خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

نشست هم اندیشی دپارتمان تورهای آموزشی مرکز آموزش بازرگانی خوزستان

.
نشست هم اندیشی دپارتمان تورهای آموزشی مرکز آموزش بازرگانی خوزستان
.  نشست هم اندیشی دپارتمان تورهای آموزشی مرکز آموزش بازرگانی خوزستان در راستای برگزاری دوره های آموزشی با چاشنی گردشگری در محل مرکز آموزش بازرگانی استان در شهرک صنعتی شماره یک اهواز  با حضور آقایان .

امامی مدیریت مرکز آموزش بازرگانی استان،
حیدری معاونت مرکز،آموزش بازرگانی استان
 گهستونی فعال گردشگری و میراث فرهنگی .

و  با حضور جمعی از فعالان، راهنمایان و مدرسان حوزه گردشگری با محوریت دوره های آموزشی سفر محور برگزارشد.

در این جلسه ضمن  معرفی مرکز و خدمات این مرکز،گفتگوهایی  پیرامون دوره های آموزشی سفر محور و نیز استفاده از پتاسیل گردشگری صنعتی  استان  و نقش آن در رونق گردشگری استان  انجام و  پیشنهاداتی پیرامون تورهای آموزشی ارائه شد
.
پ.ن:
یکی از شاخه های نوظهور در عرصه گردشگری، «گردشگری صنعتی» است که در قالب بازدید از سایت های صنعتی جای می گیرد؛ رویکردی که توسعه آن سال ها است از سوی کشورهای صنعتی جهان و در راستای افزایش سرانه درآمدها مورد توجه قرار گرفته است.
۹۸/۵/۲

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

آیتم معرفی خانه تاریخی مقدم شوشتر

آیتم معرفی خانه تاریخی مقدم شوشتر در

برنامه شب های کارون شبکه استانی خوزستان 

98/5/31

برای دانلود روی تصویر زیر کلیک کنید

تصویر نویسنده خوزتوریسم

گزارش ساباط های تاریخی شوشتر


دلتان می خواهد با یکی از شاهکارهای معماری ایرانی مخصوص مناطق جنوب  آشنا شوید؟ .

معماری ایرانی همواره پر از زیبایی و رمز و راز بوده است. زیبایی آن که کاملا مشخص است و حرفی در آن نیست اما درباره پر رمز و راز بودن آن، حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد. . سابات یا ساباط، معبری دالان مانند با سقف است که در مسیرهای طولانی بالای سر رهگذران قرار می‌گیرد و مانع از تابش آفتاب  در فصل گرما و همچنین  در امان  ماندن  از بارش باران می‌شود. ساباط بیشتر در شهرهای گرمسیری ساخته می‌شده و وجود ساباط در معماری ایران در شهرهای گرم و آفتابی نشان از تجربه، دانش و مهارت ایرانیان در امر معماری دارد. در واقع ساباط‌ها میان دو بخش یک کوچه، ارتباط برقرار می‌کرده‌اند.
اگر معنای واژه ساباط را ریشه‌یابی کنید به نتیجه‌گیری جالبی دست پیدا خواهید کرد و وجه تسمیه این سازه در معماری ایرانی برای‌تان بیشتر مشخص می‌شود. ساباط از دو بخش تشکیل شده است: سا + باط. «سا» در زبان فارسی به معنای آسایش و راحتی است و باط هم معنای بنا یا عمارت می‌دهد. در نتیجه ساباط یعنی سازه‌ای که با هدف آسایش و رفاه بیشتر افراد و رهگذران ساخته می‌شده است. 
شهر تاریخی شوشتر از شهرهایی که میتوان نمونه هایی زیبا و کم نظیری از ساباط ها را درآن مشاهده کرد ساباط هایی که ریشه در تاریخ و فرهنگ این مرزو بوم دارند.
.
 ارتباط دهنده خانه ها...ارتباط دهنده کوچه ها و بافت ها.. مکانی برای فرار از گرمای تابستان و بارش باران و ... از جمله کاربری های مختلف ساباط ها در گذشته و نیز در زمان حال بوده است 

یکی از نمونه های منحصر به فرد ساباط های ایران ساباط خان می باشد که در سه طبقه شامل طبقه اول  زورخانه سنگی.. طبقه دوم حمام و طبقه سوم مسجد کاربری داشته است 

گزارش صدا وسیمای مرکز خوزستان از ساباط های تاریخی شوشتر 
با سپاس از ایمان صادقی و محمد موذنی

برای دانلود گزارش روی لینک زیر کلیک کنید.

