خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

پدربوم گردی ایران

مازیار آل داوود، پدر بومگردی ایران

اینجا جایی ست که تصویر ذهنی رایج بهشت با گل های رنگارنگ و درختان سرسبز، در نظرت شکسته می شود و بهشت را کویر تصور می کنی؛ بهشت کویر مصر. در دل این کویر اما می خواهیم خانه ای را به شما معرفی کنیم که بیش از ۱۰ سال است گردشگران داخلی و خارجی یکی از بهترین خاطرات سفرهایشان را در آن رقم زده اند “آتشونی مازیار آل داوود”. روزی که مازیار خسته از زندگی مدرن و حال و هوای گرفته تهران، پایتخت را به قصد خانه ۳۰۰ ساله پدری اش در کویر مصر ترک کرد ۳۰ سالی بیشتر نداشت. در آن زمان مازیار ال داوود در تهران مشغول به تدریس سفال گری در کاخ نیاوران و سعد آباد بود اما انگار گمشده ای داشت که حتی در میان گل و لای سفال نمی توانست آن را بیابد. این بود که به خانه پدری اش باز گشت و زندگی را در آنجا از سر گرفت. ورود یک گردشگر خارجی و تجربه منحصربفردی که از سفر به خانه مازیار ال داوود و کویر رقم خورد، اما ورق را برگرداند و او را به فکر واداشت تا اقامتگاهی برای این میهمانان ناخوانده راه اندازی کند. این بود که خانه ۳۰۰ ساله پدری را مرمت کرد و آن را با سفال ها و صنایع دستی بومی تزئین کرد. زودتر از آنچه مازیار فکر می کرد نام اقامتگاهش در لونلی پلنت کتاب جهانگردی بین المللی ثبت شد و مازیار به یکی از قطب های گردشگری کویر مصر و روستای گرمه تبدیل گشت
امروز کمتر گردشگری است که به هوای کویر به ایران سفر کند و میهمان "آتشونی" نباشد و با یادِ عبور از جادۀ ابریشم، تجربه شترسواری، روشن کردن آتش در کویر، نواختن موسیقی بی بدیل ایرانی و دیدار از جاذبه هایی چون چال سلکنون، نیزار مصر، دریاچه نمک سلکنون، تخت عباسی، تخت عروس و رمل های ماسه ای را در کویر و روستای گرمه تجربه نکند. روستای تاریخی "گرمه" بر نقطه ای از جادۀ ابریشم در قلب اصفهان و در یکی از از روستاهای بخش خور و بیابانک در شهرستان نائین استان اصفهان واقع است..

ام این خانه 400 ساله را آتشونی گذاشتم به زبان زرتشتی شب نشینی دورآتش معنی داردو 12 سال گذشته برای آن با عنوان اقامتگاه بوم‌گردی مجوزبهره برداری گرفتم که در این مدت توریستها خارجی و ایرانی بسیاری به منطقه آمده‌اند و با فرهنگ و طبیعت این منطقه نیز آشنا شده‌اند.

بدنیست بدانید ایده اقامتگاه از روزی به ذهنش رسید که یک گروه توریستی فرانسوی، به طور اتفاقی، یک شب در گرمه اقامت کردند و با وجود امکانات بسیار کم روستا در آن موقع، خیلی بهشان خوش گذشته بود.

مازیار از شروع ایده‌اش برای اقامتگاه آتشونی می گوید: من فهمیدم که آنچه توریست‌ها از گشت و گذار در ایران توقع دارند، فقط دیدن فرهنگ بومی و معماری ویژه ایرانی است.

حالا آتشونی یک محل اقامتی برای گردشگران شده است که با گشتی در طبیعت زیبا و دلفریب کویر در آتشونی پذیرایی می شوند و خستگی از تن آنها راه خود را می گیرد .

مهمان آتشونی که شوید از تپه ای شنی بالا می روید، شتر سواری را تجربه می‌کنید و آسمان پرستاره کویر را تماشا خواهید کرد، ضمن آنکه می‌توانید زندگی روزمره مردم کویر را از نزدیک ببینید.

گفتگوی ایمنا با مازیار آل داود، پدر بومگردی ایران؛

پایان دوران شهرنشینی نزدیک است/کویر، فرصت طلایی رونق گردشگری در ایران

5

اینجا "آتشونی" است، اقامتگاهی در بهشت کویر، خانه ای که بیش از ۱۰ سال است گردشگران با آن خاطره بازی‌ می کنند.

زمانی که در منتهی‌الیه جاده‌ای آسفالتی می‌گذرید به سرزمینی وارد می شوید که آدمی را افسون می‌کند، به قول علی شریعتی در کتاب کویر: "کویر انتهای زمین است، پایان سرزمین حیات است."

برای رسیدن به روستای گرمه، مسیر اصفهان، نائین، انارک، چوپانان، گرمه را انتخاب می کنم اما مسیرهای دسترسی دیگری هم وجود دارد، می توانید از تهران به مقصد سمنان حرکت کنید و سپس مسیر معلمان، جندق، چوپانان و گرمه را پیش بگیرید و یا اینکه از مشهد به تربت حدیریه وارد شوید و کاشمر و بردسکن و طبس و خور را به قصد گرمه طی کنید و یا از شهر کویری یزد به خرانق و رباط پشت بادام و بیاضه و درنهایت به روستای گرمه با قدمتی چند هزار ساله از دوران ساسانیان وارد شوید. به هرصورت، مقصدِ ما روستای گرمه است و اقامتگاه آتشونی و درک افسون کویر و البته دیدار با مازیار آل داود، پدر بومگردی ایران.

آنچه در ادامه می خوانید حاصل گفتگوی من با آل داود است...

