خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

اولین مجموعه‌دار رامهرمز در عرصه میراث‌فرهنگی مجوزدار شد

اولین مجموعه دار رامهرمز مجوز دار شد

در مراسمی باحضور جمعی از مسئولان و کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان و مقامات محلی، مجوز فعالیت اولین مجموعه‌دار رامهرمز در عرصه میراث‌فرهنگی، به منصور معتمدی اهدا شد.

سیدعباس موسوی، رییس اداره میراث‌فرهنگی رامهرمز، اظهار کرد: در مراسمی با حضور جمال عامری‌نسب مسئول امور شهرستان‌ها و مجلس اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان، مجید سروش‌نیا و سعید محمدپور کارشناسان اموال فرهنگی ـ تاریخی و حقوقی این اداره‌کل، سیدعلی موسوی معاون فرماندار رامهرمز، سیدمحمد طباطبائی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رامهرمز و جمعی از دوستداران میراث‌فرهنگی، مجوز اولین مجموعه‌دار میراث‌فرهنگی رامهرمز به نام منصور معتمدی تقدیم او شد.

به‌ گزارش ایسنا، براساس اعلام میراث فرهنگی خوزستان، او افزود: این مجموعه با ارزش که طی سال‌ها تلاش توسط منصور معتمدی جمع‌آوری‌شده است، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که باعث ترویج و ترغیب سایر دوستداران میراث‌فرهنگی به ایجاد این‌گونه مجموعه‌ها خواهد شد.

رییس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رامهرمز با بیان این‌که این مجموعه نفیس در منزل شخصی معتمدی دایر شده است تاکید کرد: مدیریت، ساماندهی و صدور مجوز برای مجموعه‌داران خصوصی موجب معرفی و ارتقای سطح کیفی و کمی مجموعه‌داری در کشور خواهد شد.

او اضافه کرد: ترویج فرهنگ مجموعه‌داری یکی از اهداف اصلی ما است و باید کاری کنیم که مجموعه‌داران آثارشان را از پستوها خارج کنند و از این‌که چنین مجموعه‌های نفیسی دارند هراسی نداشته باشند

تصویر نویسنده خوزتوریسم

اولين دوره جشنواره گردشگري "ستوده

اولين دوره جشنواره گردشگري "ستوده"

اين جشنواره که به همت صندوق کارآفريني اميد و با حمايت دستگاه هاي دولتي و جمعي از انجمن ها و اتحاديه هاي تخصصي مرتبط با گردشگري برگزار مي شود، با هدف گردآوري تجربيات موفق و خلاقانه کسب و کارهاي مرتبط با گردشگري پايدار مبتني بر احيا فرهنگ و خصوصيات بومي و محلي مناطق مختلف کشور، آغاز به کار نموده است.
جشنواره گردشگري ستوده به ياد زنده ياد منوچهر ستوده نامگذاري شده است و در جهت تقدير از تلاش هاي خلاقانه فعالان گردشگري کشور، دستاورد هاي مورد انتظار زير را دنبال مي کند:

• گردآوري دانش هاي زيسته و تجربه هاي موفق مرتبط با ارائه خدمات و محصولات گردشگري
• تبيين زمينه هاي مختلف فعاليت در حوزه گردشگري و زنجيره خدماتي که در اين زمينه فعاليت خلاقانه دارند
• ارتقا کيفيت خدمات گردشگري با جلب توجه هر چه بيشتر فعالان اين حوزه به تجربيات نوآورانه انجام شده
• تدوين چشم اندازي براي کسب و کارهاي گردشگري و شاخص هايي براي فعاليت هاي اثر گذار
• تکميل خدمات و محصولات مرتبط با گردشگري و کارآفرينان خلاق اين حوزه
• انتشار تجربيات براي جامعه کارآفرينان گردشگري
• تشکيل دبيرخانه دائمي براي اين جشنواره
کسب و کار فعال در هر يک از زمينه هاي زير که اصول و معيارهاي احيا فرهنگ بومي، محلي يا تاريخي را نيز در خدمات خود به شکل هاي مختلف لحاظ مي نمايند. مي توانند با مراجعه به بخش ثبت نام جشنواره ضمن پر کردن فرم اطلاعات لازم و بارگزاري عکس و فيلم از خدمات خود (در تعداد و حجم اشاره شده) در اين جشنواره شرکت نمايند.
 محورهاي تخصصي شرکت در جشنواره
 کسب و کارهاي مرتبط با اقامت سنتي مبتني بر فرهنگ اصيل ايراني مانند:
بوتيک هتل يا هتل هاي خاص، اقامتگاه بوم گردي، اقامتگاه سنتي، چادر عشاير

