خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

تیرخلاص دستگاه قضایی به شهر دستوا

تیرخلاص دستگاه قضایی به شهر دستوا

ویلا سازی در عرصه و حریم محوطه تاریخی نقض قانون حمایت از محوطه های ثبت ملی است

مجتبی گهستونی
فعال میراث فرهنگی

تلاش مالک شخصی برای گسترش ساخت و سازهای غیرمجاز و همچنین ویلاسازی در عرصه و حریم شهر تاریخی دستوا در جنوب شوشتر موجب شده تا تیر خلاص بر پیکره نحیف خرابه‌های این شهر باستانی و آرامگاه‌های پادشاهان الیمایی وارد شود. این در حالی است که شهر کهن دستوا در تیرماه سال ۱۳۴۷ به شماره ۴۲۱  در فهرست آثار ملی جای گرفته است.

این امید می‌رفت که در نتیجه بازدید مسئولان قضایی، امنیتی و شهری شوشتر از حریم و عرصه شهر باستانی دستوا، تمام تلاش‌ها برای حفاظت از این محوطه ثبت ملی گسترش پیدا کند و دستگاه قضایی مانع از تعرض ویلاسازان شود اما به یک‌باره رای دادگاه کیفری ۲ شوشتر در شعبه ۱۰۲ موجب شد تا نگرانی‌ها برای لگدکوب کردن تاریخ افزایش یابد.

به موجب کیفرخواست صادر شده از طرف دادسرای عمومی و انقلاب شوشتر، فردی با هویت مشخص متهم است به ساخت و ساز غیرمجاز در آثار تاریخی فرهنگی که منجر به تزلزل بنیان آثار مذکور می‌شود. اما پرونده پس از ارجاع به شعبه مورد نظر و تعیین وقت رسیدگی و استماع اظهارات متهم و نماینده اداره میراث فرهنگی در نهایت دادگاه در تاریخ ششم بهمن ۱۳۹۹ به نفع ویلاساز ختم رسیدگی را اعلام کرد.

به موجب این کیفرخواست عجیب و غریب که بدون در نظر گرفتن نظرات کارشناسی اداره میراث فرهنگی و ضوابط قانونی حاکم در کشور که برای حمایت و حفاظت از میراث فرهنگی قانون وضع کرده است اعلام می‌شود؛ چون حریم شهر تاریخی دستوا مشخص نشده و در اطراف شهر تاریخی مذکور ساخت و سازهای دیگری نیز وجود دارد که با توجه به نوع ساخت و سازهای ایجاد شده مالکین مجاور شهر تاریخی مذکور با توجه به نبود اطلاع از حریم اثر تاریخی اقدام به ساخت و ساز می‌نمایند.

در ادامه این کیفرخواست آمده است، اگرچه حسب گزارش اداره میراث‌فرهنگی حریم اثر تاریخی مذکور ۲ کیلومتر از هر طرف می‌باشد لیکن با توجه به فاصله کمتر از پانصدمتر به برخی ساخت و سازهای اطراف اثر تاریخی و نیز فاصله ۵۰۰ متری شهرک علم الهدی با اثر تاریخی مذکور و جلوگیری از ساخت و سازهای موجود در اطراف اثر تاریخی باعث پیشروی ساخت و ساز در اطراف اثر تاریخی می‌شود، و به تبع آن سایر مالکین نیز که معمولا اطلاعی از حریم اثر تاریخی ندارند در کنار سایرین اقدام به ساخت و ساز می‌نمایند.

این کیفرخواست یادآور می‌شود که با توجه به عدم اطلاع مالک از حریم اثر تاریخی سوء نیت وی محرز نیست، لذا به لحاظ عدم تحقق ارکان بزه و توجه به حاکمیت اصل برائت و با استناد به مواد ۴ قانون آئین دادرسی کیفری و ۱۲۰ قانون مجازات اسلامی حکم برائت متهم صادر و اعلام می‌گردد. رای صادره حضوری و ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ تجدید نظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان می‌باشد.

