خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

از تاریخچه تعزیه چه می‌دانیم؟

از تاریخچه تعزیه چه می‌دانیم؟

ماه محرم که می‌آید، به وفور واژه «تعزیه» را می‌شنویم. بعضی درباره ویژگی‌های منحصر به فرد این گونه نمایشی سخن می‌گویند، برخی از کم‌توجهی به آن شکایت دارند و تعدادی دیگر نیز می‌کوشند تا زنگار فراموشی را از آن بزدایند و برای مدتی کوتاه هم که شده، آن را در کانون توجه قرار دهند و به عنوان یک گونه نمایشی آن را بررسی کنند اما شاید هنوز بخشی از مردم ما با تاریخچه تعزیه آشنایی نداشته باشند.

ما در ایسنا به احترام این مخاطبان، نگاهی اجمالی به تاریخچه و چگونگی پیدایش شبیه‌خوانی و ارتباط آن با آیین‌های اساطیری می‌پردازیم.

آنچه پیش‌رو دارید، بخش کوتاهی است از کتاب «تاثیر ادبیات مکتوب بر مجالس شبیه‌خوانی» که به قلم محمد حسین ناصربخت، پژوهشگر و مدرس تئاتر و از سوی انتشارات «پرسمان» منتشر شده است.

به باور نگارنده این کتاب، عده‌ای معتقدند که تعزیه ریشه در آیین‌های مرسوم در دوران باستان دارد که جهت عزاداری برای قهرمان اسطوره‌ای ایران «سیاوش» که مظهر معصومیت و پاکی است، برگزار می‌شده است و این مراسم که سوگ سیاوش نام داشته، به گفته "ابوبکر محمد بن جعفر نرشخی" در کتاب «تاریخ بخارا» متعلق به قرن چهارم هجری تا روزگار نگارش کتاب بیش از سه هزار در بخارا قدمت داشته است.

در اجرای مراسم یاد شده چنانکه از تنها دیوارنگاره باقی مانده از این مراسم کهن در دره پنج کند تاجیکستان، که مربوط به قرن هفتم میلادی است، و شرح "نرشخی" در تاریخ بخارا بر می‌آید، مردم در دسته‌های عزاداری سازمان یافته با حمل جسد ساختگی سیاوش یعنی «شبیه‌سازی» کردن و خواندن نوحه و سرود هر ساله در موعدی مقرر، همچون تمامی مراسم آیینی، مراسم عزا و بزرگداشت این قهرمان را برپا می‌ساخته‌اند و چنانکه اشاره شد، بعدها مراسمی شبیه به این مراسم در قرن چهارم هجری توسط معزالدیوان دیلمی که فرمان آزادی عزاداری بر امام سوم شیعیان را صادر کرد، برپا شد که با دسته‌گردانی و دسته‌روی و شبیه‌سازی و نوحه‌خوانی انجام می‌پذیرفت . مراسمی که هر چند بعد از مدتی با ممانعت‌هایی از سوی حکومت به دلیل عکس‌العمل سایر مذاهب اسلامی رو به رو شد، اما سرانجام پس از تبدیل شدن مذهب شیعه به مذهب رسمی کشور در دوره صفویه گسترش یافت و شرایط پدید آمدن شبیه‌خوانی را پدید آورد.

با توجه به همین اسناد و شباهت‌های بین مراسم فوق‌الذکر و موضوع و شخصیت‌های مطروحه در آن است که گروهی تعزیه را به آیین اساطیری سوگ سیاوش مربوط می‌سازند، هر چند که عده‌ای دیگر نیز این نمایش را ادامه منطقی مجالس روایت و تذکار نمایشی نقالان، شاهنامه‌خوانان، سخنوران، مداحان، حکایت‌خوانان و قصه‌گویان داستان‌های حماسی و مذهبی می‌دانند ، مجالسی که از دیرباز در سرتاسر فلات ایران رواج داشته است که البته هر دو نظر نیز می‌توانند صحت داشته باشند زیرا در دوره صفویه که شبیه‌خوانی آغاز به شکل‌گیری نمود، شرایط لازم برای گسترش همه این اتفاقات پدید آمد و چنانکه این نظریات را بپذیریم، حضور و تاثیر اساطیر ایران در مجالس تعزیه طبیعی به نظر خواهد رسد.

