خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

نخستين تور گردشگرى درون شهرى انديمشك با عنوان تور " ايستگاه راه آهن انديمشك "

.نخستين تور گردشگرى درون شهرى انديمشك با عنوان تور " ايستگاه راه آهن انديمشك "

نخستين تور گردشگرى درون شهرى انديمشك با عنوان تور " ايستگاه راه آهن انديمشك " به مناسبت نود و دومين سالروز افتتاح راه آهن اين شهر برگزار شد.


نخستين تور گردشگرى درون شهرى انديمشك به مناسبت نود و دومين سال تاسيس راه آهن اين شهر و با هدف بازشناسايى تاريخ و هويت راه آهن انديمشك به مردم ، و به صورت تلفيقى از ميراث صنعتى راه آهن و بافت گردى نخستين منازل سازمانى راه آهن اين شهر موسوم به " ٩ فاميلى" برگزار شد.

 اين تور روز جمعه ١٧ دى ماه ١٤٠٠ ، توسط شركت گردشگرى " پايدارگشت ويرا پارس "  و با همكارى ناحيه راه آهن زاگرس برگزار شد. 

ايمان مولايى نژاد مى گويد ايستگاه راه آهن انديمشك كه تا دى ماه ١٣١٦ صالح آباد نام داشت، چهل و يكمين ايستگاه راه آهن سراسرى در شمارش از ايستگاه تهران به سمت جنوب است. شهر انديمشك ، عمده توسعه خود در سده اخير را از راه آهن گرفته و از اين جهت، " ريل شهر ايران " يعنى شهرى كه شكل گيرى آن در دوران نوين، بر اساس عبور ريل و راه آهن است لقب گرفته است

گزارش کامل‌ در ادامه نوشته 

 

ادامه نوشته
تصویر نویسنده خوزتوریسم

جشنواره اهواز شهر پلها

جشنواره اهواز شهر پل ها 

زیبا راکی فعال گردشگری و رئیس انجمن سفیران گردشگری خوزستان ؛ از برگزاری “جشنواره پل های زیبای اهواز”خبر داد.

 هر شهری دارای نماد و سمبلی است و رود کارون یکی از نمادهای زیبا و معروف شهر اهواز می باشد که پل های متعددی روی آن بنا شده است تا ارتباط بخش‌های غربی و شرقی  اهواز  را آسان سازد .پل های زیبایی که هر کدام نوع معماری و کاربرد ویژه اش را دارد.

پل های دیدنی اهواز تنها یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند که می‌توانید در بخش‌های مختلف رود کارون آن‌ها را ببینید

بی شک استفاده از ظرفیت رودخانه کارون و پل های اهواز ؛در بهبود و رونق  امور رفاهی ،فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی مردم این کلانشهر موثر  خواهد بود .ظرفیتی که تقریبا مغفول مانده است و حائز اهمیت و نیازمند توجه ویژه مسئولین شهری می باشد.


زیبا راکی افزود : در حال تشکیل دبیرخانه “اولین جشنواره پل های زیبای اهواز “ هستیم و بزودی اخبار تکمیلی اطلاع رسانی خواهد شد.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

ورشوی دزفول؛ ستاره‌ای رو به افول؟

ورشوی دزفول؛ ستاره‌ای رو به افول؟

مطلب حاضر یادداشتی از زهرا عباسی، فعال فرهنگی و هنری، با موضوع ورشوسازی در دزفول است و نسبت به از بین رفتن این هنر دستی هشدار داده است.

او در این یادداشت که آن را در اختیار ایسنا گذاشته می‌نویسد:

«اندامیش، دژپل و اکنون دزفول دیاری باستانی با قدمتی بیش از دوره ساسانیان است که در ادواری شاهد امپراطوری‌های ایلام و هخامنشیان بوده است. شهری کهن به بلندای تاریخ باستانی ۵۰۰۰ ساله که آمیزه‌ای از فرهنگ و تمدن اصیل را در تار و پود خویش جای داده است.

پل قدیم دزفول مهمترین اثر تاریخی این شهر که مغرورانه قصه ۱۸ قرن شکیبایی و پایداری را به تصویر می‌کشد گویی با افسونی خاص گذر زمان را بر چهره‌اش بی‌اثر کرده است. راه رفتن روی سنگ فرش‌های این پل از قصه ۱۸ قرن مردمان و نسل‌هایی می‌گوید که دلهره و شادی‌هایشان در خشت خشت این پل ثبت گشته است. دلهره از صدای ضربات شمیرها و درفش برافراشته جنگ و شادی از صدای دهل و پایکوبی فاتحان مختلف، از بزگان تاریخی که صدای وعظ‌شان در این مکان طنین‌انداز شده بود و صدای خنده کودکانی که به بازی مشغول بودند. آسمان همان آسمان است و پل همان پل و ۱۸ قرن آدم‌هایی که آمدند و رفتند.

