خوزتوریسم
رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان
خوزتوریسم
بهار زود هنگام در بهبهان
هر ساله با نزدیک شدن فصل بهار و شکوفه زدن درختان در سطح باغات منصوریه چهره این منطقه پر از رنگ و بوی شکوفه های درختان همچون زرد الو می شود.که بر خلاف درخت سیب اول شکوفه میزند و بعد تبدیل به برگ میشود. منصوریه (بهبهان)، شهری از توابع بخش مرکزی شهرستان بهبهان در استان خوزستان ایران است.
خوزتوریسم
بررسی و شناسایی تدفین دوره ساسانی شهرستان شوشتر
موضوع این پژوهش بررسی معماری صخره ای بر اساس الگوهای تدفین دوره ساسانی است. در این دوره در راستای عمل به دستورات و فرامین دین زرتشت، ازآنجاییکه خاک یک عنصر مقدس بهحساب میآمده، برای جلوگیری از آلوده شدن آن با جسد مرده، انجام امور تدفین بهصورتی غیر از شیوه خاکسپاری اهمیت یافته است. جهت بررسی این موضوع، علاوه بر انجام بررسی ها و مطالعات میدانی، در متون نظری به پژوهش های قبلی انجامشده در این زمینه استناد و چارچوب نظری این پژوهش بر همین مبنا تنظیم شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه استودانها و دخمه های اطراف شهرستان شوشتر است که بالغبر 130 عدد می باشند و با توجه به اینکه همه این آثار موردمطالعه قرار گرفت، از شیوه تمام شماری استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که اعتقادات روحانیون زرتشتی در چگونگی انجام دومرحلهای تدفین و انتخاب الگوی «معماری صخره ای» نقش داشته و بیشتر از سایر شیوه های تدفین دوره ساسانی موردتوجه قرار گرفته است. بدین معنی که شاخص های معماری ازجمله دخمه گذاری، شیوه طاق زنی در بخش ورودی استودانها و کتیبه هایی که به خط پهلوی ساسانی در کنار این آثار قرار گرفته است، با متون مذهبی و معماری تدفینی مطابقت دارد.
برای دانلود فایل پژوهشی روی تصویر زیر کلیک کنید
خوزتوریسم
گردشگری در بافت تاریخی اهواز قدیم+تصاویر
بافت قدیم عامری اهواز در صورت توجه به جاذبههای آن میتواند زائران و گردشگران بسیاری را به سوی خود روانه کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مراکز دینی به جهت جایگاه اعتقادی و معنوی که در میان ایرانیان و مسلمانان دارند، همواره از مراکز مهم جذب گردشگران و زائران بوده و میتوان با یک برنامهریزی منسجم و مدون به توسعه گردشگری و در پی آن رونق اقتصادی منجر شود.
به عقیده روانشناسان، بی توجهی به نیازهای روحی، سلامت جسمی، اعضای جامعه را نیز با خطراتی مواجه میکند که تقویت ابعاد مثبت معنوی در نهاد آدمی با سفر به اماکن مذهبی، میتواند تا حد زیادی پاسخگوی این نیازهای مهم انسانی باشد.
اهواز شهری مذهبی است و در جای جای بافت قدیم آن میتوان آثاری را مشاهده کرد که تاریخ تشیع در آن را به رخ بکشد.
از استقبال مردم اهواز از امام رضا (ع) و اقامت یک ماهه ایشان در این شهر، شاید بسیاری از اهوازیها نیز بیاطلاع باشند که این موضوع نشاندهنده غفلت از تاریخ و هویت اصیل شهر است.
در بافت تاریخی اهواز قدیم این امکان وجود دارد که مسیری به عنوان مسیر گردشگری توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان با همکاری شهرداری کلانشهر اهواز و نیز با همکاری و هماهنگی سایر دستگاهها، تعریف شود.