در بخش دیگری از این کتاب می‌خوانیم:

دو اندیشه مهم «شهادت» و «انتظار» که محورهای اصلی در شکل‌گیری نمایش شبیه‌خوانی هستند، هر دو در اندیشه ایرانی مسوبق به سابقه بوده و هسته اصلی تفکر مستتر در اساطیر ایرانی را تشکیل می‌دهند و البته به دلیل همین پیوندهای تنگاتنگ بین اندیشه تجلی یافته در مجالس تعزیه با باورهای کهن ایرانیان است که این نمایش مردمی به ارتباطی غبطه‌برانگیز با مخاطب دست می‌یابد، ارتباطی که محققی آمریکایی چون پیتر چلووسکی را که خود در سرزمین دیگر پرورش یافته و به همین علت آنچنان که خود نیز اذعان دارد هیچگاه به درک کامل این مجالس نایل نخواهد آمد، چنان تحت تاثیر قرار می‌دهد که می‌نویسد:

«تعزیه چنان نمایش انسانی و جدی است که کل جوهره اندیشه و عواطف مربوط به حیات، مرگ، خدا و انسان همنوع را در بر می‌گیرد، برای جویندگان تاریخ هنر و کسانی که با تئاتر تجربی سر و کار دارند، تعزیه از انگیزش آدم‌ها و تجارب نوین تئاتری خبر می‌دهد.»

باید ریشه تعزیه در ایران را در قرن دوازدهم جست‌وجو کرد - خبرگزاری مهر |  اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

عکس تزیینی و مربوط به اجرای تعزیه در دوران قاجار است

تصویر نویسنده خوزتوریسم

پراستفاده‌ترین متن فارسی در جهان چیست؟

پراستفاده‌ترین متن فارسی در جهان چیست؟

پژوهشگر و عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی می‌گوید: شعر عاشورایی محتشم کاشانی پراستفاده‌ترین متن فارسی در جهان است.

به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، مرتضی رضوان‌فرد پژوهشگر و عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی که به تهیه شناسنامه برای کتیبه‌های فارسی در جهان مشغول است، وی با اشاره به کتاب «میراث مشترک ایران و جهان با تکیه بر کتیبه‌های فارسی» که در فرهنگستان هنر منتشر خواهد شد، گفت: موضوع این کتاب کتیبه‌های فارسی در گستره جهانی است و دربردارنده حوزه تاثیرگذاری فرهنگ و تمدن ایرانی است. چندسالی است که تلاش دارم کتیبه‌های فارسی را در سراسر جهان شناسایی و مستند کنم، بنابراین به صورت میدانی به مناطق مختلف می‌روم و کتیبه‌ها را مستند می‌کنم که پس از خوانش و تهیه متن کتیبه‌ها، همراه با تصویر ساختمان و خود کتیبه، در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

و در ادامه بیان کرد: گستره فعالیت‌هایم از شرقی‌ترین بنادر آسیا شروع می‌شود و تا آفریقا و اروپا ادامه دارد و خوشبختانه تعداد نسبتا زیادی کتیبه فارسی در این گستره وجود دارد که اطمینان دارم موضوع و محتوای این کتاب برای ایران‌شناسان و ایران‌دوستان بسیار جذاب خواهد بود.

رضوان‌فرد همچنین با اشاره به ترجیع‌بند محتشم کاشانی در کتیبه‌های فارسی که در بخش مذهبی کتاب آورده شده است، گفت: اولین‌بار در مسجد شاه‌عباس صفوی در شهر دربند داغستان روسیه (شهری که خسرو انوشیروان و پدرش قباد ساسانی به عنوان بام تمدن ساسانی ساخته‌اند) مرثیه محتشم را در حاشیه محراب دیدم، بعد در برمه یا همان میانمار در شرق آسیا، کاظمین عراق، زنگبار و دارالسلام در تانزانیا و بندر مومباسا در کنیا. باید بگویم شعر محتشم در وصف عاشورا فراوان‌ترین متن فارسی است که من از شرق آسیا تا شرق آفریقا مستند کرده‌ام.

رضوان‌فر درباره دلایل فراوانی ترجیع‌بند محتشم در این گستره جغرافیایی بیان کرد: به نظرم یکی از دلایلش قدرت و استحکام ساختار این شعر است، چون شاعران نام‌آور بسیاری مرثیه‌سرایی کرده‌اند، اما این مقدار تاثیرگذار نبوده است. دوم این‌که به قول مرحوم جابر عناصری حضور جنبه‌های نمایشی و صحنه‌پردازی قدرتمند در این شعر باعث اثربخشی و ماندگاری آن شده است.