تصویری از ساباط منحصر به فرد سه طبقه خان شوشتر 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

جشن بزرگ مردمی سالروز ثبت جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر


پنجم تیرماه سالروز ثبت جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر گرامی باد.

به مناسبت پنجم تیر سالروز ثبت جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر جشن بزرگ مردمی با حضور مسولان،مدیران و اقشار مختلف مردم استان خوزستان و با حضور  ویژه جمعی از راهنمایان گردشگری شهرهای اهواز..شوش و گتوند جمعی از مهمانان از بخش سمن های  استانداری  و جهاد کشاورزی  استان خوزستان  برگزارشد .
.


 قبل از برگزاری جشن به منظور آشنایی بیشتر ، راهنمایان و مهمانان ویژه  با آثار و بناهای تاریخی  شوشتر از  مجموعه جهانی آسیاب ها و آبشارهای شوشتر ،خانه مرعشی، کافه گالری مقدم شوشتر و نگارخانه شوادون،سرای افضل،کافه موزه تارمه،خانه تاریخی(هتل)افضل و خانه تاریخی (هتل)طبیب،پل لشکر ،امامزاده عبدالله بازدید و با آثار آشنا شدند.

 

 

همچنین در حاشیه جشن جمعی از راهنمایان و فعالان گردشگری استان خوزستان با جناب آقای حکمت موسوی  مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان دیدار و گفتگوی صمیمانه ای انجام شد.


در مراسم جشن نیز از جمعی از سرمایه گزاران بخش خصوصی در حوزه گردشگری شهرستان شوشتر تقدیر شد که به نمایندگی از  دکتر مدرسیان و مهندس صادق خلیفه سرمایه گذران بخش خصوص خانه تاریخی مقدم شوشتر از دست استاد مهدی آبادی شاعر گرانقدر استان خوزستان و شهرستان شوشتر لوح تقدیر دریافت شد.

با سپاس از خانم ها کوتی،شهریاری،زیلابی و آقایان بشیری و خرازی  همکاران راهنمای تور شهرستان اهواز

خانم ضمدی مدیر و اعضای انجمن زیگورات شوش

خانم قشنی و مهمانان  ازبخش سمن های  استانداری و جهاد کشاورزی استان خوزستان .
و  همه دوستان و همکارانی که دعوت ما پذیرفته و در جشن ما شرکت کردند.

۹۸/۴/۵

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

یادداشتی به مناسبت پنجم تیر ماه سالروز ثبت جهانی سازهای آبی تاریخی شوشتر

در خطه جنوب کشور گنجینه ‌پنهانی به نام استان خوزستان وجود دارد که در درون خود شهرها و روستاهایی با قدمت تاریخی و کهن پروانده است که هر کدام از آن‌ها قدمت و تاریخ پرشکوه این خطه را بازگو میکنند.
خوزستان را نمیتوان بدون رودخانه کارون تصور کرد رودخانه ای که همواره در طول مسیر خود تمدن هایی با تاریخی کهن و شهرهایی با فرهنگ غنی و همچنین آثار باستانی که هر کدام نشان از قدمت و تاریخ سرزمین ایران است به ارمغان آورده است .
رودخانه کارون پس از عبور ازتنگه ها و کوهستان های سر به فلک کشیده زردکوه بختیاری در رشته کوه های زاگرس با ورود به شهر باستانی شوشتردر استان خوزستان به دو رودخانه مجزا به نام گرگر و شطیط(ماه پاریان ) تقسیم میشود و این دو رودخانه شوشتر را مانند جزیره ای در بر میگیرند و در جنوب شوشتر در (بندقیر) همراه با رودخانه دز، کارون را دوباره تشکیل و بعداز شهر هایی همچون اهواز در انتهای مسیر به خلیج همیشه فارس می پیوندد.
رودخانه کارون که شاهرگ حیاتی مردم خوزستان می باشد، پر آب ترین و طویل ترین رودخانه ایران است..کارون همچنین تنها رودخانه قابل کشتیرانی ایران نامیده می شود.اگر چه در سالهای اخیربا ساخت سدهای مکرر بر رودخانه کارون و پروژه های انتقال آب از میزان آب این رودخانه کاسته شده ولی هنوز هم باصلابت به حرکت خود ادامه میدهد و با حرکت خود حیات.سرسبزی.طبیعت زیبا و دلفریب را به ارمغان آورد.

