خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

باغ لک لک‌های دزفول​​​​​​​

باغ لک لک‌های دزفول

باغ لک لک‌ها یکی از نقاط حائز اهمیت شهرستان دزفول است که از سال‌ها پیش تاکنون به عنوان یکی از زیستگاه‌ها و محل‌های لانه‌گذاری و جوجه‌آوری گونه ارزشمند لک‌لک به شمار می‌آید و هرساله تعدادی از درختان بلند و خشکیده آکالیپتوس این باغ برای لانه‌گذاری و جوجه‌آوری مورد استفاده لک‌لک‌ها قرار می‌گیرند. این باغ قدیمی در روستای بن جعفر قرار دارد و از حدود نیم قرن پیش زیستگاه لک لک ها است. این باغ با مساحت پنج هکتاریکی از جاذبه‌های گردشگری مشهور شهرستان دزفول و استان خوزستان و محل زیست لک لک های سفید موسوم به حاجی لک لک هاست. لک لک جزء پرندگان کوچنده و مهاجر محسوب می شود و هر سال در آستانه فصل بهار و شکوفایی طبیعت به سوی استان خوزستان و مناطق گرمسیری باز می گردند و تا پاییز می مانند.

امین نظری

والیوالیوالیوالیوالیوالیوالیوالیوالیوالیوالیوالیوالیوالیوالی

تصویر نویسنده خوزتوریسم

بندر بحرکان هندیجان

بندر بحرکان هندیجان

بندر بحرکان هندیجان یکی از بنادر مهم خوزستان در صیادی است و صید میگوی صورتی و دیگر میگوهای مرغوب منطقه خلیج فارس در این بندر انجام می شود.، بحرکان به عنوان بزرگترین اسکله صیادی ایران علاوه بر صیدگاه میگو و ماهی که بسیار در آن معروف است یکی از جاذبه های توریستی و گردشگردی شهرستان هندیجان به شمار می رود و در حال حاضر بیش از ۱۶۰ لنج صیادی در این بندر در حال فعالیت است. هندیجان در جنوب شرقی خوزستان و در شمال خلیج فارس قرار دارد.

محمد آهنگر

 

زیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجانزیبا مثل بندر بحرکان هندیجان

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

یک محوطه بزرگ باستانی از دوره اِلیمایی در خطر است (فیلم)

 

مقبره شاهان ایرانی متعلق به ۲ هزار سال قبل در خوزستان تخریب می‌شوند/ یک محوطه بزرگ باستانی از دوره اِلیمایی در خطر است (فیلم)

عصر ایران؛ حسن ظهوری ــ‌ محوطه باستانی دستوا شوشتر محل دفن شاهان اِلیمایی متعلق به دو هزار سال قبل است. شاهانی که پس از فروپاشی هخامنشیان توسط اسکندر و کمی پس از به قدرت رسیدن سلوکیان در ایران، به شکل حاکمان مقتدر محلی فرصت حکومت داشتند و تا پایان دوره اشکانیان هم در قدرت بودند. شاهانی که یک به یک پس از مرگ این‌جا دفن شده‌اند اما حالا گورهای تاریخی و ارزشمند آن‌ها در حال تخریب هستند.

این محوطه باستانی منحصربه فرد در دهه ۶۰ شمسی و پس از اصابت تیغ تراکتورهای کشاورزی به بدنه یکی از آرامگاه‌ها مورد کاوش قرار گرفت. هرچند یک سند نشان می‌دهد که دستوا خیلی قبل‌تر و در سال‌های ۱۳۴۰ به ثبت ملی رسیده بود. کاوش‌‌ها در دستوا به سرپرستی مهدی رهبر آغاز شد و یافته‌‌های باستان‌شناسی، شامل ۵ آرامگاه شاهان الیمایی، حیرت جامعه علمی را به همراه داشت. آن‌ها اسکلت‌های زیادی پیدا کردند که حتی بدون تابوت در زمین دفن شده بودند. درست در همین‌جا، هنگامی که باستان‌شناسان این راه‌پله باستانی را که به در مقبره می‌رسید کشف کردند، با تابوتی سفالی و زیبا مواجه شدند که البته اکنون در جای امنی نگهداری می‌شود. تابوتی که احتمالا به یکی از شاهان یا شاهزادگان الیمایی تعلق داشته‌است. حالا همه آنچه باستان‌شناسان یافتند و هرآنچه در زیر زمین مدفون مانده در حال تخریب شدن است.