 کسب و کارهاي مرتبط با احيا خوراک ها و نوشيدني هاي بومي و محلي مانند:
رستوران ها ، خوراک سرا ها و عمارت هاي سنتي عرضه کننده غذا و نوشيدني بومي و محلي همراه با پذيرايي مبتني بر فرهنگ محلي، کافه هاي گردشگري؛ دمنوش کده ها و ... که نوعي خوردني هاي محلي را با پذيرايي متفاوت به گردشگران عرضه مي کنند.

 گردشگري تجربه گرا
آژانس ها و راهنمايان گردشگري تخصصي که خدماتي در زمينه تورهاي تجربه گرا ارائه مي دهند .

بخش ويژه جشنواره با توجه به شعار سال سازمان جهاني گردشگري و زمينه هاي مختلف گردشگري در کشور امسال به گردشگري روستايي اختصاص يافته است و به ياد زنده ياد سيد هاشم طباطبايي فعال خدمات بوم گردي در کشور نام گذاري شده است.

 زمانبندي جشنواره
فرصت ثبت نام و ارسال مدارک 1ديماه الي 20 بهمن ماه 1400 در بخش جشنواره هاي سايت صندوق کارآفريني اميد
به آدرس: www.karafariniomid.ir/festival

 اختتاميه و اهدا جوايز اسفند ماه 1400
در هر يک از بخش هاي سه گانه جشنواره دو تجربه و در بخش ويژه نيز يک تجربه مجموع هفت تجربه برگزيده جشنواره را تشکيل مي دهند که به هر يک جوايزي شامل 30 ميليون تومان جايزه نقدي و 200 ميليون تومان وام قرض الحسنه همراه با اعطا تنديس نشان ستوده اهدا خواهد شد.

علاوه بر آن در هر بخش تخصصي از 8 شرکت کننده برجسته ديگر نيز با اهدا لوح، تقدير خواهد شد و اطلاعات مجموع همراه 31 کسب و کار مذکور در کتاب جشنواره درج خواهد شد.

 آدرس و تلفن دبيرخانه مستقر در صندوق کارآفريني اميد:
ميدان فلسطين طالقاني غربي بين ميدان فلسطين و خيابان سرپرست پلاک 518 شماره تماس: 64371098

اطاعات دبیرخانه:
شماره تماس: 02164371098

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

آیین اهدای ۸ هزار شاخه گل نرگس بهبهان به آستان ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع)

آیین اهدای ۸ هزار شاخه گل نرگس بهبهان به آستان ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع)

 

گل‌هاي نرگس بهبهان هرساله همين ايام خود را به آستان ملکوتي امام هشتم مي‌رسانند و طي يک آيين زيبا در حرم مطهر جانمايي مي‌شوند.

گفته می‌شود گل‌های نرگس از قدوم با برکت حضرت شمس الشموس در مسیر هجرت از مدینه به مرو و ورودشان به خاک خوزستان روییده‌اند.

استانی که به دروازه ورود تشییع به کشورمان معروف است و از مرز شلمچه تا برخي شهرهایش چون بهبهان، به عنوان قدمگاه امام هشتم شناخته می‌شود. همين است که نرگس‌کاران ولايتمدار بهبهاني هرساله به نشان عشق و ارادت مردمان خونگرم خوزستان، ۸ هزار شاخه گل نرگس را به ساحت نورانی امام رئوف پیشکش می‌کنند.

آیین اهدای ۸هزار شاخه گل نرگس بهبهان باحضور جمعی از نرگس کاران، نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز،تولیت آستان قدس رضوی، مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان،مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی، رییس جنگل ها و مراتع کشور،فرماندهی قرارگاه کربلا، نماینده مردم شریف بهبهان در مجلس شورای اسلامی،مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان،مدیرکل منابع طبیعی خوزستان، مدیرعامل پالایشگاه گاز بیدبلندخلیج فارس، معاون فرماندار بهبهان و جمعی از خادمان و مدیران آستان قدس رضوی و باحضور زائران و مجاوران امام رضا(ع) برگزار شد.

