خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

نوروز خلوت آبادان

نوروز خلوت آبادان

محمدحسن حیاوی

با ورود و شیوع کرونا در نقاط مختلف کشور، موضوع مهمی که کارشناسان حوزه بهداشت و درمان برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس به عنوان یک راهکار تأثیرگذار عنوان کردند، خارج نشدن از خانه بود، اصلی که شهروندان آبادان به آن توجه کرده و باعث شدند شهر در ایام نوروز خلوت ترین روزهای خود را تجربه کند.

نوروز خلوت آباداننوروز خلوت آباداننوروز خلوت آباداننوروز خلوت آباداننوروز خلوت آباداننوروز خلوت آباداننوروز خلوت آباداننوروز خلوت آباداننوروز خلوت آباداننوروز خلوت آباداننوروز خلوت آباداننوروز خلوت آباداننوروز خلوت آباداننوروز خلوت آباداننوروز خلوت آباداننوروز خلوت آباداننوروز خلوت آباداننوروز خلوت آبادان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

 ماندگاری نام اشو زرتشت بر گاهشمار ایران زمین

ششم فروردین‌ماه زادروز پیام‌آور یکتاپرستی

ماندگاری نام اشو زرتشت بر گاهشمار ایران زمین

نخستین سالی است که ششم فروردین‌ماه در گاهشمار رسمی ایران نام اشو زرتشت ماندگار شد! سال‌های زیادی بود که بسیاری کوشش کردند تا بتوانند نام پیامبر ایران زمین را در گاهشمار رسمی کشور ایران بیاورند. امسال تمام این کوشش به بهره نشست و نام اشوزرتشت بر گاهشمار رسمی ایران ماندگار شد.
اشوزرتشت به روز ششم فروردین برابر با خورداد روز فروردین ماه در دامان مادری پاک نهاد به نام دغدو فرامَره وَه و پدری خردمند به نام پورشسپ از خاندان اسپنتمان با لبخندی ماندگار چشم به جهان گشود.
درباره‌ی روز نوروز بزرگ یا همان هفترو در میان زرتشتیان از دیدگاه اسطوره‌ای و آیینی سخن بسیار است که در این گفتار شوندی (:دلیلی) بر پرداختن به آن احساس نمی‌شود ، باور نگارنده این است که ارزش ندارد پرداختن به زمان و یا راستی‌آزمایی چگونگی زاده شدن و یا مکان زاده شدن اشوزرتشت زیرا آنچه نام او را تا به امروز و برای همیشه ماندگار کرد، اندیشه‌های پیامبری است، که توانست برای نخستین بار خداوند را از پادشاهی آسمان‌ها به درون انسان‌ها و خرد جمعی آن‌ها ببرد. زیبایی این اندیشه در سروده‌هایش در کلام سپندینه‌ی گاث‌ها در دل یسنا یکی از ۵ بخش اوستا است. بهتر است اینگونه بگوییم، جنگ میان عشق و خرد با پادشاه خدای آسمان‌هاست که توانسته در درازای تاریخ با بهره بردن از شایست و ناشایست خداوند آسمان‌ها، بسیاری را به اسارت خود و به نادانی بکشاند.
زمانی که به اندیشه‌های اشوزرتشت نگاه می‌کنیم تنها نقطه جداسازی انسان‌ها از یکدیگر، میزان دانایی و نادانی آنهاست.
نخستین پیامبری که انسان‌ها را ذره‌های آگاه از خرد کل دانست و آن‌ها را جزئی از گئوش اوروان و یگانه در هستی دانست.
او پیامبری بود که نخستین بار گفت‌وگوی هستی‌شناسی را بیان کرد و انسان و خرد انسان را از چهارچوب (انسان، کره زمین، پادشاه خدای آسمان‌ها، پیامبر آسمانی، کلام مقدس مطلق) رها نمود.
او به انسان آزادی انتخاب و توان شناخت توانایی‌های درونی خود را داد؛ به انسان‌ها ارزش بودن را نشان داد. آموزه‌های اشوزرتشت سراسر در این راستاست که هر انسان باید، بالاترین توانایی‌های خود را دریابد و با درک ارزش وجود خود به پیشرفت هستی و بهتر شدن زندگی مردمان یاری رساند.
اشوزرتشت برپایه‌ی داستان‌های مانده از گذشته در روز هَفتَرو، سپندینه‌ترین روزی که بر باور ایرانیان کهن ۷۲ رویداد سپندینه در این روز رخ داده است، چشم به جهان گشود و پس از ۳۰ سال ، با الهام درونی و دریافت و پیدا کردن نهایت خود و هستی، با همپرسگی و دریافت پاسخ همه‌ی پرسش‌هایش، در همین روز به پیامبری رسید تا مردمان را راهنمایی کند که خداوند آسمان را کنار بگذارند و به سوی خداوند خرد و هستی، خداوند یکتای بی‌همتا روی بیاورند.
او برای گسترش اندیشه‌های خود از ابزار قدرت پادشاهی کشور بهره برد، زیرا هزاران سال بود که ایرانیان زندگی جمعی و هنجارهای آن را می‌دانستند و نیازی به دستور پیامبر و ورود او همانند پیروان پادشاه خدایی به درون زندگی اجتماعی مردم نبود، زیرا که مردمان آن زندگی را داشتند. او با شیوایی گفتار توانست خرافات و اندیشه‌های تخریب‌کننده را از زندگی مردمان بزداید و دانایی را درمیان مردمان گسترش دهد.
امروز که پس از سال‌های بسیار، روز به پیامبری رسیدن و زادروز تنها پیامبر ایرانی در گاهشمار رسمی کشور ماندگار شده است؛ امیدوارم که اندیشه‌های آن وخشور بزرگ با شتاب بیشتری، دانایی را گسترش دهد زیرا که دانایی شادی افزاست و شکست‌دهنده‌ی اهریمن، همان تخریب کننده‌ی اندیشه و گسترش دهنده‌ی نادانی است.
در پایان، هزاران سال است که دوستان و دشمنان این خاک و فرهنگ آمده‌اند و رفته‌اند ولی هنوز مردمان این سرزمین نوروز را جشن می‌گیرند و نام پیامبر ایران زمین را در ششم فروردین یاد می‌کنند، به امید پایان هزاره‌ی اهریمنی‌، به درگاه اهورامزدا نیایش و شادی می‌کنیم. زیرا باور داریم که شادی مردمان، زهر اهریمن است.