به اعتقاد کارشناسان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری این مسیر میتواند از حرم مطهر علی ابن مهزیار اهوازی شروع شده و پس از گذشت از بافت تاریخی اهواز، "شارع الشیوخ" و میراث ارزشمند پیرامونی آن به نقطه دوم یعنی مسجد تاریخی "شیخ نبهان اول" (قرن 11 ه.ق) برسد.
سپس از "سوق العریان" عبور کرده و به بافت تاریخی خرمکوشک رسید و وارد نقطه سوم یعنی مسجد تاریخی جعفری شد؛ سپس در بازگشت از بازار تاریخی اهواز (بازار عامری) دیدن کرده و این مسیر گردشگری به حرم مطهر پایان پذیرد.


شهر اهواز یادگار جهاد دینی مردم
نقش مردم اهواز در دوران جنگ تحمیلی و در مقابله با ارتش بعث را نباید فراموش کرد؛ اهواز در زیر حملات هوایی همیشگی دشمن، مرکز پشتیبانی جبهههای جنگ بود و مقاومتهای مردمی، نیروهای زرهی بعثیها را در چند کیلومتری اهواز زمینگیر کرد.
با وجود همه اینها اما احداث موزه دفاع مقدس شهر اهواز تاکنون به پایان نرسیده است؛ تکمیل و توسعه این موزه در جهت پاسداشت رشادتهای مردم اهواز در دوران دفاع مقدس از اهمیت بالایی برخوردار است و میتواند به یکی از مراکز مهم گردشگری شهر تبدیل شود.
همچنین بیش از یک قرن قبل، قبایل عرب در عمل به فتوای مرجعیت شیعه، در مقابل تجاوز انگلیسیها در جنگ جهانی اول ایستادگی کردند که آن نیز یک تجربه بینظیر از تاریخ اسلامی این سرزمین است؛ اکنون یادمان جهاد عشایر در منطقه گمبوعه یادآور رشادتهای آن دوران است.
اهواز؛ دروازه ورود تشیع به ایران
عمده میراث فرهنگی و علمی اهل بیت(ع) از طریق ۳ عالم اهوازی حسن بن سعید، حسین بن سعید و علی بن مهزیار به نسلهای بعدی منتقل شد اما امروزه کمتر از این علما و نقش بینظیر آنها در حیات تشیع نام برده میشود.
رهبر معظم انقلاب در سفر به خوزستان در سال ۱۳۷۵، ترویج مکتب اهل بیت (ع) در ایران را وامدار شهر اهواز عنوان کردند و فرمودند: "ملت ایران، مکتب اهل بیت را از دو جا گرفته است. در واقع، همه ملت ایران برای تشیّع، وامدار دو مجموعه انسانی هستند: یکی اهواز است و یکی جبل عامل.
در ایران، یکی از مراکز محدود و معدودی که از هزار و دویست سال قبل، پایگاه مکتب اهل بیت بود، همین شهر اهواز شما و منطقه خوزستان است که همیشه تشیّع و دین و محبّت و معارف اهل بیت را گرفته و آن را به بقیه مردم ایران منتقل کرده است."

حفظ هویت و توسعه توریسم در گرو توجه به بافت قدیمی
محمدرضا ایزدی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز با بیان اینکه انسانها از هویت، اصالت و ریشههای تاریخی خود دور شدهاند، اظهار کرد: در حال حاضر در دهه دوم روی آوردن مردم به فرهنگ گذشته، بناهای قدیمی، آداب و معاشرتها و همچنین شناخت سنتهای قدیمی هستیم و این رجوع به اصالت و هویتهای قدیمی یعنی آنچه که با روح بشر سازگار است نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان در حال رقم خوردن است.
وی افزود: با توجه به اینکه یکی از منابع اصلی درآمدی بسیاری از کشورهای جهان از راه جذب توریسم است، این موضوع میتواند به یکی از منابع درآمدی در خوزستان و به ویژه اهواز نیز تبدیل شود.
ایزدی گفت: ما باید به داشتههای تاریخی خودمان توجه و به آنها رجوع کنیم تا بتوانیم به هویت اصیل خود نزدیکتر شویم و این جز با زنده نگه داشتن اصالت و داشتههای تاریخیمان رقم نخواهد خورد.
