی زاده

خانواده نعامی از اهالی بخش نورآبادواقع در شهرستان اهواز میباشند.درمیان رنگهاازدواج فامیلی والدین سبب معلولیت جسمی و ذهنی هر۳ فرزند آنهاشده استدرمیان رنگهادرمیان رنگهامادر خانواده سعی داردبا تغییرحال و هوای خانه وایجاد فضایی متفاوت،روحیه ای تازه ایجاد کند.او طرحهای ذهنی خود را هرچند هم ساده روی کاغذ می آورد و غیر ازمسئله ی آموزش نقاشی به دخترانش،با فروش هنرخود بدنبال کاهش مشکلات معیشتی علی الخصوص هزینه های گزاف درمان فرزندانش میباشدازدواج فامیلی والدین سبب معلولیت جسمی و ذهنی هر۳ فرزند آنهاشده استازدواج فامیلی والدین سبب معلولیت جسمی و ذهنی هر۳ فرزند آنهاشده استازدواج فامیلی والدین سبب معلولیت جسمی و ذهنی هر۳ فرزند آنهاشده استازدواج فامیلی والدین سبب معلولیت جسمی و ذهنی هر۳ فرزند آنهاشده استازدواج فامیلی والدین سبب معلولیت جسمی و ذهنی هر۳ فرزند آنهاشده استاو طرحهای ذهنی خود را هرچند هم ساده روی کاغذ می آورد و غیر ازمسئله ی آموزش نقاشی به دخترانش،با فروش هنرخود بدنبال کاهش مشکلات معیشتی علی الخصوص هزینه های گزاف درمان فرزندانش میباشداو طرحهای ذهنی خود را هرچند هم ساده روی کاغذ می آورد و غیر ازمسئله ی آموزش نقاشی به دخترانش،با فروش هنرخود بدنبال کاهش مشکلات معیشتی علی الخصوص هزینه های گزاف درمان فرزندانش میباشددرمیان رنگهامادر خانواده سعی داردبا تغییرحال و هوای خانه وایجاد فضایی متفاوت،روحیه ای تازه ایجاد کند.درمیان رنگهاازدواج فامیلی والدین سبب معلولیت جسمی و ذهنی هر۳ فرزند آنهاشده استدرمیان رنگهادرمیان رنگهادرمیان رنگهاازدواج فامیلی والدین سبب معلولیت جسمی و ذهنی هر۳ فرزند آنهاشده استمادر خانواده سعی داردبا تغییرحال و هوای خانه وایجاد فضایی متفاوت،روحیه ای تازه ایجاد کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

هفدهم امُرداد روز خبرنگار و شهادت خبرنگارشهید محمود صارمی گرامی باد

هفدهم امُرداد روز خبرنگار و شهادت خبرنگارشهید محمود صارمی گرامی باد

 

