خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

نحوه فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز ۱۴۰۱ مشخص شد

نحوه فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز ۱۴۰۱ مشخص شد

نحوه فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی و تاریخی تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نوزو ۱۴۰۱ (از ۲۵ اسفند تا ۱۴ فروردین) به مدیران کل استان‌ها و مدیران موزه ملی ایران، مجموعه‌های فرهنگی‌تاریخی نیاوران، سعدآباد، کاخ گلستان و موزه ملی قرآن ابلاغ شد.

به گزارش خوزتوریسم به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی؛ در این بخشنامه آمده است: فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در شهر‌های مختلف کشور به وضعیت کرونا بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونای هر شهر و رنگ بندی آن بستگی دارد.
روز‌های شنبه و یکشنبه ۲۸ و ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ تمام موزه‌ها و اماکن وابسته، فعال و روز دوشنبه اول فروردین ۱۴۰۱ از ساعت ۹ صبح پذیرای بازدیدکنندگان خواهند بود.
ساعت بازدید موزه‌ها و اماکن وابسته در ایام نوروز از ساعت ۹ صبح و حداقل تا ساعت ۱۹ عصر اعلام می‌شود. همچنین افزایش ساعت کاری کاخ موزه‌ها، موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی که تقاضای بازدید بیشتری دارند، بر اساس صلاحدید مدیران کل استان‌ها، مدیران کاخ موزه‌های تهران و موزه ملی ایران بلامانع است.
همچنین بر اساس بخشنامه نوروز ۱۴۰۱، نرخ ورودی موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی تحت پوشش وزارتخانه در ایام نوروز تغییر نخواهد داشت و تمامی موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی، روز ۱۳ فروردین‌ماه باز است.
براساس این بخشنامه مدیران کل ۳۱ استان و مدیران کاخ موزه‌های تهران می‌توانند متناسب با امکانات و آثار موجود در موزه ها، به برپایی نمایشگاه‌های مرتبط با موزه‌ها، و نیز همایش و سمینار‌های مختلف برای معرفی موزه میراث‌فرهنگی اقدام کنند.
جشن‌های نوروزی در محوطه و مکان‌های مناسب در موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی «نوروزگاه» متناسب با موضوع موزه (مثل چیدن سفره هفت‌سین، اجرای موسیقی سنتی و…) در فاصله مناسب از بنا‌های تاریخی و ورودی‌های موزه برگزار شود.
همچنین باجه‌های بلیت‌فروشی در نقاط مختلف شهر‌های پربازدیدکننده به منظور تسهیل و تسریع در تهیه بلیت توسط بازدیدکنندگان در دستور کار قرار گیرد و برپایی بازارچه صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی در موزه‌ها و مجموعه‌هایی که دارای محوطه باز بوده و امکان برگزاری دارند، بلامانع است.
در ایام نوروز عکسبرداری و فیلمبرداری مراجعان با تلفن همراه بلامانع خواهد بود.

موزه شوش کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو

تصویر نویسنده خوزتوریسم

. برترین‌های ششمین جشنواره صنایع‌‌دستی فجر با حضور مهندس ضرغامی تجلیل شدند

.
برترین‌های ششمین جشنواره صنایع‌‌دستی فجر با حضور مهندس ضرغامی تجلیل شدند

در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر که با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، برترین‌های این جشنواره تجلیل شدند.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، در این مراسم مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از برگزیدگان ششمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر تجلیل به عمل آورد.

بر اساس اعلام هیئت داوران، باقر نفری از استان اصفهان در رشته مشبک فلز، بهرام طاهریان از کرمانشاه در رشته مهرکاری چوب، عباس دل‌‌زنده از استان همدان در رشته گره‌چینی، محسن آقا میری از تهران در رشته تذهیب و میر‌مولا ثریا از تنکابن در رشته دست‌بافته‌های داری سرو سیمین این جشنواره را دریافت کردند.

همچنین بر اساس اعلام هیئت داوران، دیپلم افتخار این دوره از جشنواره به امیر برق‌زادگان از همدان در رشته گره‌چینی، سماء جوادی از زنجان در رشته ملیله‌سازی، صابره جمال‌زهی از استان سیستان و بلوچستان در رشته سوزن‌دوزی بلوچ، فاطمه سیدی از کرمان در رشته دستبافته‌های داری و یاسین صلصالی از اصفهان در رشته قلم‌زنی روی فلز اعطا شد.

همچنین در این مراسم طاها محمودی از سنندج در رشته ارسی‌سازی، مصطفی پنبه دانه‌پور از شوشتر در رشته احرامی‌بافی، حمید پورجهانگیر از استان ایلام در رشته نمدمالی، محمدرضا گلرد از استان مازندران در رشته لاک‌تراشی و احمد آق از گنبد کاووس در رشته زیورآلات ترکمن به‌عنوان برگزیدگان بخش رویش دوباره سرو تجلیل شدند.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

همایش ملی «پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس» در بندر ماهشهر برگزار می‌شود

همایش ملی «پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس» در بندر ماهشهر برگزار می‌شود

همایش ملی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس با هدف آموزش و ارتقای توانمندی کارشناسان ادارات کل استانی با محوریت شیوه‌های آموزش، ترویج و مشارکت در پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس ۲۴ و ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در بندر ماهشهر خوزستان برگزار می‌شود.

به‌گزارش میراث‌‌‌‌آریا به نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی و اطلا‌ع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مصطفی پورعلی مديركل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی گفت: «میراث‌فرهنگی ناملموس بدلیل ماهیت عناصرش نیازمند سازوکار و شرایط ویژه­‌ای در پاسداری است. پاسداری این نوع از میراث به هیچ عنوان نباید ساختار زنده و پویای آن را تحت تأثیر قرار دهد و این عناصر را از بدنه اصلی حاملان و مجریانش دور کند.»

