خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

اسامی روز‌های هفته صنایع‌دستی اعلام شد

اسامی روز‌های هفته صنایع‌دستی اعلام شد

هفته صنایع‌دستی از جمعه ٢٠ خرداد ماه آغاز می شود و به همین مناسبت اسامی روزهای هفته صنایع‌دستی اعلام شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، جمعه ۲۰ خردادماه که روز جهانی صنایع‌دستی و آغاز این هفته است، با عنوان «صنایع‌دستی جایگزین نفت» نام‌گذاری شده است.

دومین روز از هفته صنایع‌دستی در ۲۱ خرداد به نام «صنایع‌دستی، آموزش، زنان، کودکان و تولیدفرهنگی» و سومین روز مصادف با ۲۲ خردادماه به نام روز «صنایع‌دستی، صنایع‌زیستی، برندساز، کاربردی و روزآمد» نام‌گذاری شده است.

همچنین چهارمین روز از این هفته در ۲۳ خرداد به نام «صنایع‌دستی، تحول‌گرا، ارزش‌آفرین و دانش‌بنیان»، همچنین پنجمین روز در ۲۴ خردادماه به نام «صنایع‌دستی، آگاهی‌بخش، فرهنگ‌ساز، کارا و اثربخش» و ۲۵ خرداد ماه ششمین روز این هفته به نام «گردشگری خلاق، شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی» نام‌گذاری شده است.

هفته صنایع‌دستی در آخرین روز خود که مصادف با ۲۶ خردادماه است با نام «صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، امانت‌دار هزاران سال هویت ایرانی - ‌اسلامی» پایان می‌یابد.

اسامی روزهای هفته صنایع‌دستی اعلام شد

تصویر نویسنده خوزتوریسم

مستندنگاری پیشینه ی توجه به محیط زیست در صنعت نفت

مستندنگاری پیشینه ی توجه به محیط زیست در صنعت نفت
با معرفی میراث صنعتی برجای مانده ی یکی از نخستین واحدهای تصفیه فاضلاب در شرکت شهر نفتی مسجدسلیمان