آیین اهدای ۸ هزار شاخه گل نرگس شهرستان بهبهان به حرم مطهر رضوی(از قدمگاه تاحرم) در سال ۱۳۹۸ باشماره ۲۰۱۳ و در گستره استانهای خوزستان و خراسان رضوی ثبت ملی شده است.

عکس-مهدی جهانگیری

تصویر نویسنده خوزتوریسم

شکوه معماری باستانی در قلم میناکاران مندایی

شکوه معماری باستانی در قلم میناکاران مندایی

یادداشت حاضر مروری بر پاره‌ای از شاهکارهای معماری ایران باستان در قالب هنر میناکاری صابئین مندایی است که از اصالت تاریخی بالایی برخوردارند و نقشی دیدنی در میناکاری آنها دارد.

زهرا عباسی،فعال فرهنگی و هنری، در این مطلب که آن را در اختیار ایسنا گذاشته است می‌نویسد:

روح آدمی شیفته زیبایی است. گاهی این زیبایی گل سرخی است در باغ طبیعت و گاهی غزلی ناب و عاشقانه از یک شاعر، گاهی تماشای غروب می‌شود و گاهی دل بستن به تابلوی نقاشی و یا فرشی که تار و پودش با عشق در هم تنیده شده‌اند، گاهی لالایی مادر می‌شود و گاهی شکل و طعم زیبای یک کلوچه خرمایی که آشپزی بامهارت خمیر آن را با عشق ورز داده است. دنیای هنر چون کهکشان وسیع است و در آن هر آنچه با عشق آفریده می‌شود هنر نام دارد؛ تنها دنیایی که انسان خالق آن است!

هنر معماری که از نیاز اولیه بشر برای ساخت سرپناه منشا می‌گرفت در ادامه مسیر و با عبور از این نیاز اولیه تبدیل به هنری شد که نقش به سزایی در زیبایی دنیای بشر داشت و آثار باشکوهی در نقاط مختلف دنیا به وجود آورد تا جایی که از جمله دارایی‌های ارزشمند هر سرزمینی که از طریق آن می‌شد به تمدن و فرهنگ آن ملت پی برد در میان خشت و سنگ بناهای تاریخیِ آن سرزمین قابل کشف و استناد بود.

تخت جمشید،نقش رستم، زیگورات چغازنبیل، بیشابور و بیستون و... از نمونه‌های باشکوه معماری بیش از ظهور اسلام و مساجد ایوانی و گنبدی، کاروانسرای عباسی و رباط شرف،گنبد سرخ، برج طغرل، مقبره سلطان سنجر و... نیز از آثار معماری باشکوه بعد از دوره اسلامی به شمار می‌رفتند.

هنرمندان بسیاری این آثار باستانی را به طرق مختلف در آثار خود ثبت کرده‌اند تا برای آیندگان به یادگار بماند. یکی از زیباترین هنرهایی که در مسیر جاودانه کردن این آثار نقش به سزایی داشته است هنر میناکاری اصیل صبی اهوازی است؛ هنری خاص و متفاوت با سایر میناکاری‌ها که مهد آن خوزستان و شهر اهواز است و هنرمندان آنها از اقلیتی یکتاپرست و پیروان حضرت یحیی (ع) بوده و در قرآن کریم نیز از آنها با نام صابئین تکریم شده است.

هنری باستانی و اجدادی که از تاریخی نزدیک به ۷۰۰ ساله در اهواز برخوردار است و نقش و طرح‌های آن هر یک به روایت بخشی از تاریخ ایران و اقلیم باستانی خوزستان می‌پردازد. نقش‌های اصیل و ماندگار که به شکلِ زیورآلات زنانه و یا ظروف نقره‌های به تمامی کارِ دست ساخته می‌شوند و تلاقی سنت و مدرنیته را با نبوغی خاص به تصویر می‌کشند. این هنرمندان به صورت اختصاصی در حوزه تولید زیورآلات مینایی مشغول به کارند و تنها از طلای ۲۲ عیار و نقره در تولید دست‌سازه‌های مینایی خود استفاده می‌کنند.

