خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

فراخوان نخستین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی منتشر شد

فراخوان نخستین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی منتشر شد

فراخوان نخستین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی به همت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همکاری استانداری یزد منتشر شد

به‌گزارش میراث‌آریا، نخستین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی شامل بخش‌های رادیویی (پاکدست، نمایش رادیویی، مستند رادیویی، مستند گزارشی و PSA، سینمایی و تلویزیونی (فیلم کوتاه، نیمه بلند و بلند، سریال، پویانمایی و عروسکی، مستند، کلیپ و نماهنگ و فضای مجازی، تولیدات کوتاه کاربر ساخته (عکس، فیلم، کلیپ، نماهنگ، ویدئو کوتاه و موشن گرافیک) است.

آثار ارسالی باید به معرفی میراث‌فرهنگی کشور بپردازد و به‌شکل مناسب، مستقیم یا غیرمستقیم با میراث‌فرهنگی مرتبط باشد و حداقل میراث‌فرهنگی ملموس (بناها و مجموعه‌های تاریخی، محوطه‌های تاریخی و باستان‌شناسی، شهرها و روستاهای تاریخی، میراث معماری مدرن و معاصر، میراث صنعتی و…)، اشیای اموال تاریخی و فرهنگی یا میراث‌فرهنگی ناملموس رسوم، آیین‌ها، سنت‌ها، شیوه زندگی، جشن‌ها، رویدادهای مذهبی و محلی، زبان، گویش و اصطلاحات، هنرهای نمایشی، دانش و مهارت‌های بومی و منطقه‌ای مرتبط با زیست‌بوم، هنرها و مصنوعات دستی سنتی در سطوح قومی، محلی، منطقه‌ای و ملی را در بگیرد.

علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۱، آثار خود را آدرس ایمیل mail@mcth.ir یا دبیرخانه جشنواره به نشانی تهران، خیابان فردوسی شمالی، خیابان شهید تقوی، نبش کوچه مهنا، پلاک ۱۳، طبقه دوم، کدپستی ۱۱۴۵۶۸۶۳۱۴ و صندوق پستی ۱۱۱۵۵۶۹۳ ارسال کنند.

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

زیبایی‌های ساحل خلیج فارس

زیبایی‌های ساحل خلیج فارس

سواحل خلیج فارس ایران یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در جنوب کشور به شمار می‌روند، که استان‌های خوزستان، بوشهر و بخشی از استان هرمزگان را در برمی‌گیرند.

خلیج فارس (شاخاب پارس یا دریای پارس)، نام آبراهی پر اهمیت در آسیای غربی و منطقه خاورمیانه است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه‌جزیره عربستان قرار دارد. مساحت خلیج فارس ۲۳۷٬۴۷۳ کیلومتر مربع بوده و طول آن حدود ۹۰۰ کیلومتر و عرض متوسط آن ۲۵۰ کیلومتر است و پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان به شمار می‌آید. خلیج فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد و از غرب به دلتای رودخانه اروندرود، که حاصل پیوند دو رودخانهٔ دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است، ختم می‌شود. نام تاریخی این خلیج، در زبان‌های گوناگون، ترجمه عبارت خلیج فارس یا دریای پارس بوده‌ است. همچنین در تمام سازمان‌های بین‌المللی نام رسمی این خلیج، «خلیج فارس» است. در ایران روز ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس نام گذاری شده که سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج فارس است. شاه عباس صفوی با کمک انگلیسی‌ها در این روز در سال ۱۶۲۱ میلادی توانست هرمز را از چنگ پرتقالی ها درآورد، تا همیشه به خاطر این اقدامش از او به نیکی یاد شود. اما این روز در سال‌های اخیر شرایط دیگری پیدا کرده است.  اهمیت تاریخی این روز تحت شعاع تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت ایران قرار گرفته است. تصمیمی که ۱۰ اردیبهشت را به روز ملی خلیج فارس بدل کرده است. پس از ملی شدن نفت ایران و خلع ید از شرکت‌های انگلیسی و قطع روابط ایران و انگلیس ابتدا نماینده سیاسی انگلیسی مقیم بحرین از سال ۱۳۲۹ (۱۹۵۰ م.) عبارت ساحل عربی را برای منطقهٔ جغرافیایی بخش جنوبی خلیج فارس که متعلق به عرب‌های تحت‌الحمایه انگلیس بود مرسوم ساخت و سپس به مرور کلمه خلیج عربی را جایگزین آن ساخت و سپس این نام را به کل خلیج فارس تعمیم داد.

