خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

تعیین سرمایه‌گذار خصوصی برای ساماندهی باشگاه تاریخی «کاوه» مسجدسلیمان

تعیین سرمایه‌گذار خصوصی برای ساماندهی باشگاه تاریخی «کاوه» مسجدسلیمان

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مسجدسلیمان از تعیین سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ساماندهی مجموعه فرهنگی‌ورزشی تاریخی «کاوه» در این شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط‌عومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدموسی احمدپوریا روز پنجشنبه ۱۳ خردادماه ۱۴۰۰ با اشاره به این‌که "بدر" یا "کاوه" یکی از باارزش‌ترین باشگاه‌های قدیمی و چندمنظوره شهرستان مسجدسلیمان است افزود: «این مکان، متشکل از سینمای روباز، کتابخانه، استخر روباز، سالن‌های رزمی، کشتی، وزنه‌برداری و ... است؛ ضمن این که این باشگاه زمانی در رشته‌های ورزشی فوتبال و بسکتبال تیم‌داری نیز می‌کرد.»
 
سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مسجدسلیمان ادامه داد: «این مجموعه در دوران اکتشاف نفت برای رفاه حال پرسنل و کارگران شرکت‌نفت ساخت شد و قهرمانان ملی زیادی را با افتخار پرورش و به کشور جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد که در سنوات گذشته، شرکت نفت، این باشگاه را برای بهره‌برداری بهتر به ارتش جمهوری اسلامی ایران واگذار کرد و این باشگاه چندین دوره فعالیت ارزشمند در رشته‌های ورزشی به‌ویژه فوتبال داشت و تیم‌های قدرتمندی را روانه مسابقات می‌کرد.»
 
او بیان کرد: «باتوجه به این که باشگاه به دلیل فرسودگی سال‌ها است که تعطیل بوده و هیچ‌گونه فعالیت ورزشی در این مجموعه انجام نمی‌شود، هر از چندگاهی تعرضاتی به این بنا انجام می‌شد و بخشی از آن توسط عوامل طبیعی و انسانی تخریب شده است.»
 
احمدپوریا عنوان کرد: «باتوجه به این‌که حفظ و احیاء مجموعه باشگاه کاوه برای اهالی و بزرگان منطقه و شهرستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، با تعاملاتی که میان ارتش، میراث‌فرهنگی، فرمانداری، امام‌جمعه و نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی انجام شد و در راستای حفاظت بهتر از مجموعه، این اثر با طی روند قانونی از طریق سرهنگ امین آزادی فرمانده کارخانجات تانک‌سازی شهید فرخ‌نیا نزاجا به بخش خصوصی واگذار شد.»
 
او با بیان این‌که پیگیر فرآهم کردن شرایط برای احیای این بنای تاریخی هستیم گفت: «فعلاً در فاز اول سرمایه‌گذار بخش خصوصی با استقرار در محل باشگاه، ضمن حفاظت و جلوگیری از ورود سارقان و متعرضان به باشگاه، با اعتبار شخصی به پاک‌سازی محوطه، جمع‌آوری نخاله‌های انباشته‌شده در سال‌های گذشته و همچنین مرمت بخشی از بنا اقدام کرده است.»
 
سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مسجدسلیمان در پایان خاطرنشان کرد: «پرونده ثبت‌ملی این مجموعه حدوداً ۱۰۰ ساله، تکمیل و به تهران ارسال شده است و این بنا در شرف ثبت در آثار ملی قرار دارد.»

nonhighslide

 

 

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

شهر تاریخی بابل - عراق

شهر تاریخی بابل - عراق

بابل؛ شهری که تمدن بشر به آن وابسته است بقایای شهر تاریخی بابل (در مجاورت شهر حله کنونی عراق) قدمتی چندین هزار ساله دارد.

در دوره‌های مختلف تاریخی سومریان، اکدیان، مادها و ... این شهر را به عنوان مرکز اصلی خود برگزیده بودند.

طبق ادعای مطرح شده در کتب عتیق، بابل به دست نمرود تاسیس شده است.

حمورابی یکی از پادشاهان بزرگ بابل بود که برای اولین بار در تاریخ بشر، قوانین شهروندی را وضع کرد.

سنگ‌نوشته حمورابی که شامل ۲۸۲ ماده قانونی در باب حقوق جزا، حقوق مدنی و حقوق تجارت است هم‌اکنون در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود.

بابل مدت‌ها قلمرو کلدائیان نیز بود که بخت‌النصر معروف‌ترین پادشاه آن سلسله است.

او دو بار به منطقه بیت‌المقدس (اورشلیم) حمله کرد و ۳ تن از پیامبران بنی‌اسرائیل (دانیال، حزقیال و عذرا) را نیز به اسارت گرفت.

بخت‌النصر باغ‌های معلق بابل را برای آمیتیس همسر ایرانی‌اش ساخت. این سلسله با حمله کوروش شکست خورد و بابل به دست هخامنشیان افتاد و تا سال‌ها محل حضور ولیعهد بود.

در سال ۳۳۰ قبل از میلاد دوباره ورق در شهر بابل برگشت و با شکست داریوش سوم از اسکندر مقدونی، این شهر جزئی از بزرگترین امپرواتوری تاریخ شد.

در دوره پس از اسکندر، بابل محل جنگ‌های داخلی شد و به مرور از جمعیت آن کاسته شد به گونه‌ای که در دوره‌های پارتیان و ساسانیان شهری خالی از سکنه بود.

در دوره اسلامی این شهر رفته رفته جایگاه سابق خود را پیدا کرد و اسم آن نیز به حلّه تغییر کرد.

عکاس : حمید عابدی

شهر باستانی بابل کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید -  کجارو

تصویر نویسنده خوزتوریسم

فرار لیدرها از بازار گردشگری

فرار لیدرها از بازار گردشگری


دستمزد روزانه راهنمایان گردشگری در سال ۱۴۰۰ اعلام شد. براساس آن راهنمایان فرهنگی روزانه حداقل ۶۳۰ هزار تومان و راهنمایان طبیعت روزانه حداقل ۷۸۵ هزار تومان دستمزد خواهند داشت.