این یادداشت، به مناسبت هفته ی محیط زیست سال1401(2022م) و پنجشنبه19خرداد؛روز «محیط زیست، صنعت، پسماند و توسعه پایدار»، با مساعدت و دو تن از دوستان صاجبنظرم؛ محمدرضا دادگرنژاد،بازنشسته ی صنعت نفت و نویسنده ی کتاب "بیست فوتی ها"و محسن انصاری، کارشناس صاحبنظر در حوزه محیط زیست و مسئولیت های اجتماعی صنعت نفت تهیه گردیده که از ایشان سپاسگزارم.
پنجم ماه ژوئن هرسال، برابر با پانزدهم خرداد ماه تقویم خورشیدی، روزی است که از سوی سازمان ملل متحد برای افزایش آگاهی مردم در راستای حفاظت و نگهداری از محیط زیست و البته ترغیب دولتمردان و سیاستمداران به اتخاذ تصمیماتی برای پیشگیری از تخریب محیط زیست و گونه‌ های زیستی‌ جانوری، پوشش گیاهی و زیست بوم انسانی، به‌ عنوان روز جهانی محیط زیست World Environment Day انتخاب و اعلام شده ‌است.
انتخاب این تاریخ به عنوان روز جهانی محیط زیست به سال1972میلادی باز می ‌گردد.در پنجم ژوئن آن سال، برای اولین بار، سازمان ملل متحد، کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار و همزمان با برپایی این کنفرانس، مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه‌ ای را نیز تصویب کرد که منجر به تشکیل برنامه ی محیط زیست سازمان ملل متحد(UNEP)گردید.از آن تاریخ تاکنون، در کشورهای مختلف جهان این روز گرامی داشته شده و مجالی است برای یادآوری لزوم توجه بیشتر به حفظ محیط زیست.
شعار روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۲۲؛«تنها یک زمین، تمرکز بر زندگی پایدار در توازن با طبیعت» انتخاب شده است.رویکردی متاثر از مسائل جدید جهانی در عرصه ی محیط زیست و با تاکید بر توازن با طبیعتی که قوانین خاص خودش را دارد و انسان در طول تاریخ خود متوجه این مهم گردیده که هرگاه با طبیعت و زمین، بدرفتاری کرده، نتایج نامطلوب آن را در بلند مدت در زندگی خویش دیده است!
روز جهانی محیط زیست در ایران همزمان است با پانزدهم خرداد ماه و تعطیل رسمی این روز به مناسبت سیاسی و مذهبی.از سویی دیگر و با توجه به تنوع حوزه ها و عرصه های محیط زیست، باعث گردیده تا این مناسبت جهانی در ایران، معمولا بصورت هفته ی محیط زیست گرامی داشته شود و طی هفته ی مذکور، عرصه های مختلف محیط زیست مورد تاکید، بازخوانی و آسیب شناسی قرار گیرند و البته؛ تقدیر و تکریم فعالان و ارائه ی بیلان کارهای یکساله نیز انجام شود.
امسال(1401) در نامگذاری به عمل آمده برای روزهای این هفته، پنج شنبه ۱۹خرداد1401 به نام؛«محیط زیست، صنعت، پسماند وتوسعه پایدار»نامگذاری شده است.
در شرایطی که عموما "صنعت" بعنوان یکی از معضلات محیط زیستی شناخته می شود، انتخاب این عنوان تجانسی تامل برانگیز است که از سوی برخی فعالان و نظریه پردازان عرصه ی محیط زیست، بعنوان توصیفی پارادوکسیکال و متضاد مورد نفد قرار گرفته.نقدی که شاید در نگاه عمومی به "صنعت" چندان نیز بی ربطی نیست، اما حداقل در عرصه ی صنعت نفت، بعنوان قدیمی ترین صنعت مدرن کشور و در عین مشکلات زیست محیطی که در سال های اخیر بنام صنعت نفت رغم خورده، مستندات و میراث صنعتی قابل توجهی در مناطق نفت خیز ایران وجود دارد که تایید کننده ی توجه صنعت نفت در برنامه ی مدیریت صنعتی کلان آن به مقوله ای که امروزه بنام "محیط زیست" می شناسیم، وجود داشته است.بازخوانی و معرفی این مستندات و میراث صنعتی برجای مانده در این زمینه، علاوه بر ثبت تاریخی آن، از این منظر نیز قابل توجه و تامل است که می تواند الگوی مناسبی برای تداوم این توجهات زیست محیطی، البته با تعاریف بروز رسانی شده و منطبق با مفهوم توسعه ی پایدار داشته باشیم.
آثار و ابنیه ی صنعتی،خدماتی، مسکونی و زیرساختی از نخستین سال های شکل گیری صنعت نفت در جنوب غرب ایران در شرکت-شهرهای نفتی ایجاد شده در آن سامان، فراوانند.از جمله این تاسیسات خدماتی و زیرساختی و محیط زیستی باید به تاسیسات تصفیه و تبدیل پساب و فاضلاب انسانی ایجاد شده در کلونی های جمعیتی تشکیل شده در مناطق و محلات مختلف این شرکت-شهرها اشاره نمود.
shit plantها، تاسیسات بسیار مهمی در ساماندهی پسماندهای مناطق مسکونی بودند و در شرایطی که با عقل و تحلیل امروز، از استعمارگرانی که آمده بودند تا نفت استخراج کنند و چپاول کنند و ببرند، قاعدتا نباید انتظار ایجاد زیرساخت ها و تاسیسات بهداشتی و با تعریف امرو؛"محیط زیستی"داشته باشیم، بخش قابل توجهی از وقت، درآمد و همچنین نیروی انسانی و تجهیزات مرتبط به این امور اختصاص یافت و بقایای تاسیسات و میراث صنعتی برجای مانده از این پلنت های بسیار قدیمی، تایید کننده ی توجه مدیران استعمارگر کمپانی نفت، به زیست بوم و بهداشت و موضوعی بود که امروزه تحت عنوان "محیط زیست" از آن یاد می کنیم!
همزمان با شکل گیری تاسیسات صنعتی، ساختمان سازی ها و شهرسازی های کمپانی نفت برای اسکان کارکنان خود در قالب شرکت-شهرهای نفتی از مسجد سلیمان آغاز و در ادامه به آبادان، هفتکل، لالی، آغاجاری، نفت سفید، گچ کوراوغلی(گچساران) و سایر شرکت-شهرهای نفتی در جنوب غرب ایران توسعه پیدا می کند.در تمامی این کلونی های مسکونی، نکته ی جالب در کنار شهر سازی و ساختمان سازی، توجه به زیرساخت های حداقلی بهداشتی و زیست محیطی است.
shit pldntها(گی پلنت ها در گویش محلی)از جمله این تاسیسات ایجاد شده برای کاهش آسیب به محیط زیست هستند که خوشبختانه حداقل یکی از آنها در شرکت-شهر نفتی مسجد سلیمان و محله ی بی بیان هنوز پابرجاست و سندی است بر توجه صنعت نفت به محیط زیست و همانگونه که پیشتر آمد؛ باید به این نکته توجه ویژه داشت که این سازه و همچنین سایر تاسیسات مشابه در زمان و توسط کسانی برنامه ریزی و اجرا و ساخته شده که کمترین تعلق خاطر به ایران و زیست بوم ایران را نداشته و در هیچ یک از قراردادها و معاهده های خود، چه با حکومت مرکزی قاجار و پهلوی و چه با حکمرانان و ملاکان محلی(خوانین بختیاری در مسجد سلیمان و شیوخ عرب در آبادان)متعهد به چنین امری نشده بودند!؟
