خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

چکش‌ تنها بازمانده هنر ورشوسازی در خوزستان همچنان می‌نوازد

حکایت هنرمندی که با فراموشی می‌جنگد؛

چکش‌ تنها بازمانده هنر ورشوسازی در خوزستان همچنان می‌نوازد

دزفول- اگر زمانی طنین آهنگین چکش ورشو سازان در بازار قدیم دزفول نوای شورانگیز زندگی اصیل را تداعی می‌کرد اما امروز غربت و فراموشی سهم تنها بازمانده این هنرِ ۱۵۰ ساله شده است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- رؤیا رجبی: برای گفت‌وگو با تنها بازمانده صنعت ورشو سازی در خوزستان وارد بازار قدیم دزفول می‌شوم. بازاری که کوچه‌پس‌کوچه‌هایش بوی ناب تاریخ می‌دهد و هنوز در حجره‌هایش زندگی جاری است و در چهارسوق و راسته‌هایش می‌شود نبض شهر را گرفت.

از هنرهای دیرین شهر تک نشانه‌هایی در میان بازار مانده است و همین نشانه‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، حرف‌هایی برای روایت هنرهای اصیلی که شهر را با آنها می‌شناختند و می‌شناسند… از خراطی و نمدمالی و کپوبافی تا گلیم‌بافی و ورشو سازی… هنرهایی که این روزها شاید به اندازه قبل پررونق نباشند اما طرفداران و مشتریان خاص خود را دارند.

کوچه‌پس‌کوچه‌های بازار را رد می‌کنم و به مغازه‌اش نزدیک می شوم… در گوشه‌ای از بازار تاریخی شهر، روی چند متر از زمین خدا در کوچه‌ای که مُشرف به یک گذر زیبای تاریخی است به عاشقی مشغول است؛ چند دقیقه اول اعلام حضور نمی‌کنم تا کارش را نظاره‌گر باشم.

روی صندلی‌اش در کنجِ مغازه کوچکش که هیچ بویی از دنیای مدرن امروز نبرده، نشسته و با تمام دقت با چکش روی اثر تقریباً آماده‌اش می کوبد تا هنر بسازد و با پایبندی به عشقش (ورشو سازی) فخر بفروشد. پی در پی و آهنگین چکش می‌زند و هرچند ثانیه جای چکش‌ها را بررسی می‌کند.

دست‌هایش سرخ و سیاه از سال‌ها هم‌آغوشی با چکش و ورشو شده است و هر سال که از عمرش سپری شده، چکشی بیش‌تر نواخته بر تن ورشو و حال آبدیده‌ٔ صنعت ورشو سازی و یکی یک‌دانه این هنر در خوزستان شده است.

همان‌طور که محو هم‌نوازی چکش و ورشو می‌شوم از خودم می پرسم که «هزاران ضربه فقط برای یک لقمه نان؟» پاسخ قطعاً منفی است بلکه این ضربه‌ها برای استحکام پیوند ناگسستنی عشقی است که نه تنها آتشش کم نشده بلکه هرروز شعله‌ورتر می‌شود.

بازار قدیم دزفول چند سال است که به‌جز «استاد رحمان گل»، ورشو ساز دیگری به خود ندیده است. مابقی استادکاران این هنر، تسلیم گذر عمر شده و به دلیل کهولت سن و یا مرگ از بازار رخت بربسته‌اند و اکنون گویی استاد گل، ورشو سازی را به انحصار خود درآورده است.

اما نه این یکی یک‌دانه بودن در بازاری به این بزرگی حکایت از یک درد دارد، دردی که بوی فراموشی می‌دهد؛ دردی که می‌گوید دیگر کسی نیست که به این هنر و صنعت دستی اصیل روی بیاورد و این موضوع استاد گل را سخت نگران کرده است، نگران روزی که دیگر نباشد و با نبودنش ورشو سازی برای همیشه به دست فراموشی سپرده شود.

۴۵ سال است که ورشو سازی بخشی از وجودش که نه بلکه تمام وجود و زندگی‌اش شده است و این پایبندی استاد گل به هنری که امروزه با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر زندگی امروزی و مدرن شدن سبک زندگی مردم در حال منسوخ شدن است، موضوع ساده‌ای نیست.

از افکارم خارج می‌شوم و به استاد گل نزدیک می‌شوم، خودم را که معرفی می‌کنم با لبخندی مملو از مهربانی دعوتم به مصاحبه را می‌پذیرد.

در میان شلوغی‌های مغازه‌اش که پر از ابزار آلات و تکه‌تکه‌های ورشو است، چشمم به یک صندلی کوچک آهنی می‌خورد که با اجازه روی آن می‌نشینم، در و دیوار مغازه را برانداز می‌کنم، حتی تلویزیون حجره استاد گل نیز قدیمی است؛ اینجا همه چیز بوی ناب تاریخ و اصالت و تمدن می‌دهد و منی که حس می‌کنم در تاریخ جا مانده‌ام… دقایقی طول می‌کشد تا از این حال و هوا خارج شده و گفت‌وگو را آغاز کنم.

رحمان گل، ۵۶ ساله است و سابقه حضورش در این عرصه به سال ۱۳۵۵ بر می‌گردد. وی این هنر اصیل را از خانواده مادری‌اش به ارث برده و حال نه تنها میراث دار پدربزرگ مادری و دایی خود بلکه میراث دار یک صنعت و هنرِ بیش از ۱۵۰ ساله در خوزستان و کشور شده است.

روایتِ عاشقی با ورشو

خودش درباره چگونگی ورودش به صنعت ورشو می‌گوید: به خاطر اینکه خیلی اهل درس خواندن نبودم، یک روز در حالی که فقط ۱۱ سال سن داشتم، مادرم دستم را گرفت و نزد دایی‌ام برد تا برای آینده‌ام حرفه و شغلی یاد بگیرم؛ دایی بنده از اساتید بزرگ این حرفه بود و تا ۵ سال پیش همچنان در این عرصه مشغول به کار بود اما بعد از آن به دلیل کهولت سن هنرش را کنار گذاشت و سال گذشته نیز در سن ۹۴ سالگی درگذشت. من با افتخار سال‌ها نزد دایی‌ام شاگردی می‌کردم و اکنون ۲۵ سال است که مستقل شده‌ام.

هنگام صحبت‌های استاد چشمم به قاب عکس قدیمی پدربزرگ و آگهی ترحیم دایی که روزگاری از سردمداران اوج و شکوفایی هنر ورشو بودند روی دیوار مغازه می‌افتد. گویی استاد گل، با نصب عکس آنها قصد داشته علاوه بر قدرشناسی، سر منشأ عاشقی‌اش، قدمت و اصالت هنرش را به رخ بکشد.

استاد گل در توصیف ورشو سازی این‌چنین می‌گوید: کوزه‌گری یک فوت دارد اما من می گویم که ورشو سازی هر مرحله‌اش یک فوت دارد. ساخت یک وسیله ورشو مستلزم ورق ورشو و ابزار آلاتی نظیر چکش، سندان و سایر موارد است. ورق ورشو هزاران و شاید میلیون‌ها چکش می‌خورد تا به یک اثر تبدیل شود و ساخت هر اثر نیز روزها طول می‌کشد به‌عنوان مثال ساخت یک جفت گلاب‌پاش از جنس ورشو با سایز متوسط ۲۰ روز به طول می‌انجامد که این ارزش والای هنر ورشو را نشان می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: ورشو سازی بسیار سخت و زمان‌بر است اما علاقه‌ام کار را جلو می‌برد و من از این کار به‌قدری لذت می برم که در هیچ چیز دیگری این لذت را نمی‌توانم ببینم.

تاریخچه صنعت ورشو در ایران

«ورشو» فلزی است سفیدرنگ و نقره مانند که آلیاژ آن ۲۰ درصد نیکل، ۳۵ درصد روی و ۴۵ درصد مس است که به‌خوبی ذوب و به‌آسانی قالب‌گیری می‌شود. طبق مستندات «ورشو» بیش از ۱۵۰ سال پیش و در زمان قاجار از لهستان و آلمان وارد ایران شد.

در خصوص ورود صنعت ورشو به ایران در کتاب المآثر و الآثار محمدحسن خان اعتماد السلطنه آمده است: «در زمان صدارت امیر کبیر و تأسیس دارالفنون، تعدادی از فلزکاران شهرهای تهران، اصفهان، دزفول و بروجرد برای یادگیری صنعت فلزکاری به روسیه فرستاده شدند و چون در آن زمان صنعت ورشو رونق داشت، صنعتگران هنر ورشو سازی را با خود به ایران آوردند».

استاد گل با بیان اینکه ۵۰ سال است که دیگر ورق ورشو تولید نمی‌شود، عنوان می‌کند: به دلیل تولید استیل و مدرن شدن سبک زندگی و از طرفی گران بودن فلز نیکل دیگر هیچ کشوری حاضر به ساخت آلیاژ ورشو نیست و ۵۰ سال است که دیگر ورق ورشو تولید نمی‌شود.