این مرثیه از ابتدا «باز این چه شورش است؟ که در خلق عالم است» با یک عظمت و حماسه آغاز می‌شود. نوع نگاه محتشم نوعی رستاخیز و قیامت در کل جهان عالم است و در کنار این عظمت از مظلومیت و ظلمی که نه فقط به امام حسین (ع) بلکه ظلمی که به پنج تن آل عبا صورت گرفته می‌گوید.

‌می‌توان گفت ترجیع‌بند محتشم، پرچم و بیانیه تشیع در مناطق مختلف جهان است. حتی می‌شود گفت موضوعی ایدئولوژیک برای حکومت صفویه بوده که ابتدا به عنوان نماد دولت صفوی و بعد نماد تشیع در کشور‌های مختلف مطرح شده است.

البته اضافه کنم دو علامت را در این کشور‌ها بسیار دیدم؛ یکی علامت شیر و خورشید که در مساجد و قبور و بنا‌های مختلف استفاده شده و به نظر می‌رسد نشان ایرانی بودن است و بعد ترجیع‌بند محتشم که نماد شیعه بودن است.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

اولین هواپیمای خریداری شده ایران

اولین هواپیمای خریداری شده ایران

عکس نایاب از یک فروند هواپیمای "یونکرس-ای ۱۳"، نخستین هواپیمایی که ایران خریداری کرد در مکانی نامعلوم را مشاهده مي کنيد.

این هواپیما در سال ۱۳۰۱ شمسی از نمایندگی شرکت یونکرس آلمان در تهران برای ارتش خریداری شد تا از آن به عنوان هواپیمای ارتباطی و ترابری نظامی بهره برداری شود. گفتنی است شرکت یونکرس ۴ سال بعد اولین و نخستین شرکت هواپیمایی در ایران را دایر کرد و با ۶ هواپیمای یک موتوره و یک هواپیمای سه موتوره پرواز‌هایی بین شهر‌های مختلف ایران برقرار کرد. پرواز‌های این شرکت در مسیر قصرشیرین به بغداد، زاهدان به دهلی، مشهد به کابل، بندر انزلی به باکو، بندر بوشهر به کراچی و بمبی، خرمشهربه بصره و تبریز به تفلیس بر قرار بود. این شرکت تا سال ۱۳۱۲ در ایران فعالیت می‌کرد.

عکس از اولین هواپیمای خریداری شده تاریخ ایران

تصویر نویسنده خوزتوریسم

توریسم غذایی راهکاری مغفول در توسعه گردشگری/در برندسازی غذای ایرانی موفق نبوده‌ایم

توریسم غذایی راهکاری مغفول در توسعه گردشگری/در برندسازی غذای ایرانی موفق نبوده‌ایم

یک کارشناس گردشگری با تأکید بر ظرفیت توریسم غذایی برای توسعه صنعت گردشگری ایران گفت: اگر بهترین تولیدات را داشته باشیم اما بازار مصرف را پیدا نکنیم هیچ توفیفی بدست نمی‌آید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، توریسم غذایی در توسعه صنعت گردشگری از طریق جذب انگیزه و علاقمند کردن گردشگران داخلی و خارجی، تأثیر بسزایی داشته و همواره مورد توجه بوده است.

بدون شک تنوع قومیت‌ها و گستردگی ایران در طول ادوار تاریخی گذشته باعث تنوع غذایی و وجود گونه‌های مختلف غذایی در اقصی نقاط ایران شده است که در حوزه مباحث توسعه صنعت گردشگری معمولا با کم توجهی و غفلت مواجه  شده است.

در همین ارتباط مرتضی خاکسار کارشناس گردشگری و مدرس دانشگاه که در مصاحبه با  برنامه‌ای رادیویی سخن می گفت معتقد است کشور ایران به واسطه تنوع اقلیمی و همچنین وجود قومیت‌های مختلف از جمله  2500 نوع غذای متنوع و 109 نوع نوشیدنی ظرفیت‌های لازم در حوزه توریسم غذایی را کاملا داراست.

به عقیده وی انجام اقداماتی مانند برنامه‌ریزی مدون، اصلاح ساختار آموزشی و یا تدریس رشته‌های آشپزی در دانشگاه‌ها و همکاری متقابل آن‌ها با دانشگاههای بین‌المللی می‌تواند به یاری شناسایی ذائقه جامعه مهمان برای استقبال در جامعه میزبان بیاید. اما عدم برنامه‌ریزی و برندسازی غذاها یکی از نقاط ضعف در این مقوله است؛ برای مثال ته‌چینی که در استان اصفهان تهیه میشود با ته چینی که در آذربایجان، یزد و یا فارس پخته می‌شود طبخ هرکدام دارای تنوع است.