Shit plant بی بیان در شهرستان مسجد سلیمان، در دره ای مابین لین های منازل کارگری و بنگله های کارمندی و مشرف به دره ای است که نهایتا به شیار و دره ی طبیعی مجرای رودخانه محلی و فصلی"تمبی"جانمایی و ساخته شده است.آنچه در بازدید از این سازه ی میراث صنعتی برجای مانده از دهه های نخست فعالیت صنعت نفت در این منطقه جلب توجه می کند، ساختار مهندسی شده ی حوضچه های سیمانی مرتبط و پلکانی هستند که جهت هوادهی به فاضلاب ورودی و نهایتا تصفیه ی فاضلاب و جداسازی و لخته سازی پسماند باقی مانده انجام و نهایتا و پس از تبخیر باقی مانده ی آب همراه، به کود انسانی تبدیل و به استناد گفتگوی تاریخ شفاهی با برخی ساکنان و مطلعان محلی، در فضای سبز و باغات استفاده می شده است.فرایند بسیاری جالبی از مدیریت پساب و پسماند در مقطع زمانی که هنوز از تشکیلاتی برای حفاظت از محیط زیست در ایران و بسیاری از نقاط جهان خبری نیست!
توجه به این موضوع و ساخت shit plantها و wastewater plantها در اروپا از میانه ی قرن نوزدهم در اروپا رایج شد و در زمینه ی تصفیه ی آب آشامیدنی نیز شواهد و مستندات تاریخی از ساخت تصفیه خانه آب در 1840میلادی در بندر گلاسکو بریتانیا خبر می دهد و این از نخستین شهرهایی در اروپا بوده که آب فیلتر و تصفیه شده به مصرف کنندگان رسیده است.
در ایران کم آب، توجه به بازیافت آب و تصفیه پساب ها در نقاط مختلف با بهره مندی از فناوری های بومی قابل تصور است، اما اینکه یک سازه ی صنعتی و سیستم فرایندی برای این منظور ایجاد شده باشد، طبیعتا بسیار بعید بوده است.نخستین تصفیه فاضلاب در پایتخت، تصفیه خانه ی صاحبقرانیه در خیابان پاسداران کنونی و در محله اقدسیه بود که طراحی آن در سال1332 آغاز و در سال 1334 برای جمعیتی نزدیک به دوهزار نفر به بهره برداری رسیده است(این تاسیسات در شرف تبدیل به موزه ی تصفیه خانه فاضلاب است)به این ترتیب و با برآورد تقریبی برای تاریخ ساخت سازه ی میراث صنعتی مدنظر در بی بیان در دهه های ابتدایی توسعه ی شرکت-شهر نفتی مسجد سلیمان، بیراه نیست اگر این تاسیسات را جزو قدیمی ترین تاسیسات تصفیه ی پساب در ایران و توجه به محیط زیست، آنهم در حوزه فعالیت و توسط صنعت نفت بدانیم.
شناخت فرایندی میراث صنعتی برجای مانده از واحد تصفیه فاضلاب بی بیان نیازمند پژوهش بیشتر و خصوصا توجه به تاریخ شفاهی و توضیحات مطلعین محلی است، اما با یک نگاه کلی و بررسی مسیر ورودی فاضلاب،حوضچه های مرتبط و سطل های تعبیه شده ی احتمالا حاوی آهک، برای گند زدایی و همچنین پیشگیری از شکوفایی جلبکی در حوضچه ها و نهایتا حوضچه ها و استخرهای بزرگتر تبخیر و همچنین مجرای خروجی پساب نصفیه شده می تواند برای بازدیدکنندگان، کارشناسان و دانشجویان محیط زیست و همچنین گردشگران صنعتی جالب باشد، خصوصا اینکه این سازه ی میراث صنعتی در فاصله کمی از سایت موزه نفت مسجد سلیمان، در پالایشگاه و گوگردسازی قدیم بی بیان قرار دارد.
«محیط زیست، صنعت، پسماند وتوسعه پایدار»ارتباط موضوعی بسیار مهمی بایکدیگر دارند و توجه به محیط زیست در محیط های صنعتی با مدیریت درست پسماند می تواند به توسعه ی پایدار منجر شود.میراث صنعتی و شواهد تاریخی برجای مانده در این زمینه از جمله سازه ی معرفی شده در این یادداشت، تایید کننده توجه صنعت نفت به مقوله ی محیط زیست است و می تواند الگوی مناسبی در اختیار کارگزاران و مسئولین در دو بخش صنعت نفت و محیط زیست نیز قرار دهد تا توسعه ی فعالیت های صنعتی در کشور نفت خیزمان ایران، بر مبنای اصول توسعه ی پایدار و بیشترین توجه به زیست بوم صورت پذیرد.
شایان ذکر است؛ تعامل و تعهد صنعت نفت به محیط زیست، تنها محدود به چنین موضوعات تاریخی و میراث صنعتی نیست.
طی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، مصوب 28خرداد1353شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور این اعضا تشکیل گردید؛ وزیر دارایی، وزیر کشاورزی و منابع طبیعی، وزیر بهداری، وزیر تعاون و امور روستاها، وزیر آب و برق، وزیر اقتصاد، وزیر کشور، وزیر آبادانی و مسکن، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و پنج نفر از اشخاص ذیصلاحیت که به پیشنهاد ریاست شورای عالی برای مدت پنج سال منصوب می شدند.(قوانین و مقرارت نفت ج2ص1680)حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در چنین شورایی طبیعتا جهت تعامل بیشتر و توجه به محیط زیست و اقدامات شرکت ملی نفت در حوزه ی مسئولیت های اجتماعی خود بوده است.
پس از انقلاب نیز این تاکید و توجه ادامه داشت.در جلد دوم مجموعه قوانین و مقرارت صنعت نفت،گاز و پتروشیمی در خصوص تایید عضویت ایران در کنوانسون کویت می خوانیم؛ کنوانسوین منطقه ای کویت برای همکاری درباره حمایت و توسعه محیط زیست دریایی و نواحی ساحلی مشتمل بر 30ماده و یک پروتکل مربوط به مبترزخ با آلودگی ناشی از نفت و سایر مواد مضره در موارد اضطراری مورخ 24آوریل1978 برابر با 4/2/1357 تصویب و به وزارت امور خارجه اجازه داده می شود که تشریفات تسلیم اسناد تصویب را انجام ذهذ.شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران (ص2115)
همچنین تصویب و اجرای الزامات بین المللی همچون؛ قانون اجازه الحاق به پروتکل راجع به آلودگی دریایی ناشی از اکتشاف و استخراج از فلات قاره مصوب 2/7/1370 و قانون پروتکل راجع به حمایت محیط زیست دریایی در برابر منابع آلودگی مستقر در خشکی مصوب 9/12/1371 موید پایبندی صنعت نفت به محیط زیست خشکی و دریایی است.
همچنین تبصره ی یک ماده13 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب3/4/1374 می گوید؛ احداث نیروگاه ها، پالایشگاه ها، کارخانجات پتروشیمی،کارخانجات صنایع نظامی، فرودگاه ها و ترمینال های بارگیری، موکول به رعایت ضوابط و معیارهای سازمان حفاظت محیط زیست از لحاظ محل استقرار می باشد. (مجموعه قوانین و مقررات صنعت نفت/ج2/ص2266)
یادمان باشد؛ تنها یک زمین داریم و باید بر تمرکز بر زندگی پایدار در توازن با طبیعت بیشتر تاکید و توجه کنیم.امری که با توجه به محیط زیست، صنعت، پسماند وتوسعه پایدار می توانیم بدان امیدوار باشیم، خصوصا وقتی میراث صنعتی ارزشمندی همچون میراث صنعتی تصفیه خانه های فاضلاب صنعت نفت را در مهد نفت ایران و خاورمیانه در اختیار داریم.تاسیسات و میراث صنعتی ارزشندی که ثبت ملی آن می تواند شناسنامه و هویت ما در توجه به محیط زیست باشد.