 

قصور در ابلاغ عرصه و حریم

اکنون که فرد متقاضی ویلاسازی با پیگیری‌های فراوان می‌کوشد که در عرصه و حریم شهر باستانی دستوا ویلاسازی انجام دهد، جدا از نبود حمایت قانونی از شهر باستانی دستوا توسط دستگاه قضایی که از باستانی بودن محوطه آگاهی کافی و کامل دارد، دیگر مقصر این ماجرا اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان خواهد بود که پشتیبانی‌ها و پیگیری‌های لازم را انجام نمی‌دهد و در سال‌های اخیر از ابلاغ عرصه و حریم دستوا کوتاهی کرده است.

شهر باستانی دستوا مقر حکومت و سکونت ایلیمایی‌ها به‌شمار می‌رود و همزمان با دوره اشکانی شکل گرفته است. این شهر در سال ۱۳۵۶ برای نخستین بار توسط مهدی رهبر حفاری شد. این در حالی است که در ۳ کیلومتری شهر دستوا تعداد زیادی آرامگاه‌ و سکه کشف شد که نشان از حکومت این قوم در نزدیکی شوشتر فعلی دارد.

با این حال فعالان و کارشناسان میراث ‌فرهنگی معتقدند با توجه به اهمیت شهر باستانی دستوا، تهیه نقشه باستان‌شناسی، فعالیت رسمی پایگاه باستان‎شناسی، تشکیل کارگروه‏های مطالعاتی و مستندنگاری در خصوص آثار و محوطه‏ها و ایجاد موزه اختصاصی برای ایلیمایی‌‌ها کاملا ضروری است چرا که ساخت و سازهای فعلی روستای گلالک و حفاری‌های غیر مجازی که به‌ منظور یافتن سکه و گنج انجام می‌گیرد این محوطه باستانی را با آسیب‌های جدی مواجه کرده است.

دستوا شهر کهن فراموش‌شده

شهر دستوا در شرایط کنونی به طور کامل فراموش شده است. تمدن دستوا ناشناخته است و در شرایط کنونی در زیر برخی از روستاهای شهرستان شوشتر و به ویژه در روستای گلالک و یا نورمحمدی واقع شده است و روزانه در روستا حفاری‌های غیرمجاز در این محدوده انجام می‌شود و مشکلات زیادی برای بازمانده‌های این تمدن به وجود می‌آید. در سال‌های گذشته در این منطقه کانالی به عنوان داریون حفر شده است که در آن زمان خسارت زیادی به تمدن دستوا وارد شد ولی حتی در این زمینه از میراث فرهنگی استعلام و نظرخواهی نشد. وجود زمین‌های کشاورزی در کنار این تمدن در شرایط کنونی باعث شده است تا تردد ماشین‌های کشاورزی از روزی این تپه‌های باستانی روز به روز افزایش یابد و به این دلیل باید برای مقابله با این مشکل چاره‌اندیشی شود.

به گفته مهدی رهبر سرپرست کاوش شهر باستانی دستوا، تقریباً در همه جای دستوا می‌توان بقایای کوره‌های سفالگری را که شامل خاکستر کوره سفالگری و جوش کوره و یا سه پایه‌های مخصوص ظروف سفالی مشاهده کرد. همچنین گورستان نیز جایگاه بخصوصی نداشته و در همه نقاط آثاری از قبور و قطعات خمره های تدفینی و قطعات تابوت قابل مشاهده است. تنها موردی که احتمالاً جایگاه خاصی در غرب شهر برای آن در نظر گرفته شده، آرامگاه‌های خانوادگی شاهان الیمائی در محدوده روستای گلالک است. بررسی‌های انجام شده در این فصل نشان می‌داد که از دوره عیلامی نیز آثاری وجود دارد، چند قطعه سفال منقوش و چند قطعه از ظروف سفالی مربوط به آغاز نگارش به این مسئله مهر تایید زد. همچنین یک مجسمه کوچک از گل پخته که احتمالاً به دوره عیلامی تعلق دارد و از بررسی سطحی بدست آمده از جمله این آثار است. اگر تعداد سفال‌های منقوش و غیر منقوش عیلامی، زیاد نیست، اما وجود آن‌ها، حضور انسان را در آن مقطع تاریخی در شهر دستوا به اثبات می‌رساند.

وجود سکه‌های سربی مکشوفه که قطعا به دوه ساسانی تعلق دارند، این مسئله را بوضوح بیان می‌‌کند، آخرین تدفین‌های این تپه‌ها که در سطحی‌ترین قسمت تپه انجام شده، به زمان دوره ساسانی تعلق دارد.