 امین فائضی

زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس زیبایی های ساحل خلیج فارس

تصویر نویسنده خوزتوریسم

مادران ایل؛ ستون زندگی عشایری

مادران ایل؛ ستون زندگی عشایری

زنان عشایر که در گویش ایلیاتی، " زینه " خوانده می شوند، نقش بسیار مهم و برجسته ای در صحنه زندگی ایفا می کنند. به گونه ای که به جرات می توان گفت، ستون مهم زندگی سخت و دشوار عشایر کوچ رو، زنان هستند.

با توجه به فرهنگ زندگی عشایری که چنین نقشی را از دیرباز برای زنان تعریف کرده، کار زنان عشایری به شیوه های مختلف در خدمت رشد و توسعه اقتصاد خانواده قرار می گیرد. نقش پایاپای زنان در پرورش و نگهداری گوسفندان، تهیه و تولید محصولات متنوع دامی، مشارکت فعال در کشاورزی، بافتن قالیچه و گلیم و جاجیم وگبه و ساخت صنایع دستی زیبا، در کنار ایفای نقش همسری و مادری، آنان را به تکیه گاه محکم و استواری برای خانواده تبدیل کرده است

محمد محمدعلی پور

مادران ایل مادران ایل مادران ایل مادران ایل مادران ایل مادران ایل مادران ایل مادران ایل مادران ایل مادران ایل مادران ایل مادران ایل مادران ایل مادران ایل مادران ایل مادران ایل مادران ایل مادران ایل مادران ایل مادران ایل مادران ایل مادران ایل

تصویر نویسنده خوزتوریسم

یادمان دهلاویه؛ محل شهادت مصطفی چمران

یادمان دهلاویه؛ محل شهادت مصطفی چمران

 

کربلای ایران نام زیبایی است که بر استان شهید پرور خوزستان قرار داشته شده است.

خوزستان مشهد شهیدان و عروج دلاورانی است که برای دفاع از میهن اسلامی شجاعانه ایثارگری کردند و خون پاکشان در این سرزمین ریخته شد.

بیشترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس در استان خوزستان نیز انجام شده   و جبهه‌های جنوب شاهد مجاهدت رزمندگان اسلام بوده است.

پس از پایان جنگ تحمیلی در مناطق عملیاتی دفاع مقدس، یادمان‌های مختلفی برای زنده نگه داشتن حماسه‌های ملت ایران  ساخته شده است و همه ساله کاروان‌های راهیان نور و مردم قدرشناس در این یادمان‌ها حضور و به مقام والای شهیدان و ایثارگران ادای احترام می‌کنند.

یادمان دهلاویه، یکی از یادمان هاست که محل شهادت سردار رشید اسلام، عارف و مجاهد بزرگ دکتر مصطفی چمران است.

این یادمان در روستای دهلاویه که در مسیر جاده بستان به سوسنگرد قرار دارد و محلی است که همه ساله ضمن برگزاری سالگرد شهادت دکتر چمران میزبان مردم قدرشناس، راهیان نور است.

یادمان دهلاویه که در ساال ۱۳۷۴ ساخته شده است دارای یک کتابخانه،   سالن اصلی و کاشی کاری که منقش به فرمایشات  حضرت امام خمینی (ره) می‌باشد.

در این یادمان که مزار یک شهید سرفراز گمنام به خاک سپرده شده است، تصاویری از دوران زندگی، مجاهدت و لحظه شهادت دکتر   چمران و شهدای دشت آزادگان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته شده است.

منا صیافی‌زاده

آثار به جا مانده از جنگ عراق و ایران در مجاورت یادمان دهلاویه آثار به جا مانده از جنگ در مجاورت یادمان دهلاویه یادمان دهلاویه؛ محل شهادت شهید چمران سال 1384 پیکر یک شهید گمنام دفاع مقدس در این منطقه به خاک سپرده شد. یادمان دهلاویه؛ محل شهادت شهید چمران یادمان دهلاویه؛ محل شهادت شهید چمران سال 1384 پیکر یک شهید گمنام دفاع مقدس در این منطقه به خاک سپرده شد. سال 1384 پیکر یک شهید گمنام دفاع مقدس در این منطقه به خاک سپرده شد. یادمان دهلاویه؛ محل شهادت شهید چمران یادمان دهلاویه؛ محل شهادت شهید چمران یادمان دهلاویه؛ محل شهادت شهید چمران تعدادی از عکس‌های 1200 شهید سوسنگرد، بستان، هویزه و دشت آزادگان در دفاع مقدس در یادمان دهلاویه به نمایش گذاشته شده است. ماشینی که شهید چمران آن را طراحی کرد و توسط وزرات دفاع ساخته شد. این ماشین قابلیت حرکت در آب و بر روی خاک را دارد. مدارک تحصیلی شهید چمران مدرک دکتری فیزیک پلاسما شهید چمران که در آمریکا کسب کرد. نمایشگاه عکس یادمان دهلاویه عکس شهید چمران در میان کودکان یتیم لبنانی محل دقیقی که در آنجا شهید چمران مورد اصابت خمپاره قرار گرفت و پس از آن به شهادت رسید. نمایشگاه عکس یادمان دهلاویه نمایشگاه عکس یادمان دهلاویه نمایشگاه عکس یادمان دهلاویه نمایشگاه نقاشی یادمان دهلاویه شهید چمران در دوران حیات خود نقاشی نیز کرده است. که تعدادی از نقاشی هایش در نمایشگاه یادمان به روی دیوار رفته است.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

