خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

قطار گردشگری در قلب اهواز

قطار گردشگری در قلب اهواز

 

همزمان با پنجمین روز از هفته گردشگری، به همت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان و همکاری اداره‌کل راه آهن جنوب و انجمن سفیران گردشگری، تور ریلی نیم‌روزه با ریل‌باس باحضور دوستداران این عرصه از ایستگاه اهواز به سمت ایستگاه میاندشت برگزار شد. در این تور که با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد، رضا کیانی مشاور استاندار خوزستان در امور فرهنگی و هنری، عبدالکریم درویش‌زاده مدیرکل راه‌آهن جنوب و غلام شجاعی سرپرست معاونت گردشگری خوزستان نیز حضور داشتند. پیاده‌روی روی پل سیاه اهواز و بازدید از ساختمان قدیمی ایستگاه راه‌آهن میاندشت از جمله برنامه‌هایی بودند که در این تور اجرا شد. همچنین طی این تور پیشنهاداتی از سوی مشاور استاندار خوزستان درخصوص مرمت و احیای بناهای تاریخی راه‌آهن ارائه شد. عکس ـ میثم خالدی

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

نشست هم اندیشی ''صنعت گردشگری در پسا کرونا''

نشست هم اندیشی ''صنعت گردشگری در پسا کرونا''

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان، چهارشنبه ۹مهرماه ۱۳۹۹ همزمان با هفته گردشگری، سرپرست معاونت گردشگری استان و جمعی از مدیران،صاحب نظران و فعالین گردشگری استان طی نشستی در محل سالن جلسات اداره کل میراث فرهنگی خوزستان به گفت گو و تبادل نظر پرداختند.

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی در آبادان گشایش یافت

به مناسبت هفته گردشگری

نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی در آبادان گشایش یافت

nonhighslide

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان گفت: «نمایشگاهی از آثار صنایع دستی و هنرهای سنتی منطقه، همزمان با هفته گردشگری در این شهرستان برپا شده است.»

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، جمال عامری‌نسب امروز یکشنبه ششم مهرماه ۹۹ با اعلام این خبر افزود: «این نمایشگاه شب گذشته (پنجم مهرماه) در محل مسجد رانگونی‌ها واقع در ابتدای جاده بریم گشایش یافت و تا ۱۲ مهرماه جاری در همین مکان ادامه خواهد داشت.»
 
او با بیان این‌که نمایشگاه با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند برپا شده است عنوان کرد: «۱۶ صنعتگر صنایع دستی در هشت غرفه در این نمایشگاه به ارائه و عرضه هنر دستان خود می‌پردارند.»
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان در ادامه رشد گردشگری و رونق اقتصادی منطقه را در گرو توجه به هنر صنایع دستی دانست و گفت: «برآن شدیم تا در این نمایشگاه بستری برای عرضه صنایع دستی و هنری صنعت‌گران و هنرمندان منطقه ایجاد کنیم.»
 
او افزود: «صنایع دستی در ایجاد اشتغال پایدار نیز نقش مهمی دارد و از این رو حمایت از آن‌ها حمایت از صنعت و اشتغال است.»
 
عامری‌نسب در پایان با تأکید بر این‌که نمایشگاه صنایع دستی آبادان با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی برپا شده است، اضافه کرد: «این نمایشگاه هر شب تا ۱۲ مهرماه ۱۳۹۹ از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در مسجد رانگونی‌ها برای بازدید علاقه‌مندان دایر خواهد بود.»
 
گفتنی است، از نخستین گروه‌هایی که به آبادان آمدند کارکنان پالایشگاه رانگون پایتخت کشور برمه و عمدتاً رنگونی الاصل و مسلمان بودند به همین لحاظ درصدد تأسیس عبادتگاه در زمین‌های شرکت نفت برآمدند و به این ترتیب ساخت مسجد رانگونی‌ها به دست کارگران پاکستانی پالایشگاه آبادان در سال ۱۲۹۹ خورشیدی آغاز  شد.
 
مسجد رنگونی‌ها، به سبک معماری شبه قاره هند با گچ‌بری‌هایی زیبا و برجسته و آرایه‌هایی سیمانی و منحصربفرد دارای شبستان و حیاط اصلی است. ساخت این مسجد در سال ۱۲۹۹ خورشیدی به دست کارگران پاکستانی پالایشگاه آبادان برای کارگران مسلمان رنگونی پایتخت کشور برمه آغاز شد.
 
این بنای تاریخی در نهم فروردین‌ماه ۱۳۷۸ به شماره ۲۲۸۹ به عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

سامانه بازدید مجازی محوطه میراث جهانی چغازنبیل راه‌اندازی شد

سامانه بازدید مجازی محوطه میراث جهانی چغازنبیل راه‌اندازی شد

nonhighslide

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه از راه‌اندازی سامانه بازدید مجازی محوطه میراث جهانی چغازنبیل خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، عاطفه رشنوئی امروز یکشنبه ششم مهرماه ۹۹ با اعلام این خبر گفت:  «امروزه میراث دیجیتال، انقلابی در پژوهش، شناسایی، حفاظت و مهمتر از همه معرفی میراث فرهنگی به مخاطبان ایجاد کرده است.»
 