فرشید خدادادیان
پژوهشگر تاریخ نفت و میراث صنعتی

تصویر نویسنده خوزتوریسم

آیین تکریم و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان

آیین تکریم و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان

 

آیین تکریم و معارفه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان بعداز ظهر چهارشنبه ۱۸ خردادماه ۱۴۰۱ باحضور جواد واحدی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، عبدالرضا سیفی سرپرست معاونت سیاسی‌اجتماعی استانداری خوزستان و جمعی از معاونان و کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان در محل این اداره‌کل برگزار شد که طی آن محمدحسین ارسطوزاده به‌عنوان مدیرکل جدید اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان معرفی و از تلاش‌های سیدحکمت‌اله موسوی مدیرکل پیشین تقدیر شد.

محمدحسین ارسطوزاده پیش از این مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی بوشهر بود. وی همچنین معاون میراث فرهنگی استان خوزستان، مدیر پایگاه جهانی شوش و مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر بوده است.

nonhighslide

تصویر نویسنده خوزتوریسم

نگارکند «خونگ‌اژدر»، به‌جای‌مانده از لشکرکشی مهرداد بزرگ اشکانی در خوزستان


گزارش | نگارکند «خونگ‌اژدر»، به‌جای‌مانده از لشکرکشی مهرداد بزرگ اشکانی در خوزستان
 

ایذه، شهری بختیاری‌نشین در قلب زاگرس و از مناطق تاریخی و شناخته‌شده استان خوزستان در ایران است؛ شهری باستانی با بیش از ۴۵هزار سال کهنگی شناخته‌شده که فراز و نشیب‌های گوناگونی را تا به امروز برای ثبت در تاریخ پشت سر به یادگار گذاشته است.

از زمان نخستین دست‌افزارهای دست انسان‌ها، شکل‌گیری روستاها، آغاز شهرنشینی، برآمدن عیلامیان به عنوان نخستین حکمرانان تاریخ ایران، فروغ هخامنشیان، پارتیان، ساسانیان و در نهایت ورود اسلام به ایران، شاهد رویدادها و اتفاقات گوناگونی در تاریخ و جغرافیای مناطق مختلف ایران بزرگ هستیم که هرکدام از این رویدادهای تاریخی بارها بررسی وکنکاش شده‌اند؛ اما در این میان هستند مناطقی که در شرح رویدادهای تاریخ و جغرافیای غنی ایران بزرگ از قلم افتاده‌اند و آن‌گونه که باید به موضوعات و حوادث سرزمینی آن‌ها پرداخته نشده است.

یکی از این مناطق شهرستان ایذه در کانون تمدنی خوزستان است؛ سرزمینی در قلب زاگرس میانی که در همه ادوار گذشته تاریخ ایران دارای جایگاه ویژه‌ای بوده است.

یکی از نمونه‌های بارز هویت فرهنگی ـ تاریخی موجود در شهر ایذه، نگارکند خونگ‌اژدر است؛ یادگاری که در آن اوج شکوه و بزرگی پارتیان و پشتوانه قدرتمند آن‌ها یعنی سرزمین‌های بختیاری را به طور ویژه و سرزمین الیماییس را به‌طور عام را نشان می دهد.

در نقش‌برجسته خونگ‌اژدر، تصویر یک مقام سیاسی سوار بر اسب، مردی در میان، سه مرد ایستاده و دو کبوتر دیده می‌شوند که چهار مرد در مقابل آن‌ها ایستاده‌اند و گویی او را درود می‌فرستند.

پیرامون این نقش گمانه‌های بسیاری وجود دارد: «برخی می‌گویند که این نقش‌برجسته شامل دو بخش است و در در دو زمان مختلف ایجاد شده است. اما مطالعاتی که از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۷ توسط هیأت مشترک ایران و ایتالیا و دانشگاه تورینوو براساس اسکن لیزر هوشمند سه‌بعدی که برای اولین بار در خونگ‌اژدر روی این نقش‌برجسته انجام شد، این گمانه را مردود می‌داند و هیچ‌گونه برآمدگی و فرورفتگی در نقش که دال بر چند زمانی بودن باشد وجود ندارد، کمااینکه در جریان تحقیقات این هیأت مشترک وجود خط و نوشته‌ای تایید نشد ولی امکان آن را محتمل دانسته‌اند که خطی هم اگر بوده در طول زمان و فرسایش تاریخی محو شده است.

برخی نیز بر این اعتقاد هستند که چهره و مشخصات ظاهری مقام سوار بر اسب، شباهت‌های بسیاری به چهره چند تن از پادشاهان اشکانی از جمله مهرداد اول، اردوان اول، مهرداد دوم و فرهاد دوم دارد؛ اما هر چه که هست، سربند حاکم سوار بر اسب نشان می‌دهد که او یک حاکم یا مقام سیاسی است.

برخی از پژوهشگران نیز باتوجه به شواهد ظاهری اسب در نگارکند، اعتقاد دارند که تزئینات دهنه اسب، یونانی است و هیچ شباهتی به دهنه اسب‌های هم‌دوره خود ندارد. شباهت‌های موجود در تزئییات و قواره اسب نیز ما را به سمت  نگارکند سرپل‌ذهاب و اسبچه‌های خزری نیز سوق می‌دهد، کمااینکه یک اثر مهر از نسا که خواستگاه اشکانیان است نیز وجود دارد که به این مبحث بسیار می‌تواند کمک کند.

اما آن‌چه در این میان پیداست، بررسی وقایع تاریخی و مطالعات سکه‌شناسی و چهره‌نگاری که بر شخصیت سوار بر اسب صورت گرفته، نشان می‌دهد که او مهرداد اول اشکانی است و برای بیرون راندن بقایا و بازماندگان سلوکی از ایران از راه خوزستان و سرزمین الیماییس به سمت میان‌رودان می‌رود.

مهرداد یکم « به پهلوی: » اشک پنجم؛ مشهور به مهرداد بزرگ، شاهنشاه پارتی ایران‌زمین «۱۷۱تا ۱۳۲ پ.م» و به عبارتی بنیان‌گذار پادشاهی اشکانیان بود که کشورگشایی‌های او باعث شکوه دولت اشکانی شد؛ اقتداری چشم‌گیر در دوران پادشاهی یکی از شناخته‌شده‌ترین پادشاهان پارتی در مقابل روم باستان. این پادشاه مقتدر، نخستین پادشاه اشکانی است که مانند پادشاهان هخامنشی، عنوان شاهنشاه را در کنار نام خویش برگزید. او در اقدامی هوشمندانه برای یکپارچه‌سازی شاهنشاهی پارتیان و برچیدن بساط بازماندگان دودمان سلوکی، از پایتخت خود (نسا) واقع در عشق‌آباد کنونی حرکت کرد و از آن‌جا به سرزمین الیماییس رسید.