از وی می پرسم «وقتی مواد اساسی و اولیه این صنعت و هنر که ورق ورشو بوده است، تولید نمی‌شود چگونه به این کار ادامه داده‌اید؟» که صنعتگر خوش آوازه دزفولی در پاسخ به این سوال بیان می‌کند: از سینی‌های بزرگ و قدیمی از جنس ورشو برای ساخت اشیا و وسایل جدید استفاده می‌کنم؛ این سینی‌ها را تکه‌تکه کرده، الگو در می آورم و بخش‌های مختلف را به هم جوش می‌دهم و با چکش و سندان فرم می دهم‌. این سینی‌ها در خانه‌های بیشتر مردمان قدیمی دزفول وجود دارد؛ برخی از مردم از گذشته تاکنون این سینی‌ها را به استادکاران سابق و اکنون به من می‌فروشند و البته خودم نیز در تمام این ۴ دهه فعالیت، تعداد زیادی سینی جمع آوری کرده‌ام.

استاد گل می‌افزاید: در این ۵۰ سال روش فعالیت ورشو سازان به همین شکل بوده است؛ بنابراین هرچند مثل گذشته این سینی‌ها به‌وفور یافت نمی‌شود اما همچنان موجود است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

وی در خصوص قیمت اجناس ورشو بیان می‌کند: به دلیل تولید نشدن ورق ورشو و کمیاب بودن ظروف ورشو قیمت آن گران شده است که قیمت هر وسیله‌ای که می سازم، بسته به نوع و اندازه‌اش بین یک تا ۱۵ میلیون تومان است ولی ارزش غیرمادی این آثار قابل بیان نیست.

جایگاه ورشو در دزفول قدیم و امروز

استاد گل در خصوص نحوه و تفاوت استقبال و استفاده مردم از ظروف و وسایل ورشو از گذشته تاکنون می‌گوید: ورشو در دزفول قدیم یکی از ضروریات زندگی و در دزفول امروز به یکی از سنت‌های کم اقبال در بین مردم تبدیل شده است به‌طوری که ابزار ورشویی که در گذشته محصولات مختلف خانگی و بخش عمده جهیزیه دختران را تأمین می‌کرد، امروز تنها برای تزئین و زینت دکور منازل به کار رفته و در کلکسیون‌های تزئینی جای گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: آفتابه لگن برای شستن دست مهمانان روی سفره، فرمان بر (یک نوع بشقاب کوچک)، قندان، آفتابه وضو، تنگ، پارچ، انواع سینی، ظروف پذیرایی میوه و شیرینی و غیره وسایلی از جنس ورشو بوده که به‌عنوان ابزار و وسایل ضروری در زندگی مردم قدیم به کار می رفته است اما اکنون مردم همین وسایل را به‌عنوان وسایل تزئینی در منازل به کار می‌گیرند.

هرچند با آمدن استیل و فلزهای مختلف، ورشو جایگاه گذشته خود را در زندگی مردم تا حدودی از دست داد اما هیچگاه نمی‌توان گفت «نو که آمد به بازار، کهنه شده دل آزار» چون هنوز هستند افرادی که این هنر اصیل و گران‌مایه را با هیچ جنس مدرن و جدیدی معاوضه نمی‌کنند.

استاد گل نیز بازار خود را از دست نداده و مشتریان ویژه‌ای دارد، وی در این خصوص عنوان می‌کند: علاوه بر همشهریان از سایر شهرستان‌ها و استان‌ها نیز سفارش دریافت می‌کنم و خدا را شاکرم که هنوز عده‌ای برای ورشو ارزش قائل هستند.

تنها ورشو ساز دزفول در مورد نحوه نگهداری و جلا بخشی به ظروف ورشو می‌گوید: این ظروف عمر بلندی دارند اما به شرطی که به آنها رسیدگی شود. ظروف ورشو را باید با خاکستر و لیمو یا نمک و نارنج جلا داد و اگر این کار انجام شود، جلوه‌ای که این ظروف پیدا می‌کنند با جلوه و جلای ظروف نقره رقابت می‌کند.

وقتی از وی می پرسم که «آیا تاکنون پیش آمده کسی نزد شما برای یادگیری ورشو سازی و تداوم این هنر بیاید؟» توضیح می‌دهد: ورشو سازی کار بسیار سخت و زمان‌بری است و هرکسی نمی‌تواند از پس آن بربیاید. چندین بار پیش آمده که افرادی برای یادگیری مراجعه کرده‌اند اما خیلی سریع خسته و پشیمان شده‌اند؛ ورشو سازی سرشار از ریزه‌کاری و ظرافت است. کسی با حرف یاد نمی‌گیرد و یک کار کاملاً عملی است که ماه‌ها و شاید هم سال‌ها طول می‌کشد تا کسی بخواهد زیر و بم‌های آن را به خوبی یاد بگیرد.

با وجود اینکه آوازه یکی یک‌دانه و زبردست بودنش در همه‌جا پیچیده می‌گوید که «هنوز خودم را شاگرد این هنر می دانم». هنرمند و صنعتگر گزارشِ ما، تاکنون موفق به دریافت نشان ملی اصالت و مرغوبیت نیز شده است.

خودش در این باره می‌گوید: در سال ۹۸ یک جفت تنگ سردار را که دو سال برای ساخت آنها وقت گذاشته بودم به جشنواره فرستادم و نشان ملی مرغوبیت دریافت کردند. وزن هر دو تُنگ کاملاً اندازه و ۲۸ تیکه بودند. هفته گذشته نیز یکی دیگر از آثارم را که یک شکلات خوری بزرگ بود به استان فرستادم تا در جشنواره آینده داوری شود.

وقتی از وی می‌خواهم اگر دغدغه یا درد دلی را دارد بیان کند، می‌گوید: ای کاش روزی افرادی در رأس کار میراث فرهنگی و صنایع‌دستی بیایند که هنرشناس و قدرشناس هنر باشند نه افرادی که تخصصی در این امور ندارند چون بارها شده صنعتگران و هنرمندان از این موضوع ضربه خورده‌اند به‌عنوان مثال بنده در جشنواره نشان ملی سال ۹۸ هرچند موفق به کسب نشان شدم اما از نحوه نمره دادن به آثار بسیار دلگیر شدم چرا که مشخص بود به فاکتورهایی نظیر ظرافت، زحمت هنرمند و… توجه چندانی نشده است.

استاد گل همچنین ادامه می‌دهد: رابطه‌ام با اداره میراث فرهنگی دزفول و استان نیز صرفاً در حد تمدید کارت صنعتگری‌ام است که هر دو سال یک بار رخ می‌دهد و مابقی روزها و سال‌ها را در غربت و بی‌توجهی به کارم ادامه می‌دهم؛ البته این‌گونه راحت‌تر و خوشحال‌تر هستم چون می دانم با پشتوانه علاقه‌ام بوده که ۴۵ سال این هنر را ادامه داده‌ام و تا عمر دارم در این عرصه خواهم بود.

وی با اشاره به سابقه درخشان دزفول در عرصه ورشو سازی می‌گوید: دزفول اساتید ماهر و زبردست زیادی در عرصه ورشو سازی داشته که به دلیل کوتاهی و بی‌توجهی متولیان اکنون هیچ نامی از آنها نیست و به فراموشی سپرده شده‌اند؛ پس ای کاش میدانی به نام ورشو در دزفول نامگذاری شود تا هرچند نام اساتید ورشو سازی به فراموشی سپرده شد اما دل‌خوشی امان این باشد که حداقل نام این صنعت و هنر دیرینه در جایی از شهر برای نسل‌های جدید به یادگار بماند.

وقتی از وی می‌خواهم صحبت پایانی‌اش را بیان کند، لبخند تلخی میزند و می‌گوید: از مردم می‌خواهم اگر وسایل ورشو در منزل دارند آن را با جان و دل نگه دارند و به نسل‌های جدید و بعدی معرفی کنند. شاید بعد از من هیچ کسی نباشد تا وسایل جدید بسازد. لااقل مردم نگذارند این هنر و دست رنج بیش از یک قرن زحمت اساتید بِنام دزفول به فراموشی سپرده شود. هرچند برخی از مردم نیز کم لطفی کردند و در سال‌های اخیر ظروف و وسایل ورشوی خود را در ازای دو جوجه با نان خشکی معاوضه می‌کردند که دردناک است.

چکش تنها بازمانده هنر ورشوسازی در خوزستان هنوز می‌نوازد

مصاحبه که تمام می‌شود، احساس می‌کنم چند دقیقه مصاحبه برای توصیف عشقی ۴۵ ساله کم است و خیلی حرف‌های دیگر باید زده شود اما ترجیح می‌دهم که هنرمندِ داستانمان سفارش مردم را آماده کند.