گاهی باید قلم زد و قدم زد در سرزمین زیبای آرمانها و پرگشودن به  قاف یادمان باشد برای رسیدن به قاف هدفها  باید سیمرغ شویم تا پرگشودنمان رسیدن به هدفها  باشد
در دنیا چیزهایی هست که برای به دست آمدنشان بسیار رنجیده‌ایم.
جان و عمر و مال و آرامش و هر میل شیرینی را که انسان فکرش را بکند، داده‌ایم تا در برابر تلخی‌ای دیگران ایستادیم  و شاید این پارادوکس، عجیب‌ترین معنای آرمان و وظیفه باشد.
 اهالی خبر و رسانه به دست خود ؛ شوری حد فاصل جوانی تا آرامشی به بلندای سالمندی را سپرده‌اند به دست عشق و اعتقاد قلبی شان، تا طلب کنند آگاهی راهم برای خود، هم برای دیگران
هفدهم امُرداد بهانه ای شد تا دوباره یاآور تلاش ها و سختیهای حرفه رسانه شویم و ذهنمان را از قید کلمات بی شمار رها کرده و جسورانه در بیکران دنیای رسانه غرق شویم .
خرسندم که در طی ده سال فعالیت رسانه ای حوزه گردشگری و فرهنگی استان خوزستان  توانستم  هر چند ناچیز خوزستان آن چنان که شایسته است معرفی کنم.هر چند هنوز میدانم هزاران راه نرفته است که باید طی کنم.
ارسال خبر و مصاحبه با خبرگزاریها ،نگارش بیش از پنجاه  مقاله و  چاپ در روزنامه مجلات و خبرگزاریها در حوزه گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
برپایی کارگاهای آموزشی در زمینه گردشگری و فرهنگی استان خوزستان و شرکت در جشنواره های مختلف ملی و بین المللی  همه همه  این فعالیتها هدفی جز  بر سر زبان آوردن نام خوزستان مظلوم که هنوز ناشناخته مانده و باید بیشتر معرفی شود نبود.
(رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان در جشنواره دزفولگرام(سال ۹۷)
جشنواره ملی رسانه های دیجیتال کشور در حوزه گردشگری و معرفی اقوام محلی بومی ایران برگزیده نمونه  و رتبه دوم کشوری (سال۹۸)
و همچنین در جشنواره ملی زندگی از نو با موضوع کرونا(سال ۹۹) حائز مقام برتر در کشور شد)
حرفه رسانه ، حرفه، هنر و عشق است، هنری و عشقی که  باید با جان و دل عاشق آن باشد تا بتواند در این زمینه موفق باشد..
هفدهم امُرداد روز خبرنگار و شهادت خبرنگارشهید محمود صارمی را  به همه دوستان عزیز و همکاران گرامی (به خصوص آنهایی که سالهاست با جان و دل  و بدن هیچ گونه چشمداشتی  فعالیت می کنند ولی هنوز نه حمایتی و نه تشویق شدند)  در سراسر کشور تبریک عرض میکنم.

هفدهم امُرداد ۹۹

ابوافضل مهدی پور

مدیر مسول رسانه گردشگری وفرهنگی خوزستان
 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

برداشت انگور از تاکستان‌های غزاویه خوزستان

برداشت انگور از تاکستان‌های غزاویه خوزستان

اهواز - ایرنا - با فرا رسیدن فصل گرمای تابستان برداشت انگور از تاکستان‌های روستای غزاویه بزرگ شهرستان کارون آغاز شده است. روستای غزاویه بزرگ یکی از روستاهای شهرستان کارون(کوت عبدالله) بوده که در شرق رودخانه کارون واقع شده و هر ساله برداشت انگور از تاکستان‌های این روستا از اواخر خردادماه تا پایان تیرماه انجام می شود.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

دوشنبه‌های گردشگری را زنده در اینستاگرام پایگاه میراث جهانی شوشتر ببینید

دوشنبه‌های گردشگری را زنده در اینستاگرام پایگاه میراث جهانی شوشتر ببینید

nonhighslide

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر از پخش برنامه‌ای تحت عنوان "دوشنبه‌های گردشگری" به صورت هفتگی در لایو اینستاگرام این پایگاه و گفت‌وگو با فعالان حوزه گردشگری در آن خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان محمدرضا بهادری امروز سه‌شنبه ۱۴ مردادماه ۹۹ با اشاره به این‌که پخش برنامه‌ای تحت عنوان دوشنبه‌های گردشگری را از دیروز (۱۳ مردادماه) به صورت زنده و در قالب لایو اینستاگرام باحضور فعالان حوزه گردشگری و افرادی که در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی و گردشگری فعالیت دارند آغاز کردیم افزود: «هدف از تولید این برنامه این است که باتوجه به شرایط پیش‌آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا طی شش ماه گذشته، بتوانیم از شرایط پیش‌آمده بهترین بهره‌وری و استفاده را داشته باشیم و تهدید کرونا را به نوعی به فرصت در حوزه گردشگری تبدیل کنیم.»
 
او با بیان این‌که محوریت گفتگوهای ما بر همین اساس و در قالب همین موضوعات است گفت: «در نخستین قسمت از این برنامه، شب گذشته موضوع چالش‌ها و راه‌کارهای پیش‌روی صنعت گردشگری در دوران کرونا باحضور دکتر سجاد شالیکار مدیرعامل شرکت گردشگری "رادسفر" مورد بحث قرار گرفت.»
 
مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر در ادامه عنوان کرد: «زمانبندی این برنامه‌ها به گونه‌ای است که تا پایان تابستان مهمانان برنامه مشخص هستند و برای بعد از تابستان نیز به فراخور برای ادامه برنامه مهمان آتی را تعیین خواهیم کرد.»
 
او اضافه کرد: «تلاش می‌کنیم متناسب با بحث‌ها و موضوعات روز و شرایط زمانی، موضوعات برنامه را نیز بروز کنیم؛ اما در حال حاضر محوریت موضوعات ما کرونا و تبدیل کردن این تهدید به فرصت است و بحث های اولیه را بر همین اساس پیش خواهیم برد.»
 
بهادری خاطرنشان کرد: «مدت هر برنامه بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه است و علاقمندان می‌توانند دوشنبه‌شب‌ها ساعت ۲۲:۳۰ این برنامه را بصورت زنده از صفحه اختصاصی پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر در نرم‌افزار اینستاگرام به نشانی wh.str  پیگیری کنند.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

فراخوان پنجمین همایش بین‌المللی زبان‌ها و گویش‌های ایران

فراخوان پنجمین همایش بین‌المللی زبان‌ها و گویش‌های ایران

فراخوان پنجمین همایش بین‌المللی زبان‌ها و گویش‌های ایران

تهران - ایرنا - مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، فراخوان پنجمین همایش بین‌المللی زبان‌ها و گویش‌های ایران را منتشر کرد که قرار است آبان امسال، به دبیری علمی محمود جعفری دهقی برگزار شود.

پژوهش‌های تازه در زمینه زبان‌ها و متون ایرانی باستان (فارسی باستان، اوستایی، سکایی و مادی)، پژهش‌های تازه در زمینه زبان‌ها و متون ایرانی میانه غربی (پارتی و فارسی میانه)، پژوهش‌های تازه در زمینه زبان‌ها و متون ایرانی میانه شرقی (سغدی، ختنی، خوارزمی و بلخی)، پژوهش‌های تازه در زمینه متون کهن فارسی از دیدگاه زبان‌شناسی، جغرافیای زبان فارسی، رابطه زبان‌های ایرانی با دیگر زبان‌ها درگذر تاریخ و پژوهش‌های تازه در زمینۀ زبان‌ها و گویش‌های ایرانی، اهداف این همایش هستند. همچنین آخرین زمان برای ارسال چکیده و اصل مقالات، پایان مردادماه است.

 گفتنی است، ژاله آموزگار، محمود جعفری دهقی، اصغر دادبه، حسن رضایی باغ بیدی، زهره زرشناس، علی اشرف صادقی، فتح‌الله مجتبایی و کتایون مزداپور، کارلو چرتی (دانشگاه ساپینزا، ایتالیا)، نیکلاس سیمز ویلیامز (دانشگاه لندن، انگلستان) و آلبرتو کانترا گلرا (دانشگاه سالامنکا، اسپانیا) اعضای هیات‌علمی این همایش هستند.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

به مناسبت ثبت و تعیین عرصه و حریم تل گسر رامهرمز در فهرست آثار ملی ایران

به مناسبت ثبت و تعیین عرصه و حریم تل گسر رامهرمز در فهرست آثار ملی ایران

 

اعظم قنواتی پور، کارشناس باستان شناسی

از میان مناطق باستانی حوزه‌ی جنوب غربی ایران کمترین پژوهش باستان شناسی در منطقه رامهرمز صورت گرفته است. دشت رامهرمز از دوران پیش از تاریخ نقشی مهم در برقراری ارتباط بین حکومت‌های مختلف جلگه و کوهستان ایفا کرده است.

تل گسر نام روستایی در حومه غربی دشت رامهرمز در استان خوزستان است. تل گسر طی چندین هزاره مرکز منطقه‌ای رامهرمز بوده و با وجود فاصله زیاد با تنها رودخانه فصلی یعنی رودخانه اعلا با توجه به اهمیت مسیرهای ارتباطی در این نقطه اهمیت داشته است.