وجود سکه‌های مسی و سربی مکشوفه از این محوطه، نشان می‌دهد که سنت تدفین از دوره الیمائی تا دوره ساسانی نه تنها تغییر نیافته، بلکه تداوم یافته است. از طرفی خاکسپاری در گذشتگان، هم در خاک و هم در داخل خمره ها انجام می‌گرفت. وجود قطعات تابوت‌ها‌ی سفالی نیز دلالت بر دفن اموات در داخل تابوت دارد. کاوش‌های انجام شده در این گورستان خود استفاده نموده اند.

در کاوش‌های شهر باستانی دستوا قطعات گچبری بدست آمد. این گچبری‌ها بصورت گل چهار پر به دفعات تکرار شده است. با در کنار هم قرار دادن این گل‌ها مجموعه‌ای از گل‌ها که دارای فضای خالی بین آن‌هاست تشکیل و مشخص می‌شود گچبری بدست آمده صرفاً به منظور تزئین بکار نرفته بلکه بعنوان پنجره‌ای تزئینی که نور و هوا را به داخل فضا هدایت می‌کرده کاربری داشته‌اند.

منبع : صدای میراث /عکس:فارس

دستوا شهر  زیرزمینی  شوشتر زیر تیغ ویلاسازان + عکس و فیلم

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

اصطبل اسب شوش

اصطبل اسب شوش

شوش یکی از خواستگاه‌های اسب اصیل عرب ایرانی است. اسب نزد مردم محلی جایگاه خاصی دارد و در عصر مدرن نیز به عنوان یکی از صنعت‌های مهم اقتصادی شناخته می‌شود.

در زمینه گردشگری نیز یکی از جاذبه‌های گردشگری به حساب می‌آید که میراث فرهنگی توجه ویژه‌ای به آن نداشته است. در این گزارش عکس‌های یکی از مراکز پرورش اسب در شوش را می‌بینید که توسط هنرجوهای عکاسی اهواز به ثبت رسیده است.

بی شک اسب عرب یکی از زیباترین نژادهای اسب و همچنین به دلیل ریزبینی و مراقبت در تولید مثل خالص ترین نژاد اسب در جهان می باشد.  قدمت این نژاد ۵۰۰۰ ساله برآورد میشود،که به عنوان همراه قدیمی بشر و اسب مورد علاقه افرادی بوده که در جهان تاریخ تاثیرگذارترین افراد بوده اند. افرادی مانند چنگیز خان، ناپلئون و جورج واشینگتن بوده است. در ادامه به بررسی این نژاد میپردازیم.
به طور کلی اسب عرب جزو اسب های کوتاه قد به حساب می آید. قدرت و تعادل این اسب ها ناشی از بدن جمع و جور، سم های محکم، ران های قوی، استخوان های محکم و فاصله ی نسبتا کم بین ران پا و کتف آنهاست. اعضای بدن متناسب با هم، چشم ها و مجراهای تنفسی درشت، پوزه ی کوچک، گردن ظریف و قوس دار، بالا گرفتن دم به هنگام حرکت، گوش های کوچک و رو به جلو و یال و دمی لطیف بعضی از دلایل ظریفی و زیبایی اسب عرب به شمار میروند. بعضی از اسب های عرب نسبت به سایر نژاد ها یک مهره ی کمر (۵ عدد به جای ۶ عدد) و یا یک جفت دنده (۱۷ جفت به جای ۱۸ جفت) کمتر دارند. حرکت این اسب بلند و با سرافرازی است. قدم رفتن اسب عرب متوازن و خوش نما، یورتمه اش بلند و پر انرژی و حرکت چهارنعلش روان و تماشایی است. ظاهر اسب عرب بیانگر زیبایی، قدرت و چابکی آن است

اسب عرب در بسیاری از مسابقات ورزشی استفاده می شوند. به دلیل استقامت بالای اسب در مسافت های طولانی و سخت، بهترین انتخاب در اینگونه مسابفات است. نیازی به ذکر زیبایی خارق العاه این اسب نمی باشد که در مسابقات زیبایی یکه تاز است.