او ادامه داد: «بازدید مجازی یکی از این روش‌ها برای ساخت رابطه جدید میان متولیان میراث فرهنگی و بازدیدکنندگان است و با خلق ارتباط مفهومی سبب پویایی و تأثیرگذاری بیشتر در مخاطب می‌شود؛  از این‌رو  مخاطبان با برخورداری از امكانات جدید و محتواهایی با شکل نو، موفق به درک و تفسير بهتر مفاهيم مرتبط می‌شوند و تجربه‌های جديد می‌آموزند».
 
مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه بیان کرد: «فرآیند راه‌اندازی سامانه بازدید مجازی محوطه میراث جهانی چغازنبیل، با تأمین اعتبار و سفارش کار به شرکت میراث‌آرکا از اردیبهشت سال جاری آغاز شد و در نهایت با استفاده از ابزارهای دیجیتالی تمامی فضاهای شهر باستانی ال‌اونتاش به صورت پانوراما با دسترسی آسان و رایگان در وبگاه پایگاه به نشان www.tchoghazanbil.com در دسترس همگان قرار گرفت.»
 
او افزود: «علاوه بر این، باستان‌شناسان و پژوهشگران با این سامانه می‌توانند در آینده بدون حضور در محوطه، تمام نقاط محوطه را با جزئیات دقیق و سه‌بعدی مشاهده نمایند و تحلیل‌های خود را با کمک این تصاویر به خوبی انجام دهند.»
 
رشنوئی اظهار داشت: «از مهمترین ویژگی‌های این روش می‌توان کیفیت بالا و مشاهده دقیق را برشمرد که به همین علت بازدیدکننده می‌تواند جزئیات فضاها را  مشاهده کند و با استفاده حرکت چرخشی ۳۶۰ درجۀ آن، به خوبی با ویژگی‌های محوطه آشنا شود.»
 
او اضافه کرد: «همچنین در بازدید مجازی، بازدیدکنندگان می‌توانند فضاهایی را مشاهده کنند که حتی در بازدید حضوری اجازه ورود نداشته و یا دسترسی به آنها دشوار است؛ مانند پلکان‌های زیگورات، سازه آبی یا محله شاهی که با این سامانه می‌توانند به صورت مجازی از این فضاها دیدن کنند.»

تصویر نویسنده خوزتوریسم

۶ مهر ۱۳۵۹ ؛ روزی که بنام اندیمشک ثبت شد

۶ مهر ۱۳۵۹ ؛ روزی که بنام اندیمشک ثبت شد

اندیمشک- ایرنا - دوران پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی مملو از حماسه هایی همچون ۶ مهر ۱۳۵۹ است که سراسر ایثار ، فداکاری و جانفشانی برای دفاع از کیان اسلامی بوده اند.

انقلاب اسلامی از همان روزهای آغازین با کارشکنی دشمنان و بدخواهان زیادی همراه بود. برای انقلاب نوپای اسلامی و مردمی که فصل آزادگی و استقلال واقعی را تازه تجربه می کردند ، جنگ تحمیلی سبب برووز سختی هایی شد اما به رغم این سختی ها ، مردم ایران اسلامی روزهایی پرعشق ، ایثار و ماندگار را رقم زدند.

اگر چه دفاع مقدس برای انقلاب نوپای اسلامی با سختی‌های فراوان همراه بود اما خلق حماسه‌هایی از جنس ۶ مهر ۱۳۵۹ توسط مردم ، این دوران را به عنوان سند افتخار ملت ایران اسلامی رقم زد.

شهرستان اندیمشک در دوران جنگ تحمیلی از موقعیت خاصی برخوردار بود.روزهای ۴ آذر ۱۳۶۵ و شش مهر ۱۳۵۹ دو برگ زرین مقاومت و ایستادگی مردم اندیمشک در برابر دشمن بعثی بود که از آنها به عنوان حماسه های مقاومت مردم این دیار یاد می شود.اگرچه هنوز در تقویم ملی کشور جای این دو حماسه خالی است اما در ۴ آذر مردم اندیمشک زیر طولانی‌ترین بمباران هوایی دشمن بعد از جنگ جهانی دوم استقامت و اعتقاد خود را نشان دادند.

مردم این دیار در شش مهر ۱۳۵۹ با انهدام پل کرخه نقش مهمی در جلوگیری از تصرف خوزستان و زمین‌گیر شدن منطقه و کشور ایفا کردند.پل فلزی نادری در کیلومتر ۲۰ جاده اندیمشک دهلران و در شمال منطقه سرخه نادری و بر روی رودخانه کرخه قرار دارد که از این پل به عنوان به جسر نادری، پل کرخه، پای پل و پل سرخه نادری یاد می شود.
این پل در گذشته مسیر ارتباطی استان‌های خوزستان - ایلام و شهرهای اندیمشک به دهلران بوده است.