خاکسار موفقیت در هر امر تولیدی را در گرو معرفی و تبلیغ آن دانست و گفت: اگر بهترین تولیدات را داشته باشیم اما بازار مصرف را پیدا نکنیم هیچ توفیفی بدست نمی‌آید. در زمینه توریسم غذایی نیز همین اصل است. بر همین اساس  یکی از راه‌های موثر در توسعه توریسم غذایی ایجاد نظم از طریق دسته‌بندی و تخصیص بارکد به هر غذا و انتشار آن از طریق مجلات و سایت‌های داخلی و بین‌المللی توسط مهندسین صنایع غذایی و متخصصین مربوطه است.

در این صورت شخص می‌تواند از طریق بارکد مختص به هر غذا تمام اطلاعات مربوطه از قبیل نوع طبخ، ادویه بکار رفته و ... را بدست آورد. در واقع این اتفاق در نهایت منجر به ایجاد یک شناسنامه برای هر غذا می شود.

این کارشناس گردشگری در پایان هرگونه توفیقی در زمینه توسعه توریسم غذایی و توسعه صنعت گردشگری را در گرو برنامه‌ریزی مدون، استفاده از تجربه افراد متخصص در بدنه دستگاه‌های مسئول و انجام اصلاحات ساختاری مقتضی مانند بارکد سازی برای غذاهای ایرانی، دانست  که نتیجه آن ایجاد توسعه‌ای پایدار اقتصادی به کمک صنعت گردشگری در افق ده ساله آینده خواهد بود.

توریسم غذایی راهکاری مغفول در توسعه گردشگری/در برندسازی غذای ایرانی موفق نبوده‌ایم

تصویر نویسنده خوزتوریسم

نخستین جشنواره ملی دوسالانه ایران‌بانان برگزیدگان خود را شناخت

نخستین جشنواره ملی دوسالانه ایران‌بانان برگزیدگان خود را شناخت

در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی دوسالانه ایران‌بانان ضمن اعلام برگزیدگان از دو مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌های یزد و همدان به پاس بیشترین همکاری با تشکل‌ها تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، اختتامیه نخستین جشنواره ملی دوسالانه ایران‌بانان به‌همت شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، با حضور حسین اله‌بداشتی مدیر کل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و داوران این جشنواره، امروز چهارشنبه ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۰ در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد. همچنین مخاطبان به‌صورت آنلاین این مراسم را همراهی کردند.

مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با عرض تسلیت به‌مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله حسین درباره هدف برگزاری این جشنواره بیان کرد: «با شروع مجدد فعالیت‌های دفتر، پیشنهاد ارزیابی عملکرد تشکل‌ها در حوزه‌های تخصصی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطرح و با رویکرد حمایت و تقدیر از تشکل‌های فعال برگزاری این جشنواره برنامه‌ریزی شد.»

او برگزاری کارگره‌های توانمندسازی را از برنامه‌های ۱۴۰۰ این دفتر اعلام و برای شرکت در سوگواره عکاسی ایام محرم از علاقه‌مندان دعوت کرد.

مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزاری این جشنواره را پل ارتباطی برای همکاری بین وزارتخانه و تشکل‌ها عنوان و ابراز امیدواری کرد با پایان کرونا فعالیت تشکل‌ها رونق بگیرد و قدم‌های خوبی در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برداشته شود.

در ادامه احمد طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران به بهانه آغاز قرن جدید به بررسی تاریخچه فعالیت انجمن‌ها و سمن‌ها در ایران پرداخت.

او با اشاره به اینکه موضوع سمن در ایران بین دو دوره ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۵ و بعد از آن تا کنون تقسیم می‌شود، افزود: «در دوره اول و با انقلاب مشروطه تغییر و تحول فرهنگی و اجتماعی در ایران به وجود آمد و تجار صاحب نماینده در مجلس آن دوران شدند. همچنین در این دوران بسیاری از گروه‌ها دارای حقوق مدنی و قانونی شدند و با اهمیت پیدا کردن حوزه آموزش مدرسه‌سازی گسترده در سراسر کشور انجام و اداره آن‌ها به افراد غیر حکومتی واگذار شد.»