هومن فروهری، سپندارمذ روز فروردین‌ماه پنجم فروردین 1399 خورشیدی
* موبد هومن فروهری، پژوهشگر دینی فرهنگی/*سایت امرداد

تصویر نویسنده خوزتوریسم

جای خالی "روز ملی لباس‌های محلی ایرانی"در تقویم رسمی ایران

لباس های محلی ایرانی فرصتی برای گردشگری پایدار در نوروز

جای خالی "روز ملی لباس‌های محلی ایرانی"در تقویم رسمی ایران

 

اصفهان - ایرنا- در فرهنگ کهن ایران، ششم فروردین، پیوند نوروز بزرگ با پوشیدن لباس‌های فاخر ایرانی ست، پیشواز نوروز و بهار همیشه در گستره ایران با بهترین و زیباترین جامه‌ها بوده و سمن‌های دوستدار میراث فرهنگی آن را دست‌مایه این نامگذاری به نام "روز ملی لباس‌های محلی ایرانی" کردند، روزی که تاکنون هیچ حمایت دولتی پشتش نبوده و نتوانسته جایی در تقویم رسمی پیدا کند.

ششم فروردین، نوروز بزرگ یا نوروز خاصه است. روزی که به روایت کتاب پهلوی بندهش، تن را جامه‌ای نیکو می‌دهند. پوشیدن لباس نو از سنت‌های زیبای  این روز بوده و هنوز هم ایرانیان می‌کوشند در نوروز بهترین لباسهایشان را بر تن کنند. بر همین پایه سمنهای دوستدار میراث فرهنگی روز ششم فروردین را به عنوان «روز ملی لباس‌های محلی ایرانی»نامگذاری و پیشنهاد کرده‌اند.

 

گزارش کامل در ادامه مطلب

ادامه نوشته
تصویر نویسنده خوزتوریسم

چشمه نفتی ماماتین رامهرمز

چشمه نفتی ماماتین رامهرمز

چشمه‌های قیر ماماتین از جاذبه‌های گردشگری شهرستان رامهرمز می‌باشند که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده‌اند. این چشمه ها که به شکل تنورهای نانوایی میباشند و در دو طرف یک مسیل کم‌آب با مصالحی مانند قلوه سنگ و ملات ساروج قرار گرفته اند، در 25 کیلومتری شمال شرق شهرستان رامهرمز واقع شده اند.این چشمه که به باور اساطیری مردم رامهرمز خون اژدهایی است که در جنگ با اسفندیار رویین‌تن به هلاکت رسید، هنوز از چشمه‌های قیر ماماتین می‌جوشد. بررسی لوح‌هایی که درتخت‌جمشید به دست آمده نشان می‌دهد هخامنشیان از این چشمه‌های قیر ظروف خود را می ساختند.
ده چشمه قیر با مصالحی مانند قلوه ‌سنگ و ملات ساروج‌ در دو طرف یک مسیل کم آب قرار دارند. آب که با نفت ترکیب شده از چشمه‌های سیاه رنگ می‌جوشد و با آب رودخانه ای به نام رود زرد رامهرمز ترکیب می‌شود و در نهایت وقتی از غلظت نفت و قیر آن کم شد به زمینهای کشاورزی می‌رسد. ایرانیان از خون اژدها یا همان قیر جوشیده از زمین برای ساختن بناهای تاریخی و ظروف استفاده می‌کردند. کشف این ظروف ساخته شده از قیر در تپه چغامیش دزفول مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح نشان می دهد که قیر در بعضی از بناهای تاریخی عیلامی نیز کاربرد داشته است.