خانم مری قراگوزلو از پدری همدانی و مادری آمریکائی زاده شد و در سن پنج سالگی پدرش را از دست داد. نحوه آشنایی مری قراگوزلو با اسب اصیل خوزستان مربوط می‌شود به ازدواجش با مجید خان بختیار  که از خوانین بختیاری  خوزستان بودند و اصطبل پدرش (سردار محتشم) پر از اسب‌های اهدائی شیوخ عرب و خوانین بختیاری بوده است.

پس از سال‌ها تلاش و گردآوری شجره اسب‌های خوزستان و معرفی آنها به جوامع غربی، موفق شد ایران را در سازمان WAHO به عضویت رسانده و کتاب «انساب» را تدوین کند، و در نهایت در کردان کرج جان به جان آفرین تسلیم نمود.

ایشان تا قدری به سرنوشت اسب اصیل و حفظ و تداوم راهش علاقمند بود که تمامی املاک و مایملک خود را برای این امر اختصاص داد.

عکس: خبرگزاری مهر

 

اصطبل اسب شوشاصطبل اسب شوشاصطبل اسب شوشاصطبل اسب شوشاصطبل اسب شوشاصطبل اسب شوشاصطبل اسب شوشاصطبل اسب شوشاصطبل اسب شوشاصطبل اسب شوش

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

رقص پرندگان مهاجر در جوار پل سفید اهواز ‎

رقص پرندگان مهاجر در جوار پل سفید اهواز ‎ + فیلم

پل سفید (پل هلال) اهواز بر رودخانه کارون، که یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر بشمار می‌رود هر ساله میزبان پرندگان مهاجر است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان ، هرسال پرندگان مهاجر در فصل سرما یکی از رودخانه‌ها یا آبگیر‌های مناطق گرمسیر را برای گذران این فصل انتخاب می‌کنند.
رودخانه کارون هم در این فصل سال میزبان انواع کاکائی، حواصیل و باکلان تا اواخر فروردین است.
پل «سفید اهواز» که آن به پل «معلق» و پل «هلالی» " نیز می‌گویند یکی از نماد‌های این شهر اهواز محسوب می‌شود.
این پل در سال ۱۳۱۵ خورشیدی بر روی رودخانهٔ کارون ساخته شده‌است. این پل در فصل زمستان با حضور پرندگان مهاجر در جوار رود کارون حال و هوای دیگری پیدا می‌کند.

برای دیدن گزارش روی تصویر زیر کلیک کنید

نتیجه تصویری برای رقص پرندگان مهاجر در جوار پل سفید اهواز ‎ + فیلم

تصویر نویسنده خوزتوریسم

تصویر نویافته از اولین جایگاه سوخت ایران

تصویر نویافته از اولین جایگاه سوخت ایران

کارشناسان مرکز اسناد صنعت نفت به تازگی در بررسی اسناد تاریخی به عکسی دست یافته‌اند که نخستین جایگاه سوخت ایران را در دوره پهلوی اول (بر اساس نوع پوشش کارکنان آن) نشان می‌دهد. این عکس تا کنون قدیمی‌ترین تصویر به دست آمده از بنزین‌خانه آبادان به شمار می‌رود که به استناد برخی سوابق در سال 1306 شمسی (1927 میلادی) بنا شده است.  

این مکان که در حال حاضر از سوی مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت به موزه تبدیل شده، ابتدا جهت توزیع و فروش نفت سفید مورد استفاده قرار می‌گرفت و حلب‌های پرشده از مواد نفتی در آن به فروش می‌رسید.

منبع:پایگاه اطلاع‌رسانی موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت، 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

مضیف و محوطه بومگردی میسان بازسازی و مورد بهره برداری قرار گرفت

مضیف و محوطه بومگردی میسان بازسازی و مورد بهره برداری قرار گرفت

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خورستان، امروز چهارشنبه ۱۴ بهمن ماه همزمان با ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها و روز مادر و همچنین چهارمین روز از دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی ، "مضیف" سنتی بومگردی میسان در روستای دحیماویه دشت ازادگان با مشارکت و حضور غلام شجاعی سرپرست معاونت گردشگری،جمعی از هنرمندان ، فعالان فرهنگی و اجتماعی، مسئولان ومدیران، کارشناسان میراث فرهنگی،اصحاب رسانه ، با رعایت دستورالعمل های بهداشتی بازگشایی و مورد بهره برداری قرار گرفت. بومگردی میسان با سازه ای جدید و استفاده از چهار نوع سازه عربی خاص دشت میسان و جنوب غرب خوزستان و با الهام از معماری محلی در مساحتی بالغ بر ۱۲۰۰ متر مربع بازسازی ، توسعه و ساخته شد و پس از حدود ۸ ماه کار مداوم با همت باسم حمادی مورد بهره برداری مجدد قرار گرفت.