دشمن با برنامه ریزی برای نفوذ و تسخیر خوزستان اقدام کرده بود که فداکاری و مقاومت ستودنی مردم اندیمشک در پل نادری این شهرستان مانع موفقیت آنها شد.

سبزمراد صادقی از ایثارگران و راویان این حماسه گفت: این پل و شهرستان اندیمشک، مهم‌ترین محور ارتباطی جاده‌ای و ریلی استان خوزستان با مرکز کشور بود که مقاومت بی نظیر مردم اندیشک در این نقطه بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان کرد:۱۷ روز دفاع جانانه مردم اندیمشک و جوانان این منطقه در پل نادری دشمن را با صدها تانک آماده ،زمین‌گیر کرد و این مقاومت در ۶ مهر ۵۹ به اوج رسید که با انهدام پل کرخه ، دشمن در رسیدن به هدف شوم خود ناکام ماند.

وی تصریح کرد: دشمن متجاوز با هدف قطع ارتباط خوزستان با سایر استان ها ، حرکت خود را در طول مسیر دهلران به اندیمشک و تصرف پل نادری و عبور از آن آغاز کرد و این پل، محور اصلی هجوم لشکر ارتش عراق تعیین شد.

این برادر شهید که نقش محوری در انهدام پل کرخه داشت، اظهارداشت :مردم اندیمشک در ۶ مهر بزرگترین درس مقاومت و فداکاری را به همگان آموختند و با دست خالی و عشق به کشور و انقلاب پای ارزش های اسلام و انقلاب ماندند.

یکی از شهروندان اندیمشک هم گفت: مردم اندیمشک در ۶ مهر ۵۹ بزرگترین ضربه را به دشمن وارد کرده و مانع سقوط اندیمشک ، دزفول و خوزستان شدند.

محمدرضا بهاروندی افزود:همه مردم اندیمشک و جوانان غیور این دیار برای شکست دشمن بسیج شدند و آن شور و اشتیاق مردمی برای شکست دشمن وصف ناشدنی است.

سرهنگ پاسدار احسان کریم پور فرمانده ناحیه مقاومت بسیج اندیمشک هم گفت:مردم اندیمشک در دوران دفاع مقدس با جانفشانی و تقدیم شهدای زیادی ، از ارزش های اسلامی و انقلابی پاسداری کردند.

وی بیان کرد:حماسه ۶ مهر ۱۳۵۹ و ۴ آذر ۱۳۶۵ با مقاومت بی نظیر مردم اندیمشک در تاریخ کشورمان ماندگار هستند.

به گزارش ایرنا مردم شهید پرور اندیمشک هر سال با گردهمایی در پل کرخه (جسر نادری) حماسه مقاومت در این روز بزرگ را گرامی می‌دارند. از این عملیات به عنوان اولین عملیات مهم دفاع مقدس هم یاد می‌شود. در حماسه ششم مهرماه سال ۱۳۵۹ بیش از ۱۰ نفر از نیروهای مردمی و نظامی در دفاع از کیان اسلامی در حالیکه مانع عبور تانک و نیروهای متجاوز بعثی از رودخانه کرخه بودند به شهادت رسیدند.
شهرستان اندیمشک بیش از یکهزار شهید تقدیم انقلاب کرده است.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

توسعه روستا با گردشگری چگونه ممکن است؟

توسعه روستا با گردشگری چگونه ممکن است؟

توسعه روستا با گردشگری چگونه ممکن است؟

رییس دانشکده علوم گردشگری معتقد است: روز جهانی گردشگری فرصتی منحصر به فرد برای بالابردن آگاهی از مشارکت واقعی و بالقوه ذی‌نفعان گردشگری بویژه ساکنان بومی و محلی مناطق روستایی در مشارکت و برنامه‌ریزی توسعه پایدار گردشگری را فراهم می‌آورد.

به گزارش ایسنا، منوچهر جهانیان ـ رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و رییس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گردشگری ـ همسو با شعار سال سازمان جهای جهانگردی، در یادداشتی با عنوان «گردشگری فرصتی برای توسعه مناطق روستایی» که مناسبت روز جهانی جهانگردی در اختیار این خبرگزاری قرار داده، نوشته است: برای بسیاری از جوامع روستایی، گردشگری به معنای فرصت است. ایجاد شغل و توانمندسازی اقتصادی برای زنان، جوانان و همچنین ساکنان بومی و محلی فراهم می‌کند.

گردشگری به جوامع روستایی محافظت و ارتقاء محیط طبیعی، فرهنگ و صیانت از میراث خود را یاد می‌دهد. با این کار به گردشگران این امکان داده می‌شود از تجربیات بی‌نظیر خود لذت ببرند.

