خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

روستای سرسرداب سفلی

روستای سرسرداب سفلی

روستای سرسرداب سفلی از توابع بخش سردشت شهرستان دزفول در استان خوزستان قرار دارد. در این روستا آبشارهای زیبایی وجود دارد که از دل کوه سرچشمه می‌گیرند پوشش گیاهی این منطقه از درختان بلوط، بنک، کلخنگ، بادام کوهی و انجیر پوشیده شده است. روستای سرسرداب محل قشلاق عشایر در فصل زمستان است، اهالی این منطقه به دامداری و کشاورزی مشغولند و در زمینهای خود گندم و جو کشت می‌کنند.

امین نظری/ایسنا

62600138_img_5448_xwor.jpg62600136_img_5499_dz5z.jpg62600135_img_5416_h4cj.jpg62600133_img_5650_xmc3.jpg62600132_img_5513_cam6.jpg62600131_img_5443_xm5k.jpg62600131_img_5443_xm5k.jpg62600138_img_5448_xwor.jpg62600130_img_5427_r0dw.jpg62600128_img_5410_uyd5.jpg

تصویر نویسنده خوزتوریسم

اسامی روزهای هفته میراث فرهنگی در سال ۱۴۰۲ اعلام شد

از سوی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی؛

اسامی روزهای هفته میراث فرهنگی در سال ۱۴۰۲ اعلام شد

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، میراث فرهنگی؛ هویت ملی، نشاط اجتماعیرا به عنوان پیام هفته میراث‌فرهنگی در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت میراث فرهنگی، علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، در سومین نشست معاونان میراث فرهنگی ادارات کل استان‌ها، پیام ملی و جزئیات نامگذاری ایام هفته میراث‌فرهنگی را اعلام کرد.
وی با اشاره به پیام روز جهانی موزه و شعار ایکوم برای سال ۲۰۲۳ میلادی که موزه‎ها، پایداری و حال خوب است، پیام ملی هفته میراث فرهنگی را میراث فرهنگی؛ هویت ملی، نشاط اجتماعی اعلام کرد.
بر پایه این خبر، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، از روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت در سراسر کشور با بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و زبان و ادب فارسی، در موزه‌ها و بناهای فرهنگی تاریخی پیش‌درآمد برنامه‌های هفته میراث فرهنگی آغاز خواهد شد.
هفته میراث فرهنگی ۱۴۰۲ از ۲۸ اردیبهشت تا ۳ خرداد برگزار می‌شود.

نام روزهای هفته میراث فرهنگی ۱۴۰۲ بدین شرح است:

- پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت
موزه‌ها، پایداری، حال خوب

- جمعه ۲۹ اردیبهشت
علوم میراثی: ریشه در تاریخ، رو به آینده

- شنبه ۳۰ اردیبهشت
ثبت آثار و مفاخر: عملکرد ملی، راهبرد جهانی

- یکشنبه ۳۱ اردیبهشت
میراث فرهنگی، رسانه، تشکل‌های مردم نهاد

- دوشنبه ۱ خرداد
میراث طبیعی، تضمین حیات آینده

- سه‌شنبه ۲ خرداد
حفاظت از میراث فرهنگی، مرزبانی از هویت

- چهارشنبه ۳ خرداد
میراث دفاع مقدس

پیام ملی و اسامی روز‌های هفته میراث فرهنگی در سال ۱۴۰۲

تصویر نویسنده خوزتوریسم

دزپارت بهشت زیبای خوزستان

دزپارت بهشت زیبای خوزستان

دزپارت یکی از شهرستان‌های خوزستان است که در فاصله ۲۳۹ کیلومتری اهواز (مرکز استان) جای گرفته و طبیعت بسیار غنی و زیبایی دارد.

شهرستان دزپارت از شمال و شمال شرقی به اردل، از شمال غربی به ایذه، از غرب به باغ ملک و از جنوب به لردگان محدود می‌شود.

بیش از ۹۰ درصد وسعت دزپارت را منابع طبیعی تشکیل داده و دارای ۱۰۰ هزار هکتار جنگل بلوط است. امروزه دزپارت در میان راه اصلی کوچ ایل بختیاری قرار دارد که از حوالی شهرکرد آغاز و در نزدیکی ایذه به طول ۲۵۰ کیلومتر منتهی می‌شود.