*سومین شماره از فصلنامه لووینه توسط پایگاه میراث جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر منتشر شد*

*سومین شماره از فصلنامه لووینه توسط پایگاه میراث جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر منتشر شد*

🔹️ این فصلنامه در ۶۳ صفحه و به مدیر مسئولی مهندس محمدرضا بهادری مدیر پایگاه میراث جهانی سازه های آبی شوشتر در بهار ۴۰۱ انتشار یافته است.

🔹️ در این شماره از فصل نامه لوینه می خوانید:

🔻 بازگشت به خویشتن(نگاهی به خانه شوشتری به عنوان نمادی ازخود)

🔻معرفی باغ تاریخی خان شوشتر

🔻واحدهای اندازه گیری(اوزان)شوشتر

🔻 آب و آئین درشوشتر

🔻لوح حسابداری ۴۹۰۰ ساله در ایران

🔻معرفی بزرگان فرهنگ و هنرشوشتر

🔻معرفی پل بندشادروان شوشتر و نمونه های مشابه در ایران

🔻گزارش تصویری عملکرد پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر.

⭕ برای دانلود روی  تصویر زیر کلیک کنید
.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

مهراب امیری؛ چهره ی شاخص نفتی، پژوهشگر و مترجم تاریخ

مهراب امیری؛ چهره ی شاخص نفتی، پژوهشگر و مترجم تاریخ
به مناسبت یکم تیرماه، سالروز درگذشت مرحوم به سال1376

فرشید خدادادیان
پژوهشگر تاریخ نفت و میراث صنعتی

صنعت نفت در گذشته ای نه چندان دور، بواسطه ی بهره مندی از نیروی انسانی متخصص و توانمند، همواره از شهرت و جایگاه قابل توجهی در سطح کشور و منطقه برخوردار بوده و به دلیل فضای کاری مدرن و ارتباطات این صنعت، کارکنان و مرتبطینش با مظاهر زیست مدرن بصورت مستمر ارتباط داشته و همواره این ظرفیت و فرصت وجود داشته تا آن بخش از کارکنانش که به حوزه های تخصصی در زمینه های فرهنگی و هنری از ادبیات گرفته تا سینما و هنرهای نمایشی و از هنرهای تجسمی تا پژوهش های تاریخی فرهنگی، علاقه مند بوده اند نیز این فرصت و مجال را داشته باشند تا در کنار کار در صنعت نفت، به علایق و سلایق شان نیز بپردازند.
این گروه، در کنار دیگر نام آورانی که تشخص و اشتهارشان خارج از نفت ایجاد و بعدها و با توجه به ظرفیت های جذاب صنعت نفت به این حوزه پیوستند، چهره های شاخص صنعت نفت را تشکیل می دهند و زنده یاد مهراب امیری(1304-1376)از جمله ی این چهره های شاخص است.
مهراب امیری، دهم آبان سال1304خورشیدی در روستای جارو از دهستان های حومه ی هفتکل در استان خوزستان بدنیا آمد."جارو"، محل سکونت طایفه ی"مکوندی"از شاخه ی "چهارلنگ"ایل بختیاری بود و نام خود را از جغرافیای تاریخی که در آن قرار گرفته بود؛ "جای رود"می گرفت.
مهراب، نوه ی زنده یاد کاید اسماعیل، از بستگان محمد تقی خان چهارلنگ، از مشاهیر بختیاری و فرزند کاید(قائد)علی، از بزرگان روستای جارو و تیره ی"کاید"طایفه ی مکوندی بود.کاید علی به جز مهراب، دو فرزند پسر دیگر به نام های سهراب و آقاجان(معروف به کاید شنبه)نیز داشت(1)و مادر مهراب نیز؛"خانم جان"، بانویی با اصالت و بزرگ زاده بود.
تیره ی"کاید"طایفه ی مکوندی در روستاهای؛جارو(جا رود)، رود زرد و دره خرزهره ساکن بودند و مهراب تا سالی که برای تحصیل به دبستان رودکی هفتکل وارد شد، در چنین جغرافیایی روزگار کودکی اش را گذراند.هفتکل، دومین منطقه ای بود که پس از میدان نفتون، نفت در آن کشف شده بود و ایجاد شرکت-شهر نفتی هفتکل نیز به مرور انجام و مهراب در دبستان رودکی این شرکت-شهر نفتی مشغول به تحصیل گردید.
دبستان(و بعدها دبیرستان)رودکی هفتکل با شکل معماری مدرن و اروپایی و ناقوسی بر فراز سردرب ورودی آن، خود مصداقی از ورود به دنیای مدرن بود و علاوه بر مهراب و در طول سال های فعالیت آموزشی در این شرکت-شهر نفتی، محل دانش آموزی و پرورش افراد شاخصی همچون؛ پروفسور داریوش فرهود، پدر علم ژنتیک ایران، دکتر سیروس یاور، چهره ی شاخص معماری کشور و بسیاری افراد شناخته شده و فرهیخته ی دیگر نیز بود.
مهراب تا سال 1317 در هفتکل درس خواند و سپس به مسجد سلیمان عزیمت کرده و در سال 1324 توانست مدرک سیکل نهم را از مدرسه ی سیروس مسجد سلیمان دریافت کند.بلافاصله در همین سال، معلم اداره ی فرهنگ شد و بین سالهای 1324 تا 1327 توانست دیپلم نظام قدیم را اخذ نماید.در این سال ها، وی آموزگاری و مدیریت دبستان زادگاهش، روستای جارو را به مدت سه سال به عهده گرفت.(2)
 