از جمله نقش‌هایی که در هنر باستانی و ارزشمند این هنرمندان یافت می‌شود آثار معماری ایران باستان و بین‌النهرین است که معروف‌ترین آنها نقش، مضیف، طاق کسری، مناره ملویه، دروازه ایشتار و شیرسنگی بابل است که هر یک از شگفتی‌های معماری در دنیا محسوب می‌شوند که در ادامه به توضیح مختصری در مورد آنها می‌پردازیم.

گزارش کامل در ادامه نوشته

نشانۀ جغرافیایی مینای طلا و نقرۀ اهواز - فروشگاه اینترنتی صنایع دستی برزان

ادامه نوشته
تصویر نویسنده خوزتوریسم

اهمیت ترویج نقوش ایلامی با تکیه بر طرح‌های نوین در سفالگری

گفت‌وگوی میراث‌آریا با امین کُرد هنرمند فعال سفالگری شوش دانیال

اهمیت ترویج نقوش ایلامی با تکیه بر طرح‌های نوین در سفالگری

امین کُرد متولد نهم خردادماه ۱۳۶۷ در شهرستان شوش است. شهری باستانی، با تاریخی پرفروغ در حوزه باستان‌شناسی که در روزگار کهن، ایلامی‌ها و سپس هخامنشیان به این شهر رونق بخشیدند. او فارغ‌التحصیل رشته مهندسی محیط‌زیست از دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد یزد است که برخلاف رشته تحصیلی خود، راه هنر و سفالگری را در پیش گرفته و برای خود در این عرصه نامی دست و پا کرده است.

این هنرمند سفالگر، مجوز فعالیت خود را در سال ۱۳۹۵ از اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شوش دریافت کرد و از آغاز به کار تاکنون به مدت ده سال به شکل پیوسته مشغول فعالیت و تولید و عرضه دست‌سازه‌های کارگاهی خود در بازارهای داخلی و خارجی است. امین کرد، یکی از عمده دلایل ورود خود به این حوزه را تولد در شهری تاریخی مثل شوش می‌داند که در تاریخ سفال دارای جایگاه ویژه‌ای است. او می‌گوید علاقمندی به هنر از کودکی، تأثیر محیط تاریخی شوش و شناخت پیشینه سفال در جلگه خوزستان باعث شد تا برخلاف رشته دانشگاهی خود به مسیری دیگر روی آورد. همین رویکرد و تلاش خلاقانه این هنرمند خوزستانی باعث شد تا در اوایل آذرماه ۱۴۰۰، آثار او در نشست داوری مهر اصالت ملی حائز عنوان نشان ملی شوند. این مطلب بهانه‌ای شد تا با وی گفتگویی ترتیب دهیم و فعالیت‌های سال‌های گذشته تاکنون وی را مورد واکاوی قرار دهیم.

گزارش کامل در ادامه نوشته

ادامه نوشته
تصویر نویسنده خوزتوریسم

جشنواره وب و موبایل ایران

رسانه گردشگری وفرهنگی خوزستان در چهاردهمین دوره جشنواره وب و موبایل ایران در گروه گردشگری و سفر قرار گرفته است.

جشنواره وب و موبایل ایران با ده‌ها هزار شرکت‌کننده، به عنوان بزرگ‌ترین عرصه رقابت میان وبسایت‌ها و نرم‌افزارهای موبایل در گروه‌های مختلف شناخته می‌شود و از ابتدای زمان تاسیس توانسته است نقش مهمی در رشد کیفیت و جایگاه حوزه وب و موبایل ایران داشته باشد. این جشنواره هرساله در گروه‌های مختلف، یک وبسایت و یک نرم‌افزار موبایل را با رای داوران به عنوان برگزیده معرفی می‌کند و به آن تندیس برترین وبسایت یا برترین نرم‌افزار موبایل ایران را به عنوان بزرگ‌ترین افتخار در حوزه وب و موبایل ایران اهدا می‌کند.

جشنواره وب ایران در سال ۱۳۸۷ برای اولین بار در ایران توسط شایان شلیله و با هدف معرفی برترین وبسایت‌های فارسی بنیان‌گذاری شد و پس از چندین سال برگزاری به صورت شخصی و با توجه به رشد بسیار بالای شرکت‌کنندگان در این سال‌ها، مدیریت آن به کانون کارآفرینی ایران واگذار شد.