این دستمزد چطور تعیین شده و درحالی‌که کرونا صنعت گردشگری را فلج کرده و تورها یا کنسل شده یا مشتری ندارد، راهنمایان با چه چالش‌هایی مواجهند؟ پاندمی باعث شده در یک سال و نیم اخیر بخش بزرگی از نیروهای انسانی کارآمد گردشگری که همان راهنمایان گردشگری هستند از بازار توریسم ایران خارج شوند، تبعات این خروج پس از رونق‌گیری مجدد و خروج گردشگری از کما خود را نشان خواهد داد،‌ آن زمان که تورهای ورودی دوباره برگزار شده و آژانس‌ها نتوانند راهنمایان باتجربه را به کار گیرند. گفته می‌شود گردشگر با یک تجربه خوب سفر می‌تواند، ۵ تا ۷ نفر را تشویق به خرید تور همان مقصد کند و در عوض یک تجربه بد و ناخوشایند به انصراف ۱۱ نفر منجر می‌شود. چنین آمارهایی اهمیت نیروی انسانی را بیش از پیش نشان می‌دهد زیرا راهنمایان هستند که در نهایت می‌توانند با وجود هر اشکال و کمبودی تجربه خوب را برای گردشگران رقم بزنند.
محسن حاجی‌سعید رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور با بیان اینکه نرخ‌نامه کف دستمزد و حقوق راهنمایان گردشگری نه براساس شرایط بحرانی بلکه بر مبنای کف مصوب شورای‌عالی کار تعیین می‌شود، می‌گوید: گردشگری صفر مطلق نیست اما تعداد گردشگر۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است. درحال‌حاضر گردشگر‌درمانی در کشور فعال است، بنابراین‌ راهنمایانی که در این بخش کار می‌کنند از کانون و انجمن‌ها خواسته بودند سریع‌تر نرخ را برای اعلام به آژانس و دفاتر و گردشگرانی که به آنها مراجعه می‌کنند،‌ اعلام کنند.
او می‌افزاید: بخش دیگری از راهنمایان، تورهای داخلی را اجرا می‌کنند، آنها هم از ما خواسته بودند زودتر این نرخ‌ها را مشخص کنیم، علاوه بر آن ما امیدواریم با واکسیناسیون عمومی سفرهای داخلی ‌سرعت گرفته و شرایط برای صدور ویزای گردشگری هم فراهم شود.
برخی از آژانس‌ها از پرداخت نرخ‌های مصوب سر باز می‌زنند و در این میان راهنمایانی هم پیدا می‌شوند که زیر نرخ کار کرده و بازار را برای دیگران خراب می‌کنند‌. رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری در این باره عنوان می‌کند: اگرکسی زیر نرخ کار ‌کند یا آژانسی متعهد به پرداخت نرخ‌نامه کانون نباشد رفتار غیرحرفه‌ای دارد و این تنها به حوزه گردشگری خلاصه نمی‌شود. در همه بخش‌های کارفرمایی و کارگری که راهنمایان و دفاتر خدمات سفر هم جزئی از آن هستند این مسائل پیش می‌آید که برخی افراد با چنین رفتارهایی نرخ‌شکنی می‌کنند.
او اضافه می‌کند: اگر بخواهیم افراد حرفه‌ای را در صنعت گردشگری نگه داشته و نیروی انسانی برای اجرای تورها قابل اتکا باشد باید آژانس‌های مسافرتی مطابق مصوبات عمل کنند. آنچه ما اعلام کرده‌ایم کف نرخ است، راهنمای گردشگری در کل سال تور ندارد و مجبور است بخشی از سال را که شامل low season‌ یا همان ایام کم‌سفر طولانی است بیکار بماند. برای همین دستمزدش در روزهای محدودی در سال که کار می‌کند باید به‌گونه‌ای باشد که روزهای دیگر را با آن امرارمعاش و گذران عمر کند.
حاجی‌سعید با اشاره به اینکه اگر رفتار حرفه‌ای بین همکاران و دفاتر خدمات سفر وجود نداشته باشد در درازمدت می‌بینیم این رفتار به کل زنجیره گردشگری تسری پیدا می‌کند،‌ می‌گوید: امیدوارم اهالی صنعت متوجه باشند ما به‌دنبال این نیستیم نرخی را اعلام کنیم که آنها زیر آن کار کنند یا آژانس‌ها پایین‌تر از آن را پرداخت کنند. این نرخ کارشناسی شده و محاسبات آن توسط زیرمجموعه کانون طوری انجام شده که میانگین روزهای کاری راهنمایان در سال لحاظ شده باشد.
او درباره اجرایی شدن این نرخ‌نامه عنوان می‌کند: اگر راهنمایان گردشگری برای اجرایی شدن این نرخ متحد باشند آینده خود را به چالش نمی‌کشند. اما چنانچه به این موضوع که برای یک دفتر خدمات مسافرتی با مبلغی پایین‌تر و با ۲۰ درصد کمتر کار کنند، اکتفا کنند در زمان پرداخت هم با مشکل مواجه می‌شوند. اگر همه راهنمایان خود را مکلف بدانند رفتار حرفه‌ای در اجرای نرخ‌نامه داشته باشند آن وقت چنانچه دفاتر خدمات سفر به ۱۰ نفر زنگ بزنند و ملاحظه کنند نرخ همین است پرداخت‌ها نیز بر همین اساس انجام می‌شود.
رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری به نمونه این اتحاد در برخی استان‌ها اشاره و اضافه می‌کند: در این استان‌ها راهنمایان زیر نرخ کار نکرده و به تبع آن آژانس‌ها هم به این رویه عادت کرده‌‌اند. آنها خودشان هم از این بابت خوشحالند که نگرانی بابت اجرای تور ندارند زیرا کسی که با نرخ کمتر اجرای تور را به عهده می‌گیرد ضعف اجرای خود را با نرخ پایین‌تر جبران می‌کند.
او درباره مشکلات راهنمایان در دوره کرونا می‌گوید: عمده‌ترین چالش، کنسلی پیاپی تورها در سال ۹۸ و حتی سال گذشته به‌واسطه مشکلاتی که پیش آمد بود که تقریبا به شکل کامل این صنعت را تعطیل کرد. انتظار راهنمایان این است که بتوانند کمک بلاعوض از دولت بگیرند و متاسفانه این امر تا امروز محقق نشده است. آنها وام‌هایی در این مدت دریافت کرده‌اند که باید بازپرداخت کنند و در این حوزه شاهد بودیم که حتی برخی بانک‌ها خود را متعهد به مصوبات ستاد کرونا ندانستند. راهنمایان گردشگری در این مدت به‌واسطه محدودیت‌هایی که برای این صنعت اتفاق افتاد مجبور شدند ناخواسته در خانه بمانند و از آنجا که حمایت بیمه بیکاری را هم ندارند کمک بلاعوض دولت می‌‌توانست و می‌‌تواند بخشی از چالش‌های آنها را برطرف کند.
حاجی‌سعید از لغو روادید گردشگری به عنوان دیگر خواسته راهنمایان گردشگری نام می‌برد و اضافه می‌کند: درخواست ما این است که متولیان دست از سماجت برداشته تا براساس مجموعه پروتکل‌هایی ایران هم مانند سایر کشورها روادید برای گردشگران صادر کند. مسلم است وقتی توریستی واکسن زده‌ و تست منفی کرونا هم دارد ناقل این ویروس نیست،‌ بنابراین دلیل این اصرار که از حضور توریست خارجی جلوگیری شود قابل قبول نیست.
او ادامه می‌دهد: در ایران با صدور ویزای تجاری و سایر اقسام ویزاها جز گردشگری موافقت می‌شود و در مواردی هم شاهدیم ویروس جهش‌یافته با فاصله کمی از مبدأ انتشار در کشورمان شیوع پیدا کرده است، چنانچه در این بخش مشکلی هست باید برطرف شده و نگذاریم گردشگری ورودی کشور تعطیل بماند.
رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری می‌گوید: ما باید تست‌ها و پروتکل‌ها را درست کرده و ویزای گردشگری را هم بدهیم. راهنمایان دنبال این نیستند که با گرفتن تسهیلات و برگرداندن آن با سود ۱۲ درصد به بانک خودشان را بیش از پیش زیر بار هزینه و اقساط بانکی ببرند،‌ در مقابل بهتر است شرایط برای کار کردن راهنمایان مهیا شود زیرا آنها می‌خواهند کارشان را از سر بگیرند.
او با اشاره به اینکه اگر این نوع مدیریت برای گردشگری تا ۶ ماه دیگر ادامه پیدا کند ما مطمئنیم بیش از ۷۰ درصد راهنمایان در این شغل نخواهند بود عنوان می‌کند: براساس آمارهایی هم که داریم درحال‌حاضر ۵۰ درصد راهنمایان از این شغل خارج شده و در سایر مشاغل مشغول کار هستند. این امر برای شروع مجدد گردشگری بسیار خطرناک است و ما بارها این را به مسوولان گردشگری گوشزد کرده‌ایم.
حاجی‌سعید در این‌باره که این راهنمایان از تورهای ورودی یا خروجی بوده‌اند، بیان می‌کند: راهنمایان ما تفکیک شده نیستند،‌ راهنمایانی که تورهای ورودی یا خروجی داشتند در مواردی که درخواست تور داخلی داشتند می‌پذیرفتند هرچند ترجیح‌شان تورهای ورودی یا خروجی بود. درحال‌حاضر راهنمایانی که با گردشگر خارجی کار می‌کردند بیشترین آسیب را دیدند زیرا هیچ تقاضایی در این بخش وجود نداشت. در مقابل راهنمایانی که در حوزه تور داخلی کار می‌کردند در فواصل زمانی کوتاه مثل عید نوروز و برخی ایام تعطیل توانستند کار کنند. ولی اگر ما آمار گردشگری داخلی نوروز سال ۹۸ و ۱۴۰۰ را با هم قیاس کنیم می‌بینیم که با کاهش ۹۰ درصدی تورها در سال‌جاری مواجه بودیم، به تبع این حجم کاهش اجرای تور، ۹۰درصد فرصت شغلی هم از راهنمایان تورهای داخلی گرفته شده است، بنابراین در همین نوروز ۱۴۰۰ هم همه راهنمایان منتفع نشده و تعداد محدودی توانستند برای چند روز کار کنند.