از مغازه‌اش خارج می‌شوم. مغازه‌ای که شاید به خاطر ابزارآلات متعدد و… زیبایی ظاهری نداشته باشد اما عشقی به وسعت یک عمر زندگی را به رخ تمام عابران و نظاره گران می‌کشد و منی که هنوز در عجبم از معجزه این عشق سراسر تنهایی و پایبندی مرد قصه‌مان به هنری که می‌خواهد با آن جاودانه شود.

لزوم راه‌اندازی موزه ورشو در دزفول

ورشو سازی از جمله هنرهایی است که قربانی زندگی مدرن و پردردسر امروز شده و ظروف ورشو جای خود را به ظروف استیل، شیشه‌ای و تفلون و… داده تا بشر امروز بیش‌ازپیش از سنت‌های سرشار از معنای زندگی گذشتگان فاصله بگیرد.

بدیهی است هر شهر با بهره‌مندی از هنر و صنایع‌دستی و برخورداری از نمادهای هنرهای اصیل دارای ارزش هنری و زیستی والایی خواهد شد.

دزفول نیز از قدیم‌الایام مهد صنایع‌دستی مختلف بوده و این امر بر کسی پوشیده نیست. یکی از این صنایع‌دستی، هنر ورشو سازی است و سابقه این هنر در دزفول تا جایی است که برخی استادکارانی که اکثر آنها دیگر در قید حیات نیستند برای خود و نسل آینده خود فامیلی (ورشو ساز) را برگزیده‌اند.

با توجه به اینکه ورشو سازی به‌جز استاد گل بازمانده دیگری ندارد و این هنر با مدرن شدن جوامع نفس‌های آخر خود را می‌کشد راه‌اندازی موزه ورشو در دزفول می‌تواند باعث زنده نگه‌داشتن نام و یاد این هنر و استادکاران این هنر صنعت باشد.

از آنجایی که دزفول دیار خانه‌های قدیمی و تاریخی است در این راستا پیشنهاد می‌شود یکی از ده‌ها خانه تاریخی دزفول توسط متولیان خریداری و به موزه ورشو تبدیل شود. خانواده‌هایی که آبا و اجداد آنها در این هنر دستی داشته‌اند نیز می‌توانند با اهدای مستندات و برخی وسایل ورشو در راه‌اندازی این موزه سهم داشته باشند.

از سویی نامگذاری میدان و یا خیابانی به نام ورشو نیز دیگر اقدامی است که موجب می‌شود تا این هنر صنعت به‌عنوان نماد هنر خیز بودن دزفول برای نسل جدید و نسل‌های آینده این شهر به یادگار باقی بماند.

گفتگو با آخرین بازمانده نسل طلایی

تصویر نویسنده خوزتوریسم

۸ میراث دفاع‌مقدس خوزستان در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی‌فرهنگی ثبت شد

با اعلام مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

۸ میراث دفاع‌مقدس خوزستان در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی‌فرهنگی ثبت شد

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان از ثبت هشت میراث دفاع‌مقدس از استان‌ در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی‌فرهنگی خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدحکمت‌اله موسوی امروز سه‌شنبه ششم مهرماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر اظهار کرد: «جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی‌فرهنگی ویژه ثبت میراث دفاع‌مقدس ساعتی پیش در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور مصطفی پورعلی مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سردار سرتیپ دوم پاسدار سیدحسین ستوده رئیس سازمان امور موزه‌ها و یادمان‌های دفاع‌مقدس، سردار سرتیپ دوم پاسدار نادر ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور و حمید صادقی معاون مهندسی ستاد مرکزی راهیان نور کشور و اعضای شورای ثبت برگزار شد که در پایان این نشست، هشت اثر از استان خوزستان در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی‌فرهنگی (میراث دفاع‌مقدس) ثبت شدند.»
 
او با اشاره به آثار ثبت‌شده استان در این فهرست افزود: «ساختمان گمرک خیابان فردوسی خرمشهر، شواهد دفاع‌مقدس در مسجد سیدالشهدا خرمشهر، مدرسه دریابد رسایی خرمشهر، مکان پل‌نو و اولین خاکریز دفاع مقدس خرمشهر، شواهد دفاع مقدس در پادگان دژ خرمشهر، ساختمان تدارکات و مهندسی سپاه امیدیه، بیمارستان زیرزمینی «یا زهرا (س)» دزفول و منبع آب پارک مرکزی سوسنگرد به‌عنوان میراث دفاع‌مقدس در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی‌فرهنگی ثبت شد.»
 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان خاطرنشان کرد: «مراتب ابلاغ ثبت این هشت اثر در آینده به استاندار خوزستان ابلاغ خواهد شد.»

nonhighslide

تصویر نویسنده خوزتوریسم

۶ مهر ۱۳۵۹ ، روز مقاومت مردم اندیمشک

۶ مهر ۱۳۵۹ ، روز مقاومت مردم اندیمشک

اندیمشک - ایرنا - اینجا اندیمشک است مرکز شور و عشق و ایمان ، شهری پر از استقامت و مقاومت ، شهری که در ۴ آذر ۱۳۶۵ و ۶ مهر ۱۳۵۹ در آزمونی بزرگ ، سربلند و سرافراز شد تا اندیمشک و ایران اسلامی با قامتی استوار ، جاودان بماند.

اینجا اندیمشک خطه هزار حماسه است ، خطه هزار شهید گلگون کفن که سربلند میدان های نبرد شد تا عشق به وطن معنایی آسمانی یابد.

اینجا بوی عشق و ایمان از جای جای معابر و خیابان ها به مشام می رسد ، دو کوهه هنوز بوی رزمندگانی که حماسه ساز میدان های نبرد بودند را تداعی می کند.

پل کرخه ، یادمان عشق و ایمان و فداکاری است . اینجا پل کرخه است ، اینجا یادمان انسان هایی وارسته است که بند بند وجود خود را به آسمان ها متصل کردند و جاودانه شدند.

پل کرخه ، یاد آور حماسه ۶ مهر ۱۳۵۹ اندیمشک است ، روزی تاریخی که مردم اندیمشک فداکاری را معنایی دوباره بخشیدند و عزتی روزافزون به این دیار دادند.

روزگاری در جوار رود خروشان کرخه ، جوانان این دیار خروشیدند تا دشمن متجاوز بعثی ، سرافکنده و ناکام گردد.

آری ، روزگاری در این دیار ، شهدا عاشقانه به پا خواستند تا هروجب خاک میهن ، شاهدی ماندگار بر پاکی خون های جوانان این مرز و بوم باشد.

پایه های پل کرخه ، استوار اما غمگین از دست دادن جوانانی است که با انتخاب راهی سخت و جانفشانی ، مسیر را بر دشمن بعثی بستند.

چه روح بلندی داشتند جوانان آسمانی این دیار که انفجار جان خود را با انفجار پل کرخه گره زدند تا شکوه و عظمت وطن حفظ شود.

دلاوری، ایثار و شهادت طلبی مردم اندیمشک در ششم مهرماه ۱۳۵۹ مانع جدا شدن استان خوزستان شد و بی شک اگر این فداکاری در جسر نادری از سوی مردم انجام نمی شد بی تردید استان خوزستان از کشور جدا می شد.

در این روز دشمن با برنامه ریزی برای نفوذ به منطقه و تسخیر استان خوزستان اقدام کرده بود که با رشادت و شهادت طلبی مردم در پل نادری ، توطئه دشمن ناکام ماند.

یکی از شهروندان اندیمشکی با اشاره به وقایع این روز تاریخی گفت:مردم اندیمشک در این روز با نهایت اخلاص و عشق به وطن وارد عمل شدند.

پیروز طافی زاده افزود: نیروهای اندیمشکی در کنار ارتش و سپاه به خوبی حماسه آفریدند و با انهدام این پل نقش مهمی در شکست دشمن ایفا کردند.

یکی از رزمندگان حاضر در این حماسه هم گفت:مردم اندیمشک در این روز اوج شهادت طلبی خود را نشان دادند و نیروهای مردمی به شایستگی دشمن را ناکام گذاشتند.

سبزی صادقی ادامه داد:نقش ارتش، سپاه، نیروهای اندیمشکی و عشایر منطقه در دفاع از کیان اسلامی درچنین روزی مثال زدنی است.

یکی از جوانان اندیمشکی هم با تاکید بر لزوم بیان چنین حماسه هایی گفت: زوایای حماسه های ۴ آذر ۱۳۶۵ و ۶ مهر ۱۳۵۹ باید برای نسل های جدید بیان شود تا نهایت فداکاری و اعتقاد مردم این خطه برای همگان مشخص گردد.

به گزارش ایرنا پل نادری اندیمشک در مسیر اندیمشک - دهلران در ششم مهر ۱۳۵۹ ‏برای جلوگیری از هجوم دشمن بعثی منهدم شد.‏

انهدام این پل سبب شد دشمن در عبور از رودخانه کرخه و تصرف شمال خوزستان ناتوان شود.