لزوم توجه به اهمیت و توسعه فعالیت‌های گردشگری در عرصه‌های مختلف و اثرگذاری آن  بر فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی در کشورهای مختلف جهان، جامعه محور بودن و تاثیرگذاری گردشگری بر ایجاد اشتغال،  کارافرینی و توانمندسازی جوامع میزبان ومحلی بواسطه بهره‌مندی از توسعه فعالیت‌های گردشگری، به ویژه توسعه فعالیت‌های اقتصادی گردشگری در مناطق روستایی برای جوامع میزبان و محلی و ساکنان این مناطق را می‌توان از عوامل و زمینه‌هایی دانست که سبب شدند سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) روز ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ را به عنوان «گردشگری فرصتی برای توانمندی مناطق روستایی» نامگذاری کرده تا روز جهانی گردشگری در سال (۲۰۲۰ ) را در کنار جوامع بومی و محلی و اهمیت این بخش و نقش مهم و تاثیرگذار آنان را برای آن توسعه فعالیت‌های گردشگری و توسعه روابط بینافرهنگی در عرصه بین‌المللی برای توسعه و تحکیم روابط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را جشن بگیرند.

با نگاهی به کسب و کارهای گردشگری، ایجاد مشاغل در حوزه گردشگری در مناطق مختلف جهان و مقایسه آن با سایر مشاغل، تاثیر گردشگری بر تحول و پیشرفت جوامع میزبان و محلی را نسبت به سایر مشاغل بر همگان آشکار می‌سازد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۷ درصد مشاغل جهان (حدود ۳۷۰ میلیون نفر) به صورت مستقیم در بخش‌های مختلف گردشگری اشتغال داشته‌اند. براین اساس، مبلغی بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد دلار را نصیب کشورها کرده است که متاسفانه در سال ۲۰۲۰ با شیوع کرونا ویروس و بیماری کووید ۱۹ نزدیک به ۷۰ درصد حجم مسافرت‌ها، درآمد و شاغلان حوزه گردشگری را کاهش داده است.

انتظار می‌روند در سال ۲۰۲۱ با کاهش بیماری کووید ۱۹ کسب و کارهای گردشگری از رونق و پویایی برخوردار شوند.

عضو هیات مدیره انجمن علمی گردشگری ایران ادامه داد: امروزه گردشگری یکی از محورهای مهم و تاثیرگذار توسعه در مناطق مختلف جهان محسوب می‌شود و از اولویت‌های دولت‌ها برای رونق کسب و کارهای پایدار و محور کلیدی اشتغال و کارافرینی برای درآمد ارزی و رونق اقتصادی در مناطق مختلف و از جمله روستاها است. در کشور ما با ایجاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی امر گردشگری، باید توجه ویژه به توسعه فعالیت‌های گردشگری بویژه در مناطق روستایی با ایجاد زیرساخت‌ها و تعیین اهداف و استراتژی‌های مشخص برای توسعه راهبردی گردشگری اهتمام ورزند.

 لازمه موفقیت در اهداف و چشم‌انداز مورد نظر تبدیل منابع گردشگری به محصول و در کنار آن برنامهریزی جامع و هدفمند برای معرفی توانمندی‌های گردشگری، بازاریابی و تعامل با سایر کشورها، به ویژه کشورهای بازار هدف با اتکاء به منابع درونی و بکارگیری منابع انسانی متخصص، متعهد و مسؤولیت‌پذیر و همراهی و مسؤولیت‌پذیری بخش خصوصی و نقش پذیری آن‌ها در حوزه‌های متنوع گردشگری است.

توجه به  توانمندی‌ها و جاذبه‌های متنوع و بی نظیر گردشگری مناطق روستایی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به ویژه اینترنت، موجب بروز تغییرات چشمگیری در شیوه‌های سنتی سفر و گردشگری به این مناطق می‌شود. لزوم دیجیتال‌سازی فرایندها باعث تحول در سبک تجارت و کسب و کار در زمینه گردشگری و بویژه گردشگری مناطق روستایی می‌شود. به گونه‌ای که گردشگر را از عنصری منفعل، به کنشگری کلیدی در فرآیند گردشگری تبدیل می‌کند.

به کارگیری فناوری‌های نوین در پساکرونا هزینه‌های سفر را به طرز قابل توجهی کاهش و کیفیت و بهرهوری سفر را افزایش خواهد داد. سفر ارزان قیمت یکی از مطلوب‌ترین شیوه‌های سفر برای نسل جوان در هیاهوی شهرها، برای رسیدن به آرامش و سلامت جسم و روان در کنار جوامع محلی مناطق روستایی است.

امروزه کسب و کارهای گردشگری با بهره مندی از این تکنولوژی توانایی شناسایی بهینه نیاز مخاطبان را دارند. موفق‌ترین کسب و کارهای گردشگری، همواره کاربران خود در فضای مجازی رصد کرده و برای آن‌ها اهمیت ویژه‌ای قائل‌اند.