وی با اشاره به بافت تاریخی اهواز قدیم، عنوان کرد: در اهواز و منطقه عامری چند نقطه وجود دارد که آثار تاریخی هستند و از جمله آنها میتوان مسجد شیخ نبهان و ساختمان معینالتجار را نام برد.
عضو شورای شهر اهواز بیان کرد: ما اگر بتوانیم این آثار را حفظ و با تبلیغ آنها جذب توریسم کنیم میتوانیم به دو هدف اصلی برسیم؛ اولین هدف برگشتن به هویت اصلی و تاریخی خودمان و فاصله گرفتن از فرهنگ دیجیتالی که بین ما و مسائل معنوی جدایی انداخته است.
وی گفت: دومین هدف نیز جذب گردشگر است که به تبع آن، انتقال و تبادل فرهنگ و جذب سرمایه را برای اهواز خواهیم داشت و اگر به صورت کلان به این مسئله نگاه کنیم منابع خوبی برای کل کشور در پی خواهد داشت.


عامری؛ محله هدف گردشگری
پیمان نبهانی معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان نیز با بیان اینکه شهروندان اهوازی یا گردشگران ورودی به این شهر همواره از محدود بودن نقاط گردشگری شکوه دارند، اظهار کرد: این موضوع در حالی است که وجود محلهای مانند عامری در قلب اهواز با تاریخ دیرینه، بافت زیبا، وجود بارگاه علی بن مهزیار، تک بناهای باارزش تاریخی، آداب و سنن اصیل، پل سیاه و ساحل زیبای رودخانه کارون امکان تبدیل شدن به یک محله هدف گردشگری را دارد.
وی افزود: موضوعی که پیشتر در بافتهای شهرهایی همچون یزد و شیراز مورد بررسی قرار گرفت و هماکنون این دو شهر بهواسطه این بافتهای تاریخی سالیانه مورد بازدید گردشگران فراوانی قرار میگیرند.
معاون سرمایهگذاری ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان عنوان کرد: محله عامری این ظرفیت را دارد که با برنامه ریزی و مدیریت هوشمند در مرمت بافت و بناهای تاریخی واقع در آن یک هدف گردشگری در اهواز باشد.
وی بیان کرد: با تلاشی که فعالان اجتماعی منطقه برای معرفی محله کردهاند اقبال خوبی برای سرمایه گذاری در این محدوده شاهد بودیم که امیدواریم این سرمایه های خصوصی با حمایتهای دولتی همراه شده و شاهد مرمت کلی منطقه باشیم.
نبهانی اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در صدور مجوزات لازم به منظور بهرهبرداری گردشگری در قالب تاسیسات اقامتی یا پذیرایی در بناهای تاریخی و همچنین پرداخت تسهیلات به متقاضیان همکاری نموده و با ایجاد زیرساختهای لازم در این محله همچون ساماندهی و بدنه سازی بافت و احداث پیاده راه در عمق محله عامری وتعریف مسیرهای گردشگری در محدوده جغرافیایی سعی در تبدیل این محله به یکی از محلات هدف گردشگری شهر دارد.
بنا بر این گزارش، توجه به بافت قدیم اهواز با محوریت حرم مطهر علی ابن مهزیار، قدمگاه امام رضا (ع)، مسجد شیخ نبهان اول و مسجد جعفری میتواند شهر اهواز را متحول کرده و از تاریخ دروازه تشیع پاسداری کند.