در حماسه ششم مهرماه سال ۱۳۵۹ بیش از ۱۰ نفر از نیروهای مردمی و نظامی در دفاع از کیان اسلامی در حالیکه مانع عبور تانک و نیروهای متجاوز بعثی از رودخانه کرخه بودند به شهادت رسیدند.

اندیمشک به شهر یکهزار شهید در کشور معروف است.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

ازسرگیری صدور ویزای توریستی ایران

همزمان با روز جهانی گردشگری اعلام شد

ازسرگیری صدور ویزای توریستی ایران

 

صدور ویزای توریستی ایران و تردد گردشگران خارجی از مرزهای زمینی و هوایی پس از ۱۹ ماه توقف، با دستور رییس‌جمهور از آبان‌ماه امسال از سر گرفته می‌شود.

به گزارش ایسنا، سیدعزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ این خبر را همزمان با روز جهانی گردشگری در پنجم مهرماه اعلام کرد. او در توئیتر نوشت: «از آقای رییس‌جمهور به دلیل مواضع عالمانه و حمایتگرانه نسبت به صنعت گردشگری در جلسه دولت (چهارم مهرماه) و دستور تسریع در صدور ویزای گردشگری تشکر می‌کنم. دیروز استانداران پیشنهادی، همه در مورد گردشگری برنامه ارائه کردند. این خیلی خوب است.»

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری این وزارتخانه نیز به ایسنا گفت که مصوبۀ ازسرگیری صدور ویزای توریستی ایران صادر و به تمام دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شده است.

در تبصره چهار بند ج مصوبه هشتاد و ششم ستاد ملی مدیریت کرونا که با امضای غلامحسین اسماعیلی، رییس دفتر رییس‌جمهور به تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت امور خارجه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تمام گذرگاه‌های مرزی ابلاغ شده، آمده است: صدور روادید گردشگری برای مترددین از مرزهای بین‌المللی در چارچوب دستورالعمل تردد مسافران از سوی وزارت امور خارجه بلامانع است.

بند ج این مصوبه تاکید می‌کند که ورود و خروج مستقیم و غیرمستقیم (گروهی ـ انفرادی) اتباع ایرانی و خارجی از/به مرزهای زمینی همانند مرزهای هوایی با ارائه کارت واکسن، آزمایش PCR منفی و رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اول آبان‌ماه سال جاری بلامانع است.

تبصره یک این بند قانونی یادآور می‌شود: این مصوبه شامل تردد مستقیم و غیرمستقیم از/به کشورهای پرریسک اعلامی سازمان بهداشت جهانی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نخواهد شد.

تبصره دو نیز تاکید می‌کند: چنان‌چه در روند بیماری کشورهای همسایه تغییری حاصل شود که نیازمند اعمال محدودیت یا ممنوعیت تردد مسافری باشد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مرجع تخصصی مراتب را اعلام می‌کند و اقدامات بعدی از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی صورت می‌گیرد.

مطابق تبصره سه این مصوبه، به منظور مدیریت روند بیماری در داخل، تردد مسافری (انفرادی ـ گروهی) با اولویت مرزهای زمینی که دارای امکانات و زیرساخت‌های لازم است از تاریخ یادشده (اول آبان ماه) آغاز خواهد شد: شلمچه در استان خوزستان (عراق)، مهران در استان ایلام (عراق)، پل‌دشت در استان آذربایجان غربی (نخجوان)، پرویزخان در استان کرمانشاه (عراق/اقلیم کردستان)، تمرچین در استان آذربایجان غربی (عراق)، بازرگان در استان آذربایجان غربی (ترکیه)، سرو در استان آذربایجان غربی (ترکیه)، باشماق در استان کردستان (عراق/ اقلیم کردستان)، جلفا در استان آذربایجان شرقی (نخجوان)، نوردوز در استان آذربایجان شرقی (ارمنستان)، بیله سوار در استان اردبیل (جمهوری آذربایجان)، آستارا در استان گیلان (جمهوری آذربایجان)، دوغارون در استان خراسان رضوی (افغانستان)، میلک در استان سیستان و بلوچستان (افغانستان) و میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان (پاکستان).

تبصره پنج نیز تردد وسایل نقلیه عمومی و شخصی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از این مرزها از تاریخ اعلام‌شده بدون مانع می‌داند.

صدور ویزای توریستی ایران از فروردین‌ماه ۱۳۹۹ با همه‌گیری ویروس کرونا و توقف بیشتر پروازهای بین‌المللی و بسته شدن مرزهای زمینی با مصوبه ستاد ملی کرونا متوقف شد، اما ویزای درمان، تجارت و تحصیل همچنان بدون توقف صادر می‌شد. در ۱۹ ماه گذشته بارها در کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا ازسرگیری صدور ویزای گردشگری ایران تایید و مصوبه گرفته بود، اما بنا به گفته مسؤولان گردشگری در صحن ستاد ملی مدیریت کرونا با مخالفت و وتو وزارت بهداشت مواجه می‌شد. در روزهای گذشته، عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از گشایش‌هایی درباره از سرگیری صدور این ویزا خبر داده بود.

پیش‌تر، سیدابرهیم رییسی، رییس‌جمهور به دنبال سرعت گرفتن واکسیناسیون در ایران گفته بود: به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به جای اعمال محدودیت‌های جدید باید درباره رفع محدودیت‌ها برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنیم.  

ویزای توریستی چیست؟ اخذ ویزای گردشگری چگونه است؟ | شیراز هجرت

تصویر نویسنده خوزتوریسم

«گردشگری برای رشد فراگیر» شعار روز گردشگری ۲۰۲۱

سازمان جهانی گردشگری اعلام کرد

«گردشگری برای رشد فراگیر» شعار روز گردشگری ۲۰۲۱

سازمان جهانی گردشگری شعار روز جهانی گردشگری را با توجه به آسیب‌های ناشی از همه‌گیری کرونا و با تمرکز بر «رشد فراگیر» در تمام سطوح جامعه اعلام کرد

​​​​​​​

«گردشگری برای رشد فراگیر» شعار روز گردشگری 2021

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، بیماری همه‌گیر COVID-۱۹ تأثیر اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای بر روی تمام جوامع داشته است. اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال‌ توسعه از این همه‌گیری خسارت‌های زیادی دیده‌اند و در این میان، گروه‌های حاشیه‌نشین و افراد آسیب‌پذیر، بیشتر از همه صدمه دیده‌اند. شروع مجدد گردشگری به راه‌اندازی رشد و بازیابی جوامع کمک خواهد کرد، اما ضروری است که مزایای این اتفاق به شکلی گسترده و منصفانه بین تمام گروه‌ها و افراد توزیع شود و محدود به گروه خاصی نشود.

بنابراین سازمان جهانی گردشگری، روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱ را به عنوان روزی برای تمرکز بر گردشگری به منظور «رشد فراگیر» تعیین کرده است. این فرصتی است تا به اطلاعاتی فراتر از آمار گردشگری نگاه کنیم و تصدیق کنیم که هر گروهی متشکل از افراد مستقل است. UNWTO از كشورهای عضو خود و همچنین آژانس‌های وابسته به سازمان ملل متحد، مشاغل و افراد مختلف دعوت می‌كند تا از توانایی منحصربه‌فرد خود در زمینه گردشگری بهره بگیرند و اجازه ندهند هیچ‌كس پس از راه‌اندازی مجدد گردشگری و در چشم‌انداز‌های آینده، از قافله عقب بماند.

روز جهانی گردشگری، که هر ساله در ۲۷ سپتامبر (برابر با ۵ مهر) برگزار می‌شود، یک روز جهانی است که وظیفه‌اش آگاهی‌بخشی در مورد ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادیِ گردشگری و سهم این بخش در دستیابی به اهداف توسعه پایدار است.

یک چالش جهانی

در سال ۲۰۲۰، حدود ۳۲ میلیون نفر دیگر به زیر خط فقر شدید رانده شدند. به ویژه در کشورهای کمتر‌توسعه‌یافته، زنان بیشتر از همه به دلیل بحران جهانی ناشی از همه‌گیری کرونا آسیب دیده‌اند. یک دلیل برای این امر این است که آنها عمدتا در بخش‌هایی کار می‌کنند که بیشتر تحت تأثیر همه‌گیری قرار داشته است؛ از جمله گردشگری.

آسیب‌پذیرترین اعضای جوامع کمتر توانسته‌اند با تأثیرات اجتماعی و اقتصادی این بیماری همه‌گیر کنار بیایند. علاوه بر این، در بسیاری از موارد، کارگران، جوانان، افراد مسن، جوامع بومی و افرادِ کم‌توان، منابع یا فرصت‌های معدودی برای بهبودی و بیرون آمدن از این وضعیت دارند.