... و هنر که میراث‌دار تمدن یک سرزمین است و بار مسؤولیت آشکار کردن فرهنگ ملت‌ها را به دوش کشید تا که اثبات کند هر چه تاریخ سرزمینی طولانی‌تر باشد میراث فرهنگی آن پربارتر است.

کپوبافی‌های رنگارنگ با ساقه‌های جوان نخل که یادآور شکوه نخل و تاریخ بین‌النهرین بودند، خراطی که نسل‌ها از قدمت آن می‌گذرد، قلم نی دزفول که تنها قلم نی رنگدانه‌دار و تنها قلمی است که جنس آن از چوب نیست و شهرتی جهانی دارد و گیوه‌بافی که تاریخی هزار ساله را در تاروپودش به هم تنیده است تنها بخشی از میراث فرهنگی این شهر ۵۰۰۰ ساله است.

... و ورشو هنری لهستانی که با کاشت در خاکی با اقلیم و فرهنگ دزفولی، نهال و ثمره‌اش ایرانی شد و مرزهای زیبایی سرزمین مادری را در نوردید و با نوشیدن از چشمه شکوه و جلال هنر ایرانی اصالتی جدید و ایرانی یافت تا جایی که مشابه ورشو ایرانی در هیچ جای دنیا نمی‌توان یافت.سینی ورشویی گرد با دالبری‌های باشکوه که در قلبش عظمت باغی از گل‌های ظریف قلم‌زنی مشاهده می‌شود و چشم‌ها را چنان محو و خیره می‌کند که گویی گذر زمان را از یاد می‌برند. هنری به قدمت یک قرن و ۳۰ سال که اوج رونق و بازار گرمی آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. هنر قلم زدن ماهرانه دست استادانی که رویای باغِ گل‌های بهشتی را بر تن فلزی به نام ورشو که از جنس نیکل است ترسیم می‌کردند و نقش‌های گل و پیچک آن بر تن سینی و سماور و کاسه خودنمایی می‌کرد و از سبک زندگی در دزفول قدیم می‌گفت.

ورشو به رنگ نقره‌ای است و آلیاژی از ترکیب نیکل و روی و مس است که بعد از فرم گرفتن با نقش و نگارهای سنتی قلم‌زنی می‌شود. هر چند این هنر بیشتر در تولید ظرف و ظروف و قلیان و سماور و دله کاربرد دارد؛ در دنیای زیورآلات نیز دست‌سازه‌های ورشویی زیبایی را می‌توان مشاهده کرد. انگشتر، دستبند و گردنبند پلاک و زنجیر، گوشواره، بازوبند، سنجاق سر که با طرح‌های سنتی و جدید ساخته می‌شوند و زیبایی باشکوهی را از تلفیق قلم‌زنی در قلب فلز، ایجاد می‌کند؛ هنری زیبا که متاسفانه به دلایل بسیاری همچون عدم ساخته شدن صفحات این آلیاژ در ورطه انقراض افتاده است و اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود به زودی خاطره این هنر زیبا، سنتی و باستانی به تاریخ می‌پیوندد.

در حال حاضر تنها تعداد بسیار انگشت‌شماری از استادان در این حوزه مشغول به کارند و بیشتر آنها به خاطر مشکلات فراوان از جمله گران شدن قیمت آلیاژ، سختی و زمانبر بودن این هنر باستانی، عدم حمایت از هنرمندان و... آن را کنار گذاشته‌اند و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود متاسفانه شاهد افول این ستاره دزفولی در آسمان هنر خوزستان خواهیم بود؛ خوزستانی که مهد تمدن و فرهنگ بشری بوده است و خواهد ماند.

هنر مهمترین سرمایه هر ملتی محسوب می شود و گنجی است که نشان می‌دهد هنرمندان آن سرزمین چه توانایی‌ها و قابلیت‌هایی داشته‌اند، سند افتخار و هویت ملتی را با هنر آن سرزمین به قضاوت می‌نشینند و به آیندگان نشان می‌دهد که نیاکانشان چگونه می‌اندیشیدند. هنر را باید چون میراثی گران‌بها ارج نهاد و برای آیندگان به میراث گذاشت تا که آنها نیز به نیکی از ما یاد کنند. همچنان که ما اکنون از تاریخ باشکوه بین‌النهرین و خوزستان یاد می‌کنیم.»

