
🏭 نمایشگاه پانزدهم گردشگری و جای خالی «میراث صنعتی» و «گردشگری صنعتی» در آن
🏭 نمایشگاه پانزدهم گردشگری و جای خالی «میراث صنعتی» و «گردشگری صنعتی» در آن
🎤 دیدگاه های فرشید خدادادیان در خصوص پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته
پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته از نهم تا دوازدهم بهمن ماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار گردید.
نمایشگاهی که برگزارکنندگان آن استقبال از آن را قابل توجه و خوب دانستند. فعالان حوزه گردشگری از برخی موارد مرتبط با آن گلایه داشتند و همچون دوره های گذشته موافقان و مخالفان برگزاری این نمایشگاه ها، نظرات خود را بیان کردند.
فرشید خدادادیان پژوهشگر و مؤلف تاریخ نفت و کارشناس و فعال حوزه ی «میراث صنعتی» اما، فارغ از این صف آرایی ها فقدان و نبود بخش «میراث صنعتی»، بعنوان یک حوزه ی مهم و البته نوین در عرصه جهانی و ملی، در نمایشگاه پانزدهم را یکی از ظرفیت های مغفول مانده دانست و درعین حال خاطرنشان کرد؛ نبود این بخش در نمایشگاه بیش از همه شاید، ناشی از عدم شناخت دو گروه سیاستگذاران بخش دولتی و همچنین فعالان بخش خصوصی از ظرفیت ارزشمند، میراثی و تاریخی و در عین حال پول ساز میراث و گردشگری صنعتی باشد و با چنین رویکردی، بر خود ما فعالان حوزه ی میراث صنعتی، در صنایع و بخش های مختلف هم این نقد و اشکال وارد است که باید بیشتر و بهتر این حوزه و ظرفیت های تاریخی و اقتصادی آن را معرفی و تبیین کنیم.
عضو انجمن «میراث صنعتی ایران» در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری این نمایشگاه اساسا در چنین شرایطی ضرورت داشت، گفت؛ متوجه امکه برگزاری نمایشگاه گردشگری در دوران نگرانی های کرونایی و رکود بازار گردشگری، مانند برگزاری جشنواره ی غذا در ایام ماه مبارک رمضان، آنهم قبل از افطار است، اما از سوی مقابل باید این موضوع را نیز ببینیم که بهرحال وزارتخانه ای تغییر مدیریتی داشته و برگزاری چنین نمایشگاه ها و فستیوال ها و کارناوال هایی اگر توجیهه فنی نداشته باشد، توجیهه مدیریتی دارد و البته مردم هم بیش از همیشه این روزها به شادی و نشاط ولو در حد دیدن یک رقص محلی نیازمندند.
این فعال حوزه میراث صنعتی خاطرنشان کرد؛ میراث صنعتی وجلوه های مختلف تاسیساتی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی و تاریخی آن باید هم برای کارگزاران و سیاستگذاران حوزه میراث وهم شرکت ها و تورگردانان و فعالان بخش خصوصی معرفی و تبیین شود و این وظیفه من و ماست و به همین دلیل نباید منتظر بمانیم تا این بزرگواران بدون داده های اطلاعاتی و توصیفی حوزه «میراث صنعتی» و «گردشگری صنعتی» را کشف کنند، بلکه ما باید بیشتر و بیشتر کارکنیم، بگوییم و بنویسیم تا روزی همگان بدانند یککارخانه متروک، یک شرکت-شهر صنعتی، یک پل و سازه صنعتی و یک ریل و دودکش و سازه فنی نه تنها مزاحم و مخرب منظر ومحیط نیست، بلکه علاوه بر شناسنامه و هویت بودن یک کنش صنعتی با جلوه های مختلف، یک فرصت برای کارآفرینی و پول سازی و توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی مناطق واجد آن است.
خدادادیان در پایان گفت؛ با دوستان در انجمن میراث صنعتی ایران در حال تدوین نامه ای برای معاونت گردشگری وزارت میراث هستیم تا این بخش نوین در حوزه میراث و گردشگری را بیشتر تبیین و معرفی نموده و از همین طریق آمادگی خود برای برگزاری ورک شاپ های آنلاین و حضوری برای فعالان بخش خصوصی حوزه گردشگری را نیز اعلام می کنیم.