جشنواره نرم‌افزارهای موبایل ایران در سال ۱۳۹۱ به عنوان بزرگ‌ترین جشنواره در زمینه اپلیکیشن‌های تلفن همراه توسط میلاد احرام پوش و محسن براتی برگزار شد و از همان ابتدا هزاران اپلیکیشن موبایل برای کسب عنوان بهترین نرم‌افزار‌‌ موبایل ایران در این رقابت ثبت نام کردند.

علاوه بر بخش داوری، در بخش دیگری از جشنواره که تحت عنوان نگاه مردمی برگزار می‌شود، وبسایت یا نرم‌افزار موبایل برگزیده توسط آرای تمامی کاربران دنیای مجازی انتخاب می شود. در این بخش محبوب‌ترین وبسایت یا نرم‌افزار موبایل ایران توسط صدها هزار رای مردمی انتخاب می‌شود.

برای رای دادن در بخش مردمی روی تصویر زیر کلیک کنید

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

کلیسای کلدان کاتولیک آشور در اهواز

کلیسای کلدان کاتولیک آشور در اهواز

در شهر اهواز سه کلیسا وجود دارد. یکی از این اماکن کلیسای کلدان، کاتولیک آشوری است. این کلیسا توسط کشیش فیلیپوس در سال 1964 تجدید بنا شد. تا قبل از 1964 کلیسای قدیمی وجود داشت که اطلاعاتی از بنای ساختمان اولیه کلیسا در دسترس نیست. کلیسای کلدان، کاتولیک آشور در خیابان نادری اهواز نبش خیابان مسلم واقع است. کلیسای مورد نظر دارای یک حیاط مرکزی و سالن های جانبی است. در سال 1394 کلیسای کلدان کاتولیک آشوری اهواز مرمت شد.

اطلاعاتی از بنای ساختمان اولیه کلیسا در دسترس نیست. این کلیسا در سال ۱۳۹۴ کلیسای کلدان کاتولیک آشوری اهواز مرمت شد

4121298711101615141813172522212024233

تصویر نویسنده خوزتوریسم

میناکاران مندایی اهواز سفیران تمدن و فرهنگ ایران‌

میناکاران مندایی اهواز سفیران تمدن و فرهنگ ایران‌

ایسنا/خوزستان یک فعال فرهنگی و هنری با بیان اینکه یکی از هنرهای دستی زیبایی که به طور اختصاصی در حوزه زیورآلات بانوان وجود دارد و در آن می‌توانیم شاهد اصیل‌ترین طرح و نقش‌های ایرانی باشیم هنر میناکاری اصیل صبی اهوازی است، گفت: خواستگاه این هنر باستانی به شهر اهواز و میناکاران مندایی آن باز می‌گردد.

زهرا عباسی در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: از آنجایی که این هنر مینای صبی در حوزه حفظ تاریخ، فرهنگ و تمدن غنی ایران و اقلیم خوزستان نقش بسزایی دارد باید توجه بیشتری به هنرمندان فعال در این حیطه از سوی سازمان و نهادهای فعال فرهنگی صورت گیرد؛ نمایندگان و سفیران هنری که می‌کوشند با هنر اصیل و باستانی‌شان بانوی بافرهنگ ایرانی را به زیباترین زیورآلات ساخته ایران مزین گردانند و از فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی محافظت کنند.

وی با بیان اینکه یکی از هنرهای دستی زیبایی که به طور اختصاصی در حوزه زیورآلات بانوان وجود دارد و در آن می‌توانیم شاهد اصیل‌ترین طرح و نقش‌های ایرانی باشیم هنر میناکاری اصیل صبی اهوازی است توضیح داد: خواستگاه این هنر باستانی به شهر اهواز و میناکاران مندایی آن باز می‌گردد. آنها از اقلیت‌های یکتاپرست و پیروان حضرت یحیی (ع) هستند که در قرآن کریم از آنها به عنوان صابئین تکریم شده است و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، نیز از آنان به عنوان ملت صابئین مندایی و موحد یاد کرده‌اند.

