دیوارنگاره‌های مذهبی دزفول، تجلی هنر و معنویت

دیوارنگاره‌های مذهبی دزفول، برگرفته‌از روایات دینی، جهت تزئین اماکن مذهبی بکار می‌روند. این آثار تجربه معنوی و حسی زائران را عمیق‌تر کرده و خاطراتی ماندگار از این اماکن در ذهن آن‌ها خلق می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، از دزفول، شمایل‌نگاری‌های مذهبی، به عنوان بخشی از تزئینات اماکن مذهبی بکار می‌روند. این دیوارنگاره‌ها در اماکن مذهبی همچون بقعه‌های متبرکه و مساجد، با الهام از اعتقادات، روایات و داستان‌های دینی و مذهبی خلق شده‌اند. این دیوارنگاره‌ها در اماکن مذهبی، تجربه معنوی بازدیدکنندگان را غنی‌تر می‌کنند، و بر روح و جان آن‌ها تأثیر عمیقی می‌گذارند.

این نقاشی‌ها بازتاب عشق و ارادت مردم این شهر به خاندان نبوت است. برخی از دیوارنگاره‌های مذهبی بقعه‌ها توسط خیرین و افراد سرشناس وقف شده‌اند. و هنرمند نقاش، به دلیل ارادت به اهل نبوت، از درج نام خود بر روی این آثار خودداری کرده‌است. مضامین این آثار اغلب زندگی ائمه، رشادت‌های آن‌ها و تصاویری از بهشت و جهنم را نشان می‌دهد. دیوارنگاره‌ها در دوره قاجار به اوج شکوفایی خود رسیدند. این هنر با پیشینه مذهبی شهر دزفول، و تصویر ذهنی هنرمند نقاش پیوند عمیقی دارد، و سبب خلق این آثار ارزشمند شده‌است.

بقعه پیر رودبند دزفول، بنایی از دوره تیموری است که در دوره‌های مختلف مرمت شده و در کنار رود دز قرار دارد. این بقعه در سال ۱۳۷۸ با شماره ۵۴۹۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. دیوارنگاره‌های آن در دوره قاجار و توسط اسدالله نقاش و خانواده‌اش طراحی شده‌است. دیوارنگاره‌ها شامل چهارده قاب با مضامین زندگی ائمه، بهشت و جهنم، و داستان‌هایی چون امام رضا ضامن آهو، اسارت دانیال نبی و نقاشی بهشت و جهنم و ... می‌باشد.