گزارش کامل در ادامه نوشته

 

 

ادامه نوشته
تصویر نویسنده خوزتوریسم

اصفهان مینایی‌تر از همیشه با مینای درخشان صبی اهواز

اصفهان مینایی‌تر از همیشه با مینای درخشان صبی اهواز

چندی پیش نمایشگاه طلا و جواهرات در محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برگزار شد و هنر میناکاری صابیین مندایی خوزستانی سخت مورد توجه قرار گرفت.

مطلبی که می‌خوانید گزارش زهرا عباسی، فعال فرهنگی و اجتماعی، از درخشش مینای صبی در این نمایشگاه است و آن را در اختیار ایسنا گذاشته است:

این بار اصفهان شهر معدن‌ها و یکی از بزرگترین قطب‌های مهم ایران در استخراج طلا، میزبان هجدهمین نمایشگاه طلا و جواهر و گوهر سنگ‌ها از سراسر ایران بود. بی‌شک اتفاق فرخنده‌ای بود که شهر طلایی ایران، خود به میزبانی طراحان و سازندگان طلا و جواهر درآمده است؛ گویی که فرزندان طلایی در آغوش سرزمین مادری و در کنار یکدیگر جمع گشته‌اند.

در غرفه‌های مختلف نمایشگاه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر، ماشین و ابزارآلات پرداخت و ساخت زیورآلات، سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی حضور داشتند. غرفه‌هایی پر از دستگاه‌ها و ابزارآلات گوناگون و بزرگ که نشان می‌دادند چگونه یک قطعه طلا به شکل زیبا و نهایی خود درمی‌آید. وجود چنین ابزارآلات و خودکفایی در این حوزه با وجود تحریم‌های فراوان نشان می‌دهد که ایران تا چه اندازه در حوزه تولید طلا و جواهر خودکفا شده و از چه ظرفیت‌های فراوانی در این حوزه برخوردار است.

یکی از باشکوه‌ترین و بزرگ‌ترین غرفه‌های فروش طلا و جواهر به غرفه‌ای از شهر اهواز و دیار کارون تعلق داشت. در واقع تنها غرفه شرکت‌کننده از شهر اهواز همین غرفه محسوب می‌شد؛ غرفه‌ای با رنگ و بوی تاریخی و تاریخچه‌ای بس غنی که روایت‌گر تاریخ و تمدن اقلیم خوزستان و بین‌النهرین بود. شهروندان اصفهانی با شور و علاقه‌ای خاص و نگاهی پرسشگرانه به طلاهای میناکاری شده زیبا که جزو صنایع دستی اهواز به شمار می‌رفت می‌نگریستند و کنجکاوانه از مینای صبی اهواز می‌پرسیدند که فرق مینای اهواز با مینای اصفهان در چیست و چرا طلاهای میناکاری صبی اهواز این گونه درخشان و خاص و زیبا هستند؟ تماشاگران تنها در این غرفه بود که بیش از غرفه‌های دیگر مکث می‌کردند؛ گویی اینجا جاذبه‌ای فرازمینی داشت که قدم‌ها را کُند و قلب‌ها را به تپش و چشم‌ها را از رقص آن همه رنگ و زیبایی دچار شیفتگی می‌کرد.