این گزارش را ببینید تا هم با شکل آرامگاه‌ها آشنا شوید و هم از روند تخریب مطلع شوید.

برای دیدن گزارش روی تصویر زیر کلیک کنید

تصویر نویسنده خوزتوریسم

ماهیگیری در حاشیه جاده شادگان - اهواز

ماهیگیری در حاشیه جاده شادگان - اهواز

تالاب بین‌المللی شادگان یکی از تالاب‌های بزرگ ایران است که در جنوب غربی کشور و در استان خوزستان واقع شده است. آب این تالاب بین‌المللی که از لحاظ رتبه‌های ثبت شده در یونسکو در گذشته در رتبه پنجم جهانی قرار داشت، از رودخانه‌های جراحی و کارون، همچنین جزر و مد خلیج فارس تأمین می‌شود که ب‍ه رغ‍م فصلی بودن ب‍خ‍ش آب ش‍ی‍ری‍ن آن، آب ش‍ور ت‍‍الاب ب‍ه دل‍ی‍ل م‍ت‍ص‍ل ب‍ودن به خ‍وره‍‍ا و خ‍ل‍ی‍ج ف‍‍ارس، دائ‍م‍‍ی است.

ماهیگیری در تالاب شادگان نیز از دیگر جاذبه‌های توریستی تالاب محسوب می‌شود. وجود اسکله تفریحی در روستای صراخیه در حاشیه تالاب شادگان باعث شده زیرساختهای گردشگری در اطراف تالاب شادگان توسعه یابند. گردشگران می‌توانند به جزیره کوچکی که داخل تالاب است بروند و از خوراکی‌های تالاب ازجمله انواع ماهی‌ها استفاده کنند.

 ۳۶ گونه ماهی در این تالاب شناسایی شده که مهمترین آنها عبارتند از: ماهیی بنی، ماهی حمری، ماهی گتان، ماهی برزم‌، ماهی شیربت‌، ماهی شلج‌، ماهی هامور، ماهی کپور معمولی، کپور رنگی و کپور سرگنده‌ و کپور آینه‌ای، ماهی بیاح‌، ماهی شانک، ماهی پیکو، کفشک ماهی و ماهی صبور. علاوه‌ بر ماهیان‌ قابل‌ مصرف‌ فوق الذکر انواع‌ ماهیان‌ و آبزیان‌ غیر قابل‌ مصرف‌ مانند گربه‌ ماهی، بوشلمبو، مارماهی و کوسه‌ ماهی در نقاط‌ مختلف‌ آبی منطقه‌ نیز وجود دارد.

ماهیگیری از تالاب شادگان تفریحی برای روستایان محورجاده دارخوین ـ شادگان و حتی اهالی شادگان بوده است .

ماهی‌گیری تفریحی و تجاری در این تالاب رونق زیادی دارد.