منبع : دنیای اقتصاد

 


 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

کوچ عشایر جاذبه‌ای بین‌المللی ناشناخته گردشگری + تصاویر

پرسش‌ها و ابهامات گردشگران خارجی برای سفر به ایران چیست؟/

کوچ عشایر جاذبه‌ای بین‌المللی ناشناخته گردشگری

 

صنعت گردشگری به عنوان یک درآمد پایدار می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند اما فقدان تبلیغات و دسترسی درست به اطلاعات برای گردشگران خارجی مانع از رشد و شکوفایی گردشگری کشور شده‌است؛ پرسش‌ها و ابهامات گردشگران خارجی برای سفر به ایران چیست؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ صنعت گردشگری، به عنوان یکی از صنایع پردرآمد جهان شناخته می‌شود و برخی کشورها مانند ترکیه، به این صنعت به مثابه یک درآمد استراتژیک نگاه می‌کنند و بر جذب حداکثر گردشگر تمرکز کرده‌اند. اما تمرکز بیش از حد به این صنعت و وابسته کردن اقتصاد ملی به آن می‌تواند معایبی هم داشته باشد که این موضوع در دوران کرونا بیشتر خودنمایی کرد.

وجود این معایب نمی‌تواند دلیلی بر بی‌اعتنایی و عدم تمرکز برای سرمایه‌گذاری بر اقتصاد گردشگری باشد. شیوع ویروس کرونا دیر یا زود کاهش پیدا می‌کند و جهان به حالت عادی خود بازمی‌گردد. پس از آن عطش سفر در بین مردم زیاد شده و رقابت برای جذب گردشگر افزایش می‌یابد. برنامه کلان کشور و به خصوص وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برای این رقابت در این فضا چیست؟!

شاید تنها اقدام مثبتی که در این زمینه صورت گرفته باشد استفاده از پتانسیل اینفوئنسرهای گردشگری برای معرفی جاذبه‌ها و پتانسیل‌های گردشگری کشور به جهان باشد و بیشتر این وظایف را هم بخش خصوص به دوش کشیده‌اند. بخش خصوصی مجبور است برای جذب این گردشگران آنقدر ایجاد جذابیت کند تا مخاطبش دردسرهای ناشی از کاغذبازی‌های سفر به ایران را بپذیرد و اقدام به انجام این سفر کند. از طرف دیگر با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های دشمنان برای پایه‌ریزی طرح‌ها و برنامه‌های ایران‌هراسانه کار برای جذب گردشگر دشوارتر هم می‌شود. اما در این میان هستند لیدرهای گردشگری شجاعی که تن به دردسر‌ها و مشکلات این سفر می‌دهد، اما در عوض بهایی ارزشمند از این سفرِ خاطره‌انگیز دریافت می‌کنند که خود مروجی برای سفرهای آینده می‌شوند.حتی گردشگران خارجی، گونه‌های تازه ای از سفر را که خودِ مردم ایران از پتانسیل آنها در داخل کشور بی‌خبرند امتحان می‌کنند و در این زمینه پیشرو هستند!

گزارش کامل در ادامه مطلب

پرسش‌ها و ابهامات گردشگران خارجی برای سفر به ایران چیست؟/ کوچ عشایر جاذبه‌ای بین‌المللی ناشناخته گردشگری + تصاویر

ادامه نوشته
تصویر نویسنده خوزتوریسم

کَت ،دالانی خنک رو به تاریخ کُهن

کَت ،دالانی خنک رو به تاریخ کُهن

شگفتی‌های بسیاری در دنیای اطراف ما وجود دارند که در ابتدا هنر دست طبیعت بودند، اما بتدریج بشر تیشه به دست به جان آن‌ها افتاد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان، یک روز بهاری، تصمیم گرفتم به یکی از شهر‌های شمالی خوزستان سفر کنم، دزفول را به عنوان مقصد سفرم انتخاب کردم، یکی از شهر‌های زیبا با مردمانی خونگرم و مهمان نواز که آوازه اش گردشگران را هم از آنسوی مرز‌ها به خود جذب می‌کند.

به مقصد رسیدم، هوای دلپذیری داشت، بین تابلو‌های راهنمایی نام ساحل رودخانه دز را جست و جو می‌کردم، به محل که رسیدم دیوار‌هایی سنگی آنسوی رودخانه و حفره‌هایی شبیه به غار در دل این دیوار‌ها نظرم را جلب کرد.

یاد سال‌های کودکی و روز‌های قبل از کرونا افتادم که با گرم شدم هوا به این حفره‌های غار مانند پناه می‌بردیم، درون این غار‌ها که در گویش دزفولی به آن کَت می‌گویند، هوایی خنک و دل انگیز داشت، آنقدر دلپذیر بود که حتی پرندگان هم در آن‌ها لانه می‌ساختند تا از گرمای سوزان در امان بمانند.

آب تنی روزانه و شیرجه زدن در آب سرد دز، خوردن نوشیدنی‌های خنک، نوشیدن چای قند پهلو بعد از شنا و... زیباترین خاطراتی هستند که با یاد دارم، درون این غار‌ها تاریک بود، بطوریکه بدون نور مصنوعی نمی شود یک قدم جلوتر را دید، با پله‌های نامساوی و سنگی می‌شد به طبقات پایین‌تر رفت، دستم را بر دیواره‌های سنگی و زِبر می‌گرفتم و سنگ‌های ریز و درشت را کف دستهایم حس می‌کردم، هرچه از سطح زمین پایین‌تر می‌رفتم، فضا تاریک تر و هوا هم سردتر بود.

در همین فکر‌ها محو تماشای رودخانه زیبای دز بودم که در یک نگاه گمان کردم آسمان بر بستر رودخانه نشسته است، آبی زلال داشت، بطوریکه سنگ‌های کف آن را به راحتی می‌توانستم ببینم و آن‌ها شمارش کنم، صدای دلنواز رودخانه آرامشی وصف ناپذیر القا می‌کرد.

دخمه‌هایی که روبرویم خودنمایی می‌کردند، سبب شد راهی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دزفول شوم تا درباره آن‌ها بیشتر بدانم.

گزارش کامل در ادامه نوشته

کت‌های دزفول، خنکایی در گرماگرم تابستان + عکس و فیلم

ادامه نوشته
تصویر نویسنده خوزتوریسم

*اختتامیه‌ی جشنواره‌ی عکس و فیلم گرگیعان در مضیفی سنتی*

*اختتامیه‌ی جشنواره‌ی عکس و فیلم گرگیعان در مضیفی سنتی*

*مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی گرگیعان اهواز با حضور رضا فیاضی هنرمند برجسته‌ی کشوری در یکی از مضیف‌های سنتی لشکرآباد اهواز برپا شد.*

قاسم منصور آل کثیر از برگزار کنندگان این جشنواره گفت: بعلت شیوع کرونا تصمیم گرفتیم امسال رویدادی هنری به صورت جشنواره‌ی عکس و فیلم را تعریف کنیم که خوشبختانه با استقبال چشمگیر مردم از استان، شهرها و روستاهای مختلف کشور مواجه شدیم. 

آل کثیر توضیح داد: سرانجام پس از یک رویداد میدانی در محله‌ی اهواز قدیم و دو جلسه‌ی جدی برای داوریِ آثار دریافتی به دبیرخانه‌ی جشنواره، نهایتا اختتامیه‌ را با حضور چهار خانواده‌ که آثارشان به عنوان آثار برگزیده انتخاب شده بودند به صورت نمادین برپا کردیم. 