 

تاریخچه کاوش‌ها و بررسی‌های تل گسر

تپه‌های باستانی تل گسر از دو مجموعه تپه تشکیل شده که هر کدام در کنار یک روستا با چشمه‌های آب شیرین قرار گرفته‌اند. در سال ۱۹۴۸ مک کاون از موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو دو گمانه در تپه A، یک گمانه در تپه دژ و یک گمانه در تپه B را کاوش کرد. در فصل نخست کاوش در تپه اصلی یا  A سکونتگاه‌هایی از دوره ایلامی مربوط به نیمه نخست هزاره دوم پ.م و طبقات آغاز ایلامی تا طبقات شوش متقدم متاخر (اروک جدید و قدیم) بدست آمد. همچنین تنها گل نوشته شمارشی دوره آغاز ایلامی محوطه گسر در همین تپه و در لایه‌های پایین مشاهده شد. تپه دژ در شمال غربی تپه اصلی قرار دارد که در لایه‌های آن سفال‌هایی مربوط به دوره سلجوقیان تا سوکل مخ بدست آمده است. تپه B در غرب تپه اصلی قرار گرفته و در آن سه طبقه مربوط به فازهای ایلام نو تا ایلام قدیم کاوش شد. در فصل دوم کاوش  در سال ۱۹۴۹ تپه اصلی بیشتر مورد توجه قرار گرفت. دو گمانه بزرگ به نام گمانه پله‌ای در مرکز تپه با ثبت  ۴۹ لایه و طبقه استقراری و گمانه میخ چوبی در بالاترین سطح تپه تعبیه شد؛ و با انجام این کاوش تاریخ کهن‌ترین استقرار در این تپه را به فاز شوشان میانه متاخر (۴۸۰۰-۵۲۰۰ پ.م) به نام خود ثبت کرد.

در سال ۱۹۶۳ باستان شناسی به نام کالدول و در سال ۱۹۶۷ دو باستانشناس دیگر به نام‌های الیزابت کارتر و هنری رایت منطقه را مورد بررسی قرار دادند.

و اما در سال ۱۳۸۵ خورشیدی موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو به صورت مشترک با پژوهشکده باستان شناسی به سرپرستی عباس علیزاده و لیلی نیاکان دوباره منطقه را بررسی و مقالاتی درباره آثار باستانی تل گسر منتشر کردند.

نتیجه این بررسی‌ها در کتاب سیستم‌های استقراری و فرهنگ‌های باستانی دشت رامهرمز (نتایج کاوش در تل گسر و بررسی منطقه ای رامهرمز)  منتشر شده است. این کتاب دستاورد تلاش‌های صمیمانه گروهی از اشخاص در ایران و ایالات متحده است که به قلم دکتر عباس علیزاده، لقمان احمدزاده و مهدی امیدفر نگاشته شده است.

یادآور می‌شود آثار ملی ثبت شده تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی قرار دارند و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر با مواد  ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده مجازات می‌شود.

تپه باستانی تل گسر در سال 1947 میلادی توسط  باستان‎شناسی آمريكايی از مؤسسه شرقی دانشگاه شيكاگو کاوش شد و طی آن بيش از سی لايه باستانی تا خاك بكر، شناسايی شد كه اين لايه‎ها به نوعی روند تطور فرهنگی و مادی ساكنين دشت رامهرمز را به اثبات رساند.

منبع: کتاب سیستم‌های استقراری و فرهنگ‌های باستانی دشت رامهرمز/میراث نیوز

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

کوه تنگوان و منطقه حفاظت شده آن در اندیمشک /عکس

کوه تنگوان و منطقه حفاظت شده آن در اندیمشک /عکس

تنگوان نام کوهی در شمال شهر اندیمشک است. این کوه از جمله کوه‌های مهم ناحیه شمال خوزستان محسوب می‌شود و جهت آن شمال غربی-جنوب شرقی، موازی با جهت گسترش رشته‌کوه‌های زاگرس است.

 

ضلع شمال غربی کوه تنگوان در بالارود شمالی با یک پرتگاه قطع می‌شود و سپس با یک شیب ملایم به طرف جنوب شرقی ادامه می‌یابد. ضلع جنوب شرقی تنگوان را کوه سنگ سیلان تشکیل می‌دهد که در نهایت به دره‌های عمیق رود دز و قلعه-مختار و چمسبز ختم شده و رشته‌کوه تنگوان در این ناحیه پایان می‌پذیرد.