او ادامه داد: مینای خاص، باستانی و حدودا ۷۰۰ ساله آنها به صورت نسل به نسل و سینه به سینه در میان هنرمندان آنها انتقال یافته و یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین میناکاری‌های اصیل اهوازی را می‌توان در دست‌سازه‌های این هنرمندان مندایی مشاهده کرد.

وی در همین زمینه افزود: نقش گل و بلبل، پیچک و بته‌جقه، خلیج همیشه فارس، ایوان مدائن، طاق کسری، باغ‌های معلق بابل، کاروان و کاروانسرا، شتر، نخل، پل‌های زیبای اهواز و آهوی زرد خوزستانی که در معرض خطر انقراض قرار دارد از مهمترین نقش‌های به کار رفته بر پیکر زیورآلاتی همچون دستبند، النگو، پلاک، گوشواره، حلقه و انگشتر و ساعت طلای ۲۲ عیار است که با گوهر مینای اصل قلمکاری شده‌اند.

عباسی خاطرنشان کرد: تمامی این میناکاری‌ها تنها بر طلای ۲۲ عیار و نقره با درجه خلوص بالا انجام می‌گیرد چراکه طلای ۱۸ عیار به دلیل داشتن ناخالصی بیشتر توانایی پذیرش این نوع از میناکاری را ندارد. این موضوع هم از سویی خاص بودن این هنر و متفاوت بودن آن را از سایر میناکاری‌ها نشان می‌دهد و هم ارزشِ والای مادی و معنوی آن را آشکار می‌کند.

این فعال فرهنگی و هنری با بیان اینکه یکی از جلوه‌های زیبا که اوج خلاقیت و مهارت این هنرمندان مندایی را آشکار می‌کند توانایی شگفت‌انگیز آنها در تلفیق زیبای سنت و مدرنیته و ساخت زیورآلاتی سنتی در طرح و شمایل امروزی است تاکید کرد: نکته جالب توجه این که استفاده از این نقوش سنتی همچون نخل و کاروان نه تنها باعث دلزدگی نشده بلکه روز به روز به تعداد بانوان علاقه‌مند و خریدار این زیورآلات به خصوص در میان بانوان جوان، افزوده می‌شود؛ زیورآلاتی که برای هر بانوی ایرانی می‌تواند بسیار جذاب و چشمگیر باشد و در عین حال پرده از فرهنگ و تمدن غنی ایرانی برمی‌دارد.

وی با ذکر مثالی اضافه کرد: به طور مثال نخل خوزستان که یکی از نقش‌های پر تکرار در دست‌سازه‌های مینایی این هنرمندان مندایی است علاوه بر اشاره به اقلیم خوزستان در فرهنگ منداییان نیز از قداست ویژه‌ای برخوردار است و در کتاب دینی آنها به اسم گنزاربا از آن با نام سندرکا نام برده شده و مادر تمام روییدنی‌ها به شمار می‌رود.

او یادآوری کرد: هنرمندان میناکار اصیل مندایی مورخانی حقیقی پیروان حضرت آدم تا یحیی (ع) هستند که تاریخ زیبای ایران و اقلیم خوزستان را با قلم مینایی بر لوحی از زر حک می‌کنند. اجداد آنها آموختند که چگونه با دستان پرمهارت‌شان سنگ زر و گوهر مینا را از گنجینه قلب زمین بیرون بکشند و پیوندی زیبا و عاشقانه را میان آن دو برقرار کنند.

عباسی گفت: در طول زمان هنرهای باستانی فراوانی به ورطه انقراض افتادند، اما این هنر باستانی و حدودا ۷۰۰ ساله به رغم همه سختی‌های موجود در مسیر هنرمندانش، کماکان به سوی آینده‌ای روشن در حال حرکت است زیرا این هنرمندان به خوبی می‌دانستند که تنها با اکسیر عشق قادر به محافظت از این هنر باستانی در طول تاریخ بوده‌اند؛ هنرمندانی که با ساخت زیورآلات مینایی با طرح‌های باشکوه تاریخی و تلفیق اعجازبرانگیز سنت و مدرنیته می‌کوشند تا بانوی ایرانی به جای استفاده از فرهنگ و نمادهای غربی مزین به اصالتی ایرانی و شرقی شود و در عین حال خود راوی تمدن و فرهنگ اصیل وغنی ایران باشد.