شما در تهران متولد شدید و سفالگری تدریس می کردید، اما پایتخت را ترک کردید و اسیر افسون کویر شدید. این مهاجرت به روستا چطور اتفاق افتاد؟

یک دلیل عمده اش این بود که از زندگی شهری و شلوغی و سروصدا خسته شده بودم، اما دلیل اصلی بازگشتم به روستا این بود که بتوانم کاری بکنم که یک امیدواری برای مردم باشد و درآمدی برای مردم داشته باشد بطوریکه بتوانند حرکتی بکنند و بیشتر امیدوار باشند که هم در روستا بمانند و به شهرها مهاجرت نکنند و هم اینکه آنهایی که از روستا رفته بودند بتوانند کم کم برگردند. به نوعی هم باید بگویم که بله اسیر افسون کویر شدم.

آشنایی شما با این روستا چگونه حاصل شد؟

من متولد تهران هستم، پدر و مادرم نیز متولد تهران هستند، پدرم مدرس زبان تخصصی در نیروی هوایی در تهران، اصفهان، شیراز، همدان و تبریز بود. اینجا در اصل خانه خالۀ مادر و پدرِ من بود که من آن را بازسازی کردم و به عنوان اقامتگاه آتشونی از آن استفاده می شود. درواقع باید بگویم روستای گرمه، روستای پدر و مادرم است. من اولین بار ۷ ساله بودم که به روستای پدر و مادرم یعنی "گرمه" آمدم، تقریباً ۴۳ سال قبل بود که به این روستا آمدم، نه آب و برق داشت و نه جاده ای، اما آباد بود و ۱۲۰۰ نفر جمعیت داشت. آشنایی من با روستای گرمه نتیجه پیوندها و گفتگوها و مسافرت های موقت خانوادگی یا شخصی به این روستا بود.

پوشش خاصی دارید، پیراهنی بلند، جلیقه ای کوتاه، شلواری گشاد با جیب های اریب بزرگ و جوراب های دستباف، همه به رنگ مشکی با حاشیه سبز. استفاده از این پوشش، فلسفه خاصی دارد؟

حدود ۲۰ سال است به این شکل لباس می پوشم، طراحی لباس هایم را خودم انجام می دهم و مادرم همیشه زحمت دوخت و دوز آنها را می کشد. به تازگی خیاط خانه ای هم در گرمه راه اندازی کرده ام تا لباس هایی با طراحی خودم که برای کشاورزی و زندگی روستایی راحت و زیبا باشد، تولید کنم و از این طریق، شغلی هم برای جوانان گرمه ایجاد کنم.

ایده شکل گیری اقامتگاه چطور در ذهن شما شکل گرفت؟

دو سال اول که به روستا آمدم، در کلاته(مزرعه ای با چند اتاق در سه کیلومتری جنوب گرمه) چوپانی و سفالگری می کردم و دانش و فنون بومی را به ویژه از سالمندانِ باتجربه روستا یادمی گرفتم و از آرامش روستا لذت می بردم. در این دوران به تدریج دوستان و برخی گردشگران خارجی نزد من می آمدند و با حداقل امکانات پذیرای آنها بودم. می دانستم که کویر جاذبه های خوبی برای گردشگران و بخصوص گردشگران خارجی دارد چون آنها کویر ندارند یا دسترسی به آن برایشان سخت است؛ اما ما در منطقه کویر، تلفیقی از طبیعت زیبا و فرهنگ غنی داریم که شامل معماری، صنایع دستی، طبیعت و کشاورزی می شود. درواقع باید گفت که هرچیزی که مربوط به فرهنگمان می شود در کویر وجود دارد. روستای گرمه به عنوان روستایی در کویر، جاذبه های بسیار خوبی برای گردشگران دارد و من فکر کردم ایجاد اقامتگاه می تواند به این جریان کمک زیادی بکند، تا این که امکان اجاره‌خانۀ موقوفه این خانه را یافتم و با قراداد مرمت در ازای اجاره بها، با اداره اوقاف هماهنگ شدم و این خانه را بازسازی کردم و اینگونه اقامتگاه آتشونی شکل گرفت.

خانواده شما هم در روستای گرمه سکونت دارند؟

بله من و همسر و پسرم(آمیار) و به تدریج هم مادر و پدرم، برادرم و همسرش به گرمه آمدند و در این روستا زندگی می کنیم و در امور اقامتگاه با هم همکاری داریم.

آمیار یعنی چه؟

یعنی یار و یاور، امیدوارم همیشه یار و یاورم باشد.

این خانه سابقه ای ۳۰۰ ساله دارد، چه سالی به اقامتگاه آتشونی تغییر کاربری داد؟

تقریبا ۱۷ سال پیش یعنی سال ۸۰-۱۳۷۹ ایجاد شد.

اقامتگاه را با سرمایه شخصی ایجاد کردید؟

بله

نام "آتشونی" بر چه اساس انتخاب شد؟

آتشونی به زبان محلی اینجا یعنی شب نشینی دور آتش. مردم این منطقه وقتی به مهمانی می روند می گویند برویم آتشونی. از قدیم به همین صورت بوده است، به این ترتیب که آتشی می افروزند و دورهم جمع می شوند، حتی در خانه ها رسم آتش افروختن و نشستن دور آن را برگزار می کردند و می گفتند برویم آتشونی، یعنی برویم آتشی درست کنیم و دورش بنشینیم. من هم این کلمه را انتخاب کردم چون هم به مهمانی ربط داشت و هم خودمان این برنامه را برگزار می کنیم و در مهمانی شبها دور آتش می نشینیم.