نبرد میان مهرداد بزرگ (اول) با مردمان سرزمینی که پیش از این آنتی‌کوس سوم سلوکی را تدبیر کرده بودند، به شدت سخت و دشوار بود؛ آن هم مردمی که به شجاعت شهره بودند و در نبرد با آنتی‌کوس سوم که برای چپاول نیایشگاه‌های آن‌ها به این سوی لشکر کشیده بود، او را سخت خسته، سپاه او را کوچک و ناتوان و سرانجام خود او را از میان برداشته بودند کار آسانی نبود.

در این میان، تدبیر مهرداد بزرگ (اول)، مذاکره با «کام‌ناس‌گیرس دوم»، حاکم محلی سرزمین الیماییس بود؛ سرزمینی که شامل خوزستان، بخش‌هایی از چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد می‌شد. در این رویارویی، مهرداد بزرگ توانست با تدبیر و اعطای خودمختاری به سرزمین الیماییس به جای رودررویی با آن‌ها، به جای تکرار اشتباهات افرادی مانند آنتیکوس سوم، نیروهای خود را تقویت و با آمادگی بیشتری به سوی میان‌رودان حرکت کند.

این رویداد بزرگ و مهم تاریخی توسط الیماییان، بر سینه سنگی بزرگ و تک‌افتاده در دوهزار و ۱۶۰ سال پیش برای ثبت در تاریخ حجاری شد. در سند موجود و به‌جامانده از این واقعه تاریخی، کام‌ناس گیرس دوم حاکم سرزمین الیماییس به همراه کاهن بزرگ و بزرگ‌زادگان به حضور مهرداد اول می‌رسند و ضمن ابراز ارادت و تمکین نسبت به شاه بزرگ اشکانی سوار بر اسب، به صورت نمادین آیین اهدای خودمختاری به وسیله کبوتران حامل حلقه فرمانروایی به نمایش در می‌آید.

این نگارکند مهم که یکی از آثار ارزشمند موجود در پهنه دشت خوزستان محسوب می‌شود در پانزده کیلومتری شمال شهر ایذه کنونی و در روستایی با نام خونگ‌اژدر قرار دارد و هر سال هزاران گردشگر داخلی و خارجی را برای تماشای هنر الیماییان و روایت یکی از وقایع مهم تاریخ ایران به خوزستان می‌کشاند.

*گزارش از بهنام رضائی ـ کارشناس‌ارشد تاریخ ایران

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

حس زیبای همدلی در حادثه متروپل آبادان

حس زیبای همدلی در حادثه متروپل آبادان

حادثه متروپل در کنار صحنه های تلخ لحظاتی به یادماندنی نیز از ایثار و همدلی میان مردم و امدادگران را به ثبت رسانده است.

ظهر روز دوشنبه دوم خرداد 1401 خیابان امیر کبیر واقع در مرکز شهر آبادان شاهد حادثه‌ای تلخ بود. برج شماره 2 متروپل ریزش کرد؛ طی این حادثه، تعدادی از هموطنان عزیزمان زیر آوارها خاک فوت و یا مجروح شدند.

در اولین لحظات این حادثه شوک‌آور، مردم منطقه از زن و مرد و نیز نیروهای نظامی و بسیج مردمی، همگام با نیروهای امدادی وارد عملیات امداد و نجات شدند و در روزهای بعد از سایر شهرهای اطراف بر حسب حس انسان‌دوستانه به این گروه‌ها اضافه شدند و حماسه‌ای دیگر را در نهضت مواسات و یاری‌رسانی رقم زدند.
در شرایطی که ریزش ساختمان متروپل آبادان منجر به مرگ و جراحت بسیاری از هم استانی های ما شد و این مسئله لحظات تلخ و جانگدازی را به جا گذاشت اما در کنار این تلخی ، جلوه هایی زیبا از همدلی مردم و امدادگران رقم خورد که می تواند مرهمی بر زخم ها و آب سردی تلخی های این حادثه باشد و تا اندازه زیادی از ابعاد منفی آن بکاهد. کمک به همنوع و بشردوستی یکی از خصایل بارز و نیکوی ایرانیان از قدیم بوده است و ایرانیان از قدیم به این صفات در دنیا شهره خاص و عام اند. نمونه بارز این خصلت های نیکو در جریان امدادرسانی نیروی‌های امدادی و عملیات آواربرداری رقم خورد جایی که مردم و نیروهای مردمی با تهیه و پخت غذا، توزیع آب معدنی و درست کردن شربت، تهیه و توزیع ماسک، دستکش، کلاه و پوتین ایمنی با هزینه شخصی خود برگ زرینی را به کارنامه خود اضافه کردند.

از دیگر اقدامات گروه‌های مردمی، ایجاد موکب‌های شبانه‌روزی برای پذیرایی از نیروهای امدادی است که بانیان این موکب‌ها با توزیع شربت و غذا تا حدود زیادی خستگی را از تن نیروهای حاضر در صحنه بر می‌دارند. در این بین برخی مغازه‌های اطراف متروپل نیز وارد صحنه همدلی شدند و محل کار خود را وقف خدمت‌رسانی به نیروهای امدادی کردند.

مساجد و تکایای اطراف متروپل درب خود را به صورت ۲۴ ساعته به روی امدادگران گشودند تا زمان استراحت خود را در این اماکن مقدس سپری کنند. حرکت گروه‌های مردمی متوقف به موکب نشد بلکه گروهی از ایشان به یاری نیروهای شهرداری شتافتند و به پاکسازی منطقه از زباله‌ها و مواد زائد پرداختند.