منبع:فارس
خوزتوریسم
مفتول های شیشه ای چغازنبیل؛ اولین نشانه های شیشه گری ایران در هزاره دوم پیش از میلاد
شیشه به عنوان یکی از مواد مورد استفاده توسط بشر به صورت یک شی شفاف کدر و رنگی از دیرزمان در صنایع و علم مواد متفاوت مورد توجه بوده است. قدیمی ترین نشانه های استفاده این شیء به هزاره سوم ق.م در منطقه خاور نزدیک و سوریه بر می گردد، لیکن اولین نشانه های کتبی در رابطه با استفاده و ساخت محصولات شیشه ای متعلق به هزاره دوم ق.م در همین مناطق است. مفتول های شیشه ای چغازنبیل به عنوان اولین اثرات شیشه گری در هزاره دوم ق.م ایران شناخته شده و از اهمیت خاصی از بابت جنس مواد سازنده، روش ساخت، شکل و سبک اختصاصی برخوردار هستند. در این مقاله دو قطعه از مفتول های شیشه ای چغازنبیل مربوط به هزاره دوم ق.م متعلق به موزه آبادان مورد بررسی های شیمیایی و ساختاری قرار گرفتند. سؤال اصلی مورد بحث تعیین ترکیب شیمیایی و بلورین این مواد، و فن آوری ساخت و تعیین درجه حرارت پخت این مفتول های شیشه ای است. جهت شناسایی ساختار شیمیایی و بافت بلورین این مواد و فنآوری ساخت آنان از روش QPXRD استفاده شد. ریزساختارشناسی و بافت این قطعات با استفاده از روش ESEM-EDX مورد بحث و تحلیل قرار گرفت و درجه حرارت تولید و به وجود آوردن این مفتول ها با استفاده از روش آنالیز حرارتی STA در محیط نیتروژن انجام گرفت. مطالعات شیمیایی بیانگر این مهم هستند که این قطعات درواقع سرامیک های درجه حرارت بالا بوده که در اثر پدیده زینترینگ همراه با ذوب ناتمام یا جزئی به وجود آمده اند. در این خصوص دمای تغییر حالت در شیشه را به عنوان منطقه استراحت در شیشه معرفی می کنند که نوع ساختار به وجود آمده در شیشه بستگی به سرعت تغییر این مرحله گذار دارد. این پدیده صرفاً یک پدیده سینتیکی است. درجه حرارت ساخت این مواد به حدود C°1000 تا 1100 رسیده و دارای مغز کاملاً شیشه ای و لایه های خارجی و داخلی جدایش یافته و بلورین هستند.
برای دانلود مقاله روی تصویر زیرکلیک کنید
خوزتوریسم
موزه هایی برای تمامی نسل ها؛ موزه های نفت کارآموزان و بنزین خانه
نویسنده : نجلا درخشانی
مردم در پی این هستند که پارا فراتر از مرزهای زندگی روزمره بگذارند، تصور و ذهن خود را به پرواز دراورده و روح و جان خود را پرورش دهند. آنها از اوقات فراغت خود برای دستیابی به این امر استفاده میکنند
موزه ها نهادهایی حیاتی هستند که به تعریف، ثبت و حمایت از تمدن می پردازند. بدون آنها بشریت به سختی می تواند گذشته خود را بشناسد، با حال مواجه گردد، در آینده پیشرفت کند و از تجربه های غنی هنری، تاریخی، صنعتی، طبیعی و جهانی لذت برده و کسب فیض نماید. [۱]
موزه پدیدهای است که از ابتدا ظهور و حضور آن با مخاطب پیوند داشته، بهگونهای که امروزه موزهها با مخاطبان خود معنا مییابند. بنابراین باید همواره تمامی اهداف، برنامه ها، طرحها و سیاستهای اجرایی در موزه ها بر پایه ی نیاز و شناخت مخاطبین صورت پذیرد.
موزه هایی می توانند ارتباط خوبی با بازدیدکننده برقرار کنند که همواره برنامه هایی پویا و مطابق با مناسبتها و رویدادهای روز جامعه اجرا نمایند.