اصل دوم دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار و اهداف توسعه پایدار آن (SDG) این است که «کسی را پشت سر نگذارید.» این تعهد، که توسط همه کشورهای عضو سازمان ملل و آژانس‌های مختلف آن، از جمله UNWTO، پذیرفته شده است، حالا بیش از هر زمان دیگری به کار می‌آید. وظیفه ما این است که اطمینان حاصل کنیم با بازگشت جهان به وضعیت قبلی و شروع مجدد رشد، زندگی تک‌تک افراد هم بهبود پیدا خواهد کرد.

UNWTO به «دهه اقدام سازمان ملل متحد» برای تحقق اهداف جهانی کاملا متعهد است و همچنین به اصول راهنمای «آینده‌ای که می‌خواهیم، سازمان ملل متحدی به آن نیاز داریم» (یك فراخوان گسترده به منظور ایجاد تحول در جهان) نیز پایبند خواهد بود.

نقش گردشگری در بهبود فراگیر

همانطور که در «سال گردشگری برای توسعه فراگیر» و روز جهانی گردشگری سال ۲۰۲۱ شناخته شده است، گردشگری این توانایی منحصربه‌فرد را داراست که همه را با خود همراه کند و اطمینان حاصل کند که کسی از رشد عقب نخواهد ماند.

گردشگری یکی از ارکان شناخته‌شده در بیشترِ اهداف توسعه پایدار، به ویژه اهداف ۱ (ریشه‌کن‌ کردن فقر)، ۵ (برابری جنسیتی)، ۸ (کار مناسب و رشد اقتصادی) و ۱۰ (کاهش نابرابری‌ها) به شمار می‌رود.

UNWTO به عنوان آژانس تخصصی سازمان ملل برای گردشگری مسئولانه و پایدار، گردشگری را به سمت بهبود و رشد فراگیر هدایت می‌کند. این سازمان تضمین می‌کند که هر بخش از گردشگری در آینده حرفی برای گفتن خواهند داشت، از جمله جوامع، اقلیت‌ها، جوانان و تمام کسانی که امکان دارد با روند موجود، در معرض خطر عقب‌ماندگی از سایرین باشند.

برای اینکه شروع مجدد گردشگری و رشد بتواند تا حد ممکن فراگیر باشد، UNWTO بر روی موارد زیر متمرکز خواهد شد:

مشارکت‌ها: اکنون زمان پرورش و تقویت نقش گردشگری در بخش‌های دیگر برنامه توسعه است. پذیرش اصلاحات سازمان ملل برای تقویت حمایت این سازمان در سطح کشورها، مشارکت با آژانس‌های وابسته سازمان، از جمله برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP)، سازمان بین‌المللی کار، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD) و زنان سازمان ملل و همچنین مشارکت با سازمان‌های بین‌المللی، موارد بسیار مهمی هستند که اطمینان می‌دهند منافع حاصل از رشد گردشگری در خارج از این بخش هم احساس خواهد شد و به پیشرفت گسترده‌تر کمک خواهد کرد.

طرفداری: اهمیت گردشگری در حال حاضر در بالاترین سطوح سیاسی به رسمیت شناخته شده است و روز به روز هم بر اهمیت آن افزوده می‌شود. UNWTO با در نظر گرفتن نیازها و اهداف طیف متنوعی از ذینفعان‌، از جمله کسانی که ممکن است از رشد گردشگری عقب مانده باشند، با دولت‌ها همکاری می‌کند، تا اطمینان حاصل شود که رشد گردشگری داخلی و بین‌المللی به امری فراگیر بدل شده است. روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱ فرصتی را برای دولت‌های سراسر جهان فراهم می‌کند تا نقش گردشگری را در رشد فراگیر ارتقا دهند و نحوه پیشرفت بیشتر را تشخیص دهند.

نگاه به آینده: گشودن پتانسیل اکوسیستم گردشگری و زنجیره ارزش گسترده و تسهیل سرمایه‌گذاری در گردشگری می‌تواند رشد فراگیرتر و پایدارتری را در مناطق جدید، از جمله برای جوامع به‌ حاشیه‌ رانده‌شده، فراهم کند. در کنار این، گسترش دسترسی به آموزش گردشگری و ارائه آموزش‌های خاص مربوط به این بخش، به همه این فرصت را می‌دهد تا از رشد گردشگری آینده بهره‌مند شوند.

گردشگری برای رشد فراگیر

روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱ فرصتی منحصر به فرد برای تقویت گفتمان در مورد نقش گردشگری در بهبود و رشد است. UNWTO از کشورهای عضو و اعضای وابسته خود و همچنین آژانس‌های وابسته سازمان ملل متحد، سازمان‌های بین‌المللی، کسب و کارهای مقاصد گردشگری و گردشگران به صورت جداگانه دعوت می‌کند تا نقشی فعال در این زمینه ایفا کنند:

اعضای UNWTO: رشد فراگیر گردشگری یکی از ارکان مهم مأموریت UNWTO به شمار می‌رود. روز جهانی گردشگری فرصتی برای کشورهای عضو و اعضای وابسته است تا از طریق به اشتراک گذاشتن بهترین روش‌ها، نمایش موفقیت‌ها و اطمینان حاصل کردن از اصل رشد فراگیر، تصمیم‌گیری را در بالاترین سطح سیاسی و تجاری تأیید کنند.

آژانس‌های سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی: UNWTO از آژانس‌های وابسته به سازمان ملل متحد دعوت می‌کند تا از مناسبت روز جهانی گردشگری نهایت استفاده را ببرند و نقشی که گردشگری در زمینه‌های مربوطه خود دارد، از تجارت عادلانه و اقدامات اقلیمی گرفته، تا برابری جنسیتی، حقوق جوامع بومی و فرصت‌های موجود برای رشدد جوانان، را به رسمیت بشناسند.

مقاصد و مشاغل: ایده‌ها و تعهدات اگر عملی نشوند، هیچ سوود و فایده‌ای نخواهند داشت. روز جهانی گردشگری فرصتی است برای طیف متنوعی از ذی‌نفعان گردشگری، از جمله مقاصد و کسب و کارها با هر اندازه‌ای، تا ببیند چطور می‌توانند در هنگام شروع مجدد گردشگری فراگیرتر باشند و بهترین روش‌های دستیابی به این امر را به اشتراک بگذارند و از دستاوردهای موجود تجلیل به عمل بیاورند.

گردشگرها: بدون وجود افراد و تجربیات آنها، گردشگری به معنای واقعی‌اش وجود نخواهد داشت. روز جهانی گردشگری هم سعی دارد همین امر را منعکس کند. از تک‌تک گردشگران خواسته می‌شود تا در این گفتمان شرکت داشته باشند و افکار خود را در مورد اینکه چگونه رشد گردشگری می‌تواند بیشتر و فراگیرتر باشد، با مسئولین و افراد مربوطه به اشتراک بگذارند.

*ترجمه: اسدالله حقانی*

تصویر نویسنده خوزتوریسم

خراطی خوزستان ؛ نقش و نگارهایی که به چوب جان می دهند

خراطی خوزستان ؛ نقش و نگارهایی که به چوب جان می دهند

محصولات خراطی چوب خوزستان ضمن حفظ میراث گذشتگان به اقتصاد پایدار استان کمک می کند .

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان ؛ خراطی چوب یکی از گرایش‌های صنایع دستی چوب ایران و هنر صنعت بومی استان خوزستان است.

گرچه تاریخ قطعی پیدایش هنر خراطی را نمی‌توان مشخص کرد، اما با توجه به کاربرد چوب به عنوان یکی از نخستین مواد اولیه توسط انسان، می‌توان آغاز خراطی چوب را به دوره‌های پس از ابداع نخستین وسایل تدافعی چوبی مرتبط کرد.

در تصویر حکاکی شده روی یکی از مهر‌های استوانه‌ای یافت شده در چغامیش خوزستان متعلق به ۵۳۰۰ سال پیش، فردی روی چهار پایه نشسته و در دستش دوک نخ ریسی قرار دارد.

در این نقش برجسته پایه‌های چهار پایه و دوک نخ ریسی شواهدی بر وجود فن خراطی است به دلیل این که تنها راه ساخت این ابزار خراطی است همچنین نقش برجسته‌های عیلامی یافت شده در محدوده شوش و دزفول بیانگر حقایقی درباره رواج خراطی در آن دوره هستند.

اما بر پایه بررسی‌های انجام شده در منابع مختلف در دوره‌های کهن محصولات چندانی درزمینه خراطی چوب استان خوزستان ساخته نشده و یا در صورت وجود این محصولات، اطلاعی از این آثار به ما نرسیده است.

دزفول ، خاستگاه خراطی سنتی چوب خوزستان

مهمترین مراکز رواج خراطی چوب در ایران در استان‌های خوزستان و مازندران قرار دارد.