وی توضیح داد: رضا فیاضی هنرمند شاخص کشوری، مهدی طرفی مستندساز، امیر عبیداوری عکاس، خدیجه نیسی، مستندساز و محمد سواری عکاس از داوران این دوره از جشنواره‌ی گرگیعان بودند و از بین آثار دریافتی، ۱۰ عکس و ۱۱ ویدئو توسط هیئت داوران به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند. 

گفتنی است، مضیف سنتی میلاد طرفی میزبانیِ اختتامیه‌ی جشنواره‌ی عکس و فیلم گرگیعان را بر عهده داشت.

در اختتامیه به خانواده‌ی ام‌زلیخا سواری، خانواده‌ی ام‌جانان منصوری‌کیا، خانواده‌ی توفیق و شفیق صخیراوی و خانواده‌ی عماد و عرفان نیسی به صورت نمادین جوایزی به رسم یادبود اهدا شد.

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

بیش از ۶۰ اثر طبیعی اندیکا در مرحله تکمیل پرونده ثبتی

 

برای اولین بار انجام می‌شود

بیش از ۶۰ اثر طبیعی اندیکا در مرحله تکمیل پرونده ثبتی

 

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اندیکا از آغاز فرآیند تهیه پرونده ثبتی برای بیش از ۶۰ اثر طبیعی و زیستی خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدعلی موسوی روز شنبه هشتم خردادماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر اظهار کرد: «برای اولین بار ثبت آثار طبیعی و زیستی شهرستان اندیکا شامل مناظر بکر طبیعی، زیستگاه‌های حیات‌وحش، تالاب‌ها، مناطق رویش گیاهان دارویی، درختان کهنسال، غارهای طبیعی، چشمه، آبشارها، کوه‌ها و... توسط اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان در دستورکار قرار گرفته است.»
 
او در ادامه بیان کرد: «مراحل تکمیل پرونده این آثار طبیعی و زیستی برای ثبت در فهرست آثار ملی، با همکاری خوب احمد طهماسبی‌شاه‌منصوری رئیس اداره محیط‌زیست و علیرضا احمدی رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری اندیکا آغاز شده و درحال انجام است.»
 
سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اندیکا با اشاره به این‌که تهیه پرونده ثبتی این آثار هم‌اینک در مرحله شناسایی و بررسی آثار قرار دارد تأکید کرد: «باتوجه به این‌که آثار طبیعی ناشناخته هستند، درصورت ثبت شدن و آگاهی مردم از این آثار، بسیار در جذب گردشگر مؤثر واقع خواهند شد.»
 
او با بیان این‌که تاکنون هیچ اثر طبیعی از شهرستان اندیکا به ثبت‌ملی نرسیده است افزود: «با به ثبت رساندن این آثار گران‌بها در فهرست آثارملی کشور و در پی آن حفاظت از این آثار، می‌توان کمک بزرگی به گردشگری شهرستان کرد.»
 
موسوی گفت: «برخی از این آثار طبیعی درحال حاضر زیرساخت‌های لازم برای میزبانی از گردشگر را دارند؛ با این وجود و به دلیل کوهستانی بودن منطقه باید درخصوص باقی آثار زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر فرآهم شود و ساماندهی انجام داد.»
 
او خاطرنشان کرد: «درحال حاضر، بیش از ۶۰ اثر طبیعی مهم و شاخص اندیکا در مرحله تکمیل پرونده برای ثبت در ردیف آثار ملی قرار گرفته‌اند که امیدواریم با کمک اداره منایع‌طبیعی و آبخیزداری و اداره محیط زیست شهرستان بتوانیم این ثروت خدادادی را ثبت و برای نسل‌های‌ آینده حفظ و حراست کنیم.»


تصویر نویسنده خوزتوریسم

انتشار فراخوان احداث موزه خصوصی در شهرستان اندیکا

انتشار فراخوان احداث موزه خصوصی در شهرستان اندیکا

 

با هدف موزه‌دار شدن شهرستان اندیکا در استان خوزستان، با توجه به قدمت تاریخی آن، اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی این شهرستان فراخوان ایجاد موزه خصوصی صادر کرد.

سیدعلی موسوی، سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ‌اندیکا، با اشاره به ظرفیت بالای منطقه برای ایجاد فضای موزه‌ای، افزود: به دلیل تاریخ طولانی و گسترده شهرستان اندیکا، همواره جای خالی یک ‌نهاد فرهنگی همچون‌ موزه در این شهرستان حس شده است.

او ادامه داد: بر همین اساس و ‌با توجه به خواست شهروندان شهرستان در خصوص ایجاد موزه، سعی کردیم با بهره‌گیری از مشورت با نخبگان و اهالی فرهنگ، در گام اول از ظرفیت بالای بخش خصوصی در ایجاد موزه‌های خصوصی کوچک و متوسط و با کاربری مردم‌شناسی استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، بر پایه اعلام اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان، سرپرست اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اندیکا گفت: بدینوسیله از علاقه‌مندان در سراسر کشور به احداث موزه خصوصی در حوزه شهرستان اندیکا دعوت می‌کنیم به منظور اطلاع از روند اداری و قانونی ایجاد موزه، کسب مشاوره و همچنین ارایه درخواست، به اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی اندیکا مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌های ۰۹۳۵۹۵۶۶۶۰۸ و ۰۹۱۶۳۸۰۴۳۴۱ تماس بگیرند.

اندیکا در شمال ‌شرقی استان خوزستان قرار دارد و از شمال غرب به لالی، از جانب شمال به سردشت دزفول، از طرف شمال و شمال‌ شرق به استان چهارمحال و بختیاری، از مشرق به ایذه و از جنوب به مسجدسلیمان محدود می‌شود. اندیکا یکی از شهرستان‌های بختیاری‌نشین استان خوزستان است که مرکز آن شهر قلعه‌خواجه است.