آری، چند سالی می‌شود که اهواز به شهر ملی مینای صبی نام‌گذاری شده است و دلیل این نام‌گذاری به هنر فعال طلا و نقره میناکاری بازمی‌گردد که شکل اصیل آن توسط هنرمندان مندایی با پیشینه‌ای ۲ هزار ساله انجام می‌شود. اینجا همه به دنبال غرفه‌ای بودند که می‌گفتند از اهواز آمده است و سوغاتش مینای صبی اهوازی است. اینجا مردمی که خود به میناکاری، پیشینه و ارزش آن به خوبی واقف بودند و ارزش کار دست را می‌دانستند به دنبال مینای اهوازی می‌گشتند. گویی اصفهان مینایی با آغوشی پر از مهر به پیشواز عروس میناهای ایران آمده و محو زیبایی این عروس جنوبی گشته است.

در گوشه‌ای از این غرفه مردی با محاسنی سپید و بلند و آرامشی بی‌نظیر یکپارچه در نور با صبر و حوصله به سؤالات مراجعان اصفهانی پاسخ می‌دهد و با عشق از هنر نیاکانش می‌گوید که چگونه در پس تاریخ از گذشته تاکنون به این شغل و هنر مشغول بوده‌اند. می‌گوید جد بزرگش زهرون کبیر نام داشته و میناکار سلاطین بزرگی از جمله سلطان عبدالحمید بوده است. شخصیتی بسیار کاریزماتیک و جذاب دارد به گونه‌ای که همه مراجعان با اشتیاق در پی گرفتن عکسی یادگاری از اویند. دل‌سازه‌های مینایی‌اش را نشان جوانان مشتاق می‌دهد و از مشکلات و سختی‌هایی که در مسیر این هنر از گذشته تاکنون وجود داشته است می‌گوید. نامش استاد منصور زهرونی است و از شش سالگی وارد این عرصه شده است. دستان پینه‌بسته و خط‌خطی‌اش قاموسی بلندبالا از تفسیر عشق به هنر نیاکانش را به تصویر می‌کشد و این بزرگترین سند حقانیت او در اصالت به پای این هنر است. جوانان را به شور و داشتن پشتکار تشویق می‌کند و می‌گوید با صبر و اخلاق و ایمان به خدا به هر خواسته‌ای می‌رسند.

از میناکاری صبی می‌گوید از پیشینه‌ای ۲ هزار ساله که با تاریخ و هویت آنها گره خورده است و از ابتدایی‌ترین نقش‌هایی که نیاکانش از دل طبیعت و اقلیم خوزستان و بین‌النهرین می‌گرفته و بر دل طلا و نقره حک می‌کردند و این گونه می‌شود که نخل و شتر قایق و ساربان اصیل‌ترین حکایت خوزستان می‌شوند که با مینای درخشان صبی اهواز از گذشته تاکنون در قلب تاریخ جاودانه شده‌اند.

او حضور در نمایشگاه‌ها را فرصتی مغتنم می‌شمارد چراکه باعث می‌شود مردم بیشتری از سراسر ایران با صنایع دستی اهواز آشنا شوند. به عقیده او دولت باید حمایت بیشتری از صنعتگر و تولیدکننده داخلی کند تا طراحان انگیزه بیشتری در تولید پیدا کرده و صنایع دستی ایران که نماد هویت ملی این سرزمین است از رشد و شکوفایی بیشتری برخوردار شود. وی معتقد است که هنرهای دستی ایران از قابلیت فراوانی برای معرفی در سطح بین‌المللی برخوردارند و باید بستری فراهم شود تا که نام هنرهای دستی ایران در سطح جهانی پرآوازه شد.