قدمت آن به دوره هلوسن، حدود ۱۰ هزار سال پیش می‌رسد. علت نامگذاری این کوه به نام تنگوان را اینگونه بیان کرده‌اند که تنگ وان تنگه یا دروازه‌ای برای ورود به شهر وان یا آوان در حکومت ایلامی بوده است.ارتفاع تنگوان حداکثر ۶۰۰ متر بوده و هر چه به طرف جنوب شرقی تنگوان پیش رویم از ارتفاع آن با یک شیب کند کاسته می‌شود.

تنگوان و دیواره سنگی، صخره‌ای و صاف آن به همراه دره‌های عمیق و پرتگاه‌های متعدد این کوه را برای ورزش‌های کوهنوردی به ویژه صخره‌نوردی بسیار مناسب کرده، به‌طوری که صعود به این کوه همیشه خطراتی به همراه دارد.تنگوان جانوران و پستانداران مهمی از جمله کل و بز (پازن) دارد و از قدیم‌الایام مورد توجه شکارچیان بوده است، امروزه نیز به دلیل داشتن اهمیت زیست محیطی و تنوع جانوری، از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به‌ عنوان منطقه شکار ممنوع چهل پا (نام دیگر تنگوان) معرفی شده است.

این منطقه به‌ عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شده است.منطقه حفاظت‌شده چهل پا یکی از زیستگاه‌های مهم بز کوهی در استان خوزستان به شمار می‌آید که به دلیل صعب‌العبور بودن و عدم دسترسی شکارچیان، این گونه توانسته نسل خود را در این منطقه حفظ کنند و با جمعیت مناسب به راحتی در منطقه مشاهده می‌شوند. هم‌اکنون نیز آثاری از راه‌های ایجاد شده در دل دیوارهای صخره‌ای قابل مشاهده است که با استفاده از سیم‌های کابلی ضخیم جهت دسترسی به منطقه ایجاد شده است.

پوشش گیاهی تنگوان عمدتا درختان و درختچه‌های گرمسیری چون کنار، رملیک و بادام کوهی است. آب و هوای این کوه گرم و به سبب نزدیکی به دریاچه سد دز مرطوب است و کلا جز ناحیه گرمسیری شمال خوزستان محسوب می‌شود.

سد و نیروگاه دز در کنار این کوه قرار گرفته است و اهمیت ویژه‌ای به آن بخشیده است، به‌طوری که بخش غربی دیواره سد به کوه تنگوان چسبیده است و در مواقع پرآبی دریاچه حجم آب به دیواره تنگوان متکی می‌شود.از نظر تاریخی نیز تنگوان کوه مهمی تلقی می‌شود. یافته‌های باستان در طول چند سال اخیر بیانگر زندگی دیرینه آدمی در این کوه است.از ویژگی‌های این کوه وجود آثار دوره شکار و میترایی و زردشتی است.

 

کوه تنگوانکوه تنگوانکوه تنگوان

 

 

 

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

مصاحبه اختصاصی میراث خبر با دکتر فرانسوا دوسه؛ باستان شناس، زبان شناس و کارشناس تاریخ

شیفته حضور در خاورمیانه و ایران شدم

بعضی از باستان شناسان واقعیت های تاریخی را عوض کرده و برجسته سازی می‌کنند

مجتبی گهستونی، فعال حوزه میراث‌فرهنگی خوزستان، عضو شورای هماهنگی میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری

 

مصاحبه اختصاصی میراث خبر با دکتر فرانسوا دوسه؛ باستان شناس، زبان شناس و کارشناس تاریخ

دکتر «فرانسوا دوسه» باستان شناس، زبان شناس و کارشناس تاریخ اهل فرانسه است و اکنون در ایران زندگی می‌کند. او متولد شهر «تولوز» در فرانسه است و تحصیلات خود را در فرانسه در رشته‌های تاریخ، باستانشناسی و زبانشناسی در دانشگاه تولوز در جنوب غرب فرانسه و در دانشگاه سوربن پاریس پشت سرگذاشته. او سال ۲۰۰۶ برای نخستین بار به ایران آمد. در سال ۲۰۱۱ مدرک دکترا را دریافت کرد و از سال ۲۰۱۴ در تهران ساکن است. دکتر فرانسوا دوسه در دانشگاه تهران درس می‌دهد، مقاله می‌نویسد و در پروژه‌های باستانشناسی مختلف در سطح کشور حضور دارد. فرانسوا دوسه در حوزه گردشگری فعال است و به عنوان تورلیدر در یک آژانس فعالیت می‌کند.