از سوی دیگر دولت‌ها و قانون گذاران نقش بسزایی بر ایجاد زیرساخت‌ها و تسریع روند رشد تکنولوژی و نهادینه‌سازی آن در جوامع محلی و مناطق روستایی دارند. سیاستگذاران به این مهم واقفند که قوانین و مقررات اعم از بازدارنده و یا تسهیلگر، نقش تاثیرگذاری بر اشتغال و کارفرینی گردشگری در همه مناطق با اولویت مناطق روستایی می‌تواند داشته باشد.

به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیک، مقصد یا جاذبه گردشگری بویژه در مناطق روستایی ناشناخته باقی نمی‌ماند. امروزه گردشگران قادرند در مدت زمانی بسیار کوتاه‌تر از گذشته، مرزها را درنوردیده و از یک سوی کره زمین به آن  سوی دیگر کره خاکی به لطف فن‌آوری‌های نوین سفر کنند.

اهمیت فن‌آوری‌ در گردشگری، ارائه فرصت‌های خلاق، نوآوری، آمادهسازی وتبدیل چالش‌ها و تهدیدات به فرصت‌ها برای رفع نیاز نسل کنونی بشر و نسل های آینده به واسطه بسترسازی و توسعه متوازن و پایدار فعالیت‌های گردشگری است که می‌تواند اشتغال و کارآفرینی در سایر مشاغل وابسته به گردشگری را نیز تسهیل کند و ایجاد مشاغل جدید و نوظهور در بخش‌های متنوع گردشگری با تاکید بر مناطق روستایی را بدنبال خواهد داشت، مشاغلی که با کمترین سرمایه‌گذاری بیشترین اشتغال و درآمد را نصیب جوامع میزبان و محلی در مناطق روستایی و سایر مقصدهای گردشگری جهان خواهد کرد.

روز جهانی گردشگری فرصتی منحصر به فرد برای بالابردن آگاهی از مشارکت واقعی و بالقوه ذینفعان گردشگری بویژه ساکنان بومی و محلی مناطق روستایی در مشارکت و برنامه‌ریزی توسعه پایدار گردشگری را فراهم می‌آورد.

این روز و برپایی جشن روز  جهانی گردشگری با شعار «گردشگری فرصتی برای توانمندی مناطق روستایی» با مدیریت و نظارت سازمان جهانی گردشگری امسال در شرایط خاص کرونایی به صورت مجازی و به میزبانی مشترک کشورهای شیلی، پاراگوئه و اروگوئه متناسب با برپایی جشن روز جهانی گردشگری در همه کشورها و به تبع آن در کشور ایران فرصتی را فراهم می‌آورد تا متولیان و دست اندرکارن و ذی نفعان گردشگری به لزوم اهمیت و تاثیرگذاری آن در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی بیشتر آشنا شده و با اتکاء به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های متنوع و بی نظیر آن در سال و برنامه‌های محوری با توجه به آسیب های کووید ۱۹ بر صنعت گردشگری و حمایت و پشتیبانی از بخش‌های مختلف گردشگری برای اشتغال و کارافرینی پایدار در مناطق مختلف کشور، با تاکید بر توانمندسازی و معرفی جاذبه های متنوع و کمتر شناخته شده و همچنین معرفی مناطق ناشناخته روستایی براساس منابع درونی و معرفی این جاذبه ها اقدام کنند.

سازمان جهانی گردشگری به کارگیری فناوری‌های نوین، خلاقیت و نوآوری را به عنوان بخشی از راهحل چالش‌ها و همراهی سایر بخش‌ها با بخش گردشگری پایدار و مسؤولیت پذیر را در راستای خلق ثروت و اشتغال پایدار و بهره‌مندی مردمان جوامع میزبان و محلی در راستای فقرزدایی و رفع محرومیت برای بومیان مناطق مختلف جهان می‌داند و ضرورت دارد مورد توجه جدی دولت ها، سیاست‌گذاران، تصمیم گیران و برنامهریزان حوزه گردشگری قرار گیرد.

توجه به نوآوری و خلاقیت در فعالیت‌های توسعه گردشگری فرصت‌هایی را برای بهبود بخشیدن به مشارکت، توانمندسازی جوامع میزبان و محلی و مدیریت منابع کارآمد در کنار سایر اهداف همانند ایمنی وامنیت، بهداشت و کار آفرینی و حفاظت و صیانت از محیط طبیعی و فرهنگی را در دستور کار توسعه پایدار قرارخواهد داد.