پیش از شکل گیری ایده اقامتگاه در روستای گرمه، تجربه ای در این زمینه نداشتید؟

برخی رسانه ها عنوان کردند که من در دانشگاه رشته معماری خوانده ام ولی اینطور نیست؛ من معماری کویری را بصورت تجربی یاد گرفتم و هم در زمینه مرمت و هم ساخت بناهای جدید با این سبک معماری را کار کردم و علاقمند بودم. قبل از اینکه به روستای گرمه بیایم دستی در معماری داخلی داشتم. درنهایت وقتی به اینجا آمدم تجربه ام هم بیشتر شد حتی خانه ای که در آن سکونت دارم را خودم ساختم ولی تحصیلاتی در این زمنیه ندارم. پیش از این در تهران که بودم سفالگری می کردم و در این زمینه در کاخ نیاوران و سعدآباد تدریس داشتم و برخی اوقات معماری داخلی و بازسازی بناها را انجام میدادم. مثلاً کارهای تزئیناتی با گل و سفال برای ساختمانها انجام می دادم و این موضوع درواقع من را به معماری علاقمند کرد و باعث شد این کار را ادامه بدهم.

برای ترک شهر تهران و زندگی در روستای کویری گرمه، با مخالفتی از طرف خانواده همسرتان) مواجه نشدید؟

نه اصلاً. مادر همسرم فرانسوی و کارمند سفارت برزیل بود و پدرشان ایرانی است، همسرم در ایران تولد شدند و حقوق قضایی تحصیل کرد و در مدرسه فرانسویها کار می کرد و بعد از اینکه با من ازدواج کرد کارش را رها کرد و با من به این روستا آمد. همان سال هایی که من در کاخ سعدآباد، کلاس سفالگری داشتم، او شاگردم بود و در همان زمان با هم آشنا شدیم و ازدواج کردیم، البته زندگی در گرمه، شرط اصلی ازدواجم بود و الان هم هردو از این موضوع کاملاً راضی هستیم.

اقامتگاه آتشونی اولین اقامتگاه در کویر ایران است؟

بله. آتشونی اولین اقامتگاه در ایران است.

به همین دلیل شما به عنوان پدر بومگردی ایران شناخته شدید؟

اولین دلیلِ آن همین موضوع است که فرمودید، اما دلایل دیگری هم دارد ازجمله اینکه من در ادامه، به افرادی که به موضوع بومگردی و ایجاد اقامتگاه علاقمند بودند کمک های بسیاری کردم که این فعالیت را شروع کنند و ادامه بدهند و به نوعی از شکل گیری بومگردی در شهرهای مختلف ایران و نه فقط در کویر حمایت می کردم. قبل از من هیچکس در این زمینه فعالیتی نداشت. من خیلی از افراد را در منطقه خودمان، حتی در شمال و کاشان و بخشهای دیگر کشور به ایجاد اقامتگاه های بومگردی تشویق کردم و دیدند امکانش وجود دارد و شدنی است، خوب این خیلی تشویق بزرگی بود که دیگران هم این کار را انجام بدهند. البته دلیل دیگری که من را به عنوان آغازگر بحث بومگردی می شناسند این است که من خیلی تحقیقات می کنم و به غیر از اینکه بر روی بحث توریست متمرکز می شوم، به این موضوع توجه می کنم که مردم در روستا چه ریشه ای دارند و تلاش می کنم تا بتوانند دوباره به روستای خودشان بازگردند که هم روستایشان دوباره آباد شود و هم بتوانند مستقل تر و بدون مسائلی که در شهرها وجود دارد مانند آلودگی و سروصدا و هزینه های بالا و خیلی مسائل دیگر، زندگی را در روستا ادامه بدهند، چون الان روستاها تقریباً تمام امکانات شهری مانند ارتباطات و سایر امکانات دیگر را دارد و کمبودی ندارد و بنظر من دیگر دوران شهرنشینی تمام شده است و معتقدم همانطور که یک زمانی دورۀ روستانشینی را خواه ناخواه تمام کردند حالا دوران شهرنشینی دارد به پایان می رسد و این شاید باعث شود که مردم به روستاهایشان برگردند، به تولید برگردند، به کشاورزی برگردند و بتوانند مایحتاج خودشان را تامین کنند و مازادش را هم حتماً به دیگران کمک می کنند. خیلی راحت بگویم ما خیلی دوندگی کردیم تا بومگردی به نوعی رسمیت پیدا کرد و حالا هم انجمنی برای موضوع بومگردی درحال تشکیل است و امیدواریم به نتیجه برسد؛ درحال حاضر فکر می کنم نزدیک به ۵۰۰ واحد در کشور داریم که با مجوز فعال هستند و در زمینه بومگردی فعالیت دارند.

قرار است انجمنی به موضوع بومگردی اختصاص یابد، چه عنوانی خواهد داشت؟

تلاش می کنیم که اولین انجمن بومگردی حرفه ای کشور را ایجاد کنیم.

ایجاد اقامتگاه آتشونی در عدم مهاجرت از روستای گرمه تأثیر داشته است؟

بله خیلی زیاد. خیلی از جوانها در این روستا ماندند و به فعالیتی مشغول هستند که به بحث بومگردی ربط دارد و درآمد دارند، تعداد زیادی هم بخصوص از بازنشسته ها دارند برمی گردند چون فضای کار ایجاد شده، ارزش این روستا و محصولات کشاورزی بالا رفته و برای همین خیلی ها علاقه نشان دادند و برگشتند و ساخت و ساز می کنند و تقریباً سالهاست که ساخت و ساز در روستای ما متوقف نشده، درصورتی که درگذشته فقط تخریب خانه رواج داشت و کسی هم نبود که به وضعیتشان رسیدگی کند ولی خب الحمدالله الان خیلی فرق کرده و بهتر شده است.