از پشت ویترین به نخل و شتر و ساربان حک شده در هلال گوشواره‌ای طلایی می‌نگرم که چگونه با مینای مشکی و درخشان خود روایتی فاخر از قصه‌های هزار و یک شب را به تصویر کشیده است. اینجا و در قلب ساعت‌های کاروانی، عقربه‌ها به عقب بازمی‌گردند و شکوه تاریخی اصیل را به تکرار می‌نشینند. آری، هنرمندان میناکار مندایی سفیران اصیل این هنر و حافظان فرهنگ و تمدن اقلیم خوزستان و بین‌النهرین، به گواه تاریخند و جای افتخار دارد که در شهری مینایی این گونه از مینای اهوازی سخن می‌گویند. می‌گویند تاریخ را فاتحان می‌نویسند اما بی‌شک، این هنرمندانند که حقیقت تاریخ را حک می‌کنند.

از من بپرسید که نشان عشق چیست تا که بگویم که عشق جز میناکاری نیست! میناکاری یعنی یک مندایی عاشق شده؛ نقش سرانگشت‌اش با قلم عجب غوغایی شده. میناکاری یعنی اصالت معنا شده. در نخلستان خوزستان یک نخل مینایی شده. میناکاری یعنی قافله‌سالاری با کاروان می‌رود؛ از فلسطین تا میان‌رودان را با شترها می‌رود

منبع: ایسنا

اصفهان مینایی‌تر از همیشه با مینای درخشان صبی اهواز - ایسنا

تصویر نویسنده خوزتوریسم

سیلوی قدیمی و تاریخی اهواز

سیلوی قدیمی و تاریخی اهواز

سیلوی قدیمی اهواز با قدمتی بیش از ۸۰ سال یکی از جاذبه‌های گردشگری صنعتی خوزستان است.

، استان خوزستان به عنوان یکی از استان‌های صنعتی کشورمان از گذشته تاکنون مطرح بوده است.

وجود مراکز صنعتی مختلف از جمله فولادسازی، میادین نفتی، پالایشگاه نفت، لوله سازی، پتروشیمی و .. نشان دهنده ظرفیت‌های مخالف اقتصادی این استان است.

اما وجود مراکز صنعتی با قدمتی طولانی و تاریخی در استان خوزستان این استان را به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری صنعتی مطرح کرده است.

یکی از این مراکز صنعتی سیلوی قدیمی اهواز است که در کنار رودخانه کارون قرار دارد و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این شهر مطرح است.

سیلوی اهواز با قدمتی 80 ساله در ساحل غربی رود کارون و در حریم این رودخانه قرار دارد و محل نگهداری و ذخیره‎سازی غلات (خصوصا گندم) است.

سیلوی اهواز در سال 1315 شمسی طراحی و احداث ساختمان آن در سال 1317 شمسی آغاز شد و عملیات اجرایی آن در سال 1319 شمسی با هزینه پانزده میلیون ریال به پایان رسید.

ساختمان اصلی بنا شامل یک 60استوانه ذخیره غلات است که در سه ردیف 20تایی احداث شده است که این مخازن ذخیره را یک ساختمان مستطیل شکل با بازشوهای متعدد احاطه کرده‎اند و در بالای استوانه‎ها ساختمان مستطیل دیگری با سقف شیروانی دیده می‎شود.

ارتفاع مجموعه اصلی سیلو را 51 متر عنوان کرد و افزود: یک برج چهار طبقه که در زیر آن زیر زمینی احداث شده در سمت شمال سیلو و با ارتفاعی بیش از ساختمان اصلی به آن متصل است و یک تونل به طول 145 متر و به عرض 82/2متر به آن متصل می‎شود که گندم‎ها را بوسیله نوار نقاله از سیلو به برجی که در ساحل رودخانه قراردارد و سپس به کشتی منتقل می‎کرده است.

مصالح این سازه از دیوارهای پیش‎ساخته بتنی مسلح ساخته شده و جنس درب‎ها و پنجره نیز چوبی است؛ ضمن این‎که چندین ساختمان مستطیل شکل اداری و صنعتی به صورت متصل و یا جدا از بنا در محوطه سیلو قراردارد و جزو مجموعه سیلوی بزرگ اهواز محسوب می‎شوند.

این اثر به عنوان اثر شاخص شهر اهواز در تاریخ معاصر و شکل‎گیری اهواز مدرن است.

سیلوی اهواز با ظرفیت 3200 تن دومین سیلوی کشور بعد از سیلوی تهران محسوب می‎شود. این سیلو به سه راه آبی(رود کارون)،شوسه و راه آهن دسترسی دارد و به عنوان محل صادرات گندم در منطقه جنوب کشور به کشورهای همسایه حائز اهمیت فراوان بوده است .