انتهای پیام

گفتگو| ورشوسازی، هنری تنیده‌شده در تاروپود تاریخ فرهنگی دزفول | اداره کل  میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

میراث معنوی و دفاع‌مقدس الگوی اداره کشور شود

استاندار خوزستان:

میراث معنوی و دفاع‌مقدس الگوی اداره کشور شود

nonhighslide

استاندار خوزستان با بیان این‌که میراث معنوی و دفاع‌مقدس باید به عنوان الگوی اداره کشور در دستورکار اجرا قرار گیرد گفت: « چنانچه مردم آثار میراث معنوی و دفاع‌مقدس را در نحوه اداره کشور مشاهده کنند، این میراث به شکلی بهتر حفاظت خواهد شد.»

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، صادق خلیلیان در جلسه کارگروه فرهنگی اجتماعی استان که ظهر امروز یکشنبه ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۰ با دستورکار ثبت آثار میراث معنوی و دفاع‌مقدس و حفاظت پاسدارانه از آن باحضور رضا نجاتی معاون سیاسی اجتماعی استاندار، مسعود فلاحی فرماندار اهواز، سیدحکمت‌اله موسوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان و همچنین مدیران سایر دستگاه‌های اجرایی استان در محل استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: «خوشبختانه، خوزستان استانی غنی از فرهنگ و میراث معنوی است و این میراث، بسیار غنی و گسترده در ابعاد مختلف است.»

او با بیان این‌که موضوع میراث‌ دفاع‌مقدس به عنوان بخشی از میراث معنوی، بسیار برای ما با اهمیت است و باید بتوانیم این گنجینه را حفظ و به نسل‌های آینده منتقل کنیم افزود: «حماسه‌ها و پیروزی‌های بزرگ عرصه دفاع‌مقدس باید حفظ شود و در عین حال ارزش‌هایی که شهداء برای آن‎ها جان خود را فدا کرده‌اند را به صحنه عمل بیاوریم و به عنوان الگوی اداره کشور آن را در دستورکار اجرا قرار دهیم.»

استاندار ویژه خوزستان تأکید کرد: «باید هم در نظریه و هم در عمل، موضوع میراث معنوی و دفاع‌مقدس را درنظر بگیریم و حفظ کنیم؛ چنانچه این موضوع را به صحنه عمل بیاوریم و مردم آثار موضوع را در نحوه اداره کشور مشاهده کنند، میراث معنوی به شکلی بهتر حفاظت خواهد شد.»

میراث معنوی، گذشته و حال یک ملت را ترسیم می‌کند

در ادامه سیدحکمت‌اله موسوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان نیز بیان کرد: «یکی از مهمترین موضوعات کاری ما در حوزه میراث‌فرهنگی، موضوع حفاظت از آثار تاریخی است که قسمت نرم‌افزاری این حفاظت، شامل ثبت این آثار است.»

او با بیان این‌که ثبت آثار تاریخی نیز خود شامل شقوقی است که ثبت آثار ملموس و ناملموس را شامل می‌شود افزود: «آثار ملموس ما مشتمل بر داده‌های تاریخی همانند محموطه‌ها، بناها و بافت‌ها، اشیای تاریخی و  آثار طبیعی هستند و این در حالی است که میراث معنوی، آثار دفاع‌مقدس و آئین‌ها و رسوم‌ها را شامل می‌شود.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با اشاره به این‌که میراث فرهنگی‌ناملموس، غیرمادی یا معنوی، آن بخش از دستاوردهای بشری هویت‎بخش‌ هستند که روح جامعه بشری را شکل می‌دهند گفت: «آئین‌ها، نمادها، زبان‌ها، دانش‌ها و مهارت‌های انسانی را می‌توان در این حیطه قرار داد.»

او تصریح کرد: «میراث معنوی در قیاس با میراث مادی همچون نسبت روح به کالبد است. در یک نگاه کلی، فرهنگ، روح تمدن بشری و هرآن‎چه در حوزه فرهنگ تعریف می‌شود و به آن جان می‌بخشد، میراث معنوی است.»

موسوی عنوان کرد: «برخلاف میراث مادی که ابعاد جغرافیایی و مرزها در آن مطرح است، میراث ناملموس مرز نمی‌شناسد و جوامع و فرهنگ‌ها را در می‌نوردد که برای درک بهتر این موضوع می‌توان به ثبت یک آئین مذهبی به ‌عنوان میراث معنوی اشاره کرد.»

او با اشاره به این‌که میراث معنوی یا ناملموس یکی از سرمایه‌های فرهنگی جوامع بشری است که گذشته و حال یک ملت را ترسیم می‌کند و حفظ و نگهداری آن سخت‌تر از میراث مادی است گفت: «گستره تاریخی میراث معنوی ممکن است یکی از عوامل سیطره فرهنگی جوامع در جهان باشد یا حتی آینده سیاسی و اجتماعی مردمان یک سرزمین را تحت‌الشعاع قرار دهد.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان در ادامه بیان کرد: «تاکنون ۹۲ اثر از خوزستان در فهرست آثار ملی ناملموس به ثبت رسیده و هفت مورد نیز مستندنگاری و پرونده آن‌ها به وزارتخانه میراث ارسال شده است و احتمالا تا پایان امسال به تعداد یادشده اضافه خواهند شد؛ ضمن این‌که یک اثر ثبت‌شده در فهرست آثار ناملموس جهانی نیز داریم که در گستره استان‌های خوزستان، هرمزگان و بوشهر است و آن دانش سنتی لنج‌سازی است که بخشی از این دانش در خوزستان و در شهرهای ساحلی مثل خرمشهر و ماهشهر هستند.»