رودخانه کارون مأمن انواع گونه های حیات وحشی است که رودخانه کارون را به عنوان یک زیستگاه طبیعی برای زیستن انتخاب کرده اند.

ادامه گزارش در لینک های زیر

http://khuz24.com/?p=80140

http://hannanews.ir/?p=22604

تصویر نویسنده خوزتوریسم

*دوره توانمند سازی تشکل های مردم نهاد منطقه چهار کشور دراستان خوزستان شهر اهواز


*دوره توانمند سازی تشکل های مردم نهاد منطقه چهار کشور دراستان خوزستان شهر اهواز


 نمایندگان تشکلهای مردم نهاد استانهای خوزستان،لرستان،ایلام،همدان،کرمانشاه و مرکزی با هدف گذراندن دوره توانمندی تشکلها و در راستای ایجاد شبکه ای بین استانی بین  تشکلها و معرفی ظرفیتهای گردشگری و صنایع دستی استانهای خود و همچنین آموزش نحوه تعامل با جامعه محلی،مدیریت و برنامه ریزی تور در یک دوره دو  روزه شرکت نمودند.  همچنین نمایندگان و فعالان حوزه گردشگری  در پایان دوره  از  مجموعه جهانی آسیاب ها و آبشارهای شوشتر ، کافه گالری مقدم شوشتر،گالری شوادون شوشتر،زیگورات چغازنبیل شوش  بازدید و  با آثار ثبت شده جهانی شوش و وشوشتر آشنا شدند.

پ.ن:
این دوره تحت نظارت اداره کل امور مجامع و تشکلهای مردم نهاد میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور و به همت و میزبانی اداره کل استان خوزستان  زیر نظر معاونت برنامه ریزی و سرمایه گذاری برگزار گردید.

با سپاس از همکاران محترم:
جناب آقای خرازی
سرکار خانم ضمدی
جناب آقای کثیر
.
و  همچنین همکاری صمیمانه جناب آقای مشاکیان مدیر روابط عمومی پایگاه جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر

۹۸/۳/۲۲

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

نشریه تخصصی مدیریت شهری «شهرگاه


نشریه تخصصی مدیریت شهری «شهرگاه» که به صورت الکترونیک انتشار می‌یابد در هفتمین شماره خود به بررسی سیل پرداخته است. .

ویژه نامه شهرگاه هفتم با موضوع سیل فروردین امسال در خوزستان،لرستان،گلستان با تلاشهای همکاران خوبم .
آقای جلوه نژاد سردبیر ،
سرکارخانم مهشید بهزادی معاون سردبیر  ،
سرکارخانم خانم نجلادرخشانی ،
ابوالفضل مهدی پور و دیگر همکاران از سراسر کشور  منتشر شد.
.
 در این شماره پس از طرح مسائل و ابهامات سیل گلستان، لرستان و خوزستان از منظر مدیریت شهری به این پدیده پرداخته شده و علل وقوع، نحوه برخورد و معضلات پس از واقعه در قالب اطلسی مورد بررسی قرار گرفته است.
. **شهرگاه رسیدن به چکیده‌ای صریح و شفاف برای بیان علل و ابعاد سیل را نخستین گام جهت تحلیل چنین حوادثی می‌داند و سعی دارد تا با استفاده از روزنامه‌نگاری داده (دیتاژورنالیسم) به این مهم دست یابد
.
.** نشریه «شهرگاه» توسط خبرگزاری ایمنا؛ نخستین خبرگزاری شهرو شهروندی ایران هر ماه منتشر می‌شود. .
با سپاس از همه کارشناسان ، همکاران خبرنگار ،دوستان خبرگزاری ایمنا و نشریه تخصصی شهرگاه .