در سال ۱۳۶۸ مرکز بخش اندیکا از روستای لالی به روستای قلعه‌خواجه انتقال یافت و تا آن موقع جزو توابع مسجدسلیمان بود. در گذشته در زبان بومی آن را اندکو (اندی+کوه) می‌گفتند که اندی در زبان لری به معنای شگفتی و «کو» همان «کوه» یعنی سرزمین کوه‌های شگفت است. همچنین این شهرستان را (ان +ده +گا) به معنی «دهگاه» و محل نگهداری انبار غله هم گفته‌اند. مردم شهرستان اندیکا لُر بختیاری هستند و به زبان لری گویش بختیاری سخن می‌گویند. ایل‌راه (گذرگاه عشایر لربختیاری به ییلاق) از شهرستان اندیکا و مسیر تاراز می‌گذرد.

این مکان از نخستین مکان‌های اسکان قوم لُر در جنوب‌ غرب ایران بود که آثار نخستین معماری پارسی (سنگ چین بدون ملات) در قلعه بردی اندیکا نمایان است. از مهمترین آثار تاریخی بصری این شهرستان می‌توان به قلاع باستانی همچون (قلعه‌بردی، قلعه‌لیت، دژملکان، قلعه ارکی شلا، قلعه دلی محمدحسین خان، قلعه دزورا، قلعه خواجه و...) کتیبه‌های نقوش برجسته ایلیمایی همچون (نگارکندهای تنگ بتا، کتیبه نگین، کتیبه چلو، نقش برجسته سوزتینا، نقش برجسته موری، نقش برجسته تاراز، نقش بر جسته سوسن سرخاب) بقاع متبرکه (شاهزاده عبدالله، بابازاهد، بویر، صالح ابراهیم، شیخ احمد، سلطان ابراهیم، بابا احمد، امیرالمومنین، ممی هموم، آقا سلیمان و...) و آثار شاخص دیگری همچون پل نگین، بند قلعه‌خواجه، بند آبزالو و... اشاره کرد. نقوش برجسته تنگ‌بتا یکی از مهمترین مفاخر ایران و از معدود نقوش برجسته و کتیبه‌های به خط الیمایید است که قدمت این نقوش برجسته به ۲۲۰۰ سال می‌رسد.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

اقوام ایرانی چند نوع کلاه محلی داشته‌اند؟

اقوام ایرانی چند نوع کلاه محلی داشته‌اند؟

انواع کلاه محلی اقوام ایرانی را بشناسید.

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، قدیمی‌تر‌ها بیشتر از اهمیت کلاه باخبرند. اگر از پدر یا مادربزرگ‌های خود بپرسید، شاید به شما بگویند که در گذشته مرد‌ها بدون کلاه بیرون از خانه نمی‌رفتند!

این نشان می‌دهد که چقدر کلاه یا سرپوشی مانند دستار برای مردان اهمیت داشته و جزیی از وقار آنها محسوب می‌شده است، آن‌قدر که ضرب‌المثل سرت بی‌کلاه نماند نیز در فرهنگ خود ساخته‌ایم!

چند سالی است که پوشاک محلی هم جزوی از جذابیت‌های گردشگری شده است. هر چقدر مردم یک شهر به لباسشان وفادارترند، مسافران احساس اصالت بیشتری در آن منطقه لمس می‌کنند و به تبع، بعد از این که برگشتند با آب و تاب بیشتری از لباس‌هایی که دیده‌اند در کنار مناظر بکر جاذبه‌ها، صحبت می‌کنند.

حالا تصورش را بکنید، آدم با حوصله‌ای هم پیدا شود و از داستان‌های پشت این لباس‌های محلی برایشان بگوید! دیگر تا عمر دارند یادشان نمی‌رود که کدام لبا‌س‌ها نشانه تأهل بود و کدام جایگاه اجتماعی!

هر کدام از اجزای پوشاک محلی، هویت جداگانه‌ای برای خودشان دارند که در کنار هم، فرهنگ آن قوم را تعریف می‌کنند. بنابر این، اگر اجزای این پوشاک را یاد بگیریم، با دیدن هر کدام از آنها، به راحتی تشخیص می‌دهیم که آن لباس به کدام گروه برمی‌گردد.

به صورت کلی، کلاه و سربند نقش مهمی در پوشاک زنان و مردان ایرانی داشته است و هیچ قومی را پیدا نمی‌کنیم که کلاه یا سربند نداشته باشد. حتی در دوره‌های مختلف تاریخی، سربند‌ها و کلاه‌ها را همچنان می‌بینیم. 

گزارش کامل در ادامه نوشته

ادامه نوشته
تصویر نویسنده خوزتوریسم

افتتاح «باغ فرهنگ» کمیسیون ملی یونسکو - ایران

افتتاح «باغ فرهنگ» کمیسیون ملی یونسکو - ایران

تهران- ایرنا- باغ فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو - ایران عصر پنجشنبه با برگزاری مراسمی در پارک ملی ایران کوچک استان البرز افتتاح شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو - ایران، این مراسم با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران، اصغر کمالی‌زاده شهردار کرج، سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سرور بختی رئیس موسسه فرهنگی اکو و جمعی از فعالان و چهره‌های فرهنگی برگزار شد.

حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران در این مراسم گفت: باعث خوشحالی است در پارک ملی ایران کوچک به‌نام فرهنگ و تنوع فرهنگی و اقوام ایرانی گردهم آمدیم. بنا داشتیم که این برنامه را در روز جهانی تنوع فرهنگی (۲۱ می) برگزار کنیم که میسر نشد. یونسکو، نوامبر سال ۲۰۰۱ میلادی بیانیه‏‌ای در زمینه تنوع فرهنگی صادر کرد و پس از آن، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز ۲۱ ماه مه برابر با ۳۱ اردیبهشت را به‌عنوان روز جهانی تنوع فرهنگی برای گفت‌وگو و توسعه نام‌گذاری کرد.

ایوبی افزود: هرجا اقدامات این‌چنینی انجام شود می‌توان به‌صراحت گفت که آن سرمایه بشری و متعلق به همه جهان است‌.