او با اشاره به آئین اهدای ۸هزار شاخه گل نرگس شهرستان بهبهان به حرم مطهر رضوی عنوان کرد: «این آئین در سال ۱۳۹۸ به عنوان یکی از آثار ناملموس ثبت‌ملی شد که این در حالی بود که نرگس‌زار‌های بهبهان نیز در سال ۱۳۹۳ به عنوان یک اثر طبیعی ثبت‌ملی شده بود.»

موسوی با بیان این‌که آئین اهدای ۸هزار شاخه گل نرگس به حرم مطهر رضوی بیش از ۶۰ سال است که در بهبهان جاری است افزود: «هرسال، مردم بهبهان، در فصل گل‌دهی نرگس‌زارها، ۸هزار شاخه نرگس از اولین چین را به حرم مطهر رضوی تقدیم می‌کنند.»

او اضافه کرد: «اهالی بهبهان بر این باور هستند که شهر ارجان بهبهان مزین به قدوم مبارک امام‌رضا (ع) و قدم‌گاه ایشان است و این نرگس‌ها نیز به میمنت و مبارکی قدوم آن حضرت در آن محل رویش می‌کنند.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با اشاره به مصوبه امسال هیأت دولت مبنی بر لزوم تشکیل کارگروه‌های استانی، شهرستانی و روستایی حفاظت پاسدارانه از میراث ناملموس (معنوی) گفت: «به فراخور دستورالعمل ابلاغ‌شده، هریک از دستگاه‌های متولی باید شرح وظایف خود در این حوزه را اجرایی کنند. تشکیل این کارگروها با مشارکت فرمانداران، شهرداران و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره اطلاعات و اداره نظارت بر اماکن عمومی، نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد، رؤسای شورای شهر و دهیاران خواهد بود.»

او همچنین شناسايی، مستندنگاری و ثبت همه آثار دفاع‌مقدس در فهرست آثار ملی، تخصيص و تأمين اعتبار حفاظت، نگهداری، معرفی و تفسير مناسب، ايجاد زيرساخت مناسب گردشگری ضمن رعايت قوانين نگهداری اينگونه آثار، همكاری بين دستگاهی در نگهداری و معرفی آثار، پيگيری تأسيس رشته دانشگاهی حفاظت و نگهداری آثار دفاع‌مقدس ذيل گروه معماری در دانشگاه‌های استان ،توسعه موزه جنگ و دفاع ‌قدس در شهرهای مرتبط با ميراث دفاع‌مقدس و معرفی، تفسير و ارائه مناسب این نوع از میراث را از جمله اقدامات پیشنهادی در راستای حفاظت پاسدارانه از ميراث دفاع‌مقدس برشمرد.

در پایان این جلسه، تندیس یادبود ثبت‌ملی نرگس‌های زائر، از سوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان به استاندار ویژه خوزستان و رئیس کارگروه فرهنگی اجتماعی استان اهداء شد.

 📸 عکس- سپیده سلمانوندی/ روابط عمومی و امور بین‌الملل اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

حمید لبخنده؛ از بازی در تالار وحدت تا گارسونی در رستوران

حمید لبخنده، هنرمند باسابقه تئاتر و تلویزیون درگذشت.

حمید لبخنده؛ از بازی در تالار وحدت تا گارسونی در رستوران

حمید لبخنده، هنرمند باسابقه تئاتر و تلویزیون درگذشت.

نیما لبخنده، فرزند این هنرمند با تایید این خبر درباره علت درگذشت پدر خود به ایسنا گفت: ایشان چندی پیش تحت عمل جراحی قرار گرفتند که متاسفانه عوارض عمل خوب نبود و سبب آمبولی شد و در نهایت، ساعت 6 عصر  روز شنبه 18 دی ماه فوت کردند.

به گفته او، جزییات مراسم خاکسپاری این هنرمند فردا مشخص خواهد شد.

حمید لبخنده متولد سال ۱۳۳۰ بود که در ۱۵ سالگی به اولین کلاس تئاتر نزد حسینعلی طباطبایی در اداره فرهنگ و هنر اهواز رفت او آن‌طور که خودش تعریف کرده در آن کلاس با رضا فیاضی، فرید و علی سجادی حسینی و رضا خندان همراه بود و بعدها در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد و در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر تحصیل کرد. این کارگردان از شاگردان هنرمندان مطرحی همچون حمید سمندریان، شمیم بهار، بهرام بیضایی، پرویز پرورش، پرویز ممنون، علی رفیعی، محمد کوثر و نیز منیژه محامدی و گلی ترقی بوده است.