وی با اشاره به استادان میناکاری ادامه داد: از اساتید پیشکسوت و پدران میناکار در این حوزه هنری می‌توان به مرحوم زهرون کبیر و یونس عزازیل اشاره کرد که از مشاهیر بزرگ در این حوزه هنری به شمار می‌روند. امروزه این هنر در اهواز توسط فرزندان این مشاهیر به طور ویژه‌ای در حال اجرا است.

این فعال فرهنگی و هنری در ادامه به مقایسه فرهنگ شرق و غرب پرداخت و تصریح کرد: یکی از زیباترین جلوه‌های فرهنگی در انسان حفظ اصالت وجودی است. در وانفسای تغییرات سریع و شگفت‌انگیز دنیا در تمامی جنبه‌های زندگی انسان باید بتواند نسبت به فرهنگ و تاریخ اجدادی‌اش آگاه باشد و بداند از چه پیشینه تاریخی و فرهنگی برخوردار است و چون برگی سرگردان نباشد.

او معتقد است: تمایل به سبک و سلیقه، تفکر و سبک غربی در جامعه امروز ما مساله‌ای است که متاسفانه گریزی از آن نیست و جوانان ما را به دلایل بسیاری به سمت و سوی خویش می‌کشاند. ناگفته نماند که برخی از مسایل آن همچون آزادی بیان، تفکر انتقادی، عدالت اجتماعی، تحقیق و پژوهش، قضاوت نکردن و نبود تعصب و پیشداوری نسبت به موضوعات مختلف از ویژگی‌های مثبت فرهنگ و تفکر غربی است اما موضوعی که در این مصاحبه قصد بررسی آن را داریم به طور خاص به حفظ فرهنگ ایرانی در برابر نمادهای غربی و به طور خاص به فرهنگ رواج یافته در میان بانوان ایرانی مربوط می‌شود.

به باور عباسی: بسیاری از بانوان گاهی بدون غرض و آگاهی از نمادهای غربی خاصی استفاده می‌کنیم که معنا و مفهوم مثبتی ندارند اما به صرف اینکه در جامعه مد و باب گشته‌اند مورد استفاده نیز قرار می‌گیرند. به طور مثال نماد «ورساچه» که آن را به فراوانی در بسیاری از زیورآلات زنانه شاهدیم نمادی شرک‌آلود و منفی است که ریشه در اساطیر یونان دارد. بنا بر افسانه‌های یونانی این زن پس از طغیان مورد نفرین خدایان قرار گرفت و موهای زیبایش تبدیل به مارهایی زشت و وحشتناک شد. ورساچه نماد فریب و اغوا و حیله‌گری زنانه است و همین طور خدایان خشمگینی که کوچکترین عصیان‌ها را به بدترین شیوه و شکل مجازات می‌کنند؛ مفهومی که سرشار از انرژی و بار منفی است.

این فعال فرهنگی و هنری تاکید کرد: در مقابل، اگر نقش‌ها و طرح‌های هنر اصیل ایرانی را مورد بررسی قرار دهیم، جلوه‌های بسیار باشکوهی از نقش و طرح‌هایی همچون طرح‌های اسلیمی و شرقی، گل و پیچک و بته‌جقه و... را شاهدیم که علاوه بر زیبایی فراوان و روح‌نواز، سرشار از حس مثبت و مفاهیم ارزشمندند.

وی گفت: دو سالی از نامگذاری اهواز به شهر ملی مینای صبی که توسط سازمان میراث فرهنگی کل کشور اعطا شده می‌گذرد اما هنوز در این حوزه و معرفی شهر اهواز به این هنر اصیل و باستانی تلاش و قدم‌های برداشته شده اندک است.

انتهای پیام

مینای صائبین

تصویر نویسنده خوزتوریسم

سرای  تاریخی دادرس در اهواز

سرای تاریخی دادرس در اهواز

سرای دادرس بنایی بازمانده از دورهٔ قاجاری است که در سال ۱۳۸۲ به شمارهٔ ۹۷۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنا در مرکز شهر اهواز،در خیابان عبدالحمید (خیابان نظامی یا شهید نظری‌پور) ساخته شد.

در خیابان عبدالحمید و مرکز شهر اهواز خانه‌های متعددی از دوره‌های قاجار و پهلوی به جا مانده است.