دانلود نشریه:

https://www.imna.ir/d/2019/06/02/0/1575003.pdf

۹۸/۳/۱۴

 

شهرگاه هفتم

تصویر نویسنده خوزتوریسم

نگاهی به درخت آسوریک (نخل) در کاوش‌های ‌باستان‌شناسی: 

نگاهی به درخت آسوریک (نخل) در کاوش‌های ‌باستان‌شناسی: 
درخت خرما یکی از مقدس ترین و قدیمی‌ترین درختان میوه‌ی شناخته شده در زندگی انسان است. پیدایش خرما در جهان از دوران دوم زمین‌شناسی آغاز شده اما زمان پی بردن انسان به ارزشی غذایی آن به شش هزار سال پیش از میلاد می‌رسد. در حال حاضر خرما در هر پنج قاره دنیا و در بیش از 34 کشور کشت و مورد می‌باشد. بر اساس شواهد باستان شناسی قدمت کشت نخل در ایران به بیش از شش هزار سال پیش می‌رسد. 

 


درخت خرما (آسوریک) يا به تعبيري نخل٬ و به گويش محلي جنوب مُخ "mox" و مو "mo" بدون شک٬ يکي از کهن‌ترين درختاني است که از ديرباز منبع قوت انسان‌هاي دوره‌ی باستان بوده است. مبدأ اصلي آن به درستي معلوم نيست؛ اما تاکنون دانشمندان نظريات مختلفي درباره‌ی منشأ آن ارائه کرده‌اند. عده‌اي سرزمين اوليه‌ی درخت خرما را آسيا و مشخصاً کرانه‌هاي خليج فارس دانسته‌اند. تعدادي خاستگاه اصلي آن را شمال آفريقا و شبه جزيره‌ی عربستان و بعضي سرزمين آن را شبه قاره‌ی هند و یا بلوچستان عنوان کرده‌اند.


براي اينکه به اظهارات مبهم و مبتني بر حدس و گمان بسنده نکرده باشيم، بر اساس آثاري که از اين گياه در نقش‌ها و بناهاي دوره‌ی باستان و بعد از آن به دست آمده، نکاتي را يادآور مي‌شويم.
در بناي معبد خداي ماه در نزديکي اورِ عراق، از نخل استفاده شده است، که سابقه آن را حدود هفت هزار سال قبل تخمین زده‌اند. هم چنين در نقش‌هاي برجسته نينوا آثاري از درخت نخل مربوط به دوره آشوريان وجود دارد. در قانون‌نامه حَمورابي، ششمين پادشاه بابِل٬ چند ماده درباره نخل وجود دارد، که نشان مي‌دهد درخت نخل چه تأثيري بر زندگي مردم آن زمان داشته است. در ماده‌ی ٥٩ اين قانون آمده است: هرکس نخل خرما را قطع کند، بايد ٢٢٥ گرم نقره جريمه بپردازد. در ماده ٦٠ نيز مقررات بين کارگر و مالک نخلستان وضع شده است:
کارگر نخلستان بايد زمين را با استفاده از پاجوش‌ها بکارد و براي مدت ٤ سال آنها را آبياري کند و سپس، در طول سال پنجم که درختان خرما به بار مي‌نشينند، محصول آن را به طور مساوي بين خود تقسيم کنند.