جاذبه‌های دیدنی روستا کهرلا یکی از قدیمی‌ترین روستا‌های خوزستان در مجاورت سد کارون سه (یکی از بزرگ‌ترین سد‌های ایران)، چشم انداز‌های بسیار زیبا از جمله کوهستان، رودخانه و باغ‌های سرسبز و جاده باستانی و تاریخی دزپارت یا دژپارت، تنها بخشی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهرستان دزپارت هستند.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

"آموزشگاه حرفه اي آبادان "يا "آموزشگاه افزارمندي "

"آموزشگاه حرفه اي آبادان "يا "آموزشگاه افزارمندي "

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم ، "آموزشگاه حرفه اي آبادان "يا "آموزشگاه افزارمندي "كه در سال 1312 خورشيدي (1933 ميلادي) تاسيس شده و امروزه به يكي از موزه هاي صنعت نفت در شهر آبادان تبديل شده است

در گذشته مكاني براي آموزش نيروي انساني مورد نياز صنعت نفت به خصوص پالايشگاه آبادان بوده است

.به گواه تاريخ ، بسياري از نيروهاي زبده صنعت نفت درسال هاي مختلف دراين آموزشگاه مهارت يافتند وپس ازآن در صنعت نفت به كار گرفته شدند .ك

ارخانه شاگردان فني ، آموزشگاه حرفه اي ، آموزشگاه كارآموزان و آموزشگاه افزارمندي از جمله اسامي مختلف اين آموزشگاه در برهه هاي مختلف بوده است .

در سال 1397 آموزشگاه حرفه اي آبادان ، ساختمان واسناد مربوط به آن از سوي مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت مورد مرمت ، بازسازي و بازيابي قرارمي گيرد وبا عنوان "موزه كارآموزان آبادان" به موزه صنعت نفت تبديل مي شود .

"موزه كارآموزان آبادان" در حال حاضربا محوريت آموزش درصنعت نفت، برپا شده است و درآن اشيا واسنادي ازآموزشگاه فني و حرفه اي نفت آبادان و تاريخ صنعت نفت ايران و جهان، به نمايش درآمده است.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

باغ وحش دز

باغ وحش دز

باغ وحش «دز» اولین پارک وحش بخش خصوصی و تنها حیات وحش استان خوزستان سال ۱۳۹۴، با مجوز رسمی سازمان حفاظت محیط زیست توسط بخش خصوصی و با هدف نگهداری اصولی گونه‌های جانوری و آموزش شهروندان در زمینه محیط زیست و حفاظت از آن در شهرستان دزفول احداث شد. این پارک وحش در مساحتی حدود هشت هکتار، بیش از دو هزار گونه از پرندگان و سایر جانوران مانند خرس، شیر، قرقاول، گرگ و روباه، گوزن اروپایی، آهو، ببر، پلنگ و راکون را نگهداری می‌کند

تصویر نویسنده خوزتوریسم

یکسال از ثبت شوشتر به عنوان شهر ملی احرام‌بافی گذشت اما کاری انجام نشد

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ظرافت احرام بافی برای کاهش قیمت از بین رفته/ یکسال از ثبت شوشتر به عنوان شهر ملی احرام‌بافی گذشت اما کاری انجام نشد

یکی از صنعتگران احرام‌بافی از تاثیر قیمت مواد اولیه و گران بودن پشم بر قیمت نهایی محصول تولید شده خبر داد و گفت: کاهش قیمت و افزایش سرعت بافت سبب شده تا احرام بافی‌ها همانند گذشته ظرافت نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احرام بافی، یکی از رشته‌های پارچه‌بافی سنتی ایران و رشته بومی استان خوزستان است. این منسوج، بافته‌ای از الیاف پشم و پنبه با طرح‌های ساده‌ی هندسی است که به وسیله‌ی دستگاه پارچه‌بافی دستی بافته می‌شود. در گذشته، نوع بدون نقش این دست‌بافته را به عنوان پوشش احرام در اجرای مناسک حج به کار می‌بردند، اما هم اکنون احرامی در اندازه‌های گوناگون در قالب سجاده، پادری، روفرشی، روتختی، کیف و محصولات مشابه بافته می‌شود. چندی پیش نیز شهر شوشتر در حوزه صنایع دستی به عنوان شهر ملی احرام بافی معرفی شد.

مرضیه برگریزان (صنعتگر احرام بافی از خوزستان شهرستان شوشتر) با اشاره به دستگاهی که احرام بافی با آن انجام می‌شود، گفت: این دستگاه چارچوبی ساخته شده از آهن است که دار روی آن سوار می‌شود و با توجه به آنکه این سبک احرام بافی مخصوص شوشتر است، دستگاه بافت احرام نیز کمی با سایر دستگاه‌ها تفاوت دارد. این سبک بافت احرام، بیش از هزار سال قدمت دارد و در گذشته به صورت پارچه بافته می‌شد که از ظرافت بالایی هم برخوردار بودند و نمونه‌های آن در پارچه‌هایی که در اطراف خانه خدا (کعبه) کشیده شده است، قابل مشاهده است.

او ادامه داد: روز به روز دستگاه احرام بافی توسعه یافته و امروزه در ابعاد مختلف از یک در یک و نیم گرفته تا ۶۵ در ۱۲۰ سانتی‌متر بافته می‌شود. چله آن از پنبه و پود از پشم است. با توجه به کاربردی که پارچه احرام دارد در طول سال سفارشات متعددی را ثبت می‌کنیم و تحویل مشتریان می‌دهیم و سفارش دهندگان مختلفی از مقاصد مختلف داریم.