روستای گردشگری ماماتین
این روستا به فاصله ۳۶ کیلومتری شمال خاوری رامهرمز واقع شده است . وجود چشمه های قیر جوشان که از اعماق زمین جوشیده و در طرفین رودخانه ماماتین به وفور وجود دارد و همچنین پدیده تشکوه رامهرمز (کوه آتشین) نظر اولین کاشفان نفت را به این منطقه کشاند . مهندسین انگلیسی که به دنبال کشف نفت بودند در این روستا شروع به احداث کارگاه ، اتاق کنفرانس، میادین ورزشی ، حوض آتشنشانی ، برج دیده بانی و ساختمن نمایی جهت استراحت خود و دیگر کارشناسان احداث کردند. ساختار هندی ساختمان سازی آنان که از مصالح گچ کوره و سنگ بوده با ساختمان سازی بومیان منطقه تفاوت زیادی داشت بطوری که سقف بام خانه ها بطور قوسی و با لوله های قطور نفت می باشد که هنوز مردم منطقه از این ساختمان ها استفاده می کنند. چندین حلقه چاه نفت پلمپ شده و حوض جهت ذخیره آب در این روستا وجود دارد.

منبع:https://gsi.ir/

عکس:امیر جنیدی

رودخانه قیر,رودخانه رامهرمز,سفر به خوزستان,رودخانه عجیب رامهرمز,خون اژدها در چشمه‌های قير رامهرمز,چشمه قیر رامهرمزرودخانه قیر,رودخانه رامهرمز,سفر به خوزستان,رودخانه عجیب رامهرمز,خون اژدها در چشمه‌های قير رامهرمز,چشمه قیر رامهرمزچشمه های قیر رامهرمز

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

مقاله بررسی آداب و رسوم سوگواری در شاهنامه فردوسی و مقایسه آن با آداب مذکور در بین اقوام لر بختیاری

مقاله بررسی آداب و رسوم سوگواری در شاهنامه فردوسی و مقایسه آن با آداب مذکور در بین اقوام لر بختیاری و لر کوچک

در فرهنگ سنتی ما همواره مراسم آیینی و اسطوره ای با مفاهیم متنوع برگزار شده اند. سوگواری از اعمالی است که دنباله رو آیین کهن و بازتاب اساطیر کهن ایران است. این آیین در شاهنامه به صورت گسترده در میان داستان های شورانگیز بیان شده است. به دنبال کشته شدن و یا مرگ شخصیتی در شاهنامه ناله و خروش و نوحه سرایی به شکلی جانسوز بیان می شود. همچنین دیگر اعمال سوگواری از جامه دریدن و نگونسار کردن کوس و تبیره تا آتش برسرریختن و گنج و کاخ را به آتش کشیدن و ... همچنین آداب مربوط به تدفین و خاکسپاری به طور کامل نشان داده شده است. سوال های اساسی در این مقاله آن است که چه همانندی و ناهمانندی هایی بین روایات داستانی شاهنامه و واقعیت های تاریخی درباره آیین های سوگ نزد اقوام کهن و باسابقه ایرانی بختیاری ها وجود دارد. نتیجه این تحقیق بیان مشابهت این سنت ها و مراسمی است که با ارایه شواهد در این دو فضا رخ می دهد.

برای دانلود روی تصویر زیر کلیک کنید

شاهنامه خوانی

تصویر نویسنده خوزتوریسم

گردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتاب

گردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتاب

خوزستان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور است که خاک حاصلخیز و آفتاب سوزانش باعث شده پرورش گل‌ آفتابگردان نیز در آن رونق داشته باشد.جالبترین مساله در مورد گلهای آفتابگردان،حرکت منظم آنها است که به نظر میرسد خورشید را دنبال میکنند .این گلها هنگام صبح به سمت شرق می‌ایستند که آفتاب از آن طلوع میکند و خورشید را در طول روز، هنگام حرکت در آسمان و تا زمان غروب در سمت غرب دنبال میکنند.گل آفتابگردان در هنگام شب مجددا صورت خود را در تاریکی به سمت شرق برگردانده و آماده طلوع خورشید در روز بعد می‌شود

گردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتابگردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتابگردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتابگردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتابگردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتابگردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتابگردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتابگردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتابگردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتابگردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتابگردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتابگردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتابگردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتابگردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتابگردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتابگردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتابگردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتابگردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتابگردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتابگردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتابگردش گلهای آفتابگردان به سمت آفتاب

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

فرهنگ گردشگری

فرهنگ گردشگری

جهانگردی، اگرچه یک صنعت است ولی بیشترین تبادلات فرهنگی در آن انجام می گیرد و شاید یکی از اهداف توسعه آن در میان بعضی از کشورها ضمن رشد و توسعه اقتصادی به رخ کشیدن فرهنگشان به دیگر جوامع باشد به خصوص در کشورهایی که جزو ده کشور اول جهان با جاذبه های جهانگردی هستند که یکی از آنها ایران است. در واقع آنچه که ما به عنوان جاذبه ها در کشورمان داریم به خصوص آثار و بناهای تاریخی و علمی و فرهنگی نمودی از فرهنگ ماست و نشان دهنده آن چیزی است که از گذشته های بسیار دور برای ما مانده است