او همچنین انجمن آثار ملی را از مهم‌ترین سمن‌های حوزه میراث‌فرهنگی در گذشته عنوان کرد که البته در ادامه به بخش دولتی واگذار شد.

احمدی رصد کردن موضوع انتخابی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی بودن را از مهم‌ترین ویژگی‌های یک انجمن و سمن موثر دانست و نقش آگاهی‌بخشی را برای آن بسیار با اهمیت عنوان کرد.

در ادامه مراسم پس از پخش کلیپی از جلسات داوری برای حاضران در جلسه و افرادی که به صورت آنلاین با مراسم همراه بودند، بیانیه این هیئت متشکل از علیرضا قلی‌نژاد پیربازاری، احمد بیرانوند، رضا ملاحسینی، آزاده عابدین‌زاده، حسن میرزایی، ابوالفضل میرقاسمی، حسام نراق، نگار نادری‌پور، علی فعله‌گری توسط قلی‌نژاد قرائت و برگزیدگان تشکل‌های برتر به شرح زیر اعلام شد:

تشکل‌های برگزیده در حوزه‌های سه‌گانه:

انجمن زیگورات شوش استان خوزستان
انجمن دوستداران و حافظان میراث‌فرهنگی گلپایگان استان اصفهان
انجمن دوستداران و پژوهشگران توسعه گردشگری دزفول (دژ پارس) استان خوزستان

تشکل‌های برتر:

تشکل‌های برتر در حوزه بحران: انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی تیران و کرون استان اصفهان
تشکل برتر در حوزه مناطق روستایی و کم‌برخوردار: انجمن آیین کیش تالش استان گیلان
تشکل برتر در حوزه صنایع‌دستی: انجمن جمعیت همیاران سبز استان گیلان
همچنین از مطصفی فاطمی مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد و علی مالمیر مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان به پاس بهترین همکاری و همراهی با تشکل‌ها تقدیر شد.

بندانی از استان گلستان و تلقند از استان بوشهر دو کارشناسی بودند که به‌دلیل بیشترین همکاری با تشکل‌ها توسط هیئت داوران انتخاب و معرفی شدند.

در ادامه به احترام و بزرگداشت مرحوم مهدی بامداد از فعالان حوزه‌های مردم‌نهاد لوح تقدیری به دختر این بزرگوار تقدیم شد.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

تولید لباس ورزشکاران 14 کشور حاضر در المپیک در اندیمشک

تولید لباس ورزشکاران 14 کشور حاضر در المپیک در اندیمشک

در مسابقات المپیک توکیو 2021 یک شرکت خوزستانی تولید کننده لباس‌های ورزشی، لباس ورزشکاران 14 کشور حاضر در المپیک را تامین می‌کند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، امروز خبری مبنی بر اینکه « شرکت تولید کننده  لباس ورزشکاران 14 کشور در مسابقات المپیک توکیو خوزستانی است» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که موجی از غرور ملی و خوزستانی را برای کاربران فضای مجازی به دنبال داشت.

مجید ساعدی مدیر عامل شرکت مجید مروژ ایرانیان با تایید این خبر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد:  در المپیک توکیو 14 کشور از محصولات دوبنده مجید مروژ استفاده می‌کنند.

وی  با بیان اینکه بار اولی نیست که در مسابقات جهانی ورزشکاران کشورهای مختلف از محصولات شرکت ما استفاده می‌کنند، افزود: در سال مسابقات المپیک ریو 2016   نیز  حدود 35  کشور از دوبندهای شرکت مجید مروژ ایرانیان استفاده کردند.

مدیر عامل شرکت مجید مروژ ایرانیان گفت: علاوه بر بازی‌های المپیک فدارسیون‌هایی که راغب به استفاده از دوبندهای مجید مروژ ایرانیان بودند از تولیدات ما نیز استفاده می‌کردند.

ساعدی با  ابراز از تاثیر  شیوع  ویروس کرونا بر مراودات بین المللی این شرکت، بیان کرد: در این مدت چندین کشوری که از محصولات ما استفاده می‌کردند با زور غول‌های بزرگ ورزشی مثل شرکت نایک وآسکس و... که به کشتی برگشته بودند بازار فروش این  محصولات را از ما گرفتند.

وی عنوان کرد: قطعاً ادامه کار ما به ارتباطات قوی نیاز دارد که خودم شخصاً در این چندسال سعی کردم این ارتباط را قطع نکنم تا بتوانم جوابگوی قهرمانانی باشم که به دوبندهای مجید علاقه داشتند.