به گفته برگزیران، امروزه از پارچه احرام برای کاربری‌های مختلف از رومبلی گرفته تا کنار تخت خواب و حتا در راهروها استفاده می‌شود. قیمت نیز از ۳۵۰ تا بیش از یک میلیون تومان متغیر است. چراکه مواد اولیه تولید پارچه احرام از پشم طبیعی است و پشم نیز گران است؛ البته ابعاد و طرحی که به کار رفته نیز در قیمت نهایی تاثیر بسزایی دارد. هرچه طرح‌دارتر و ابعاد بزرگ‌تر باشد، تبعا گران‌تر خواهد بود. حتا قابلیت شستشو در ماشین لباسشویی را نیز دارند و همچون قالی کرمان هرچه پا بیشتر بخورد کیفیتشان بالاتر می‌رود.

این صنعتگر احرام بافی در پاسخ به این سئوال که چرا تهیه مواد اولیه تولید این صنایع دستی که پشم و پنبه است، گران تمام می‌شود، گفت: پشم طبیعی گران است. ما درصدد تولید صنایع دستی طبیعی هستیم به این معنا که مواد اولیه و حتا رنگ آن نیز طبیعی است. از این رو تهیه مواد اولیه گران تمام می‌شود. هرچند مسئولان صنایع دستی نیز گاهی کمک‌هایی می‌کنند اما انتظار ما بیش از اینهاست. هرچند در نمایشگاه‌های متعددی شرکت می‌کنیم اما نیازمند وام و تسهیلات هستیم تا بتوانیم در مرحله نخست مواد اولیه اعم از پشم را تهیه کنیم و همچنین بتوانیم برای تولید و نگهداری محصولاتمان جا و مکان داشته باشیم. بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند تا این صنعت را بیاموزند اما جایی برای آموزش آن نداریم.

او درخصوص تدارک و برپا کردن دستگاه احرام بافی نیز گفت: درست کردن هر دستگاه احرام بافی تقریبا حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه دربردارد. با توجه به آنکه احرام بافی میراث گذشتگان ما در شوشتر است تقریبا در هر خانه‌ای یک دار احرام بافی برپاست و تبدیل به یکی از مشاغل خانگی شده است.

شونه، شمعی، قلمی، عروسکی، لوزی در لوزی… از جمله طرح‌های مرسوم در احرام‌بافی است و عموما رنگ‌های قهوه‌ای و کرم، صرمه‌ای و شیری رنگ و قرمز و زرد در بافت آن به کار گرفته می‌شود. برگزیران درخصوص داستانی که در پس این طرح‌ها و رنگ‌ها در بافت احرام وجود دارد، گفت: حوزه صنایع دستی بیشتر چنین رنگ‌هایی را می‌طلبد. رنگ‌هایی که ملایم هستند. ضمن آنکه این رنگ‌ها از گذشته باقی مانده‌اند. البته بنابر سلیقه مشتری می‌توان رنگ‌ها و طرح‌های احرام بافی را تغییر داد. بسیاری از مشتریان ما خواهان افزایش ظرافت در پارچه تولیدی هستند و می‌گویند تارها زخیم هستند ما نیز بنابر خواسته آن‌ها تغییرات را اعمال می‌کنیم و سعی می‌کنیم ظرافتی که در گذشته در احرام بافی اعمال می‌شد را اجرا کنیم. امروزه به دلیل کاهش هزینه تولید و قیمت تمام شده و اینکه سرعت بافت افزایش یابد، احرام‌های بافته شده کمی زخیم‌تر از گذشته هستند از این رو برخی از مشتریان خواستار بافت احرام به ظرافت گذشته هستند. برای مثال ممکن است یک سجاده با تار و پود ضخیم یک یا دورزه تمام شود اما بافت همان سجاده با تار و پود ظریف حدود دو هفته زمان می‌برد.

او که بیش از ۳۰ سال عمرش را پای دستگاه احرام بافی گذرانده است، درخصوص مشکلاتی که در حوزه فروش احرام با آن روبه رو هستند، گفت: هرچند ممکن است کار با دستگاه احرام بافی سخت به نظر برسد اما من به این کار علاقه بسیار دارم و حتا روز و شب آموزش می‌دهم و بیش از ۸۰۰ نفر را آموزش داده‌ام. خانم‌ها از این نوع صنعت بیشتر استقبال می‌کنند اما آقایان هم دوست دارند که روش بافت را بیاموزند.

این صنعتگر احرام بافی درخصوص شرایط فروش نیز گفت: فروش به صورت تک و عمده داریم و حتا نهادها و شرکت‌های مختلف به صورت پک از ما خرید می‌کنند. البته حضور در بازارچه‌ها و نمایشگاه‌ها نیز تاثیر بسزایی در فروش دارد. میزان فروش به حال و هوای بازار بستگی دارد برای مثال در ایام کرونا هیچ فروشی نداشتیم. اما اکنون تا حدودی بهبود یافته. با وجود آنکه فروش آنلاین هم داریم اما فروش حضوری امان بیشتر است چراکه همچنان مشتریان ما دوست دارند که جنس را ببینند و بعد بخرند.