او افزود: «به تازگی با تصویب "آیین‌­نامه مشارکت در پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها" در هیئت وزیران، کارگروه‌­های شهرستانی مشارکت در پاسداری از میراث ناملموس شهرها و روستاها فعال شده و زمینه­ مناسبی در شبکه­‌سازی ملی برای پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در حال شکل‌گیری است. هدف اصلی از برگزاری همایش ملی "پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس" پیگیری این موضوعات، برگزاری کارگاه­‌های آموزش، ترویج و مشارکت در پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس است.»

مديركل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی تصریح کرد: «در این همایش حدود ۴۰ گزارش از اقدامات پاسدارانه میراث‌فرهنگی ناملموس که از سوی ادارات کل استانی به ستاد ارسال شده­ است، بررسی می‌شود.»

او عنوان کرد:‌«در همایش "پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس"، جلسه شورای ملی ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس نیز برگزار خواهد شد و پرونده­‌های پیشنهادی ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

جمهوری اسلامی ایران در آذرماه ۱۴۰۰ موفق به ثبت اولین برنامه پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس کشور در یونسکو با عنوان «برنامه پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی ایران» شد که دستاورد بسیار مهمی در حوزه ثبت­‌های جهانی میراث‌فرهنگی ناملموس محسوب می‌­شود.

همایش ملی

تصویر نویسنده خوزتوریسم

یادی از مرحوم دکتر علیرضا خزائلی ايده پرداز دپارتمان تاریخ و باستان شناسی در شوشتر وخوزستان

 

یادی از مرحوم دکتر علیرضا خزائلی ايده پرداز دپارتمان تاریخ و باستان شناسی در شوشتر وخوزستان

 