ساعدی گفت: روزی که تصمیم گرفتم کارخانه را از تهران به  شهرستان اندیمشک منتقل و  راه اندازی کنیم یکی از دوستانم که تاجاری در تهران است به بنده گفت: راه‌اندازی کارخانه در اندیمشک توجیه اقتصادی ندارد که به وی گفتم: مگر شرکت‌های  نایک و آدیداس و...کارخانه‌های خودشان در مراکز شهرها راه‌اندازی کردند.

وی با بیان اینکه لباس ورزشکاران را معمولاً  فدراسیون‌ کشورها مستقیماً سفارش می‌دهند، افزود: اکنون تولیدات ما به حدی معروف شده است که کشتی گیران به طور مستقل لباس‌های مورد نیاز خود را سفارش می‌دهند.

ساعدی بیان کرد: با توجه به علاقه‌ای که شهر محل تولدم (اندیمشک) دارم سرمایه‌گذاری سنگینی در این شهرستان انجام دادم و وقت و آموزش‌های لازم را  برای این کار فراهم شد تا اینکه  به کمک بچه‌های اندیمشک کارخانه فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با تاکید بر اینکه این شرکت خصوصی است و هیچ وام و یا کمکی از دولت نگرفته و روی پای خود ایستاده است، گفت: در این مدت اگر فدراسیونی از محصولات ما استفاده کرده دست آن را می‌فشاریم و فدارسیون‌هایی که چوب لای چرخ کارمان گذاشتند برای آن‌ها آرزوی موفقیت می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، شرکت مجید مروژ ایرانیان با یک برنامه بیزینس پلن کار خود را از سال 2004 آغاز  و در سال 2008 به عضویت فدراسیون والیبال جهانی درآمده است که برای این عضویت  سالیانه مبلغی معادل 30 هزار دلار آمریکا پرداخت می‌کند.

این شرکت در سال 2013  اسپانسر والیبال ساحلی دنیا را قبول کرد  که  هزینه‌ای  در حدود 2 میلیون یورو برای شرکت خرج داشت.

در همین سال نیز (2013) با کشور آذربایجان مارکتینگ بازرگانی بازاریابی بین الملی را آغاز کرد که این  فعالیت به تدریج به مجارستان، ترکیه، رومانی و برخی کشورهای اروپایی انتقال پیدا کرد.

انتهای پیام/

تولید لباس ورزشکاران 14 کشور حاضر در المپیک در اندیمشک

تصویر نویسنده خوزتوریسم

تدوین فوری برنامه ملی و جامع به منظور مدیریت احیای صنعت  گردشگری

تدوین فوری برنامه ملی و جامع به منظور مدیریت احیای صنعت  گردشگری 

زیبا راکی فعال گردشگری و رئیس انجمن  سفیران گردشگری خوزستان در دیدار با دکتر سیدکریم حسینی ، نماینده مردم شریف اهواز ، باوی ،حمیدیه و  کارون،ضمن  ابراز نگرانی از تاثیرگذاری ویروس کرونا  در شرایط فعلی بر صنعت گردشگری و با درخواست  تاکید نمایندگان به دولت  بر تدوین فوری برنامه ملی و جامع به منظور مدیریت احیای  صنعت گردشگری، گزارش کامل مطالعات  خود را از وضعیت بنگاه ها و موسسات گردشگری خوزستان به عنوان ذی نفعان  صنعت گردشگری که از زمان شیوع  ویروس کرونا تاکنون متحمل  ضرر و زیان اقتصادی فراوان شده اند  را ارائه نمود

گزارش کامل در ادامه نوشته 

 

ادامه نوشته
تصویر نویسنده خوزتوریسم

خوزستان در پرونده ثبت‌جهانی ایذه در یونسکو شانس بالایی دارد

مدیرکل دفتر ثبت‌ آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور

خوزستان در پرونده ثبت‌جهانی ایذه در یونسکو شانس بالایی دارد

 

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی معتقد است باتوجه به قرارگیری آثار ایذه از سال ۲۰۰۷ در لیست موقت یونسکو، این شهر از شانس بالایی برای ثبت‌جهانی شدن برخوردار است.

مصطفی پورعلی در گفت‌وگو با خبرنگار روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان پیرامون پرونده ثبت‌جهانی ایذه در یونسکو اظهار کرد: «باتوجه به قابلیت‌های ویژه استان خوزستان در موضوع مناطق دارای ارزش بالای تاریخی، شهرستان ایذه از جمله مناطقی است که با داشتن آثار متعدد، این قابلیت را دارد تا در قالب منظر فرهنگی ـ باستانی، ارزیابی جهانی شود.»
 