امروزه در استان خوزستان، هنر خراطی چوب فقط در دو شهر دزفول ، بهبهان رواج دارد.

شهر دزفول مهم‌ترین مرکز خراطی سنتی چوب در خوزستان است.

به دلیل اهمیت هنر خراطی در شهر دزفول، نام برخی محله‌ها و القاب خانوادگی این شهر برگرفته از واژه‌ی خراطی است.

بازار قدیم دزفول دارای راسته‌ی مخصوص به نام راسته خراط‌ها است.

محله خراطان شهر دزفول که بخشی از بازار قدیم است، قدمتی ۲۰۰ ساله دارد، اما به طور حتم سابقه‌ی فعالیت خراطی چوب دزفول بیش از این تاریخ است.

با توجه به شرایط اقلیمی دزفول، شرایط بهره برداری از چوب درختان، همواره در این منطقه وجود داشته است.

اغلب محصولات خراطی دزفول با استفاده از یکی از گونه‌های درختی بومی به نام جغ (شیشم / جِک) تولید می‌شوند.

در گذشته محصولات خراطی چوب در زندگی اهالی بومی، کاربرد مصرفی داشتند و امروزه نیز با تغییر در فرم ، ابعاد ، رنگ و .. به طور کاربردی و یا تزئینی در اغلب مناطق کشور شناخته شده است ؛ و نیز در حوزه صادرات صنایع دستی دارای جایگاه ویژه هستند.

در سال‌های اخیر به دلیل اهمیت فرهنگی و اقتصادی خراطی، تولید کنندگان و نهاد‌های دولتی و خصوصی فعال در استان خوزستان به ویژه شهرستان دزفول توجه ویژه‌ای به هنر صنعت خراطی داشته اند.

به همین منظور موزه خراطی دزفول در محل زیر زمین خانه تاریخی تیز نو در شهرستان دزفول راه اندازی شد.

در موزه خراطی دزفول ۲۰۰ محصول خراطی چوب با هدف معرفی و حفظ هنر صنعت خراطی (به عنوان یکی از گرایش‌های بومی صنایع دستی دزفول) در معرض دید قرار دارد.

خراطی ، ریشه در زندگی دارد

استاد عبدالرحیم فروتن از قدیمی‌های بازار دزفول است او سال هاست که با دستان هنرمندش بر چوب نقش می‌زند.

خراطی را از ۱۲ سالگی از پدر آموخت و حالا در آستانه ۶۰ سالگی ۴۸ سالی می‌شود که با تراشیدن چوب چراغ این هنر صنعت را روشن نگه داشته است.

حالا این روزها استاد به دنبال حفظ خراطی است تا در گذز زمان ، غبار فراموشی به خود نگیرد و به همین دلیل کار آموزش خراطی را دنبال می کند .

درکنارش سازه های چوبی ساخت دستش را هم به منزل می برد تا همسرش طرحی نو بر آنان در اندازد و عشق و هنر را با هم تلفیق کند .

ساختار ظاهری محصول خراطی دزفول

محصول خراطی چوب، نوعی محصول متقارن چوبی است که از طریق تراشیدن و شکل بخشی به قطعات چوب با بهره گیری از حرکت چرخشی دستگاه خراطی تولید می‌شود.

برای جلوگیری از تاثیر رطوبت و ایجاد ثبات در مقابل تغییرات جوی، تمام سطوح محصول خراطی چوب دارای پوشش شفاف مرغوب است؛ به طوری که رطوبت از هیچ نقطه‌ای در محصول نفوذ نمی‌کند و از روغن جلا به دلیل زرد شدن تدریجی و کاهش کیفیت محصول، استفاده نمی‌شود.

از میان محصولات خراطی چوب خوزستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لوازم آشپزخانه مانند: بشقاب، کاسه، ظرف میوه، قندان و.

قطعات مبل و دکوراسیون: پایه‌های میز و صندلی، آباژور، تختخواب و ...

لوازم سرگرمی و آموزشی: مهره‌های شطرنج و...

لوازم مورد نیاز پیشه‌های سنتی مانند: دسته داس، چرخ ریسندگی و ...

لوازم متفرقه: میل زورخانه، عصا

برخی محصولات خراطی با استفاده از طرح‌های سنتی مانند تذهیب، تشعیر، گل و مرغ ایرانی، نگارگری ایرانی و خوشنویسی تزیین می‌شود.
عیب‌های ظاهری محصول خراطی

ناصافی، عدم تعادل، استحکام کم، پوشش نامطلوب، ترک خوردگی، رنگ باختگی سطوح محصول، نفوذ حشرات و کپک زدگی و ... از جمله عیوب ظاهری محصول خراطی است.

رنگ بندی محصولات خراطی
رنگ بندی محصولات خراطی چوب اغلب شامل رنگ طبیعی ذاتی چوب‌ها (رنگ‌ها متنوع کرم از زرد مایل به سفید تا قهوه‌ای مایل به سیاه) است.

برخی از خراط‌ها محصولات را با پوشش زنگ دلخواه عرضه می‌کنند که این کار با رعایت نکات زیبایی شناسانه و مبانی رنگ، خللی در ارزش مادی و معنوی محصول خراطی ایجاد نمی‌کند.

چوب مورد استفاده در خراطی از نوع چوب خشک قابل حمل است.
این نوع چوب بعد از قطع درخت به مدت چند ماه در انبار مخصوص نگه داری شده و به آرامی خشک شده و به تعادل محیط رسیده است.

اگر چوب پیش از خشک شدن برای تولید محصول خراطی استفاده شود، رطوبت چوب درون باعث می‌شود که بافت‌ها وآوند‌ها نیمه خشک داخل چوب به یکدیگر فشار بیاورند و محصول در آینده به تدریج دارای ترک شود و عمر محصول خراطی کوتاه شود.

در خوزستان برای تولید محصولات خراطی، از چوب ذرختان جغ، کُنار، سپیدار، توت، زردآلو، گردو، نارون، شمشاد و بید استفاده شود.
اغلب محصولات خراطی بهبهان با چوب درخت سپیدار و محصولات شوشتر با استفاده از چوب درخت کنار تهیه می‌شوند.


بیشتر بخوانید : پرداخت ۸ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی به فعالان صنایع دستی خوزستان


مواد مورد نیاز هنر صنعت خراطی
چوب
گلوتین
چسب چوب
لاک و الکل
سیلر
کیلر
پلی استر
بتونه چوب
ابزار‌های خراطی شامل دستگاه خراطی چوب، ابزار‌های برش و تراش، نون گاز ، پولاد، تراشنده (اسکلنه)، ابزار‌های جدا کننده، پرگار، کولیس ، سنباده ، سوهان چوب ساب تیشه و چکش و ... می‌باشد.

بعد از نگه داری چوب (با رطوبت ۱۸ درصد و ۲۵ درصد) به دور از موریانه و سایر حشرات مخرب طرحی برای آن در نظر گرفته می‌شود.
خراط براساس فرم نهایی به دو شکل مرغکی و کاسه‌ای سازه را شکل می دهد .

نویسنده : زهرا کیانی

برای دیدن گزارش روی تصویر زیر کلیک کنید

تصویر نویسنده خوزتوریسم

منظر فرهنگی رودخانه دز ثبت‌ملی شد

منظر فرهنگی رودخانه دز ثبت‌ملی شد

 

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان گفت: «منظر فرهنگی رودخانۀ دز پس از تهیه پرونده و مستندات لازم در فهرست آثار ملی ثبت شد.»

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، احمدرضا حسینی‌بروجنی جمعه دوم مهرماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر افزود: «در نشستی که در محل وزاتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، پروندۀ منظر فرهنگی کرانۀ رودخانۀ دز در محدودۀ شهری دزفول، بررسی و با تصویب اعضای کمیتۀ ثبت‌ملی آثار به عنوان منظر تاريخی - فرهنگي میراث‌فرهنگی با شمارۀ ۳۳۴۲۵ در فهرست میراث‌ملی کشور ثبت شد.»
 
او در ادامه افزود: «بیش از یک سال است پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه، به تدوین پرونده و تکمیل اطلاعات و مستندات لازم برای ثبت‌ملی این رودخانۀ حیات‌بخش مشغول بود که در این مسیر، مطالعۀ منابع تخصصی زمین‌شناسی، مسیر رودخانه، باستان‌شناسی، شناخت دقیق روند تغییرات منظر فرهنگی، روش‌ها و نحوۀ بهره‌برداری از رودخانه در طول تاریخ و باورهای مردم منطقه مرتبط با دز در رأس موضوعات مورد مطالعه قرار گرفت.»
 
معاون میراث‌فرهنگی خوزستان ضمن تشکر از همراهی دوستداران میراث‌فرهنگی در تكميل اين پرونده خاطرنشان کرد: «در این مسیر برای تهیه مستند و تصاویر هوایی از لطف و همراهی بسیاری از دوستداران میراث‌فرهنگی و محیط‌زیست استان خوزستان به ویژه مردم عزیز شهر دزفول بهره بردیم.»
 