 نگارش دکتر فرشید خدادادیان
پژوهشگر تاریخ و از شاگردان مرحوم

خوزستان، کهن دیارتاریخی و البته بهشت باستان شناسی ایران است و افراد زیادی در طول دوران بلند مطالعات تاریخی و همچنین فعالیت های باستان شناسی در این استان، در نزدیک کردن این دو حوزه ی به ظاهر نزدیک، اما در واقع بسیار دور از هم،موثر بوده اند و یکی از این اساتید؛ زنده یاد دکتر علی رضا خزائلی، زاده ی جغرافیای تاریخی عراق عجم و دانش آموخته دانشگاه تبریز و استاد و مدیر فقید گروه تاریخ دانشگاه آزاد شوشتر در دهه هشتاد خورشیدی در این استان بود.ایشان ریشه بسیاری از گرفتاری ها و وضعیت حال ایران و خوزستان را در رویدادهای باستانی و البته سال های نخستین قرون اسلامی جستجو می کرد و به همین دلیل بر ضرورت نزدیکی بیشتر علوم تاریخ و باستانشناسی، تاکیدی مستمر داشت.
دانشجویان آن سال های ایشان بخاطر دارند که همزمان با توسعه فعالیت ها و مطالعات باستان شناسی در چغازنبیل،شوش و شوشتر،دکتر خزائلی چگونه با هدایت تحقیقات و مقالات دانشجویی در دانشگاه پویای شوشتر پیرامون سایت های باستانی این استان از مسجدسلیمان تا ایذه و شوش و شوتر و هفت تپه و دزفول و بهبهان و همچنین هماهنگی و اعزام اردوهای دانشجویی به سایت های باستانی چغازنبیل و شوش و هفت تپه، تلاش می کرد بین قلم مورخان فردا و تیشه ی باستان شناسان فعال، قرابت و فهمی مشترک از تاریخ باستان ایجاد کند و همچنین بخاطر دارند و داریم که ایجاد دپارتمان تاریخ و باستان شناسی در خوزستان، ایده اصلی و آرزوی آکادمیک ایشان بود که البته چرخ روزگار و تعجیل اجل، مهلت تحقق نداد.
؛؛ویرانی جندی شاپور، سرآغاز زوال حیات مدنی خوزستان بود و روند سقوط زندگی شهری در مهد تمدن ایران(خوزستان) مدتها پیش از حمله ی مغول به ایران آغاز شد و بسیاری از شهرهای بزرگ و آبادی که در متون جغرافیایی قرون سوم و چهارم هجری از آنها یاد شده در قرن ششم هجری دچار رکود و ویرانی شده بودند؛؛
این گفتار،جان کلام زنده یاد دکتر خزائلی،مدیر گروه فقید تاریخ دانشگاه شوشتر و استادیار تاریخ دانشگاه تبریز در بررسی دلایل زوال مدنیت خوزستان و گسترش زندگی عشایری در مهد تمدن ایران بود.
علیرضا خزائلی، متولد سال۱۳۴۵ در اراک بود.سرزمینی واقع در جغرافیای تاریخی عراق عجم و شاید تنفس در همین جغرافیای تاریخی بود که او را پس از اخذ دیپلم برای ادامه تحصیل در رشته تاریخ به دانشگاه تبریز کشاند.خزائلی در سال۱۳۶۸موفق به اخذ درجه لیسانس و بلافاصله در مقطع کارشناسی ارشد همان دانشگاه نیز پذیرفته و در زمستان سال۱۳۷۳ از پایان نامه خود با عنوان؛ تحقیق و تصحیح انتقادی حدیقه هفتم از روضه هشتم تاریخ خلد برین با راهنمایی دکتر یوسف رحیم لو دفاع و موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد تاریخ شد. (۱)
حدفاصل این زمان تا تیرماه سال۱۳۸۲ که با ارائه پایان نامه با عنوان؛ رشد و زوال شهرهای ایران در دوره ایلخانان، به راهنمایی دکتر داود اصفهانیان در همان دانشگاه موفق به اخذ دانشنامه دکتری گردید(۲) دانشجویان علاقه مند به رشته تاریخ در خوزستان این شانس را داشتند که در جمع اساتیدی کاربلد و فرهیخته،نام استاد علیرضا خزائلی را بعنوان مدرس برخی دروس تخصصی خود ببینند و مدتی بعد نیز پای میز او بعنوان مدیرگروه تاریخ،شنونده حرفهای شیرین و چهره مهربانش باشند که علم و فروتنی را همزمان با هم داشت.
دکتر خزائلی، درکنار تخصص ویژه در دوره ایلخانی، در مطالعات مرتبط با فلسفه تاریخ، روش تحقیق و تحلیل تاریخی دلایل توسعه نیافتگی ایران نیز صاحبنظر بود و شاگردانش از خوان دانش او بهره مند می شدند.
بررسی و خوانش ویژگی های علمی،فرهنگی و تاریخی ایران در زوگار باستان، یکی از دغدغه های علمی اصلی او بود و شاید همین اهمیت خوزستان در تاریخ باستان ایران بود که او را همزمان با تحصیل در مقطع دکتری، برای تدریس به شوشتر باستانی و تاریخی کشانده بود.
او، چنانچه بعدها و در بهارسال۱۳۸۴ (در کسوت استادیار گروه تاریخ دانشگاه تبریز)در همایش”جندی شاپور در گذر تاریخ”، برگزار شده در دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان نمود؛با تاکید بر اعتبار و اهمیت باستانی جندی شاپور، ویرانی آن را نیز سرآغاز زوال حیات مدنی خوزستان می دانست و همواره به داشتن نگاه نقادانه به آن تاکید داشت.
زنده یاد دکتر خزائلی چنانچه در آن سخنرانی خود نیز بیان نمود، باور داشت؛روند سقوط زندگی شهری در مهد تمدن ایران(خوزستان) مدتها پیش از حمله مغول به ایران آغاز شد و بسیاری از شهرهای بزرگ و آبادی که در متون جغرافیایی قرون سوم و چهارم هجری از آنها یاد شده در قرن ششم هجری دچار رکود و ویرانی شده بودند.پیش از حمله مغول بسیاری از جاده های تجاری و سدها و شبکه آبیاری این ایالت ویران و شمار سکنه عشایری در آن افزونی یافته بود.آمدن مغولان و حضور آنها در خوزستان، باعث متراکم تر شدن جمعیت عشایری در این ایالت شده و در نهایت تاثیرات منفی استیلای آنها بر حیات مدنی، روند سقوط شهرنشینی در خوزستان را تشدید کرد و در دوره بعد زا مغول تا اوایل سده اخیر ادامه یافت.(۳)
دکتر خزائلی کلید فهم بهتر امروز را در مظالعه دقیق گذشته می دانست و در این راستا تلفیق علم تاریخ با دانش باستان شناسی را راهگشای درک علمی بهتر محقق و پژوهشگر می دانست.او که بر مفهوم “جغرافیای تاریخی” چنانچه بعدها نیز در یکی از تالیفات خود با عنوان؛ جغرافیای تاریخی سرزمین های اسلامی نشان داد، تاکید ویژه می نمود، جغرافیای تاریخی و باستانی خوزستان را بهشت پژوهش های تاریخی و کاوش های باستان شناسی می دانست و با آسیب شناسی فاصله بین این دو مقوله نزدیک به هم از منظر مفهومی در محیط های آکادمیک و دانشگاهی، همواره تلاش می نمود دانشجویانش با نگاه باستان شناسانه، مفاهیم تاریخی را تحلیل کنند و حتی باور داشت، بسیاری از موارد تاریخی روزگار معاصر نیز ریشه هایی باستانی و عمیق دارند.
دکتر علیرضا خزائلی متاسفانه در خرداد۱۳۸۸ بدلیل ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.پیکرش را در زادگاهش به خاک سپردند، اما آموزه هایش تا همیشه در آثار برجای مانده اش باقی و جاری خواهد ماند.روحش شاد و راه علمی و پزوهشی اش مستدام و پر رهرو باد.
پانوشت ها:
۱و۲-فهرست پایان نامه های دفاع شده کارشناسی ارشد و دکتری تاریخ دانشگاه تبریز در پرتال رسمی آن دانشگاه
۳-نگاه کنید به چکیده سخنرانی دکتر علیرضا خزائلی در همایش جندی شاپور در گذر تاریخ در خبرگزاری ایرنا کدخبر۶۳۱۳۹۳۴تاریخ ۲۵فروردین

 

تصویر نویسنده خوزتوریسم

لنج های به گِل نشسته - آبادان

لنج های به گِل نشسته - آبادان

لنج‌سازی یکی از صنایع دستی قدیمی و پراهمیت در جنوب ایران است که در لب ساحل رود بهمنشیر در آبادان در استان خوزستان نیز لنج چوبی و لنج فایبر گلاس تولید و لنج شکسته تعمیر می‌شود.