گزارش کامل در ادامه نوشته

ادامه نوشته
تصویر نویسنده خوزتوریسم

شال و ستره لری، لباسی به قدمت پادشاهان ایرانی​​​​​​​

شال و ستره لری، لباسی به قدمت پادشاهان ایرانی

لرها یکی از اقوام اصیل ایرانی هستند که در مناطق مختلفی از کشورمان سکونت دارد. لباس محلی این قوم یکی از زیباترین البسه محلی ایرانی به شمار می‌رود.

شواهد تاریخی نشان می‌دهد، شال و ستره همان لباسی است که در دین زرتشت به پوشیدن آن تأکید فراوانی شده و ستره پوششی از واجبات آیین زرتشت بوده و جوانان زرتشتی بعد از آنکه به سن بلوغ می‌رسیدند، طی مراسم خاصی این لباس را به تن می‌کردند. در اوستا بارها به بستن شال و سدره تأکید شده و در کتاب پهلوی مینوی خرد نیز آمده است که: «بدون شال و سدره راه مرو» (تفضلی، مینوی خرد، 1354)

علاوه بر این، آن‌گونه که از گفته‌های دیاکنوف درباره لباس درباریان ماد مستفاد می‌شود، آن‌ها نیز لباسی که شباهت بسیار زیادی به شال و ستره لرها داشته، می‌پوشید، می‌دانیم که لرستان (پشتکوه و پیشکوه) یکی از ایالات استراتژیک در زمان مادها بوده و دیاکنوف در کتاب تاریخ ماد به کرات از استراتژیک بودن سیمره در زمان مادها سخن می‌گوید. این فرضیه را دیگر شواهد نیز تأیید می‌کنند، چنانکه گزنفون گزارش می‌دهد: «کوروش هخامنشی لباس مادی می‌پوشد و نزدیکان خود را بر آن داشت تا این لباس ها را بپوشند، مهم‌ترین حسن این پوشاک نشان ندادن معایب است و اشخاص را بزرگ‌تر و شکیل تر می‌نمایاند.»

جدا از اینکه شال و سدره به دلیل فرم خاص خود همان حسن را دارد که کوروش به آن اشاره داشته است، در نقوش تخت جمشید نیز یکی از بزرگان ماد به نام فَرنَکه در مقابل داریوش هخامنشی در حال تعظیم است که اگر به لباس او توجه شود، به طرز شگفتی با شال و ستره لرها شباهت دارد. جالب این است که او نیز همانند لرها کلاه نمدی بر سر دارد. بنابراین می‌توان گفت پیشینه شال و ستره مردم لر که امروزه در حال منسوخ شدن است، به هزاره‌های پیش از میلاد می‌رسد و لباسی بوده که در آن دوره زمانی، درباریان و پادشاهان می‌پوشیدند. چنانکه فرنکه مادی یکی از درباریان بلندپایه هخامنشی آن را به تن دارد و کوروش هخامنشی، ضمن اینکه خود شال و ستره می‌پوشید، بزرگان را هم تشویق به پوشیدن این لباس می‌کرد.

انواع لباس لری مردانه

لباس لری مردانه در هر کدام از مناطق لرنشین متفاوت است. مناطق لرنشین کشورمان به سه دسته تقسیم می‌شوند:

مناطق لرنشین فیلی: این مناطق شامل لرنشینان شهرهای لرستان، همدان و ایلام است.

مناطق لرنشین بختیاری: عشایر لرزبان بختیاری در مناطق غرب اصفهان، شرق لرستان و مناطق شرق، شمال شرق و جنوب شرق خوزستان سکونت دارند.

مناطق لرهای جنوبی: مناطق لرنشین قسمت‌های جنوبی کشور ایران شامل مناطق غربی استان‌های فارس، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب شرقی خوزستان و شمال و غرب استان بوشهر است.