 میلاد حمادی/تسنیم  

ماهیگیری در حاشیه جاده شادگان - اهوازماهیگیری در حاشیه جاده شادگان - اهوازماهیگیری در حاشیه جاده شادگان - اهوازماهیگیری در حاشیه جاده شادگان - اهوازماهیگیری در حاشیه جاده شادگان - اهوازماهیگیری در حاشیه جاده شادگان - اهوازماهیگیری در حاشیه جاده شادگان - اهوازماهیگیری در حاشیه جاده شادگان - اهوازماهیگیری در حاشیه جاده شادگان - اهوازماهیگیری در حاشیه جاده شادگان - اهوازماهیگیری در حاشیه جاده شادگان - اهوازماهیگیری در حاشیه جاده شادگان - اهوازماهیگیری در حاشیه جاده شادگان - اهوازماهیگیری در حاشیه جاده شادگان - اهوازماهیگیری در حاشیه جاده شادگان - اهوازماهیگیری در حاشیه جاده شادگان - اهوازماهیگیری در حاشیه جاده شادگان - اهوازماهیگیری در حاشیه جاده شادگان - اهوازماهیگیری در حاشیه جاده شادگان - اهواز

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

ثبت اثر میراث‌فرهنگی ناملموس باعنوان «طنزخوانی با موسیقی اصیل ایرانی و نقش اجتماعی آن»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌ای مراتب ثبت اثر میراث‌فرهنگی ناملموس باعنوان «طنزخوانی با موسیقی اصیل ایرانی و نقش اجتماعی آن» را به ۳۱ استاندار ابلاغ کرد.

ابلاغ مراتب ثبت ملی «طنزخوانی با موسیقی اصیل ایرانی و نقش اجتماعی آن» به 31 استاندار کشور

به‌‌گزارش میراث‌آریا، در نامه دکتر علی‌اصغر مونسان به ۳۱ استاندار آمده است:

«در اجرای ماده ۱ از قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری مصوب سال ۱۳۸۲ و مواد ۱۱ و ۱۲ از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث‌فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ و مواد ۲ و ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۱۳۸۷/۱۱/۶ هیئت‌ محترم وزیران و با رعایت مقررات آیین‌نامه اجرایی مذکور، میراث‌فرهنگی ناملموس باعنوان "طنزخوانی با موسیقی اصیل ایرانی و نقش اجتماعی آن" به شماره ۲۲۰۲ در تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶ در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است. هرگونه اقدام که موجب حفظ و احیای این میراث شود، مورد تأکید است.»

علیرضا امینی پژوهشگر و نوازنده موسیقی ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر از به سرانجام رسیدن پروژه ثبت ملی «طنزخوانی با موسیقی اصلی ایرانی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس» خبر داد و گفت: این پروژه پژوهشی و اجرایی را توانستم بعد از یک تلاش بیست ساله برای ثبت ملی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به سرانجام برسانم.

وی افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های مداومی که در این زمینه انجام گرفت، پرونده ثبت برای امضای نهایی به دست وزیر میراث فرهنگی رسیده است.

علیرضا امینی همچنین در یادداشتی به تشریح اهمیت «ثبت ملی طنزخوانی با موسیقی اصیل ایرانی در فهرست میراث فرهنگی» پرداخته است. مشروح این یادداشت که برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته است را در ادامه می‌خوانید.

گزارش کامل در ادامه نوشته

ادامه نوشته
تصویر نویسنده خوزتوریسم

طوایف خوزستان کشت نخل را جایگزین رسم تیراندازی کردند

طوایف خوزستان کشت نخل را جایگزین رسم تیراندازی کردند

یکی از رسوم ناپسند در مراسم عزا و عروسی در برخی مناطق خوزستان تیراندازی است که در اقدامی زیبا و فرهنگی عشایر شهرستان باوی، پویش کشت نخل به جای تیراندازی را شروع کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز؛ قومیت‌های مختلف و گوناگون با زبان‌ها لباس‌ها و خرده فرهنگ‌های رنگارنگ در خوزستان  از زیبایی‌های این استان پهناور است.

رسم و رسوم مختلف و متفاوت مردم درین استان سبب شده تا مراسم‌های مهم و اصلی به شکل‌ها و رنگ ها و تنوع مختلفی برگزار شود هر چند موضوعاتی مانند مهمان‌نوازی محبت اهل بیت علیهم السلام و غیرت و مردانگی مردم در مقابل دشمنان چ پایه‌های ثابت فرهنگی این دیار است.