برای اینکه دسترسی به اقامتگاه آتشونی به سهولت انجام شود، مسیرهای دسترسی طراحی شده است؟

بله. ما در وب سایتمان به نشانی ateshooni.com که البته به زبان انگلیسی است مسیر دسترسی به آتشونی را معرفی کرده ایم، همچنین در کتابهای راهنمای گردشگری که خارج از کشور چاپ می شوند مسیرهای دسترسی به اقامتگاه آتشونی معرفی شده اند. مثلاً کتاب "لونلی پلانت" مسیر دسترسی به اقامتگاه آتشونی به اینصورت معرفی شده که این مسیر از اصفهان شروع شده و به منطقه خور و بیابانک و سپس یزد می رسد و دراصل این مسیر در بحث کویر و مناطق کویری به عنوان زیباترین مسیر گردشگری ایران معرفی شده و به مسافران خارجی توصیه شده است.

نام اقامتگاه آتشونی بر چه اساس در کتاب "لونلی پلانت" به چاپ رسید و معرفی شد؟

این کتابها ویزیتورهای مخصوصی دارند و معمولاً نحوه ثبت نام اقامتگاهها در کتابهای گردشگری به این صورت است که باتوجه به نظرات مثبت ارائه شده ازطرف میهمانانی که به این اقامتگاه ها سفر کرده اند، ویزیتورها به این خانه ها مسافرت کرده و از این اقامتگاهها بازدید می کنند و اگر آن شرایطی که مورد نظرشان هست به لحاظ کیفیت فضا، تطابق با منطقه، اطلاعات فرهنگی، خدمات رسانی و برخی مباحثی که ازنظر گردشگران اهمیت زیادی دارد را در این خانه ها ببینند درباره شرایط رزرو سوال می پرسند و اسم اقامتگاه را در کتاب می نویسند تا در دسترس تمام گردشگران باشد.

حمایتهای شما به افرادی که به موضوع بومگردی علاقه دارند و سعی می کنند اقامتگاههای ویژه بومگردی ایجاد کنند به چه صورت بوده است؟

اول اینکه به عنوان فردی که در این حوزه وارد شده تشویقشان کردم که شروع کنند و ادامه بدهند، ازطرف دیگر در بحث طراحی داخلی و معماری اقامتگاه هایشان به آنها کمک میکنم، تلاش میکنم تا با مسافران خارجی ارتباط پیدا کنند و یا آنها را به آژانس ها معرفی می کنم تا اینکه کم کم خودشان راه بیفتند. به نوعی من اصولی را که واجب بود بدانند و در کارشان استفاده کنند به آنها آموزش می دادم.

فعالیت در این زمنیه به لحاظ درآمدزایی چگونه است؟

خداراشکر من راضی هستم. به هرحال برای افرادی که در این کار فعالیت می کنند درآمدی دارد ولی به قول معروف باید قناعت داشته باشند و طمع را کنار بگذارند تا درآمد مناسبی داشته باشند. اینکه در کنار زندگی خانوادگی، بومگردی را ادامه دهند قطعاً می تواند برایشان درآمدزا باشد. من تعداد ۶ کارگر تحت پوشش بیمه دارم که دارند کار می کنند؛ اما به دلیل اینکه روستای گرمه در یک منطقه کویری قرار دارد و گرم است ما سالیانه ۶ ماه در سال مهمان داریم ولی خوب است و ما راضی هستیم...

چرا عنوان بومگردی برای این نوع گردشگری انتخاب شد؟ می توان گفت که نوعی اکوتوریسم است؟

بله نوعی از اکوتوریسم است و به نوعی اکوتوریسم ربطی به طبیعت پیدا می کند. بومگردی یعنی شما بتوانید بوم یک منطقه را ببینید و گردش کنید، یعنی آن چیزی که مربوط به فرهنگ اصلی آن منطقه می شود را ببینید، برای همین است که این کلمه برای این فعالیت انتخاب شد و دراصل به همین معناست. این موضوع خیلی کمک کرده که حتی بخشهایی از بوم که ازبین رفته بود دوباره زنده بشود. مردم خودشان درک می کنند که دیدنِ بوم یک منطقه و فرهنگ مردم و بخصوص مهمان نوازی شان و سایر مسائلی که به این موضوع ربط پیدا می کند و درواقع بومگردی، نسبت به جاذبه های دیگری که ممکن است وجود داشته باشد قدرت بیشتری است.

رتبه بندی اقامتگاههای بومگردی به سرانجام رسیده است؟

درحال تلاش هستیم که بحث رتبه بندی را از طریق انجمن پیگیری کنیم و ان شاالله به انجام میرسد؛ ولی نظر ما بیشتر معطوف به این است که کیفیت در خدمات رسانی و فضا و مهمان نوازیِ میزبان‌ها متمرکز باشد، اینکه چقدر اطلاعات فرهنگی بیشتری درباره منطقه شان و آداب و رسومشان دارند اهمیت بسیاری دارد و ما ترجیح می دهیم اولویت را بر روی این نکات قراردهیم تا اینکه بر روی شیک بودن و لاکچری بودن خانه ها متمرکز شویم. درواقع موضوعی که در بحث رتبه بندی اقامتگاهها برای ما اهمیت بیشتری دارد این است که بتوانند زندگی بومی یک منطقه را در روستا نشان بدهند چراکه جاذبه اصلی برای گردشگر به ویژه گردشگران خارجی همین مسئله است.