همچنین همزمان با خجسته زاد روز حضرت فاطمه (س) و روز مادر و همچنین چهارمین روز از دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی مضیف سنتی میسان در روستای دحیماویه دشت آزادگان با مشارکت جمعی از مسئولان شهرستان دشت آزادگان وفعالان فرهنگی و اجتماعی و اصحاب رسانه بعد از ظهر چهارشنبه پانزدهم بهمن این روز را جشن گرفتند. مضیف در زبان عربی به معنای میزبان است .

عکس:میلاد حمادی/تسنیم

جشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن در مضیف میسانجشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن در مضیف میسانجشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن در مضیف میسانجشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن در مضیف میسانجشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن در مضیف میسانجشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن در مضیف میسانجشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن در مضیف میسانجشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن در مضیف میسانجشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن در مضیف میسانجشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن در مضیف میسانجشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن در مضیف میسانجشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن در مضیف میسانجشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن در مضیف میسانجشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن در مضیف میسانجشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن در مضیف میسانجشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن در مضیف میسانجشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن در مضیف میسانجشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن در مضیف میسانجشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن در مضیف میسانجشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن در مضیف میسانجشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن در مضیف میسانجشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن در مضیف میسان

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

مهاجران هور العظیم

مهاجران هور العظیم

اهواز - ایرنا - چهاردهم بهمن به عنوان روز جهانی تالاب‌ها نامگذاری شده‌ است. با وجود تالاب‌های بزرگ بین المللی در استان خوزستان، این استان یکی از استان‌های تالابی کشور به شمار می‌رود./عکس: علی معرف

پرندگان مهاجر همه ساله در فصل زمستان به خوزستان می‌آیند. امسال بیشترین تعداد پرنده در تالاب هورالعظیم با ۱۰۷ هزار و ۷۸۷ قطعه پرنده شمارش شد.این تالاب با ۶۱ گونه پرنده، بیشترین تنوع گونه‌های پرندگان را نیز به خود اختصاص داده است. بیشترین تنوع گونه‌ها مربوط به مرغابی سانان همچون خوتکا، اردک سرسبز، اردک سرحنایی و سیاه کاکل‌ها می‌شود.هورالعظیم در غرب استان خوزستان در انتهای رود کرخه و در منطقه مرزی دشت آزادگان بین دو کشور ایران و عراق واقع شده‌ است. این تالاب درجنوب غرب شهرستان هویزه واقع شده است.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

گرامیداشت روز تالابها در روستای عطیش کارون

گرامیداشت روز تالابها در روستای عطیش کارون

همزمان با روز جهانی تالاب‌ها،فعالان محیط زیست در روستای اعطیش در جنوب شرق اهواز ویژه برنامه ای برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان ، هور عطیش با مساحت ۱۵ هزار هکتار روزگاری جز تالاب‌های مهم خوزستان در کنار هور العظیم، شادگان و بامدژ بود که حقابه آن از نهر مالح، گوبال و بحره تامین می‌شود .
ماهی‌های حِمری و بِنی و نیز انواع پرندگان و دیگر گونه‌های جانوری از جمله ظرفیت‌های تالاب اعطیش در زمینه تامین گوشت سفید مورد نیاز ساکنین و شهر‌ها بوده است
این مراسم با هدف احیای هور اعطیش ، معرفی ظرفیت‌های گردشگری آبی ، اقتصادی و همچنین تبیین چالش‌ها و تهدید‌های زیست محیطی که حیات تالاب را به مخاطره انداخته اجرا شد .

تصویر نویسنده خوزتوریسم

دزفول، شهر مرکبات

دزفول، شهر مرکبات

شهر دزفول به علت وجود باغات مرکبات و میوه های متنوع به شهر مرکبات معروف است.