او با اشاره به اهمیت رودخانۀ دز در طول تاریخ عنوان کرد: «رودخانۀ دز از قدیمی‌ترین دوره‌های پیش از تاریخ و حضور انسان در ارتفاعات زاگرس و دشت خوزستان، مأمن گروه‌های مختلف جمعیتی بوده است و بررسی‌های باستان‌شناسی در دهۀ اخیر، شواهد دقیق‌تری از حضور این گروه‌ها در اختیار داده است.»
 
 اين مقام مسئول  در ادامه افزود: «شهر دزفول از نمونه شهرهایی است که از دل این رودخانه‌‌ خروشان شکل گرفته است. فرهنگ، صنعت پیشه‌وری، معماری، آداب‌و‌رسوم در این شهر در پاسخ به بخشندگی رودخانه‌ دز معنا یافته است. توسعه‌ شهری و منظر شهری تاریخی دزفول در پیوستگی دائم با رودخانه‌ دز در طول سده‌ها تعریف شده است.»
 
حسينی‌بروجنی با تأکید بر این که در این پرونده، منظر فرهنگی رودخانۀ دز در محدودۀ شهر دزفول مورد توجه قرار گرفت، اظهار داشت: «چغازنبیل نیز بدون تردید همانند دیگر شهرهای حاشیۀ رودخانۀ دز از این رودخانه حیات یافته است و در سال‌های اخیر شهر دوراونتاش در بستر طبیعی وسیع‌تری مورد توجه قرار گرفته است.»
 
او در پایان با ابراز امیدواری برای تکمیل این پرونده در آینده عنوان کرد: «ثبت مناظر فرهنگی به ویژه منظر فرهنگی رودخانه‌ها دهه‌ها است که در کانون توجه سازمان میراث‌جهانی قرار گرفته است و ما امیدوار هستیم پروندۀ منظر فرهنگی دز با تلاش همۀ نهادهای نقش‌آور به زودی در فهرست موقت ثبت‌جهانی کشور عزیزمان ایران قرار گیرد.

nonhighslide

تصویر نویسنده خوزتوریسم

حصیر بافی ؛ هنری عجین شده با نخل های خوزستان + فیلم

حصیر بافی ؛ هنری عجین شده با نخل های خوزستان + فیلم

حصیربافی خوزستان علاوه برجنبه های مصرفی ، انعکاس دهنده ی فرهنگ ، روحیات و بخشی از هویت مردم خوزستان است .

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان ؛ تاریخ نگاران، پس از سنگ تراشی ، سبدبافی با رشته‌های گیاهی را کهن‌ترین صنعتی می‌دانند که انسان با آن آشنا شده است و نمونه‌های حصیر یافت شده در عراق، که احتمالا ً متعلق به ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح است بازگو کننده قدمت حصیر بافی است.

در مناطق عرب نشین به علت فراوانی درختان نخل، هنر صنعت حصیر بافی به موازات شغل کشاورزی رواج یافته است و انواع سبد‌ها، محصولات کاربردی و زیرانداز‌ها با کاربرد نوار‌های تهیه شده از برگ درخت خرما تولید می‌شود.

در گذشته هیچ گاه حصیر بافی خوزستان، به عنوان حرفه اصلی مردم مطرح نبود و همواره کشاورزان به این حرفه به عنوان کار جانبی در نظر می‌گرفتند و از درآمد مختصر آن به گردش چرخ اقتصاد خانواده کمک می‌کردند.

امروزه محصول حصیرخوزستان به عنوان یک هنر صنعت در اغلب مناطق ایران شناخته شده است.
شیوه‌ی مشابه حصیر بافی خوزستان، در کشور‌های عربی همجوار نیز رواج دارد.

اهمیت فرهنگی و اقنصادی محصول حصیر باعث شده است در سال‌های اخیر تولید کنندگان فعال در استان خوزستان به ویژه در مناطق عرب نشین توجه ویژه‌ای به این هنر صنعت داشته باشند.


پراکندگی جغرافیایی مراکز حصیر بافی در خوزستان
شهرستان‌های شادگان ، آبادان ، خرمشهر ، دشت آزادگان ، هویزه ، شوش ، دزفول مهم ترن مراکز حصیر بافی خوزستان محسوب می‌شوند.
این نوع حصیر بافی در سال‌های اخیر در شهرستان‌های اهواز و کارون نیز رونق گرفته است.


محصولات حصیر بافی خوزستان

هنرمندان حصیر باف خوزستانی، با استفاده از برگ‌های جوان درخت خرما به صورت دستی با فرم‌ها، اندازه‌ها، و کاربرد‌های گوناگون تولید می‌شود و اغلب دارای طرح‌های ساده هندسی است.

در بافت محصول حصیر خوزستان، رشته‌های خوص (برگ‌های جوان درخت خرما) به تناوب از زیر و روی یکدیگر می‌گذرند و در اثر پیوستگی و درگیری آن‌ها با یکدیگر، نوعی حصیر نازک تولید می‌شود.

در گذشته اغلب عشایر و روستائیان در مناطق عرب نشین خوزستان از زیر انداز حصیری به عنوان کف پوش منازل خود استفاده می‌کردند و امروزه نیز استفاده از زیرانداز حصیری در برخی مناطق همچنان کاربرد دارد.

در برخی مناطق از زیرانداز حصیری برای پوشش دهی دیوار‌ها و یا سقف کپر‌ها و خانه‌ها استفاده می‌شد.
جارو ، سبد، زنبیل ، سفره و بادبزن حصیری از انواع محصولات پر کاربرد حصیرخوزستان است.

دست بافته هایی که به برگ های نخل جان می دهند

منال بیش از ۶۰ سال سن دارد و از وقتی یادش می‌آید حصیر بافته است.

دستان توانای او با مهارت خاصی سفره ، کلاه ، زنبیل و بادبزن را می‌بافد تا جایی که چشم‌ها از حرکت دست‌ها عقب می‌ماند.

این هنرمند شادگانی می‌گوید: خانواده ما همگی حصیرباف هستند و از این راه امرار معاش می‌کنیم و حصیر‌های بافته شده را به مناطق مختلف کشور ارسال می‌کنیم.

او مواد اولیه حصیر بافی را، خوص (برگ درخت خرما)، گلب (مرکز شاخه‌های نخل)، حضانه، بردلایه (خوص دارای رنگ سبز)، سعفایه (خوص با کیفیت پایین برای تولید جارو) عنوان کرد.

منال درباره مراحل کارش می گوید : پس از برداشت محصول خرما (ماه‌های مرداد و شهریور) برگ‌های نخل را از درخت جدا می‌کنیم و مراحل کار آغاز می‌شود:
- چیدن خوص‌ها
- رنگرزی
- خیساندن خوص‌ها
- تهیه نخ گیاهی
او در ادامه گفت: بعد از اتمام این مراحل، حصیر باف بافت ابتدا نوار حصیری را می‌بافد و در مرحله بعد نوار‌های حصیری را متصل می‌کند و در مرحله آخر به یکپارچه سازی محصول اقدام می‌کند.

خوص‌های به دست آمده از نخل را پیش از استفاده باید کاملاً خشک کرده و در هنگام حصیر بافی، آن‌ها را دوباره خیس کرد.

او در ادامه گفت : خوص‌ها در چند رنگ کرم، سفید مایل به سبز و سفید مایل به زرد یافت می‌شود و برای تولید هر محصول حصیری معمولا ازخوص‌های بارنگ یکسان استفاده می‌شود.

بعد به گوشه‌ای رفت و ابزار‌های کار حصیر بافی مثل مِسِل (سوزن) ، مِنیل (داس)، مقراض (قیچی) و سچین (چاقو) را به ما نشان داد.

انواع حصیرهای خوزستان

محصول حصیر ممکن است از لحاظ ساختاری دارای کف، بدنه، درپوش و دسته باشد.

بر اساس دانشنامه صنایع دستی خوزستان، انواع حصیر خوزستان از نظر ساختار:

حصیر مسطح: به صورت مسطح و یکنواخت بافته می‌شود، مانند: سفره

حصیر حجمی: دارای حجم است و به صورت درب دار و یا بدون درب بافته می‌شود، مانند انواع زنبیل و سبد

البته در سال‌های اخیر با رویکرد تازه و خلاقانه به دست بافت‌های حصیری از برخی محصولات حصیر در معماری داخلی به عنوان عنصر تزئینی استفاده می‌شود.

پژوهش‌های صورت گرفته اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان انواع محصولات حصیراز نظر بافت را به ۵ نوع بافت تقسیم بندی کرده است.

حصیر ساده: بدون نقش بوده ودر ساختار آن فقط از رنگ طبیعی استفاده می‌شود.