تأثير نخل در ميان مردم دنياي باستان به قدري بوده که کاخ‌ها، معابد، و حتي تخت‌هاي سلطنتي را در دوره‌ی سومريان و بابليان به وسيله برگ هاي آن تزئين مي‌کرده اند. سرستون‌های تالاری بزرگ در مجموعه بناهای باشکوه کَرَنک مصر به شکل برگ خرما تراشیده شده است.
از هزاران سال پيش تاکنون، به دليل تأثير نخل در زندگي بشر، اين گياه از اهميت و قداست ويژه‌اي برخوردار بوده است. مردم ادوار مختلف تمدن بين النهرين، هريک به‌گونه‌اي در نشان دادن اهميت نخل، آيين‌ها و مراسم و اعتقادات نيکي داشته‌اند: سومريان نخل را مقدس مي‌شمرده‌اند و آن را مایه‌ی برکت مي‌دانسته‌اند؛ در نزد کلدانيان نخل الهه‌ی خاصي داشته است؛ بابليان خداي مخصوصي براي نخل داشته‌اند؛ آشوريان از خرما به‌عنوان شيريني در مجالس شادي استفاده مي‌کرده‌اند؛ هندوها نيز شرط برکت را در خاندان عروس و داماد، وجود خرما مي‌دانسته‌اند؛ عرب‌ها خرما را تنها ماده‌ی تغذيه‌ی عموم برمي‌شمرده‌اند، و آن را «شجرۀالحياة» می‌نامیدند و بر این اساس منشأ آن را آدمي مي‌دانستند. ايرانيان، به خصوص مردم جنوب٬ نخل را تنها ميراث پس از خود مي‌دانند و آن را «شجره‌ی وفاداري» می‌نامند. 


در ايران بر اساس شواهد باستان شناختي، نزديک به شش هزار سال پيش کشت نخل وجود داشته است. می‌توان گفت؛ کاشت نخل در ایران از دوران باستان شروع شده و به پیش از سلسله‌ی هخامنشی مربوط می‌شود. از دیر باز درخت نخل و میوه ی آن تاثیر بسزایی در زندگی مردم جنوب ایران داشته است. در میان یافته‌های ارزشمند  باستان‌شناسان در شهر سوخته، سفالینه‌ای وجود دارد که در آن بزی در پنج حرکت به سمت درختی می‌جهد و برگ‌های آن را می‌خورد. گفته می‌شود این سفالینه که هم‌اکنون به‌عنوان نخستین پویانمایی جهان در دنیا مطرح شده‌است، در حقیقت پویانمایی داستان منظوم کهن درخت آسوریک (نخل) و بز است.

 


در دوره‌ی عيلاميان، در نزديکي شهر شوش، بر اساس نقوش، مهرها و کتیبه‌های مکشوفه می‌توان گفت نخلستان‌هاي بسياري در این منطقه وجود داشته است. وجود نقش‌ نخل بر روي مهرهاي عیلامی، هخامنشی و مسکوکات عبرانیان قدیم نشان از اهميت و قداست اين گياه نزد مردم آن دوره دارد، همچنین در منظومه‌ی درخت آسوريک که به پهلوي و از زمان ساسانيان به جاي مانده است، در مناظره‌ای میان بز و نخل، خرما فواید خود را برمی‌شمارد. ایرانیان در جشن‌ها و تشریفات ویژه‌ی نوروز از درخت خرما و میوه‌ی آن استفاده می‌کرده‌اند.درخت نخل علاوه بر میوه‌ی متنوع و خوش طعمش کاربردهای فراوانی در زندگی روزمره‌ی انسان‌ها، اعم از: استفاده در تولید داروهای گیاهی، ساخت وسایل کاربردی و اشیاء تزیینی دارد. همچنین نخل و فراورده‌های آن در وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه موثر بوده و بخش اعظمی از آداب، رسوم و آئین‌های محلی و بومی منطقه را به خود اختصاص می‌دهد. امرار و معاش اکثر ساکنان روستاهای جنوب کشور از طریق تولیدات درخت نخل می‌باشد.