باغات دزفول این روز‌ها پر بار‌تر از همیشه سبزو زیبا هستند با محصولاتی که کام هر کس را هم ترش و هم شیرین می‌کنند .
لیموترش، انواع نارنگی، انواع پرتقال، گریپ فروت و لیموشیرین از جمله محصولات مرکبات شهرستان دزفول هستند که خریداران زیاد در استان و کشور دارند مرکبات تولیدی دزفول خوش مزه، سالم و عاری از سموم دفع آفات نباتی هستند، باغ‌های مرکبات دزفول در فصل‌های پاییز و زمستان با توجه به شرایط آب و هوایی ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری دارند.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

۱۴ بهمن زادروز  دکتر شهریار عدل

۱۴ بهمن زادروز دکتر شهریار عدل

مرحوم دکتر شهریار عدل از چهره‌های شناخته شده ملی و بین‌المللی ایران در حوزه مطالعات تاریخ و فرهنگ ایران و آسیای میانه است و کارنامه درخشان زندگی او پر است از تحقیق و تلاش.

خدمات بزرگ وی در ثبت سه اثر چغازنبیل، تخت‌جمشید و میدان نقش‌جهان اصفهان در فهرست میراث جهانی، در سال‌های پر دغدغه اوآخر دهه پنجاه و با هزینه شخصی، بر هیچ فرد علاقمند به فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم پوشیده نیست.

شهریار عدل در ۱۴ بهمن ۱۳۲۲ در تهران متولد شد. او تحصیلات ابتدایی و سه سال نخست دبیرستان خود را در تهران گذراند و از سال ۱۳۳۸ شمسی برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت.وی دیپلم خود را از مدرسه عالی علوم تاریخی سوربن دریافت کرد.

وی تحصیلات دانشگاهی خود را در مدرسه عالی علوم تاریخی در سوربن ادامه داد و همزمان تاریخ عمومی هنر، باستان‌شناسی مشرق‌زمین و تاریخ هنرهای دوره اسلامی را در مدرسه موزه لوور ادامه داد.

او به مدرسه معماری پاریس- بوزوار نیز رفت. پس از آن دکترای خود را در رشته تاریخ ایران و آسیای میانه گرفت. موضوع رساله وی فتوحات همایون بود که تاریخ جنگ‌های شاه عباس در سال ۱۷۰۷ هجری در خراسان و فتح هرات است.

پروفسور شهریار عدل، عضو موسسه ملی تحقیقات علمی فرانسه بود. او بخش عمده‌ای از جوانانی‌اش را صرف میراث فرهنگی کرد و رویکردش نگاه به ایران بود. از مهم‌ترین اقدامات وی می‌توان راه‌انداختن ثبت جهانی در ایران را مثال زد. وی مدیر تحقیقات در موسسه ملی پژوهش علمی فرانسه بود.

شهریار عدل در سال ۱۹۶۶ در یونسکو طرحی را تصویب کرد مبنی بر اینکه مطالعات و پژوهش در آسیای میانه مدنظر قرار گیرد. ده سال بعد در سال ۱۹۷۶ مجمع عمومی یونسکو طرحی را به نام طرح تدوین تاریخ تمدن‌های آسیای میانه تصویب کرد. در آن زمان شش کشور افغانستان، هند، ایران، پاکستان، مغولستان و اتحاد جماهیر شوروی عضو تمام عیار این طرح بودند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دکتر ورجاوند، دکتر عدل را به عنوان نماینده ایران و نه متخصص بین‌المللی دعوت شده از سوی یونسکو، بار دیگر به این مجمع فرستاد. بنابراین او نه تنها برای دومین بار نماینده ایران شد بلکه از طرف همه کشورهای آسیای میانه، اروپا و آمریکا به ریاست کمیته بین‌المللی تدوین این تاریخ نیز انتخاب شد.

شهریار عدل در طول سال‌های گذشته ریاست این کمیته بین‌المللی را بر عهده داشت. او همچنین یکی از ارزیابان کمیته ملی یونسکو بود.

شهریار عدل به هزینه خود برای ثبت جهانی تخت جمشید، چغا زنبیل و میدان نقش جهان اصفهان وارد عمل شد و موفق هم بود. او اوایل انقلاب به هزینه شخصی خود به دنبال میراث به تاراج رفته ایران رفت و برخی را با ارائه سند و مدارک کافی و به یاری سازمان میراث فرهنگی به ایران برگرداند.