برای دانلود روی تصویر زیر کلیک کنید

https://anahitatours.ir/wp-content/uploads/2020/07/%DA%86%D8%BA%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%A8%DB%8C%D9%841-1.jpg

تصویر نویسنده خوزتوریسم

مسجد ولیعصر (عج) نهر خین شهرستان خرمشهر

مسجد ولیعصر (عج) نهر خین شهرستان خرمشهر 

خرمشهر - ایرنا - مسجد ولیعصر (عج) نهر خین شهرستان خرمشهر از بناهای ثبتی كشور است كه با معرفی صحیح، می تواند به عنوان یكی از جاذبه های گردشگری فرهنگی و گردشگری جنگ شهرستان و استان خوزستان مطرح شود.

مسجد ولیعصر (عج) در شهرستان خرمشهر بنایی ارزشمند، باقی مانده از دوران پهلوی بوده كه زخم‌های نقش بسته برقامت آن گویای مقاومت این بنا در دوران دفاع مقدس می‌باشد.
این مسجد در كنار یادمان شهدای نهرخَیِن در نزدیكی روستای خین در جاده ‌ی شلمچه قرار دارد و هشتم دیماه 1390 با شماره 30768 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسید.
پیش از جنگ تحمیلی شهركی توریستی - گردشگری به نام ولیعصر و روستایی به نام خَیِن در كنار نهرخین وجود داشته كه این روزها جز مسجد ولیعصر كه در دوران دفاع مقدس به عنوان سنگر استفاده می‌شده و یك قبرستان قدیمی، چیز دیگری از این شهرك گردشگری باقی نمانده است.
از مسجد ولیعصر نیز تنها یك شبستان و سردر ورودی باقی مانده و دیوارهای صحن و سایر بخش‌ها از بین رفته‌اند.
مسجد دارای یك سردر ورودی با چفد تیزه دار از نوع شبدری كُند می‌باشد.
قوس ورودی دارای تزییناتی تركیبی از آجر و كاشی به صورت معقلی بوده كه این روزها، تنها چند كاشی سبز و آبی رنگ از آن برجای مانده است.
ورودی شبستان نیز دارای چَفدی تیزه ‌دار از نوع پنج او هفت تُند می‌باشد و آسمانه (پوشش) شبستان مسجد را گنبدی نار با قوسی تیزه ‌دار به‌ صورت یك پوسته بر زمینه دایره تشكیل می‌دهد كه به روش گردچین اجرا شده است.
در این روش رگهای آجر متمایل به مركز گنبد هستند و به صورت شعاعی چیده می‌شوند.
چفد تشكیل دهنده‌ ی گنبدشبستان ازنوع شبدری تُند است و این چفد باربر بوده و از لحاظ نیارش (ایستایی) برای پوشش خارجی گنبد (خود) پوشش منطقی و مناسبی به شمار می‌رود.
بدنه‌ ی خارجی شبستان دارای تعدادی ستون به صورت پیل پابوده كه علاوه برآذین بنا نفش پشتبند را برای شبستان بازی می‌كنند و در ایستایی آن تاثیر دارند.
دور تا دور دیوارهای داخلی شبستان تاق‌نماهایی با چفد مازه‌ دار كنُد ساخته شده‌اند كه در آنها بازشوهایی به ابعاد متفاوت جهت كوران هوا متناسب با اقلیم منطقه تعبیه شده است.
فضای داخلی شبستان شامل تزیینات گچبری برجسته و برهشته بوده كه به‌ صورت یك رینگ در قسمت پاتاق گنبد سرتاسر دیوارها را پوشانده‌اند كه اكنون بخش اندكی از آن باقی مانده‌ است.
محراب مسجد نیز شامل گچبری‌های برجسته متشكل از اشكال اسلیمی، هندسی و آیات قرآن می‌باشد كه به ‌صورت زیبایی با همدیگر تركیب شده‌اند.
شبستان مسجد دارای سه ورودی است كه یكی از آنها مقابل محراب و در آكس ورودی اصلی مسجد قرار گرفته و دوتای دیگر در دو ضلع كناری محراب جای دارند.
به گزارش ایرنا یادمان شهدای نهر خین خرمشهر در فاصله حدود سه كیلومتری میدان مقاومت خرمشهر و پس از پل غیر همسطح این مسیر قرار دارد.
به گفته كارشناسان و رزمندگان سال های دفاع مقدس، لشكرها، تیپ ها و گردان های زیادی در این منطقه مستقر بودند كه از جمله آن می توان از لشكر ۵ نصر و ۲۱ امام رضا (ع) یاد كرد.
گفته می شود، مقر فرماندهی و اطلاعات عملیات این رزمندگان، پاساژی در نزدیكی مسجد قرار داشته است.
پیش از اجرای عملیات والفجر۸، رزمندگان لشكر ۲۱ با كمك نیروهای ارتش، در این منطقه تك ایذایی اجرا كردند و بعثی ها با گمان اینكه عملیات شده، نیروهای خود را در این بخش متمركز كرده و رزمندگان اسلام در اروندرود عملیات غرور افرین والفجر ۸ را انجام می دهند.
نویسندگان:
نجلا درخشانی كارشناس ارشد مرمت و احیاء بناها و بافت های تاریخی
سجاد پاك گهر كارشناس ارشد حفاظت و مرمت آثار فرهنگی و تاریخی