 

لنج‌سازی در کلام بومی‌ها «گلافی» خوانده می‌شود و لنج‌سازان نیز «گلافان» نامیده می‌شوند. دانش این صنعت نسل‌به‌نسل در خانواده‌ها از پدر به پسر منتقل شده است و هم‌چنان زنده و پویاست. لَنج، گونه‌ای از کشتی کوچک باری است که در اصل یک قایق بزرگ موتوری با عرشه‌ی باز یا نیمه‌باز است. مصالح اولیه‌ی مورد نیاز برای ساخت لنج‌های سنتی، چوب‌های جنگلی مقاوم در برابر رطوبت است. از این چوب‌ها برای ساخت اسکلت لنج استفاده می‌شود و برای ساخت بدنه نیز از تخته‌هایی هندی به نام «سای» استفاده می‌شود. عمر لنج‌های چوبی به صد سال هم می‌رسد و هم‌اکنون نیز لنج‌ها به دریانوردی و حمل کالا مشغول هستند که برخی از آن‌ها 90 سال از عمرشان می‌گذرد و با این حال بدون هیچ مشکلی به کارشان ادامه می‌دهند. این در حالی است که عمر مفید لنج‌های فایبرگلاس در نهایت به بیش‌تر از 20 سال نمی‌رسد. از سویی دیگر به گواه لنج‌داران به دلیل آن‌که بیش‌تر مواد به کار رفته در ساخت شناورهای فایبرگلاس مواد شیمیایی است، بخش زیادی از مواد غذایی، هم‌چون هندوانه و انواع میوه‌ها که به وسیله‌ی آن‌ها به کشورهای دیگر صادر می‌شود، فاسد شده و از بین می رود. حال آن‌که این محصولات در لنج‌های چوبی بدون مشکل جابه‌جا می‌شوند. انتظار می‌رود حالا با ثبت جهانی این صنعت سنتی و ریشه‌دار، حمایت‌ها از لنج‌سازی و لنج‌سازان بندرگاه‌های جنوبی ایران برای ارتقای دانش ساخت لنج و هم‌چنین امینت شغلی فعالان در این صنف بیش‌تر شود.

علی‌رغم این‌که صنعت لنج‌سازی می‌تواند در موضوع اشتغال‌زایی و پویاتر شدن منطقه کمک شایانی کند، در موضوع گردشگری صنعتی نیز نقش کلیدی ایفا می‌کند. می‌توان سایت لنج‌سازی را به گونه‌ای جانمایی کرد که گردشگران از نزدیک با مراحل ساخت این شناورهای بومی آشنا شوند. با بازدید از این کارگاه‌ها از گردشگری دریایی حمایت و به درامدزایی مردم آن منطقه کمک کنید. 

با بالا رفتن هزینه تعمیر و نگهداری لنجهای چوبی و با ورود قایقهایی از جنس فایبر گلاس با قیمت مناسب، بیشتر مردم لنجهای خود را در این مکان رها کرده اند. لنج هایی که روزگاری همراه مردم بوده اند اکنون در آخرین مقصد خود، ساحل اروند رود آبادان به گل نشسته اند.

حسین عبدالله اصل

لنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادانلنج های به گِل نشسته - آبادان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

مهلت ارسال مقالات به سومین همایش ملی میراث زبانی تمدید شد

مهلت ارسال مقالات به سومین همایش ملی میراث زبانی تمدید شد

مهلت ارسال مقالات به سومین همایش ملی میراث‌زبانی که ۲ اسفند ۱۴۰۰ برگزار می‌شود، تا ۲۸ بهمن ماه تمدید شد.

۰

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سومین همایش ملی میراث‌زبانی توسط پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون به‌صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

«پژوهش‌های زبان‌شناختی شامل گویش‌شناسی، تنوع زبانی، رده‌شناسی زبان، زبان‌شناسی اجتماعی»،«کتیبه‌شناسی اعم از کتیبه‌های باستانی و دوران اسلامی»،«پژوهش‌های نوین در زمینه زبان‌های ایرانی دوره باستان (فارسی باستان، اوستایی، سکایی و مادی) دوره میانه (شرقی و غربی) و دوران اسلامی»،«مطالعات سکه‌شناسی پیش از اسلام و دوران اسلامی»،«میراث‌خطی و زبانی؛ ابزار انتقال دانش، فرهنگ و اطلاعات تاریخی» و «زبان‌شناسی تاریخی، اسناد و مدارک تاریخی و سندشناسی، متون تاریخی و مرجع در حوزه میراث‌زبانی» محورهای همایش ملی میراث‌زبانی را تشکیل می‌دهند.

مهلت ارسال مقاله‌ها که باید به روش ارجاع‌دهی APA باشند ۲۸ بهمن ماه تعیین شده و مقالات برتر در مجلات معتبر چاپ خواهد شد.

سومین همایش ملی میراث زبانی با توجه به پاندمی کرونا دوم اسفند ۱۴۰۰ از ساعت ۹ تا ۱۲بصورت آنلاین و از طریق لینک https://www.skyroom.online/ch/richt.dtp/rclit برگزار می‌شود.

مهلت ارسال مقالات به سومین همایش ملی میراث زبانی تمدید شد - پایگاه خبری  آسنا | ASNA | پایگاه خبری آسنا | ASNA

تصویر نویسنده خوزتوریسم

نخستین همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث‌شهری برگزار می‌شود

نخستین همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث‌شهری برگزار می‌شود

نخستین همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث‌شهری ۲۳ و ۲۴ بهمن ماه توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به‌صورت مجازی برگزار می‌شود۰

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علیرضا انیسی دبیر همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث‌شهری، ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ با اعلام این خبر، میراث‌شهری را مفهومی گسترده خواند که به لایه‌های تاریخی، بقایای کالبدی، آداب و سنن فرهنگی ساکنان و ارزش‌های مادی و معنوی یک شهر اشاره دارد و این میراث ضمن آن‌که ثروتی ملی است، حکایت از هویت تاریخی و فرهنگی شهرها دارد.