لبخنده که در برخی نمایش‌های گروه تئاتر «پیاده» به سرپرستی داریوش فرهنگ و مهدی هاشمی بازی کرده بود. او برای نخستین بار همراه با زنده یاد سمندریان در نمایشنامه «مرده‌های بی‌کفن و دفن» نوشته سارتر کار کرد. در آن مقطع نمایشنامه «عادل‌ها» به نویسندگی کامو و با ترجمه محمدعلی سپانلو را هم در تالار مولوی کارگردانی می‌کرد و بعد از تجربه اجراها رابطه دوستانه بیشتری با زنده یاد سمندریان و هما روستا پیدا کرد.

حمید لبخنده با ساخت سریال «در پناه تو» در دهه هفتاد در میان عموم مخاطبان به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد و بعد از آن سریال‌های دیگری هم همچون «در قلب من» را کارگردانی کرد. او در سینما فیلم «آبی» را ساخت اما در سال‌های گذشته بیشتر مشغول مدیریت آکادمی سمندریان بود و سال‌ها مدیریت آموزشگاه زنده یاد حمید سمندریان را بر عهده داشت.

نمایش «سوءتفاهم» و سریال‌های «مهر و ماه» و «با من بمان» از دیگر آثار حمید لبخنده هستند.

 

گزارش ایسنا از مرحوم حمید لبخنده در ادامه نوشته 

ادامه نوشته
تصویر نویسنده خوزتوریسم

کتاب زندگینامه، خاطرات و عکس حکیم حسن آقا حاتمی طبیب سنتی بختیاری و اهل خوزستان رونمایی شد.

کتاب زندگینامه، خاطرات و عکس حکیم حسن آقا حاتمی طبیب سنتی بختیاری و اهل خوزستان رونمایی شد.

شامگاه جمعه ۱۷ دی‌ماه کتاب طبیب سنتی بختیاری و اهل خوزستان، حکیم حسن آقا حاتمی ( مجموعه زندگینامه، خاطرات و عکس) به نویسندگی کُهزاد حبیبی دهناشی با حضور مسئولین شهری و استانی، پژهشگران و نویسندگان استان در اهواز رونمایی شد.

حسن آقا حاتمی معروف به حکیم حاج حسن آقا حاتمی در سال ۱۲۸۴ در اندیکا بدنیا آمد و از سن ۱۸ سالگی ابتدا تمرین و آموزش های مقدماتی خود را بر حیوانات شروع کرد و در هر جایی حیوانی جراحتی بر میداشت چه از نظر شکستگی استخوان و چه از حیث امراض دیگر به معالجه و مداوای آن‌ها می‌پرداخت به طوری که مهارت کامل در این زمینه را به دست آورد.

وی یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های طب سنتی بومی خوزستان و منطقه زاگرس بود که با طب سنتی و استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی منطقه بیمارانی از سراسر کشور و حتی کشورهای دیگر را درمان می‌کرد و علاوه بر درمان رایگان برای نیازمندان همواره خانه وی پذیرای بیمارانی بود که از سرتاسر استان و کشور نزد آن می‌آمدند.

وی که تحصیلاتی نداشت در زمان جوانی با استعداد و استفاده از تجربیات گذشتگان و سفر به مناطق دیگر و بهره برده از علم دیگر طبیبان بر طب سنتی تسلط کامل پیدا کرد و در زمان جنگ نیز در بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان مجروحان جنگی را نیز با همین علم خود درمان می‌کرد.

وی در بحث شکستگی و در رفتگی‌ها وسایلی ساخته بود که از آن‌ها برای درمان بیماران استفاده می‌کرد و شهرتش باعث شد که از کشورهای عربی همسایه برای درمان به او مراجعه کنند.

این حکیم حاذق در بهار ۱۳۷۹ و در سن ۹۵ سالگی درگذشت.