مسجد حضرت ولیعصر(ع)؛ اسطوره ایستادگی در جنگ////7 فروردین

تصویر نویسنده خوزتوریسم

نفت سفید پاریس ایران ، شهر نیمه مرده

نفت سفید پاریس ایران ، شهر نیمه مرده

پاریس ایران؛ جایی در دل کوه که شعله‌های رقصانش، چهره‌های درهم شکسته مردان و زنانی را نوازش می‌دهد که گذر عمری سخت را بر دستان و صورت خود به تصویر کشیده‌اند.تصویری بر بلندای شعله‌های روشن گاز در روستایی زیبا، روستایی زیبا که در اطراف خود، در دل کوه و دشت، چشمه‌های جوشان نفتی غیرقابل باوری را پرورانده که نفس را در سینه‌ات حبس می‌کند.....

سفر به روستایی که پیدایش چاه نفت، آن را به عرش رساند و با بسته شدن چاه و رفتن نفت، به فرش رسید! سفر به خوزستان معمولاً خاطراتی را در تو زنده می‌کند که جنگ و ایستادگی و شجاعت مردم نجیب و غیور آن، از بارزترین این خاطرات است.

زادگاه حماسه؛ جایی که در عین روسپیدی در جنگی نابرابر که سال‌ها مقاومت را در مردمانش پرورش داد، در جای‌جای خود، چشمه‌های جوشان سیاهی را همچون بغضی فروخورده بیرون می‌دهد که می‌تواند در عین حال، زیباترین قسمت سفر و شاید غمگین‌ترین بخش آن باشد، سفری از نفت سیاه به نفت سفید!

روایتی تلخ از یک شهر نیمه مرده که بیشتر خانواده‌ها آن را ترک کرده‌اند و تنها معدودی به ناچار، ساکن آن هستند. "نفت سفید" نشانگر صعود و نزول تاریخی یک زندگی عشایری است که با ظهور نفت و کشف مخازن نفتی به ناگهان دگرگون و از یک زندگی روستایی خودکفا به شهری صنعتی با شیوه زندگی مدرن تبدیل و با خشک شدن چاه نفت، تبدیل به  روستایی کاملاً ابتدایی شد.

عکاس : 

مهدی پدرام خو :تسنیم/احمد بلباسیخبرگزاری صدا و سیما 

گزارش کامل در لینک زیر:

گزارش هفته نامه "دانش نفت" از روستای نفت سفید

نفت سفید نشانگر صعود و نزول تاریخی یک زندگی عشایری است که با ظهور نفت و کشف مخازن نفتی به ناگهان دگرگون و از یک زندگی روستایی خودکفا به شهری صنعتی با شیوه زندگی مدرن تبدیل و با خشک شدن چاه نفت، تبدیل به روستایی کاملاً ابتدایی شد مردم نفت سفید از ایل بختیاری هستند .در قدیم نام دیگر آن پاریس ایران بود که آن هم به دلیل وجود مستشاران خارجی بود که با کشف نفت در انجا اقامت داشتن دلیل نامیدن این شهر به نفت سفید وجود نفتی بود بی رنگ و با کیفیت بالا که می‌توان بدون انجام هیچ‌گونه تصفیه‌ای به عنوان بنزین از آن استفاده کرد اما حالا دیگر خبری از استخراج نفت در آن نیستنفت به همراه گاز از چاه بیرون می‌آید، که پس از جداسازی گاز، با خط لوله تصفیه‌ شده و برای پالایشگاه گاز می‌فرستند؛ اما چون قبلا پالایشگاه گاز نبود، این گاز را می‌سوزاندند. اکنون نیز در برخی مناطق، از نفت سفید گرفته تا عنبل در شهرستان لالی همین‌طور است و اهالی از این گاز برای روشنایی و گرما استفاده می‌کنند.نفت به همراه گاز از چاه بیرون می‌آید، که پس از جداسازی گاز، با خط لوله تصفیه‌ شده و برای پالایشگاه گاز می‌فرستند؛ اما چون قبلا پالایشگاه گاز نبود، این گاز را می‌سوزاندند. اکنون نیز در برخی مناطق، از نفت سفید گرفته تا عنبل در شهرستان لالی همین‌طور است و اهالی از این گاز برای روشنایی و گرما استفاده می‌کنند.نفت به همراه گاز از چاه بیرون می‌آید، که پس از جداسازی گاز، با خط لوله تصفیه‌ شده و برای پالایشگاه گاز می‌فرستند؛ اما چون قبلا پالایشگاه گاز نبود، این گاز را می‌سوزاندند. اکنون نیز در برخی مناطق، از نفت سفید گرفته تا عنبل در شهرستان لالی همین‌طور است و اهالی از این گاز برای روشنایی و گرما استفاده می‌کنند.مردم نفت سفید از ایل بختیاری هستند .در قدیم نام دیگر آن پاریس ایران بود که آن هم به دلیل وجود مستشاران خارجی بود که با کشف نفت در انجا اقامت داشتن دلیل نامیدن این شهر به نفت سفید وجود نفتی بود بی رنگ و با کیفیت بالا که می‌توان بدون انجام هیچ‌گونه تصفیه‌ای به عنوان بنزین از آن استفاده کرد اما حالا دیگر خبری از استخراج نفت در آن نیستمردم نفت سفید از ایل بختیاری هستند .در قدیم نام دیگر آن پاریس ایران بود که آن هم به دلیل وجود مستشاران خارجی بود که با کشف نفت در انجا اقامت داشتن دلیل نامیدن این شهر به نفت سفید وجود نفتی بود بی رنگ و با کیفیت بالا که می‌توان بدون انجام هیچ‌گونه تصفیه‌ای به عنوان بنزین از آن استفاده کرد اما حالا دیگر خبری از استخراج نفت در آن نیستمردم نفت سفید از ایل بختیاری هستند .در قدیم نام دیگر آن پاریس ایران بود که آن هم به دلیل وجود مستشاران خارجی بود که با کشف نفت در انجا اقامت داشتن دلیل نامیدن این شهر به نفت سفید وجود نفتی بود بی رنگ و با کیفیت بالا که می‌توان بدون انجام هیچ‌گونه تصفیه‌ای به عنوان بنزین از آن استفاده کرد اما حالا دیگر خبری از استخراج نفت در آن نیستنفت سفید نشانگر صعود و نزول تاریخی یک زندگی عشایری است که با ظهور نفت و کشف مخازن نفتی به ناگهان دگرگون و از یک زندگی روستایی خودکفا به شهری صنعتی با شیوه زندگی مدرن تبدیل و با خشک شدن چاه نفت، تبدیل به روستایی کاملاً ابتدایی شد نفت سفید نام شهری است در ۳۶ کیلومتری شهرستان هفتکل و ۵۵ کیلومتری اهواز در استان خوزستان. نفت سفید نشانگر صعود و نزول تاریخی یک زندگی عشایری است که با ظهور نفت و کشف مخازن نفتی به ناگهان دگرگون و از یک زندگی روستایی خودکفا به شهری صنعتی با شیوه زندگی مدرن تبدیل و با خشک شدن چاه نفت، تبدیل به روستایی کاملاً ابتدایی شد در سال ۱۹۳۸ میلادی مصادف با ۱۳۱۷ خورشیدی میدان عظیم نفتی در آن کشف شد.مردم نفت سفید از ایل بختیاری هستند .در قدیم نام دیگر آن پاریس ایران بود که آن هم به دلیل وجود مستشاران خارجی بود که با کشف نفت در انجا اقامت داشتن دلیل نامیدن این شهر به نفت سفید وجود نفتی بود بی رنگ و با کیفیت بالا که می‌توان بدون انجام هیچ‌گونه تصفیه‌ای به عنوان بنزین از آن استفاده کرد اما حالا دیگر خبری از استخراج نفت در آن نیستنفت سفید نشانگر صعود و نزول تاریخی یک زندگی عشایری است که با ظهور نفت و کشف مخازن نفتی به ناگهان دگرگون و از یک زندگی روستایی خودکفا به شهری صنعتی با شیوه زندگی مدرن تبدیل و با خشک شدن چاه نفت، تبدیل به روستایی کاملاً ابتدایی شد نفت سفید نام شهری است در ۳۶ کیلومتری شهرستان هفتکل و ۵۵ کیلومتری اهواز در استان خوزستان. نفت به همراه گاز از چاه بیرون می‌آید، که پس از جداسازی گاز، با خط لوله تصفیه‌ شده و برای پالایشگاه گاز می‌فرستند؛ اما چون قبلا پالایشگاه گاز نبود، این گاز را می‌سوزاندند. اکنون نیز در برخی مناطق، از نفت سفید گرفته تا عنبل در شهرستان لالی همین‌طور است و اهالی از این گاز برای روشنایی و گرما استفاده می‌کنند.