او با بیان‌اینکه شهرها و محدوده‌های تاریخی هر روزه با مسائل و مشکلات گوناگونی روبرو می‌شوند که باید برای حل آنها، دیدگاه‌ها و روش‌های نوینی را طرح و تجربه کرد افزود: «هر‌چند که این چالش‌ها در نقاط مختلف جهان با یکدیگر از نظر شدت و ماهیت تفاوت دارند ولی دارای علل و ریشه‌های مشترکی هستند که باید به دنبال اتخاذ سیاست‌های مناسب برای حفاظت و توسعه به موازات یکدیگر، در پهنه‌های تاریخی شهرها باشیم.»

انیسی تصریح‌کرد: «گرد‌هم‌آیی متخصصان، مدرسان دانشگاهی و پژوهشگران و علاقه‌مندان به حفظ و احیای میراث‌فرهنگی می‌تواند امکان لازم را برای ارائه نظرات و دیدگاه‌های نوین در این مورد فراهم کند و همایش حفاظت و مدیریت شهری به دنبال ایجاد زمینه مناسب برای تحقق چنین آرمانی است.»

او ارتقای دیدگاه‌ها و مباحث نظری و عملی در عرصه حفاظت و مدیریت میراث شهری، ارزیابی تجارب با هدف تاکید بر دست‌آوردهای سازنده و پرهیز از اشتباهات گذشته، بسترسازی برای هم فکری و همکاری همه متخصصان حوزه حفاظت و مدیریت میراث‌شهری و جلب توجه مردم و آگاهی بخشی به مدیران و دست اندرکاران در مورد اهمیت میراث‌شهری را از مهمترین اهداف این همایش خواند.

حضور علاقه‌مندان در همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث‌شهری از طریق لینک https://skyroom.online/ch/richt.dtp/cmuh امکان‌پذیر است.

نخستین همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث‌شهری برگزار می‌شود - خبرگزاری میراث  آریا

تصویر نویسنده خوزتوریسم

مسجد سلیمان خاستگاه ورزش مدرن شنا

پژوهشی نو در شناسایی زمان و مکان شکل گیری ورزش مدرن"شنا"در ایران و خاورمیانه/

مسجد سلیمان خاستگاه ورزش مدرن شنا

پژوهشی نو در درباره شناسایی زمان و مکان شکل گیری ورزش مدرن شنا در ایران و خاورمیانه به همت فرشید خدادادیان و آرام عیدی پور انجام گرفته که در نوع خود شایسته تقدیر و قابل تامل است.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ در چکیده این پژوهش آمده است:

مقطع زمان مشترکی که در تمامی متون و یادداشت های موجود ( اینترنتی) درباره تاریخ شنا ایران بیان می شود؛ سال۱۳۱۴ (۱۹۳۵میلادی) و البته در چند مورد معدود ۱۳۱۲خورشیدی (۱۹۳۳میلادی) است، اما در پژوهش انجام شده پیش رو به مستنداتی دست یافته ایم که این پیشینه و زمان آغازین را حداقل به یک دهه قبل و مدرنیزاسیون هم زمان با اکتشاف نفت در جنوب غرب ایران و شهرستان مسجد سلیمان،نخستین شرکت-شهر نفتی ایران و خاورمیانه، عقب می برد!

منابع تاریخی به این اشاره دارد که مسجد سلیمان، مهد ورزش ایران است و استخرهای شنای پانسیون خیام، پانسیون رازی و اسکاچ کرسنت در این شهر ایجاد شده بودند و اینکه؛ مسجد سلیمان در شنا و شیرجه سالها از تیم های رده بالای کشور بود که در این رشته ورزشکارانی در تیم های ملی داشت. مسجد سلیمان تا مدتها گوی سبقت را از سایر شهرها می ربود، بطوریکه در سال های نه چندان دور، قهرمانی این شهر در مسابقات قهرمان کشوری شنا، تیتر جلد مجله ی کیهان ورشی شد.

“جان ویلیامسون” در سال۱۹۲۶ از مسجدسلیمان(مناطق) و دیگر شهرهای نفتی تا آن روز ایجاد شده در خوزستان بازدید و در مورد خدمات رفاهی در مناطق با اشاره به وجود استخرهای شنا اشاره می کند که؛جمعا حدود ۱۰۰۰اروپایی در کمپانی نفت کار می کنند که ۳۵۰ نفر آنها در مسجد سلیمان، ۵۰۰نفر در آبادان تعداد ۷۰نفر در اهواز و گروه های کوچکتر آنها در جاهای دورافتاده در ایستگاه های پمپاژ و مناطق بیابانی هستند.او همچنین اشاره می کند که در آبادان، اهواز و مناطق(مسجدسلیمان) باشگاه‌ هایی وجود دارد.جادار، خوش ساخت و با چنین امکاناتی به عنوان سالن، اتاق بیلارد، اتاق کارت، اتاق مطالعه و معمولاً نیز سالن رقص مجهز صحنه و رختکن برای اجرای تئاتر.منظور ویلیامسون از اروپائیان در گزارش، بیشتر انگلیسی ها هستند.او همچنین اشاره می کند که در مسجد سلیمان مسابقات اسب دوانی هرسال ۳ یا ۴ مرتبه برگزار می شود.استخرهای شنا از سال های قبل در مسجد سلیمان ساخته شده و در آبادان نیز(در آن مقطع زمانی)در دست ساختمان است.او همچنین می افزاید؛در مسجدسلیمان هشت باشگاه برای تفریح و تجمع کارکنان اروپایی و ایرانی ساخته شده است که در ساخت، راحتی، تجهیزات استخر، نمایش سینماتوگراف کنسرت کنفرانس و غیره با بهترین باشگاه های لندن که برای همین منظور ساخته شده اتد برابری می کند.