“مردم در پی این هستند که پارا فراتر از مرزهای زندگی روزمره بگذارند، تصور و ذهن خود را به پرواز دراورده و روح و جان خود را پرورش دهند. آنها از اوقات فراغت خود برای دستیابی به این امر استفاده میکنند. ممکن است آموزش و تفریح، دو قطب مخالف یکدیگر باشند، اما در هم نفوذ کرده اند، سوال مهمی که در ارتباط با موزه در ذهن افراد نقش میبندد این است که: چگونه بهترین سازماندهی را درباره ی تجربه ی دیدار از موزه داشته باشند.” [۲]
هریک از بازدیدکنندگان به روشی مختلف به یادگیری، تفسیر اطلاعات، تجربه ها و اعتقادها میپردازند. بازدید کنندگان دارای سبکهای یادگیری متفاوتی هستند. این سبکهای یادگیری بهمراه تجربه های قبلی آنها، بر آنچه که مخاطبین از موزه یاد میگیرند اثر خواهد داشت.
بنابراین ایجاد کنندگان موزه ها نه تنها نیاز به دانستن این امر دارند که موزه از مخاطبینش چه میخواهد، بلکه باید بدانند مخاطبین موزه نیز به دنبال چه چیزی هستند.
هر یک از مخاطبین به گونه ای پیامهای ارسالی توسط یک موزه را درونی می سازند که با ادراکها و تجربه های شخصی آنها در تطابق باشند.
موزههایی که رسالت آنها مخاطب محوری میباشد، به آزادی مخاطبین میاندیشیدند و معتقدند بخشی از موزه مربوط به ذهن مخاطب است و در اختیار موزهداران نیست، از این رو ابزار بیانی در این مرحله به مخاطب و نقد او توجه ویژهای نشان دادهاند و حتی مخاطب را یک رسانه، ابزار بیان و سفیر معرفی موزه به دیگران دانستهاند. [۳]
هر بازدیدکننده با مجموعه ای از انتظارها و توقعات وارد یک موزه می شود که موزه داران بایستی به طرق مختلف این انتظارات را با توجه به رده ی سنی بازدیدکنندگان، برآورده ساخته و رضایت مخاطب را جلب نمایند و باعث شوند بازدیدکنندگان در هر سنی از تماشای موزه لذت برده و خاطره ای زیبا در ذهن خود ثبت نمایند. تا بتوان بدین وسیله هر مخاطب را یک سفیر تبلیغ و معرفی برای موزه دانست.
“تحقیقات نشان داده اند که افراد به دلایل مختلفی از موزه ها بازدید می کنند که این دلایل عبارتند از:
نجلا درخشانی کارشناس ارشد مرمت، احیا بناها و بافت های تاریخی
منابع و توضیحات :
۱ و ۳ و ۴ – محمود محمدیان، حمیدرضا عسگری ده آبادی، بازاریابی موزه، استراتژیها و تکنیکها
۲- مارک پچر





منبع :شط پرس
خوزتوریسم
بریم و بوارده
با توجه به مسألهی هویت و اصالت در هر شهر که موجب تمایز مکانی از مکان دیگر، ایجاد حس تعلق خاطر در ساکنین بافتهای تاریخی و افزایش حس مشارکت آن ها در توسعهی شهری میباشد، بافتهای تاریخی و ارزشمند بهعنوان بخش مهمی از هویت شهری محسوب میشوند
منظور از «بافت شهری» سنتزی است از تمام اجزای كالبدی يک كل ارگانيک، كه در سطوح وضوح متمايز بافت شهری قابل مشاهده است. در كلیترين سطح، بافت را میتوان سازمان خيابانها و بلوک ها توصيف كرد و به طور خلاصه میتوان بافت شهری را حالات مختلف همجواری و فضاهای پر و خالی در تركيبات مختلف و همچنين نحوهی قطعهبندی اراضی مشخص دانست.