منبع: ایلنا

تصویر نویسنده خوزتوریسم

ایل راه تنگ بابا احمد یکی از ایل راهای کوچ عشایر بختیاری

ایلراه تنگ بابا احمد یکی از ایلراهای کوچ عشایر بختیاری

 ایلراه تنگ بابا احمد یکی از ایلراهای کوچ عشایر بختیاری است که در مرز بین اندیکا و لالی قرار دارد ، وجود برخی آثار از جمله آسیاب ها و پل ها حکایت از قدمت دیرینه این ایلراه دارد .ایرنا

برای دیدن گزارش روی تصویر زیر کلیک کنید

تکمیل پرونده ثبت جهانی کوچ عشایر بختیاری

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

میراث صنعتی  چیست،گردشگرصنعتی کیست؟

میراث صنعتی چیست؟

گردشگرصنعتی کیست؟

✅ فرشید خدادادیان، #پژوهشگر و فعال حوزه ی میراث صنعتی در نخستین#وبینار آموزشی؛ «ظرفیت های میراث صنعتی برای توسعه#گردشگری» که به میزبانی #انجمن_میراث_صنعتی_ایران در شبکه اجتماعی #کلاب_هاوس و با حضور جمعی از فعالان حوزه گردشگری برگزار شد، با اشاره به تازگی مفهوم #میراث_صنعتی نسبت به سایر حوزه های میراثی در سطح کشور و حتی جهان تاکید کرد؛ نخستین ضرورت در این زمینه بازخوانی مکرر مفاهیم و تعاریف برای رسیدن به درک درست تر از موضوع و زمینه است.

✅ رییس مرکز اسناد #گنجینه های_تاریخی #صنعت_نفت در خصوص تعریف درست و علمی میراث صنعتی گفت؛ سازمان جهانی مرجع در این زمینه«کمیته بین المللی حفاظت از میراث صنعتی» است که به اختصار «تیکی» (TICCIH) نامیده می شود.
این کمیته در ییانیه ی موسوم به «منشور نیژنی تاگیل» که در گرد همایی اعضایش در ۱۷جولای۲۰۰۳ در #نیژنی_تاگیل مسکو به تصویب رساند، میراث صنعتی را اینگونه تعریف کرده است؛ میراث صنعتی شامل فرهنگ صنعت است.فرهنگی که دارای ارزش های علمی، معماری، اجتماعی، فنی و تاریخی باشد.این میراث موارد ذیل را در بر می گیرد؛ ساختمان ها و ماشین آلات، کارگاه ها، دودکش ها و واحد های تولیدی، معادن و سایت های پرداخت و پالایش مواد اولیه، انبارها و فروشگاه ها، مکان هایی که انرژی در آنها تولید، منتقل و مصرف می شود. حمل و نقل و تمام زیرساخت های آن و نیز تمام مکان هایی که به فعالیت های اجتماعی مرتبط با صنعت از جمله؛سکونت، مذهبی، تفریحی، ورزشی و آموزشی اختصاص داده شده اند.
✅ خدادادیان، با مبنا قرار دادن چنین تعریف جهانی از «میراث صنعتی» گفت: خوشبختانه ما در ایران و در شهرهای مختلف، مظاهر و مناظر متعدد و زیادی از میراث صنعتی در بخش های گوناگون صنعتی را داریم که ارزش و ظرفیت افزودن به لیست ملی و متعاقبا جهانی «میراث صنعتی» را دارند و علاقه مندان به بازدید و آشنایی با این موارد نیز در دو بخش گردشگر داخلی و گردشگر خارجی در حوزه گردشگری بازار هدف این حوزه بوده و باید با معرفی، آموزش، تبلیغات و در عین حال فرهنگ سازی به این حوزه ی میراثی سوق داده شوند.
✅ مجری طرح موزه های اکتشاف، حفاری و تولید صنعت نفت در پایان خاطرنشان کرد؛ صنعت نفت بعنوان مهمترین صنعت یک قرن اخیر ایران در این زمینه اقداماتی انجام و برنامه های زیادی نیز در دست مطالعه و اجرا دارد و امیدواریم گردشگران صنعتی داخلی و خارجی (البته پس از گشایش های سیاسی و کرونایی) از میراث صنعتی ایران در حوزه صنعت نفت بازدید داشته باشند

تصویر نویسنده خوزتوریسم

آثار باقی‌مانده از جنگ، ظرفیتی که نیازمند توجه بیشتر است

آثار باقی‌مانده از جنگ، ظرفیتی که نیازمند توجه بیشتر است

در طول تاریخ و هزاره‌های گذشته جنگ‌های بسیاری در جای‌جای این کره خاکی رخ داده است که امروزه تاریخ‌شناسان و باستان‌شناسان مطالعات و انتشارات بسیاری را در این خصوص انجام داده‌اند.

انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در دریاها، شواهد بسیاری از غرق شدن کشتی‌های جنگی در هزاره‌های گذشته را نمایان کرده است. شواهد باقی‌مانده از این جنگ‌ها، در موزه‌های داخلی و خارجی مورد توجه بسیاری از گردشگران قرارگرفته است و این را می‌رساند که یک نگاه و ارزش بین‌المللی نسبت به حفظ این شواهد در همه کشورها وجود دارد.
ایران نیز از بروز جنگ‌ها مستثنا نبوده و در برخی موارد به این سرزمین حمله شده و در مواردی نیز شروع‌کننده جنگ بوده است. به‌عنوان نمونه می‌توان به حمله‌های بسیار صورت‌گرفته از تمدن غربی این سرزمین یعنی بین‌النهرین به ایران اشاره کرد و در برخی موارد بالعکس. دریکی از موارد، پادشاهی از عیلام به نام «شوتروک نهونته» در حدود ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد به بین‌النهرین حمله می‌کند و در ادامه استل یا لوح حمورابی را به شوش منتقل می‌کند و سپس آن را به نشانه پیروزی در آکروپولیس شوش به نمایش گذاشتند؛ نبردهایی نیز در دوره‌های ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی صورت گرفته که برخی آن‌ها در تاریخ این کشور دارای اهمیت بسیاری هستند و شرح آن‌ها نیاز به گفتار جامع‌تری دارد.

از صدر اسلام نیز شواهد و متون بسیاری از جنگ باقی‌مانده است. در قران کریم هم اشاراتی به جنگ‌ها شده است؛ نام سه جنگ در زمان حیات پیامبر اسلام (صلی‌الله علیه و آله) اتفاق افتاده، که در قرآن کریم از آن‌ها با عناوین «بدر»، «احزاب» و «حنین» نام‌برده شده است.

از جنگ بدر در سوره آل‌عمران آیه ۱۲۳ نام‌برده شده است؛ آنجا که خداوند متعال می‌فرماید: «وَ لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللّهُ بِبَدْر وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ»؛ و یقیناً خدا شما را در (جنگ) بدر، باآنکه ناتوان بودید، یاری کرد. پس تقوای خدا پیشه کنید، باشد که سپاس‌گزاری کنید.

به جنگ حنین نیز در سوره توبه آیه ۹ اشاره شده است: «وَ لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللّهُ فِی مَواطِنَ کَثِیرَة وَ یَوْمَ حُنَیْن»؛ قطعاً خداوند شما را در مواضع بسیاری، و ازجمله در روز «حُنین» یاری کرده است.

در سوره احزاب آیه ۲۳ نیز این‌گونه آمده است: «وَ لَمّا رَأَ الْمُؤْمِنُونَ الأْحْزابَ قالُوا هذا ما وَعَدَنَا اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ ما زادَهُمْ إِلاّ إِیماناً وَ تَسْلِیماً»؛ و چون مؤمنان دسته‌های دشمن را دیدند، گفتند: این همان است که خدا و فرستاده‌اش به ما وعده دادند و خدا و فرستاده‌اش راست گفتند، و جز بر ایمان و فرمان‌برداری آنان نیافزود.

جدای از واژه‌شناسی جنگ در قران کریم، سفارش‌های بسیاری به سیروسفر و نگریستن به آثار و شواهد باقی‌مانده شده است. قرآن، از بررسی، مسافرت و مطالعه تاریخ پیرامون گذشتگان، به‌عنوان یک درس، منبع معرفت و شناسایی، عامل تفکر، مایه تذکر و آئینه عبرت یاد و زندگی اقوام و امت‌ها را به‌عنوان مایه تنبه برای اقوام دیگر مطرح می‌کند (سوره بقره، آیه ۱۳۴ و ۱۴۱. سوره اعراف آیه ۳۴. سوره فاطر، آیه ۴۳).

درباره سیر روی زمین در قرآن بسیار سفارش شده است. در ۱۴آیه از قرآن به‌طور مستقیم امر به گردشگری شده است. با «سیرو فی‌الارض» تأکید شده و یا با طرح سؤال مانند «افلم یسیروا فی‌الارض»، غیرمستقیم امر به گردشگری شده است.

بررسی این قبیل مسائل، به‌خوبی بیان‌کننده اهمیت حفظ، نگهداری و استفاده مؤثر از میراث‌فرهنگی در راستای رشد و پیشرفت مادی و معنوی جامعه هست. در این میان، حفظ و نگهداری آثار جنگ نیز یکی موضوعی بااهمیت است که در قرن اخیر به‌طور ویژه موردتوجه بسیاری از کشورها بوده است. آثاری از جنگ‌های جهانی اول و دوم توسط بسیاری کشورهای درگیر این جنگ‌ها حفظ شده و امروزه پذیرای بسیاری از گردشگران بین‌المللی است. کشورهایی از قبیل آلمان، فرانسه، ژاپن، روسیه و آمریکا، آثاری از این قبیل را حفظ کرده‌اند و یا با احداث موزه‌هایی در این خصوص و نیز احداث یادمان‌ها و تندیس‌هایی، نسبت به حفظ این بخش از تاریخ خود اقدام کرده‌اند.