چه عواملی در موفقیت اقامتگاهها تأثیر دارد؟

فردی که برای تأسیس اقامتگاه اقدام می کند باید حتماً اصول اولیه آن را بداند و مطالعه داشته باشد، مهم است که از نمونه های اقامتگاهها بازدید کرده و از تجربه های آنها استفاده کند. باید صبور باشد، صبر اهمیت بسیاری دارد. کلید اصلی موفقیت در این زمینه، مهمان نوازی این خانه هاست و اینکه به صورت خانوادگی نگهداری بشوند؛ برای مسافری که به این خانه ها مسافرت کرده و اقامت می کند این احساس که در یک خانه و خانواده دارد زندگی میکند با اینکه در یک هتل اقامت دارد خیلی فرق دارد؛ هم احساس امنیت بیشتری خواهد داشت و هم اینکه صددرصد از نظر خوراک خیلی مناسب تر است، غذای خانگی می خورد. اصولاً این اقامت، تنوع بیشتری دارد و جاذبه های طبیعی و منطقه ای و فرهنگ خاص و بومی مردم نیز در کنار آن کمک می کند. درکل باید بگویم خیلی مهم است که این خانه ها بصورت خانوادگی با سرمایه شخصی و بدون ریسک اقتصادی بالا فعالیتشان را شروع کنند و کم کم آن را گسترش بدهند و قطعاً هرچقدر که درآمدشان بیشتر می شود خوب می توانند تغییرات بهتری نیز ایجاد کنند و طبعاً موفق خواهند بود.

قطعاً بومگردی فقط به کویر تعلق ندارد، بومگردی در کویر با جغرافیای دیگر تفاوت دارد؟

بله بومگردی فقط به کویر اختصاص ندارد و همه جا می تواند وجود داشته باشد. ما در همه جای ایران فرهنگهای مختلفی داریم که می توانند درقالب بومگردی معرفی شوند و اینکه در کدام نقطه جغرافیای کشور قرار دارند فرقی نمی کند. بومگردی درواقع یک اسم برای اقامتگاه هاست و همه را در برمی گیرد و هیچ فرقی نمی کند که شمال کشور باشد یا غرب و شرق و جنوب. مهم این است که فرهنگ آن منطقه را معرفی می کند و هرجای ایران باشد هیچ تفاوتی نخواهد داشت

تصویر نویسنده خوزتوریسم

باغ موزه مینیاتور تهران

 شاید سر زدن به آثار تاریخی ایران که در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است در یک روز کار ناممکن به نظر برسد ، اما شما با سر زدن با باغ موزه مینیاتور که در شرق تهران قرار دارد می توانید ماکت های مینیاتوری این آثار را که با دقت و ریزه کاری درست شده اند را ببینید.
ابعاد اصلی طراحی بوستان باغ مینیاتور از روح هندسی باغهای ایرانی در ترکیب با استانداردهای پارک مینیاتوری الهام گرفته است که ماکتها در غالب ویژگیهای شکل طبیعی زمین و نواحی جغرافیایی که آثار انتخاب شده در آنها مستقر می‌باشند و با توجه به جهات جغرافیایی بناها در محیط اصلی خود استقرار یافته‌اند، 
در فاز نخست ماکت تخت جمشید، چغازنبیل، میدان نقش جهان اصفهان، پاسارگاد، تخت سلیمان، گنبد سلطانیه، ارگ بم، کلیساهای ارامنه، کوه کتیبه بیستون، مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، بازار تبریز وآسیاب ها و آبشارهای شوشتر برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شده است.
و در آینده نزدیک نیز فاز دوم شامل ماکت تمام آثار ثبت شده جهانی ایران برای بازدید کنند گان به نمایش در خواهد درآمد.
آدرس
تهران... خیابان جانبازان غربی- نبش بزرگراه امام علی (ع).باغ موزه مینیاتور

تصویر نویسنده خوزتوریسم

پنجم تیرماه سالروز ثبت جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر

 ‍ پنجم تیرماه سالروز ثبت جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر گرامی باد .
.
در خطه جنوب کشور گنجینه‌پنهانی به نام استان خوزستان وجود دارد که  در درون خود شهرها و روستاهایی با قدمت تاریخی و کهن پروانده است. که هر کدام از آن‌ها قدمت و تاریخی پرشکوه  این خطه را بازگو میکنند
در شوشتر به هر سو نظاره کنید  با انبوهی از آثار  باستانی و بناهای تاریخی  مواجه می‌شوید که قدمت آن‌ها به دوران  کهن  بر می‌گردد. بناهای که هر کدام گویای تاریخی از این شهر پر رمز و راز است.
شوشتر را بیشتر با عنوان شهر  سازه‌های آبی  که این سازه ها با توجه به اهمیت تاریخی و فرهنگی  خود  به ثبت جهانی  رسیده ، معرفی شده است. سازه هایی که براساس نقش  آب و هنر نیاکان ما با استفاده از  معماری خاص طراحی  شده است و همه این سازه ها چون یک منظومه آبی با هم قرن هاست در ارتباط هستند.سازه های مانند  آسیابها و آبشارهای شوشتر که مجموعه عظیم از کانالها ..تونلها و آسیابها که خود گویای هنر نیاکان ما از نقش واستفاده بهینه از  آب  می باشد. .
.
 منظومه آبی تاریخی شوشتر(شامل سیزده اثر اصلی و چند اثر فرعی)  به عنوان دهمین اثر ایران  در  ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیرماه ۱۳۸۸)  با احراز معیارهای ۱، ۲ و ۵ با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.

ابوالفضل مهدی پور .

۵ تیرماه سالروز ثبت جهانی سازه های  آبی تاریخی شوشتر را به همه دوستان عزیزو همکاران محترم تبریک عرض میکنم ‍.

‍ برای شناخت تاریخ.طبیعت..فرهنگ و هنر خوزستان به کانال گردشگری و فرهنگی استان خوزستان بپیوندید.

:T.me/khouzestan_tourleader

هدف ما شناخت استان خوزستان و شعار ما سفر برای همه
با ما همراه شوید.