در مجموع گزارش های این شاهدان عینی تبیین کننده ی این نکته مهم هست که پیشینه ی ورزش شنا در شکل مدرن آن در ایران بسیار قبل تر از تاریخ اشاره شده در متون منتشر شده تا امروز است.

علاوه بر این در نخستین شماره از دوره ی چهارم نشریه”نفت”، بولتن داخلی کمپانی انگلیس و ایران(پرشیا) در ژانویه۱۹۲۸ میلادی برابر با ۱۳۰۶ خورشیدی که طرح جلدی خاص و قابل توجه نیز دارد به برگزاری مسابقات شنا در کلوب آبی تمبی اشاره شده است.

نکته ی جالب در مورد استخرهای مسجد سلیمان این است که حداقل دو استخر تا حدود هشتاد سال بعد از احداث نیز با انجام تعمیرات و مراقب و نگهداری فعال بوده و مورد استفاده قرار می گرفتند که در نوع خود جالب و بدیع است.ابنیه ای که بخشی از “میراث صنعتی” نفت در نخستین شهر نفتی ایران و خاورمیانه محسوب می شوند و البته امروز نیز پس از بازسازی کامل و ایجاد سالن بزرگ مسقف در حال فعالیت هستند

با بررسی پیشینه ی تحقیق، گزارش های شاهدان عینی و همچنین اسناد و گزارش های مکتوبی که در این مقاله ی پژوهشی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت، باید اذعان نمود؛ پیشینه ی ورزش شنا بصورت مدرن در ایران و خارومیانه بسیار قبل تر از تاریخ ارائه شده ی قبلی؛ یعنی سال های ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۴خورشیدی است و باید شکل گیری و ساخت ابنیه ی مربوط به این روزش مدرن را طی دهه ی اول شکل گیری و فعالیت صنعت نفت در میدان نفتون که بعدتر مسجد سلیمان نامیده شد، بدانیم

علاقه مندان می توانند نسخه کامل این پژوهش که توسط فرشید خدادادیان – پژوهشگر تاریخ نفت و رئیس مرکز اسناد صنعت نفت ایران و آرام عیدی پور – شناگر و رکورد دار سابق شنای ایران و بازیکن و مربی سابق تیم ملی واترپولوی ایران انجام شده است از طریق فایل PDF دریافت کنند

https://irsf.ir/wp-content/uploads/2022/02/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86-300x283.jpg

تصویر نویسنده خوزتوریسم

پروژه بسته سرمایه گذاری، تکمیل و بهره برداری از کمپ گردشگری آریوبرزن

آگهی فراخوان شناسایی و ارزیابی کیفی سرمایه گذاران جهت بسته سرمایه گذاری، تکمیل و بهره برداری از کمپ گردشگری آریوبرزن بهبهان به روش مشارکت عمومی– خصوصی ( BOLT )

شرکت سهامی سازمان آب و برق خوزستان در راستای توسعه گردشگری آبی پیرامون منابع، تاسیسات آبی، رودخانه ها و سازه های آبی تاریخی، اقدام به برگزاری فراخوان جهت ارزیابی کیفی سرمایه‌گذاران پروژه بسته سرمایه گذاری، تکمیل و بهره برداری از کمپ گردشگری آریوبرزن به روش مشارکت عمومی- خصوصی (BOLT ) کرد.

 

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان،شرکت سهامی سازمان آب و برق خوزستان به شناسه ملی 10420071940 ، کد اقتصادی 411319718898 و کد پستی 6134813956 در نظر دارد در راستای توسعه گردشگری آبی(بر مبنای تفاهم نامه فی ما بین وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی) پیرامون منابع، تاسیسات آبی، رودخانه ها و سازه¬های آبی تاریخی، نسبت به برگزاری فراخوان جهت ارزیابی کیفی سرمایه‌گذاران پروژه بسته سرمایه گذاری، تکمیل و بهره برداری از کمپ گردشگری آریوبرزن به روش مشارکت عمومی- خصوصی (BOLT ) با مشخصات مشروح زیر اقدام نماید :

1) عنوان پروژه : بسته سرمایه گذاری، تکمیل و بهره برداری از کمپ گردشگری آریوبرزن بهبهان

2) شرح و مشخصات کار:

- تکمیل و بهره¬برداری از کمپ گردشگری آریوبرزن  به مساحت حدودا 5 هکتار و اعیانی 10000 متر مربع شامل بازسازی و تجهیز مجموعه ویلایی برای 60 نفر، رستوران و کافی شاپ، سوله ورزشی و فروشگاه، فضای بازی کودکان و گیم نت، فروشگاه صنایع دستی، انبار، نگهبانی، استراحتگاه کارکنان و اتاق مدیریت، فضای خدماتی و فرهنگی به مدت 16 سال به روش مشارکت عمومی– خصوصی ( BOLT )  با دوره تنفس مشخص

- برآورد اولیه هزینه سرمایه گذاری حدود : 126،525 میلیون ریال

3) سرمایه‌پذیر : سازمان آب و برق خوزستان

4) سرمایه‌گذار : سرمایه گذار حقیقی یا حقوقی

5) زمان و محل دریافت اسناد ارزیابی کیفی سرمایه گذار : اسناد ارزیابی کیفی سرمایه گذار از تاریخ 6/11/1400 لغایت پایان وقت اداری 25/11/1400 در سازمان آب و برق خوزستان به آدرس اهواز  بلوار گلستان، 1)  پشت ساختمان 5 طبقه، دفتر مدیریت گردشگری و مهندسی عمومی  2) ساختمان 5 طبقه ، دفتر مدیریت قراردادها طبقه دوم( اتاق 209) ، جهت دریافت موجود می باشد.