مدیرکل دفتر ثبت‌ آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور ادامه داد: «پیشنهاد ما این است که پرونده ثبت‌جهانی این شهر، ارزیابی دوباره و مانع‌زدایی شود تا با نهائی شدن این روند، استان خوزستان در موضوع ثبت‌جهانی یکبار دیگر از شانس‌های تصاحب این عنوان قرار گیرد و به شخصه معتقد هستم که این پرونده باید یکی از اولویت‌های کشور قرار بگیرد.»
 
او با تأکید بر ایجاد شرایط لازم در استان برای سرعت‌بخشی در مانع‌زدایی‌های موجود در پرونده ثبت‌جهانی ایذه گفت: «نیاز است که استان خوزستان با توان بیشتر در رفع موانع این پرونده وارد عمل شود و در هماهنگی‌های لازم در سطح مدیریت استان و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با ادارات و ارگان‌ها و نیز موانع پیش رویِ درون‌شهری ایذه جدیت بیشتری به خرج داده شود.»
 
پورعلی افزود: «اعتقاد ما بر این است که آثار ایذه به لحاظ ارزش‌های برجسته، فاکتورهای میراث‌جهانی را دارند و با وجودی که آثار این شهرستان از سال ۲۰۰۷ در لیست موقت یونسکو قرار گرفته‌اند، به لحاظ زمانی استان خوزستان سه سال جلو است و در این پرونده دست بالا را دارد.»
 
او خاطرنشان کرد: «چنانچه ارگان‌ها و انجمن‌های درگیر در پرونده ثبت‌جهانی ایذه بتوانند در بحث تملک  و آزادسازی اراضی دارای معارض تسهیل‌گری کنند، شرایط برای خوزستان مهیا است تا اثر چهارم این استان نیز به ثبت‌جهانی برسد و نیاز است در این‌باره با درخواست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان جلسه‌ای پیرامون این پرونده در تهران داشته باشیم.»
 
سیدحکمت‌اله موسوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان نیز در این‌باره بیان کرد: «یکی از مهم‌ترین اقداماتی که مجموعه ما باید در خصوص سرعت‌بخشی به روند پرونده ثبت‌جهانی ایذه انجام می‌داد، موضوع تعیین حریم و عرصه‌ای بود که به سرانجام رسید و تلاش ما در مجموعه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درحال حاضر، رفع نواقص و موانعی است که باعث افزایش شانس استان در پرونده ثبت‌جهانی ایذه می‌شود.»

nonhighslide

تصویر نویسنده خوزتوریسم

واکنش سریع خارجی‌ها به ثبت جهانی راه‌آهن ایران

واکنش سریع خارجی‌ها به ثبت جهانی راه‌آهن ایران

یکی از مجریان گردشگری راه‌آهن گفت: ثبت راه‌آهن سراسری ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با واکنش سریع برخی گردشگران و آژانس‌های خارجی مواجه شد؛ پیام‌هایی فرستاده شده که برای سفر در مسیر جهانی‌شده ابراز علاقه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، راه‌آهن شمال ـ جنوب ایران که بندر ترکمن را در شمال به بندر امام خمینی در جنوب متصل می‌کند، در چهل و چهارمین کمیته میراث جهانی یونسکو ثبت شد. طول مسیر ثبت‌شده حدود ۱۴۰۰ کیلومتر است که همزمان با آن ۸۹ ایستگاه منتخب به دلیل ارزش‌های تاریخی و کارکردی، مستندنگاری و همراه با پل‌های شاخص، تاسیسات و لوکوموتیوهای تاریخی ثبت شده است.

محمد محسنیان ـ پژوهشگر راه ‌آهن، مبتکر و مجری گردشگری راه‌آهن ـ درباره اثر این ثبت در گردشگری، اظهار کرد: معمولا یکی از انگیزه‌ها و عوامل کنجکاوی برای انتخاب مقصدِ سفر، فهرست میراثی است که در یونسکو ثبت شده، وقتی راه‌آهنِ یک کشور آن هم با این گستردگی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده باشد، حتما علاقه و کنجکاوی ایجاد می‌کند.