امیدواریم با برنامه‌ریزی جامع و هدف‌مند در حوزه گردشگری در راستای گردشگری و توسعه روستایی با مشارکت وهمراهی ساکنان جوامع میزبان و محلی و سایر بخش‌های دولتی و خصوصی، فعالیت‌های گردشگری برای پایداری گردشگری، کاهش آسیب‌های زیست محیطی و عبور از بیماری کووید ۱۹ گردشگری بتواند منافع پایدار در راستای کارآفرینی و اشتغال مولد در همه بخش ها را برای تمامی ذینفعان بویژه ساکنین مناطق روستایی به همراه آور

تصویر نویسنده خوزتوریسم

برند گردشگری ایران رونمایی شد

برند گردشگری ایران رونمایی شد

برند گردشگری ایران همزمان با روز جهانی جهانگردی رونمایی شد. همچنین «سیمرغ» فیروزه‌ای و «ایران باشکوه، یک تجربه متفاوت» (Majestic Iran a Different Experience) به عنوان نشان و شعار گردشگری ایران انتخاب شده است.

به گزارش ایسنا، لوگو «سیمرغ» گردشگری ایران نیز اواخر بهمن‌ماه سال گذشته همزمان با نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران رونمایی شده بود. علی‌اصغر مونسان - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - درباره آن گفته بود: «سیمرغ» کامل‌ترین لوگو برای گردشگری ایران است که هویت دینی و ملی مردم را به تصویر می‌کشد و تمام ویژگی‌های مثبت مردم ایران را منتقل می‌کند، منحصربه فرد و متعلق به ایران است و نمونه آن در کشورهای دیگر دیده نمی‌شود. فرم این پرنده اساطیریِ درحال پرواز، نشانه اوج گرفتن گردشگری ایران است.

سیمرغ گردشگری ایران، پرنده‌ای درحال پرواز است که روی بال‌های آن ظرافت مقرنس، از عناصر تزئینی معماری سنتی به تصویر کشیده شده است. دُم سیمرغ متشکل از هفت پر است که مظهر تقدس این عدد در فرهنگ ایران و سایر ادیان و ملل است. پرنده به رنگ آبی فیروزه‌ای (Persian blue) است که در کنار آن، واژه «ایران» به رنگ «آجری» با گرایش به «خاکی» که تصویرگر رنگ غالب طبیعت و معماری ایران است، قرار گرفته که در کنار عبارت «A Different Experience» شعار گردشگری را ساخته است.

به گفته زاهد شفیعی، مدیر پروژه برند گردشگری، انتخاب این نشان و شعار بیشتر از دو سال زمان برده است.

مطالعات برند گردشگری ایران رسما از دو دهه قبل آغاز شده و هر بار یک لوگو انتخاب شده، از «گل نیلوفر» گرفته تا «گل زعفران». ایران با شعارهایی مثل «ایران را ببینید» گاهی در محافل بین‌المللی حاضر شده است، با این وجود هیچ یک از آن‌ها تا امروز پایدار نمانده‌اند.

سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری سال ۱۳۹۲ کمیته طراحی شعار، لوگو و برند گردشگری ایران را تشکیل داد که اعضای آن تجربه‌ای در گردشگری نداشتند و همگی از کارشناسان میراث فرهنگی بودند که دست آخر هم به نتیجه‌ای نرسیدند. برای برند گردشگری ایران، همایش‌ها و نشست‌های زیادی در سطح داخلی و بین‌المللی برگزار شد که هیچ یک تا کنون خروجی نداشته است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اینک معتقد است مطالعات و بررسی‌های میدانی صورت‌گرفته، برند جدید گردشگری ایران را قابل دفاع کرده است. این وزارتخانه گفته برای طراحی نشان، شعار و رنگ گردشگری ایران نظر حدود ۱۷۰۰ کارشناس را دریافت کرده است.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

جهانگردی و توریسم فرصت منحصربه ‌فردی برای توسعه روستایی است

در پیام سیدحکمت‌اله موسوی تصریح شد

جهانگردی و توریسم فرصت منحصربه ‌فردی برای توسعه روستایی است

nonhighslide

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در پیامی به مناسبت روز جهانی گردشگری، فرارسیدن این روز را به علاقمندان و فعالان این حوزه تبریک گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، در پیام سیدحکمت‌اله موسوی آمده است: «جهانگردی و توریسم فرصت منحصربه ‌فردی برای همه ما است تا با همکاری یکدیگر نقش سفر و گردشگری را به‌عنوان یک فعالیت بزرگ بشر در قرن بیست‌ویکم در ایجاد آینده‌ای بهتر برای مردم، سیاره، صلح و رفاه ترفیع دهیم.
 
 امروزه صنعت گردشگری، سومین صنعت بزرگ صادراتی جهان پس از مواد شیمیایی و سوخت است که امید، رفاه و درک متقابل را برای بسیاری از زندگی‌ها در سراسر جهان به ارمغان می‌آورد و بدون شک گردشگری به عنوان یک صنعت سودآور جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی در کشوری مثل ایران است.
 