به گفته او، شوشتر حدود یک سال و نیم است که تبدیل به شهر ملی احرام بافی شده است اما هنوز کار خاصی در این حوزه انجام نگرفته است.

منبع: ایلنا

ظرافت احرام بافی برای کاهش قیمت از بین رفته/ یکسال از ثبت شوشتر به عنوان شهر ملی احرام‌بافی گذشت اما کاری انجام نشد3

تصویر نویسنده خوزتوریسم

تنوع رنگ و اصالت در پوشاک زنان بختیاری

تنوع رنگ و اصالت در پوشاک زنان بختیاری

یک طراح و مدرس لباس درمورد برخی از ویژگی های پوشاک زنان بختیاری توضیحاتی داد.

ایل‌ها و عشایر ایران، یکی از مهم‌ترین و در عین حال، متفاوت‌ترین اقشار جامعه به لحاظ زیست بوم، نوع و شیوه معاش و عملکرد‌های اجتماعی به شمار می‌روند و زنان، برجسته ترین و مؤثرترین عنصر و رنگ و بومی ایلات عشایر هستند به گونه‌ای که بدون زن، زندگی هویت و معنایی نخواهد داشت.

مناطق بختیاری نشین، یکی از مناطق وسیع ایران هستند که بعداً قسمت‌های وسیعی از آن، با توجه به پیشامد‌های خاص زمانه خود محدودتر شده است.

ایل بختیاری، قومی هستند که در استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان و بخش‌هایی از اصفهان زندگی می‌کنند.

آن‌ها گروهی متمدن و شاخه‌ای از قوم لر هستند که در یکی از باستانی‌ترین نقاط ایران زندگی می‌کنند.

مسئله پوشاک و فرهنگ مربوط به آن در اقوام و جوامع مختلف ازجمله ایل بختیاری متفاوت است.

پوشش آن‌ها ریشه در اصالت قوم بختیاری و فرهنگ غنی آن‌ها دارد و علاوه بر زیبایی منحصربه فردش، از تنوع و گوناگونی خیره کننده‌ای داراست.

تکتم حسین زاده، طراح و مدرس لباس، درمورد پوشاک دختران و زنان بختیاری و ویژگی‌های آن بیان کرد: نوع پوشاک دختران و زنان بختیاری برحسب قرار گرفتن آن‌ها در موقعیت‌های مختلف، تغییر می‌یابد. این امر، نمادی از تحول و دگرگونی و ایفای نقش جدیدی است که در هر مرحله از زندگی بر دوش آن‌ها محول می‌شود.

به گفته این طراح لباس، پوشاک یکی از مهم‌ترین و بارزترین بعد فرهنگی و هویتی هر تمدن، ملت و ایلی است که با آن شناخته می‌شوند چرا که در ساختار هویتی یک جامعه، مؤلفه‌های زیادی نظیر زبان (گویش) و ادبیات، قصه‌ها و اساطیر، موسیقی، تاریخ و جغرافیا و پوشاک دخیل هستند. اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین مؤلفه مرتبط با بحث هویت، پوشاک آن قوم یا ایل است.

سرجامه ها؛ لَچک، مینا و پیشانی بند- بند سوزن - چادر

تکتم حسین زاده اظهار کرد: در این دوره، زنان از سرپوش به نام «لَچک، مینا» و «پیشانی بند» استفاده می‌کنند.

لَچک انواع متنوعی مانند؛ لَچک منجوق دوزی، لَچک الماس نما، و لَچک ریالی دارند.

لَچک، سرپوشی است از دوتکه‌ی مستطیلی شکل رنگارنگ از جنس مخمل که آستر دارد. برش و دوخت لَچک از دو تکه پارچه‌ی ناهمرنگ است که قسمت جلو آن مخمل و تکه‌ی کوچک‌تر به شکل نیم دایره است و با پارچه‌های نازک تری به کلاهک دوخته می‌شود.

به گفته این طراح لباس، لچک معمولاً با منجوق، الماس، ریال، سکه، طلا و اشرفی یا ریاله‌ای نقره تزیین شده است. لَچک به وسیله‌ی دو بندینک زیر چانه گره زده می‌شود، دو طره بلند (گیسوان بلند) از فرق سر جدا و به چپ و راست صورت می‌برند و از زیر لچک می‌گذرانند.

او ادامه داد: زنان بختیاری قسمتی از مو‌های خود را در رشته‌های متعددی بافته و در عقب سر، آویزان می‌کنند و بخش دیگر را با چین و شکن در اطراف صورت و روی پیشانی قرار می‌دهند.