6) اسناد ارزیابی کیفی سرمایه گذار به نماینده سرمایه‌گذار با ارائه معرفی نامه معتبر با مهر و امضای مجاز تحویل خواهد شد.

7) قیمت اسناد ارزیابی کیفی سرمایه گذار: مبلغ 1500000ریال می‌باشد که باید به شماره حساب 4001050704022124 و شماره شبا 830100004001050704022124 IR نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با شناسه واریز 391050757214500979000036392617 به نام شرکت سهامی سازمان آب و برق خوزستان واریز شده و رسید بانکی آن به مسئول دفتر مدیریت مهندسی عمومی و گردشگری یا دفتر قراردادها  تحویل شود.

8) زمان و محل تحویل اسناد ارزیابی کیفی سرمایه گذار : داوطلب شرکت در ارزیابی کیفی سرمایه گذار باید اسناد و مدارک خواسته شده را در پاکت سر بسته لاک و مهر شده، تنظیم و حداکثر تا پایان وقت اداری 15/12/1400 به شرکت سهامی سازمان آب و برق خوزستان به آدرس : اهواز  بلوار گلستان، ساختمان 5 طبقه سازمان آب و برق خوزستان، دبیرخانه سازمان، تسلیم نماید.

9) متقاضیان می توانند می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و بیان سوالات احتمالی خود با شماره تماس سرمایه‌پذیر (دفتر مهندسی عمومی و گردشگری): 33152306 (9861)+  و یا ( دفتر قراردادها) : 33152119 (9861)+ تماس حاصل نمایند.

 

منبع: روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان

آگهی فراخوان شناسایی و ارزیابی کیفی سرمایه گذاران جهت بسته سرمایه گذاری، تکمیل و بهره برداری از کمپ گردشگری آریوبرزن بهبهان به روش مشارکت عمومی– خصوصی ( BOLT )

تصویر نویسنده خوزتوریسم

تهران مینایی با مینای درخشان صبی اهوازی

تهران مینایی با مینای درخشان صبی اهوازی

مطلبی که می‌خوانید گزارش‌ زهرا عباسی از سیزدهمین نمایشگاه بیت‌المللی طلا و جواهر تهران و گپ‌وگفت او با منصور زهرونی استاد میناکاری است.

به گزارش ایسنا، این فعال میراث فرهنگی در یادداشت حاضر که آن را در اختیار ایسنا گذاشته می‌نویسد:

"سیزدهمین نمایشگاه بین المللی طلا و جواهر تهران در حالی در تهران برگزار شد که نسبت به سال‌های پیش از رشد قابل توجهی برخوردار بود. بیش از ۱۲۰ شرکت ایرانی و نمایندگانی از کشورهای خارجی همچون آلمان، ایتالیا، انگلیس، ژاپن و ایتالیا در آن شرکت یافتند و برندهای معتبری از شهرهای مختلف ایران هم در آن حضور داشتند.

در میان غرفه‌های پر زرق و برق با ویترین‌هایی که پر از جواهرات زیبا هستند در جستجوی نامی آشنا از شرکت کنندگان خوزستانی هستم. در این میان نام غرفه طلای میناکاری منصور زهرونی از اهواز می‌درخشد؛ غرفه‌ای که رنگ و بوی تاریخی دارد. گویی زمان در اینجا متوقف می‌شود. اینجا اصالت‌ها پدیدار می‌شود. انگار ماشین زمانی وجود دارد که روحت را با کاروانی از شتر و قافله‌سالاری مهربان به سفر می‌برد. زیورآلات اینجا حرف جدیدی برای گفتن دارند. نخل از دل انگشتری روییده است و مضیف و طاق کسری و قایق و شتر هم در دل دستبند و پلاک جا خوش کرده‌اند.

پیرمردی با محاسن سپید در غرفه نشسته است به پای صحبتش می‌نشینم. یکی از صنعتگران پیشکسوت میناکار صبی است که از دیار موج‌های خروشان کارون می‌آید. محاسن بلند و سپیدش با چند تار موی سیاه خودنمایی می‌کند. سربازانی که در برابر گذر روزگار جانانه مقاومت کرده و نشان از عمری تجربه و مهارت در حرفه‌اش داشتند. هفتاد و اندی از عمرش می‌گذرد و تن بلند بالایش که از مدد عصا بهره می‌برد هنوز هم به استواری روزهای جوانی است.


نامش استاد منصور زهرونی است و سال‌هاست که در تولید زیورآلات طلای میناکاری شده فعالیت می‌کند. گفت از شش ـ هفت سالگی پای کار بوده و با پادویی و چکش‌کاری کارش را آغاز کرده است. آن اوایل کارها خیلی سخت بود، ماشین‌های برش صفحات نقره وجود نداشتند و می‌بایست ساعت‌ها چکش می‌زدیم تا یک قطعه آجری شکل نقره را به ضخامت یک سینی درمی‌آوردیم. سمباده کشیدن و سفیدکاری نقره دستهای‌مان را خسته می‌کرد و حوصله زیادی می‌خواست و هر کسی این توان را نداشت که ساعت‌ها بی‌وقفه پای سفید کردن آن بنشیند. جوان‌های امروزی دیگر حوصله این کارها را ندارند.

از میناکاری می‌گوید؛ از میناکاری صبی که با تاریخ و هویت آنها گره خورده بود و از همان ۲ هزار سال پیش که اجدادش از فلسطین به بین‌النهرین کوچ کرده بودند این هنر را نیز چون گنجی ارزشمند با خود آورده بودند و این گونه شد که مینای صبی ریشه‌های اولیه‌اش را در خاک بین‌النهرین جای داده بود.