فرم بنا و شیوه قرارگیری آن در ساحل و چشم‎انداز زیبای کارون به خصوص اتصال آن به برجی که در آب رودخانه احداث شده، موجب شده است که به عنوان یک نماد شهری یکی از جاذبه‎های تاریخی این شهر محسوب شود

طراحی سیلوی اهواز به سال ۱۳۱۵ هجری شمسی انجام و در سال ۱۳۱۹ ساخت آن با اعتبار ۱۵ میلیون ریال به پایان رسید.

از ویژگی این بنای تاریخی قرار گرفتن در کنار رودخانه کارون و مسیر راه آهن است و در ساخت آن از دیوار‌های پیش‎ساخته بتنی مسلح استفاده شده است و چندین ساختمان مستقل در محوطه این بنا وجود دارد.

سیلوی قدیمی اهواز در سال ۱۳۹۷ به شماره ۳۲۱۶۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

تصویر نویسنده خوزتوریسم

مراسم بزرگداشت استاد عباس نژادفتحی در دانشکده هنر شوشتر برگزار شد

مراسم بزرگداشت استاد عباس نژادفتحی در دانشکده هنر شوشتر برگزار شد

به مناسبت هفته صنایع‌دستی، در مراسمی یاد و خاطره زنده‌یاد عباس نژادفتحی پیشکسوت صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی خوزستان و شوشتر گرامی داشته شد و از پیشکسوتان، هنرمندان و صنعتگران فعال صنایع‌دستی شوشتر نیز تجلیل به عمل آمد

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، علی‌محمد چهارمحالی رییس اداره میراث‌فرهنگی شوشتر، شنبه ۲۸ خردادماه ۱۴۰۱، با اعلام این خبر افزود: «این مراسم باحضور شکرالله قاسمی معاون صنایع‌دستی خوزستان و برخی از مدیران شهرستانی شوشتر برگزار شد.»

او در ادامه ضمن تقدیر از تلاش‌های زنده‌یاد نژادفتحی در احیای بخش عظیمی از صنایع‌دستی شوشتر گفت: «عباس نژادفتحی را باید یکی از سرمایه‌های بزرگ استان خوزستان در حوزه صنایع‌دستی به حساب آورد که در دوران حیات خود، لحظه‌ای از حرکت باز نایستاد و به جرأت می‌توان گفت که حق بزرگی بر گردن صنایع‌دستی استان داشته و دارد.»

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوشتر شوشتر عنوان کرد: «تحقیق، مطالعه و پژوهش‌های استاد نژادفتحی در تاریخ و گذشته صنایع‌دستی شوشتر باعث شده است تا سال‌ها گنجینه‌ای از اطلاعات به‌جای مانده از او در دسترس دانشجویان و علاقه‌مندان به رشته‌های مختلف صنایع‌دستی باشد، از همین روی و به پاس گرامی‌داشت نام و یاد او، دو نهال استبرق (قلبلب) در حیاط دانشکده هنر شوشتر کاشته شد؛

استاد نژادفتحی تلاش‌های بسیاری در راستای احیای این درخت ارزشمند داشت و اقدام اداره میراث‌فرهنگی شوشتر در کاشت دو نهال به یاد او کمترین کاری بود که می‌شد صورت داد.» او ادامه داد: «از آنجا که زنده‌یاد نژادفتحی تلاش‌های بسیاری در راستای احیای دیبای شوشتری داشت و به روش‌های تازه‌ای برای تولید نخ از درخت قلبلب دست یافته بود، در حاشیه مراسم بزرگداشت او از چند قطعه پارچه تاریخی (دیبای شوشتری) که عمر آن‌ها به بیش از پانصد سال می‌رسد نیز رونمایی شد که همگی این پارچه‌ها متعلق به کعبه هستند.»

چهارمحالی بیان کرد: «در ادامه این مراسم، تاریخچه بافندگی پیش از اسلام تا قرن هفتم هجری قمری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع‌دستی شوشتر بررسی شد و در کنار این برنامه‌ها، نمایشگاه کوچکی از تولیدات زنده در خصوص احرام‌بافی، کپوبافی، گلیم‌بافی و نمایشگاه عکسی از بازار صنایع‌دستی شوشتر از قاجاریه تا پهلوی اول برگزار شد.»

او خاطرنشان کرد: «در پایان این مراسم، از رجبعلی فروزان‌زاده، عبدالمحمد معظمی‌نژاد، استاد رضا پنبه‌دانه‌پور، محمود قناد، حاج‌حسین سفیدگر، مرضیه برگریزان، صنوبر حسینی، احمد فداله، حاج‌محمد قماش‌باف، مهین جمال‌پور و احمد شربتی به عنوان پیشکسوتان و هنرمندان فعال در رشته‌های احرام‌بافی، جل‌شال‌بافی، نمدمالی، گلیم‌بافی، نازک‌بافی و آسیابانی تجلیل شد.»