مینا

این مدرس لباس بیان کرد: مینا، تور حریر رنگارنگ و سبک با ابعاد مستطیل و عرض یک الی یک و نیم متر است، طول دو الی چهار متر که شانه و کتف، آرنج، سینه و کمر را می‌پوشاند و نقش‌های ساده‌ای دارد که بعد از دولا سه لا به لچک سنجاق می‌کنند و بقیه را روی شانه‌ها و پشت سر می‌اندازند و مو‌های جلوی سر را تاب می‌دهند و از زیر لچک بیرون می‌آورند و در پشت مینا پنهان می‌کنند. معمولاً انتهای مینا تا پشت پاشنه پا می‌رسد.

پیشانی بند

او ادامه داد: پیشانی بند: یک رشته باریک به طول دور سر و عرض چهار پنج انگشت است که روی پیشانی می‌بندند.

بند سوزن یا سیزن بن

به گفته این مدرس لباس، بند سوزن از پشت سر تا کمرگاه آویزان می‌شود. دو سر این ریسمان را که پر از مهره و زینت آلات دیگر است، به وسیله‌ی گیره یا دو سنجاق قفلی بر روی لچک محکم می‌کنند.

چادر

از جنس پارچه تور و گاهی مزین به تار‌ها و نقش ها، کناره‌های چادر اغلب دارای سکه وزر و زیور است.

تن جامه ها؛ جوِه یا جومه - یل یا کت

تکتم حسین زاده تصریح کرد: جوِه یا جومه یا همان پیراهن زنان با رنگ‌های مختلف از پارچه‌های الوان و ساتن است که روی شلوار قری می‌پوشند، معمولاً دارای برشی ساده، آستین راسته، یقه گردو جلو باز است با سه دکمه که بلندی آن تا پایین زانو و تا مچ پا می‌رسد و در دو نوع چاک‌دار و بدون چاک وجود دارد و سه دکمه بر آن می‌دوزند.

تنوع رنگ و اصالت در پوشاک زنان بختیاری

یل یا کت

جنس مخمل ساده یا گل‌دار گاهی با سردست مزین با یقه ایستاده و گاه خوابیده که روی پیراهن می‌پوشند.

پا جامه ها؛ شلوار قری - پا پوش

او گفت: شلوار قری، شلوار زن بختیاری به صورت دامنی پرچین با عرض یک متر و طول شش الی دوازده متر است، هرچه عرضش بیشتر باشد چین و قرش زیادتر است و برای نشست و برخاست، مناسب است.

آن را تخته تخته می‌دوزند و از لیف بالایش رشته‌ای پنبه‌ای (بند شلوار) رد می‌کنند و محکم گره می‌زنند تا حجم سنگین آن را تحمل کنند، این نوع شلوار را شلوار قری می‌گویند.

پا پوش

تکتم حسین زاده افزود: زنان بختیاری در گذشته گیوه می‌پوشیدند، ولی امروزه، پوشیدن گیوه در میان آن ها، دیگر معمول نیست. آن‌ها کفش چرمی رویه دار به رنگ مشکی می‌پوشند که به آن اُرسی می‌گویند.

///

تصویر نویسنده خوزتوریسم

آبشار «شِوی» - دزفول

آبشار «شِوی» - دزفول

یکی از زیباترین آبشارهای ایران آبشار شِوی یا آبشار تَله زنگ نام دارد که از جاهای دیدنی دزفول در استان خوزستان است.

این آبشار، بزرگ‌ترین آبشار طبیعی خاورمیانه محسوب می‌شود که در میان کوه‌های زاگرس جای گرفته است.

آبشار شوی در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان نخستین اثر طبیعی استان خوزستان و سی و پنجمین اثر طبیعی کشور در فهرست میراث ملی و طبیعی کشور به ثبت رسید

آبشار شوی در منطقه زاگرس بختیاری و در روستایی به نام شوی از توابع بخش شهیون و دهستان امامزاده سید محمود شهرستان دزفول واقع شده ‌است. آبشار شوی، پس از بیرون آمدن از غار، از پرتگاهی بلند به پایین سرازیر می‌شود. ارتفاع آبشار ۸۵ متر و عرض آن ۷۰ متر است.

آب آن پس از عبور از کوه‌ها و دره‌ها، به رود دز و نهایتا به دریاچه سد دز در استان خوزستان می‌ریزد.

پوشش گیاهی اطراف این آبشار، از درختانی مانند بید، انجیر، مو، زبان‌گنجشگ، افرا، کیکم و بلوط تشکیل شده ‌است.

نام این آبشار از دهستان آن یعنی شوی گرفته شده است. این نام در گویش محلی به معنی لطافت است.

با توجه به شرایط آب‌وهوایی آبشار شوی و مسیر مشکل و طولانی دسترسی به آن، بهترین زمان بازدید از آبشار شوی اواخر اسفند و بهار و به‌ ویژه نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت ماه است. در این ایام، شوی هوای خنک و با طراوتی دارد و طبیعت پیرامون آن نیز سرسبز و تماشایی است.