در میان تمام زیبایی‌های موضوع در این تنوع رنگارنگ آنچه همه اینها را زیبا می‌کند همدلی و اخیرت دور اندیشی و احترام به قوانین و هنجارهای کلی کشور است.

گاهی برخی عادات ناصحیح و نازیبا نیز در میان گروهی از اقوام و عشایر و شهرهای مختلف رسوخ می کند که باز افراد با فرهنگ و اندیشمند هر قوم به هر شهرستان بلافاصله برای راه حل آن تدابیر و ایده های جدیدی را می اندیشند.

یکی از ناهنجاری های فرهنگی مقوله تیراندازی در رسومات است که باعث ایجاد مشکلات امنیتی و درگیری در بحبوهه مراسمهای عزا و عروسی می شود.

تیراندازی در مراسم‌های ویژه مراسم ختم و ازدواج همواره به عنوان یکی از معضلات در برخی مناطق خوزستان شناخته شده و متولیان و دغدغه مندان همیشه ذهن خود را درگیر حل این مشکل داده‌اند.

برخی خانواده‌های قوم عرب در خوزستان که از اقوام اصیل ریشه دار و همگی از محبان و شیعیان اهل بیت علیهم السلام هستندو اقدامی ابتکاری و جالب تلاش تازه‌ای را برای جایگزین کردن این رسم غلط و ناپسند و خطرآفرین با برخی اقدامات فرهنگی و زیبا که آنها نیز در فرهنگ همین مردم دارد ایجاد کرده اند.

این خانواده‌ها با راه اندازی کمپین کاشت نخل بجای تیراندازی یا به عربی «نخلة و لا طلقة» حرکت فرهنگی جالبی را آغاز کرده‌اند که در آن در مراسم ختم پس از درگذشت افراد خانواده‌ها به جای تیراندازی اقدام به کاشت درخت نخل در میان تمام اقوام خوزستانی جایگاه ویژه فرهنگی دارد می کنند.

در نخستین اقدام سادات شهرستان باوی خوزستان با اقدام به کاشت نخل به این فرهنگ ناپسند خاتمه دادند

تصویر نویسنده خوزتوریسم

وارگه نو در عشایر بختیاری

وارگه نو در عشایر بختیاری

کلمه “وارگه” یک واژۀ معروف در گویش بختیاری است. بختیاری ها از زمانهای بسیار قدیم یک ایل کوچ­ رو بوده­ اند. بیشتر اوقات خود را به رفت آمد بین مناطق گرم­سیر و سرد­سیر گذرانده اند.

شغل اصلی آنها دامداری میباشد،محل سکونت گرم­ سیر آنها در خوزستان و دامنه های جنوبی زاگرس مرکزی و محل سرد سیر آنها استان چهارمحال بختیاری میباشد.فاصله بین محل سکونت سردسیر و گرمسیر بین250الی 350کلومتر میباشد که برای طی کردن این مسیر 15 الی 22 روز طول میکشد.

در فاصله این مسیر مکانهایی برای اطراق کردن و استراحت افراد و دام­هایشان انتخاب میکردند که به این مکان ها «وارگه»می گفتند.

“وارگه ” واژه ایست ترکیبی از کلمه (وار) به معنی خانه و اساس زندگی و گاه یا همان گه به زبان بختیاری(گه) پسوند اسم ساز به معنی مکان.این مکان مکانیست موقت اما ویژگی های خاصی دارد.

معمولا امنیت در این مکانها بالاترین اهمیت و نزدیکی به آب و علف در اولویتهای بعدی می­باشند.

پس در واقع وارگه به محل اطراق ایل در حال کوچ میگویند که با گذر زمان در بین بختیاریها به یک واژه عمومی تبدیل شده؛بطوریکه به تمام مکانهای اطراق عشایر وارگه میگویند.