شعار امسال روز جهانی گردشگری، "گردشگری و توسعه روستایی" است؛ باید در نظر داشت جهانگردی و توریسم فرصت منحصر به‌‌فردی نیز برای توسعه روستایی است. این درحالی است که برای بسیاری از جوامع روستایی، گردشگری به معنای فرصت توانمندسازی اقتصادی برای زنان و جوانان و همچنین ساکنین بومی و محلی است. گردشگری به جوامع روستایی محافظت و ارتقای محیط طبیعی و فرهنگ و صیانت از میراث خود را یادآوری می‌کند و از این رهگذار، گردشگران نیز این امکان را می‌یابند تا از تجربیات بی نظیر خود لذت ببرند.
 
باوجود همه این‌ها به‌دلیل بروز سیلاب در فروردین ۹۸ و شیوع بیماری کرونا در اسفندماه همین سال که همچنان نیز ادامه دارد، شاهد رکودی ناخواسته در صنعت گردشگری کشور بودیم که از همین‌رو باید برنامه ریزی کرد که چطور می‌توان با وجود این ویروس سفر کرد و اقتصاد گردشگری را نیز نجات داد.
 
اینجانب فرارسیدن ۲۷ سپتامبر روز جهانی گردشگری و تلاقی آن با هفته دفاع مقدس را به همه فعالان، ذی‌نفعان، علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان این حوزه فراگیر تبریک می‌گویم و فردایی روشن‌تر را برای صنعت گردشگری کشور و استان زرخیز خوزستان آرزومندم.
 
در پایان همواره به یاد داشته باشیم، بیش از هر زمانی که سفر می‌کنیم و به هر کجا که سفر می‌کنیم، به طبیعت احترام بگذاریم، به فرهنگ احترام بگذاریم و به میزبان خود احترام بگذاریم.»

تصویر نویسنده خوزتوریسم

روز جهانی گردشگری روز دوستی ملت‌هاست

روز جهانی گردشگری روز دوستی ملت‌هاست

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پیامی به‌مناسبت روز جهانی گردشگری، این روز را به همه فعالان، ذی‌نفعان، علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان این حوزه فراگیر تبریک گفت.

به‌گزارش میراث‌آریا، در متن پیام دکتر علی‌اصغر مونسان به‌مناسبت روز جهانی گردشگری آمده است:

«۲۷ سپتامبر روز جهانی گردشگری را امسال به‌مناسبت درج این رویداد در تقویم رسمی کشور عزیزمان، نه‌تنها در جایگاه یک رویداد فراملی، بلکه به‌عنوان "روز ملی گردشگری" نیز پاس می‌داریم.

از سویی تقارن این مناسبت را با هفته دفاع مقدس پاس می‌داریم که بی‌تردید هر آنچه داریم مرهون فداکاری و از جان گذشتگی جوانان برومند و سلحشور ایران اسلامی است. خوشبختانه بخشی از خاطرات دفاع مقدس اکنون در قالب ستاد راهیان نور به خانواده بزرگ گردشگری پیوسته و در حافظه ملی کشورمان به‌عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور به ثبت رسیده است.

شعار امسال روز جهانی گردشگری "گردشگری و توسعه روستایی" است و به اذعان همه فعالان صنعت گردشگری، روستاها و روستاییان عزیز کشورمان هم‌اکنون از بازیگران مهم در عرصه گردشگری، خصوصاً در حوزه بوم‌گردی‌ها محسوب می‌شوند.

امید بر این است که برنامه‌ریزی برای فعالیت ۲هزار واحد بوم‌گردی در سراسر کشور طلیعه امیدبخشی از آبادانی روستاها باشد، هرچند افزایش ۵۰درصدی واحدهای اقامتی کشور و متقابلاً قرار گرفتن سفر در سبد خانوارها نیز اثرات مضاعف بر روند توسعه مناطق محروم، کمترشناخته شده و روستاهای کشور در پی خواهد داشت.

بی‌تردید توسعه گردشگری در اقصی نقاط کشورمان و در همه نقاط جهان موجب تقویت همبستگی و اشتراک منافع ملی و طبعاً اشاعه فرهنگ تحمل و مدارا می‌شود. از این‌ رو باید بگوییم روز جهانی گردشگری روز دوستی ملت‌ها هم است. روزی که تنازع جای خود را به تفاهم می‌دهد و با درک فلسفه گردشگری به ادراک بهتری از جهان می‌رسیم.

به‌دلیل بروز سیلاب در فروردین ۹۸ و شیوع بیماری کرونا در اسفندماه، سال سختی را از سر گذراندیم، با این وجود در پایان سال ۹۸ رکورد ورود ۸میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر خارجی به کشور به دست آمد. ما در این بحران تلاش کردیم حمایت‌های مادی و معنوی را توأمان در اختیار واحدها و تأسیسات گردشگری قرار دهیم و هم‌اکنون در انتظار جهشی بلافاصله، در گردشگری برای دوره پس از کرونا هستیم.