دکتر عدل در سال ۱۳۶۱ توانست سه قطعه فیلم کوتاه از مظفرالدین شاه در آرشیو عکس‌های کاخ گلستان پیدا کند.

در ۱۳ مهر ۱۳۸۸ (۵ اکتبر ۲۰۰۹ میلادی) در مقر سازمان یونسکو در پاریس و همزمان با آغاز تشکیل مجمع عمومی سالانه کشورهای عضو یونسکو دبیرکل یونسکو مدال فرهنگ جهانی این سازمان با نام پنج قاره را به پروفسور شهریار عدل اهدا کرد. از دکتر عدل تا به حال مقالاتی در مورد تاریخ و جغرافیای تاریخی و آثار کومس (سمنان کنونی)، نقاشان و صورتگران دوره صفوی، آثار تاریخی خراسان و شهر زوزن، تاریخ عکاسی و سینما در ایران منتشر شده است.

شهریار عدل صبح روز یکشنبه (31 خرداد) پس از احساس درد در قفسه سینه در فرانسه دار فانی را وداع گفت.

مرحوم عدل دارنده‌ی مدال فرهنگ جهانی یونسکو با نام «پنج قاره» از دبیر کل یونسکو است که در 13 مهر 1388 (5 اکتبر 2009 میلادی) در مقر سازمان یونسکو در پاریس و همزمان با آغاز تشکیل مجمع عمومی سالانه کشورهای عضو یونسکو به وی اهدا شد.

شهریار عدل

نقش شهریار عدل در شناسایی آثار هخامنشی منظر فرهنگی بم - صدای ميراثنقش شهریار عدل در شناسایی آثار هخامنشی منظر فرهنگی بم - صدای ميراثنقش شهریار عدل در شناسایی آثار هخامنشی منظر فرهنگی بم - صدای ميراث

تصویر نویسنده خوزتوریسم

دره خرسون دیگر خرس ندارد

دره خرسون دیگر خرس ندارد

 

فرشید خدادادیان

دره خرسون، گردنه‌ پازنون، تنگ شیر‌کشی، چاه کفتر‌پرون و تل بزان، نام‌های مناطق مختلف کوه‌تپه‌های خوزستان و مناطق همجوار در کوهپایه‌های زاگرس مرکزی بودند. نام‌هایی که ساکنان بومی در سال‌های قبل از حضور صنعت نفت و به‌واسطه دیده‌ها یا شنیده‌های خود به این مناطق داده بودند. اشاراتی به حضور خرس و پازن (بزکوهی) و شیر و کبوتر چاهی و... در مناطق بکر زاگرس.

پس از حضور کاوشگران نفت و شکل‌گیری و توسعه صنعت نفت نیز همین اسامی وجه تسمیه برخی مناطق عملیاتی شد. از جمله معروف‌ترین این مناطق، دره خرسون (دره خرس‌ها) در نقطه‌ای بود که با کشف نفت و فوران نخستین چاه نفت ایران و خاورمیانه در آن، شهرتی جهانی یافت، اما خرس‌های دره خرسون از شهرت و هیاهو و از دیده شدن و بدتر از آن جهانی شدن، متنفر بودند!

دره خرسون، منطقه‌ای مشجر از درختان سدر (کنارkonar) و انجیرکوهی و درختچه‌های کوچک بود که در شیار یکی از کوهپایه‌های منطقه قشلاقی بختیاری‌ها در جنوب رودخانه کارون قرار داشت. از دیرباز و هنگامی که عشایر بختیاری در آن دره، خرس مشاهده و شکار کرده بودند، این محل در گویش محلی به «دره خرسون» موسوم شده بود.

منطقه قشلاقی بختیاری‌ها از فروردین تا مهرماه سال خالی از سکنه بود و این امر باعث شده بود حیوانات مختلف و از جمله خرس‌ها، در غیاب آنها، احساس امنیت داشته باشند. امنیتی که البته در شش ماه دوم سال دچار خدشه می‌شد. «مال کنون» (جابجایی) و کوچ عشایر از ییلاق در آن‌سوی کوه‌های زاگرس، زنگ بیدار‌باش و هشیار‌باش حیات وحش قشلاق و از جمله خرس‌های دره خرسون بود و شش ماه بعد و با آغاز فصل گرم، مال‌کنون رفتن‌شان از قشلاق به سمت خنکا و علفزارهای ییلاق، زنگ راحت‌باش حیات وحش!