حصیر نقش دار: دارای نقش بوده و علاوه بر رنگ طبیعی از خوص‌های رنگ رزی شده برای تزئین استفاده می‌شود.

حصیر با بافت نواری: بافت این نوع حصیر شامل نوار‌های حصیری بافته شده به یکدیگر است.

حصیر با بافت بل: نوار‌های بافته شده دراین نوع حصیر دارای بافت شطرنجی است.

حصیر با بافت بادبزن:این نوع حصیر به صورت یکپارچه و پیوسته بافته می‌شود.

دراین محصولات کاربرد‌های مصرفی بر جنبه تزئینی پیشی گرفته است.

درمیان انواع نژاد‌های نخل موجود در استان خوزستان، خوص‌های حاصل از نژاد برحی ، زاهدی ، گنتار، خوصفائیه ، بلیانی و بریم به ترتیب دارای کیفیت مرغوب هستند.
متاسفانه خشکسالی و نمکی شدن آب و زمین‌های کشاورزی منطقه در سال‌های اخیر منجر به کوتاه شدن درازا و کاهش کیفیت خوص‌ها در استان خوزستان شده و این مسئله بر کیفیت محصولات حصیری خوزستان تاثیر منفی گذاشته است.

عیب های ظاهری محصول حصیر
یکنواخت نبودن ردیف‌های بافت شده ، رنگ پس دادن ، ساییدگی ، نمایان شدن نخ‌های اتصال دهنده از لا به لای نوار‌های حصیر، شکستگی خوص‌ها ، در پوش نامتناسب با دهانه محصول ، چند رنگی و جلوه نازیبای محصول از جمله عیب‌ها ظاهری محصول به حساب می‌آید.

بسته بندی مناسب ، حلقه مفقوده زنجیره ارزش آفرین

معاون اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با بیان این که به منظور ارتقا سطح حصیر بافی استان ، بیست محصول جدید با حفظ اصالت‌های بومی طراحی شد گفت: از مجموع بیست محصول جدید، ده نمونه‌ی آن‌ها توسط استاد کاران حصیر باف، نمونه سازی شده است.

صلاحی، بسته بندی را حلقه مفقوده زنجیره ارزش آفرین صنایع دستی دانست و گفت: هنرمندانی که قصد صادرات محصولات تولیدی

خود را دارند حتماً به الزامات بسته بندی محصول توجه کنند.

محصول حصیر باید در کیسه‌ی پلی اتیلن بی رنگ و سالم و سپس در مقوای مقاوم بسته بندی شود.

وی خاطر نشان کرد: نشانه گذاری بسته بندی ، برچسب و راهنمای نگه داری محصول از ملزومات برند سازی و ایجاد ارزش افزوده در محصول است.

آسیب جدی کرونا به تولید کنندگان صنایع دستی

حیدری یکی از این صنعتگران حصیر بافی استان خوزستان است او می‌گوید: به علت همه گیری ویروس کرونا و قرنطینه بودن، مردم مثل گذشته سفارش نمی‌دهند یا اینکه برای تحویل سفارشات قبلی خودشان از منزل خارج نمی‌شوند.

او گفت: سفارشات روی دست من و باقی صنعتگران مانده است و شرایط برای صنعتگران سخت شده است .

خسارت میلیاردی کرونا به صنایع دستی استان خوزستان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان گفت: میزان خسارت ناشی از شیوع کرونا دراین استان در سال گذشته ۱۸ میلیارد تومان تخمین زده شده است و البته ممکن است خسارت‌ها بیش از این باشد.

شکر الله قاسمی با بیان این که در حال حاضر ۱۷۶۴ کارگاه انفرادی و ۳۲ کارگاه تولیدی صنایع دستی در استان خوزستان موجود است گفت: در حوزه حصیر بافی خوزستان ۸۰ کارگاه و بیش از ۲۰۰ نفر صنعتگر فعال مشغول به کارند.

قاسمی تصریح کرد: شیوع این ویروس هم به تولید کنندگان و هم به فروشندگان صنایع دستی آسیب جدی وارد کرده است.

معاونت صنایع دستی استان خوزستان افزود: در راستای جبران بخشی از خسارت‌های ناشی از ویروس کرونا اقدام به پرداخت تسهیلات به صنعتگران و تولید کنندگان صنایع دستی در استان شده است.

وی عنوان کرد: این اقدامات در قالب عناوین مختلف و به صورت کمک‌های بلا عوض و با تسهیلات کم بهره به تمامی صنعتگران واجد شرایط در این حوزه صورت گرفته است.

قاسمی تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا مجموعاً مبلغ ۸ میلیارد تومان تسهیلات که ۴ میلیارد آن با نرخ بهره ۴ درصد و ۴ میلیارد مابقی نیز با نرخ بهره ۱۲ درصد محاسبه شد، پرداخت شد ه است و همچنین ۱۸۴ میلیون تومان تسهیلات بلا عوض در استان خوزستان تا کنون پرداخت شده است.

گام نهادن در مسیر توسعه پایدار

محصولات حصیر خوزستان علاوه برجنبه های مصرفی ، انعکاس دهنده ی فرهنگ روحیات و بخشی از هویت مردم خوزستان است .

با شناسایی جنبه های مختلف این صنعت و تعیین نقاط ضعف و قوت آن می توان در مسیر حفاظت ، رونق و توسعه پایدار گام های موثری برداشت و برای بازارهای بعد از دوران کرونا از هم اکنون اندیشید .

نویسنده : زهراکیانی

برای گزارش خبری روی تصویر زیر کلیک کنید

تصویر نویسنده خوزتوریسم

تصاویر مقاومت جنگ زده‌ها در روزهای نخست دفاع مقدس

تصاویر مقاومت جنگ زده‌ها در روزهای نخست دفاع مقدس

اهالی مناطق مرزی جنوب اهواز در روزهای نخست دفاع مقدس، زیر آتش مستقیم ارتش بعث دربرابر پیشروی دشمن مقاومت کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مناطق مرزی استان خوزستان در جنگ تحمیلی به دفاع از میهن اسلامی پرداخته و مانع از پیشروی ارتش بعث شدند.

این تصاویر اهالی روستای فارسیات در جنوب اهواز را نشان می‌دهد که همانند سایر مناطق مرزی در روزهای نخست دفاع مقدس زیر آتش مستقیم دشمن قرار داشتند.

عکاس: عبدالرضا نواصری

تصاویر مقاومت جنگ زده‌ها در روزهای نخست دفاع مقدس

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

کاروانسرای افضل شوشتر در مسیر ثبت جهانی

کاروانسرای افضل شوشتر در مسیر ثبت جهانی

 

اهواز - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شوشتر گفت: کاروانسرای افضل یکی از آثار تاریخی و ثبت ملی این شهرستان در مسیر ثبت در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) قرار گرفته است.

علی محمد چهارمحالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد : این اثر از بناهای ارزشمند به جا مانده از دوره قاجار است که همنشینی با محله دلدل در بافت کهن و پیکره‌ای از بازار و خیابان تاریخی سپه آن را از موقعیت منحصر به فردی برخوردار کرده است.

وی افزود: کاروانسرای افضل به منظور بارانداز بعضی محصولات تجاری در دوره قاجار راه‌اندازی شده و در دوره‌هایی نیز به عنوان محل ثبیت (سیلو) شوشتر به کار خود ادامه داده است.

رییس اداره میراث فرهنگی شوشتر گفت ادامه داد: معمار این بنا حاج جعفر معمار، از معماران بزرگ و نامی همان دوره بوده که چندین سازه را در شوشتر همچون خانه مستوفی، بعضی از املاک افضل، و بخش هایی از قلعه تاریخی سلاسل را بنا کرده است.

وی گفت: به دلیل اینکه در استان خوزستان تعداد کاروانسراها محدود می‌باشد، کاروانسرای افضل با زیبایی‌های چشم نوازش مورد تایید وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته و پرونده آن پارسال تهیه و به وزارتخانه متبوع ارسال شد.

رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شوشتر افزود : در ادامه اقداماتی که از قبل صورت گرفته، مکاتبه و پیگیری ادامه داشته و مقرر شده کارشناسان وزارتخانه در ابتدا و پس از آن کارشناسان یونسکو برای بررسی و امکان ثبت این کاروانسرا به شوشتر سفر کنند.

شوشتر با بیش از ۱۰۰ بنای آبی تاریخی متعلق به دوران مختلف از شهرهای کهن ایران است و شاهکارهای مهندسی آب در این شهرستان، شوشتر را به عنوان موزه مهندسی آب در جهان تبدیل کرده است. آثار باستانی این سازه های آبی ،با عنوان "نظام آبی تاریخی شوشتر" به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید. 

شهرستان شوشتر در شمال خوزستان دارای حدود ۳۵۰ اثر ثبت ملی و ۱۳ سند تاریخی در فهرست میراث فرهنگی است.

کاروانسرای افضل | ToIran, Tourism Platform

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