گفت اجدادم هر آنچه را که در طبیعت می‌دیدند به روی طلا و نقره قلم می‌زدند. نخل برایشان مقدس بود. طاق کسری، مناره ملویه و شیر سنگی بابل و مضیف همه در حافظه تاریخی آنها نقش بسته بود و هورالعظیم هم خروشان و مینایی در دل‌سازه‌های آنها در جریان بود. بادبان قایق‌ها برافراشته و مرغ‌های دریای هم عاشقانه بر قلب دل‌سازه‌های نقره‌ای آنها می‌رقصیدند.

از استاد منصور در مورد میناکاری صبی می‌پرسم و او می‌گوید: میناکاری در واقع ترکیب و اکسید چند فلز با یکدیگر است که پایه اصلی آن سلیس است و بعد از ترکیب روی سطح طلا و نقره می‌نشیند. ما قبل از میناکاری شیارهایی با قلم در دل طلا ایجاد می‌کنیم تا فضای لازم برای قرار دادن مینا را در خود داشته باشد و بعد آن شیارها رو با مینا پر می‌کنیم. از همین جا مهمترین تفاوت مینای صبی ما با میناکاری‌های دیگر مشخص می‌شود. چون مینای ما فقط روی طلای ۲۲ عیار و نقره کار می‌شود.

از او در مورد مشکلاتی که در مسیر حرفه‌ای خود داشت پرسیدم و او در پاسخ ادامه داد: همیشه در هر کاری مشکلاتی وجود دارد اما با صبر و حوصله همه گره‌ها باز می‌شوند. ۷۰۰ سال از قدمت میناکاری صبی در اهواز می‌گذرد و موانع بسیاری همیشه در مسیر آن قرار داشته‌اند اما عشق نیاکانمان به این هنر باعث شد که همه این موانع را پشت سر بگذاریم و همه موانعی که باعث شدند بسیاری از هنرها دچار افول شوند در برابر قدرت عشق نیاکانمان سر تسلیم فرود آوردند و ثابت کردند که عشق ،درمان هر درد بی‌درمان است.

اما در حال حاضر بزرگترین مشکل ما مالیات است. تلاش‌ها و درخواست‌هایی برای حذف مالیات از صنایع دستی داشته‌ایم. اگر مالیات حذف شود خریداران بیشتری برای خرید راغب می‌شوند و هنرهای دستی هم رونق بیشتری می‌گیرند. مشکل دیگر در کپی کردن طرح‌های اصیل میناکاری ماست. متاسفانه طرح‌های اصیل میناکاری صابین مندایی در بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس با مینای تقلبی یا رزین ساخته می‌شود و هرگز از کیفیت مینای ما برخوردار نیستند اما اینجا بار مسؤولیت به عهده هنردوستان مینایی است تا بدانند که باید از کدام تولید کننده خریداری کنند و نسبت به اصالت و کیفیت کار مطمئن شوند.

وی از طرفداران فراوانی می‌گفت که در شهرهای مختلف ایران به این هنر علاقه دارند و جزو طرفداران پروپاقرصِ مینای صبی هستند. همین طور کشورهایی مثل سوریه، عراق و اردن هم جزو ثابت مشتری‌های آنها هستند.

نظر این طراح و صنعت‌گر اهوازی رادر مورد برندینگ در دنیای مارکتینگ می‌پرسم که در جواب بیان می‌کند: قدیم‌ها برند و نشان تجاری زیاد مهم نبود. با دیدن هر دست‌سازه‌ای می‌شد تشخیص داد که این کار مربوط به کدام استاد میناکار است و هر دست‌سازه‌ای مثل یک دستخط و امضای شخصی بود که با بقیه دست‌سازه‌ها فرق می‌کرد و از دور می‌گفت که چه کسی خالق آن است.


اما امروزه به خاطر کپی‌کاری‌های زیاد، برندسازی الزامی است چون باعث می‌شود یک دل‌سازه هویت و فردیت خاص خودش را پیدا کند و با بقیه کارها متفاوت باشد و همین طور باعث می‌شود که مردم بدانند، کدام برند اصیل‌ترین دل‌سازه‌ها را تولید می‌کند.

از سویی دیگر حضور در نمایشگاه‌ها هم کمک بسیار بزرگی برای آشنایی مردم با برندهای معتبر دارد و از طرفی باعث معروفتر شدن برندها هم می‌شود.

به عقیده استاد منصور حمایت از صنعتگر و تولیدکننده داخلی باعث می‌شود تا طراح انگیزه بیشتری در تولید پیدا کند و صنایع دستی ایران که نماد هویت فرهنگی یک ملت است از رشد و شکوفایی بیشتری برخوردار شود.

به نظر استاد هنرهای دستی ایران آن قدر زیبا و باشکوه هستند که باید در سطح بین‌المللی معرفی بشوند و باید بستری فراهم شود تا این هنرهای ارزنده در چشم جهانیان به تماشا درآید.

به عنوان کلام آخر از استاد می‌پرسم که چه توصیه‌ای برای جوان‌های امروزی و صنعتگران در حوزه طلا و جواهر دارد و ایشان در جملات زیبایی می‌گویند: من جوانان را به قناعت توصیه می‌کنم. قناعت باعث می‌شود که به خاطر حرص و طمع از کیفیت کار خود نکاهند و ارزش یک هنر را فدای سود بیشتر نکنند. با عشق و علاقه کار کنند و مطمن باشند که خداوند به کار آنها برکت می‌دهد. به صداقت و کیفیت کار خود اهمیت بدهند و سعی کنند با خلاقیت خود طرح‌های جدیدی تولید کنند که نشان از اصالت و تمدن اصیل ایرانی دارد

تهران مینایی با مینای درخشان صبی اهوازی – نشریه طلا و جواهر

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... > ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