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

گردشگری در وقت اضافه

گردش در وقت اضافه(کوتاه مدت) 

در دنیای پرسرعت امروز، حتی سفرها هم جمع‌و‌جور و خلاصه شده‌اند. دیگر کمتر کسی برای سفر دوردنیا چمدان‌هایش را می‌بندد تا به مسافرت یک‌ماهه برود.
اين‌روزها بازار آژانس‌هايي كه به مسافرت‌هاي نيم روزه و يك‌روزه رونق مي‌دهند، حسابي داغ است. گردشگري كوتاه‌مدت يعني اينكه شما در يك روز يا يك نصفه روز بتوانيد از جايي ديدن كنيد و كلي تجربه جديد کسب کنید.
مکانهایی هم در شهر ها و اطراف شهرها وجود دارد که براي گردشگري كوتاه‌مدت بسیار مناسب می باشد .
در  فصل  تابستان فرصت خوبي براي آن دسته از افرادي است كه از دود و دم وشلوغي‌هاي سرسام‌آور  شهر كلافه‌اند و دنبال جاي دنجي براي آرام گرفتن و استراحت كردن می باشند.
بهترين حالت براي گردشگري كوتاه‌مدت اين است كه كمي از داخل شهر خارج شويد .
باغات، روستاهاي كوچك، مزرعه‌ها، دشت‌ها، جنگل‌ها رودخانه ها  وحتی بقعه های بزرگان و امامزادگان مذهبی مي‌تواند مقاصد نزديك شما براي گردشگري كوتاه‌مدت باشد. مطمئن باشيد درنزديكي شهرتان مي‌توانيد اين مکانها و طبيعت بكر را پيدا كنيد، به شرط آنكه آنها را دست‌كم نگيريد.

مزیت های  این نوع سفر:

۱-هزينه زيادي روي دستتان
نمي‌گذارد

۲-استرس‌ شهري كمتر خواهد شد.

۳-تنوعي به زندگي‌تان خواهيد داد

 ۴-ارتباط بيشتر و نزديك‌تر با خانواده

۵-از هوای سالم و پاک بهره مند میشوید

۶- فعاليت های بدنی وذهنی بيشتري خواهيد داشت.


 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

کارون قلب تپنده استان خوزستان

رودخانه کارون قلب تپنده استان خوزستان

 

خوزستان را نمیتوان  بدون رودخانه کارون تصور کرد  رودخانه ای که  همواره در طول مسیر خود تمدن هایی با تاریخی کهن  و شهرهایی  با  فرهنگ غنی و همچنین آثار باستانی که هر کدام نشان از قدمت و تاریخ سرزمین ایران است  به ارمغان آورده است .
رودخانه کارون  پس از  عبور ازتنگه ها و کوهستان های سر به فلک کشیده  زردکوه بختیاری در رشته کوه های  زاگرس با ورود به شهر باستانی شوشتردر استان خوزستان  به دو رودخانه مجزا به نام گرگر و شطیط(ماه پاریان ) تقسیم میشود و این  دو رودخانه شوشتر را  مانند  جزیره ای در بر میگیرند و در جنوب شوشتر در (بندقیر) همراه با رودخانه دز، کارون را دوباره  تشکیل و بعداز شهر هایی همچون اهواز  در انتهای مسیر  به خلیج همیشه فارس می پیوندد.
رودخانه کارون که شاهرگ حیاتی مردم خوزستان می باشد، پر آب ترین و طویل ترین رودخانه ایران است..کارون همچنین تنها رودخانه قابل کشتیرانی ایران نامیده می شود.اگر چه در  سالهای اخیربا  ساخت سدهای مکرر بر رودخانه کارون و پروژه های انتقال آب  از میزان آب  این رودخانه کاسته شده ولی هنوز هم  باصلابت به حرکت خود ادامه میدهد و با حرکت خود حیات.سرسبزی.طبیعت زیبا و دلفریب را به ارمغان آورد.

رودخانه کارون مأمن انواع گونه های حیات وحشی است که رودخانه کارون را به عنوان یک زیستگاه  طبیعی برای زیستن انتخاب کرده اند.
استان  خوزستان  بامناطق بکر و جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی و باستانی باعظمتی چون منظومه جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر که به لطف نعمت خدادادی  رودخانه کارون وهمچنین دانش و هنر گذشتگان این سرزمین یکی از  مشهورترین سازه های آبی تاریخی در جهان به شمار می رود از لحاظ پتانسیل گردشگری و جذب توریسم و سرمایه گذاری در بخشهای مختلف بسیار حایز اهمیت می باشد .

شاید به همین منظور است که  از کارون به عنوان قلب تپنده خوزستان  در همه ادوار تاریخی نام برده شده است.

نگارش :  ابوالفضل مهدی پور

تصویر نویسنده خوزتوریسم

معرفی گنبد ارچین نمادی از گنبد های جنوب ایران

پیوند نزدیک میان دین ، مذهب و معماری  و همچنین احترام خاص مسلمانان نسبت به امامزاده ها سبب شکل گیری معماری آرامگاهی شده است که به سبب آن گنبد این گونه بناها ازلحاظ محتوایی و شکلی از یک سو با جنبه تقدس و نمادین بنا مرتبط می گردد.

 

یکی از نمونه های منحصر به فرد گنبد در معماری بقعه ها و امامزاده های ایران را میتوان در جنوب ایران  مشاهده کرد.
این نوع گنبد به نام  گنبدهای رُک (به‌خصوص رُک اورچین)  نامیده میشود.
این نوع ساخت گنبد ناشی از شرایط اقلیمی  ناحیه جنوب ایران است که نماد و سمبل بناهای مذهبی در این ناحیه به خصوص آرامگاه ها می‌باشد و می‌توان آن را الهام گرفته از معماری گذشته های کهن  به عنوان مثال  (زیگورات چغازنبیل) منطقه دانست.
گنبد اورچین  ، مخروطی و روی آن پلکانی می باشد. این گنبد به نام های گنبد پلکانی و یا مضرس  و در انگلیسی به نام
«Pineapple Dome»
. خوانده می شود.