مهندسی دوخت شال و ستره در لرستان

اما شال و ستره به‌عنوان پوشش خاص مردان استان لرستان یک لباس ساده و زیبا و دارای دو جزو اصلی شال و ستره است:

شال: پارچه بلند و سفیدی است به عرض ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر و به طول شش تا ۹ متر و از جنس چلوار، که آن را چند دور به کمر می‌پیچند و علاوه بر آن در مواقع ضروری از آن به‌عنوان طناب یا پیچاندن جای زخم نیز استفاده می‌شود.

ستره: ستره زیرپوش مردان لر است. ستره دارای طرحی ساده و بلند تا وسط ساق پا است. جلوی آن باز و دارای دو جیب در پهلو است. ستره بدون یقه برگردان و بی دکمه است و فقط به وسیله شال کمر نگهداری می‌شود و دامن‌های آن به این طریق است که بر روی هم می‌آید. اندازه آن تا زیر زانو بوده، بیشتر در مواقع رسمی از آن استفاده می‌شود و از قدیمی‌ترین نوع پوشاک ایران است.

تنوع پوشش مردان لر

علاوه بر شال و ستره دو پوشش پر کاربرد دیگر در مردان قوم لر شامل کپنک و چوغا بوده است.

کپنک (فرجی) یک نوع قبای پشمی محکم و معمولاً در گذشته مورد استفاده چوپانان بوده است. در مواقع جنگ از آن به عنوان لباس رزم استفاده می‌شده، زیرا ترکیب بسیار فشرده‌ای در ساخت آن به کار رفته است.

چوغا نیز نوعی بالاپوش مردانه است که بیشتر در منطقه بختیاری لرستان و چهارمحال و بختیاری مورد استفاده قرارگرفته و جنس آن از پشم گوسفند بوده و توسط زنان بختیاری بافته می‌شود.

کفشی در تناسب با شال و ستره

گیوه، نوعی کفش دست‌ساز و محلی است با رویه بافته و کف چرم یا پلاستیکی محکم ضخیم که مردان می‌پوشند که معمولاً در تناسب با شال و ستره، مردان لر از گیوه استفاده می‌کنند.

گزارش از یعقوب دالوند/میراث آریا

تصویر نویسنده خوزتوریسم

موزه هنر‌های معاصر آبادان، متروکه و ویران

موزه هنر‌های معاصر آبادان، متروکه و ویران

موزه هنر‌های معاصر آبادان که سازمان منطقه آزاد اروند آن را بازسازی و تجهیز کرده، بنا به علل نامشخص محل اسکان غیرقانونی معتادان و کارتُن خواب‌ها شده است.

به گزارش گروه عکس خبرگزاری صدا و سیما؛ موزه هنر‌های معاصر آبادان که در پارک بازسازی (پمپوز) واقع شده است درسال های اخیر به همت سازمان منطقه آزاد اروند بازسازی و تجهیز و کلاس های هنری و نمایشگاه های فرهنگی در آن دایر شد.‌ اما بنا به عللی نامشخص ‌در یک سال اخیر محل اسکان غیرقانونی معتادان و کارتُن خواب ها شده‌ و تمامی اموال‌ و تجهیزات موزه هنرهای معاصر به تاراج رفته است.

موزه آبادان که حالا دزدان دیوارهایش را تخریب کرده‌اند، در زمان افتتاح جور دیگری بود. ١٠٠ تابلو ‏از هنرمندان برجسته بر دیوارهایش نشسته بود؛ پرویز کلانتری، جعفر روح‌بخش، هانیبال الخاص و ... اما رفته‌رفته اتفاقات دیگری در موزه رقم خورد؛ یک بار نمایشگاه مبل شد، یک بار محل توزیع مرغ و رب گوجه‌فرنگی. ‏دیگر هیچ‌کدام از آثار بر دیوار‌ها نیست و ساختمان ‏پاتوق معتادان شده است.

سال‌هاست گنجینه موزه آبادان را به ساختمان موزه هنر‌های معاصر اهواز برده‌اند، اما همین چند روز پیش، ‏به این موزه دستبرد زده شد. دست دزد‌ها به گنجینه نرسید، اما دو‌سال است که آثار ارزشمند در سالنی بدون تهویه رها شده و ‏اکنون در گرمای ٥٢ درجه اهواز درحال پوسیدن است

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