درختچه قلبلب (استبرق) در روزگاران کهن در شوشتر از اعتبار و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود و پنبه و نخ تولیدی برای دیبای شوشتری از این درخت به دست می‌آمد و سرانجام بعد از سال‌ها تلاش توسط استاد نژادفتحی دوباره احیا شد.

عباس نژادفتحی متولد سال ۱۳۳۳، موزه‌دار، و پژوهش‌گر تاریخ و مردم‌شناسی‌ شهر شوشتر و استان خوزستان بود. او از علاقمندان به میراث‌فرهنگی بود و در شهر تاریخی شوشتر یک موزه با بیش از دوهزار قطعه آثار تاریخی با هزینه شخصی دایر کرده و احیاگر قلم‌نی شوشتری بود.

nonhighslide

 

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

پل کابلی شهدای لالی

پل کابلی شهدای لالی

پل کابلی شهدای لالی از جمله زیبایی هایی است ،که در کنار رودخانه کارون گردشگران زیادی را برای تماشای آن به این منطقه کشانده است .رود کارون از لحاظ تامین آب آشامیدنی، کشاورزی، تولید برق و تفریحات آبی اهمیت بسیاری دارد. سدهای گوناگونی نیز بر روی این رود ساخته شده است.پل کابلی و معلق شهدای لالی از جمله‌ جاذبه‌های گردشگری در کنار این رودخانه است.رود کارون از پرآب‌ ترین رودخانه‌هاي‌ ایران است که در گذر از شمال شوشتر به دوشاخه جدا می شود ودر جنوب شهر دوباره به یک دیگر می‌پیوندد و یک شاخه میشود.
همین امر سبب شده است تا این رود شهر شوشتر رابه سه منطقه بافت قدیم، بلِیتی و مناطق جدید شمال غربی تقسیم کند.

کارون از طولانی‌ترین رودهای ایران است که بخشی از ان بدلیل عمق زیاد قابلیت کشتیرانی دارد.

پل معلق لالی امروزه یکی از زیباترین و جذاب‌ترین مناطق تفریحی و دیدنی شهرستان لالی خوزستان محسوب می‌شود. این پل بزرگ‌ترین پل معلق کشور است. این پل از جمله پروژه‌های جانبی طرح سد و نيروگاه گتوند عليا بوده است.شهرستان لالی در شمال شرقی استان خوزستان قراردارد این شهر در شهرستان لالی قرار گرفته مردم لالی از شاخهٔ هفت‌لنگ قوم بختیاری هستند. بخش لالی از دیرباز زیستگاه بشر بوده ودر سده هاي‌ اخیر، بعنوان منطقه گرمسیری و قشلاقی بختیاری هاي‌ کوچ رو، بویژه شاخه هاي‌ ۷ لنگ بختیاری، اعتبار و ارزش بیشتر یافته است.

طول پل شهدای لالی ۴۶۰ متر، ارتفاع پایه‌ها ۷۵ متر و پهنای خودرو‌رو حدودا ۵ متر و عرض ان برای عبور لوله‌هاي‌ نفت و گاز ۲ متر است.احداث این پل مسیر جایگزینی از مسجدسلیمان به سمت لالی در ۱۵ کیلومتری بالادست محور سد گتوند علیا است چراکه در مراحل تکمیل ساخت این سد حدود ۲۰ کیلومتر از این مسیر به زیر آب میرود.این پل کابلی دارای عرشه فلزی با پایه‌ها و پایلون‌هاي‌ بتنی و کابل‌هاي‌ ترکه‌اي است که با روش نصب تلفیق کشتیرانی در ارتفاع ۱۵۵ متری کف رودخانه کارون ساخته شده است.

عده زیادی برای تماشای جریان زیبای رود بر فراز این پل می ایستند و منظره زیبای زیر پای خود را تماشا می کنند. برخی عکس های بینظیری از این نقطه برای خود ثبت می کنند و در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند.نورپردازی های زیبایی بر روی این پل انجام شده است و شب ها در کنار آرامش کارون، منظره ای رویایی و شگفت انگیز ایجاد می کند.به دلیل ماشین رو بودن این پل، دسترسی به آن بسیار آسان است. دو طرف پل حفاظ دارد و در انتهای پل مکانی برای نگه داشتن ماشین و تماشای منظره آن پیدا می کنید

ورودی پل کابلی لالیپل لالی خوزستانپل لالی خوزستانپل لالی خوزستانپل لالی خوزستانپل کابلی شهدای لالی

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