از معروفترین مقبره ها و آرامگاهایی در استان خوزستان که دارای گنبد های رُک (اورچین) می باشد، میتوان  به بقعه امامزاده عبد الله در شوشتر،  بقعه یعقوب لیث در دزفول و مقبره دانیال نبی در شوش اشاره کرد.
.
۱-بقعه  دانیال نبی درشوش
۲-بقعه یعقوب لیث در دزفول
۳-بقعه امامزاده عبدالله در شوشتر

متن: ابوالفضل مهدی پور

۹۶/۳/۷

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

میراث ایندگان (دلنوشته)

از گوشه کنار شهر که عبور کنی در هیاهو پر رفت و آمد و دغدغه های روزمره گاهی  نگاهت به سویی خیره میشود که ﺫﻫﻨﺖ را ﺑﺎ انبوهی ﺍﺯ ﺳﻮﺍﻟﻬﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺭﻭﺑﻪ ﺭﻭ ﻣیکند ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﺟﻮﺍﺑﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺪﺍﺭﯼ ؟؟؟

 

در گذر از کوچه هایی که روزگاری خانه های سنتی با درب های چوبی که نشانگر اوج  فرهنگ و هنر بود،خانه هایی  با معماری وسبکی  که اصولا شناختی ازسبک و نوع آن نداریم مواجه هستیم.معماری که  فرهنگ و  هنر ش روزگاری شهره افاق بود را با خود غرق کرده و دیگر راه نجاتی برای آن نیست.هنوز هم در برخی از کوچه ها که انبوهی از ساختمانها که دیگر اصالت گذشته را ندارند میتوان خانه هایی دید که در گوشه ای مانند سالخورده ای تنها  که دیگر هیچ کس از آن سراغی نمیگرد  آرام گرفته و با خود درددل میکند.هنوز هم با همان حالت سالخوردگیش میتوان به آن نگاه کرد هر چند که ناملایمت ها روزگار چهره اش رو دگرگون ساخته ولی هنوز چهره اش را با  همان  فرهنگ و هنری که از گذشته برجا مانده است خودنمایی میکند و سوالهایی که  هنوز جوابی برای آن نیست  و یک  سوال کلیشه ای  میراث ما برای آیندگان چیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

درو پنجره های خانه های  قدیمی شوشتر

کاش خانه های امروزی هم همان حس و حال خانه های قدیمی ایرانی را حفظ می کرد، اتاقهای با  درب  چوبی و دوست داشتنی، خورشید و بازی رنگ در پنجره های رنگی چوبی که همیشه زیباتر به نظر می رسید.
 صحبت از هنریست که در گذشته و همچنین در مرمت خانه های قدیمی که  در زمان حال انجام میشود. این هنر بسیار ارزشمند و گرانبها را هنرمندان  حرفه نجاری با  هنر  زیبا و  وصف ناشدنی آفریده اند ، که قلم و زبان از توصیف آن عاجز و گویی هر بازدید کننده ای  با دیدن این آثار گرانبها به تماشای یک نمایشگاه هنری دعوت شده است .نمایشگاهی  از هنر معماری و بازی رنگ ها که میتوان ساعتها در مورد هر گوشه ای از این هنر زیبا و جاودانه گفتگو کرد.
درب های قدیمی و پنجره های قدیمی  زیبایی ویژه ای دارند که  گویی می توان از آنها به ماورای زمان سفر کرد و وارد دنیای دیگری شد..سفری به عمق تاریخ .. فرهنگ وهنر گذشتگان که  میراثی گرانبها برای ما به  ارث گذاشته اند و وظیفه ماست که این میراث گرانبها را حفظ کنیم

 

نمونه ای از درب اتاق و پنجره های خانه های قدیمی شوشتر
. (خانه ، هتل سنتی طبیب شوشتر)

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

پدر علم قنات ایران

معرفی پروفسور عبدالکریم بهنیا
پدر علم قنات ایران

پروفسور عبدالکریم بهنیا در سال ۱۳۲۲شمسی در شهر شوشتر به دنیا آمد. ایشان دارای مدرک دکترا رشته هیدرولوژی آبهای سطحی از دانشگاه کارولینای شمالی امریکا در سال ۱۳۵۷ می باشد. وی پس از مراجعت به ایران در دانشگاه شهید چمران اهواز مشغول به کار شد که اکنون با رتبه علمی دانشیاری با دانشگاه فوق همکاری می کند.
کتاب ” قنات‌سازی و قنات‌داری ” عبدالکریم بهنیا ، در دوره هفتم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.
تحصیلات رسمی و حرفه ای: عبدالکریم بهنیا تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاه خود، پنج سال دیگر را در اهواز و سال آخر آن را در تهران و در رشته ریاضی فیزیک گذراند. پس از گذراندن مقطع کارشناسی در رشته مهندسی کشاورزی اهواز، در سال ۱۳۴۹ برای تکمیل تحصیلات دانشگاهی به آمریکا سفرکرد و کارشناسی ارشد و دکترای خود را به ترتیب در رشته‌های «هیدرولوژی آب‌های زمینی» و «هیدرولوژی آب‌های سطحی» در سالهای ۱۳۵۴ و ۱۳۵۷ تکمیل کرد

مشاغل و سمتهای مورد تصدی :
عبدالکریم بهنیا پس از اتمام تحصیلات عالی در سال ۱۳۵۷ به ایران مراجعت نمود و از همان سال تاکنون عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است.
فعالیتهای آموزشی : استاد بهنیا در حال حاضر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به تدریس مشغول است.
برخی جوائز و افتخارات علمی دکتر بهنیا به قرار زیر است:
برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (هفتمین دوره) در علوم عملی در سال ۱۳۶۸ بدلیل تألیف کتاب قنات سازی و قنات داری (از طرف رئیس جمهوری)