بافت (texture) هر شهر كميتی پويا و در حال تغيير است كه وضع كالبدي شهر و چگونگی شكلگيری آن را در طول زمان نمايان میسازد. بافت هر شهر دانه بندی فضای كالبدی شهر يعنی فضاهای پر و خالی و مقدار آنها را نسبت به يكديگر و چگونگی رابطه و حد نزديكی بين آن ها را مشخص میكند و شبكه ارتباطات و نحوهی دسترسی و خصوصيات كلی راهها و كوچهها را آشكار مینمايد. به عبارت ديگر بافت شهر به هم تنيده شدن و نحوه استقرار ساختمان ها و تركيب آن ها با يكديگر در ارتباط با شبكهی راهها براساس شرايط محيطی است. (وزارت مسكن وشهرسازی)
بافت هاي شهري كه در زمان های گذشته در هر شهر ايجاد شدهاند نماينده تاريخ، هويت و اصالت معماری و شهرسازی شهرها هستند که روند تغییرات مورفولوژی شهر را نمایان میسازند، لذا شناسائی و تلاش برای حفظ و نگهداری آن ها توام با برنامهريزی برای ساماندهی این بافتهای ارزشمند باید يكی از محوریترين موارد در طرحها و سیاستهای توسعهی شهری باشد.
گزارش کامل در ادامه مطلب
خوزتوریسم
مقاله مهندسی ﺳﺎﺯﻩ ﻫﺎﻱ ﺁﺑﻲ ﺷﻮﺷﺘﺮ، ﻳﺎﺩﮔﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺗﻔﻜﺮ ﺁﺑﺎﺩﺍﻧﻲ ﺩﺭ ﺍﻳران
سیستم آبی تاریخی شوشتر (به انگلیسی: Shushtar Historical Hydraulic System) که به نام سازههای آبی تاریخی شوشتر نیز نامیده می شود، مجموعهای به هم پیوسته از ۱۳ اثر تاریخی شامل پلها، بندها، آسیابها، آبشارها، کانالهای دست کند و تونلهای عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار میکنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، جهت بهرهگیری بیشتر از آب ساخته شدهاند. در سفرنامه مادام ژان دیولافوآباستانشناس نامدار فرانسوی از این محوطه به عنوان بزرگترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شدهاست. این ۱۳ اثر تاریخی به فاصله کمی از یکدیگر درمحدوده شهر شوشتر واقع شدهاند با احراز معیارهای ۱، ۲ و ۵، با عنوان سیستم آبی تاریخی شوشتر به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسیدهاند.
عبدالکریم بهنیا
برای دریافت مقاله روی تصویر زیر کلیک کنید
خوزتوریسم
بررسی بنای تاریخی زیگورات از دیدگاه زمینشناسی مهندسی
معبد زیگورات چغازنبیل در جنوبغرب ایران، استان خوزستان، 45 کیلومتری جنوبشرقی شهرباستانی شوش در طول جغرافیایی ‘15وo 48 شرقی و عرض جغرافیایی ‘12 وo32 شمالی میباشد. معبد چغازنبیل که در حال حاضر تاریخ 3300 ساله ایران را از معماری تمدن ایلامی رقم میزند در قرن 13 بر تاقدس سردارآباد در منطقه زاگرس چینخورده ساخته شده است. این بنا پس از سالیان متمادی دستخوش تغییرات بسیاری شده است و آنچه از بازماندههای این بنا در اختیار است دو طبقه و نیم از پنج طبقهی آغازین آن است. نتایج آزمایشات شیمیایی و مکانیک خاک نشان دهنده آن است که ترکیبات بافت بنای زیگورات به میزان اندک نسبت به سالهای گذشته بر اثر فرسایش تغییر کرده است و میزان کلر، رس و سیلت نمونه ها بر اثر تماس با آب و شسته شدن کاهش و میزان سولفات خاک و ماسه افزایش یافته است و همین امر موجب فرسودهتر شدن بنا نسبت به سالهای گذشته میباشد. با توجه به نتایج ارزیابیها به طور کلی مهمترین عامل تخریبی معبد در حال حاضر به دلیل خشت و گلی بودن معبد فرسایش ناشی از بارانهای منطقه میباشد. بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد که خصوصیات زمینشناسی مهندسی بنا تا چه میزان در روند تخریب و فرسایش بنا موثر هستند.
برای دریافت مقاله روی تصویر زیر کلیک کنید