عکس : ایمان صادقی حسن وند

تصویر نویسنده خوزتوریسم

اهواز، شهر گل‌های کاغذی

اهواز، شهر گل‌های کاغذی

گل کاغذی با نام علمی بوگین‌ویلیا (Bougainvillea) گونه‌ای از گیاهان بومی آمریکای جنوبی است که نوعی گیاه پیچک محسوب می‌شود. این درختچه که گلبرگ‌های بسیار نازک صورتی رنگ دارد در فصل بهار شکوفه می دهد و رشد سریعی دارد. گل کاغذی در استان‌های خوزستان، مازندران و فارس به وفور یافت می‌شود. گل‌های کاغذی که این روزها در اکثر نقاط شهر اهواز چشم‌نوازی می‌کنند، رسیدن بهار را مژده می‌دهند.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

زخم زباله بر تن پارک گمبوعه - خوزستان

زخم زباله بر تن پارک گمبوعه - خوزستان

طرح جنگلکاری گمبوعه که با هدف تثبیت ماسه زارهای منطقه غرب اهواز از سال ۱۳۵۳ آغاز گردید.این پارک جنگلی در بخش حمیدیـه و در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر اهـوازواقع شده است که بدلیل مراتع بدیع وچشم اندازهای فراوان،مکـان مناسـبی جهـت کاربری تفریجی میباشد.گز ،اکالیپتوس،کنار،کونوکارپوس ونخل خرما گونه های قالب این منطقه می باشند.اما قاچاقیان چوب ، عدم جایگزین کردن درخت و تبدیل بخشی از جنگل به زمین کشاوزی از یک سو و تخلیه زباله ی روستاهای گمبوعه در حاشیه این پارک جنگلی حیات آن را به خطر انداخت است.

 مهدی پدرام خو/تسنیم

زخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعهزخم زباله بر تن پارک گمبوعه

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

عید پنجه منداییان در خوزستان

عید پنجه منداییان در خوزستان

صابئین مندایی اقوام آرامی در ایران هستند و از حدود ۲۰۰۰ سال پیش تحت تعالیم حضرت یحیی(ع) تعمیددهنده قرار گرفتند.

صابئین مندایی پیروان حضرت یحیی(ع) هستند که در شهرهایی زندگی می‌کنند که دارای آب‌های جاری است تا بتوانند اعمال دینی خود شامل غسل تعمید را انجام دهند «دهو پروانایا» یا عید پنجه پنج روز است که این عید بر منداییان بسیار مهم و مقدس است .در این ایام منداییان در راه خدا و به یاد مردگان زیاد قربانی می‏کنند و غذای مخصوص اموات را که «لوفانی» نامیده می‏شود در این ایام بیشتر از ایام دیگر سال تهیه می‏کنند.

منداییان بر این باورند که پیش از رواج تعمید در میان فرزندان آدم ، فرشتگان برای تقرب به خداوند در آب جاری تعمید میکردند

«گنزا ربا» به معنای «گنج عظیم»، کتاب مقدس مندائیان است

آیینهای مذهبی مندایی، با نیایش رسمی عالمان مذهبی آنها همراه بوده و این آیینها مهمترین حلقه پیوند آنها با زندگی روزمره شان است