مردم نفت سفید از ایل بختیاری هستند .در قدیم نام دیگر آن پاریس ایران بود که آن هم به دلیل وجود مستشاران خارجی بود که با کشف نفت در انجا اقامت داشتن دلیل نامیدن این شهر به نفت سفید وجود نفتی بود بی رنگ و با کیفیت بالا که می‌توان بدون انجام هیچ‌گونه تصفیه‌ای به عنوان بنزین از آن استفاده کرد اما حالا دیگر خبری از استخراج نفت در آن نیستنفت به همراه گاز از چاه بیرون می‌آید، که پس از جداسازی گاز، با خط لوله تصفیه‌ شده و برای پالایشگاه گاز می‌فرستند؛ اما چون قبلا پالایشگاه گاز نبود، این گاز را می‌سوزاندند. اکنون نیز در برخی مناطق، از نفت سفید گرفته تا عنبل در شهرستان لالی همین‌طور است و اهالی از این گاز برای روشنایی و گرما استفاده می‌کنند.نفت سفید نشانگر صعود و نزول تاریخی یک زندگی عشایری است که با ظهور نفت و کشف مخازن نفتی به ناگهان دگرگون و از یک زندگی روستایی خودکفا به شهری صنعتی با شیوه زندگی مدرن تبدیل و با خشک شدن چاه نفت، تبدیل به روستایی کاملاً ابتدایی شد نفت سفید نام شهری است در ۳۶ کیلومتری شهرستان هفتکل و ۵۵ کیلومتری اهواز در استان خوزستان. نفت به همراه گاز از چاه بیرون می‌آید، که پس از جداسازی گاز، با خط لوله تصفیه‌ شده و برای پالایشگاه گاز می‌فرستند؛ اما چون قبلا پالایشگاه گاز نبود، این گاز را می‌سوزاندند. اکنون نیز در برخی مناطق، از نفت سفید گرفته تا عنبل در شهرستان لالی همین‌طور است و اهالی از این گاز برای روشنایی و گرما استفاده می‌کنند.نفت سفید نام شهری است در 36 کیلومتری شهرستان هفتکل و 55 کیلومتری اهواز در استان خوزستاننفت سفید نام شهری است در 36 کیلومتری شهرستان هفتکل و 55 کیلومتری اهواز در استان خوزستاننفت سفید نشانگر صعود و نزول تاریخی یک زندگی عشایری است که با ظهور نفت و کشف مخازن نفتی به ناگهان دگرگون و از یک زندگی روستایی خودکفا به شهری صنعتی با شیوه زندگی مدرن تبدیل و با خشک شدن چاه نفت، تبدیل به روستایی کاملاً ابتدایی شد نفت سفید نشانگر صعود و نزول تاریخی یک زندگی عشایری است که با ظهور نفت و کشف مخازن نفتی به ناگهان دگرگون و از یک زندگی روستایی خودکفا به شهری صنعتی با شیوه زندگی مدرن تبدیل و با خشک شدن چاه نفت، تبدیل به روستایی کاملاً ابتدایی شد نفت سفید نام شهری است در ۳۶ کیلومتری شهرستان هفتکل و ۵۵ کیلومتری اهواز در استان خوزستان. نفت سفید نام شهری است در 36 کیلومتری شهرستان هفتکل و 55 کیلومتری اهواز در استان خوزستاننفت سفید نام شهری است در 36 کیلومتری شهرستان هفتکل و 55 کیلومتری اهواز در استان خوزستاننفت سفید نشانگر صعود و نزول تاریخی یک زندگی عشایری است که با ظهور نفت و کشف مخازن نفتی به ناگهان دگرگون و از یک زندگی روستایی خودکفا به شهری صنعتی با شیوه زندگی مدرن تبدیل و با خشک شدن چاه نفت، تبدیل به روستایی کاملاً ابتدایی شد نفت به همراه گاز از چاه بیرون می‌آید، که پس از جداسازی گاز، با خط لوله تصفیه‌ شده و برای پالایشگاه گاز می‌فرستند؛ اما چون قبلا پالایشگاه گاز نبود، این گاز را می‌سوزاندند. اکنون نیز در برخی مناطق، از نفت سفید گرفته تا عنبل در شهرستان لالی همین‌طور است و اهالی از این گاز برای روشنایی و گرما استفاده می‌کنند.نفت سفید نام شهری است در 36 کیلومتری شهرستان هفتکل و 55 کیلومتری اهواز در استان خوزستاندر سال ۱۹۳۸ میلادی مصادف با ۱۳۱۷ خورشیدی میدان عظیم نفتی در آن کشف شد.نفت سفید نام شهری است در ۳۶ کیلومتری شهرستان هفتکل و ۵۵ کیلومتری اهواز در استان خوزستان. نفت سفید نشانگر صعود و نزول تاریخی یک زندگی عشایری است که با ظهور نفت و کشف مخازن نفتی به ناگهان دگرگون و از یک زندگی روستایی خودکفا به شهری صنعتی با شیوه زندگی مدرن تبدیل و با خشک شدن چاه نفت، تبدیل به روستایی کاملاً ابتدایی شد در سال ۱۹۳۸ میلادی مصادف با ۱۳۱۷ خورشیدی میدان عظیم نفتی در آن کشف شد.در سال ۱۹۳۸ میلادی مصادف با ۱۳۱۷ خورشیدی میدان عظیم نفتی در آن کشف شد.نفت سفید نشانگر صعود و نزول تاریخی یک زندگی عشایری است که با ظهور نفت و کشف مخازن نفتی به ناگهان دگرگون و از یک زندگی روستایی خودکفا به شهری صنعتی با شیوه زندگی مدرن تبدیل و با خشک شدن چاه نفت، تبدیل به روستایی کاملاً ابتدایی شد