برنده جایزه پژوهشگر فعال در سال ۱۳۷۴ شمسی از طرف دانشگاه شهید چمران

لوح تقدیر به دلیل برنده شدن جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف دانشگاه شهید چمران در سال ۱۳۷۸٫

برنده جایزه تجلیل از فعالیتهای تحقیقاتی(چاپ کتاب) در دو سال متوالی (سالهای ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱) از طرف دانشگاه شهید چمران اهواز در هفته پژوهش)

تقدیر به دلیل سالها تلاش و پایداری در عرضه فرهنگ و هنر از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۸۲٫

چگونگی عرضه آثار : این مدرس دانشگاه تاکنون هفت کتاب در حوزه فنی و علوم انسانی به چاپ رسانده است و ۱۷ اثر دیگر او در مراحل مختلف انتشار قرار دارد. وی در سال ۱۳۶۸ نخستین استاد دانشگاه چمران بود که موفق به دریافت جایزه ویژه کتاب سال از طرف رییس جمهور وقت به خاطر کتاب ارزشمند «قنات سازی و قنات داری» شد.

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

گیاه قلپلپ و پارچه دیبای شوشتر

گیاه قلپلپ و پارچه دیبای شوشتر

گیاه قلپلپ (استبرق) ﮔﯿﺎﻫﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﮔﺮﻡ ﻭ ﺧﺸﮏ ﻭ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﺭﻭﯾﺪ. ﺩﺭ ﻗﺪﯾﻢ ﺍﺯ ﺷﯿﺮﻩ ﺍﯾﻦ ﺩﺭﺧﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺟﺬﺍﻡ ، ﺯﺧﻢ ، ﮐﻮﺭﮎ ﻭ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺑﯿﻤﺎﺭﯾﻬﺎﯼ ﮐﺒﺪﯼ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ .
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﺯ ﺍﻟﯿﺎﻑ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﻣﯿﻮﻩ ﺍﺳﺘﺒﺮﻕ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻬﯿﻪ ﭘﺎﺭﭼﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﺼﺮﻑ ﻋﺴﻞ ﮐﺮﮎ : ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺯﺧﻢﻫﺎ ﻭ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼﻫﺎﯼ ﭘﻮﺳﺘﯽ، ﺭﻓﻊ ﺗﺮﮎ ﭘﺎ، ﮐﺎﻫﺶ ﻭﺯﻥ، ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺭﯾﺰﺵ ﻣﻮ، ﺭﻓﻊ ﺗﻨﮕﯽ ﻧﻔﺲ ﻭ ﺁﺳﻢ ، ﺿﺪ ﺗﺸﻨﺞ
یکی از مهمترین کاربرد ان ﮐﺮﮎ ﻗﻠﭙﻠﭗ ‏( ﺍﺳﺘﺒﺮﻕ ‏) بود که ﻣﺎﺩﻩ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﭘﺎرﭼﻪ ﺩﯾﺒﺎﯼ بود ﺩﯾﺒﺎ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﭘﻮﺷﺶ ﺳﺮ , ﺷﺎﻝ ﺩﻭﺭ ﮐﻤﺮ ﻭ ﻗﺒﺎ , ﻋﺒﺎ , ﺷﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﻣﻠﻮﮐﺎﻥ ﺑﻮﺩ . ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﭘﺎﺭﭼﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻮﺷﺘﺮ ﺟﻬﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻣﮑﻪ ﻣﯽ ﺑﺮﺩﻧﺪ ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﭘﺎﺭﭼﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﭘﻮﺷﺶ ﻭ ﻣﺘﮑﺎ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺻﺎﻟﺤﺎﻥ ﯾﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
.دیبا در کنار پرند پارچه‌ای که خاستگاه آن شوشتربوده است و تا ۳ قرن پیش در شهر شوشتر تولید می شده است این پارچه که از بافت خیلی نازکی برخوردار بوده و گاهی نیز با الیافی از طلا برای دوخت لباس پادشاهان و تزئین خانه کعبه بکار می رفته است. این پارچه از تارهای قاصدکهای گیاهی به نام قلپ لپ است که در اطراف شهرهای خوزستان اندک بوته‌هایی از آنها یافت می‌شود این پارچه تا ۳۰۰ سال پیش درشوشتر تولید می شده و بعدها این صنعت با توجه به نیاز کشور عربستان جهت تزئین خانه خدا به آن کشور برده شده و در آن کشور به تولید خود ادامه داده است و به مرور زمان این صنعت نیز به فراموشی سپرده شده است
اشعار زیر ارتباط این پارچه را با شوشتر از زبان شاعران فارسی گو و حتی عرب رابیان می نماید .

زمین از نقش گوناگون چنان دیبای ششتر شد

هزار آوای مست اینک به شغل خویشتن شد

فرخی سیستانی

.................................

ز بس تقش و شی چون شوشتر بود

ز بس سر و سهی چون غاتفر بود

فخر الدین اسعد گرگانی
....................................

زلفینش به بوی عنبر سارا

رخسار به رنگ دیبه ششتر

مسعود سعد سلمان

.........................

خنده آی مر مرا ز آنها که از سیم ربا

درگه رفتن کفن از دیبه ششتر برند

سنایی عزنوی

........................................

زان خرقه خویش ضرب کردیم

تا زین به قبای ششتر آییم

مولوی

................................

بر بسته گل از شوشتری سبز نقابی

و آلوده به کافور و به شگرف بناگوش

ناصر خسرو
....................

با سپاس از جناب مهندس چهارمحالی سرپرست محترم اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شوشتر

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