اما او به مشکلی در سفرهای ریلی اشاره کرد و افزود: حالا که راه‌آهن ایران مقصد عمومی‌تری شده است، اگر گردشگران خارجی و حتی داخلی بخواهند در این مسیر سفر کنند، وضعیت و زیرساختِ نامناسب مسیر و امکانات راه‌آهن را که ببینند، ضدتبلیغ می‌شود.

وی افزود: به نظرم راه‌آهن سراسری، در همین محدوده‌ای که ثبت جهانی شده است، دو مسیر بسیار جذب برای سفر دارد؛ گرمسار تا شیرگاه و درود تا اندیمشک، درحالی‌که همین مسیرها ضعیف‌ترین زیرساخت را دارند که خیلی حیف است. در مسیر ریلی شمال، دست‌کم یک جاده در نزدیکی راه‌آهن وجود دارد و می‌توان از طریق آن زیبایی مسیر ریلی را هم مشاهده کرد، اما در مسیر جنوب همین مقدار امکانات را هم نداریم و این خیلی حیف است که چنین فرصتی را در گردشگری از دست بدهیم.

سال ۹۶ وقتی اولین قطار گردشگری را راه‌اندازی کردیم، هر رام (واحد شمارش) قطار را ۹۰۰ هزار تومان کرایه می‌کردیم، اما راه‌آهن یک‌باره به این نتیجه رسید که چرا به این سفرها یارانه بدهد و قیمت را تا ۱۶ میلیون تومان برای کرایه هر رام افزایش داداو که در یک گفت‌وگوی مجازی حاضر شده بود، درباره مشکل شاخص گردشگری ریلی، اظهار کرد: حدود مسؤولیت‌ها در این حوزه تعریف نشده است. قطار گردشگری یعنی قطاری اختصاصی با امکانات متناسب که با هدف خاصی در مسیر ریلی حرکت می‌کند و در برخی نقاط از راه‌آهن توقف دارد، اما آیا شما چنین امکاناتی را می‌بینید؟

محسنیان درباره صرفه اقتصادی گردشگری ریلی نیز گفت: مصداقی در این‌باره صحبت کنم، سال ۹۶ وقتی اولین قطار گردشگری را راه‌اندازی کردیم هر رام (واحد شمارش) قطار را ۹۰۰ هزار تومان کرایه می‌کردیم، اما راه‌آهن یک‌باره به این نتیجه رسید که چرا به این سفرها یارانه بدهد و قیمت را تا ۱۶ میلیون تومان برای کرایه هر رام افزایش داد تا حالا که به قیمت آن اشاره نمی‌کنم چقدر زیادتر شده است. از طرفی، محدودیت‌های کرونا مزید بر علت شده و نمی‌توان قیمت را سر به سر تعیین کرد. فکر نمی‌کنم دیگر با ۳۵۰ هزار تومان هم بتوان سفر ریلی یک‌روزه برگزار کرد.

او در ادامه بیان کرد: البته که این گرانی در سفرهای زمینی هم اتفاق افتاده است، اما آن سفر با قطار قابل قیاس نیست، چون شما تجربه توقف در نقاطی از راه‌آهن را دارید که با هیچ وسیله و در هیچ شرایط دیگری چنین امکان و فرصتی را پیدا نمی‌کنید. به هر حال هزینه‌های سفر به قدری گران شده که سفر از سبد قشر متوسط جامعه خارج شده است.

محسنیان درباره اولویت راه‌آهن با توجه به ثبت جهانی نیز گفت: اولویت راه‌آهن سفرهای برنامه‌ای است. در ابتدا هم خیلی سخت بود مسؤولان آن را توجیه کنیم که برای قطار گردشگری مقصد هدف نیست، بلکه مسیر اهمیت دارد. از طرفی، بار برای مجموعه راه‌آهن صرفه اقتصادی بیشتری دارد. درست است که اولویت یک را به قطار مسافری می‌دهد، اما در واقع این یک لطف به شمار می‌آید. راه‌آهن ریالی از قطار گردشگری سودی نمی‌برد، ولی به لحاظ ارتقاء برند و وجهه برایش صرفه دارد

واکنش سریع خارجی‌ها به ثبت جهانی راه‌آهن ایران
تعصویر تزینی است
تصویر نویسنده خوزتوریسم

عکس/ لبخند خورزستان

 

 لبخند خورزستان

پس از گذشت چند روز از جاری شدن آب در رودخانه های استان خوزستان و زنده شدن امیدهای مردم برای کشاورزی و دامداری، لبخند رضایت دوباره بر چهره مردم این استان نقش بست.

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