جنگ تحمیلی بعد از انقلاب اسلامی که در آن کشور عراق به نیابت و پشتیبانی چندین کشور با ایران وارد جنگ شد، ازجمله جنگ‌هایی است که در آن رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های بسیاری توسط جوانان این مرزوبوم در آن صورت گرفته و شاید بتوان آن را مصداق آیه ۱۲۳ سوره آل‌عمران «و لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللّهُ بِبَدْر وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» و یا آیه ۲۴۹ سوره بقره «کَم مِّن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللّهِ» دانست.

در طول سالیان گذشته روند تخریب آثار و شواهد باقی‌مانده از جنگ که دارای ارزش موزه‌ای بوده‌اند شتاب فزاینده‌ای داشته است؛ هرچند روند ثبت‌ملی برخی از این آثار نیز در کشور با شتاب بیشتری دنبال شده و همچنین چندین موزه دفاع‌مقدس نیز به بهره‌برداری رسیده است.

به‌طور کلی، بررسی‌ها و شواهد نشان می‌دهد که نگاه جامعی به حفظ و نگهداری این آثار به‌خصوص آثاری که در محدوده شهری هستند وجود ندارد و می‌طلبد اقدامات موردنیاز در راستای حفظ، نگهداری و در صورت نیاز تملیک و احیای این اماکن به‌طور ویژه در دستورکار قرار گیرد و چه‌بسا نیاز به تصویب قانونی توسط نمایندگان مجلس در این خصوص باشد.

امید است بتوان با تصویب قانونی درخصوص حفظ آثار شاخص باقی‌مانده از جنگ، نگاه ویژه‌تری به این موضوع داشت و براساس آن امیدوار به حفظ و انتقال این آثار برای آیندگان بود.

سجاد پاک‌گهر

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خرمشهر/میراث آریا

بناهای تاریخی بازمانده از جنگ در خرمشهر و آبادان احیا می شوند - خبرگزاری  مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

تصویر نویسنده خوزتوریسم

ثبت ملی نهایی شهرهای شوشتر،اندیکا و رفیع در حوزه صنایع دستی

.
ثبت ملی نهایی شهرهای شوشتر،اندیکا و رفیع در حوزه صنایع دستی

در پنجمین جلسه شورای راهبردی تعیین شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در ۲۲ آذر ماه سال جاری پس از بازرسی میدانی و دفاع بسیار خوب نمایندگان و مسئولین استانی، شهرهای شوشتر، اندیکا و رفیع هر سه از خوزستان نیز به ترتیب به عنوان شهرهای ملی احرامی‌بافی، دستبافته‌های عشایر و بوریا‌بافی انتخاب شدند.»

معاون صنایع‌دستی کشور افزود: «در این جلسه پرونده‌هایی از سه استان خوزستان، قزوین و آذربایجان غربی با حضور مسئولان ارشد این استان‌ها بررسی شد که حضور مسئولانی از جمله استاندار، معاونان استاندار، نمایندگان مجلس، فرمانداران و شهرداران نشان‌دهنده اهمیت حوزه صنایع‌دستی و تاکید ویژه مهندس ضرغامی درباره این حوزه است.»

او اضافه کرد: «در این جلسه بعد از بررسی کارشناسی و با نظر و رای ارزیابان، شهر خوی از آذربایجان غربی به‌عنوان شهر ملی قالی ریزماهی، شهرهای شوشتر، رفیع و اندیکا از استان خوزستان به ترتیب به‌عنوان شهرهای ملی احرامی‌بافی، بوریابافی و گلیم دستبافته‌های عشایری و روستای اندج از استان قزوین به‌عنوان روستای ملی گلیم الموت ثبت شدند.»

محمودیان اضافه کرد: «قبل از بررسی این پرونده‌ها در جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، ارزیابانی از این معاونت با حضور در شهرها و روستاها به صورت میدانی به بررسی وضعیت آن‌ها می‌پردازند و در نهایت این پرونده‌ها به شورای راهبردی ارسال می‌شود که با حضور ارزیابان و نیز مسئولان ارشد هر استان، بررسی و در صورت تائید به‌عنوان شهر یا روستای ملی صنایع‌دستی معرفی می‌شوند.»

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: «به طور حتم انتخاب این شهرها و روستاها گام مهمی برای معرفی ظرفیت‌ها و داشته‌های آنان است و می‌تواند به ارتقای جایگاه آنان و نیز افزایش میزان تولید و فروش صنایع‌دستی در آن شهرها و روستاها کمک کند.»

محمودیان خاطرنشان کرد: «یکی از تاکیدات ویژه مهندس ضرغامی توسعه مبادی فروش صنایع‌دستی است که انتخاب این شهرها و روستاهای ملی می‌تواند به رونق این طرح جدید کمک کند.»

منبع :خبرگزاری میراث آریا

ثبت قطعی شوشتر و رفیع به عنوان شهرهای ملی صنایع‌دستی؛ اندیکا هم شهر ملی  گلیم شد - خبرگزاری خورنا

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