محمدمهدی عاملی

62593290_dji_0063_xjgy.jpg62593292_dji_0065_jvc1.jpg62593293_dji_0085_ylv7.jpg62593294_dji_0081_yf1.jpg62593294_dji_0081_yf1.jpg62593295_dji_0078_ef1.jpg62593298_dji_0118_utq1.jpg62593299_dji_0140_0mpm.jpg

تصویر نویسنده خوزتوریسم

مسجد جامع شوشتر آسیب‌های سازه‌ای و منظری فراوانی دیده است

کارشناس مرمت بناهای تاریخی:

مسجد جامع شوشتر آسیب‌های سازه‌ای و منظری فراوانی دیده است

یک کارشناس مرمت بناهای تاریخی می‌گوید: مسجد جامع شوشتر از ۲ بخش سازه‌ای و منظری آسیب دیده است و یکی از آسیب‌های وارد شده به این مسجد جامع، تجمع آب باران ناشی از قرارگیری شیب سازه‌ای فلزی و هدایت آب به داخل بام است.

علی محمد چهارمحالی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه نبود ناودان مناسب برای دفع آب مزید بر علت شده است، اظهار کرد: قرارگیری این سازه فلزی که در سال‌های آغاز انقلاب داخل حیاط مسجد و بر دیواره و تاق‌های شمالی مسجد ساخته شده از جمله آسیب‌های مهم وارد شده به مسجد است که تبدیل به عاملی برای ایجاد آسیب مستمر و جدی‌تر به کهن‌ترین مسجد تاریخی استان شده است.

او با اشاره به آسیب‌های منظری این مسجد هم گفت: این مسجد دچار آشفتگی سیما و منظری شده و به سامان‌دهی اساسی و پاک‌سازی اطراف و نمای بیرون نیازمند است.

چهارمحالی با تاکید بر اینکه تنها نهادی که در مسجد جامع کارهای مرمت را انجام می‌دهد اداره میراث فرهنگی است، عنوان کرد: ذی‌نفعان مسجد جامع که اداره اوقاف و نهاد نماز جمعه هستند هیچ‌ گونه هزینه‌ای برای مرمت مسجد متقبل نمی‌شوند و تمام مرمت‌ها و ساماندهی‌ها به دست اداره میراث فرهنگی صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آسیب‌هایی که در سال‌های اخیر بر اثر عوامل جوی و گذشت زمان به مسجد وارد شد در راستای حفاظت و صیانت این اثر ارزشمند تاریخی ادامه عملیات مرمت، بازسازی و استحکام‌بخشی قسمت‌های آسیب‌دیده به صورت مستمر ادامه دارد.

او با بیان اینکه مسجد جامع شوشتر هم‌اکنون در حال مرمت است، افزود: با توجه به این که با گذشت زمان مصالح به‌کار رفته در ابنیه تاریخی دچار فرسودگی می‌شوند، لازم هر سال قسمت‌های مختلف این مسجد که بیشتر در معرض خطر قرار دارند مرمت شوند و نیز به مناره‌ مسجد که ممکن است به علت شکستگی لوله‌های آب شهری دچار تزلزل شود رسیدگی و توجه شود.

این کارشناس مرمت بناهای تاریخی با بیان اینکه معماری این مسجد به اعتقاد بسیاری از کارشناسان از جمله مساجد شبستانی و ستون‌دار به سبک خراسانی است افزود: مسجد جامع شوشتر بعد از مسجد جامع فهرج و تاری خانه دامغان و نیز مسجد جامع نایین جزو قدیمی‌ترین مساجد ایران به سبک خراسانی به حساب می‌آید.

وی معتقد است: باید به مسجد جامع نگاه موزه‌ای، فنی و کارشناسانه داشت چراکه این مسجد موزه‌ای از هنرهای تاریخی و جذابیت معماری است.

چهارمحالی با اشاره به اهمیت این مسجد به عنوان جاذبه گردشگری که به علت بسته بودن آن و شرایط متعدد دیگری در معرض دید گردشگران قرار ندارد، گفت: در داخل شبستان و بخش ورودی مسجد کتیبه‌های نفیس و باارزشی مربوط به دوره‌های مختلف اسلامی وجود دارد که اهمیت مسجد را صدچندان کرده است. این کتیبه‌ها به خطوط مختلفی نگاشته شده‌اند که زیباترین آن‌ها کتیبه‌های نگاشته شده به خط کوفی است که فرامین حکومتی‌ هستند.