این بنا ساختمانی دو طبقه است که در طبقهٔ همکف آن پنج اتاق و در طبقهٔ دوم سه اتاق وجود دارد.

سرداب موجود در بنا نیز مساحت حدود ۴×۵ متر مربع دارد. خانهٔ دادرس ابتدا محل سرا بود، بعد میدان تره‌بار شد و سپس به بازار خواربارفروشان مبدل شد.

افزون بر سرداب، این بنا دارای آثاری از حجاری، آجرچینی، ستون و درب و پنجرهٔ چوبی و از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن سنگ‌چینی‌های بسیار زیبای آن است.

تصاویر| ویرانی خانه تاریخی دادرس در اهواز

تصویر نویسنده خوزتوریسم

نه تنها باشگاه ایران، بلکه بسیاری از ابنیه امانی صنعت نفت در خوزستان، میراث صنعتی و فرهنگی این سرزمی

فرشید خدادادیان در گفتگو با خوزتوریسم؛ 
نه تنها باشگاه ایران، بلکه بسیاری از ابنیه امانی صنعت نفت در خوزستان، میراث صنعتی و فرهنگی این سرزمین هستند

فرشید خدادادیان، رییس مرکز اسناد و گنجینه های تاریخی وزارت نفت و مجری طرح موزه های نفت مسجدسلیمان در خصوص خبر آگهی مزایده باشگاه تاریخی ایران، ضمن ابراز تاسف از این موضوع گفت؛ در سال های ابتدایی انقلاب اسلامی و به فراخور شرایط آن مقطع زمانی، برخی از ابنیه و ساختمان ها، باشگاه ها و تاسیسات فعال یا غیرفعال صنعت نفت برای کاربری های جدید و استفاده نهادها و ارگان های جدید بصورت امانی و در قالب تنظیم صورتجلسه های تحویل امانی به آن نهادها و موسسات واگذار گردید.
در طول نزدیک به سه دهه و البته تحت تاثیر مسایل ناشی از جنگ تحمیلی بلافاصله پس از انقلاب، این موضوع شامل مرور زمان شده و بعضا با دریافت سند مالکیت به اموال نهادهای مذکور تبدیل شده و متاسفانه در این آگهی جدید نیز روند اجرای مزایده بیانگر این هست که مسولین محترم جهاد کشاورزی استان نیز طبیعتا با مستندات مالکیت حقوقی به این امر اقدام کرده اند.
مجری طرح موزه های نفت مسجدسلیمان با اشاره به پیگیری قبلی موزه های صنعت نفت برای بازپس گیری ساختمان مذکور افزود؛ ما از خرداد سال۱۳۹۹ پیگیر بازپس گیری باشگاه ایران و تبدیل آن به یک سایت میراث تاریخی نفت بودیم اما متاسفانه پیگیری همکاران امور حقوقی ما در شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان نیز متاثر از چنین فضایی بی نتیجه مانده و هم اکنون این مزایده اعلام آگهی شده است.
رییس مرکز اسناد و گنجینه های تاریخی وزارت نفت خاطرنشان کرد؛ طبق مصوبه و تاکید دولت مبنی بر فروش اموال و املاک مازاد، تمامی وزارتخانه ها و از جمله وزارت جهاد کشاورزی نیز به نوعی ملزم به چنین مزایده های واگذاری هستند و این از موضوعاتی است که در سطح کلان باید کارشناسی حقوقی و ارایه طریق شود. 
خدادادیان گفت؛ بخاطر داشته باشیم که مسولین محترم جهاد کشاورزی در مسجدسلیمان و خوزستان نیز خود از اهمیت چنین ابنیه ای در تاریخ شهر اولین ها مطلع اما به نحوی ناچار به تمکین از مصوبات کلان هستند.
مجری طرح موزه های نفت مسجدسلیمان افزود؛ در نمونه های مشابه در سطح دنیا در چنین مواردی ابنیه و‌محوطه ها با ضوابط خاص و تعریف کاربری مشخص فرهنگی هنری به بخش خصوصی واگذاری امانی و مالکیت آن بصورت دولتی باقی می ماند.

 

https://s20.picofile.com/file/8444654368/IMG_20211204_161214_578.jpg

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