طبق روایات موجود بیشترین گیاهی که در قران کریم از آن یاد شده درخت نخل می‌باشد که این مسأله نشاندهنده‌ی اهمیت آن در دین اسلام و زندگی انسان می‌باشد. کلمه‌ی نخل، جمع آن نخیل و نخله در بیست آیه‌ی قرآن آمده است. بجز کلمه‌ی نخل نام نوعی خاص از درخت خرما به نام لِينَةٍ در سوره‌ی حشرآیه‌ی 5 آمده است.


"مَا قَطَعْتُمْ مِنْ لِينَةٍ أَوْ تَرَكْتُمُوهَا قَائِمَةً عَلَى أُصُولِهَا فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَلِيُخْزِيَ الْفَاسِقِينَ." (حشر/5)
درخت نخل مانند انسان بوده و از دو جفت نر و ماده تشکیل شده و واحد شمارش آن مانند انسان نفر می‌باشد. درخت نخل در ۱۶ سالگی بالغ می‌شود و ثمر می‌دهد و در پیری، دندان نخل که "تَوَخْتَکْ" نامیده می‌شود، می‌ریزد.
اگر هنگام جابجایی سر نخل صدمه ببیند خشک می‌شود٬چون در سر نخل ماده‌ای وجود دارد به نام "کَچ" که همانند مغز آدمی است. نام دیگر کچ "پنیر نخل" است که در واقع ماده‌ی اولیه‌ی تشکیل تنه و برگ‌های نخل پیش از مرحله‌ی چوبی شدن می‌باشد. درخت نخل مثل آدم‌ها در آب خفه می‌شود و اگر آب از سر نخل بگذرد مرگ درخت نخل حتمی است. سر هر درختی را اگر قطع کنند بیشتر شاخ و برگ می‌دهد به جز درخت نخل که اگر سر این درخت را قطع کنند خشک می‌شود و می‌میرد مثل انسان. اگر چوب نخل را بسوزانیم هیچ زغالی ندارد، مثل آدمی. عمر درخت نخل تا صد و گاهی تا صد و بیست نیز می‌رسد. و از همه اینها جالب‌تر اینکه نخل‌ها عاشق همدیگر می‌شوند و این هم صفات انسانهاست. 
اصمعی گوید: «شخصی از یمامه برای من حکایت کرد و گفت طربستانی بود که همه ساله حمل نیکو آوردی، دوسال بگذشت و حمل نیاورد. مردی بیاوردم که به علم نخل مخبر بود. بدید و بگفت این نخل راهیچ علت نمی‌یابم که مانع حمل افتد. آن که بر بالای نخل دیگر رفت ونظر بر چپ و راست کرد و در جوار آن نخلی بود. گفت این نخل بر آن عاشق است باید که با تلقیح از آن، این نخل را بارور کنم و در آن سال، آن را از این نخل گشن دادیم، حمل بسیار نیکو آورد».

 