او ادامه داد: سال ۲۰۰۰، تب‌وتاب جهانی شدن دنیا را فراگرفت و برخی این اندیشه ناصواب را مطرح کردند که جهانی شدن یعنی آمریکایی شدن و از بین بردن خرده فرهنگ‌ها. از این‌رو در آن روزگار این اقدام یعنی نام‌گذاری یک روز به‌عنوان روز جهانی تنوع فرهنگی بسیار بجا و ارزشمند بود و در حقیقت برای پاسداری از سرمایه‌های جهان مطرح شد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران اذعان داشت: با توجه به این رویکرد، فعالیت شهرداری کرج قابل ستایش و تقدیر است. در این باغ زیبای کوچک، رنگارنگی ایران عزیز را با بناهایش به نمایش گذاشتند و تلاش کردند زندگی اقوام ایرانی را به بهترین شکل به تصویر بکشند.

وی ادامه داد: اساتید برای این اقدام بزرگ فرهنگی این‌جا حضور دارند و کار شما مردان فرهنگ و شما علمداران علم کشور، این اساتید و بزرگان را با جان دل به اینجا کشاند چراکه شما طلایه‌داران پاسداری از میراث جهانی هستید.

ایوبی با تاکید بر این موضوع که اگر دغدغه فرهنگی دارید باید ساخت‌وسازهای این کشور ایرانی- اسلامی شود، گفت: معماری بسیار مهم است در خانه آجری، فرش ماشینی و موکت فرنگی نمی‌اندازیم و روی جاجیم و گلیم می‌نشینیم و دیگر جاز گوش نمی‌کنیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران، اظهار کرد: سرانه مصرف موسیقی در کشور در سال ۹۶ در روز ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه بوده و اگر گوش و جان مردم از سازها و موسیقی فاخر ایرانی پر شود، سبک زندگی قرآنی- اسلامی را با جان و دل می‌پذیرند. در خانه ایرانی باید تابلوی خط استاد امیرخانی را نصب کرد و با هر گوشه چشمی به آن حظ بصری برد. در این کشور باغ‌های بزرگ فراوان است اما این ویژگی منحصربفرد پارک ملی ایران کوچک را ندارند و نخستین نشان باغ فرهنگ به این باغ تعلق گرفت و این سرمایه‌ای نمادین است.

وی در پایان خطاب به میهمانان خارجی گفت: ایران کشور رنگارنگ است؛ اما همه ما یکی هستیم و ایران اسلامی در جان و فرهنگ ما رخنه کرده و امروز این یگانگی در عین کثرت و دگرگونی را با شما جشن می‌گیریم.

اصغر کمالی‌زاده شهردار کرج نیز در این مراسم افزود: در این پروژه نیامدیم از هر سر تاریخی یک اثر را خلق کنیم همکاران من آثار فاخر سطح کشور را بررسی کردند و قومیت‌های اصلی را شناسایی و در مقیاس کوچک، یک‌یک این آثار را ساختیم.حتی خواستگاه مصالح از مناطقی است که آثار مربوط به آن‌هاست.

او ادامه داد: هدف ما در شهرداری کرج این بود که یک پروژه فرهنگی را تعریف و پیوست عمرانی برای آن داشته باشیم. خلق این پدیده کار دشواری بود و تلاش کردیم این آثار را اجرا کنیم.

کمالی‌زاده تاکید کرد: کرج شهر تنوع فرهنگی است و این باغ را به‌نام کمیسیون ملی یونسکو نامگذاری می‌کنیم تا میزبان برنامه‌های فرهنگی باشیم. متاسفانه ما مقصد گردشگری نیستیم اما با این اقدامات فاخر برگرفته از فرهنگ، تلاش می‌کنیم تبدیل به یکی از سایت‌های خوب گردشگری شویم.

در ادامه سرور بختی رئیس موسسه فرهنگی اکو عنوان کرد: پیش از همه جا دارد از کمیسیون ملی یونسکو و شهرداری کرج برای رونمایی از این باغ باشکوه فرهنگی تقدیر کنم. در فرهنگ مشرق‌زمین باغ جایگاه خاصی دارد و هرگاه مردم از مشغله‌ها و روزمره‌گی‌ها خسته می‌شوند به باغ می‌روند و باغ نماد زندگی است.

او تاکید کرد: عنوان گرفتن فرهنگ برای این باغ، برگرفته از خرد دیرین و اندیشه است. در زندگی مردم منطقه ما باغ جزیی جداناپذیر از زندگی بوده و گویی انسان‌ها افکار خود را با کاشتن بذر دوستی و رفاقت به نمایش می‌گذارند.

بختی ادامه داد: افتتاح این باغ فرهنگی را به فال نیک می‌گیرم و به‌نمایندگی از موسسه اکو اقدام عزیزان مبتکر را شادباش می‌گویم و امیدوارم همه شاهد به بار نشستن این باغ فرهنگی باشیم.

غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز تاکید کرد: ایران عزیز ما کشور گسترده و محل حضور فرهنگ و دانش عمیق و ریشه‌دار است و یکایک مردم ما گنجینه دانش و فرهنگ هستند که در جغرافیای گسترده زینت‌بخش این سرزمین هستند.

وی اظهار کرد: وجود اقدام و گویش‌ها ثروث است که بایدوجود این ثروت را به فرزندانمان آن‌را گوشزد کنیم زیرا نمی‌توان از جایی آن‌را به‌دست آورد.

تنوع اقوام و فرهنگ‌ها نعمت خدادادی است. انسان با این سرمایه‌ها زندگی و رشد می‌کند و به بالندگی می‌رسد. خداوند می‌فرماید: «ارزش شما به نیکویی و تقوای شماست لذا هیچ قومی و هیچ نسلی و جمعیتی به دیگری ارجحیت ندارد مگر در اخلاق و فرهنگ و دوستی و مهرورزی و نیکویی.»