خرس‌های دره خرسون نیز بعد از رفتن اهالی بومی، شش ماه گرم سال را در سایه‌سار انجیرهای کوهی و زیر نی‌های کنار چشمه آب تلخ دره و بوی تیز گوگرد که از خلل و فرج دره در‌می‌آمد سپری می‌کردند. بوی گاز، همزاد دره خرسون بود و تابستان به همراه گاز و قیر طبیعی از خلل و فرج سنگ‌ها بیرون می‌آمد.

دره خرسون هر غروب روزهای بهار، محل بازی توله‌خرس‌هایی بود که اواخر زمستان با نگرانی مادران باردارشان به دنیا می‌آمدند و با جثه‌های کوچک چند‌ماهه‌شان میان بوته‌ها و کنار چشمه آب تلخ بازی می‌کردند و با تقلید از والدین‌شان سعی می‌کردند که از درختهای انجیر کوهی، انجیر بچینند و در نیزارها ساقه‌های نی را برای خوردن مغز آن به دندان بکشند.

از شکارچیان چیره‌دست با تفنگ سرپر خبری نبود و خرس‌ها می‌توانستند به راحتی در طبیعت زیبا و بکر بازی کنند و نظاره‌گر پدر باشند که با لاشه بزی شکارشده از ارتفاعات بالای دره که اهالی بومی به آن «تل بزان» (tol-bozan) می‌گفتند، باز‌می‌گشت. پدر می‌دانست توله خرس‌ها علاوه بر انجیر و مغز ساقه نی، به گوشت نیز نیاز دارند.

بهار آن سال اما، شرایط دیگری بود! صدای لرزش زمین، ناشی از چرخش مته حفاری انسان‌ها از زمستان پیش خواب خرس‌ها را آشفته کرده بود و رفت و آمد آدم‌ها و الاغ‌ها و اسب‌ها و هر از گاه هیولاهای متحرک آهنی که انسان‌ها به آنها «اتول» می‌گفتند، آرامش دره را برهم زده بود. بعد از قطع کردن درختان سدر و انجیر، آدم‌ها درخت آهنی بزرگی درست کرده بودند و مشغول کندن جایی بودند که از سوراخ آن گاز و قیر و بوی گوگرد بیرون می‌آمد. آدم‌ها مصمم بودند به گنج نهفته در آن دره بدبو، دست پیدا کنند.

خرس‌ها دیگر نه از صدای تفنگ سرپر شکارچی‌های فصلی، بلکه از صدای غرش نفت در آسمان دره در هراس بودند. دره خرسون دیگر جای امنی برای ماندن نبود! درختی نبود تا پشت آن پناه بگیرند و گودالی نمانده بود تا بتوانند در آن زندگی کنند. چشم‌آبی‌ها درخت‌ها را بریده بودند و با تجهیزات آهنی درخت‌های آهنی ساخته بودند که در گویش خود که نه خرس‌ها از آن چیزی می‌فهمیدند و نه انسان‌های محلی میزبان، آن‌را کریسمس‌تری (درخت کریسمس) می‌خواندند. درختی که چوبی نبود، سبز نبود و شاخ و برگ و میوه‌ای هم نداشت.

دیگر جای ماندن نبود! خرس‌های کوچولوی بهار 1287 سایه به سایه پدر و مادرشان شیب دره را به سمت بالا می‌پیمودند تا به «تل‌بزان» برسند و از آنجا شاید به رودخانه کارون و به دشت و کوهپایه‌های امنی که بختیاری‌ها آن را «شیمبار» و «بازفت» می‌خواندند.

به بالای دره که رسیدند برای آخرین بار پشت سرشان را نگاه کردند و دیدند بیشه کوچک دره خرسون تبدیل به جنگلی از آهن و تاسیسات نفتی شده!

دره خرسون دیگر خرس ندارد! همچنان که تل‌بزان، بز ندارد و گردنه پازنان، پازن! اما تاریخ مناطق نفتخیز ایران این نام‌ها را در گذر ایام، از خاطر نخواهد برد.

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