منبع ایسنا

شوشتر شهری به قدمت تاریخ | مسجد جامع شوشتر

تصویر نویسنده خوزتوریسم

زمین لرزید و «بهبهان» پدید آمد

زمین لرزید و «بهبهان» پدید آمد

زلزلۀ ۱۰۸۵ میلادی ارجان، ویرانی و مهاجرتزمین لرزید و «بهبهان» پدید آمدمردم زلزله‌زده گردهم آمدند و برای چندگاهی آنجا زیستند و در محلی که بهتر از «بهان» بود شهری بنا کردن

قدمت شهر قدیمی بهبهان (ارجان) برپایۀ در کشفیات باستان‌شناختی سال ١٣٦١ به هزارۀ دوم پیش از میلاد برمی‌گردد. گور مکشوفه، «کتین هوتران» فرزند پادشاه ایلامی که در هزارۀ دوم قبل از میلاد سلطنت می‌کرد، همراه با جام ارجان و حلقۀ قدرت آن، شوکت و عظمت فرهنگی و هنری ارجان را به نمایش گذاشت. این گور متعلق به دوران عیلام جدید است و در پاییز ۱۳۶۱ در حین بررسی‌ها برای ساخت سد مارون کشف شد. البته کشف بقایای گلی جدید در همایون‌تپه نشان داد که قدمت محوطۀ تاریخی ارجان به ۶۵۰۰ سال قبل بازمی‌گردد.
شهرستان ایلامی ارجان در ۱۰ کیلومتری شمال شهر بهبهان در استان خوزستان قرار دارد. محوطۀ تاریخی ارجان در دوران باستان شهری پر رونق و تا اوایل دورۀ اسلامی زنده بوده است. براساس شواهد تاریخی شهری بسیار آباد بوده که گسترۀ وسیعی را در برمی‌گرفته که تا دامنه کوه‌های جنوبی زاگرس امتداد داشته است. این شهر دستخوش تغییرات زیادی شد. ارجان در سال ۱۰۸۵ میلادی بر اثر زلزله ویران شد. کسانی که از زلزله جان سالم به در بردند به جنوب منطقه مهاجرت کردند و شهر بهبهان امروزی را تأسیس کردند. بنابراین، می‌توان گفت دلیل ایجاد شهر کنونی بهبهان «زلزله» بوده است.
شهر قدیمی بهبهان در دورۀ هخامنشی به‌واسطۀ قرارگیری بر سر یکی از مهمترین راههای ارتباطی آن زمان یعنی «راه شاهی» که از لودیه در کنار دریای مدیترانه شروع می‌شده است و شوش را از طریق ارجان به پاسارگاد متصل می‌کرده، از رونق و اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده است.
استرابو دربارۀ ارجان زمان هخامنشی می‌نویسد: «در این شهر مردمی زندگی می‌کردند که به آنها اوکسی می‌گفتند و به‌قولی‌دیگر، در دورۀ هخامنشی ارجان جزء سرزمین کی‌ها بوده است.»

محوطۀ باستانی ارجان در کنار رودخانۀ مارون در ١٢ کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان بهبهان قرار دارد. زوال ارجان در دورۀ آل بویه آغاز شد. زمین‌لرزۀ سال ۱۰۵۲ میلادی ارجان را ویران کرد

اسکندر مقدونی به هنگام تهاجم به تخت‌جمشید ضمن تصرف منطقۀ ارجان در گذرگاه تنگۀ تکاب پس از نبردی سخت با سردار معروف منطقۀ آریوبرزن و تحمل تلفات زیاد از این معبر عبور کرده و خود را به تخت جمشید رسانده است. تنگ‌تکاب راهی کوهستانی است که در مسیر جادۀ باستانی میان‌رودان واقع بوده تردد به شهر باستانی استخر را ممکن می‌کرد و با گذر از آن جادۀ باستانی خوزستان به فارس متصل می‌شد. طول تنگه حدود پنج کیلومتر است و رودخانۀ مارون از میان آن می‌گذرد. کسی که با تعدادی کمی سرباز مدت‌ها جلوی ارتش بزرگ اسکندر مقدونی ایستادگی کرد. نبرد سپاه ایران به فرماندهی آریوبرزن و سپاه اسکندر مقدونی در این تنگه اتفاق افتاده است. این منطقه را آریوبرزن با ۲۵ هزار سرباز اشغال کرد و به دستور او در این تنگه، دیواری ساخته شد. در زمستان ۳۳۰ قبل از میلاد ، آریوبرزن آخرین موضع نیروهای ایرانی را در برابر نیروهای اسکندر رهبری کرد و با موفقیت ارتش مقدونی را به‌مدت ۳۰ روز در بیرون از کوه‌های زاگرس متوقف کردند. زمانی‌که مقدونی‌ها به محل مورد نظر آریو رسیدند، سربازان ایرانی سنگ‌های بزرگی را از بالای کوه به داخل تنگ‌تکاب هل دادند. علاوه‌بر‌آن، سربازهای ایرانی این گذرگاه را از هر طرف تیر‌باران و سنگ‌باران کردند و تعداد بسیاری از سربازهای اسکندر کشته شدند. این حمله باعث شکست اسکندر در آن روز و دستور عقب‌نشینی به نیروهایش شد. پس از این شکست، اسکندر سپاهیان آریوبرزن را محاصره کرد و او را در نبردی دیگر در این منطقه به شهادت رساند. آثار یک دخمه و مقبرۀ هخامنشی در روستای «حسین‌آباد کوپن» در نزدیکی این تنگه قرار دارد که احتمال می‌رود آرامگاه آریوبرزن است.