امیدواریم همان‌طور که جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران در روز سوم مهرماه و در آیین افتتاح ۸۷ پروژه گردشگری از ۱۵ استان کشور توجه به جنبه‌های معنوی، فرهنگی و تنوع جاذبه‌های گردشگری را به‌درستی مورد تأکید قرار دادند، بتوانیم با مشارکت مردم و همراهی بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران غیردولتی این مسئولیت را همان‌گونه که شایسته ملت بزرگ ایران باشد به‌خوبی انجام دهیم.

در پایان، روز جهانی گردشگری را به همه فعالان، ذی‌نفعان، علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان این حوزه فراگیر تبریک می‌گویم و فردایی روشن‌تر را برای صنعت گردشگری کشورمان آرزومندم.»

تصویر نویسنده خوزتوریسم

اکنون عکس‌های جنگی رسول ملاقلی‌پور را دیده‌اید؟

اکنون عکس‌های جنگی رسول ملاقلی‌پور را دیده‌اید؟

زنده‌یاد «رسول ملاقلی‌پور» را با فیلم‌های دفاع مقدسی‌اش می‌شناسیم اما او حضوری پررنگ در جبهه‌های حق علیه باطل داشت و از نخستین روزهای آغازین جنگ تحمیلی، عکس‌های بسیاری ثبت کرده است.

 

خبرگزاری فارس ـ پیغام فتح؛ ویژه‌نامه چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس: به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، «رسول ملاقلی‌پور» نویسنده و کارگردان سینمای دفاع مقدس بود و بارها با آثارش نامزد دریافت سیمرغ بلورین فیلم فجر شد و با «پرواز در شب» سیمرغ بلورین بهترین فیلم را در سال دریافت کرد.

او نخستین فیلم دفاع مقدسی خود به نام «نینوا» را در سال ۱۳۶۲ مقابل دوربین بود اما پیش از آن هم در جبهه‌های حق علیه باطل فعالیت داشت و به عکاسی و مستندسازی اتفاقات جنگ مشغول بود.

 

 

ملاقلی‌پور در نخستین روزهای جنگ به عنوان عکاس و خبرنگار در خرمشهر حضور پیدا کرد و تا زمان سقوط شهر و تبدیل آن به خونین‌شهر به عکاسی از حوادث و مقاومت‌های مردمی می‌پرداخت.

در ادامه برخی از عکس‌های این سینماگر فقید را مرور می‌کنیم که برخی از آن‌ها به تازگی در نمایشگاه عکس «تصویر مقدس» به نمایش در آمده است.

 


انبارهای بندر خرمشهر، مهر ۱۳۵۹، سوختن کالاها در اثر گلوله باران و حملات ارتش عراق

 


خرمشهر، خیابان فخر رازی، جنب مدرسه مهرگان، ۱۰ مهر ۱۳۵۹، تکاوران نیروی دریایی مشغول مبارزه با دشمن

 


خرمشهر، منازل مسکونی اداره برق، مهر ۱۳۵۹، پیوستن قهرمانان ارتش به مردم در دفاع از شهر

 


استراحت رزمندگان در خرابه‌های شهر خرمشهر، پاییز ۱۳۵۹

 


مقاومت نیروهای بسیجی، کنار رود کارون

 

تخریب راه آهن خرمشهر بر اثر بمباران در نخستین روزهای جنگ تحمیلی

 


پشت‌بام خانه‌‌ای در خرمشهر، مقاومت نیروهای داوطلب و ارتشی مقابل دشمن بعثی

 


حمله زمینی عراق به محوطه گمرک خرمشهر، مهرماه سال ۱۳۵۹؛ رزمنده‌ای که در تصویر دیده می‌شود، مرتضی کاظمی است که بعدها به شهادت رسید.

 

رسول ملاقلی‌پور در جبهه از معاشرت با دو نفر بیشترین تأثیر را پذیرفته بود؛ بهروز مرادی و حسن شوکت‌پور که هر دو بعدها به شهادت رسیدند. او زمان عکاسی با «بهروز مرادی» آشنا می‌شود و بعدها در فیلم‌هایش به نوعی این شخصیت را بازنمایی می‌کند. مرادی هم عکاس و نقاش بود روی هنرمندانی نظیر «کاظم چلیپا» هم اثرگذار بوده است.

رسول ملاقلی‌پور در خاطراتش می‌گوید: خرمشهر در حال سقوط بود، فقط مسجدجامع باقی مانده بود. رزمندگان نه فشنگی داشتند و نه ما فیلم برای عکاسی داشتیم؛ دیدم بهروز روی دیوار مسجدجامع که پر از ترکش بود نقاشی می‌کند. گفتم بهروز چکار می‌کنی؟ مسجد را دارند با تانک می‌زنند! بهروز گفت: رسول این‌بار که آمدی، بیشتر با خودت فیلم بیاور! چون این جنگ تمام می‌شود و ما پیروز می‌شویم و همین عکس‌ها، فیلم‌ها و نقاشی‌ها از آن باقی می‌ماند.

 

 

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