تکثیر این درخت بوسیله‌ی هسته‌ی خرما یا بوسیله‌ی جابجا کردن پاجوش‌ها (جوانه‌های خرما) صورت می‌گیرد. بهترین وسیله‌ی تکثیر خرما همان جابجا کردن پاجوش یا درخت کوچکی است که اطراف درخت نخل مادر تولید می‌شود. بهترین فصل تکثیر، تابستان و ماه‌های تیر و مرداد است. طریقه‌ی باروری این درخت بدین‌صورت است که به ازاء هر اصله درخت ماده ، 15 اصله پایه‌ی نر در نظر گرفته می‌شود و خوشه‌ها را از درخت نر درمی‌آورند و درختان ماده را باور می‌کنند که در اصطلاح محلی به این عمل ایوار می‌گویند. درخت خرما دارای انواع مختلف می‌باشد و بعضی معتقدند به چهارصد نوع می‌رسد.
نخل درختی است که یک‌سال تمام می‌تواند هزینه‌ی زندگی یک کشاورز را تامین کند. در تابستان از میوه‌ی تازه‌ی آن؛ رطب و در زمستان از خرمای آن استفاده می‌کنند. در سایه‌اش می‌خوابند و از الیاف و برگ‌ها و ساقه‌های آن خانه و منزل به صورت لهر (Lahar) و سرگ (Serg) ساخته و از فرآورده‌های آن قند خرما، شیره‌ی خرما، سرکه و الکل به دست می‌آورند. هسته‌ی خرما مصرف غذایی برای دام‌ها دارد و از برگ آن برای بافتن زیراندازی به نام تک (Tak) استفاده می شود و از خوشه‌ی خرما که به پنگ (Pang) معروف است سبد و دیگر محصولات حصیری مانند کنتله (Kantela) بادبزن، سرجهله، جارو و طناب حصیری درست می کنند. از سیس خرما (Sis) که همان الیاف وسط شاخه‌ها هستند، جهت شستن ظرف و بافتن طناب محکمی به نام پوران (Powran) برای بالا رفتن از درخت استفاده می‌شود.
خاورمیانه بزرگترین تولید کننده‌ی خرما در جهان است و پس از عراق، عربستان سعودي و مصر، ایران در مقام چهارم تولید این ماده‌ی غذایی در این ناحیه قرار دارد. بر اساس آمار منتشر شده بیش از 2 درصد از اراضی قابل کشت کشور یعنی چیزي در حدود 218000 هکتار به نخلستان‌ها تعلق داشته و در هر هکتار رقمی در حدود 150 اصله درخت موجود است. 
بنابراین درخت نخل با توجه به قدمت و قداست آن، یکی از میراث ناملموس ارزشمند سرزمین ما محسوب شده و می‌توان آیین و رسوم مربوط به کاشت، نگهداری، تکثیر و برداشت محصول آن را در فهرست آثار ملی کشور ثبت نمود و همچنین با توجه به پیشینه و ویژگی‌های عنوان شده ار این درخت باستانی و مقدس، اختصاص یک روز از تقویم ملی کشور به درخت نخل ضرورری می‌باشد.

 

 

منابع مطالعاتی:
- درویش منش، کژال ، بررسی نقوش گیاهی مشترك درآثارمنقوش حسنلو، زیویه، قلایچی، ربط 2 و ارتباط آنها با هنر آشور، نشریه هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی،  دوره 21، شماره 2، تابستان  1395.
- سلامي، عبدالنبي، خرما در فرهنگ مردم خِشت و دلوار، نشریه‌ی گویش شناسی، شماره‌ی 1.
- دانشنامه‌ی جهان اسلام (www.rch.ac.ir)
- ممبینی، مهتاب و شافعی، آزاده، نقش گیاهان اساطیری و مقدس در هنر ساسانی (با تأ يكد بر نقوش برجسته، فلزکاری و گچ بری(، نشریه‌ی جلوه‌ی هنر، شماره 14، 1394.
- K. J. Roach, The Elamite Cylinder Seal Corpus, c.3500 – 1000 BC, 2008. 

 

با سپاس ویژه از خانم نجلا درخشانی

(کارشناسی ارشد مرمت و احیاء بناها و بافتهای تاریخی)

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

موزه تاریخی ، آرزویی دست نیافتنی برای مردم اهواز

موزه تاریخی ، آرزویی دست نیافتنی برای مردم اهواز

اهواز - ایرنا – سهم چندین و چند ساله اهوازی ها از داشتن یک موزه تاریخی چیزی جز حسرت برای مردم نیست و همچنان از وجود آن بی بهره و محروم هستند.

مردم کلانشهر اهواز در حالی حسرت داشتن یک موزه تاریخی را دارند که استان خوزستان با ثبت سه اثر تاریخی جهانی یکی از استان‌های متمدن و با تاریخ بسیار بالا به حساب می‌آید.

موزه همیشه برای مردم جهان یادآور هویت مردم بوده است، قدم زدن در یک موزه هنوز برای افراد زیادی به سان قدم زدن در تاریخ و گذشته است.
در حالی که کشورهای توسعه یافته و پیشرفته دنیا به نسل‌های پنج و ششم در موزه داری رسیده‌اند اما اهواز این کلانشهر تاریخی ایران، هنوز از وجود یک موزه تاریخی نسل اولی هم محروم است هر چند هر ساله در روز جهانی موزه برخی مسئولان برای یک تا ۲ روز وعده موزه دار شدن اهواز را بر زبانشان جاری می‌کنند اما پس از گذشت چند روز همین وعده‌ها به وادی فراموشی سپرده می‌شوند.