مردمی که از زمین‌لرزه در منطقه‌ای که پیش از آن محل نیایششان بود و بهان نامیده می‌شد، در آنجا گردهم آمدند و برای چندگاهی آنجا زیستند و در محلی که بهتر از «بهان» بود شهری را بنا کردند که «بهبهان» نامیده شد.

تنگ‌تکاب دو ورودی دارد. در ورودی شرقی آن سد مارون ساخته شده است و گذر از تنگه اکنون از ورودی غربی ممکن است. در سمت شمال تنگه، ارتفاعات کوه بدیل و در سمت جنوب آن، ارتفاعات کوه خاویز واقع شده‌اند. در دورۀ ساسانی که ارجان یکی از ایالات پنج‌گانۀ فارس محسوب می‌شد از یک طرف بلاد شاپور و از طرف دیگر منطقۀ شوش را از طریق دربند پارس به تخت‌جمشید وصل می‌کرد.
محوطۀ باستانی ارجان در کنار رودخانۀ مارون در ١٢ کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان بهبهان قرار دارد. زوال ارجان در دورۀ آل بویه (۹۳۴-۱۰۶۲م) آغاز شد. زمین‌لرزۀ ۱۰۵۲ ارجان را ویران کرد. در سال ۱۰۵۲ پسران آل بویه ابوکالیجار برای تصاحب شهر ارجان با یکدیگر جنگیدند و بین سال‌های ۱۰۵۳ تا ۱۰۵۷ ارجان چندین‌بار دست‌به‌دست شد. گفته می‌شود که تعداد ساکنان مرد در سال ۱۰۵۲ میلادی بیست‌هزار نفر بوده است. در سال ۱۰۸۵، ارجان دوباره در اثر زلزله ویران شد و هرگز بهبود نیافت.
به گفتۀ ابن‌اثیر، به سال ۴۴۴ ق (۱۰۵۲م) خوزستان – ارجان و ایذج (ایذه) دچار زلزلۀ بسیار شدیدی شد. بزرگای این زلزله ۶.۵-۷.۰ برآورد شده است. در این زلزله افراد زیادی زیر آوار رفتند و ابنیۀ بسیاری تخریب و نابود شد. زلزله به‌قدری شدید بود که کوه شمالی ارجان به نام خاویز، ترک خورد و از آن ساخت‌هایی با پله‌هایی از جنس گچ بیرون آمد. احتمالاً این زلزله از دلایل نابودی بسیاری از زیرساخت‌های آبیاری و کشاورزی شهر ارجان بوده‌است. پس از این زلزله، زمین‌لرزۀ دیگری در سال ۴۷۸ ق (۱۰۸۵م.) مجدداً ارجان و حومۀ آن را لرزاند. بزرگای این رخداد ۵.۵-۶.۰ برآورد شده است. ابن‌اثیر دراین‌باره گفته‌ است: «بسیاری از دام‌ها و انسان‌ها به زیر آوار رفتند» و گمان می‌برند که اولین صدمات جدی به پل‌های دوگانۀ ارجان بر روی رودخانۀ تاب (مارون کنونی) متعلق به همین دوره است. سال‌ها بعد این دو پل کامل ویران شده ‌است. در منابع نوینی که به بررسی زلزله‌های تاریخی پرداخته است، این زلزله تأیید شد. به‎این‎ترتیب، این دو زلزله شهر ارجان را ویران و ساخت‌های زیربنایی آن را از بین برده‌ و از جمعیت و اهمیت تجاری ارجان تا حدی کاسته ‌است. مردمی که از زمین‌لرزه در منطقه‌ای که پیش از آن محل نیایششان بود و بهان نامیده می‌شد، در آنجا گردهم آمدند و برای چندگاهی آنجا زیستند و در محلی که بهتر از «بهان» بود شهری را بنا کردند که «بهبهان» نامیده شد. در همین زمان و پس از تقسیمات جدید کشوری بهبهان از استان فارس جدا شد و به استان خوزستان پیوست.
با تخریب شهر ارجان، نام استان «ارجان» نیز ناپدید شد. دربارۀ وجه تسمیۀ شهر بهبهان آورده‌اند که مردمان شهر قدیمی ارجان پس از ویرانی ارجان در سیاه‌چادرهایی بنام بهان می‌زیسته‌اند که پس از سکونت در محل فعلی شهر بهبهان و ساخت خانه‌های گلی آن را بهتر از بهان و یا بهبهان نامیدند. اولین‌باری که نام بهبهان در متون تاریخی به‌طور مستقل آمده، سال ۷۵۰ق (۱۳۴۹م ) است.

مهدی زارع

زلزله‌شناس و رئیس شاخه زمین‌شناسی فرهنگستان علوم

6 1

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