جان باختن مظلومانه شهروندان آبادانی را به ملت شریف ایران، به‌ویژه خانواده‌های معزز داغدار تسلیت عرض می نمایم و آرزوی سلامتی مصدومان این حادثه را از درگاه ایزد منان خواستاریم.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

تالاب شادگان و خوریات ماهشهر از مهمترین اکوسیستم‌های دریایی خلیج فارس

تالاب شادگان و خوریات ماهشهر از مهمترین اکوسیستم‌های دریایی خلیج فارس

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تالاب بندر شادگان و خوریات بندر ماهشهر به عنوان یکی از مهم‌ترین اکوسیستم های ساحلی دریایی در منطقه حساس و شکننده خلیج فارس و یکی از مهمترین نقاط صنعتی در سواحل کشور محسوب می‌شوند.

مجتبی ذوالجودی در آخرین جلسه هماهنگی همایش ملی محیط زیست دریایی و تالاب‌ها از برگزاری «پانزدهمین همایش ملی علوم و فنون دریایی» خبرداد و گفت: این همایش همزمان با روزجهانی اقیانوس در روزهای (۱۷ و ۱۸ خرداد ماه ماه) از طریق انجمن علوم وفنون دریایی ایران با همراهی و مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در کنار تالاب شادگان و خوریات بندر ماهشهر برگزار خواهد شد .

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهارکرد: تالاب بندر شادگان و خوریات بندر ماهشهر به عنوان یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های ساحلی دریایی در منطقه حساس و شکننده خلیج فارس و یکی از مهم‌ترین نقاط صنعتی در سواحل کشورمحسوب می‌شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: نامگذاری روز جهانی محیط زیست به دنبال افزایش روند نابودی محیط زیست و هر آنچه که در آن است، انجام شد تا در این روز توجه جهانیان را به این موضوع جلب کند.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به تاریخچه روز جهانی محیط زیست اشاره کرد و گفت: تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ برمی گردد. در آن سال برای اولین بار سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیلبرنامه عمران ملل متحد (UNDP) شد. و در کشور ایران ضمن گرامیداشت روز جهانی محیط زیست هفته‌ای به این نام تعیین شده است که هر ساله برنامه‌های متعددی در این ایام برگزار می‌شود.

وی درادامه گفت : در سال ۱۴۰۱، با توجه به تاکیدات علی سلاجقه - معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست - برنامه‌های متنوع و تاثیرگذاری در حوزه های مختلف تدارک دیده و برنامه‌ریزی شده است. یکی از برنامه‌هایی که در این هفته توسط انجمن علوم وفنون دریایی ایران ومعاونت دریایی و تالاب‌های سازمان پیش‌بینی شده، برگزاری همایش ملی محیط زیست دریایی و تالابهای است که با مشارکت سایر سازمان‌های مرتبط و با هدف فرهنگسازی و استفاده از تجربیات اندیشمندان و محققان محیط زیست کشور در حوزه محیط زیست دریایی و تالاب‌ها به انجام خواهد رسید که امیدوار هستیم با اجرای این همایش بتوانیم قدم‌های قاطع و بلندی در جهت حفاظت از محیط زیست دریایی برداریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست این همایش در چهار محور« فیزیک دریا و هواشناسی دریایی» ، « اثرات متقابل تغییر اقلیم و اقیانوس‌ها»، «آلودگی‌های محیط زیست دریایی و حفاظت از زیستگاه‌های دریایی» و «حفاظت از تالاب‌ها و تامین حق‌آبه‌ها و پدیده گردو غبار» برگزار خواهد شد.

حال تالاب شادگان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

سرای افضل شوشتر، یادگاری از دوره قاجار

سرای افضل شوشتر، یادگاری از دوره قاجار

سرای افضل (سرای افضل) از بناهای تاریخی دوره قاجار و یکی از اجزاءِ مجموعه تاریخی افضل در شهرستان شوشتر است که در خیابان طالقانی، کوچه سنگ‌فرش واقع شده و در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۹۴۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سرای افضل یکی از آثار تاریخی و ثبت ملی این شهرستان در مسیر ثبت در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) قرار گرفته است.

: این اثر از بناهای ارزشمند به جا مانده از دوره قاجار است که همنشینی با محله دلدل در بافت کهن و پیکره‌ای از بازار و خیابان تاریخی سپه آن را از موقعیت منحصر به فردی برخوردار کرده است.

سرای افضل به منظور بارانداز بعضی محصولات تجاری در دوره قاجار راه‌اندازی شده و در دوره‌هایی نیز به عنوان محل ثبیت (سیلو) شوشتر به کار خود ادامه داده است.

معمار این بنا حاج جعفر معمار، از معماران بزرگ و نامی همان دوره بوده که چندین سازه را در شوشتر همچون خانه مستوفی، بعضی از املاک افضل، و بخش هایی از قلعه تاریخی سلاسل را بنا کرده است

کاروانسرا تا دوره پهلوی دوم به کار خود که توزیع غله بوده، ادامه می‌دهد اما به مرور زمان نقش تجاری خود را با توسعه راه ها، گسترش و پیشرفت حمل و نقل و رونق گرفتن شهر اهواز به عنوان مرکز استان، از دست داد.

سرای افضل هم اکنون محل دائمی نمایشگاه صنایع دستی است و در غرفه‌های آن کارگاه‌های ویژه‌ی این هنرهای دستی برپاست.

این کاروان‌سرا، نامزد ثبت‌جهانی در کنار چند کاروانسرای دیگر ایران در فهرست میراث‌جهانی یونسکو در سال ۱۴۰۱ است.