سال ۸۸ عملیات اجرایی موزه منطقه‌ای خوزستان در اهواز آغاز شد و از همان روز مردم اهواز هر ساله منتظر افتتاح این موزه هستند اما این به یک رویا برای آنان تبدیل شده است.

موزه منطقه‌ای در پارک جزیره اهواز همچنان سوت و کور در دل رودخانه قرار دارد و اراده ای برای راه اندازی آن وجود ندارد.

گزارش کامل در ادامه مطلب

ادامه نوشته
تصویر نویسنده خوزتوریسم

موزه هاي نفت مسجد سليمان

موزه هاي نفت مسجد سليمان

در مسجد سلیمان؛ شهر خاستگاه صنعت نفت ایران، در حال حاضر پنج نقطه براي تاسيس موزه هاي نفت در نظر گرفته شده است كه عبارتند از: چاه شماه يك، چشمه هاي نفتي سي برنج، نيروگاه تمبي، كارخانه تقطير و گوگرد سازي بي بيان، و كارخانه تقطير نمره 9.

1) موزه چاه شماره يك

نشانی: شهرستان مسجد سلیمان، شهر مسجد سلیمان، خیابان نفت 2، جنب شورای شهر و شهرداری.

مالکیت: شرکت نفت ملی مناطق نفت خیز جنوب

تاریخچه بنا: اولین چاه نفت خاورمیانه
شروع حفاری درسوم بهمن( 1286)
خاتمه حفاری پنجم بهمن ماه (1287)
عمق چاه 360 متر
میزان استخراج اولیه 36000 لیتر در روز

مشخصات بنا و زمین: ابعاد و مساحت زمین: 36×25 متر و مساحت آن، 800 متر مربع می باشد، دارای 20 متر مربع بنای نگهبانی و سرویس بهداشتی

نوع بهره برداری: به عنوان اولین چاه نفت خاورمیانه درحال حاضر به صورت موزه مورد بازدید قرار می گیرد

اشیای موجود: دیگ تولید بخار، محرک رفت و برگشت با نیروی بخار جهت تولید نفت خام، تلمبه رفت و برگشت با نیروی بخار، لوله های تاسیسات، کابل های مته حفاری چاه، ماسوره های چرخان

دسترسی به موزه: مسجد سلیمان- خیابان نفت 2، جنب شهرداری و شورای شهر مسجد سلیمان.

تاسیسات جنبی و قابل توسعه: استقرار زمینی به مساحت 2500 متر مربع واقع در روبروی چاه شماره یک که جهت احداث دفتر موزه و سالن توجیه بازدیدکنندگان و پارکینگ در نظر گرفته شده است.

ثبت آثار ملی: مکان فعلی چاه شماره یک در فهرست آثار تاریخی ملی ثبت گردیده است. اصلی ترین عنصر نمایش این موزه که همان چاه دکل آن است در مکان فعلی قرار دارد. این مکان به عنوان موزه در بین مردم شهرت یافته است.

اهداف و ماموریت ها: شناساندن جایگاه تاریخی واقعی صنعت نفت ایران؛ معرفی نقش تاریخی شهر مسجد سلیمان در صنعت نفت ایران، به عنوان یکی از قدیمی ترین پایگاه استخراج نفت در جهان؛ -تبدیل شهر مسجد سلیمان به یکی از قطب های گردشگری استان خوزستان؛ گردآوری، نگهداری، معرفی، پژوهش و آموزش نسبت به آثار و مستندات مربوط به اکتشاف و حفاری نفت درشهر مسجد سلیمان از طریق واقعیت های موزه ای.

گزارش کامل در ادامه مطلب

ادامه نوشته
معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