غلامی ادامه داد: امیدوارم همه ما این پیش‌گامی را در فراهم کردن خوبی‌ها به مدد فرهنگ داشته باشیم. در شهر کرج کار خوبی را انجام دادند و شاید بشود گفت شهر کرج اولویت بیشتری را برای این مجموعه دارد زیرا این شهر یک باغ الوان از قومیت‌های ایران اسلامی است. به شهردار کرج تبریک می‌گویم. همچنین همکاران ما در کمیسیون ملی یونسکو تلاش کردند ظرفیت‌های فرهنگی شهرهای مختلف را به‌روز برسانند. خمیرمایه زیست و زندگی و شادکامی و آینده و امید در توجه به ریشه‌هاست که بالندگی‌ها را تقویت می کند. اگر می‌خواهیم کشوری استوار و نمونه در جوامع فرهنگی داشته باشیم باید فرزندانمان را با این فرهنگ آشنا کنیم و بی‌تردید آنان پاسداران خوبی برای فرهنگ خواهند بود.

در ادامه سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با تقدیر از شهرداری کرج در ایجاد این باغ فرهنگی عنوان کرد: از ایوبی دبیرکل محترم کمیسیون ملی یونسکو که همواره دغدغه فرهنگ را دارد و تلاش می‌کند دسترسی جهانی به نمادهای ایران تحقق یابد، تشکر ویژه می‌کنم. جهان و جهانیان از هر زمانی بیشتر به یکدیگر متصل شده و اتفاقات دنیا جدای از هم نیست. به‌طور حتم این باغ کوچک نماد ایران کوچک به تعبیر رهبر انقلاب محل گردشگری برای استان البرز می‌شود.

عاملی اذعان داشت: اقوام شریف متعلق به ایران شریف است و بودن اقوام کنار یکدیگر امری مهم است و تقویت و ارزش نهادن به اقوام تقویت ایران است. وقتی تعلق قومی و ملی را ارزیابی می‌کنند تعلق قومی از تعلق ملی نمی‌کاهد و اگر ما احترام همه اقوام را داشته باشیم احترام منابع اصلی ایران عزیز را فراهم کردیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نباید قومیت‌گرایی را طوری بیان کنیم که نشان از تقابل هویت ایرانی و اسلامی باشد چراکه این‌ها قوامساز هم هستند. تردید منشاء تشویش هویت است و در این میان قطعیت از بین می‌رود. وقتی ما نگاه تاریک به اقوام داشته باشیم و ارتباط اقوام تاریک شود، بازنمایی دروغین از اقوام صورت بگیرد. اگر در توسعه بین‌فرهنگی در سطح جهانی موفق شویم آرامش بیشتری به لحاظ زیست سرزمینی فراهم می‌شود. تردید میان اقوام خطرات عدم یکپارچگی را در پی دارد از این‌رو باغ فرهنگ یونسکو می‌تواند محمل تعامل اقوام ایرانی و همزیستی مسالمت آمیز باشد.

وی در خاتمه گفت: هرچه تاریخ قبل ورود اسلام و بعد از اسلام را می‌بینیم باهم بودن یک ارزش اجتماعی بوده است؛ در همایش حسینی همه اقوام در کنار هم قرار می‌گیرند و با تنوع و تکثر یک وحدت همساز و همراه را ایجاد می‌کنند.

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم ضمن قدردانی از از بانیان این باغ فرهنگ گفت: تصور می‌کنیم آموزش را باید یا در مدرسه داشت یا دانشگاه، ما آموزش رسمی و غیر رسمی داریم؛ آموزش رسمی در مدرسه و دانشگاه است و آموزش غیر رسمی در هر جایی ممکن است. در این باغ فرهنگ زمینه ایران‌شناسی را داریم؛ برای همه امکان سفر به همه جای ایران نیست اما می‌توانند با چند ساعت گردش در این باغ، نمونه‌ها را همچون جاهای مختلف ایران ببیند که این یک آموزش غیر رسمی مفید است که خوشبختانه امروز پدید آمده است . نمونه‌هایی از این باغ را در دیگر کشورها دیده بودم تا نسل جوانشان را با کشورشان آشنا کنند و آرزو داشتم این کار در کشور ما رخ دهد و مشتاق دیدن این تجربه بودم و صمیمانه به مردم کرج تبریک می‌گویم که نخستین نمونه این باغ در شهر آن‌ها ایجاد شد. بناهایی که در این مجموعه دیدیم جنبه فرهنگی و مردم‌شناسی دارد و می توان نمونه‌های تمدنی نیز به این باغ اضافه کرد.

حداد عادل ادامه داد: مردم هر منطقه ایران به‌ویژه مردم کرج نمونه‌ای از زندگی خود و معماری خود را در این باغ می‌بینند و این باغ فرهنگ به تحکیم هویت ملی کمک می‌کند. امروز که ما برای مقابله با تهاجم فرهنگی به حفظ هویت ملی نیاز داریم این ابتکارها فرهنگ غنی ما را محکم‌تر می‌کند.

وی تاکید کرد: امروز ملت ایران همبستگی خود را بیش از هر زمانی با انقلاب نشان داده و با تنوع دل‌انگیز اقوام و تنوع نواها و آیین‌ها به پر طاووسی شبیه است که هر تارش زیبایی خاصی دارد. سه هفته دیگر انتخابات ریاست جمهوری را داریم که باز می‌توانیم اراده خود را برای تعیین سرنوشت سیاسی به منصه ظهور برسانیم و بگوییم ملت ایران با تنوع فرهنگی یک ملت واحد بوده و امروز نیز یک ملت واحد است که برای سرافرازی خود تلاش می‌کند.

در ادامه پلاک باغ فرهنگ ایران کوچک و تمبر یادبود اولین باغ فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران با حضور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، کمالی‌زاده شهردار کرج، عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بختی رئیس موسسه فرهنگی اکو و جمعی از فعالان و چهره‌های فرهنگی رونمایی شد. همچنین نشان خلاقیت در مدیریت از سوی ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران به کمالی‌زاده شهردار کرج اهدا شد.

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