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

جشن آتش؛ وداع با تاریکی زمستان

جشن آتش؛ وداع با تاریکی زمستان

چهارشنبه‌سوری جشنی که از سال‌های بسیار دور در بین ایرانی‌ها رواج داشته است. جشنی ملی و باستانی که با آن به استقال بهار و نوروز می‌روند. امسال اما با توجه به شرایط شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا، قاعدتا این رویداد هم با توجه به ضرورت گردهمایی و مواجه افراد، ممکن نیست؛ اما ذکر و یادی از آن هم خالی از لطف نیست.

ایرانی‌ها از دیرباز در آخرین غروب سه‌شنبه سال، هیزم، بوته‌های خار، گون، گز و... را روی بام‌ها یا در حیاط خانه‌ها، یا در گذرگاه‌ها در چند کپه پشت سر هم می‌گذاردند، روشن می‌کرند و می‌خواندند: «زردی من از تو، سرخی تو از من/ غم برو شادی بیا، محنت برو روزی بیا»

 

در بین ایرانی‌ها این اعتقاد وجود داشت که آتش پاک‌کننده هر ناپاکی است. همچنین بارها شنیده‌ایم که نگاه کردن به آتش، آرامش روحی به انسان می‌بخشد.

بنا به گفته رشید شهمردان –تاریخ‌نگار و ایران‌شناس- بر اساس باور قدیم ایرانی، آتش با جهان هستی پیوسته و در هر ذره وجود دارد. آتش عامل حرارت و گرمی عامل حرکت، تلاش و فعالیت است. برای همین، افراد بیکار، افرادی سرد خوانده می‌شوند و بر عکس به گفتار موثر «گفتار آتشین» گفته می‌شود.

این محقق زرتشتی در مقاله‌ای با عنوان «آتش و چهارشنبه‌سوری» با اشاره به طور سینا، آورده است که قرآن کریم هم خدا را نور آسمان‌ها و زمین معرفی می‌کند. از سوی دیگر در دین زرتشت هم خدا نور است و نورهای مادی و جهانی مظهر و نمونه نور حقیقی است.

نور و آتش در فرهنگ ایرانی از اهمیت بالایی برخودار است. زرتشتی‌ها در اهمیت نور و آتش تعبیر جالبی دارند، بدین شرح که «یک چراغ فتیله‌ای به دست آور و نگذار روغنش تمام شود. آنگاه می‌توانی از شعله سوزان این چراغ کوچک، هر قدر چراغ، شمع و آتش بخواهی در جهان روشن کنی بدون اینکه از شعله آن بکاهد. این تعریفی از ذات خداست که تا از ازل بوده و تا ابد بدون تغییر خواهد بود.»

به همین دلیل است که روشنایی نماد آرامش و تاریکی نشان ترس دانسته می‌شود. برای همین این باور در بین ایرانیان وجود دارد که و آتش‌بازی شادمانی می‌آورد. ایرانیان در شب چهارشنبه‌سوری با روشن کردن آتش و پریدن از روی آن با تاریکی و زمستان خداحافظی می‌کنند.

در بین ایرانی‎‌ها رایج بوده است که تا قبل از چهارشنبه‌سوری، کارهای مربوط به خانه‌‎تکانی به اتمام می‌رسد. در شب چهارشنبه‌سوری علاوه بر روشن کردن آتش، دود کردن اسفند، قاشق‌زنی، خیرات برای اموات و شال‌اندازی، پوشیدن لباس نو و خوردن آجیل از جمله رسومی است که اجرا می‌شود. بر اساس مطالب مورد اشاره در مقاله «چهارشنبه‌سوری در فرهنگ عامه»، آب‌پاشی به در و دیوار و اثاث خانه از دیگر رسومی است که در آخرین چهارشنبه سال انجام می‌شود.

ایرانی‌ها معمولاً در شب چهارشنبه‌سوری در کنار خانواده، دوستان، همسایه‌ و قوم خویش آتش روشن می‌کنند. از روی آتش می‌پرند. غم، ناراحتی، کدورت و بیماری‌های سال رو به پایان را به شعله‌های آتش می‌سپارند و از آن برای خود و عزیزانشان آرزوی سلامتی و کامیابی می‌کنند. گرچه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا دورهمی‌ و تجمع‌ها با محدودیت مواجه است اما می‌توانیم در این شب در کنار خانواده‌های کوچک هم برای آمدن سالی پر از نیکی و سلامتی برای همه انسان‌ها آرزو کنیم.

 

نتیجه تصویری برای چهارشنبه سوری امسال

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