سرای افضل شوشتر، یادگاری از دوره قاجار - خبرگزاری میراث آریا

تصویر نویسنده خوزتوریسم

آبادان و بناهایی که قرن و جنگ را سپری کرده و مانده اند   

آبادان و بناهایی که قرن و جنگ را سپری کرده و مانده اند 

آبادان، خوزستان و ایران این روزها داغدار و عزادار فاجعه ی برج های دوقولوی متروپل هستند و هستیم.فاجعه ای که در میان دلایل بروز آن، بیش از هرچیز، بی توجهی به اصول و فنون معماری و مهندسی سازه مشهود است و این سوال را پیش می آورد که چگونه است که ابنیه و ساختمان های آبادان، علی رغم قدمتی نزدیک به یکصد سال و حتی سپری کردن جنگی ناخواسته و هشت ساله باقی مانده اند، اما بنایی که به تازگی ساخته شده و قرار بوده آبرو و اعتبار آبادان باشد، به قتلگاه میراث داران سینما رکس و جنگ تحمیلی تبدیل شده است؟
شرکت-شهر نفتی آبادان، میراث دار بخش بسیار مهمی از تاریخ صنعت نفت و ایران معاصر است و جیمز مالیسون ویلسون، که در اسناد و منابع و نقشه های برجای مانده از میراث صنعتی کمپانی نفت انگلیس و ایران با نام جی.ام.ویلسون J.M.WILSON شناخته می شود، معماری چیره دست و متولد۱۸۸۷ میلادی در اسکاتلند بود که بی آنکه ظاهرا تعهدی به ایران و ایرانی داشته باشد، بناها و ساختمان هایی ساخت که با گذشت بیش از یکصد سال و سپری کردن تخریب های ناشی از هشت سال جنگ  تحمیلی عراق بر علیه ایران، همچنان پابرجا و استوار است.
در مقطعی که ویلسون کار خود را آغاز نمود، آبادان یا"عبادان"آن روزگار، به نخستین پالایشگاه نفت ایران و خاورمیانه تبدیل شده بود و با ایجاد کلونی های انسانی، ساخت منازل مسکونی و ابنیه و تاسیسات رفاهی، فرهنگی و آموزشی مورد نیاز بود تا شرکت-شهری نوین در ساحل خلیج فارس پا بگیرد.
جی.ام.ویلسون، برای ابراز مهارت های حرفه ای خود در امپراتوری بریتانیا پس از جنگ جهانی اول فرصت های بسیاری پیدا کرده بود و هنگامی که در سال ۱۹۴۴ به سمت معمار رسمی کمپانی نفت انگلیس و ایران منصوب شد،معماری باتجربه بود.
در واقع ویلسون از سال ۱۹۲۷ از کمپانی نفت ایران و انگلیس سفارش کار می گرفت، اما در دهه ۱۹۳۰  تعداد کارهای او از طراحی خانه های تک واحدی تا مجموعه های مسکونی وسیع رو به فزونی نهاد.گرچه کارهای ویلسون بیشتر مربوط به آبادان بود، اما در نقاط دیگر نظیر مسجد سلیمان، آغاجاری، گچساران، کرمانشاه و... نیز یادگارهایی از این معمار چیره دست بجای مانده است.ویلسون در آبادان به زبان معماری مشخصی دست یافت که تلفیقی از معماری انگلیسی و ایرانی بود و از این منظر نیز اقدامات و کارهای او قابل توجه و تامل هستند.
بدون شک، سرهنگ آرنولد ویلسون، نقش موثری در قسمت بعدی زندگی حرفه ای جی ام ویلسون ایفا کرد.سرهنگ آرنولد ویلسون بین سال‌های ۱۹۱۸ و ۱۹۲۰ بعنوان کمیسر در بغداد بود.او پس از دریافت نشان شوالیه، خدمات دولتی را ترک کرد و به عنوان مدیر عملیات خاورمیانه به کمپانی نفت انگلیس و ایران پیوست. سرهنگ ویلسون برای جی.ام احترام زیادی قائل بود و در اوایل سال ۱۹۲۴ در کنفرانسی در قاهره در مورد ستایش ویژگی ‌های جی.ام.ویلسون صحبت کرده و او را مردی با عقل و تجربه توصیف کرد.در حقیقت تا حد زیادی از طریق حمایت سرهنگ ویلسون بود که جی.ام.ویلسون معمار کمپانی شد.
اولین طراحی جی.ام.ویلسون برای شرکت نفت انگلیس و ایران در سال  ۱۹۲۷  برای یک بیمارستان عمومی در شهرک-شرکت آبادان بود که طرح آن در سال  ۱۹۲۸  در آکادمی سلطنتی به نمایش گذاشته شد.این طرح آنطور که تصور می شد ساخته نشد و تنها یک داروخانه سرپایی در سال ۱۹۳۱  ساخته شد، اما یک سال بعد او اولین کمیسیون عمده خود را برای طراحی دفتر مرکزی کمپانی در مرکز شهر تهران دریافت کرد.
پس از آن دامنه ی کار جی.ام.ویلسون برای شرکت بسیار بیشتر از ساختمان های فردی شد.او موظف شد یک طرح شهری برای یک منطقه کاملا جدید در آبادان تهیه کند.برای این کار، از تجربیات خود در طرح ‌ریزی دهلی نو استفاده کرد و از جاده‌های اصلی با ساختمان ‌های شاخص در تقاطع ‌ها و مسکن ‌های کم تراکم که توسط جاده‌ های فرعی بین طرح ‌بندی جاده اصلی طراحی شده بود، استفاده کرد.در طراحی ویلسون، بیشتر خانه ها دارای باغ بودند.در واقع او آبادان را به عنوان شکل یک باغ شهر طراحی و تعدادی از انواع خانه را مطابق با سلسله مراتب کارکنان شرکت طراحی کرده و ساخت.
ویلسون برای سلسله مراتب پایین تر و کارگران، نوعی خانه های با شیروانی مشترک طراحی کرد که شامل دو تا چهار خانه در یک بلوک بودند و بلوک ها در ردیف های موازی قرار گرفتند.
جی.ام.ویلسون همچنین در سال  ۱۹۳۷  مدرسه رازی را طراحی کرد، یک محدوده دو طبقه با مدل ‌سازی هندسی در آجرکاری.او همچنین در سال  ۱۹۳۹  موسسه فنی را طراحی کرد، یک بلوک دو طبقه دیگر، اما این بار با یک برج ساعت مرکزی باشکوه.ویلسون در همان سال یک طرح کاملاً منطبق با آرت دکو برای سینما تاج تولید کرد.این سینما تا سال ۱۹۴۷  به دلیل جنگ جهانی دوم راه اندازی نشد و برای ساخت آن ویلسون از آجرهای وارداتی از بریتانیا استفاده کرد.
در سال  ۱۹۳۹ ، پالایشگاه نفت آبادان به بزرگترین پالایشگاه جهان تبدیل شده بود و بسیاری از اروپایی ‌ها و همچنین ایرانی‌ ها و برخی از اتباع هندی در آن مشغول به کار بودند.با این حال هیچ تمهیدی برای عبادتگاه مسیحیان در نظر گرفته نشده بود.اگرچه در سال  ۱۹۳۶ در بغداد برنامه ‌ریزی شده بود تا طرحی برای یک کلیسای انگلیسی در آنجا به‌عنوان یادبودی برای سربازان امپراتوری که در جنگ جهانی اول جان خود را از دست داده بودند بسازند، اما این پروژه انجام نشد و در آبادان بود که با طراحی ویلسون کلیسایی به سبک کلیساهای انگلیسی ساخته شد.
ویلسون پس از ملی شدن نفت در ایران نیز ارتباط خود با ایران و ایرانیان را قطع نکرد و از جمله با عزیز فرمانفرمائیان، معمار شاخص ایرانی، دوستی و همکاری خود را ادامه داد و تا زمان مرگ در سال۱۹۶۵ هرازگاه با ایرانیان و معماران ایرانی در حشر و نشر بود.
ابنیه و ساختمان های ساخته شده توسط جی.ام.ویلسون بر پایه ی اصول علمی معماری و با رعایت اصول فنی و مهندسی ساخته شد تا یادگاری باشد و بماند از میراث صنعت نفت در جنوب غرب ایران و شاهدی بر اهمیت توجه به علم و اصول در بندر نفتی ایران.
شرکت-شهری نفتی و کهن که امروز داغدار مرگ مردمان خود در بی توجهی به ایمنی و اصول علمی و مهندسی است