محمد آهنگر

مناسک دینی این قوم در آب جاری همراه است«گنزا ربا» به معنای «گنج عظیم»، کتاب مقدس مندائیان استمنداییان در این پنج روز برای اموات خود غذا و میوه خیرات می کنند پیشینه این قوم به پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد و از پیامبرانشان می‌توان حضرت نوح و حضرت شیث را نام برد.لباسی که منداییان هنگام مراسم به تن می‌کنند از کتان خالص است و هیچ پلاستیکی در آن بکار برده نمی‌شودمنداییان قبل از غسل تعمید ، غسل قماشه انجام می دهند در حین تعمید، روحانی تعمید کننده باید عصایی از درخت زیتون در دست داشته باشدصابئین روزی سه بار وضو می‌گیرند که  این آیین منداییان لباس‌های بلند سپید با الیاف پنبه و کتان می‌پوشند و تراشیدن موی بدن و صورت و سر را جایز نمی‌دانند، به همین خاطر مردان مندائی سبیل و ریش‌های بلند دارند و عمامه سفیدی روی سرشان می‌گذارندلباس پیروان حضرت یحیی از ۵تکه تشکیل شده که در مراسم تعمید استفاده می‌شودیک مندایی در حال آماده شدن برای انجام غسل تعمید است هرکس در دین مندایی بتواند به درجه بالای تعلیمات دینی برسد و بر متون دینی تسلط کامل پیدا کند به مقام گنزورا (شیخ) می‌رسدمندائیان پیروان حضرت یحیی هستند و اعمال و آداب بخصوصی دارندصابئین مندایی اقوام آرامی در ایران هستند و از حدود ۲۰۰۰ سال پیش تحت تعالیم حضرت یحیی(ع) تعمیددهنده قرار گرفتند.نماد درفش مقدس است که اصلیترین نماد و سمبل دین منداییان است. کی از بارزترین و مهمترین آیین دین صابئین مندایی، غسل تعمید است و به وسیله این غسل است که یک مندایی جزءمنداییان به حساب می آید.سفیدی نشانه پاکی است و به همین خاطر شریعت‌شان این رنگ را برای برگزاری مراسم مذهبی برای آنها انتخاب کرده است.دین صابئین مندایی از قدیمی ترین آیین های الهی است و اصلی ترین رکن دینی آنها غسل تعمید استصابئین هنوز هم به سنت خود وفادار و دنباله‌رو گذشتگان هستند.منداییان در طول روز سه بار نماز می خوانندتعدادی از ساکنین محلی ،برای تماشای غسل تعمید در کنار رودخانه آمده اند  تعمید از سوی روحانی مندایی انجام میشود و گونه ای غسل برای طهارت است که تنها شامل انسان نمیشود، بلکه ظروف و گاهی اوقات زیورآلات را نیز دربرمیگیرد. تعمید از سوی روحانی مندایی انجام میشود و گونه ای غسل برای طهارت است که تنها شامل انسان نمیشود، بلکه ظروف و گاهی اوقات زیورآلات را نیز دربرمیگیرد.منداییان در این پنج روز برای اموات خود غذا و میوه خیرات می کنند در استان خوزستان حدود ۱۵ هزار صبی وجود دارد که از این تعداد حدود هفت‌هزار نفر فقط در اهواز زندگی می‌کنندهمزمان با خواندن آیه‌ای یا بوثه از کتاب مقدس بر سر فرد مندایی آب ریخته می‌شودنماد درفش از دو عدد نی خیزران که به صورت صلیب و توسط پارچه سفید رنگی به هم متصل شدهاند، تشکیل شده و با پارچهابریشمین خام پوشیده شده است منداییان بر این باورند که پیش از رواج تعمید در میان فرزندان آدم ، فرشتگان برای تقرب به خداوند در آب جاری تعمید میکردندامسال بخاطر شرایط بیماری کرونا منداییان با رعایت پروتکل بهداشتی در کنار رودخانه به عبادت پرداختندمراسم تعمید 30 دقیقه به طول می‌انجامد. در این مراسم روحانی مندایی به درون آب می‌رود وشخصی که باید تعمید شود به دنبال وی روان می‌شودپس از غسل تعمید، منداییان  از آب خارج می‌شوند روی صندلی می‌نشیند و بار دیگر روحانی بخشی ار کتاب مقدس (گنزاربا) بر وی می‌خواند و مراسم با خوردن نان و آب مقدس پایان می‌یابد.مندائیان پیروان حضرت یحیی هستند و اعمال وآداب به خصوصی دارند در قران مجید هم از ایشان یاد شده است

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