فرشید خدادادیان
پژوهشگر تاریخ نفت و میراث صنعتی

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

پاسداشت هفته میراث‌فرهنگی در موزه باستان‌شناسی ایذه

پاسداشت هفته میراث‌فرهنگی در موزه باستان‌شناسی ایذه

 

موزه باستان‌شناسی شهرستان ایذه در هفته میراث‌فرهنگی میزبان انجمن‌ها، علاقه‌مندان و برخی از مدیران شهرستان بود.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مهدی فرجی مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر سه‌شنبه شب سوم خردادماه ۱۴۰۱ ضمن اشاره به برنامه هفته میراث‌فرهنگی با شعار "میراث فرهنگی، دولت مردمی و قدرت ملی"، گفت: «به همت پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر (ایذه) و به پاسداشت هفته میراث‌فرهنگی، مراسمی باحضور حسن نبوتی فرماندار، حسنقلی سبزعلی‌زاده بخشدار مرکزی، فرامرز خوشاب دبیر انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی ایذه (تا ری شا)، صادق شیخی مسئول موزه باستان‌شناسی، کورش هاشمی‌فرد سرپرست اداره میراث‌فرهنگی و جمعی از اهالی فرهنگ‌دوست شهرستان برگزار شد.»

فرجی ادامه داد: «در این مراسم، از ملاحسین کی‌شمس یکی از چهره‌های ماندگار میراث ناملموس هنر حجاری بردشیر و بردمزارهای بختیاری و نقش بارز قلم او در ثبت و انتقال میراث‌فرهنگی به نسل‌های بعد به عنوان یک چهره ماندگار در حوزه میراث‌فرهنگی تجلیل شد.»

او افزود: «از آن‌جایی که شهر ایذه را به عنوان موزه روباز میراث‌فرهنگی می‌شناسند و در جای‌جای این شهر تاریخی آثار متعددی از کتیبه‌ها، نقوش سنگی و حجاری از دوران‌های مختلف را می‌توان دید، بدون شک وجود این آثار و حجاری‌ها در گرایش مُلاحسین کی‌شمس به سمت هنر حجاری بردشیر بختیاری بی‌تأثیر نبوده است.»

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر ضمن تقدیر از همه کسانی که در این مراسم شرکت کردند، گفت: «شهرستان ایذه یکی از مفاخر حوزه باستان‌شناسی کشور محسوب می‌شود و هرسال شاهد ورود گردشگران، محققان و دانشگاهیان بسیاری از داخل و خارج از کشور است که همچنان مردم این منطقه امیدوار هستند با ثبت نهایی پرونده منظر تاریخی ـ طبیعی این شهر در سازمان یونسکو، به نجات‌بخشی و معرفی آثار ارزشمند این جغرافیای تاریخی کمک شایانی شود.»

nonhighslide

   


ایذه پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر هفته میراث‌فرهنگی میراث ناملموس تجلیل موزه باستان‌شناسی حجاری صادق شیخی مهدی فرجی

تصویر نویسنده خوزتوریسم

سوم خرداد - خرمشهر

سوم خرداد - خرمشهر

خرمشهر داستانی قدیمی اما زنده است؛ درد دارد اما ایستاده؛ هر محله، کوچه و خانه‌اش، داستانی دارد. برای تک تک آدم‌هایش می‌توان داستانی جداگانه نوشت؛ از زندگی دیروز، زخم‌های امروز و آرزوهای فردا. خرمشهر داغ دید؛ داغ خرمی‌اش را، داغ نخل‌هایش را و داغ فرزندانش را. چهل سال است که خرمشهر داغدار است؛ داغدار روزهای از دست رفته. صدای خرمشهر داغ خورد. برایش جشن بازسازی گرفتند اما دیگر شهر نشد. با این حال هنوز زنده است، هنوز نفس می کشد و هنوز جریان دارد.پس از سقوط خرمشهر بسیاری از مردم مهاجرت کرده‌اند و پس از جنگ به خرمشهر برگشتندپس از سقوط خرمشهر بسیاری از مردم مهاجرت کرده‌اند و پس از جنگ به خرمشهر برگشتند

اجرای ۴۳ برنامه به مناسبت سوم خرداد در خرمشهر - خبرگزاری مهر | اخبار ایران  و جهان | Mehr News Agency

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